قطرات بارانی _ ۲۷۲۰
#پرسش
از کجا میشه فهمید آدم پر تلاش کیه؟
وما توی زندگیمون چطور باید خودمون رو بسنجیم که ما پرتلاش هستیم یا نه؟
ادمی که پرتلاشه فقط میتونه حضرت ولی عصر رو یاری کنه؟ و چه کنیم که برسیم به این درجه؟
#پاسخ
۱ـ چه نيازی به شناخت *افراد پر تلاش* هست؟
۲ـ *پر تلاش* بودن مانند برخی از چهارپايان چه ارزشی دارد؟
۳ـ آنچه از نظر قرآن و اسلام *ارزشمند* و *تكليف* انسان است، اولا: هر كاری را با *احسان* انجام دادن (حُسن در نيّت و حُسن در شكل كار)، ثانيا: هر كاری را *به موقع* انجام دادن (مثل ازدواج بهنگام، عذرخواهی بهنگام، عبادت بهنگام و ...) ثالثا: هر *فرصتی* را *غنيمت* شمردن و *هدر* ندادن. رابعا: بيشترين *استعدادهای* خود را به *هر بهانه مجازی* ابراز و اظهار نمودن، خامساً: *ترك محرمات* و *انجام واجبات* را بر انجام « مستحبات » مقدم داشتن است. (بجز سلام كردن كه هر چند مستحب است اما ثوابش از پاسخ واجبش بيشتر است.)
۴ـ شايد منظور شما *ميزان موفقيت* خودمان در زندگی است. برای تشخيص اين نكته لازم است *تكاليف* خود را در ابعاد مختلف زندگی از قرآن و منابع موثق، به درستی *بشناسيم* و خودمان را *در پايان هر روز* محاسبه كنيم و ببينيم چقدر در انجام آنها *موفق* بوده ايم و بلافاصله برای آنها از خداوند *حمد و سپاس و تشكر* كنيم و برای *قصور و تقصيرهای* خود بلافاصله *استغفار و توبه* و حتی الامكان آنها را *جبران* كنيم.
۵ـ آری، *زمينه سازی* برای ظهور حق و ظهور آخرين حجت الهی و تحول جهانی، به افرادی *تحول يافته* و *جهادی* و *انقلابی* و *مبتكر و خلاق* و *اميدوار و صبور* نيازمند است.
۶ـ برای عضويت در گروه *حاميان* آن حضرت، بايد برای تمام كارهای روزانه خودمان *برنامه ريزی* متناسب با *شرائط خودمان* داشته باشيم به نحوی كه هم *اوقات فراغت* و *تفريح* داشته باشيم و هم *هيچ فرصتی* را در *شكوفائی* خودمان از دست ندهيم. (قطعا برنامه روزانه بانوان و آقايان در زمينه های مختلف نبايد مثل هم باشد.)
۷ـ از مهمترين خصوصيات افراد موفق و جهادی و انقلابی، اينست كه دنبال *هدف مشخص* نيستند (كه با رسيدن به آن، دلخوش و غافل و سرد شوند)، بلكه دائما می كوشند در *جهت* تقرب به كمال، *هر روزشان، بهتر از ديروزشان باشد.*
پس آنها *در هر شرائطی* قطعا *راضی* هستند اما به *وضع موجود* حتما *قانع* نيستند.
👈واژه: #برنامه_ریزی #تکلیف #ظهور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۱۲ #پرسش .....استاد تعریف شما از احسان به والدین چیست؟ ممنون میشم مثل همیشه منت ب
قطرات بارانی _ ۲۷۲۱
📌همراه با نظرات شما
....پس پیام مهم آیه این است که هر کار مومنانه و دُرست و زیبائی بلافاصله روزنه ای به بهشت و تجلی اسماء الحسنایِ الهی است.
📌همراه با نظرات استاد
مطالبی را كه مطرح فرموديد *ثمره بلافاصله إحسان* است و *احسان* يعنی: عاقلانه *تناسب شناسی* و *متناسب گزینی* و *متناسب سازی هنرمندانه.*
👈واژه: #احسان
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۱۰ #پرسش چرا إِنِّي عَبْدُ اللَّه بالاترین مقام برای انسان است؟ #پاسخ آيا بالا
قطرات بارانی _ ۲۷۲۲
📌همراه با نظرات شما
...به نقطه ای می رسد که فنا شدن... در امام را نصیب عابد می کند که بعد از این ... فنا فی الله می رسیم و دیگر مسیر عبودیت به مسیر الوهیت....
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ عبارت *فنا فی الله* در فرهنگ *قرآنی و اسلامی* نيست.
قرآن، خيلی زيباتر از اين عبارت، آنان را *مخلَصين* می نامد.
۲ـ *الوهيت* ظاهرا *مختص ذات أحديت* است و هيچ *مخلوقی* را شامل نمی شود.
۳ـ فقط خداوند *ولی* است: *فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ* و *صاحب* الأمر يا *اولوا* الأمر ، ولايت آن يگانه را *وساطت* می كنند و به *تجلی* در می آورند.
👈واژه: #فنا_فی_الله #الوهیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۲۲ 📌همراه با نظرات شما ...به نقطه ای می رسد که فنا شدن... در امام را نصیب عابد می
قطرات بارانی _ ۲۷۲۳
📌همراه با نظرات شما
ابتدا شهادت می دهیم که حضرت محمد صلی الله علیه و آله ابتدا عبد بوده اند که طی مسیر عبودیت...مقام رسالت را بر عهده داشته اند...به مرحله الوهیت رسید
📌همراه با نظرات استاد
شايد بهتر است بگوئيم: ايشان با طی مسير عبوديت، به *مقام عبد* رسيدند و پس از آن به *مقام* رسالت نائل شدند. (در دعای زيبای ماه رجب، به ما آموختند كه هرگز *مخلوقيت* أولياء الهی صلوات الله عليهم را فراموش نكنيم.)
👈واژه: #عبودیت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۴
#پرسش
چرا گاهی مواقع زیاد ذهنمان درگیر یک انسان میشه؟
#پاسخ
منظورتان روشن نيست. با *ذاكر* شدن (صلوات، استغفار، مرور تكاليف، ذكر هر روز و خود را در محضر الهی ديدن ... ) می توان از مزاحمت *خطورات ذهنی* نجات يافت.
👈واژه: #خطورات_ذهنی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۵
📌همراه با نظرات شما
مرحله الوهیت یعنی ...و حل شدن در دریای بیکران الهی *السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ وَ عَلَى الْأَرْوَاحِ الَّتِي حَلَّتْ بِفِنَائِكَ*
📌همراه با نظرات استاد
سلام و بركات الهی بر شما و انديشه فعال شما. اينكه فرمويد: به خداوند *نزديك* شدن، عبارت درستی است، *حل شدن* در امام و *فنا* در شأن و مقام ايشان هم ظاهرا *ممكن* است، اما *فنا فی الله* زيبا نيست و *الوهيت* هم مختص ذات أقدس الهی است.
👈واژه: #الوهیت #فنا_في_الله
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۶
📌همراه با نظرات شما
چشم ...سعی می کنم.فناء را با دقت بیشتری بکار ببرم تصور می کنم که مفهوم لقاء پروردگارم را با فناء اشتباه گرفته باشم
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ ظاهرا هر *جن و إنسی* که *مخالف* و *علیه* آن *منشآت* و آن *أعلام* باشد و هر كه با آن دردانه های آفرينش، راه زندگی و *صراط مستقيم* را نيابد و *هدایت* نشود، قطعا *فانـــی* است.
۲ـ در واقع هر فردی که *مخالف و علیه انسان کامل* باشد، *خودزنی* كرده و *ضدِ خودش* عمل کرده و خودش را « نابود » کرده است.
۳ـ فقط آنان كه *وجيه عند الله* و *وجه الله* شده اند، لياقت و قابليت و افتخار حضور در بارگاه *ربوبی* را دارند.
👈واژه: #فانی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۷
#پرسش
لیست کتاب های استاد رو می خواستم و اینکه چگونه می تونم تهیه کنم؟
#پاسخ
لطفا *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شويد و *كتابها* و نشانی انتشاراتش را ببينيد.
👈واژه: #کتاب #غفرانی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۸
#پرسش
استاد، لطف می کنید در مورد مفهوم یضل من یشاء ویهدی من یشاء توضیح دهید واینکه حدود وجبر و اختیار...
#پاسخ
اگر پزشکی، *تشنه* باشد و در حضور شما بگوید: *می خواهم آب بخورم،*
شما قطعا هيچ *واكنشی* نخواهيد داشت زيرا این خواسته او، *هیچ ارتباطی به شما ندارد.*
اما اگر همان پزشک بگوید: *می خواهم برای شما فلان دارو را بنویسم.*
به این معنی است که *بیماری شما* چنین *إقتضائی* دارد.
آن *آب خواستن* را در عربی با *اراد* و آن *دارو خواستن* با *شاء* بیان می شود. پس *شاء،* به *مخاطب* مربوط است.
در عبارت *يهدي مـــن يشاء* چون *دو فعل* وجود دارد پس بايد به *دو فاعل* توجه كنيم: .
۱ـ يهدي ( *هــو* = خداوند ) مَـــن (مفعول) ، ۲ـ يشاء ( *هو* = مفعول )
پس ترجمه عبارت می شود: هدايت می كند خداوند آن فردی را كه *خود آن فرد* بخواهد و *لايق* هدايت باشد.
و عبارت: *إن شاء الله تعالی* یعنی: اگر خداوند با علم و حکمتش، *قابلیت و لیاقت و ظرفیت و استحقاق* لازم را (برای آن خواسته ما)(در ما) ببيند، آن را برای ما محقق می سازد.
و عبارت: *تُؤْتِـــي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ* وَ *تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِـمَّنْ تَشاءُ*
يعنی: واگذار می کند مُلکش را به هر که *لایق و شايسته و صلاح* ببیند،
و بازپس می گیرد مُلکش را از هر که *نالايق و ناشايست و ناصالح* ببیند.
پس هيچ كدام از آياتی كه *شاء* در آنها استعمال شده است، با *مختار* بودن انسان، هيچ *تضاد* و *تعارضی* ندارد.
👈واژه: #اراد #شاء
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۲۹
#پرسش
لطف می کنید در مورد مفهوم..اینکه هیچ برگی بدون اذن خدا از درخت نمی افتد توضیح دهید، وعده ای بااستناد به این مطلب زدن ماسک ورعایت اصول بهداشتی را عدم توکل به خدامی پندارند
#پاسخ
۱ـ اگر با *برنامه نويسی* رايانه آشنا باشيد، لابد می دانيد كه *هيچ نقطه ای* در صفحه رايانه، بدون *مختصات ايكس و ايگرگ* نيست.
يعنی اگر بخواهيد يك *بازی رايانه ای* بنويسيد بايد برای *تمام نقاط* صفحه، *تعريف* و *دستور* و *رنگ و طرح* خاصی داشته باشيد.
پس عبارت: *ما تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلاَّ يَعْلَمُها* يعنی: خالق و ناظم آفرينش، برای تمام *ضربان قلب* هر جانداری، برای *افتادن هر برگ* هر گياهی، *برنامه* زمانبندی حكيمانه و دقيقی دارد.
۲ـ اينكه تمام نقاط صفحه رايانه مختصات دارند، اينكه تمام *ذرات* عالم، *حساب و كتاب دقيق* دارند، هيچ ربطی به *تكليف* و *اختيار* و *ابتكار* و *أجـــل محتوم* ما افراد بشر ندارد.
۳ـ *توكل* به معنی *تنبلی و سهل انگاری و خودسری* نيست بلكه عاقلی كه مؤمن شده، *بعـد* از *انجام تكاليفش* و *بعـد* از *خوردن داروی پزشك* و *بعــد* از *رعايت پرهيزها و دستورات پزشك،* از خداوند *نتيجه مقبول آخرتی* و *شفای دنيوی* را تقاضا می كند.
👈واژه: #تکلیف #اختیار #اجل #توکل
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۰
📌همراه با نظرات شما
چشم سعی می کنم فناء را بفهمم.....
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ ظاهرا آن *روح* و *جانی* كه خداوند از طريق *نبوت* در انسان دميده، *يك حقيقت* بيشتر نيست و همه مخلوقات، جلوه ی آن *صادر اول* هستند.
۲ـ هر *فردی* پس از به دنيا آمدن، با إعتنا به *بدن* خود، خودش را *من* می نامد و *مستقل* می پندارد.
۳ـ *عبوديت،* راه *ترك اين منيت* و *شرط عبور* از *صراط مستقيم* است. ۴ـ ضمنا طبق بيان سوره حمد، *صراط مستقيم،* همان *الـــذين* هستند.
۵ـ پس لازمه عبوديت و شرط رسيدن به مقام *عبد* اينست كه از *آل الله* با تمام وجود، *اطاعت* و *تبعيت* شود.
۶ـ ظاهرا *زيارت عاشوراء* حديث *قدسی* است و *قبـــل* از عاشوراء نازل شده، لذا ما موظفيم (برای متنبه شدن خودمان،) *سلام* بدهيم به تمام عزيزانی كه *تمام منيت و نفسانيت و خودخواهی و موقعيت و دغدغه های شخصی* خود را كنار گذاشتند (يا كنار می گذارند) و در *جان و روح زيباترين تجلی الهی* يعنی *حســـين* منحل شده و در اقيانوس بيكران ايشان، *حــل* و *مستغرق* می شوند و از عمق وجودشان فرياد می زنند: *حسين جانم.*
*يا ليتنا نكون معهم و معه.*
👈واژه: #عبد #عاشورا #حسین
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۲۵ 📌همراه با نظرات شما مرحله الوهیت یعنی ...و حل شدن در دریای بیکران الهی *السّ
قطرات بارانی _ ۲۷۳۱
#پرسش
فرق مقام و عنوان چیست؟
و چرا فناء فی الله قرآنی نیست اما در کانالها یا محافل عرفانی و سیر و سلوک از این دست عبارتها زیاد دیده میشود؟
#پاسخ
۱ـ *مقام* آن *جايگاهی* است كه شخص با إستعانت از *حی قيوم* برای رسيدن و إحراز آن، *قيام* و تلاش و جهاد كرده است.
اما *عنوان* برای *پذيرش* يك *تكليف* و *مأموريت* خاص است.
احتمالا *عنوان* برای *غير انسان* هم استعمال می شود اما *مقام* مختص انسان است.
۲ـ بله، عبارت *فناء في الله* هم از كلمات و عبارات *رايج* در مجامع مذهبی و عرفانی هست، اما *اصالت* قرآنی ندارد و ظاهرا در بيان *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هم استعمال نشده است.
👈واژه: #مقام #عنوان #فنا_في_الله
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۲
#پرسش
الان دانشگاه ما دارن واکسن میزنن و اعلام کردن بریم واکسن بزنیم اون هم چینی... الان تو این اوضاع چجوری بفهمیم کار درست چیه و چجوری باید اعتماد کنیم و واکسن رو بزنیم؟
#پاسخ
با سلام و احترام. با تأسی به رفتار *ولی أمر مسلمين* و با *اجماع* نظر پزشكان، لازم است واكسن زده شود. البته اگر بتوانيد نوع *بركت* را انتخاب كنيد، قطعا بهتر خواهد بود.
👈واژه: #واکسن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۳
#پرسش
هنگام خواندن دعا در جمع و دعا بصورت فردی , ناخودآگاه دستانمان را بالا می آوریم، آیا این همان قنوت می باشد؟
#پاسخ
۱ـ *قنوت* اعلام *ناامیدی از غیرِ خدا* و ابراز بالاترين درجه *توجه و فروتنی و فرمانبرداری مخلصانه* به پيشگاه الهی است كه میتواند تکوینی یا تشریعی و ارادی و بايد در *تمام حالات* باشد:
... *وَ قُومُوا لِلَّهِ قانِتينَ* (بقره/۲۳۸)
*قنوتِ تکوینیِ* تمام مخلوقات فقط برای خداست:
... بَلْ *لَــهُ مــا* فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ *كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ* (بقره/۱۱۶)
*لَــهُ مَــنْ* فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ *كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ* (روم/۲۶)
۲ـ طبق *عمل* حضرت امام صادق صلوات الله عليه، *مستحب* است قبل از ركوع ركعت دوم هر نمازی، دستها را *مقابل صورت* خود بگيريم و برخی از مهمترين تقاضاهای (بيشتر اجتماعی) خود را مطرح كنيم.
۳ـ شايد به اين خاطر دستهايمان را (با چشمان باز) بايد *رو به صورتمان* بگيريم كه به خودمان *بفهمانيم* كه فراهم آوردن *شرائط إجابت* تمام دعاها، *خود ما* هستيم و تقاضای انسان *نالايق* هرگز إجابت نمی شود.
۴ـ اينكه ميان مؤمنين متداول شده دستهايشان را *رو به آسمان* بگيرند شايد به اين خاطر است كه *ســماء* در قرآن، *محل بارش رحمتهای الهی* است.
البته طبق روايات، منظور از *سماء* در قرآن، *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هستند.
۵ـ و شايد به اين خاطر است كه هنوز *باور ندارند* كه *خداوند هميشه با آنها* و *نزديكتر* از خود آنها به *قلب* آنهاست.
👈واژه: #قنوت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۴
#پرسش
دختر سه سالهای دارم که.. باهوش، زیبا... اما خیلی خلقش پایینه. سر کوچکترین چیزی که مطابق با میلش نباشه خیلی زیاد جیغ و داد و فریاد و گریه راه میاندازه. ممکنه بفرماین که ما زیادی باب میلش رفتار میکنیم. اما اینطور نیست. همیشه سعی میکنم با خلاقیت و حواسپرت کردنش فضا رو عوض کنم. اما مثل یک اصطکاک این رفتارش در همه امور جاریه. اطرافیان کمتر این را البته دیدهاند. وقتی در جمع هستیم انگار سرگرمه و اخلاقش بهتر میشه....
#پاسخ
۱ـ يكی از مشكلات *تك فرزندی* همين است كه *مادر* بيش از اندازه لازم و *مجاز* به رفتار كودك *حساس* می شود و *خوشگل* بودن خصوصا دختر را *اشتباها* مورد توجه قرار می دهد و از *ايفاء چهار نقش مهم* خودش غافل می ماند.
۲ـ ظاهرا *اصطكاك* او فقط با *شما* است و اين نشان می دهد كه *سيادت* هفت سال اول به خوبی برای شما روشن نيست.
۳ـ احتمالا برای انجام كارهای روزمره خودتان، *برنامه متنوع و دقيقی* نداريد و لذا با او اصطكاك پيدا می كند.
۴ـ احتمالا از *آرامش* زنانه برخوردار نيستيد و *ناخودآگاه* با او *بلند* صحبت می كنيد و او *تجربه* كرده كه می تواند شما را *تحت تأثير* قرار دهد و *عصبانی* كند و از اين كارش ناخودآگاه *لذت* ببرد.
۵ـ لطفا به جای هر كار *توصيه نشده ای* به *نشاط و شادی و هنر زن بودن* خود *توسل* پيدا كنيد.
👈واژه: #تک_فرزندی #اصطکاک
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۵
#پرسش
برای برادرم انشالله دنبال همسر هم کفو هستیم. وقتی ازش میپرسیم معیارت برای ازدواج چیه که طبق ارزشها و سلیقه ش دختر خانمی رو معرفی کنیم.. ایشون میگه من معیار خاصی ندارم و... یکی مثل خودتون(خواهرها) باشه.....
چطور میتونیم کمکش کنیم...؟
#پاسخ
۱ـ بهترين محبت به ايشان اينست كه زمينه *خودشناسی* او را فراهم آوريد و كتابی درباره ازدواج *اسلامی* در اختيار ايشان بگذاريد و با *هنر هدايت نامحسوس* خود و با *تشويق مناسب* نكات مثبت او، *عقلانيت و اراده و ايمان و تعهد* او را تقويت كنيد.
۲ـ از ايشان بخواهيد *محمّد جعفر غفرانی* را در اينترنت جستجو و وارد سايت *به آسمان نگاه كن* شود و *پرسشنامه* ازدواج را در آنجا ببيند و به آنها *پاسخ* دهد تا *مواضع* او برای شما *تا حدودی* روشن شود.
۳ـ چون از ازدواج *فاميلی* مذمت شده، لذا ابتدا سراغ بستگان نرويد.
۴ـ اجازه بدهيد دو طرف، يكديگر را فقط از طريق *پاسخنامه هايشان* شناسائی كنند و حتما از هيچكدام برای طرف مقابل *تعريف* و بر آن تاكيد نكنيد، زيرا اگر به *انتخاب* خود آنها نباشد، در فردای ازدواج هيچ تلاشی برای حفظ روابط خود ابراز نخواهند كرد و دائما شما را مقصر می پندارند.
۵ـ بسيار مراقب باشيد كه اين تلاش شما نبايد شما را از اين داماد و خصوصا از آن عروس *طلبكار* كند و دائما بخواهيد (به اسم نصيحت و خيرخواهی) در كار آنها *دخالت* و تصوير *ناخوشايندی* از *خواهر شوهر* بودن ايجاد كنيد.
۶ـ بايد *هنرمندانه* به او تفهيم كنيد كه: چون *سن* آن *دختر خانم* بايد از شما *كمتر* باشد، پس او حتما نمی تواند مثل *ما خواهرها* آن *پختگی* لازم را داشته باشد و نمی تواند *تكيه گاه* تو باشد، بلكه شما بايد بكوشی *تكيه گاه* و *حامی* او باشی و زمينه *شكوفائی* و *عطرافشانی* همسرت را فراهم كنی.
۷ـ مراقب باشيد كه اين *تلاش* خيرخواهانه شما برای برادرتان، اولا: به *جهاد همسرداری* خودتان لطمه نزند، ثانيا: *حرمت* والدين شما را خدشه دار نكند، ثالثا: چون ازدواج، *آزمون مهم* اوست، لذا *مختار* بودن او، كمترين *آسيبی* نبيند و هيچ *رسم و عادت و چيزی* از طرف شما به هيچ نحوی به او *تحميل* نشود.
👈واژه: #ازدواج #پرسشنامه
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۶
#پرسش
..... این همه تفسیر متفاوت بین علما، چکار باید کرد؟
#پاسخ
۱ـ از *شگفتی های* آفرينش انسان، همين *اختلاف نظر* آنهاست. زيرا غير از *آل الله* كه *نور واحدند* حتی طبق فرمايش قرآن، ميان حضرت خضر صلوات الله عليه و حضرت موسی عليه السلام، ظاهرا اختلاف نظر بوده و حضرت داود (پدر) و حضرت سليمان (پسر) هم در داوری *يك مسئله،* *دو حكم* درست اما مختلف صادر می كنند كه خداوند از *حكم پسر* حمايت می كند.
۲ـ رسول أكرم صلی الله عليه و آله با صراحت اعلام می فرمودند كه: *فهم* اصحاب *خاص* ايشان مثل: جناب سلمان با جناب مقداد با جناب ابوذر و با جناب عمار، حتما با يكديگر *فرق* دارد.
۳ـ *اختلاف نظر* در ميان افراد خانواده و مردم هر كشوری، نشانه ی *حكيمانه* بودن نظام آفرينش و حتما *خير* و عامل *رشد* و *توسعه* است. ۴ـ حالا لطفا شما بفرمائيد *تكليف عاقلانه و خداپسندانه* افـــراد هر خانواده يا هر شهر يا هر كشور و يا هر امتی با اين همه *اختلاف نظر* چيست؟
۵ـ *نظری* كه شما بيان خواهيد كرد به چه *دلايلی* درست است؟ و به چه دلايلی *همسر و فرزندان* شما و *همسايگان* و *همكاران* و يا *مردم جامعه* شما بايد آن را بپذيرند و تأئيد كنند؟
👈واژه: #اختلاف_نظر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۷
پرسش
الان امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند ما چطور ایشان را از دیگر مدعیان بشناسیم؟
پاسخ
*امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشريف، قطعا *حجت الهی* در *بيرون* از ما هستند.
پس تا زمانی كه *حجت باطنی* در اكثر جهان *فعال* و حداقل در *اولين حاميان* ايشان، *ظهور كامل* پيدا نكند و *نفسانيت* آنها را به مديريت خود درنياورده باشد، امكان شناسائی *حجت ظاهری* فراهم نخواهد شد و *ظهور حجت خدا* برای *مردم غافل و جاهل و لجوج* هيچ ارزش و فايده ای هم نخواهد داشت.
زيرا *تمام أنبياء و أولياء الهی* را با اينكه مردم ديدند، لمس كردند و پاكی و صداقت و عدالت آنان را *تصديق* هم كردند اما به آنها *بی إعتنا* بودند و يا آنها را به *شهادت* رساندند و يا مثل الآن، امام در كنار ماست اما او را *نمی شناسند* و بهتر بگويم: *او را نمی خواهند* بلكه *هنرپيشه* و *خواننده* و *رقاص* و *ورزشكار* و *كدخدا* و مثل بچه ها، چيزهای سرگرم كننده را *می خواهند.*
👈واژه: #امام_زمان #ظهور
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۳۲ #پرسش الان دانشگاه ما دارن واکسن میزنن و اعلام کردن بریم واکسن بزنیم اون هم چ
قطرات بارانی _ ۲۷۳۸
پرسش
سوال بنده هم هست . و اینکه آیا برای اربعین اگر راه ها باز شود باید واکسن زده باشیم؟
پاسخ
اگر مسئولين، شركت در رزمايش اربعين را *مشروط* به واكسن كنند، طبيعتا بايد انجام شود.
👈واژه: #واکسن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۳۹
پرسش
...... رسول خدا(ص) میگوید خداوند فرمود: «اى آدم! منِ خداىِ بزرگوار، خیر را پیش از شر آفریدم...
آیا این نتیجه گیری از حدیث که خدا شر را آفریده. و خلق شر، خارج از حکمت خدا نیست. همونطور که خیر را آفریده شر را هم آفریده درسته؟
پاسخ
۱ـ شايد در اوائل ورود به دانشگاه، من به منزل يكی از علماء بزرگ (صاحب اجتهاد) رفت و آمد داشتم.
يكبار قبل از ورود ايشان به اتاق پذيرائی، من از كتابخانه ايشان يكی از مجلدات كتاب *روائی* مشهوری را برداشتم و نگاه می كردم.
وقتی ايشان وارد اتاق شدند و آن كتاب را در دست من ديدند به شدت ناراحت شدند و فرمودند *بدون مقدمات* نبايد به كتب روائی دست زد.
۲ـ احاديث و روايات فقط برای *تفهيم آيات قرآن* بيان شده اند:
وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ *لِتُبَــيِّنَ* لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ.
پس نبايد *قبـــل* از قرآن، احاديث خوانده شوند.
۳ـ ظاهرا در احاديثی كه نقل كرده ايد، كلمه *شاء* بوده كه درست *ترجمه* نشده و شما را به اشتباه انداخته است.
پس لطفا *متن عربی* آنها را بفرمائيد تا با هم ببينيم و منظور معصومين صلوات الله عليه را إن شاء الله تعالی بفهميم.
👈واژه: #احادیث
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۳۹ پرسش ...... رسول خدا(ص) میگوید خداوند فرمود: «اى آدم! منِ خداىِ بزرگوار، خیر ر
قطرات بارانی _ ۲۷۴۰
📌همراه با نظرات شما
بَابُ الْخَيْرِ وَ الشَّرِّ....الطباطبائى، نام کتاب: الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني، ج ۱ ص۱۵۴
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ *خلق* به معنی *پيدايش* است و به معنی *ايجاد* نيست.
۲ـ طبق *توحيد أفعالی،* قطعا *فاعل* هر فعلی *خداوند* است اما *عامـــل* آن *عمل* برای مخلوق *مختار* همان *قابليت و لياقت و انتخاب* خود آن مخلوق است.
يعنی: انسان با *چشم* و *گوش* و *زبان* و با *دستی* كه خداوند به او *امانت* داده *تخلف* و *خيانت* می كند و *دروغ* می گويد و *شر* می آفريند.
به عبارت ديگر: خداوند *جوارح* انسان را در اختيار او گذاشته است، اما *جهتگيری* انسان، به اختيار و انتخاب *خود او* است. كه اگر انسان جوارحش را در جهت *عقل و حق* قرار دهد، *خير* از آن *جاري* می شود اما اگر انسان جوارحش را در جهت *نفسانيت و باطل* قرار دهد، *شر* از آن *جريان* پيدا می كند.
پس *حر بن رياحي* و *شمر* هر دو *مخلوق* خداوند و *مثل آينه* هستند كه وقتی *رو به خورشيد* قرار می گيرند، *نورافشانی* می كنند و عامل خيرند، اما وقتی به خورشيد *پشت ميكنند* عامل *تاريكی و ظلمت و ظلم* هستند.
۳ـ بهترين و قانع كننده ترين *پاسخ،* تجربه *خود انسان* است، هر فردی می تواند *تصديق* كند كه در زمان *دروغ* گفتن و *ظلم* كردن و عاملِ *شرارت* و *رذالت* و *خباثت* بودن، آيا *مجبور* است؟
۴ـ همين كه انسان اين *پرسشها* را مطرح می كند، نشانه *مختار* بودن اوست.
👈واژه: #خلق #شر #خیر #مختار
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۰۸ #پرسش من مادر تقریبا ۵۰ ساله ای هستم که دارای سه فرزند هستم... الحمدالله فرزند
قطرات بارانی _ ۲۷۴۱
پرسش
میشه لطف کنید در باره *مورد چهارم* این پاسختون، بیشتر توضیح بدید....
پاسخ
۱ـ برای اينكه بتوانيد *نگاه* و *تحليل* اطرافيانتان را *اصلاح* كنيد و اسباب *تحول* آنها را فراهم آوريد، لازم است ابتدا خودتان در زمينه *خودشناسی* و *كشف و فهم معنای زندگی* و *اصول و مبانی زندگی* و مباحث مهم دينی *تلاش* كرده باشيد تا بتوانيد *متناسب* با *سن و سواد و خصوصيات و شرائط* هر يك از اطرافيان خود، *پرسشهای* زيبا* و *مناسبی* را مطرح كنيد. ۲ـ قطعا تا *نگاه و تحليل و رفتار و اخلاق* خود ما *متحول* و *اصلاح* نشود، تلاشهای *تبليغی* ما هيچ سودی ندارد و يا اگر هم برای ديگران مفيد باشد برای خود ما هيچ خيری نخواهد داشت.
👈واژه: #خودشناسی #اصلاح_دیگران
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۲
📌همراه با نظرات شما
.... در اینجا رییس، رهبر، سرگروه و... آن طبق جامعه بایستی طبق نظر اکثریت و داخل آن چهارچوب تصمیم را از بین نظرات انتخاب کند.
📌همراه با نظرات استاد
۱ـ با اينكه *وجود اختلاف* در ميان *تمام افراد جن و إنس* (بجز آل الله) از *شگفتی های آفرينش* است،
اما نظام حكيمانه آفرينش، مبتنی بر *سنت ها* و *قوانين ثابت* است و بر خلاف فرمايش شما، *تمام حوادث* جهان بر مدار *حق مطلق* و *حق كامل و كمال حق* صورت می پذيرد.
۲ـ *هر انسانی* دارای *دو مركز فرماندهی* است:
*اول:* آن مركزی كه انسان را به پايبندی به *بديهيات ثابت* و *قوانين ثابت* كه در *تمام* افراد بشر، *مشترك* و مورد *توافق* است و هر انسانی را به: *صداقت* و *انصاف* و *عدالت* و *محبت* و *وحدت* و *كوثريت* و *فضائل* فرامی خواند،
*دوم:* آن مركزی كه انسان را به *خودخواهی* و *تكثر* و *تكاثر* و *اختلاف* و *تفرقه* و *دنياگرائی* و *رفاه طلبی* و *راحت طلبی* و *تنبلی* و به انواع *رذائل* می كشاند.
۳ـ *آزمايش* انسان همين است كه *زندگی* خودش را بر اساس كداميك از اين دو مركز *تنظيم* می كند.
۴ـ بر خلاف نظر شما *رهبر هيچ كشوری* نمی تواند *نظر اكثر مردم* را در مسائل اصلی جامعه، *ملاك* قرار دهد، زيرا متأسفانه *اكثريت مردم،* حتی *تمام دولت هائی كه ظاهرا با هم متحدند* (مثل: ايالات متحده، اتحاديه اروپا) همگی تابع *هوای نفس* و دنبال *خودخواهی* و *منافع دنيوی* خويش اند و در نتيجه (مانند گرگ ها) بر سر *هيچ چيزی،* توافق *پايداری* نــــدارند.
قرآن، اين *اكثريت به ظاهر موافق با هم* را اينگونه توصيف می كند:
.... تَحْسَبُهُمْ *جَميعاً* وَ *قُلُوبُهُمْ شَتَّى* ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ *لا يَعْقِلُونَ* (حشر/۱۴)
۵ـ پس، از منظر اسلام و از منظر تمام عاقلان جهان، *اكثريت* (مردم يا نمايندگان يا كسبه يا تجار يا اساتيد و معلمين يا دانشجويان و دانش آموزان يا ....) ملاك *حــــق* نيست.
۶ـ علماء و فقهاء و مراجع هم *مجاز* هستند كه با هم در هر مسئله ای *اختلاف نظر* داشته باشند، اما مؤمنين بايد فقط از آن فقيه و مرجعی كه خودش را با *خدا* و *بديهيات عقلی* و *قرآن* تطبيق می دهد، اطاعت و تبعيت كنند.
لذا قرآن می فرمايد: اگر در هر چيزی به *نـزاع* كشيده شديد، *خدا* و *رسول* را *ملاك* حل اختلاف خود قرار دهيد:
فَإِنْ *تَنازَعْتُمْ* في شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى *اللَّهِ* وَ *الرَّسُولِ* ... (نساء/۵۹)
۷ـ شايد بپرسيد اگر در همان موارد هم *اختلاف* پيدا شد چه بايد كرد؟
كه پاسخ قرآن برای افراد *اهل عناد و جدال و لجاجت* ، *مباهله* است.
👈واژه: #اختلاف #حق #آزمایش #اکثریت #کوثریت #تکاثر
#حشر_۱۴ #نساء_۵۹ #مباهله
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
قطرات بارانی _ ۲۷۳۴ #پرسش دختر سه سالهای دارم که.. باهوش، زیبا... اما خیلی خلقش پایینه. سر کوچکت
قطرات بارانی _ ۲۷۴۳
#پرسش
بفرمایید ۴ نقشی که مادر باید ایفا کنه چیست؟ آرامش زنانه از کجا باید حاصل بشه و منظور از برنامه دقیق و متنوع چیست؟ ( منم با دختر دو نیم ساله م کمی اصطکاک پیدا کردم و....)
#پاسخ
۱ـ در *جلسه هفتم* خانواده *پويا* اين چهار نقش مهم مادران مطرح شده است، لطفا خود شما (يا ساير أعضاء محترم) در كانال *تسبيح۱* آن را بيابيد و بطور خلاصه در اينجا مطرح بفرمائيد.
۲ـ چون *فقط خداوند* منبع *آرامش* است، پس هر قدر *خودشناسی* و *خــــداباوری* بانوان عميق تر و بيشتر باشد، قطعا از *آرامش* بيشتری برخوردار خواهند بود و بهتر می توانند *آرامش بخش* و *اميدآفرين* باشند.
۳ـ *برنامه دقيق و متنوع* برنامه ای است كه *تمام* نيازهای *خود فرد* و *افراد* خانواده و أشياء و *لوازم و مسائل خانه* را در بر بگيرد.
۴ـ هر *اصطكاكی* محصول *برخورد* دو چيز است. پس اگر مثل *أولياء الهی* فقط به *مراقبت* از گفتار و رفتار و اخلاق و مسئوليت های *خودتان* بپردازيد، و *هنر هدايت نامحسوس* خودتان را تقويت كنيد، حتما با همسر و فرزند و همسايه و ديگران، هرگز *اصطكاك* پيدا نمی كنيد.
۵ـ مشكل اصلی اينست كه غالب *مادرها* با قرآن *مأنوس* نيستند و لذا نمی دانند كه:
*اولاً:* هر مادری، فرزندش را به اراده خداوند اما *فقط برای پدر* به دنيا می آورد و خود او (با اينكه بيشترين *نقش* را در رشد و هدايت فرزندان دارد، اما) كمترين *مسئوليتی* در قبال فرزندان *نـــدارد.*
*ثانياً:* متأسفانه غالب *والدين* (به خاطر غفلت از آخرت خودشان و إلقائات مسموم مشاورين و مدعيان روانشناسی) نمی دانند كه خداوند *تربيت* فرزندان را از آنها ـ خصوصا از مادرها ـ *نخواسته* است.
۶ـ فرزند در *هفت سال اول* بايد از *سيادت* برخوردار باشد. احتمالا اين واژه هم برای غالب والدين ـ خصوصا مادرها ـ روشن نيست و آنها *مجاز* به *تعليم مستقيم* چيزی به كودكان، *نيستند.*
لذا مادران غافل از *آخرت* خود و غافل از وظيفه *جهاد همسرداری* خود، با *دلسوزی های غير مجاز* و *آموزش های غير مجاز* و *حساسيت های غير مجاز* خودشان، *اعصاب* فرزندانشان را مورد آزار و اذيت قرار می دهند و خودشان را با مشكلات روزافزون درگير می كنند.
👈واژه: #خانواده #آرامش #اصطکاک #مراقبت #سیادت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۴۴
پرسش
سوالات توحیدی پسر ۷ ساله را چگونه جواب دهیم؟
پاسخ
۱ـ *تمام پرسش ها* را بايد به *دو دسته* تقسيم كرد:
*اول:* پرسش هایی كه جنبه *جزئی و مادی* دارند و نيازمند *پاسخ محسوس و ملموس* هستند.
*دوم:* پرسش هايی كه جنبه *كلی* و *معنوی* و *غير مادی* دارند و نيازمند پاسخ های *عقلانی* هستند.
۲ـ با *تمام مخاطبين* و در *تمام سنين* ـ خصوصا با فرزندان و نوجوانان و جوانان ـ بايد ابتدا به *سئوال* آنها احترام بگذاريم و *سئوال كننده* را مورد *تشويق* قرار دهيم.
۳ـ هر *پاسخی* بايد *متناسب* با *سن و شرائط* مخاطب باشد و خصوصا در *هفت سال اول* (كه تمام كودكان برای رشد شناختی و كلامی خود، *كنجكاوی* و توان *پرسش كردن* خود را ابراز و تمرين می كنند) بايد *پاسخ ها* حتما *محسوس و ملموس* باشند و از هر گونه *پاسخ استدلالی* خودداری شود.
۴ـ از هفت سال دوم به بعد، بهتر است پاسخ پرسش ها، به *معلمين* امسال يا سال های بعد و مقاطع تحصيلی بالاتر موكول شود.
و چه بهتر كه در *يافتن پاسخ* بعضی از پرسش ها از خود مخاطب *كمك* گرفته شود و در بعضی از مواقع، (با اينكه والدين پاسخ را می دانند اما) پاسخ *بعضی از پرسش ها* را فورا ارائه *نــكنند* و اعلام كنند كه بايد در آن مورد به *كتاب ها* يا *اساتيد* يا *رساله* يا دفتر *مراجع* و يا *منابع موثق* مراجعه كنند تا جوانان *نحوه تحقيق و بررسی مسائل* را تلويحا بياموزند.
👈واژه: #سئوالات_توحیدی #سئوال
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2