eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
155 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
قطرات بارانی _ ۲۷۶۰ پرسش ببخشید استاد *الا انما طائرهم عندالله* را هم بیان می کنید؟ ممنون. پاسخ فرعونيان و كفار، *آزمايشات متنبه كننده* خداوند را به حساب حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين می گذاشتند، آيه ۱۳۱ سوره أعراف، در *رد* اين *توهم* می فرمايد: *پرنده* حضرت موسی و همراهان مؤمن او، در *آسمان الهی* سير می كند، پس نمی تواند *عامل سيئه و گرفتاری* برای *فرعونيان و كفار* باشد. و اين *پرنده* خود كفار است كه (مانند هر لاشخوری) بر هر *سيئه* و *زشتی و پلشتی* می نشيند و صاحبش را *گرفتار* می كند. (پس كِرم از خود درخت است.) در واقع مرجع ضمير *هم* در *طائرهم،* حضرت موسی عليه السلام و مؤمنين همراه ايشان است. مترجمين، *مرجع* ضمير *هم* را *فرعونيان و كفار* گرفته اند لذا عبارت *عند الله* در ترجمه آنها *ابهام* دارد و پيام مفيدی ندارد: فَإِذَا جَاءتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُواْ لَنَا هَذِهِ وَ إِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ *يَطَّيَّرُواْ بِمُوسَى وَ مَن مَّعَهُ* أَلا *إِنَّمَا طَائِرُهُمْ عِندَ اللّهُ* وَ لَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاَ يَعْلَمُونَ ﴿أعراف/۱۳۱﴾ 👈واژه: ۱۳۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۱ پرسش وظیفه ی یک مرد چی هست؟ منظورم اینه که از نظر عقل و قرآن درسته که دنبال انواع وام ها بریم و تقریبا همه ی حقوقمون رو برای وام ها پرداخت کنیم تا بتونیم خونه ای بخریم فقط در حد رهایی از مستاجری پاسخ ۱ـ *مديريت* هر ماشين و كشتی و هواپيما و قطاری، *فقط* به عهده *راننده* ، *ناخدا* و *خلبان* آنهاست و ديگران *اجازه* دخالت در كار آنها را *عقلا و قانونا و شرعا* ندارند. ۲ـ اما *مسافرين* و خصوصا *بانوی مؤمنی* كه نقش *هم سری* را پذيرفته، *بايد* با *هنرمندی* و *هنر هدايت نامحسوس* خود، مانع *غفلت و خواب آلودگی و انحراف و تخلف* آن *راننده* يا *ناخدا* يا *خلبان* يا *شوهر* شوند. سئوال: اگر او *گوش نكرد* چه بايد كرد؟ پاسخ: غالب مردم دنيا، (مثل جنگ صفين) در اينگونه مواقع، نظر خودشان را به پيشوای خود، *تحميل* می كنند. اما *مؤمنين* بلافاصله از *خالق* جهان، *دو* چيز را *استمداد* می طلبند: اول: اينكه *خودشان* روشن شوند و مبادا خودشان *اشتباه* كنند. دوم: اينكه آن *راننده* يا *خلبان* يا *شوهر* را خداوند *هدايت* فرمايد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۲ پرسش اینکه اگر همسر خانمی از جهت توانایی فهم مسائل و حل ان ضعف داشته باشد آیا باز هم همسر ایشان موظف به اطاعت از او است..... پاسخ به نظر شما *مادران هنرمند* با *فرزندان چموش* خود چه می كنند؟ آيا به فرزندشان می گويند: *تو نفهمی* ، *تو هيچی نمی فهمی.* ، *من* از *تو* فهميده ترم. *ای بچه نفهم و ....* و عبارت هائی اين چنينی می گويند؟ يا خير، با لبخند، با نوازش، با تشويق نكات مثبت، با شيرين زبانی و كلام موزون، و با گفتن اينكه: *هر چی تو بگی!!* اما بسيار هنرمندانه و با *صبر و حوصله* به آن بچه *غذا* يا *دارو* می خورانند و او را در انجام *تكاليفش* ياری می كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۳ پرسش زمان غیبت ما به امام هم دسترسی نداریم. پس با مکانیزمی ولی فقیه را انتخاب میکنیم که خود این مکانیزم دچار چالش است. ترکیب فعلی شاید مطلوب گروهی باشد ولی مرد نقد گروه دیگر است. ان‌شاءالله شاملیت حکم ولی فقیه را به طرفداران نظام تعمیم نمیدهید. ۱. آن ولی انتخابی معصوم که نیست قطعا. پس بایستی نظارت بر عملکرد داشته باشد. حال این مسئله پیش میاید که ساختار کنونی آیا قدرت انتقاد و نظارت بر آن شخص را دارد؟ اگر دارد لطفا نمونه‌ای از آن را در چند سال اخیر بفرمایید. ۲.‌ مسئله بعدی اختیارات آن شخص است. آیا مثل امام است یا خیر و طبق گفته علمایی مثل شیخ انصاری در محل‌های اضطرار است صرفا. ۳. یک بحث هم دسترسی به آن ولی است. مخصوصا که آن ولی مسئول مستقیم چندین نهاد عظیم اقتصادی و امنیتی است. آیا مردم چگونه با ایشان ارتباط داشته باشند؟ ۴. ما شاهد روایت‌های تاریخی از شنیدن و جواب دادن سوال از حضرت علی حتی میان میدان جنگ هستیم. پس قطعا این درباره ولی غیرمعصوم باید وجود داشته باشد. حال مردم چگونه انتقاد خود را برسانند؟ ۵. این بحث که اکثریت با حق همیشه قطعا برابر نیست پذیرفته‌است. اما این بحث با انتخابات چگونه قابل جمع است. پس رای مردم مهم است. حال چگونه آن ولی می‌تواند با خواست مردم مخالفت کند؟ اگر سوالاتم را بی پرده میپرسم عذر میخوام ولی ایمان کم اما واقعی را از کوهی ادعای توخالی بیشتر می پسندم و تجربه و تاریخ برایم ثابت کرده که در موقع عمل است که افراد کاملا مطمئن به وظیفه خود عمل میکنند و کوچکترین سوال بی جواب میشود سلیمان صرد خزاعی. ....مسائل ایران و عملکرد طرفداران این تفکر و برخورد ولی با آن‌ها را لطفا مدنظر بگیریید. مثل جریان اخیر زندان اوین، آبان ۹۸و... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۴ پاسخ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ در مقدمه فرموديد: « ما به امام دسترسی نداريم »، در حالی كه اصلا قرار نبوده و نيست كه *تمام افراد بشر* بتوانند و لازم و ممكن و مفيد باشد با *امام* (حتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف) در ارتباط *بی واسطه* باشند. ۲ـ فرموديد: « با مكانيزمی ولی فقيه را *انتخاب* می كنيم. » اما از نظر عقل و قرآن، *هر نوع ولايتی* بايد *منصوب الهی* باشد و ما (مثل مردم مصر، بصره، مدائن و ...) فقط *نايب منصوب* امام را *شناسائی* می كنيم (نه انتخاب). ۳ـ فرموديد: « ولی فقيه، مورد *نقد* بعضی از طرفداران نظام است » سخنتان *مبنای* درستی ندارد، زيرا در طول تاريخ، هميشه *خدا* و *تمام أنبياء و أولياء* و *تمام حقايق* و *خوبان* مورد *نقد* بوده و هستند و اين فقط *جهالت* يا *لجاجت ناقدان* را إثبات می كند. ۵ـ فرموديد: « ولی فقيه، معصوم نيست. » در حالی كه هيچ آيه و روايتی، *عصمت* أنبياء و أولياء الهی را *شرط اطاعت* از آنان قرار نداده و خود آنان هم *ادعای* عصمت نداشتند و هيچ كدام از *نواب* آنان هم، *معصوم* نبودند اما اطاعت تمام آنان به خاطر *نصب الهی* حتما *واجب* بوده و هست. ۵ـ فرموديد: « چه *نظارتی* بر ولی۰ فقيه است؟ ». *نظارت* از نظر هر عاقلی، (و هر كشوری) بايد از مقام *بالاتر* باشد نه *پائين تر* (مثلا: قرار نيست مردم ناظر بر أنبياء و أولياء الهی، يا فرزندان ناظر بر رفتار والدين باشند.) و مجلس خبرگان و مراجع، بر *ولی فقيه،* و *امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشريف بر كار *نايب* خود، و *خداوند* بر *سفير* خود نظارت دائمی دارند. ۶ـ در تمام كشورها و در بيان قرآن، *اختيارات* قائم مقام و *نايب* همان اختيارات *مقام اصلی* است. ۷ـ نحوه *ارتباط* مردم با *مقام معظم رهبری* حفظه الله، به دهها شكل مختلف در جريان است. ۸ـ *تعداد پرسش هائی* كه از مقام معظم رهبری (دامت بركاته) شده و می شود، از پرسش هائی كه از أميرالمؤمنين صلوات الله عليه شده، *كمتر* نيست. ۹ـ *انتقاد* ، *ايرادگيری* ، *اعتراض* بـا *سئوال* فرق دارد. متأسفانه در طول تاريخ، مردم از أنبياء و أولياء الهی، *سئوال* نداشته و ندارند، لذا أميرالمؤمنين صلوات الله عليه، بارها فرمودند: *سلونی* (از من بپرسيد.) مقام معظم رهبری (دامت إفاضاته) هم بارها مردم و خصوصا جوانان را به *مطالبه گری* توصيه فرموده اند. اينكه بگوئيم: خدايا؛ چرا يكجا *سيل* و يكجا *خشكسالی؟* چرا يكجا *سرمای كشنده* و جای ديگر *گرمای خفه كننده؟* چرا يكجا *وفور نعمت* يكجا *فقر و قحطی؟* و چرا .... اينها *سئوال* نيست، *اعتراض* است كه از *ضعف اطلاعات* يا *جهالت* و يا *عناد و لجاجت* است. ۱۰ـ *نظام قرآنی* چيزی به نام *انتخابات* ندارد، طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی، (كه نظارت استصوابی دارد) انتخابات، نام ديگر همان *بيعتی* است كه *به أمر الهی* در *غدير خم* از مسلمانان گرفته شد. ۱۱ـ طبق بيان صريح قرآن، *رأی مردم* فقط در *بيعت* دخالت دارد، اما بعد از آن، هر مسلمانی بايد *تسليم* باشد و *بی چون و چرا* از *مقام منصوب* الهی، *اطاعت* كند. (و رسيدن به اين درجه از فهم و معرفت و اطاعت، از *لوازم ظهور* حق در جهان است.) ۱۲ـ اينكه سپاه ظاهراً *مسلمان* و *تحت فرمان* (معصوم) در جنگ *صفين* با كمال بی عقلی و بی أدبی و بی تقوائی، با *ولی أمر الهی* خود *مخالفت* كردند، ناشی از اين بود كه *عاقلانه* مسلمان و مؤمن نبودند. به فرمايش قرآن: *وَ لَمَّا يَدْخُلِ الْإيمانُ في‏ قُلُوبِكُمْ* ۱۳ـ از اينكه اين *ابهامات مهم و گريبانگير اكثر مردم* را كه *ناشی از ضعف و ايراد كتاب های درسی* و *سخنان ناقص و گاه غلط مطرح در رسانه ملی* است، مطرح فرموديد، بسيار از شما سپاسگزارم. ۱۴ـ برای اينكه مسائل (صدر اسلام)(و امروز جامعه) برايمان به درستی روشن شود، بايد *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد نظام جمهوری اسلامی* را از *بررسی و قضاوت* درباره *عملكرد مسئولين لايق يا نالايق* در طول اين چهل و دو سال، حتما جدا كنيم. اگر يك *تازه مسلمان* بخواهد رفتار *خلفاء غاصب* و *معاويه* و *يزيد* و *مروانيان* و *بنی العباس* و *فاطميون مصر* را به حساب *نظام اسلامی* بگذارد، قطعا به *سرچشمه* نمی رسد. ۱۵ـ *اقتدار* و *أمنيت* و *عظمتی* كه امروز *امت اسلامی* پس از چهل و دو سال *غلبه نفاق و جنگ و فتنه و خيانت و تحريم* در زمينه ها و ابعاد مختلف و به *بركت حمايت مردم فهيم كشور* از *نايب حكيم منصوب الهی* به دست آورده، و از *فرش ذلت كامل* به *عرش عزت روزافزون* رسيده، قابل كمترين خدشه ای نيست و با *چشم غير مسلح!* هم می توان آنها را اعتراف كرد. ۱۶ـ احتمالا اگر از *رفتار خالد بن وليد* با *مردم يمن* در زمان رسول أكرم صلی الله عليه و آله و *زياد* در زمان أمير المؤمنين صلوات الله عليه مطلع بوديد، *حوادث اوين* و غيرو را به حساب *نظام* و *رهبری* نمی گذاشتيد. و العاقبه للمتقين. 👈واژه:
_فقیه 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۵ پرسش استاد عزیز آیا عادت همان تکرار است؟ پاسخ *عـــادت،* هر کار *تکـــراری* و *بدون اراده* و *بدون نیت و توجّه* و *بی ارزش* است. (مانند: تکیه کلام ها، لرزش دست سالخوردگان، شب ادراری، تیک های رفتاری) اما *تکرار یک عمل ارادی،* از *ارزش و فایده جدیدی* برخوردار است. پس *عمل تکراری* با *تکرار یک عمل،* حتما *فرق دارد* مثلا: *صفرهای* روی اسکناس ها، (که جلو عدد قرار گرفته اند)، *تکرار* شده اند اما *تکراری نیستند. زیرا *ارزش مکانی* هر *صفر* با *ارزش مکانی* صفر دیگر، فرق دارد. (یکان، دهگان، صدگان ...) اما *صفرهائی* که *پشت عدد* قرار بگیرند، *هیچ ارزشی ندارند.* در *رکعات نماز* و *تسبیحات حضرت زهرا* سلام الله علیها و *صد بار ذکر هر روز* و در *تکرار برخی عبارت ها در برخی از دعاها،* این *خطر* هست که *تکرار یک لفظ یا یک حرکت،* به رفتاری *تکراری* و *بی توجه* و *بدون نیت و حضور قلب* تبدیل شوند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۶ پرسش در سوره نوح آیه ۵ برداشت می شود که استغفار اجل را به تاخیر میندازد؟ پاسخ بله، طبق آیه *۴* سوره نوح، *استغفار* می تواند *أجل متغیّر* انسان را به تأخیر بیاندازد. زیرا هر انسانی، دو *أجل متغیر* و *أجل ثابت* دارد. *أجل متغیر* آن *لیاقت و قابلیتی* است که هر فرد با رفتارش برای خود، إحراز و از خود، ابراز می کند. (مانند: *نمره ای* که هر دانش آموز یا دانشجوئی با تلاش خود به دست می آورد.) اما *أجل ثابت* (أجل محتوم) آن *فرصت حتمی* است که برای هر فرد از قبل تعیین و *قطعی* شده و قابل تغییر نیست. (مانند: نمره *۲۰* یا *۱۰۰* که بالاتر از آن برای هیچ فردی امکان ندارد.) البته *استغفاری* می تواند *مهلت* انسان را افزایش دهد که همراه با *عمل مناسب* باشد و در حد فقط *تلفظ یک عبارت* نماند. 👈واژه: ۴ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۷ پرسش چطور بچه ها را طالب درس خواندن کنیم؟ پاسخ تقریبا هیچ کدام از دروس مدارس و دانشگاه ها، به دلایلی، *هیچ جذابیتی* (خصوصا در حالت مجازی) ندارند. چرا؟ زیرا انسان در *دو حالت* کمترین *کنجکاوی* و کمترین *شوق پرسش* و *فراگیری* را *نــدارد:* اول: وقتی چیزی را *مــی داند،* دوم: وقتی چیزی را *نـمی داند.* اما اگر *والدین* و *معلمین* و *رسانه ها* بتوانند با *پرسش های* مناسب، *موضوعات* فراوان اطراف بشر را به *مسئله* تبدیل کنند، *کنجکاوی* و *سئوال* در انسان *متولد* می شود و *شوق پرسش و کاوش و پیگیری* پیدا می کند. لذا معمولا *دانشمندان* و *مخترعین* و *مبتکرین* افرادی اند که *والدین* آنها بجای *دانائی* (که کنجکاوی فرزندان را عقیم میکند.)، أهل *تشویق* اند. پس یک راه حل رفع *بی أنگیزگی* دانش آموزان اینست که *والدینشان* (خصوصا مادران) نقش *خدای علیم خبیر* را بازی نکنند و حداقل برای *بعضی* از پرسش های بچه ها بگویند: *نمی دانم* و بلافاصله فرزند را *مأمور* پیدا کردن پاسخ کنند و *منابع مناسب* را هم به آنها معرفی کنند. (مثلا بگویند: به فلان معلم (از بستگان یا دوستان یا مدرسه) زنگ بزن و بپرس، به فلان کتاب لغت یا رساله یا منبع مشخص مراجعه کن. و ....)(ضمنا شماره *۰۹۶۴۰۰* مرکز پاسخگوئی به پرسش های قرآنی و شرعی و اسلامی است.) راه حل دیگر اینست که *مادر* (خودش را تا سطح فرزندش پائین بیاورد و) نقش یک *همکلاسی خیلی کنجکاو* را بازی کند و درس ها را با فرزندش همراه با *بازی* و با *لحن موزون* تکرار و مرور و تمرین کند. *نکته مهم* برای *معلمین* و *والدین* اینست که طبق بیان قرآن، *تمام بچه ها* ، *تمام چیزها* را *بالقوه* می دانند و معلمین و والدین و مبلغین باید بکوشند *زمینه یادآوری* آنها را با هنرمندی فراهم کنند. خداوند این *هنــر زیبای یادآوری* را در آیه *۳۵ سوره احزاب* از مأموریت های *بانوان* اعلام فرموده است. 👈واژه: ۳۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۸ پرسش برای تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس چه باید کرد؟ پاسخ ۱ـ آیا می توان به *نفس* اعتماد کرد؟ ۲ـ پیشنهاد خود شما برای تقویت *عزت نفس* چیست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۶۹‌ پرسش استاد چرا حرف زدن و... بین زن و شوهر را لوس بازی و .... می‌دانید؟ پاسخ اگر *باور* کنیم که در هر *لحظه* زندگی، در حال *آزمایش الهی* هستیم، اگر *باور* کنید که *بانوان* مأمور ایجاد *آرامش* برای همسر و خانواده هستند. اگر به *دغدغه های ذهنی* تمام مردها در *هر شغلی* دقت کنید و به آنها پی ببرید، اگر *خصوصیات اخلاقی* شوهران برای بانوانشان روشن شود، هرگز *توقع* نخواهند داشت که شوهرشان (مانند عروسک)، سنگ صبور دلتنگی های آنها باشند و حوصله *خاله بازی* یا *عشق بازی* و *شنیدن* گزارش رفتار بچه ها یا همسایه ها را داشته باشند. بانوان *مؤمن* خود را با *ذکر و دعا* شارژ می کنند و الهامات *ملائکه* را از خود بروز می دهند و می کوشند *ریحانه* و عامل تقویت *روحیه* باشند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۰ پرسش رزمایش یعنی چه ؟ ان شاءالله در پیاده روی اربعین چه چیزی را در خود نهادینه می کنیم و برای چه چیزی آماده می شویم؟ پاسخ ۱ـ *رَزمایش،* یک *تمرین آمادگی* و *نمایش قدرت* در عرصه *دفاعی و نظامی در مقیاس وسیع است. در رزمایش، *همراهی* و *همکاری* و *هماهنگی* و *ساماندهی* افراد زیاد برای *مقابله* با *انواع دشمنی دشمنان،* تمرین می شود و افراد برای یک *نبرد بزرگ،* آمادگی پیدا می کنند. در *رزمایش أربعین،* مؤمنین، برای *ظهور جق* و *جهاد و مقاومت و صبر* لازم برای آن، *تمرین* و خودشان را *آماده* و *حمایت* خود را از *آخرین حجّت الهی* برای برافراشته شدن *پرچم حق و عدالت و أمنیت* در جهان، *اعلام* می کنند. ۲ـ افرادی که توفیق حضور در این *رزمایش* را پیدا می کنند: اولا: باید بکوشند *حق* را در *خودشان* به حاکمیت درآورند و *تمام نفسانیات و غرائز و تمایلات* خود را به *اطاعت* از *عقل* (که *رسول و حجت باطنی* است) درآورند و از هر نوع *خودخواهی* دست بردارند، ثانیا: *متن* و *ترجمه* زیارت *اربعین* را بارها و بارها بخوانند و *مقصد اصلی قیام امام حسین* صلوات الله علیه (که بیدار کردن بندگان خدا از جهالت و حیرت و ضلالت بود) را خوب بفهمند، ثالثا: *مــرز* گفتاری و رفتاری و اخلاقی خودشان را با *منافقین و فاسقین مقابل امام حسین* صلوات الله علیه را به درستی برای خودشان *روشن* کنند. رابعا: برای *تبلیغ و تفهیم زیارت أربعین* و *تقویت عقلانیت و معرفت* و *ایجاد هم فکری* و *همراهی* و *همدلی* در میان اطرافیانشان، بسیار تلاش کنند. خامسا: با *کم خوراکی* و *کم خوابی* و *رعایت حداکثر نزاکت گفتاری* و *نظافت رفتاری و پاکیزگی* و *ارتباط گیری مفید* با راهپیمانان، *صبر* خود را تقویت و خود را برای *تحول جهانی* از هر نظر آماده کنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۱ پرسش ۱. با توجه به‌ اون حدیث معروف... ۲. ..... خیلی ناراحتم از سیاستی.. در قبال طالبان.. نظر جنابعالی... چیست؟ پاسخ ۱ـ آن حدیث را نشنیده و چیزی درباره آن نمی دانم. ۲ـ دلسوزی شما نسبت به مسلمانان افغانستان، قابل تحسین است. اما *قضاوت درست* در همه زمینه ها خصوصا درباره *حوادث خارجی،* نیازمند *آخرین اطلاعات درست و کافی* است. و قطعا ما و شما الآن دسترسی به چنین اطلاعاتی نداریم پس باید از هر گونه اظهار نظری خودداری کنیم. ۳ـ برای *آسودگی* خیالتان به این نکات توجه کنید: اول: *فرار خفت بار شیطان بزرگ آمریکا* ، *حادثه بسیار بزرگ و امیدبخشی* برای تمام *مستضعفین* جهان است. دوم: *مواضع حکیمانه و مقتدرانه دو رهبر عالیقدر* جمهوری اسلام، طی این ۴۲ سال بسیار پر تنش و پر حادثه، قطعا می تواند ما و شما را مطمئن سازد که *اشراف اطلاعاتی* و *بصیرت کافی* و *إقتدار لازم* موجود است پس اگر *اقدامی لازم* باشد، حتما نظام آن را انجام خواهد داد. سوم: اینکه *سران بی آبروی اصلاح طلب داخلی* و *حامیان غربزده دولت خائن قبلی* با *زشت ترین مواضع* نسبت به مسلمانان عراق و سوریه و غزه، اکنون *دلسوز* مردم افغانستان شده اند، می تواند ما و شما را مطمئن کند که این *تحول* إن شاء الله تعالی برای جبهه مقاومت، *خیر* خواهد بود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۲ پرسش در خیر رسانی به دیگران ...بعضی معتقدند وقتی وارد مغازه ای میشن و مغازه شلوغ میشه باعث افزایش روزی و خیر رسانی به صاحب مغازه شدن.... آیا این مصداق درستی برای آن است؟ پاسخ بانوی محترم؛ با سلام به دغده های خیرخواهانه شما، از شما خواهش می کنم اکنون که در *آستانه ظهور* هستیم و باید *گام دوم انقلاب* را با *علم و معرفت و عقلانیت و اراده و ایمان و همت* بیشتری برداریم، لطفا *ذهن* خود را با اینگونه مطالب، درگیر نکنید تا از *مسائل اصلی* غافل نشوید. ممنون. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۳ پرسش آیا کلا اعتمادبنفس غلطه؟ یا ما برداشت غلطی ازش داریم؟.... پاسخ ۱ـ *نفس* یا *من،* (برای جن و إنس)، *یک وهم و خیال* است و وجود حقیقی و خارجی *ندارد.* پس چیزی نیست که بشود به آن تکیه و اعتماد کرد. *مَلَک* و *حیوان* و *گیاه* و *جماد* از *من* استفاده نمی کنند و گرفتار *منیت و نفسانیت* نیستند. عکس ما هم در آینه، نمی گوید: من *منم.* ۲ـ *نفس* به معنی *خود* (در فارسی)(و *سلف* در انگلیسی)، همان *هستی مطلق* و *ذات أقدس الهی* است که *مخلوقات* تماماً *جلوه اراده* اویند. لذا در دعا میگوئیم: *اللهم عرفنی نفسک* ... ۳ـ پس *اعتماد* و *تکیه* ما باید فقط به *خالق* و آنان که *وجه الله* هستند باشد و از *هر گونه تکیه* به *ظالمین* خودداری کنیم: *وَ لا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذينَ ظَلَمُوا* فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ ... (هود/۱۱۳) ۴ـ چون *تمام عزت* از خداوند است، پس هر قدر *تبعیت و اطاعت* ما از *حجت* درونی و بیرونی و *بندگی* ما از خداوند بیشتر باشد، قطعا *عزت* ما بیشتر و *آسیب پذیری* ما کمتر خواهد بود. 👈واژه: ۱۱۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۴ با سلام و احترام به أعضاء محترم *جوانان مهدوی* و *والدین امانتدار.* *شصت و هفتمین* پذیرائی *موکب قرآنی* گروه ما: لطفاً بفرمائید: *پیام* کدام آیه یا آیات قرآن اینست که: *اگر انسان تمکین کند، تمکّن می‌یابد؟* *حیّ علی قرائت القرآن.* 👈واژه: ۶۷ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۵ پرسش نفس مسوله، لوامه، امّاره و مطمئنه مراتب کدام یک از این دو من مادی، عقلانی هستند؟ پاسخ با سلام و احترام و عرض تسلیت سالروز شهادت حضرت سیدالساجدین و زین العابدین امام سجاد صلوات الله علیه. *نطفه* در ابتدا یک *ظرف مادی و خالی* است، لذا هیچ *تحرکی* ندارد. اما پس از *چهار ماه،* به أمر الهی، *روح* در او *حلول* می کند و او *انسان* نامیده می شود و *شأن* یک انسان را دارد و در شکم مادر، *تحرک* پیدا می کند. پس بعد از *تولد،* هر *نوزادی* دارای *دو مـــن* است: اول: *من خیالی و مادی و غریزی* و سرشار از « شهوت و غضب ». دوم: *من عقلانی و قلبی و فطری،* تا زمانی که انسان در دوران *طفولیت* (وابستگی و أنگل بودن) است، *نفسانیت* او بر *عقلانیت* او *غلبه* دارد و او را به انواع *رذائل* می کشاند. به *این مرحله* از وضع انسان، که هنوز صاحب *تشخیص* نیست، *نفس أمّاره* گفته می شود: وَ ما أُبَرِّئُ نَفْسي‏ *إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّـــــارَةٌ بِالسُّوءِ* ... (یوسف/۵۳) از زمانی که انسان به *حد نصابی* از *عقلانیت* و *بلـــوغ* می رسد و تا حدودی با *نفسانیت* خود حالت *برابری* پیدا می کند و *کارهای زشت و غیر مجاز* او را *سرزنش* می کند. به *این مرحله* از وضع انسان، که صاحب *تشخیص* شده است، *نفس لــــوّامــه* گفته می شود: وَ *قالَ الشَّيْطانُ* .... *دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي‏* فَلا تَلُومُوني‏ وَ *لُومُـــوا أَنْفُسَكُمْ* .... (إبراهیم/۲۲) با *آغاز جوانی،* انسان وارد مرحله *سطحی نگری* و *دنیاگرائی* می شود و *جذابیت های فانی و بافته شده و مزخرف* برایش خودنمائی می کنند و او را به سمت خود می کشانند: إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ *الدُّنْيــا* ... حَتَّى إِذا *أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَـها وَ ازَّيَّنَـتْ* ....(یونس/۲۴) به *این مرحله* از وضع انسان، که عقلانیت انسان مورد *آزمون سخت* گزینش *دنیا* یا *آخرت* قرار می گیرد، *نفس مسوله* گفته می شود. پس *نفس مسوله،* مقطعی از زندگی انسان است که *ثروت* و *شهرت* و *شهوت* و *قدرت دنیا* برایش بسیار *دوست داشتنی* می شود. لذا حضرت یعقوب علیه السلام، *حسادت* و *خیانت* آن برادران را چنین تفسیر نمود: وَ *جاؤُ عَلى‏ قَميصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ* قالَ: *بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ* ... (یوسف/۱۸) و *سامری* گوساله ساز هم *سوء استفاده از علم* خود را *تسویل نفسش* نامید: قالَ فَما خَطْبُكَ يا *سامِرِيُّ* (۹۵) قالَ: بَصُرْتُ بِما لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُها *وَ كَذلِكَ سَوَّلَتْ لي‏ نَفْسي‏* (طه/۹۶) سومین مرحله زندگی انسان، زمانی است که انسان *عاشق حق* می شود و با *اراده* مؤمنانه، *عقلانیت* خود را بر *نفسانیت* خود غلبه می دهد، به *این مرحله* از وضع انسان، که او، متعهدانه، *حـــقّ* را در هر زمینه ای بر *باطل* ترجیح می دهد، *نفس مطمئنه* گفته می شود. پس *نفس مطمئنه* مخصوص زمان *فعال شدن قلـــب* است: .... وَ *قَلْبُــــــهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمانِ* .... (نحل/۱۰۶) در این *مرحله* است که انسان وارد مقام *بندگی* می شود و *لیاقت* ورود به *جنّت خاص الهی* را پیدا می کند: *يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* (۲۷) ارْجِعي‏ إِلى‏ رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً (۲۸) *فَادْخُلي‏ في‏ عِبـــــادي* (۲۹) *وَ ادْخُلي‏ جَنَّــــــــتي*‏ (۳۰) چهارمین مرحله زندگی انسان، زمانی است که انسان عاقل و مؤمن و مطمئن و عبد، *مُلهـم* می شود و خداوند در خواب و بیداری، با *الهام* و *وحی* به او *مأموریت های ویژه* می دهد: أَ كانَ لِلنَّاسِ عَجَباً *أَنْ أَوْحَيْـنا إِلى‏ رَجُـــلٍ مِنْهُمْ* .... (یونس/۲) وَ *أَوْحَيْـنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى*‏ أَنْ أَرْضِعيهِ ... (قصص/۷) وَ إِذْ *أَوْحَيْـــــتُ إِلَى الْحَوارِيِّينَ* أَنْ آمِنُوا بي‏ وَ بِرَسُولي‏ ... (مائده/۱۱۱) در این مرحله است که انسان مورد *هدایت خاص* قرار می گیرد و *تمام امور* او هم *اصلاح* و او لایق *بهترین حــال* می شود: *سَيَهْدِيــــــهِمْ* وَ *يُصْلِـــحُ بَالَــــــهُمْ* (محمد/۵) (به زودى آنان را ـ به راه حق ـ هدایت مى‏ کند و حالشان را إصلاح و نيكو مى‏ گرداند.) *اللهم ارزقنا* 👈واژه: ۱۸_۵۳ ۲۲ ۲_۲۴ ۱۰۶ ۱۱۱ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۶ بانوی محترمی فرموده اند: در تحقیق برای ازدواج پسرم چه نکاتی رو باید در نظر بگیریم؟ قرار شده این دو ماه محرم و صفر برای آشنایی خانواده ها و تحقیق سپری شود واقعا نمی دونم خونه دختر که میریم چه چیزهایی باید در نظر بگیریم که خدایی نکرده بعدا پشیمون نشیم. معمولا در تحقیق از همسایگان و آشنایان می شنویم که آدمای خوب و متدین و با شخصیت اند آیا همینا کافیه؟ در ضمن پدر دختر میگه من خیلی عجول و رک و صریحم در صورتیکه پسر من بسیار صبور و خونسرد است این مسئله ممکنه بعدا مشکل ایجاد بکنه؟ البته من این مسئله رو مطرح کردم با مادر دختر و ایشونم گفتند دختر منم صبوره! به ایشان عرض شد: ۱ـ چون فقط *پدر* بر فرزند *ولایت* دارد پس شما اگر *مؤمن* هستید، از *کمترین دخالت مستقیم* در این مسئله مهم، خودداری کنید. ۲ـ از فرزندتان بخواهید محمد جعفر غفرانی را در اینترنت جستجو و وارد سایت *به آسمان نگاه کن* شود و کتاب *ازدواج چرا* و *ازدواج چگونه* را از نشانی آنجا تهیه و بخواند و یا (با بله، ایتا، سروش، واتساپ، تلگرام) وارد کانال *تسبیح۱* شود و پنج جلسه مباحث ازدواج را در آنجا ببیند و بشنود. ۳ـ قرآن و أهل البیت نبوت صلوات الله علیهم، ما را فقط به *خودشناسی* موظف فرموده اند، زیرا: اولا: *شناخت دیگران اصلا امکان ندارد* که اگر امکان داشت این همه *جاسوس* در دنیا وجود نداشت. ثانیا: *فردای هیچ انسانی، ثابت نیست* و هر انسانی به خاطر *مختار* و در حال *آزمایش* بودنش، دائما در هر حال *تغییر مواضع* است. پس *آینده ی* هیچ انسان غیر معصومی، هرگز *گارانتی و ضمانت ندارد.* به همین خاطر در اسلام (و در ایران تا قبل از رژیم طاغوتی شاه)، *دوران عقد* اصلا رسم نبوده و دختر و پسر با عقد، بلافاصله وارد زندگی مشترک می شدند. پس لطفا پسرتان را فقط به *عاقل* و *با اراده* و *با ایمان* بودن و *خودشناسی* و *خداباوری* و *متعهد بودن خودش* دعوت کنید و اینقدر روی *شناسائی طرف مقابل* تکیه و تاکید و آن را مهم جلوه ندهید. ضمنا *گفتار و رفتار طبیعی* بسیار جذاب تر از *گفتار و رفتار تصنعی* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش دوم *درس ششم:* *محتویات دعا* چهارمین محتوا: *توجّه به امام زمان* عجل الله تعالی فرجه الشریف. نمونه دوم: در *دعای ندبــه:* أَيْنَ بَقِيَّةُ اللَّهِ الَّتى لا تَخْلُوا مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيَةِ؟ أَيْنَ الْمُعَدُّ لِقَطْعِ دابِرِ الظَّلَمَةِ؟ أَيْنَ الْمُنْتَظَرُ لِإِقامَةِ الْأَمْتِ وَ الْعِوَجِ؟ أَيْنَ الْمُرْتَجى لِإِزالَةِ الْجَورِ وَ الْعُدْوانِ؟ أَيْنَ الْمُدَّخَرُ لِتَجْديدِ الْفَرائِضِ وَ السُّنَنِ؟ أَيْنَ الْمُتَخَيَّرُ لِإِعادَةِ الْمِلَّةِ وَ الشَّريعَةِ؟ أَيْنَ الْمُؤَمَّلُ لِإِحْياءِ الْكِتابِ وَ حُدُودِهِ؟ أَيْنَ مُحْيى مَعالِمِ الدّينِ وَ أَهْلِهِ؟ أَيْنَ قاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدينَ؟ أَيْنَ هادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفاقِ؟ أَيْنَ مُبيدُ أَهْلِ الْفُسُوقِ وَ الْعِصْيانِ وَ الطُّغْيانِ؟ أَيْنَ حاصِدُ فُرُوعِ الْغَىِّ وَ الشِّقاقِ؟ أَيْنَ طامِسُ آثارِ الزَّيْغِ وَ الْأَهْواءِ؟ أَيْنَ قاطِعُ حَبائِلِ الْكِذْبِ وَ الْاِفْتِراءِ؟ أَيْنَ مُبيدُ الْعُتاةِ وَ الْمَرَدَةِ؟ أَيْنَ مُسْتَأْصِلُ أَهْلِ الْعِنادِ وَ التَّضْليلِ وَ الْإِلْحادِ؟ أَيْنَ مُعِزُّ الْأَوْلِياءِ وَ مُذِلُّ الْأَعْداءِ؟ أَيْنَ جامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوى؟ أَيْنَ بابُ اللَّهِ الَّذى مِنْهُ يُؤْتى؟ أَيْنَ وَجْهُ اللَّهِ الَّذى إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ؟ *أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَ السَّماءِ؟* أَيْنَ صاحِبُ يَوْمِ الْفَتْحِ وَ ناشِرُ رايَةِ الْهُدى؟ أَيْنَ مُؤَلِّفُ شَمْلِ الصَّلاحِ وَ الرِّضا؟ أَيْنَ الطّالِبُ بِذُحُولِ الْأَنْبِياءِ وَ أَبْناءِ الأَنْبِياءِ؟ أَيْنَ الطّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءَ؟ أَيْنَ الْمَنْصُورُ عَلى مَنِ اعْتَدى عَلَيْهِ وَ افْتَرى؟ *أَيْنَ الْمُضْطَرُّ الَّذى يُجابُ إِذا دَعي؟* أَيْنَ *صَدْرُ الْخَلائِقِ* ذُوالْبِرِّ وَ التَّقْوى؟ أَيْنَ ابْنُ النَّبِىِّ الْمُصْطَفى؟ وَ ابْنُ عَلِىٍّ الْمُرْتَضى؟ وَ ابْنُ خَديجَةَ الْغَرّاءِ؟ وَ ابْنُ فاطِمَةَ الْكُبْرى؟ بِأَبى أَنْتَ وَ أُمّى وَ نَفْسى لَكَ الْوِقاءُ وَ الْحِمى، يَابْنَ السّادَةِ الْمُقَرَّبينَ، يَابْنَ النُّجَباءِ الْأَكْرَمينَ، يَابْنَ الْهُداةِ الْمَهْدِيّينَ، يَابْنَ الْخِيَرَةِ الْمُهَذَّبينَ يَابْنَ الْغَطارِفَةِ الْأَنْجَبينَ، يَابْنَ الْأَطائِبِ الْمُطَهَّرينَ، يَابْنَ الْخَضارِمَةِ الْمُنْتَجَبينَ، يَابْنَ الْقَماقِمَةِ الْأَكْرَمينَ، يَابْنَ الْبُدُورِ الْمُنيرَةِ، يَابْنَ السُّرُجِ الْمُضيئَةِ، يَابْنَ الشُّهُبِ الثّاقِبَةِ، يَابْنَ الْأَنْجُمِ الزّاهِرَةِ، يَابْنَ السُّبُلِ الْواضِحَةِ، يَابْنَ الْأَعْلامِ اللّائِحَةِ، يَابْنَ الْعُلُومِ الْكامِلَةِ، يَابْنَ السُّنَنِ الْمَشْهُورَةِ، يَابْنَ الْمَعالِمِ الْمَأْثُورَةِ، يَابْنَ الْمُعْجِزاتِ الْمَوْجُودَةِ، يَابْنَ الدَّلائِلِ الْمَشْهُودَةِ، يَابْنَ الصِّراطِ الْمُسْتَقيمِ، *يَابْنَ النَّبَأِ الْعَظيمِ* ، يَابْنَ *مَنْ هُوَ فى أُمِّ الْكِتابِ لَدَى اللَّهِ عَلِىٌّ حَكيمٌ* ، يَابْنَ الْآياتِ وَ الْبَيِّناتِ، يَابْنَ الدَّلائِلِ الظّاهِراتِ، يَابْنَ الْبَراهينِ الْواضِحاتِ الْباهِراتِ، يَابْنَ الْحُجَجِ الْبالِغاتِ، يَابْنَ النِّعَمِ السّابِغاتِ، يَابْنَ طه وَ الْمُحْكَماتِ، يَابْنَ يس وَ الذّارِياتِ، يَابْنَ الطُّورِ وَ الْعادِياتِ، يَابْنَ مَنْ دَني فَتَدَلّى فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى، دُنُوّاً وَ اقْتِراباً مِنَ الْعَلِىِّ الْأَعْلى، لَيْتَ شِعْرى أَيْنَ اسْتَقَرَّتْ بِكَ النَّوى، بَلْ أَىُّ أَرْضٍ تُقِلُّكَ أَوْ ثَرى أَبِرَضْوى أَوْ غَيْرِها أَمْ ذى طُوى؛ .......... وَ اجْعَلْ مُسْتَقَرَّهُ لَنا مُسْتَقَرّاً وَ مُقاماً وَ *أَتْمِمْ نِعْمَتَكَ بِتَقْديمِكَ إِيّاهُ أَمامَنا* ، حَتّى تُورِدَنا جِنانَكَ وَ مُرافَقَةَ الشُّهَداءِ مِنْ خُلَصائِكَ. اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ جَدِّهِ وَ رَسُولِكَ السَّيِّدِ الْأَكْبَرِ وَ صَلِّ عَلى أَبيهِ السَّيِّدِ الْأَصْغَرِ وَ جَدَّتِهِ الصِّدّيقَةِ الْكُبْرى، فاطِمَةَ بِنْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلى مَنِ¬اصْطَفَيْتَ مِنْ آبائِهِ الْبَرَرَةِ *وَ عَلَيْهِ أَفْضَلَ وَ أَكْمَلَ وَ أَتَمَّ وَ أَدْوَمَ وَ أَكْثَرَ وَ أَوْفَرَ ما صَلَّيْتَ عَلى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيائِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ* ، وَ صَلِّ عَلَيْهِ صَلاةً لا غايَةَ لِعَدَدِها وَ لا نِهايَةَ لِمَدَدِها وَ لا نَفادَ لِأَمَدِها *اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ* .... *وَ دُعاءَنا بِـــهِ مُسْتَجاباً* ..... لطفا « ترجمه » این عبارات نورانی را بخوانید. ممنون. 👈واژه:
قطرات بارانی _ ۲۷۷۸ پرسش استاد ترجمه اش را خوندم ولی نتونستم بفهمم چه ابهامی را برایم برطرف می کنه؟ پاسخ سلام و رحمت الهی بر شما. قبلا عرض شد که *دعا* از یکسو برای *رفع غفلت* و از سوی دیگر برای *مرور وظائف* است. در این درس آموختیم که: *چهارمین محتوای یک دعای جامع،* باید این باشد که مؤمن، به *امام زمان خودش* عجل الله تعالی فرجه الشریف، دائما *توجّه کامل* داشته باشد و با *درک و فهم* مقامات امام، به *ظهور ایشان* اضطرار پیدا کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۷۹ پرسش ولی متاسفانه ما اضطرار نداریم، چرا؟ پاسخ شاید مهمترین علل *مضطر* نبودن ما نسبت به آخرین *حجّت الهی،* این باشد که بسیار به *ظاهربینی* عادت کرده ایم و با قرآن *انس نداریم* و از *خودشناسی* و *آخرت نگری* غافلیم و *شئونات و برکات آن حجت الهی* (آنطور که مثلا در دعای ندبه بیان شده) را به درستی نمی فهمیم و نمی شناسیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۸۰ پرسش استاد تمکین یعنی چی؟ میشه گفت یعنی تسلیم شدن و تمکن یعنی قدرت پیدا...؟ پاسخ بله، *تمکین* یعنی: *تسلیم* و *مطیع* و *همدل* و *همراه* و *هم آهنگ* و *عبد* بودن است. *تمکن* هم یعنی: *اقتدار* و *قدرت مسلط* و *احاطه بر اسباب.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۸۱ پرسش حدود دو سالی میشه با مدرسه قرآن واساتید بزرگواری همچون شما و استاد اخوت و ..‌‌. آشنا شدم...تازه متوجه شدم روحم تشنه و نیازمند چه چیزهایی بوده و سال هایی از زندگی رو در حوزه علمیه به اشتباه پیش می رفتم ....الان که به اتفاق همسرم تصمیم گرفتیم مطالعاتمون رو هدفمند کنیم و تدبر در قرآن رو شروع کنیم با دیدن حجم سیر مطالعاتی احساس ضعف کردم....دچار دستپاچگی شده از شدت حجم...لطفاً راهنمایی کنید پاسخ ۱ـ خدا را بسیار شُکر که خانواده دارید، همسر دارید، فرزند دارید، با همسر محترمتان همراه اید و با هم *شوق قرآنی* و *دغدغه های مؤمنانه* دارید. ۲ـ از آنجا که *آزمایش* بشر، *أحسن عملا* است (نه أکثر عملا) پس بکوشید ابتدا فقط *توصیه های مهم قرآنی* و *واجبات و محرمات* را در تمام ابعاد زندگی، خوب بشناسید و به زیبائی آنها را در عمل رعایت نمائید. ۳ـ لابد می دانید که قرآن، ما را به *خداشناسی* دعوت *نــــکرده* اما از اینکه به *خــــودشناسی* نمی پردازیم و *خداوند* را در *درون* خودمان و نزدیکتر از خودمان به *قلبمان* جستجو و *باور* نمی کنیم، *بازخواست* می کند. پس باید از هر فرصتی برای *خودشناسی* از منظر قرآن و کلام أهل البیت صلوات الله علیهم، بپردازید. ۴ـ مهمترین ثمره خودشناسی، *تفکر و تعقل* است. پس بسیار بکوشید *عقلانیت* و *منطق* و *اراده* و *ایمان قلبی* و *اخلاق قرآنی* و *امید* و *آخرت نگری* خود را تقویت کنید. ۵ـ بسیار بکوشید *هر کاری* (حتی ساده ترین و پیش پا افتاده ترین کار) را به *درستی* و به *زیبائی* انجام دهید. ۶ـ برای تمام کارهای روزمره خود *برنامه* داشته باشید اما به تدریج و پس از هر دو سه هفته، یک کار به کارهای روزانه یا هفتگی یا ماهانه خود اضافه کنید. امیدوارم شادکام و موفق و زمینه سازی ظهور حق در جهان سهیم باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۸۲ پرسش چرا در آیه۲۳ سوره نوح اسم بت ها آمده آیا هرکدام از آن ها بت هایی هستند که ما الان گرفتارش باشیم؟ پاسخ احتمالا *هر عامل مؤثری* را که انسان *با هر نامی* در *بیرون* از *خودش* جستجو کند و به او *امیدوار* شود، همان *بُت* اوست. 👈واژه: ۲۳ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
قطرات بارانی _ ۲۷۸۳ پرسش استاد؛ وقتی برای تحقیق به نزد ما مراجعه کنند؛ ما باید چگونه صحبت کنیم و از چه چیزهایی بگوییم یا نگوییم؟! پاسخ ۱ـ اگر منظورتان *تحقیق در باب ازدواج* است، در این صورت اگر از *اعتیاد* ، *سیگار* ، *شرابخواری* ، *سگ بازی* ، *رفتارهای زننده* همسایگان خبر *دقیق* دارید که خودتان دیده باشید، اطلاع بدهید. ۲ـ شاید *بهترین نکته ای* که بهتر است هنرمندانه به *تحقیق کننده* بگوئید این باشد که: اولا: شناخت افراد بشر *ممکن نیست* زیرا اگر ممکن بود این همه *جاسوس* نبود. ثانیا: چون انسان *مختار* است لذا *فردای* هیچ انسانی، *گارانتی و ضمانت* ندارد و افراد دائما در معرض *تغییر مواضع* هستند. ثالثا: قرآن و اسلام ـ بر خلاف رواشناسان و مشاورین و غربزده ها ـ ما را به *خودشناسی* مکلف کرده اند نه *دگرشناسی.* یعنی: آیا *فرزند خود شما* آنطور که *باید باشد* و آنطور خود را *می نمایاند* هست؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2