eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
147 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۴۳۴ من یه خانم کارمند هستم و همسرم با کار بسیار زیاد که در حالت معمول ۱۰ شب خونه هست درآمد محدودی دارد و به ضروریات زندگیمون نمیرسیم و اگر من درآمد نداشته باشم زندگیمون لنگه از خوراک و پوشاک و ... حالا شما میفرمایید چرا خانمها کار می کنن اگر همین لحظه شرایط درآمدی شوهرم درست می شد من سرکار نمی رفتم... ۱ـ از منظر اسلام، *بانوان* مسئول تأمين هزينه خانواده *نيستند.* ۲ـ اگر *شروع* كار بيرون شما، *قبل* از *نياز فوری* خانواده شما بوده، احتمالا درآمد شما، *أنگيزه* تلاش بيشتر را از ايشان گرفته و رزق ايشان را كاهش داده است. ۳ـ قطعا *كار بيرون،* از اثرات مثبت حضور شما در خانه و آرامش بخشی شما، *می كاهد* و در *خودسازی* و *همسرداری* شما *اختلال پديد می آورد، پس بايد خودتان *ضرورت* ادامه كارتان را تشخيص دهيد. ۴ـ اگر بتوانيد با *قناعت* بيشتر و *كاهش هزينه های* خانواده، زندگی را مديريت كنيد و كارتان را با جلب نظر همسر محترمتان، رها سازيد و بيش از پيش به *همسرداری* و *تشويق نكات مثبت* ايشان بپردازيد و *روحيه* و اراده و ايمان ايشان را تقويت كنيد، قطعا *رزق* ايشان بيشتر خواهد شد. اميدوارم خداوند شما را در اين أمر مهم و ظريف، مورد حمايت خاص خود قرار دهد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۳۵ از طرفی خانم معلم و پزشک و پرستار نیاز نداریم برای آموزش و حل مسائل بهداشتی خانم ها؟ شما در ابتدا مسئول *خودتان* و *سنگر* خانواده خود هستيد. *نيازهای جامعه* را بانوان ديگری هستند كه به عنوان *فوق برنامه* برآورده سازند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۳۶ فرق شرابی که در قرآن ذکر شده و شرابی که هست چیست؟ ۱ـ طبق آيه: *فَانْظُرْ إِلى‏ طَعامِكَ وَ شَرابِكَ* (بقره/۲۵۹) منظور از *شراب* ، *آب* و *نوشيدنی* است كه بدن در كنار *غذا* به آن *نياز* دارد و حتما همراه با *لذت* است. ۲ـ مايعات *الكلی،* برای بدن انسان و حيوان، *ضرر* دارند و قطعا مثل *آب،* هيچ *لذتی* ندارند و (مثل تمام مايعات داروئی) اصلا *نوشيدنی* محسوب نمی شوند، بلكه مصداق *بِئْسَ الشَّرابُ* (كهف/۲۹) و *نوشيدنی بد و سوزانی* است كه *جهنميان* مجبور به *فروبردن* آن هستند. (اما آن آتش مذاب جز عذاب و درد، با هيچ لذتی همراه نيست.) 👈واژه: ۲۵۹ ۲۹ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۳۷ استاد با این اوصاف اصرار براین نداشته باشیم که فرزندانمان حافظ قرآن بشوند؟ با طرح های ۲ ساله که زیر ۷ سال حافظ کل میشوند. بسيار خوب است كه در زمان های مناسب (مثل وقتی در خودرو شخصی هستيد) همه با هم، سوره ها را (همراه با شادی و با حالت بازی و مسابقه) آنقدر *هم خوانی* كنيد كه ناخودآگاه، فرزندان هم حفظ شوند. اگر هم آنها را به مركز خاصی می سپاريد بايد مراقب باشيد كه كارشان همراه با شادی و نشاط و خالی از *اجبار* و *بازخواست* و *تحميل* و *بداخلاقی* باشد و نبايد *مانع بازی* و *رفتارهای كودكانه* آنها باشد. زيرا شايد برای والدين حافظ قرآن شدن كودكان، *خوشايند* باشد اما اگر *كمترين* خاطره تلخی به همراه قرآن، در ذهن آنها نقش ببندد، بعدا مسائل تلخ و آزاردهنده ای را پديد می آورد. پس بايد از *حافظان بسيار غافل و متكبر و منحرف* ميان اهل تسنن و شيعيان و منافقين و خوانندگان، عبرت گرفت و بسيار حساب شده در اين أمر لطيف و ظريف عمل كرد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۳۸ من حفظ کردن را بخاطر واژه ها شروع کردم.... به نظر شما فقط واژه ها را حفظ کنم یا به حفظ ادامه بدهم مهم اينست كه بتوانيم با قرآن، *خودمان* را از غفلت، جهالت، حماقت، ضلالت، رذالت، خباثت، ..... *حفظ* كنيم، اما شكل كار مهم نيست بلكه بستگی به *شرائط* شما دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۳۹ جزئی نگر بودن یک آقا تا چه حدی خوب است؟..... ظاهرا *مسلمان* بايد دائما *مراقب* باشد كه خودش *تسليم* خدا باشد اما نبايد خصوصيات ديگران را *سونوگرافی* كند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۰ هیچکس نمی‌تواند به دیگری ظلم کند یعنی چه؟ *ظلم* پشت كردن به *حق و حقوق* خود يا ديگران است. پس هر ظالمی، (چه به حق خدا و چه به حق خودش يا به حق والدين يا همسر يا فرزند يا ساير مردم،) در حقيقت فقط به *خودش ظلم* كرده و فقط خودش را از *نور حق* محروم و در *ظلمت* قرار داده است. اما آن ديگران مورد ظلم، فقط با *آزمون جديدی* مواجه شده اند كه می توانند از آن *فرصت* خوب استفاده كنند و می توانند آنها هم به خودشان *ظلم* كنند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۱ دختر ۳ ساله بودم که مادرم وفات کردند و زن بابایم از همان بچگی با من بدرفتاری و کتک کاری داشتند. الان ازدواج کرده ام و از همسرم راضی هستم ایشان هم راضی هستند ولی بسیار افسرده و ناامید هستم. به فکر خودکشی هم افتادم. ذهنم خیلی درگیره همش با کسایی ک اذیتم‌کردن تو ذهنم دعوا دارم ناراحتم. عصبیم. خیلی زود عصبی میشم چیکار کنم؟! راه حلی هست؟ لطفا تصور كنيد كه همسر محترم شما از همسر قبلی خود *فرزندی* داشته و قرار است از امروز با شما زندگی كند، شما از آن فرزندی كه ظاهرا مادرش نيستيد، *چه انتظاری* داريد؟ و چقدر به گفتار و رفتار او *حساسيت* داريد؟ پس اكنون *مؤمنانه* آن بانوی محترم را *مادر* خود بدانيد و دقيقا مثل مادری كه شما را به دنيا آورده (كه خداوند او را مورد رحمت خاص خود قرارش دهد) مورد *احترام* و *تكريم* قرار دهيد و از اينكه *احتمالا* در كودكی باعث *آزار* و *اذيت* ايشان شده ايد، به زيبائی *عذرخواهی* كنيد. با اين *نگاه* و *رفتار* مؤمنانه قطعا لايق *آرامش الهی* می شويد كه *بارش* آن را در قلب پاك خود احساس خواهيد كرد. إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۲ دررابطه با آدم هایی که میان درخونه و ابراز فقر و‌گرفتاری میکنن، دست خالی رد کردن این افراد اشتباه است یا باید کمک کنیم؟ من در اين زمينه هنوز به نظر قطعی نرسيده ام و يكسان عمل نمی كنم. برای شما كه بايد نقش *مهمان* را ايفا كنيد، بهتر اينست كه اين مسئله را به همسر محترمتان واگذار كنيد. 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۳ لباسی که کاملا پوشیده باشه و در عین حال جذابیت های ظاهری رو هم نشون نده و بدن‌نما نباشه برای همسر به عنوان یه مرد جذابیت دارد؟ بخصوص جلوی فرزندان که حد اقل تا هجده سالگی خونه پدر مادر هستند. و دیگه اینکه رسیدگی به مو هم جز آراستگی برای همسر محسوب میشه؟ چون آیه از خمر یا چیزی شبیه مقنعه صحبت کرده سلام و رحمت الهي بر شما. ۱ـ تقريبا تمام زنان عشاير هم ظاهری زيبا و جذاب دارند و هم بدن نمائی و رفتار *محرك* ندارند. ۲ـ ظاهرا پوشاندن موی سر فقط برای *نامحرمان* است و از مواضع جذاب هر بانوئی است. اما برای جلوگيری از گرد و غبار و سرما و بوی آشپزی، برخی از بانوان *مؤمن* چنان *هنرمندانه* از *روسری* استفاده می كنند كه خودش *زينت* محسوب می شود. در فيلمهای خارجی هم زنان، آنجا كه قصد *جلب توجه* دارند، موهايشان را به باد می سپارند! اما در محيط *كار* موهايشان را *می بندند* يا *می پوشانند.* كاش می شد برای بانوان *شهری* يك *تور* ايرانگردی می گذاشتند و آنها را به تماشای *زنان پر تلاش عشاير* (كه دائما در سفر)(و محروم از اكثر امكانات خانواده های شهری اند) می بردند تا *هنر زن بودن* و *آراستگی* را آن هم با حضور چندين فرزند و كارهای زياد و كمترين امكانات، از نزديك می ديدند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۴ چرا حضرت زکریا ذریه طیبه ای برای خودشان درخواست می کنند این خواسته حتما ناشی از علاقه مادی نبوده پس اهمیت ذریه طیبه برای یک فرد چیست؟ ۱ـ هر *مخلوقی* بايد *وساطت* داشته باشد و *اراده الهی* و *آفرينش* او را از خودش *جاری* كند و أهل *توليد* باشد. ۲ـ علاوه بر آن حكم كلی، *مؤمنين* (بيش از آنچه موظف به درختكاری و آبادانی زمين باشند،) بايد برای *ازدياد نفرات جبهه حق* مؤمنانه تلاش كنند. ۳ـ أنبياء الهی صلوات الله عليهم پيگير *تداوم نبوت* و *برافراشته ماندن پرچم حق طلبی* بودند و ظاهرا آن حضرت هم به همين منظور *وارث مناسبی* را تقاضا فرمودند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:* إن شاء الله تعالی *جلسه دوازدهم* کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن* امروز: *یکشنبه 12 دی ماه* از ساعت: *15* تا: *16.15* برگزار می شود و به این پرسشها می پردازیم: 1ـ نظر قرآن درباره *چرخه حیات* چیست؟ 2ـ *یولج* یعنی چه؟ 3ـ *ولیجه* یعنی چه؟ 4ـ *چه چیزهائی* در زمین *فرو* می روند؟ 5ـ *چه چیزهائی* از زمین *می رویند؟* 6ـ *چه چیزهائی* از آسمان *نازل* می شوند؟ 7ـ *چه چیزهائی* به آسمان *بالا می روند؟* 8ـ *دشمنی* دشمنان خدا با *کدام آیات الهی* است؟ 9ـ دشمنان الهی چگونه می کوشند خدا را *عاجز* کنند؟ 10ـ *سرانجام دشمنان خدا* چیست؟ *نشانی* کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا مطالب این کلاس در *گروه زیر* بارگذاری می شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
۳۴۴۵ اگر برای امر ازدواج هم باشد نباید بررسی شود؟ برای ازدواج *اسلامی* إحراز *عقلانيت* و *ايمان* طرف مقابل كافيست و آنچه مهمتر است *خودشناسی* و *سونوگرافی شخصيت خودمان* است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۶ ۱. صوت های صرف و نحو اگر به صورت صوت گوش دهیم کافیست برای یادگیری؟ ۲. در آیات ۱۸ و ۱۹ اسراء، چرا عاجله را هر لحظه میخواهد و آخرت را فقط یکبار خواست. درصورتی که فعل شرط به صورت مضارع التزامی معنا می شود؟ ۱ـ صوت كلاس را اگر با تصاوير آن دنبال كنيد حتما می تواند برايتان مفيد باشد. ۲ـ عبارت: *مَّن كَانَ يُرِيـــــــــدُ الْعَاجِلَةَ* يك *خواست* مكرر و مداوم و *هر لحظه* است. اما عبارت: *وَ مَنْ أَرَادَ الآخِرَةَ* فقط به *يك اراده* و *يك انتخاب* عاقلانه و مؤمنانه و *هميشگی* دلالت دارد. البته چنين فردی، قطعا از اين انتخاب خود، *مراقبت دائمی* دارد. مثلا *خلبانان هواپيماهای مسافری* از *قبــــــــل* از شروع پرواز، *مقصدشان* مشخص است و مشخصات آن را به *خلبان خودكار* هواپيما می دهند و در طول مسير، بر كار قسمت های مختلف هواپيما، فقط *نظــــــــارت* و *مراقبـــــــت* دارند. اما *حشراتی* مثل مگس و پشه، دائما *جهتشان* را تغيير می دهند و دائما در حال *رفت و برگشت* هستند. (مثل ضالين) ۳ـ دو آيه ۱۸ و ۱۹ ، *دو جمله شرط* جدا از يكديگر هستند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲(کانال دکترغفرانی): ۳۴۴۷ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش چهارم *درس یازدهم:* هشتمین محتوا: (ادامه خودشناسی،) *تقاضاهای من.* نمونه اول: *ادامه* دعای *عرفه حضرت امام سجاد* صلوات الله علیه: (۱۲۱) وَ اشْفَعْ لِي أَوَائِلَ مِنَنِكَ بِأَوَاخِرِهَا وَ قَدِيمَ فَوَائِدِكَ بِحَوَادِثِهَا *وَ لَا تَمْدُدْ لِي مَدّاً يَقْسُو مَعَهُ قَلْبِي* وَ لَا تَقْرَعْنِي قَارِعَةً يَذْهَبُ لَهَا بَهَائِي وَ لَا تَسُمْنِي خَسِيسَةً يَصْغُرُ لَهَا قَدْرِي وَ لَا نَقِيصَةً يُجْهَلُ مِنْ أَجْلِهَا مَكَانِي. و در حقم نعمتهای قبلی را به نعمتهای بعدی و سودهای قديمت را به منافع جديد متصل فرما و عمرم را طولانی مکن كه قلبم قساوت گيرد و در سختيها مرا مكوبان كه با آن آبرویم برود و مرا به امر پستی كه منزلتم در آن كوچك شود و نقيصه¬ای كه بخاطر آن جايگاه من مجهول بماند گرفتار مساز. (۱۲۲) *وَ لَا تَرُعْنِي رَوْعَةً أُبْلِسُ بِهَا* وَ لَا خِيفَةً أُوجِسُ دُونَهَا اجْعَلْ هَيْبَتِي فِي وَعِيدِكَ وَ حَذَرِي مِنْ إِعْذَارِكَ وَ إِنْذَارِكَ *وَ رَهْبَتِي عِنْد تِلَاوَةِ آيَاتِكَ.* و مرا چنان مترسان كه نا اميد شوم و آنسان بيمناكم مساز كه احساس تنهائی کنم و ترس مرا در تهديدهايت و پرهيز مرا در اتمام حجتها و انذارهای خود و هراس مرا در هنگام تلاوت آيات خودت قرار ده. (۱۲۳) *وَ اعْمُرْ لَيْلِي بِإِيقَاظِي فِيهِ لِعِبَادَتِكَ* وَ تَفَرُّدِي بِالتَّهَجُّدِ لَكَ وَ تَجَرُّدِي بِسُكُونِي إِلَيْكَ وَ إِنْزَالِ حَوَائِجِي بِكَ وَ مُنَازَلَتِي إِيَّاكَ فِي فَكَاكِ رَقَبَتِي مِنْ نَارِكَ وَ إِجَارَتِي مِمَّا فِيهِ أَهْلُهَا مِنْ عَذَابِكَ. شب مرا طولانی کن با بيداریم برای عبادت و اينكه به مناجات با تو بپردازم و از ديگران دل بريده و تنها با تو آرامش يابم و نيازهايم را به نزد تو آورم و دائما از تو بخواهم كه مرا از آتش خشمت برهانی و مرا از عذابی كه اهلش در آن گرفتارند نجات دهی. (۱۲۴) *وَ لَا تَذَرْنِي فِي طُغْيَانِي عَامِهاً وَ لَا فِي غَمْرَتِي سَاهِياً حَتَّى حِينٍ* وَ لَا تَجْعَلْنِي عِظَةً لِمَنِ اتَّعَظَ وَ لَا نَكَالًا لِمَنِ اعْتَبَرَ وَ لَا فِتْنَةً لِمَنْ نَظَرَ وَ لَا تَمْكُرْ بِي فِيمَنْ تَمْكُرُ بِهِ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِي غَيْرِي وَ لَا تُغَيِّرْ لِي اسْماً وَ لَا تُبَدِّلْ لِي جِسْماً وَ لَا تَتَّخِذْنِي هُزُواً لِخَلْقِكَ وَ لَا سُخْرِيّاً لَكَ وَ لَا تَبَعاً إِلَّا لِمَرْضَاتِكَ وَ لَا مُمْتَهَناً إِلَّا بِالِانْتِقَامِ لَكَ. و مرا لحظه¬ای بخود وامگذار كه در طغيان متحير و در گرداب جهالت غافل باشم و سرنوشتم را پندی برای پندپذيرها و سرانجامی شوم برای عبرت پذيران و آزمايشی برای اهل نظر قرار مده و مرا در ميان آنانكه با آنها مكر می¬كنی مورد مكر قرار نده و بجایم ديگری را بر مگزين و اسمم را در زمره بندگانت تغيير مده و جسمم را مبدل مساز و مرا وسيله استهزاء بندگانت و مورد تمسخر در آستانت قرار مده و چنانم كن كه تنها دنبال رضايت تو و در انتقام برای تو باشم. (۱۲۵) وَ أَوْجِدْنِي بَرْدَ عَفْوِكَ وَ حَلَاوَةَ رَحْمَتِكَ وَ رَوْحِكَ وَ رَيْحَانِكَ وَ جَنَّةِ نَعِيمِكَ *وَ أَذِقْنِي طَعْمَ الْفَرَاغِ لِمَا تُحِبُّ بِسَعَةٍ مِنْ سَعَتِكَ* وَ الِاجْتِهَادِ فِيمَا يُزْلِفُ لَدَيْكَ وَ عِنْدَكَ *وَ أَتْحِفْنِي بِتُحْفَةٍ مِنْ تُحَفَاتِكَ.* و مرا از لذت عفوت و شيرينی رحمتت و آسودگی و رزق خويش و از بهشت نعمتهايت برخوردار ساز و با گشايشی از دريای بيكرانت مزه فارغ شدن از انجام طاعاتی كه تو دوست ميداری و تلاش در آنچه ما را به تو نزديك میکند را به من بچشان و با تحفه ای از تحفه هايت مرا بهره مند فرما. (۱۲۶) *وَ اجْعَلْ تِجَارَتِي رَابِحَةً* وَ كَرَّتِي غَيْرَ خَاسِرَةٍ وَ أَخِفْنِي مَقَامَكَ وَ *شَوِّقْنِي لِقَاءَكَ* وَ تُبْ عَلَيَّ تَوْبَةً نَصُوحاً لَا تُبْقِ مَعَهَا ذُنُوباً صَغِيرَةً وَ لَا كَبِيرَةً وَ لَا تَذَرْ مَعَهَا عَلَانِيَةً وَ لَا سَرِيرَةً. و تجارت مرا سودمند و بازگشتم را بدون زيان قرار بده و مرا از مقام خود بترسان و شوق مرا برای ديدار با خودت افزون كن و به من عنايت كن توجهی حقيقی كه در پرتو آن، هيچ گناه كوچك و بزرگ و هيچ خطای آشكار و پنهانی را باقی نگذاری. (۱۲۷) وَ انْزِعِ الْغِلَّ مِنْ صَدْرِي لِلْمُؤْمِنِينَ وَ اعْطِفْ بِقَلْبِي عَلَى الْخَاشِعِينَ وَ كُنْ لِي كَمَا تَكُونُ لِلصَّالِحِينَ وَ حَلِّنِي حِلْيَةَ الْمُتَّقِينَ وَ اجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْغَابِرِينَ وَ ذِكْراً نَامِياً فِي الْآخِرِينَ وَ وَافِ بِي عَرْصَةَ الْأَوَّلِينَ. و هر كينه¬ای نسبت به مؤمنين را از دلم بر كن و قلبم را نسبت به خاشعين عطوف گردان و آنطور كه با صالحان هستی، با من باش و بر من زيور اهل تقوا بپوشان و برای من سخنی صادق در ميان گذشتگان و يادی والا در بين آين
دگان قرار ده و مرا به مقام اولین برسان. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۴۸ آموزشگاه و هنـرسرای *دعــا* بخش پنجم *درس یازدهم:* هشتمین محتوا: (ادامه خودشناسی،) *تقاضاهای من.* نمونه اول: *ادامه* دعای *عرفه حضرت امام سجاد* صلوات الله علیه: (۱۲۸) *وَ تَمِّمْ سُبُوغَ نِعْمَتِكَ عَلَيَّ* وَ ظَاهِرْ كَرَامَاتِهَا لَدَيَّ *امْلَأْ مِنْ فَوَائِدِكَ يَدِي* وَ سُقْ كَرَائِمَ مَوَاهِبِكَ إِلَيَّ وَ جَاوِرْ بِيَ الْأَطْيَبِينَ مِنْ أَوْلِيَائِكَ فِي الْجِنَانِ الَّتِي زَيَّنْتَهَا لِأَصْفِيَائِكَ وَ جَلِّلْنِي شَرَائِفَ نِحَلِكَ فِي الْمَقَامَاتِ الْمُعَدَّةِ لِأَحِبَّائِكَ. و كمال نعمتت را بر من تمام كن و ارزشمنديهای اين نعمتها را برايم آشكار ساز دستم را از عطايايت پر كن و از بخششهای گرامیت بسویم روان كن و مرا در بهشت كه برای بر گزيدگانت زينت كرده¬ای در كنار پاكترين دوستانت جای ده و در مقاماتی كه برای محبانت آماده ساخته¬ای مرا با شريفترين عطايای خويش بپوشان. (۱۲۹) وَ اجْعَلْ لِي عِنْدَكَ مَقِيلًا آوِي إِلَيْهِ مُطْمَئِنّاً وَ مَثَابَةً أَتَبَوَّؤُهَا وَ أَقَرُّ عَيْناً وَ لَا تُقَايِسْنِي بِعَظِيمَاتِ الْجَرَائِرِ وَ لَا تُهْلِكْنِي يَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ *وَ أَزِلْ عَنِّي كُلَّ شَكٍّ وَ شُبْهَةٍ* وَ اجْعَلْ لِي فِي الْحَقِّ طَرِيقاً مِنْ كُلِّ رَحْمَةٍ وَ أَجْزِلْ لِي قِسَمَ الْمَوَاهِبِ مِنْ نَوَالِكَ، وَ وَفِّرْ عَلَيَّ حُظُوظَ الْإِحْسَانِ مِنْ إِفْضَالِكَ. و برای من در جوار خودت مأمنی قرار ده كه با آرامش خاطر در آن پناه گيرم و جايگاهی كه در آن مأوا گزينم و چشمم را بدان روشن كنم و مرا با گناهان بزرگم مورد ارزيابی قرار مده و در آن روز كه سريره ها آشكار می گردد، هلاكم مساز و از من هر گونه شك و شبهه ای را بر طرف فرما و در راستای حق، از هر رحمتی برايم راهی قرار ده و بهره های من از بخششهايت را فراوان كن و بهره منديم از احسان و فضلت را زياد گردان. (۱۳۰) *وَ اجْعَلْ قَلْبِي وَاثِقاً بِمَا عِنْدَكَ* وَ هَمِّي مُسْتَفْرَغاً لِمَا هُوَ لَكَ *وَ اسْتَعْمِلْنِي بِمَا تَسْتَعْمِلُ بِهِ خَالِصَتَكَ* وَ أَشْرِبْ قَلْبِي عِنْدَ ذُهُولِ الْعُقُولِ طَاعَتَكَ *وَ اجْمَعْ لِيَ الْغِنَى وَ الْعَفَافَ وَ الدَّعَةَ وَ الْمُعَافَاةَ وَ الصِّحَّةَ وَ السَّعَةَ وَ الطُّمَأْنِينَةَ وَ الْعَافِيَةَ.* و قلبم را به آنچه نزد توست مطمئن گردان و عزمم را فقط به آنچه از آن توست متوجه كن و مرا به كارهائی وادار كن كه خواص را به آنها وادار می¬كنی و هر وقت عقل از بندگی تو غفلت می¬كند قلبم را از يادت پر كن و در من و برای من بی¬نيازی، عفت، آرامش، عافيت، صحت، گشايش، اطمينان و سلامتی را جمع گردان. (۱۳۱) وَ لَا تُحْبِطْ حَسَنَاتِي بِمَا يَشُوبُهَا مِنْ مَعْصِيَتِكَ وَ لَا خَلَوَاتِي بِمَا يَعْرِضُ لِي مِنْ نَزَغَاتِ فِتْنَتِكَ وَ صُنْ وَجْهِي عَنِ الطَّلَبِ إِلَى أَحَدٍ مِنَ الْعَالَمِينَ *وَ ذُبَّنِي عَنِ الْتِمَاسِ مَا عِنْدَ الْفَاسِقِينَ.* و كارهای پسنديده مرا با گناهانی كه در آنها مخلوط است نابود مكن و خلوتهای راز آلود مرا بخاطر خطاهائی كه در آزمايشهايت بدان مبتلا می شوم از من مگير و آبروی مرا از اينكه دست طلب بسوی فردی از بندگانت دراز كنم مصون بدار و از التماس كردن برای آنچه نزد فاسقان است، حفظم كن. (۱۳۲) *وَ لَا تَجْعَلْنِي لِلظَّالِمِينَ ظَهِيراً* وَ *لَا لَهُمْ عَلَى مَحْـــــــوِ كِتَابِـــــكَ يَــــداً وَ نَصِيــــــراً* « و مرا پشتيبان ستمكاران » و « دستيار و ياور آنها در نابودی قرآنت قرار مده » ؟؟؟؟؟ وَ حُطْنِي مِنْ حَيْثُ لَا أَعْلَمُ حِيَاطَةً تَقِينِي بِهَا و از جائی كه من نمی¬دانم مرا در حيطه عنايت خود قرار ده آنطور كه مرا از خطاها حفظ كنی *وَ افْتَحْ لِي أَبْوَابَ تَوْبَتِكَ وَ رَحْمَتِكَ وَ رَأْفَتِكَ وَ رِزْقِكَ الْوَاسِعِ* إِنِّي إِلَيْكَ مِنَ الرَّاغِبِينَ وَ أَتْمِمْ لِي إِنْعَامَكَ إِنَّكَ خَيْرُ الْمُنْعِمِينَ و بر من درهای توبه و رحمت و رأفت و روزی فراوانت را بگشا زیرا من از مشتاقان آستان تو هستم و بر من بخششت را تمام كن كه تو بهترين نعمت دهندگانی. (۱۳۳) وَ اجْعَلْ بَاقِيَ عُمُرِي فِي الْحَجِّ وَ الْعُمْرَةِ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ وَ السَّلَامُ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمْ أَبَدَ الْآبِدِينَ. و باقيمانده عمر مرا در انجام حج و عمره برای رضای خودت قرار ده، ای خدای عالميان، و تمام « توجه » خود را برای محمد صلّی الله عليه و آله و خاندان پاك و مطهر آن حضرت قرار ده و برای هميشه بر او و بر آنان سلام و درود باد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۴۴۹ 👈 نوع فایل: کلیپ 👈 زمان: ۰۰:۵۹ ثانیه 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت سردار سلیمانی و همراهان عزیزشان و سالروز ارتحال حضرت آیه الله مصباح که با تمام وجود مدافع « اسلام ناب » و « انقلاب و رهبری » بودند، برای *یادآوری* به اطلاع می رساند: إن شاء الله تعالی، *جلسه سیزدهم* کلاس: *پیشران زندگی* چیست؟ امروز: *دوشنبه 13 دی ماه* از ساعت: *15* تا: *16.15* برگزار می شود و با عنایت الهی، به موارد زیر می پردازیم: 1ـ چرا « *امید و ناامیدی* » فقط برای انسان مطرح است؟ 2ـ « *عوامل ناامیدی* » کدامند؟ 3ـ « *وعده های الهی* » را چگونه « *تقسیم* » کنیم؟ 4ـ « *مهمترین وعده های الهی* » کدامند؟ (پنج مورد خیلی مهم) 5ـ « *؟؟؟* » 6ـ « *مهمترین حادثه* » در « *آخرالزمان* » چیست؟ 7ـ « *منــــکم* » یعنی چه؟ 8ـ « *دینـــهم* » یعنی چه؟ 9ـ « *مــن کفر* » یعنی چه؟ 10ـ « *دشمنان حق* » در طول تاریخ به چه کاری مشغولند؟ از تلاش شما برای *یافتن پاسخ* این پرسشهای مهم قبل از کلاس، بسیار تشکر می کنم. نشانی کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا صوت و مطالب این کلاس، در گروه زیر بارگذاری می شود: ble.ir/join/YzhhMDIzM2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۳۴۵۰ 👈 نوع فایل: کلیپ 👈 زمان: ۰:۲۸ ثانیه 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۵۱ همسرداری با رفيق داری چه فرقی دارد؟ ۱ـ *همسرداری* يك *جهاد همه جانبه* است. ۲ـ اما *رفيق داری* فقط پذيرفتن *رفاقت* و *مدارا كردن* با ديگری است كه كاری *محدود* است. ۳ـ *همسرداری* قطعا يك *مسئوليت الهی* است در حاليكه *رفاقت* يك *تعهد اخلاقی* است. ۴ـ *همسرداری* يعنی *تلاش برای تحقق زوجيت* و *تركيب* شدن به نحوی كه *قابل تفكيك* نباشند و به راحتی به *انشقاق* نرسند. ۵ـ اما *رفيق داری* يعنی *همراهی از جنبه خاص.* ۶ـ يكی از لوازم مقدماتی *همسرداری،* رفاقت هست. اما رفاقت، آن *جامعيت* همسرداری را ندارد. ۷ـ *همسرداری،* با ارزش ترين *مأموريت* هر بانوی مؤمنی است. اما *رفاقت* معمولا و بيشتر در *روابط بيرونی* افراد مورد نياز است. ........ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۵۲ اینکه وقتی میگید امتیاز بدیم امتیاز کارهای بد با کارهای خوب مساویه؟... ۱ـ تمام حواشی اين *مشارطه* و *مراقبه* و *محاسبه* فقط به *ابتكار* و *خلاقيت* خود فرد بستگی دارد و يك *فرمول* كلی و يكسانی ندارد. ۲ـ شايد لازم باشد (در ابتدای خودسازی) برای هر *كار خوب* خودتان *ده برابر* *كار بد* امتياز بدهيد. اما چون أولياء الهی صلوات الله عليهم فرموده اند كه: *ترك گناه بهتر از كار خوب* است، لذا برخی از بزرگان برای *كارهای بدشان* امتياز بيشتری از خودشان *كم* می كنند و برای كارهای خوبشان امتياز كمتری در نظر می گيرند. ۳ـ *كار خوب* برای هر فردی در هر سنی و در هر شرائطی *فرق* دارد، گاهی *بوسيدن* همسر و فرزند و دست و پای والدين، *بهترين صدقه* است. گاهی وضو گرفتن، لبخند زدن، شب بخير گفتن، نوازش كردن، پوشيدن لباس مناسب، معطر كردن خود، آرايش خود، ..... و گاهی يك *عذرخواهی* و گاهی *ذكرها* و *خواندن سوره ها* ..... و از همه اينها مهمتر با *اميداوری* به الطاف الهی و *فردائی بهتر* .... همه اينها می توانند مصداق *كار خوب* باشند. اميدوارم ما و شما در *مراقبت* از گفتار و رفتار و اخلاق و مواضع خودمان و *خودسازی* موفق و مؤيد باشيم. إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۵۳ ....در ترک عیوبم خودم رو ضعیف می بینم...چه کار کنم؟ ۱. برای *خودسازی* هرگز لازم نيست *فهرست عيوبمان* را تهيه كنيم زيرا هم *هفتاد من كاغذ* لازم خواهد داشت و هم بزرگان چنين توصيه ای نكرده اند و هم باعث *تحقير* ما ميشه كه با *عزت* مؤمنانه ما سازگار نيست. ۲ـ كافيست از همين الآن، فقط *يك كار خوب ساده* و فقط *يك كار بد ساده* (مناسب با شرائط خودم) را با خودم *شرط* كنم و قرار بگذارم تا رعايت كنم. ۳ـ پس از *مراقبه* و *محاسبه* روزانه، اگر در *انجام* و *ترك* آن دو موفق شدم، « دو كار ديگر » را بر آن دو كار اول اضافه می كنم. ۴ـ گاهی لازم است برای با *اراده شدن،* به خودمان *جايزه* هم بدهيم و در مراتب بالاتر سير و سلوك، برای خودمان، *تنبيه* هم قائل شويم. ۵ـ خلاصه برای *رام* كردن *نفس چموش* بايد از هر ابتكاری استفاده كنيم اما *خودخوری* نكنيم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۴۵۴ باتوجه به اینکه حضرت زهرا الگوی همه هستند ما چطور میتونیم به این حدیث عمل کنیم که حضرت می گفتند، نگاه به چهره ی رسول خدا(ص)... ۱ـ معنی *اسوه* داشتن، اين نيست كه رفتار آنان را *تكرار* كنيم و اين هرگز *توصيه نشده* و اصلا *ممكن هم نيست* كه *تمام كارهای أولياء الهی* را ما تكرار كنيم. ۲ـ طبق آيات قرآن، مصداق *رسول الهی* علاوه بر ملائكه و رسول أكرم صلی الله عليه و آله، *أئمه أطهار* صلوات الله عليهم هم هستند و ظاهرا *نواب منصوب* آنان نيز مصداق *رسول* و *اولی الأمر* می باشند. ۳ـ پس احترام و توجه و محبت به *هر كه رسالت الهی* دارد، قطعا *بركات* فوق العاده ای به همراه دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2