eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۲۹ 🌷در این بین مهم نیست پدر دادستان باشد یا مادر؟ 🌿نقش والدین « حتما نــــــباید ثابت باشد » بلکه فرزند یک والد را روبروی خود و یک والد را پشتیبان خود ببیند. پس گاهی مادر به « یــــک » رفتار غلط فرزند ایراد می گیرد و باید پدر نقش حامی فرزند را بازی کند و نکات مثبت او را به مادر یادآوری کند، و گاهی پدر به « یــــک » رفتار غلط فرزند ایراد می گیرد و مادر باید نقش حامی فرزند را بازی کند و نکات مثبت فرزند را به پدر یادآوری کند. تا فرزند « دقت و محبت » هم پدر و هم مادرش را ببیند. البته فقط در مورد « کارهای درخشانی » که فرزند انجام می دهد، خوبست پدر و مادر با هم تعجب کنند با هم تحسین کنند با هم تشویق کنند با هم به آن کار فرزندشان افتخار کنند که اگر همین تحسین و تشویق هم از دو زاویه و با دو زبان و دو بیان مختلف باشد زیباتر و جذاب تر خواهد بود. در هر حال « هر گونه واکنش مثبت و منفی والدین » نسبت به گفتار و رفتار و اخلاق فرزندان، باید با هم « هماهنگ » و « هم جهت » و « هنرمندانه » و « مناسب با سن فرزند و شرائط او » باشد، و *به نحوی نــــــباشد* که فرزند احساس کند که والدین با هم اصطکاک و اختلاف اساسی دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۰ 🌾 سلام و عرض تشکر آیا این مطلب که از دنبال کردن مباحث فهم کردم درست است استاد بزرگوار ؟ متوجه شدم بین پدر و مادر یک رابطه ولایی دو طرفه باید شکل بگیرد آنهم در صورتی که مادر نقش کنترل نامحسوس خود را درست ایفا کند اینکه هردو به این رابطه عاشقانه ولایی میرسند که من نباشم اما مولایم باشد یکی مولای ظاهری یکی مولای باطنی که اگر این اتفاق بیفتدشوهر و فرزندان در این خانواده امام المتقین خواهند شد مثل خانواده نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها 🌴 سلام و رحمت و برکات الهی بر شما و سلام و درود و أحسنت به بیان مؤمنانه و زیبای شما. نکته مهم اینه ک چه جوری احساس همسو بودن برای فرزند محسوس بشه؟ مشکل خود من اینه ک تا نکات مثبت فرزندم رو بیان میکنم خود همسرم احساس میکنند دارم حرفشون رو ضایع میکنم و غیر از ناراحت شدن مدام تذکر میدهند ک تربیت من رو خدشه دار میکنی و فرزندمون متوجه بدی کارش نمیشه از طرف دیگه خودم حس میکنم فرزندم موقع یادآوری خطاها و کارهای بدش خیلی سرافکنده میشه 🌿 ۱ـ پس لازم است قبلا با همسر محترمتان هماهنگی را تعریف و روشن کنید و هماهنگی خودتان را با هم تمرین کنید. ۲ـ موقعی که فرزندتان را (مثل نماینده دادستان) سرزنش می کنید بلافاصله با یادآوری نکات مثبت او از او حمایت هم بکنید (نقش وکیل مدافع او را هم بازی کنید.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۱ در این جلسه ای که پدر و مادر ، نقش دارند ، بهتر این نیست که پدر نقش حامی و شافع داشته باشند و مادر نقش دادستان و این شفاعت و ولایت پدر ، باعث بشه مادر ، بخاطر پدر ، سخن رو کوتاه کنند ؟ چون اگر برعکس باشه ، مادر ، به نوعی روی حرف پدر ، حرف میاره... از طرفی ، ازقبل ، باید رابطه ی عاطفی مادر که دادستان هست ، با فرزند ، خیلی قوی باشه 🌿نقش پدر و مادر حتما باید متنوع باشد و ثابت نباشد و نباید پدر همیشه نقش شمر بن ذالجوشن را بازی کند و مادران عزیز هم نباید از پدر در ذهن فرزندان یک غول زورگوی بی منطق خسته بی اعصاب .... را بسازند. مادران هر قدر حُرمت پدر را بیشتر رعایت کنند، تیغشان تیزتر خواهد بود. وکیل مدافع ، حرف نماینده دادستان را رد و انکار و تکذیب نمی کند بلکه « نکات مثبت » را یادآوری می کند. من مطمئنم که پسرم دخترم این حرف و این کار را از روی غفلت زده و حواسش نبوده شما مطمئن باشید که انجام دادنش عمدی نبوده، او پسر دختر (بسیار با اراده)(بسیار عاقل)(بسیار مؤمن)(بسیار دقیق)(بسیار منظم)(بسیار پاکیزه)(بسیار مهربان)(......) است و حتما بعد از این مراقب است که دیگر تکرار نشود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۲ 🌾پیشنهاد می کنم به شما و بانوانی که خاله یا عمه هستند و یا در شرائطی قرار می گیرید که با پنج شش فرزند برادران و خواهرانتان مواجه می شوید یک محاکمه را بازی کنید و یک نفر نقش شاکی و یک نفر نقش متهم و یک نفر نقش نماینده دادستان و یک نفر نقش وکیل مدافع و یک نفر نقش قاضی را بازی کنند. و یک رذیله اخلاقی مثل دروغ و حواشی آن را به محاکمه بکشانید و تئاترش را اجرا کنید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۳ 🌷 تفسیر آیه ۲و۳طلاق که می فرمایند :ومن یتق الله یجعل له مخرجا_ویرزقه من حیث لا یحتسب ومن یتوکل علی الله فهو حسبه ان الله بالغ امره قد جعل الله لکل شی قدرا، چیست؟ 🌿تمام حوادث به ظاهر خوشایند یا ناخوشایندی که برای تک تک افراد و یا برای فضای داخل خانه و محله و شهر و کشور و جهان رخ می دهند، تماما « إبتلائات آزمایشی » ما هستند. و چون تمام « بلاها و إبتلائات » ، جلوه « رحمت الهی » و « عامل بیداری و هشدار و رشد و تکامل و تعالی » ما هستند، لذا « رزق و روزی » تلقی می شوند. طبق آیاتی که از سوره طلاق فرمودید، اگر هر کدام از ما ، « تقوا » را رعایت کنیم یعنی خودمان را هر لحظه با « خالقمان » طرف ببینیم و « رضایت او و تعالیم قرآن و احکام حلال و حرام شرعی » را ملاک « واکنش » خود قرار دهیم، قطعا هر روزمان بهتر از دیروز خواهد شد. 🍃واژه: ۲و۳ @dr_ghofrani2
۲۳۴ 🌷چرا از ویروس کرونا، ویروس عزیز نام بردی؟ 🌿 واقعا باید بسیار شرمنده باشیم از اینکه « یک ویروس بسیار بسیار بسیار کوچولو »، (که بود و نبودش اصلا دیده نمی شود و می تواند تنبلی کند و بیکار باشد اما) این قدر وظیفه شناس و فعال و پر تلاش و خستگی ناپذیر است، اما بسیاری از ما آدم های پر ادعا که قرار بوده اشرف خانم نه بلکه اشرف مخلوقات باشیم این قدر تنبل، بی حوصله، وظیفه نشناس، اهل بازی و لغو و لهو و کارهای عبث و بیهوده ..... هستیم. باید از این ویروسی که در این مدت کوتاه به این انسان پر ادعا در جهان درس های بسیار زیادی داده و به او یادآور شده که: فقط از طیبات بخورد و خفاش و مورچه خوار و سگ و گربه و هات داگ (سگ داغ) !!! نخورد و دائما نظافت را رعایت کند و دست و صورتش را بشوید و همیشه تمییز باشد و عطسه و سرفه خودش را عاقلانه مدیریت کند و....... باید خیلی بسیار زیاد تشکر کنیم. این ویروس عزیز توانست تعداد قابل توجهی از آنهایی که چشم و گوششان فقط به شایعات دروغ شبکه های ماهواره ای و غربی دشمنان است از شرکت در انتخابات و رأی دادن به خناسان بازدارد. هر چند که این ویروس عزیز با این خدمت ارزشمندش آمار کلی شرکت کنندگان در انتخابات را کاهش داد اما آمار کاندیداهای طرفدار انقلاب را بالا برد و به بهارستان رساند تا سلفی بگیران بی غیرت را اخراج کنند. خداوند عجب اقتداری دارد نمرود را با یک پشه نابود کرد و از زبان یک مورچه، سپاه عظیم اما ناهمدل حضرت سلیمان علیه السلام را به سخره گرفت و لایشعرون نامید و ... و حالا با یک ویروس کوچک دنیا به ظاهر متمدن را به طیبات و مطهرات دعوت می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۵ 🌾با سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه خدا را بسیار شکر می کنم که امروز را هم به ما و شما فرصت « زندگی » داد، و بسیار از خالق متعال سپاسگزاریم که نگرانیها و دلهره های هفته های قبل را در زمینه انتخابات مجلس یازدهم به زیبایی از ما برطرف فرمود و « امید » دشمنان را به « کلیدداران خیانت » ناامید کرد. امیدوارم درخشش این صبح عزیز روز دوشنبه که « مهمان حضرت امام حسن مجتبی و امام حسین صلوات الله علیهما » هستیم بر ما و شما مبارک باشد، و امیدوارم با عنایت الهی از رحمت و برکت و نورانیت این ضیافت با شکوه حداکثر بهره « زندگی » را ببریم و بیش از پیش برای فراهم آوردن زمینه ظهور آخرین حجت الهی و برافراشته شدن پرچم حق و استقرار تمام ارزشهای دینی بر تمام جهان تلاش کنیم و بر آبادانی آخرتمان بیفزائیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۳۶ 🌷 فرمایش خداوند از واژه قدر ( قد جعل الله لکل شی قدرا) باتوجه به جملات مربوط به رزق چیست ؟ 🌿آیه بسیار مهم: « *قد جعل الله لکل شی قدرا* » یعنی: خداوندِ علیم حکیم در « *درونِ* » هر ذره و اتم و سلول و دانه و گُل و گیاه و جاندار و جن و هر مرد و زن و خلاصه هر مخلوق ریز و درشتی، اولا: « قدر و قدرت و قیمت و انرژی و استعداد و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و وسعت و استحقاقی » را در آنها « پنهان » کرده و « *بالقوه* » در آنها به « امانت » سپرده است. ثانیا: هر لحظه انواع « بلاها و ابتلائات و حوادث و مصائب و فتنه ها » و « رزق و روزی » را برای آنها فراهم می آورد تا آن « قدر بالقوه » خود را « شکوفا » و نمایان و بیان کنند. البته در میان تمام ملائکه و مخلوقات الهی، (*که قــدر ثابتــی دارند*) فقط « انسان » است که (در هر شب قدری)(با تحولی که در خودش پدید می آورد)، می تواند قــدر خودش را افزایش دهد و بر « مسئولیت » و « بروز و ظهور » خود بیفزاید و « تعالی و تقرب » پیدا کند. به عنوان مثال خداوند رحمان رحیم می فرماید: وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ ..... (اعراف/۹۶) و اگر مردم شهرها « ايمان می آوردند و تقوا را راعایت می کردند » قطعا بركاتى از آسمان و زمين برايشان مى ‏گشوديم ... 🍃واژه: ۳ قد_جعل_الله_لکل_شئ_قدرا @dr_ghofrani2
۲۳۷ 🌾ضمن عرض سلام و صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه؛ ادامه بحث « خودشناسی »: عرض کردم با « ده روش » می توانیم به « خودشناسی » بپردازیم. و تا کنون « دو روش » آن مطرح شد: روش اول: ضمن مرور آیات قرآن ببینیم چه مواردی را در پاسخ به پنج پرسش ما ارائه می کند: ۱ـ من کیستم؟، ۲ـ من چی نیستم؟، ۳ـ من چی دارم؟، ۴ـ من چی ندارم؟، ۵ـ من در معرض چه صفات بد و چه رذائلی هستم که باید از آنها پرهیز کنم. در روش دوم: ضمن مرور دعاهای معتبر و مهم، (مثل دعای کمیل، دعای عرفه، دعاهای صیحفه سجادیه و ....)،« ویژگی های انسان » را از آنها استخراج کنم و ببینیم چگونه « اشکالات و خطاها و قصورها و تقصیرها و یا وظائف » مرا مطرح می کنند. مثلا در دعای کمیل می گوئیم: « ظلمت نفسی ». لذا از خودم بپرسم: ظُلم یعنی چه؟ و چرا من نمی توانم به خداوند و دیگران ظُلم کنم؟ چرا هر ظُلمی که از من صادر شود، علیه خود من خواهد بود؟ و یا می گوئیم: أَجْرَيْتَ عَلَيَّ حُكْماً اتَّبَعْتُ فِيهِ هَوَى نَفْسِي (ای خدا و ولی من ؛ تو به من فرمان دادی اما من هواى نفسم را پیروی كردم،) وَ لَمْ أَحْتَرِسْ فِيهِ مِنْ تَزْيِينِ عَدُوِّي (و خودم را از فريبكارى و مکر دشمن (درون و بیرون) مراقبت و حفظ نکردم،) فَغَرَّنِي بِمَا أَهْوَى وَ أَسْعَدَهُ عَلَى ذَلِكَ الْقَضَاءُ ..... یا در دعای عرفه می گوئیم: اَنا الَّذى اَسَاْتُ اَنا الَّذى اَخْطَاْتُ اَنا الَّذى هَمَمْتُ اَنا الَّذى جَهِلْتُ اَنا الَّذى غَفَلْتُ اَنا الَّذى سَهَوْتُ اَنا الَّذِى اعْتَمَدْتُ اَنا الَّذى تَعَمَّدْتُ اَنا الَّذى وَعَدْتُ وَ اَنا الَّذى اَخْلَفْتُ اَنا الَّذى نَکَثْتُ اَنا الَّذى اَقْرَرْتُ اَنا الَّذِى اعْتَرَفْتُ بِنِعْمَتِکَ عَلَىَّ ... روش سوم برای خودشناسی: مطالعه کتابهایی است با عنوان: « معرفه النفس »،« انسان شناسی »،« خودشناسی »،« و بعضی از کتابهای اخلاق » یا « آئین زندگی ». تقریبا « محور » تمام کتابهای شیرین و پر از تمثیل مرحوم آیه الله حائری شیرازی، « خودشناسی » است. (مثل، تربیت اسلامی، اخلاق اسلامی، اخلاق در اسلام، انسان شناسی، در سایه سار وحی، نماز، پندها و اندرزها، تمثیلات، مدیریت اسلامی و ....)(البته برخی از کتابهای ایشان نایاب و برخی کم یاب و برخی تجدید چاپ شده اند)، کتاب معرفه النفس حضرت آیه الله حسن زاده آملی در چهار جلد مطالب خوبی را بیان می کند (اما سنگین و متأسفانه بدون تیتر است.) کتاب « به سوی کامیابی » آنتونی رابینز هم مفید است. روش چهارم: خودشناسی از منظر نهج البلاغه، غُرر الحکم و دُرر الکلم، و کتب حدیث (مثل: مصباح الشریعه، تحف العقول و ...) و کتب روائی (مثل: اصول کافی، خصال مرحوم صدوق و ...). 🌷لطفا یک نفر در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه ببیند « اگر هر فردی به غیر از خودش مشغول باشد به چه چیزهایی گرفتار می شود؟ » و متن و ترجمه آن را در اینجا بیان کند. و لطفا یک نفر اصول کافی را ببیند و بفرماید که عناوین اصلی چهار جلد آن چیست؟ بسیار ممنون. 🍃واژه: ۱۵۷ @dr_ghofrani2
۲۳۸ 🌷پاسخ دوم : جلد اول : کتاب عقل و‌جهل ج دو: کتاب حجت جلد سه و چهار : کتاب ایمان و کفر در جلد۳ صفات مومن و در جلد۴صفات کافر درقالب روایات بررسی شده اند. 🌾متشکرم لطفا « فقط » متن و ترجمه همین عبارت را بیان بفرمائید: هر که به غیر از خودش مشغول شود ....... لطفا از ذکر ابتدا و انتهای خطبه صرفنظر کنید. ممنون. باسلام خدمت شما و دوستان آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكيها سرگردان، و در هلاكت افكنده است، شيطانها مهارش را گرفته و به سركشي و طغيان مي كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مي نمايانند، با عرض سلام و ادب فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطان ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مى نمايانند. پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ورزند. 🌿می بینید که « اولین مجلد » و « تمام یک جلد » از چهار مجلد کتاب معتبر کافی (که یکی از چهار کتاب معتبر شیعه است.) به بحث شأن و عظمت و « رسول باطنی » و « حجیت » عقل پرداخته اما متأسفانه در مراکز آموزشی حوزه و دانشگاه و رسانه ملی (شاید تعمدا) هیچ اشاره ای به احادیث آن نمی شود و به نظر می رسد به جای آن، « اخباری گری » به شکل مرموزی در حال ترویج در جامعه است. 🍃واژه: ۱۵۷ @dr_ghofrani2
۲۳۹ 🌾حلول ماه بسیار پر برکت رجب و سالروز میلاد نورانی حضرت امام محمد باقر العلم بعد النبی صلوات الله علیه بر شما دوستان و محبین أهل البیت صلوات الله علیهم بسیار مبارک باشد. امیدوارم خداوند مهربان، عنایت خاصش را روزی امروز ما و شما و جمیع مؤمنین و مؤمنات قرار دهد و از جوائز و هدایای نورانی بهره مندمان فرماید. إن شاء الله تعالی پرسش دیروز « موکب أربعینی » امروز ما این بود که: 🌷با توجه به اینکه طبق آیة بسیار مهم: « قد جعل الله لکل شی *قـــــدرا* »، و اینکه خداوندِ علیم حکیم در « *درونِ* » هر مخلوق ریز و درشتی، « قــــــــــدر و قدرت و قیمت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و وسعت و استحقاق خاصی » را « پنهان » کرده و « بالقوه » در آنها به « امانت » سپرده، پس « *تنها نیــــاز و تنها تکلیــــف و تنها آزمـــــون انسان چیست؟* » ضمن تشکر فراوان از عزیزانی که برای یافتن جواب به قرآن پناه بردند و « آیه ۳ سوره ها را ختم فرمودند » و پاسخ درست را تا حدودی درست بیان کردند، اکنون خواهش می کنم نظر مرا ببینید و آن را اگر لازم دیدید « نقد » بفرمائید: 🌿پاسخ من اینست که: « تنها نیاز و تنها آزمون و تنها تکلیف » هر « انسانی » از منظر قرآن، اینست که آن « قــــــــــدر و قدرت و قیمت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و وسعت و استحقاق خاص پنهان شده و بالقوه » خودش را عاقلانه و مؤمنانه و به زیبایی « *ابــــــــــرازِ* » کند. چرا؟ زیرا قرآن می فرماید: َ هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ *لِيَبْلُوَكُــــــمْ في‏ ما آتــــــاكُمْ .... (أنعام/۱۶۵) و با « ابــــراز » عاقلانه و مؤمنانه و زیبای قــــــــــدر و قدرت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و استحقاق پنهان و بالقوه در خودش، از خالقش « *قـــــدردانی و تشـــــکر* « و از هر گونه « ناسپاسی » خودداری کند. چرا؟ زیرا خداوند می فرماید: اِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ *نَـبْـتَــلــيـــهِ* فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (۲) إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ *إِمَّا شاكِـــــــراً وَ إِمَّا كَفُــــــوراً* (انسان/۳) پس انسان موظف است با « ابراز » عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه « *هر چه دارد* » از خالق خود « تشـــکّر‌ » نماید. پس لطفا بر مبنای این پاسخ خیلی سریع و با استناد به آیات قرآن بفرمائید: 🌷یکی از *مهمترین اهداف شیطان* در یورش به انسان و إغوای او چیست؟ لطفا فقط متن و ترجمه آیات را بنویسید و کلمه کلیدی آن را پر رنگ و مشخص کنید و از این « عیدی بسیار گرانبها » لذت ببرید و « جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت » را با آن به دست آورید. یا علی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۰ 🌴 سلام صبح زیبای بارانی همه دوستان به خیر و حلول ماه رجب بر همه مبارک. استاد ممنون از پاسخ زیبا و بیان شیوای شما شاید یکی از اهداف شیطان طبق آیه ی ۱۷سوره اعراف این باشد که کاری کند تا انسان شاکر نباشد. ثُمَّ لَأتینَّهُم مِن بَینِ أَیدیهم و مِن خَلفهِم و عَن أَیمانِهِم و عَن شَمائِلِهِم و لا تَجِدُ أَکثَرَهُم "شاکرین". سپس حتما از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ بر آنها وارد می شوم و بیشترشان را شاکر نمی یابی. 🌾 أحسنت و صد آفرین و ما شاء الله و بارک الله. 🌿پس انسان هر لحظه و در هر شرائطی؛ یا « قــــدردان و قدرشناس و شاکر و راضی و در حال ابـــراز و اظهار آن قدر خدادادی موجود است »، یا « بی توجه به قدر هر چیز و نابینا در دیدن قدر هر چیز و قـــدرنـشناس و ناشکر و ناراضی است. » پس تمام مردم جهان به دو گروه « شاکر » و « ناشکر و کفور » تقسیم می شوند. شاکرین، « *آنچه هست* و *آنچه دارند* » را می بینند و از آن حداکثر استفاده را می برند. کافرین، « *آنچه نیست* و *آنچه نـدارند* را می بینند و با مقایسه و حسادت خودشان و دیگران را آزار می دهند. لذا عبارت « شاکرین » چقدر در دعاها تکرار می شود. خدایا؛ به حق این ایام نورانی ما را از شاکرین قرار ده. 🍃واژه: ۳ @dr_ghofrani2
۲۴۱ سلام و رحمت و برکات الهی در این ماه نورانی برای خودسازی بر شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار، 🌷دیروز این پرسش مطرح شد که: کدام « واژه » در قرآن مقدمه « شکر » است؟ و برای « شاکر بودن » ابتدا باید « چه کار کرد »؟ ظاهرا این پرسش خیلی برای شما عزیزان روشن نشد و آیات زیبایی را که چند نفر مطرح کردند این واژه را معرفی نکرد. اکنون مجددا این پرسش را با این توضیح خدمت شما مطرح می کنم که: تنها نیاز و تنها تکلیف و تنها آزمون انسان (طبق آیه ۲ و ۳ سوره انسان و ۱۶۵ أنعام) « قـــدردانی و شکر » است لذا (طبق آیه ۱۷ سوره أعراف) یکی از مهمترین اهداف شیاطین اینست که انسان « قــدردان و شاکر » نباشد. اکنون حدود بیست آیه را در قرآن بیابید که بنی اسرائیل و أهل ایمان را به « *انجام یک کار خیلی مهم* » فرا می خوانند که اگر این کار و این واژه انجام نشود افراد به « قـــدردانی و شکر » نمی رسند. به عبارت دیگر والدین برای اینکه فرزندان شاکر و قدردان بشوند باید برای آنها چکار کنند؟ مردم ما برای اینکه « شاکر و قدردان » این نظام و این انقلاب و این أمنیت و اقتدار » باشند باید چه کار کنند؟ مردم عراق و مردم سوریه برای اینکه « شاکر و قدردان » أمنیت » الآن خود باشند باید چه کار کنند؟ یا علی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۲ 🌾به عنوان مثال: طبق این آیه چرا اکثر مردم قدردان و شاکر نیستند؟ اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لايَشْكُرُونَ (غافر/۶۱) 🌷ما برای شاکر و قدردان شدن باید چه کار کنیم؟ لطفا آن واژه بسیار مهم را بیابید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۳ 🌿آیه ی۲۶ سوره ی انفال واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فاویکم وایدکم بنصره ورزقکم من الطیبات لعلکم تشکرون این آیه به وضع مردم عراق و سوریه نزدیکه به یاد آوردن نعمت ها باعث میشه که شاکر باشیم 🌾 دکتر غفرانی: آفرین به شما ، پس یادآوری نعمتها مقدمه شکر و قدردانی از آنهاست. 🌿سلام و رحمت الهی بر همه ی دوستان آیا کلمه ی مورد نظر *ذکر* است؟ فاذکرونی اذکرکم واشکرولی و لا تکفرون و کاری که خداوند بارها از بنی اسرائیل خواست تا هر نعمتی را به یاد بیاورند سپس شکر آنرا به جا آورند. 🌾دکتر غفرانی: أحسنت و صد آفرین به شما ، پس آن واژه مهم « ذکــــــر و یادآوری » نعمتهاست که مقدمه شکر و قدردانی از آنها می شود. 🌿 شکر در مقابل علم (آیه ۱۵)، وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ وَ سُلَيْمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلى‌ كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ.(۱۵) و به راستى به داوود و سليمان دانشى (ويژه) عطا كرديم، و آن دو گفتند: ستايش، مخصوص خداوندى است كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمنش برترى بخشيد. پس آگاهی داشتن، یا آگاهی یافتن از آنچه خداوند به انسان عطا کرده می‌تواند مقدمه شکرگزاری وی باشد. 🌾 دکتر غفرانی: با تشکر از پاسخ شما، « علم لدنی » هم یکی از « نعمتهای الهی » است که « یادآوری و ذکر آن » مقدمه شکر و قدردانی از آنست. 🍃واژه: _لدنی @dr_ghofrani2
۲۴۴ 🌿آیات زیادی است که خدا بعد مطرح کردن یک یا چند نعمت میفرماید شاید شما شکر گزار باشید یا کمی از شما مردم شکر میکنید و ... معمولا بعد نعمت هدایت و صبر و نماز یا بعد از عفو و بخشش خدا یا بعد از بر انگیخته شدن بعد مرگ یعنی نعمت اینکه عبث خلق نشدیم و ... و به طور کلی به نظر بنده خوب دیدن ودقت در تمام زندگی همه شکر لازم داره پس تمام امورات ما در واقع برای ما نعمت و رحمت از جانب خداست که جای شکر واقعی داره 🌾دکتر غفرانی: بر شما هم آفرین و بارک الله، پس « ذاکر بودن » و « یادآوری نعمتها » شرط « شکر و قدردانی » از آنهاست. زن و شوهرها و والدین باید دائما « نعمتهای فراوانی که به لطف الهی برخوردارند » برای یکدیگر « یادآوری » کنند تا توفیق « شکر و قدردانی » از آنها پیدا کنند. 🌿{وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿الأنفال: ٢٦﴾}. یادآوری و ذکر مهمترین کاری است که همواره باید انجام داد تا سپاسگزاری به دنبال آن بیاید. مثل نماز که هر روز میخوانیم. 🌾دکترغفرانی ماشاء الله و بارک الله به شما که یک نمونه از نعمتهای بسیار بسیار بزرگ الهی را یادآوری کردید. توجه و یادآوری این نعمت بزرگ که در دوران طاغوت، ما مردم ایران گرفتار چه قلّت و خفّت و خواری و ذلّتی بودیم و خداوند به برکت انقلاب اسلامی به پرچمداری حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و رهبری ولایت فقیه ، ما را به چه عزت و افتخار و اقتداری رسانده است. پس « ذکر و یادآوری نعمتها » ، شرط و مقدمه « شکر و قدردانی » از آنهاست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۵ 🌿سوره لقمان،آیه ۱۲ و لقد اتینا لقمان *الحکمه* ان اشکر لله ... سوره بقره،آیه ۱۵۲ *فاذکرونی* اذکرکم و اشکروا لی و لا تکفرون سوره بقره،آیه ۱۷۲ یا ایها الذین آمنوا *کلوا من طیبات* ما رزقناکم و اشکروا لله ... 🌾 دکتر غفرانی: با سلام و احترام و تشکر از پاسخگویی. اما برای شما واژه « ذکر » روشن نبود. شما ابتدا « حکمت » و بعد « یاد خدا » و بعد » خوردن پاکیها » را مطرح فرموده بودید. اما پاسخ قرآن، « ذکر و یادآوری نعمتهای نامحدودی » است که خداوند در اختیار یکایک افراد بشر قرار داده و تا آنها این نعمتها را « لطف الهی نبینند » از آن « تشکر و قدردانی » نمی کنند. 🌿با توجه به آیه۱۵ سوره احقاف، من برداشتم این بود که عطای نعمت و بعد دیدن و برشمردن نعمتها، ما را به شکر گذار بودن وامیدارد. و برای این شکر گذاری باید کاری انجام دهیم، یعنی فقط لسانی نیست، بلکه انجام عمل صالح که موجب رضا و خشنودی الهی است باید اتفاق بیافتد. 🌾 دکتر غفرانی: صد آفرین و هزار ماشاء الله به شما که فرمودید: « دیدن و برشمردن نعمتها، ما را به شکر گذار بودن وامیدارد.» ومن « چون پاسخ شما را ندیدم ، تشکر هم نکردم !! » پس باید نعمتها را ابتدا « دید » و بعد به خود « یادآوری » کرد تا توفیق « تشکر و قدردانی از آنها » را پیدا کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۶ 🌷 اگر ممکن در مورد شب آرزوها کمی توضیح بفرمایید تا امشب رو با بیان زیبای شما بهتر درک کنیم . 🌿آری امشب، « شب ترک آرزوهای دنیوی و فانی و خیالی و کودکانه »، و شب « لیله الرغائب » و *شب بیشترین ابــــراز رغبــت و عشق به خالق علیم حکیم* » است. شب « *بیشترین ابراز رغبت به کلام الله* و *دین و شریعت الهی* » است، شبِ « *ابراز بیشترین رغبت به سفیران الهی* » است. لطفا امشب بیش از همیشه برای تعجیل در آماده تر شدن مؤمنین برای ظهور آخرین حجت الهی خیلی رغبت نشان دهیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۷ 🌷دوستی دارم مجرد با این مشکلات.... پیشنهادی برای ایشون دارید که به نشاط و امیدواری برسه ؟ 🌿چه خودتان ازدواج کرده باشید و چه ازدواج نکرده باشید لطفا در امور دیگران کمترین دخالتی نکنید و اجازه بدهید خودشان پیگیر مسائل خودشان باشند. 🍃واژه: در امور دیگران @dr_ghofrani2
۲۴۸ 🌷آیا این تقسیم بندی که (درقطرات بارانی۲۴۰ آوردی) شاکر و ناشکر و کفور کمی مطلق نیست؟ 🌿اینکه قرآن می فرماید: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ .... *نَبْتَليهِ* ..... إِمَّا *شاكِراً* وَ إِمَّا *كَفُوراً* (۳) ظاهرا مطلق است و جای هیچگونه تعارفی را باقی نگذاشته اشت. تمام مردم: یا همه چیز را رحمت و نعمت الهی می بینند و « قدربین » و « قدرشناس » و « قدردان » و « شاکر » و هر روزشان بهتر از دیروز و در مسیر خیر و کمال و تعالی هستند. و یا: به خاطر « شرک » و خودخواهی و خودپرستی، ظاهربین و سطحی نگر و دنیاگرا و قدرنشناس و بخیل و « حق پوش و کافر » هستند. 🌷لطفا متن و ترجمه آیه ای از قرآن را بنویسید که افراد « بخیل » و « کتمان کننده توانایی ها و فضائل الهی » را « کافر » نامیده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۹ 🌷سوره مبارکه نساء آیه ۳۷. الذین یبخلون ویامرون الناس بالبخل ویکتمون ما آتاهم الله من فضله واعتدنا للکافرین عذابا مهینا آنها کسانی هستند که بخل می‌ورزند، و مردم را به بخل دعوت می‌کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می‌نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.(٣٧) 🌾دکتر غفرانی: أحسنت به شما. این آیه درست است. می بینید قرآن چقدر روشن و شفاف می فرماید: هر فردی که فضائل الهی خودش را (در هر زمینه ای) کتمان کند « کافر » است و مجازات خوار کننده ای خواهد داشت. پس « تنها نیاز و تکلیف و آزمون انسان» ، « ابراز » و « قدردانی » و شکر » رحمتها و نعمت ها و آلاء الهی در نزد اوست. 🍃واژه: ۳۷ @dr_ghofrani2
۲۵۰ 🌴 با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت امام خوبی‌ها، امام هادی علیه السلام 🌷لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشه یه نفر با داشتن، دیدن و شکر نعمت‌هایش آن استفاده بهینه را نمیتواند به اندازه کسی که آن را ندارد، بکند؟ مثلا من که دست و پای سالمی دارم بیکارم و آن که ندارد و معلول است نفر اول المپیک می‌شود؟ یا اینکه زبانا و قلبا شاکریم اما چگونه می‌شود امروزمان را بهتر از دیروزمان رقم زنیم؟ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما، 🌿یکی از اشکالات حــــواس انسان، اینست که خیلی زود به هر چیزی « *عادت* » می کند و همه چیز برایش « *عادی* » و « *تکراری* » و « *کم ارزش* » و کم کم « *بی ارزش* » و عامل « *غفلت* » می شود. « تنها راه درمان این غفلت و این عادی شدن » اینست که انسان ، « به هر بهانه ای و علی کل حال » ، « *ذاکــــر* » شود. ذاکر شخصی است که همه چیز جهان را « آیت = معجزه = خارق العاده = شگفت أنگیز » می بیند. پس اینکه فرمودند: بکوشید هر روزتان بهتر از دیروز باشد، یعنی هر روز « آیت و عظمت و معجزه بودن » چیزهای بیشتری را کشف کنید. لذا خداوند دائما به بنی اسرائیل و به أهل ایمان، دستور داده است که: اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ جالب اینکه خداوند به زوجهای در معرض طلاق هم دستور داده است که: وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ (بقره/۲۳۱) (نعمتها و برکات و خاطرات زیبای با هم بودنتان را به خودتان و به یکدیگر یادآوری کنید.) اصلا « صراط مستقیم »،« *راه نیست* » بلکه « *افراد ذاکر و شاکری* » هستند که « همه چیز » را « نعمت الهی » می بینند و « جز رحمت و نعمت و جز زیبایی » چیزی نمی بینند: صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْـــتَ عَلَيْهِمْ جالب تر اینکه أهل بهشت آنهایی هستند که نعمتها از نگاه و چهره و زبان آنها پیداست: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَــةٌ اما چگونه « ذاکرتر و شاکرتر » شویم؟ یکی از راههای پیشنهادی أئمه أطهار صلوات الله علیهم اینست که خودمان را از هر نعمتی « گهگاه »،« *محـــــــــــــــروم* » کنیم. مثل: روزه گرفتن، مثل: انواع إنفاق، مثل: إطعام سه شب افطاری خود به دیگران، مثل: شب زنده داری، مثل: سحرخیزی، کم خوابی و.... 🍃واژه:ذاکر @dr_ghofrani2
۲۵۱ پس استاد گرامی هر قدر شاکریم همانقدر مومنیم؟ مثلا از سطح یک تا صد و کلمه کافر ۱۳۴ مرتبه در مصادیقش مثل کافرین و .. در قران کریم آمده ک من سوره مبارکه بقره را نگاه کردم در همه به طور مستتر فرمایش شما بود ودر آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره فرمودن : يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ای اهل ایمان! از آنچه به شما روزی كرده‌ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزی بیاید كه در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی؛ و تنها كافران ستمكارند. (۲۵۴) منظورتان این آیه است ک اهل انفاق نبودن و کافرن؟؟ اگر منظور دیگری دارید لطفا راهنمایی بفرمایید کدام سوره؟ الهی جزو شاکرین باشیم🤲🌾 🌿با سلام و احترام و تشکر از آیه بسیار زیبا و هشداردهنده ای که مطرح فرمودید. لطفا شما و یا سایر أعضاء محترم گروه، با توجه به آیه: و *یکتمـــــــون ما آتــــاهم الله من فضلـــه* « نمونه ها و مصادیقی » از « کتمان فضائلی که خداوند به ما امانت داده » را نام ببرید. 🌷۱)عدم یاداوری نعمت های خداوند به هم و به دنبالش عدم توفیق شکر ۲)عدم ابراز هر انچه در درون داریم به بهترین نحو یعنی نتوان نقش همسری،مادری،خواهری .... را بخوبی بروز داد. ۳)آنچه را میدانیم در اختیار دیگران قرار ندهیم ۴)از نعمت سلامتی خود برای کمک و خدمت به دیگران استفاده نکنیم ۵)از نعمت فهم و درک برخی حقایق، برای آگاه سازی همگان و کمک به ارتقای جامعه استفاده نکنیم. 🌷جواب دکتر غفرانی: با سلام و احترام به اظهار نظرات شما أعضاء محترم؛ از دیگر مصادیق « کتمان فضائل الهی » می توان به این موارد اشاره کرد: « ازدواج نکردن ، « بچه دار نشدن » « بچه را به مادر بزرگ یا خواهر یا مهدکودک سپردن » « خندان و راضی و شاد نبودن » « ابراز مهر و محبت نکردن » « حُرمت افراد و أشیاء و هر چیزی را رعایت نکردن > 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۲ 🌾 سلام استاد خدا قوت 🌷ببخشید حرمت اشیاء را که در قطرات بارانی ۲۵۱ آوردی رو متوجه نمیشم منظور چه نوعی از اشیاء است؟ 🌴سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿تمام عناصر جهان، جلوه رحمت و « آیت » الهی هستند لذا « حُرمت » دارند. پس « نان » حرمت دارد، « سفره »، حرمت دارد، « چادر »، حرمت دارد، « بیت »، حرمت دارد، « هر قطره آب »، حرمت دارد، « خاک و هر زمینی »، حرمت دارد، « مسجد »، حرمت دارد، « قلم »، حرمت دارد، « کلام »، حرمت دارد، .... لذا مؤمن موظف است گهگاه به خودش یادآوری کند که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُــــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِـــــكَ الَّتِي مَــــلَأَتْ أَرْكَانَ كُـــــــــلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُــــــــــــــورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُـــــــــــلُّ شَيْ‏ءٍ پس هرگز نمی توان در جهان آفرینش کوچکترین چیزی را پیدا کرد که « حرمت، نورانیت، برکت، خاصیت و قــــــدر و قدرت و ارزش و قیمتی » نداشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۳ 🌷حتی اگر بچه های ۷ و ۸ ساله نظم و قانون را دوست داشته باشن، عموما علاقه ای به نظم پذیری و رعایت قانون ندارند چون محدود می شوند؛ مخصوصا پسر بچه ها که خود. راهکار شما برای سوق دادن فرزندان به رعایت نظم و قانون پذیری چیست؟ آیا فقط الگو بودن والدین کافی است؟ گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند 🌿برای هیچ کودکی، « رعایت محدودیت » در ابتدا پذیرفتنی نیست. لذا یکی از وظائف مهم والدین (طبق فرمایش احتمالا حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه) اینست که « لذت رعایت محدودیت » را به فرزندان بچشانند. مثلا اگر به پارکی می روند که وسائلی مثل تاب و سرسره .... دارد حتی اگر هیچ کودک دیگری در پارک نباشد والدین باید بازی با هر وسیله را « محدود » کنند و فرزند را به استفاده از وسیله دیگر هدایت کنند. مثلا: پنج بار سرسره و بعد بیست بار تاب و بعد چرخ فلک و بعد .... و باز پنج بار سرسره، بیست بار تاب ..... و یا تخمه، آجیل، شکلات، شیرینی ، میوه، لواشک، چیپس، نوشیدنی ها ..... اگر محدود باشند بسیار لذتبخش تر خواهند بود با وقتی که هیچ محدودیتی در خوردن آنها نباشد. استفاده از برنامه های تلویزیون و نقاشی، خمیربازی، ماشین بازی، توپ بازی و هر نوع بازی انفرادی یا گروهی دیگری (مثل اسم فامیل) باید « دفعاتش و زمانش حتما محدود » باشد تا لذتبخش باشد. به خاطر ندارم که آیا واژه « نظم » و « انضباط » را در کتاب از سیادت تا وزارت مطرح کرده ام یا خیر. به اختصار : إنضباط: رعایت تکالیف و محدودیتهای فردی است. اما « نظم »: هماهنگی با دیگر أعضاء مجموعه (مثل خانواده و مدرسه و اداره و ... ) است. قطعا هر قدر والدین و اطرافیان، (در خوردن، خوابیدن، نظافت شخصی، نظافت اتاق، استحمام، لباس پوشیدن، کمدوسائل، در آشپزی، مهمانی رفتن، و در تمام بروزات خود) منضبط و منظم باشند و « محدودیتهای عاقلانه و منطقی » را بیشتر رعایت کنند، فطرت فرزندان هم در همان مسیر شکوفا می شود. انضباط و نظم، « نیازی به إجبار و زور و تذکرات پیوسته » ندارند بلکه فقط باید « رفتار درست » دیده شود. مثلا: به نحوه ورق زدن هر کتابی (مثل قرآن و کتاب دعا و کتابها و دفاتر درسی ، یادداشتها و ....) توسط خودتان و اطرافیانتان توجه کنید خواهید دید که به دو صورت زشت و زیبا انجام می شود. افرادی که صفحات کتابها و دفاترشان را « لای » دو انگشت قرار می دهند و آن را زشت و بد ورق می زنند پس از مدتی لبه کتاب و دفترشان، إنحناء و برآمدگی پیدا می کند. اما آنهایی که « لبة » صفحه هر کتاب و دفتری را با دو أنگشتشان می گیرند و ورق می زنند حتی پس از سالها استفاده، شکل ظاهری آن کتاب و دفتر، تغییر نمی کند. جالب است که « *فرزندان پادشاهان* » و « *فرزندان عشایر و روستایی ها* » بدون هیچ پرخاش و اجبار و توهین و داد و فریادی، « آداب » زندگی را به راحتی می پذیرند و به خوبی رعایت می کنند زیرا تمام اطرافیان آنها « إنضباط و نظم » را دائما رعایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2