eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
157 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۳۷ 🌾ضمن عرض سلام و صبح بخیر به تمام أعضاء محترم گروه؛ ادامه بحث « خودشناسی »: عرض کردم با « ده روش » می توانیم به « خودشناسی » بپردازیم. و تا کنون « دو روش » آن مطرح شد: روش اول: ضمن مرور آیات قرآن ببینیم چه مواردی را در پاسخ به پنج پرسش ما ارائه می کند: ۱ـ من کیستم؟، ۲ـ من چی نیستم؟، ۳ـ من چی دارم؟، ۴ـ من چی ندارم؟، ۵ـ من در معرض چه صفات بد و چه رذائلی هستم که باید از آنها پرهیز کنم. در روش دوم: ضمن مرور دعاهای معتبر و مهم، (مثل دعای کمیل، دعای عرفه، دعاهای صیحفه سجادیه و ....)،« ویژگی های انسان » را از آنها استخراج کنم و ببینیم چگونه « اشکالات و خطاها و قصورها و تقصیرها و یا وظائف » مرا مطرح می کنند. مثلا در دعای کمیل می گوئیم: « ظلمت نفسی ». لذا از خودم بپرسم: ظُلم یعنی چه؟ و چرا من نمی توانم به خداوند و دیگران ظُلم کنم؟ چرا هر ظُلمی که از من صادر شود، علیه خود من خواهد بود؟ و یا می گوئیم: أَجْرَيْتَ عَلَيَّ حُكْماً اتَّبَعْتُ فِيهِ هَوَى نَفْسِي (ای خدا و ولی من ؛ تو به من فرمان دادی اما من هواى نفسم را پیروی كردم،) وَ لَمْ أَحْتَرِسْ فِيهِ مِنْ تَزْيِينِ عَدُوِّي (و خودم را از فريبكارى و مکر دشمن (درون و بیرون) مراقبت و حفظ نکردم،) فَغَرَّنِي بِمَا أَهْوَى وَ أَسْعَدَهُ عَلَى ذَلِكَ الْقَضَاءُ ..... یا در دعای عرفه می گوئیم: اَنا الَّذى اَسَاْتُ اَنا الَّذى اَخْطَاْتُ اَنا الَّذى هَمَمْتُ اَنا الَّذى جَهِلْتُ اَنا الَّذى غَفَلْتُ اَنا الَّذى سَهَوْتُ اَنا الَّذِى اعْتَمَدْتُ اَنا الَّذى تَعَمَّدْتُ اَنا الَّذى وَعَدْتُ وَ اَنا الَّذى اَخْلَفْتُ اَنا الَّذى نَکَثْتُ اَنا الَّذى اَقْرَرْتُ اَنا الَّذِى اعْتَرَفْتُ بِنِعْمَتِکَ عَلَىَّ ... روش سوم برای خودشناسی: مطالعه کتابهایی است با عنوان: « معرفه النفس »،« انسان شناسی »،« خودشناسی »،« و بعضی از کتابهای اخلاق » یا « آئین زندگی ». تقریبا « محور » تمام کتابهای شیرین و پر از تمثیل مرحوم آیه الله حائری شیرازی، « خودشناسی » است. (مثل، تربیت اسلامی، اخلاق اسلامی، اخلاق در اسلام، انسان شناسی، در سایه سار وحی، نماز، پندها و اندرزها، تمثیلات، مدیریت اسلامی و ....)(البته برخی از کتابهای ایشان نایاب و برخی کم یاب و برخی تجدید چاپ شده اند)، کتاب معرفه النفس حضرت آیه الله حسن زاده آملی در چهار جلد مطالب خوبی را بیان می کند (اما سنگین و متأسفانه بدون تیتر است.) کتاب « به سوی کامیابی » آنتونی رابینز هم مفید است. روش چهارم: خودشناسی از منظر نهج البلاغه، غُرر الحکم و دُرر الکلم، و کتب حدیث (مثل: مصباح الشریعه، تحف العقول و ...) و کتب روائی (مثل: اصول کافی، خصال مرحوم صدوق و ...). 🌷لطفا یک نفر در خطبه ۱۵۷ نهج البلاغه ببیند « اگر هر فردی به غیر از خودش مشغول باشد به چه چیزهایی گرفتار می شود؟ » و متن و ترجمه آن را در اینجا بیان کند. و لطفا یک نفر اصول کافی را ببیند و بفرماید که عناوین اصلی چهار جلد آن چیست؟ بسیار ممنون. 🍃واژه: ۱۵۷ @dr_ghofrani2
۲۳۸ 🌷پاسخ دوم : جلد اول : کتاب عقل و‌جهل ج دو: کتاب حجت جلد سه و چهار : کتاب ایمان و کفر در جلد۳ صفات مومن و در جلد۴صفات کافر درقالب روایات بررسی شده اند. 🌾متشکرم لطفا « فقط » متن و ترجمه همین عبارت را بیان بفرمائید: هر که به غیر از خودش مشغول شود ....... لطفا از ذکر ابتدا و انتهای خطبه صرفنظر کنید. ممنون. باسلام خدمت شما و دوستان آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكيها سرگردان، و در هلاكت افكنده است، شيطانها مهارش را گرفته و به سركشي و طغيان مي كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مي نمايانند، با عرض سلام و ادب فَمَنْ شَغَلَ نَفْسَهُ بِغَيْرِ نَفْسِهِ تَحَيَّرَ فِي الظُّلُمَاتِ وَ ارْتَبَكَ فِي الْهَلَكَاتِ وَ مَدَّتْ بِهِ شَيَاطِينُهُ فِي طُغْيَانِهِ وَ زَيَّنَتْ لَهُ سَيِّئَ أَعْمَالِهِ؛ فَالْجَنَّةُ غَايَةُ السَّابِقِينَ وَ النَّارُ غَايَةُ الْمُفَرِّطِينَ پس آن كس كه جز به حساب نفس خويش پردازد، خود را در تاريكى ها سرگردان، و در هلاكت افكنده است. شيطان ها مهارش را گرفته و به سركشى و طغيان مى كشانند، و رفتار زشت او را در ديده اش زيبا مى نمايانند. پس بدانيد كه بهشت پايان راه پيشتازان و آتش جهنّم، سرانجام كسانى است كه سستى مى ورزند. 🌿می بینید که « اولین مجلد » و « تمام یک جلد » از چهار مجلد کتاب معتبر کافی (که یکی از چهار کتاب معتبر شیعه است.) به بحث شأن و عظمت و « رسول باطنی » و « حجیت » عقل پرداخته اما متأسفانه در مراکز آموزشی حوزه و دانشگاه و رسانه ملی (شاید تعمدا) هیچ اشاره ای به احادیث آن نمی شود و به نظر می رسد به جای آن، « اخباری گری » به شکل مرموزی در حال ترویج در جامعه است. 🍃واژه: ۱۵۷ @dr_ghofrani2
۲۳۹ 🌾حلول ماه بسیار پر برکت رجب و سالروز میلاد نورانی حضرت امام محمد باقر العلم بعد النبی صلوات الله علیه بر شما دوستان و محبین أهل البیت صلوات الله علیهم بسیار مبارک باشد. امیدوارم خداوند مهربان، عنایت خاصش را روزی امروز ما و شما و جمیع مؤمنین و مؤمنات قرار دهد و از جوائز و هدایای نورانی بهره مندمان فرماید. إن شاء الله تعالی پرسش دیروز « موکب أربعینی » امروز ما این بود که: 🌷با توجه به اینکه طبق آیة بسیار مهم: « قد جعل الله لکل شی *قـــــدرا* »، و اینکه خداوندِ علیم حکیم در « *درونِ* » هر مخلوق ریز و درشتی، « قــــــــــدر و قدرت و قیمت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و وسعت و استحقاق خاصی » را « پنهان » کرده و « بالقوه » در آنها به « امانت » سپرده، پس « *تنها نیــــاز و تنها تکلیــــف و تنها آزمـــــون انسان چیست؟* » ضمن تشکر فراوان از عزیزانی که برای یافتن جواب به قرآن پناه بردند و « آیه ۳ سوره ها را ختم فرمودند » و پاسخ درست را تا حدودی درست بیان کردند، اکنون خواهش می کنم نظر مرا ببینید و آن را اگر لازم دیدید « نقد » بفرمائید: 🌿پاسخ من اینست که: « تنها نیاز و تنها آزمون و تنها تکلیف » هر « انسانی » از منظر قرآن، اینست که آن « قــــــــــدر و قدرت و قیمت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و وسعت و استحقاق خاص پنهان شده و بالقوه » خودش را عاقلانه و مؤمنانه و به زیبایی « *ابــــــــــرازِ* » کند. چرا؟ زیرا قرآن می فرماید: َ هُوَ الَّذي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ *لِيَبْلُوَكُــــــمْ في‏ ما آتــــــاكُمْ .... (أنعام/۱۶۵) و با « ابــــراز » عاقلانه و مؤمنانه و زیبای قــــــــــدر و قدرت و توانایی‌ و قابلیت و لیاقت و استحقاق پنهان و بالقوه در خودش، از خالقش « *قـــــدردانی و تشـــــکر* « و از هر گونه « ناسپاسی » خودداری کند. چرا؟ زیرا خداوند می فرماید: اِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ *نَـبْـتَــلــيـــهِ* فَجَعَلْناهُ سَميعاً بَصيراً (۲) إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبيلَ *إِمَّا شاكِـــــــراً وَ إِمَّا كَفُــــــوراً* (انسان/۳) پس انسان موظف است با « ابراز » عاقلانه و مؤمنانه و هنرمندانه « *هر چه دارد* » از خالق خود « تشـــکّر‌ » نماید. پس لطفا بر مبنای این پاسخ خیلی سریع و با استناد به آیات قرآن بفرمائید: 🌷یکی از *مهمترین اهداف شیطان* در یورش به انسان و إغوای او چیست؟ لطفا فقط متن و ترجمه آیات را بنویسید و کلمه کلیدی آن را پر رنگ و مشخص کنید و از این « عیدی بسیار گرانبها » لذت ببرید و « جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت » را با آن به دست آورید. یا علی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۰ 🌴 سلام صبح زیبای بارانی همه دوستان به خیر و حلول ماه رجب بر همه مبارک. استاد ممنون از پاسخ زیبا و بیان شیوای شما شاید یکی از اهداف شیطان طبق آیه ی ۱۷سوره اعراف این باشد که کاری کند تا انسان شاکر نباشد. ثُمَّ لَأتینَّهُم مِن بَینِ أَیدیهم و مِن خَلفهِم و عَن أَیمانِهِم و عَن شَمائِلِهِم و لا تَجِدُ أَکثَرَهُم "شاکرین". سپس حتما از پیش رو و از پشت سر و از طرف راست و از طرف چپ بر آنها وارد می شوم و بیشترشان را شاکر نمی یابی. 🌾 أحسنت و صد آفرین و ما شاء الله و بارک الله. 🌿پس انسان هر لحظه و در هر شرائطی؛ یا « قــــدردان و قدرشناس و شاکر و راضی و در حال ابـــراز و اظهار آن قدر خدادادی موجود است »، یا « بی توجه به قدر هر چیز و نابینا در دیدن قدر هر چیز و قـــدرنـشناس و ناشکر و ناراضی است. » پس تمام مردم جهان به دو گروه « شاکر » و « ناشکر و کفور » تقسیم می شوند. شاکرین، « *آنچه هست* و *آنچه دارند* » را می بینند و از آن حداکثر استفاده را می برند. کافرین، « *آنچه نیست* و *آنچه نـدارند* را می بینند و با مقایسه و حسادت خودشان و دیگران را آزار می دهند. لذا عبارت « شاکرین » چقدر در دعاها تکرار می شود. خدایا؛ به حق این ایام نورانی ما را از شاکرین قرار ده. 🍃واژه: ۳ @dr_ghofrani2
۲۴۱ سلام و رحمت و برکات الهی در این ماه نورانی برای خودسازی بر شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار، 🌷دیروز این پرسش مطرح شد که: کدام « واژه » در قرآن مقدمه « شکر » است؟ و برای « شاکر بودن » ابتدا باید « چه کار کرد »؟ ظاهرا این پرسش خیلی برای شما عزیزان روشن نشد و آیات زیبایی را که چند نفر مطرح کردند این واژه را معرفی نکرد. اکنون مجددا این پرسش را با این توضیح خدمت شما مطرح می کنم که: تنها نیاز و تنها تکلیف و تنها آزمون انسان (طبق آیه ۲ و ۳ سوره انسان و ۱۶۵ أنعام) « قـــدردانی و شکر » است لذا (طبق آیه ۱۷ سوره أعراف) یکی از مهمترین اهداف شیاطین اینست که انسان « قــدردان و شاکر » نباشد. اکنون حدود بیست آیه را در قرآن بیابید که بنی اسرائیل و أهل ایمان را به « *انجام یک کار خیلی مهم* » فرا می خوانند که اگر این کار و این واژه انجام نشود افراد به « قـــدردانی و شکر » نمی رسند. به عبارت دیگر والدین برای اینکه فرزندان شاکر و قدردان بشوند باید برای آنها چکار کنند؟ مردم ما برای اینکه « شاکر و قدردان » این نظام و این انقلاب و این أمنیت و اقتدار » باشند باید چه کار کنند؟ مردم عراق و مردم سوریه برای اینکه « شاکر و قدردان » أمنیت » الآن خود باشند باید چه کار کنند؟ یا علی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۲ 🌾به عنوان مثال: طبق این آیه چرا اکثر مردم قدردان و شاکر نیستند؟ اللَّهُ الَّذي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فيهِ وَ النَّهارَ مُبْصِراً إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لايَشْكُرُونَ (غافر/۶۱) 🌷ما برای شاکر و قدردان شدن باید چه کار کنیم؟ لطفا آن واژه بسیار مهم را بیابید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۳ 🌿آیه ی۲۶ سوره ی انفال واذکروا اذ انتم قلیل مستضعفون فی الارض تخافون ان یتخطفکم الناس فاویکم وایدکم بنصره ورزقکم من الطیبات لعلکم تشکرون این آیه به وضع مردم عراق و سوریه نزدیکه به یاد آوردن نعمت ها باعث میشه که شاکر باشیم 🌾 دکتر غفرانی: آفرین به شما ، پس یادآوری نعمتها مقدمه شکر و قدردانی از آنهاست. 🌿سلام و رحمت الهی بر همه ی دوستان آیا کلمه ی مورد نظر *ذکر* است؟ فاذکرونی اذکرکم واشکرولی و لا تکفرون و کاری که خداوند بارها از بنی اسرائیل خواست تا هر نعمتی را به یاد بیاورند سپس شکر آنرا به جا آورند. 🌾دکتر غفرانی: أحسنت و صد آفرین به شما ، پس آن واژه مهم « ذکــــــر و یادآوری » نعمتهاست که مقدمه شکر و قدردانی از آنها می شود. 🌿 شکر در مقابل علم (آیه ۱۵)، وَ لَقَدْ آتَيْنا داوُدَ وَ سُلَيْمانَ عِلْماً وَ قالا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي فَضَّلَنا عَلى‌ كَثِيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنِينَ.(۱۵) و به راستى به داوود و سليمان دانشى (ويژه) عطا كرديم، و آن دو گفتند: ستايش، مخصوص خداوندى است كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمنش برترى بخشيد. پس آگاهی داشتن، یا آگاهی یافتن از آنچه خداوند به انسان عطا کرده می‌تواند مقدمه شکرگزاری وی باشد. 🌾 دکتر غفرانی: با تشکر از پاسخ شما، « علم لدنی » هم یکی از « نعمتهای الهی » است که « یادآوری و ذکر آن » مقدمه شکر و قدردانی از آنست. 🍃واژه: _لدنی @dr_ghofrani2
۲۴۴ 🌿آیات زیادی است که خدا بعد مطرح کردن یک یا چند نعمت میفرماید شاید شما شکر گزار باشید یا کمی از شما مردم شکر میکنید و ... معمولا بعد نعمت هدایت و صبر و نماز یا بعد از عفو و بخشش خدا یا بعد از بر انگیخته شدن بعد مرگ یعنی نعمت اینکه عبث خلق نشدیم و ... و به طور کلی به نظر بنده خوب دیدن ودقت در تمام زندگی همه شکر لازم داره پس تمام امورات ما در واقع برای ما نعمت و رحمت از جانب خداست که جای شکر واقعی داره 🌾دکتر غفرانی: بر شما هم آفرین و بارک الله، پس « ذاکر بودن » و « یادآوری نعمتها » شرط « شکر و قدردانی » از آنهاست. زن و شوهرها و والدین باید دائما « نعمتهای فراوانی که به لطف الهی برخوردارند » برای یکدیگر « یادآوری » کنند تا توفیق « شکر و قدردانی » از آنها پیدا کنند. 🌿{وَاذْكُرُوا إِذْ أَنتُمْ قَلِيلٌ مُّسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَن يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآوَاكُمْ وَأَيَّدَكُم بِنَصْرِهِ وَرَزَقَكُم مِّنَ الطَّيِّبَاتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿الأنفال: ٢٦﴾}. یادآوری و ذکر مهمترین کاری است که همواره باید انجام داد تا سپاسگزاری به دنبال آن بیاید. مثل نماز که هر روز میخوانیم. 🌾دکترغفرانی ماشاء الله و بارک الله به شما که یک نمونه از نعمتهای بسیار بسیار بزرگ الهی را یادآوری کردید. توجه و یادآوری این نعمت بزرگ که در دوران طاغوت، ما مردم ایران گرفتار چه قلّت و خفّت و خواری و ذلّتی بودیم و خداوند به برکت انقلاب اسلامی به پرچمداری حضرت امام خمینی رحمه الله علیه و رهبری ولایت فقیه ، ما را به چه عزت و افتخار و اقتداری رسانده است. پس « ذکر و یادآوری نعمتها » ، شرط و مقدمه « شکر و قدردانی » از آنهاست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۵ 🌿سوره لقمان،آیه ۱۲ و لقد اتینا لقمان *الحکمه* ان اشکر لله ... سوره بقره،آیه ۱۵۲ *فاذکرونی* اذکرکم و اشکروا لی و لا تکفرون سوره بقره،آیه ۱۷۲ یا ایها الذین آمنوا *کلوا من طیبات* ما رزقناکم و اشکروا لله ... 🌾 دکتر غفرانی: با سلام و احترام و تشکر از پاسخگویی. اما برای شما واژه « ذکر » روشن نبود. شما ابتدا « حکمت » و بعد « یاد خدا » و بعد » خوردن پاکیها » را مطرح فرموده بودید. اما پاسخ قرآن، « ذکر و یادآوری نعمتهای نامحدودی » است که خداوند در اختیار یکایک افراد بشر قرار داده و تا آنها این نعمتها را « لطف الهی نبینند » از آن « تشکر و قدردانی » نمی کنند. 🌿با توجه به آیه۱۵ سوره احقاف، من برداشتم این بود که عطای نعمت و بعد دیدن و برشمردن نعمتها، ما را به شکر گذار بودن وامیدارد. و برای این شکر گذاری باید کاری انجام دهیم، یعنی فقط لسانی نیست، بلکه انجام عمل صالح که موجب رضا و خشنودی الهی است باید اتفاق بیافتد. 🌾 دکتر غفرانی: صد آفرین و هزار ماشاء الله به شما که فرمودید: « دیدن و برشمردن نعمتها، ما را به شکر گذار بودن وامیدارد.» ومن « چون پاسخ شما را ندیدم ، تشکر هم نکردم !! » پس باید نعمتها را ابتدا « دید » و بعد به خود « یادآوری » کرد تا توفیق « تشکر و قدردانی از آنها » را پیدا کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۶ 🌷 اگر ممکن در مورد شب آرزوها کمی توضیح بفرمایید تا امشب رو با بیان زیبای شما بهتر درک کنیم . 🌿آری امشب، « شب ترک آرزوهای دنیوی و فانی و خیالی و کودکانه »، و شب « لیله الرغائب » و *شب بیشترین ابــــراز رغبــت و عشق به خالق علیم حکیم* » است. شب « *بیشترین ابراز رغبت به کلام الله* و *دین و شریعت الهی* » است، شبِ « *ابراز بیشترین رغبت به سفیران الهی* » است. لطفا امشب بیش از همیشه برای تعجیل در آماده تر شدن مؤمنین برای ظهور آخرین حجت الهی خیلی رغبت نشان دهیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۷ 🌷دوستی دارم مجرد با این مشکلات.... پیشنهادی برای ایشون دارید که به نشاط و امیدواری برسه ؟ 🌿چه خودتان ازدواج کرده باشید و چه ازدواج نکرده باشید لطفا در امور دیگران کمترین دخالتی نکنید و اجازه بدهید خودشان پیگیر مسائل خودشان باشند. 🍃واژه: در امور دیگران @dr_ghofrani2
۲۴۸ 🌷آیا این تقسیم بندی که (درقطرات بارانی۲۴۰ آوردی) شاکر و ناشکر و کفور کمی مطلق نیست؟ 🌿اینکه قرآن می فرماید: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ .... *نَبْتَليهِ* ..... إِمَّا *شاكِراً* وَ إِمَّا *كَفُوراً* (۳) ظاهرا مطلق است و جای هیچگونه تعارفی را باقی نگذاشته اشت. تمام مردم: یا همه چیز را رحمت و نعمت الهی می بینند و « قدربین » و « قدرشناس » و « قدردان » و « شاکر » و هر روزشان بهتر از دیروز و در مسیر خیر و کمال و تعالی هستند. و یا: به خاطر « شرک » و خودخواهی و خودپرستی، ظاهربین و سطحی نگر و دنیاگرا و قدرنشناس و بخیل و « حق پوش و کافر » هستند. 🌷لطفا متن و ترجمه آیه ای از قرآن را بنویسید که افراد « بخیل » و « کتمان کننده توانایی ها و فضائل الهی » را « کافر » نامیده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۹ 🌷سوره مبارکه نساء آیه ۳۷. الذین یبخلون ویامرون الناس بالبخل ویکتمون ما آتاهم الله من فضله واعتدنا للکافرین عذابا مهینا آنها کسانی هستند که بخل می‌ورزند، و مردم را به بخل دعوت می‌کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می‌نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.(٣٧) 🌾دکتر غفرانی: أحسنت به شما. این آیه درست است. می بینید قرآن چقدر روشن و شفاف می فرماید: هر فردی که فضائل الهی خودش را (در هر زمینه ای) کتمان کند « کافر » است و مجازات خوار کننده ای خواهد داشت. پس « تنها نیاز و تکلیف و آزمون انسان» ، « ابراز » و « قدردانی » و شکر » رحمتها و نعمت ها و آلاء الهی در نزد اوست. 🍃واژه: ۳۷ @dr_ghofrani2
۲۵۰ 🌴 با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت امام خوبی‌ها، امام هادی علیه السلام 🌷لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشه یه نفر با داشتن، دیدن و شکر نعمت‌هایش آن استفاده بهینه را نمیتواند به اندازه کسی که آن را ندارد، بکند؟ مثلا من که دست و پای سالمی دارم بیکارم و آن که ندارد و معلول است نفر اول المپیک می‌شود؟ یا اینکه زبانا و قلبا شاکریم اما چگونه می‌شود امروزمان را بهتر از دیروزمان رقم زنیم؟ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما، 🌿یکی از اشکالات حــــواس انسان، اینست که خیلی زود به هر چیزی « *عادت* » می کند و همه چیز برایش « *عادی* » و « *تکراری* » و « *کم ارزش* » و کم کم « *بی ارزش* » و عامل « *غفلت* » می شود. « تنها راه درمان این غفلت و این عادی شدن » اینست که انسان ، « به هر بهانه ای و علی کل حال » ، « *ذاکــــر* » شود. ذاکر شخصی است که همه چیز جهان را « آیت = معجزه = خارق العاده = شگفت أنگیز » می بیند. پس اینکه فرمودند: بکوشید هر روزتان بهتر از دیروز باشد، یعنی هر روز « آیت و عظمت و معجزه بودن » چیزهای بیشتری را کشف کنید. لذا خداوند دائما به بنی اسرائیل و به أهل ایمان، دستور داده است که: اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ جالب اینکه خداوند به زوجهای در معرض طلاق هم دستور داده است که: وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ (بقره/۲۳۱) (نعمتها و برکات و خاطرات زیبای با هم بودنتان را به خودتان و به یکدیگر یادآوری کنید.) اصلا « صراط مستقیم »،« *راه نیست* » بلکه « *افراد ذاکر و شاکری* » هستند که « همه چیز » را « نعمت الهی » می بینند و « جز رحمت و نعمت و جز زیبایی » چیزی نمی بینند: صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْـــتَ عَلَيْهِمْ جالب تر اینکه أهل بهشت آنهایی هستند که نعمتها از نگاه و چهره و زبان آنها پیداست: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَــةٌ اما چگونه « ذاکرتر و شاکرتر » شویم؟ یکی از راههای پیشنهادی أئمه أطهار صلوات الله علیهم اینست که خودمان را از هر نعمتی « گهگاه »،« *محـــــــــــــــروم* » کنیم. مثل: روزه گرفتن، مثل: انواع إنفاق، مثل: إطعام سه شب افطاری خود به دیگران، مثل: شب زنده داری، مثل: سحرخیزی، کم خوابی و.... 🍃واژه:ذاکر @dr_ghofrani2
۲۵۱ پس استاد گرامی هر قدر شاکریم همانقدر مومنیم؟ مثلا از سطح یک تا صد و کلمه کافر ۱۳۴ مرتبه در مصادیقش مثل کافرین و .. در قران کریم آمده ک من سوره مبارکه بقره را نگاه کردم در همه به طور مستتر فرمایش شما بود ودر آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره فرمودن : يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ای اهل ایمان! از آنچه به شما روزی كرده‌ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزی بیاید كه در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی؛ و تنها كافران ستمكارند. (۲۵۴) منظورتان این آیه است ک اهل انفاق نبودن و کافرن؟؟ اگر منظور دیگری دارید لطفا راهنمایی بفرمایید کدام سوره؟ الهی جزو شاکرین باشیم🤲🌾 🌿با سلام و احترام و تشکر از آیه بسیار زیبا و هشداردهنده ای که مطرح فرمودید. لطفا شما و یا سایر أعضاء محترم گروه، با توجه به آیه: و *یکتمـــــــون ما آتــــاهم الله من فضلـــه* « نمونه ها و مصادیقی » از « کتمان فضائلی که خداوند به ما امانت داده » را نام ببرید. 🌷۱)عدم یاداوری نعمت های خداوند به هم و به دنبالش عدم توفیق شکر ۲)عدم ابراز هر انچه در درون داریم به بهترین نحو یعنی نتوان نقش همسری،مادری،خواهری .... را بخوبی بروز داد. ۳)آنچه را میدانیم در اختیار دیگران قرار ندهیم ۴)از نعمت سلامتی خود برای کمک و خدمت به دیگران استفاده نکنیم ۵)از نعمت فهم و درک برخی حقایق، برای آگاه سازی همگان و کمک به ارتقای جامعه استفاده نکنیم. 🌷جواب دکتر غفرانی: با سلام و احترام به اظهار نظرات شما أعضاء محترم؛ از دیگر مصادیق « کتمان فضائل الهی » می توان به این موارد اشاره کرد: « ازدواج نکردن ، « بچه دار نشدن » « بچه را به مادر بزرگ یا خواهر یا مهدکودک سپردن » « خندان و راضی و شاد نبودن » « ابراز مهر و محبت نکردن » « حُرمت افراد و أشیاء و هر چیزی را رعایت نکردن > 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۲ 🌾 سلام استاد خدا قوت 🌷ببخشید حرمت اشیاء را که در قطرات بارانی ۲۵۱ آوردی رو متوجه نمیشم منظور چه نوعی از اشیاء است؟ 🌴سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿تمام عناصر جهان، جلوه رحمت و « آیت » الهی هستند لذا « حُرمت » دارند. پس « نان » حرمت دارد، « سفره »، حرمت دارد، « چادر »، حرمت دارد، « بیت »، حرمت دارد، « هر قطره آب »، حرمت دارد، « خاک و هر زمینی »، حرمت دارد، « مسجد »، حرمت دارد، « قلم »، حرمت دارد، « کلام »، حرمت دارد، .... لذا مؤمن موظف است گهگاه به خودش یادآوری کند که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُــــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِـــــكَ الَّتِي مَــــلَأَتْ أَرْكَانَ كُـــــــــلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُــــــــــــــورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُـــــــــــلُّ شَيْ‏ءٍ پس هرگز نمی توان در جهان آفرینش کوچکترین چیزی را پیدا کرد که « حرمت، نورانیت، برکت، خاصیت و قــــــدر و قدرت و ارزش و قیمتی » نداشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۳ 🌷حتی اگر بچه های ۷ و ۸ ساله نظم و قانون را دوست داشته باشن، عموما علاقه ای به نظم پذیری و رعایت قانون ندارند چون محدود می شوند؛ مخصوصا پسر بچه ها که خود. راهکار شما برای سوق دادن فرزندان به رعایت نظم و قانون پذیری چیست؟ آیا فقط الگو بودن والدین کافی است؟ گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند 🌿برای هیچ کودکی، « رعایت محدودیت » در ابتدا پذیرفتنی نیست. لذا یکی از وظائف مهم والدین (طبق فرمایش احتمالا حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه) اینست که « لذت رعایت محدودیت » را به فرزندان بچشانند. مثلا اگر به پارکی می روند که وسائلی مثل تاب و سرسره .... دارد حتی اگر هیچ کودک دیگری در پارک نباشد والدین باید بازی با هر وسیله را « محدود » کنند و فرزند را به استفاده از وسیله دیگر هدایت کنند. مثلا: پنج بار سرسره و بعد بیست بار تاب و بعد چرخ فلک و بعد .... و باز پنج بار سرسره، بیست بار تاب ..... و یا تخمه، آجیل، شکلات، شیرینی ، میوه، لواشک، چیپس، نوشیدنی ها ..... اگر محدود باشند بسیار لذتبخش تر خواهند بود با وقتی که هیچ محدودیتی در خوردن آنها نباشد. استفاده از برنامه های تلویزیون و نقاشی، خمیربازی، ماشین بازی، توپ بازی و هر نوع بازی انفرادی یا گروهی دیگری (مثل اسم فامیل) باید « دفعاتش و زمانش حتما محدود » باشد تا لذتبخش باشد. به خاطر ندارم که آیا واژه « نظم » و « انضباط » را در کتاب از سیادت تا وزارت مطرح کرده ام یا خیر. به اختصار : إنضباط: رعایت تکالیف و محدودیتهای فردی است. اما « نظم »: هماهنگی با دیگر أعضاء مجموعه (مثل خانواده و مدرسه و اداره و ... ) است. قطعا هر قدر والدین و اطرافیان، (در خوردن، خوابیدن، نظافت شخصی، نظافت اتاق، استحمام، لباس پوشیدن، کمدوسائل، در آشپزی، مهمانی رفتن، و در تمام بروزات خود) منضبط و منظم باشند و « محدودیتهای عاقلانه و منطقی » را بیشتر رعایت کنند، فطرت فرزندان هم در همان مسیر شکوفا می شود. انضباط و نظم، « نیازی به إجبار و زور و تذکرات پیوسته » ندارند بلکه فقط باید « رفتار درست » دیده شود. مثلا: به نحوه ورق زدن هر کتابی (مثل قرآن و کتاب دعا و کتابها و دفاتر درسی ، یادداشتها و ....) توسط خودتان و اطرافیانتان توجه کنید خواهید دید که به دو صورت زشت و زیبا انجام می شود. افرادی که صفحات کتابها و دفاترشان را « لای » دو انگشت قرار می دهند و آن را زشت و بد ورق می زنند پس از مدتی لبه کتاب و دفترشان، إنحناء و برآمدگی پیدا می کند. اما آنهایی که « لبة » صفحه هر کتاب و دفتری را با دو أنگشتشان می گیرند و ورق می زنند حتی پس از سالها استفاده، شکل ظاهری آن کتاب و دفتر، تغییر نمی کند. جالب است که « *فرزندان پادشاهان* » و « *فرزندان عشایر و روستایی ها* » بدون هیچ پرخاش و اجبار و توهین و داد و فریادی، « آداب » زندگی را به راحتی می پذیرند و به خوبی رعایت می کنند زیرا تمام اطرافیان آنها « إنضباط و نظم » را دائما رعایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۴ 🌾ادامه قطرات بارانی ۲۵۳ 🌴 اینکه فرمودید: گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند، احتمالا به این خاطر است که آن مادرها سختگیری دارند اما منضبط نیستند و نظم آنها « تصنعی » و فقط در مقابل مهمانان و افراد بیگانه است. اکثر بانوان شهری، این روزها خانه تکانی می کنند و خانه را بسیار تمیز و همه چیز را مرتب می کنند اما پس از مدت بسیار کوتاهی باز هیچ چیز سر جای خود نیست و برای هر چیزی باید دنبال بگردند. اما زنان عشایر و چادرنشین، نیازی به خانه تکانی ندارند زیرا هر چیزی را همیشه در جای درست خود قرار می دهند. 🌷آنقدر تاکید شما بر زنان عشایر و روستایی به دلیل طبیعی یا فطری بودن اعمال آنهاست؟ 🌿 اولا: غالب بانوان عشایر و اکثر روستائیان، در هیچ زمینه ای خودشان را در رقابت به همسر نمی بینند. ثانیا: کمتر لحظه ای از عمرشان را به بطالت می گذرانند بلکه دائما در حال فعالیت و تولید هستند. تولید فرزند، تولید صنایع دستی، تولید فراورده های دامی، تولید نان، تولید آرامش، تولید شادی و محبت، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2