eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
159 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۴۸ 🌷آیا این تقسیم بندی که (درقطرات بارانی۲۴۰ آوردی) شاکر و ناشکر و کفور کمی مطلق نیست؟ 🌿اینکه قرآن می فرماید: إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ .... *نَبْتَليهِ* ..... إِمَّا *شاكِراً* وَ إِمَّا *كَفُوراً* (۳) ظاهرا مطلق است و جای هیچگونه تعارفی را باقی نگذاشته اشت. تمام مردم: یا همه چیز را رحمت و نعمت الهی می بینند و « قدربین » و « قدرشناس » و « قدردان » و « شاکر » و هر روزشان بهتر از دیروز و در مسیر خیر و کمال و تعالی هستند. و یا: به خاطر « شرک » و خودخواهی و خودپرستی، ظاهربین و سطحی نگر و دنیاگرا و قدرنشناس و بخیل و « حق پوش و کافر » هستند. 🌷لطفا متن و ترجمه آیه ای از قرآن را بنویسید که افراد « بخیل » و « کتمان کننده توانایی ها و فضائل الهی » را « کافر » نامیده باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۴۹ 🌷سوره مبارکه نساء آیه ۳۷. الذین یبخلون ویامرون الناس بالبخل ویکتمون ما آتاهم الله من فضله واعتدنا للکافرین عذابا مهینا آنها کسانی هستند که بخل می‌ورزند، و مردم را به بخل دعوت می‌کنند، و آنچه را که خداوند از فضل (و رحمت) خود به آنها داده، کتمان می‌نمایند. (این عمل، در حقیقت از کفرشان سرچشمه گرفته؛) و ما برای کافران، عذاب خوارکننده‌ای آماده کرده‌ایم.(٣٧) 🌾دکتر غفرانی: أحسنت به شما. این آیه درست است. می بینید قرآن چقدر روشن و شفاف می فرماید: هر فردی که فضائل الهی خودش را (در هر زمینه ای) کتمان کند « کافر » است و مجازات خوار کننده ای خواهد داشت. پس « تنها نیاز و تکلیف و آزمون انسان» ، « ابراز » و « قدردانی » و شکر » رحمتها و نعمت ها و آلاء الهی در نزد اوست. 🍃واژه: ۳۷ @dr_ghofrani2
۲۵۰ 🌴 با عرض سلام و تسلیت به مناسبت شهادت امام خوبی‌ها، امام هادی علیه السلام 🌷لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور میشه یه نفر با داشتن، دیدن و شکر نعمت‌هایش آن استفاده بهینه را نمیتواند به اندازه کسی که آن را ندارد، بکند؟ مثلا من که دست و پای سالمی دارم بیکارم و آن که ندارد و معلول است نفر اول المپیک می‌شود؟ یا اینکه زبانا و قلبا شاکریم اما چگونه می‌شود امروزمان را بهتر از دیروزمان رقم زنیم؟ 🌾سلام و رحمت و برکات الهی بر شما، 🌿یکی از اشکالات حــــواس انسان، اینست که خیلی زود به هر چیزی « *عادت* » می کند و همه چیز برایش « *عادی* » و « *تکراری* » و « *کم ارزش* » و کم کم « *بی ارزش* » و عامل « *غفلت* » می شود. « تنها راه درمان این غفلت و این عادی شدن » اینست که انسان ، « به هر بهانه ای و علی کل حال » ، « *ذاکــــر* » شود. ذاکر شخصی است که همه چیز جهان را « آیت = معجزه = خارق العاده = شگفت أنگیز » می بیند. پس اینکه فرمودند: بکوشید هر روزتان بهتر از دیروز باشد، یعنی هر روز « آیت و عظمت و معجزه بودن » چیزهای بیشتری را کشف کنید. لذا خداوند دائما به بنی اسرائیل و به أهل ایمان، دستور داده است که: اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتي‏ أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ جالب اینکه خداوند به زوجهای در معرض طلاق هم دستور داده است که: وَ اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ (بقره/۲۳۱) (نعمتها و برکات و خاطرات زیبای با هم بودنتان را به خودتان و به یکدیگر یادآوری کنید.) اصلا « صراط مستقیم »،« *راه نیست* » بلکه « *افراد ذاکر و شاکری* » هستند که « همه چیز » را « نعمت الهی » می بینند و « جز رحمت و نعمت و جز زیبایی » چیزی نمی بینند: صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْـــتَ عَلَيْهِمْ جالب تر اینکه أهل بهشت آنهایی هستند که نعمتها از نگاه و چهره و زبان آنها پیداست: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَــةٌ اما چگونه « ذاکرتر و شاکرتر » شویم؟ یکی از راههای پیشنهادی أئمه أطهار صلوات الله علیهم اینست که خودمان را از هر نعمتی « گهگاه »،« *محـــــــــــــــروم* » کنیم. مثل: روزه گرفتن، مثل: انواع إنفاق، مثل: إطعام سه شب افطاری خود به دیگران، مثل: شب زنده داری، مثل: سحرخیزی، کم خوابی و.... 🍃واژه:ذاکر @dr_ghofrani2
۲۵۱ پس استاد گرامی هر قدر شاکریم همانقدر مومنیم؟ مثلا از سطح یک تا صد و کلمه کافر ۱۳۴ مرتبه در مصادیقش مثل کافرین و .. در قران کریم آمده ک من سوره مبارکه بقره را نگاه کردم در همه به طور مستتر فرمایش شما بود ودر آیه ۲۵۴ سوره مبارکه بقره فرمودن : يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوٓا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ ای اهل ایمان! از آنچه به شما روزی كرده‌ایم انفاق كنید، پیش از آنكه روزی بیاید كه در آن نه داد و ستدی است و نه دوستی و نه شفاعتی؛ و تنها كافران ستمكارند. (۲۵۴) منظورتان این آیه است ک اهل انفاق نبودن و کافرن؟؟ اگر منظور دیگری دارید لطفا راهنمایی بفرمایید کدام سوره؟ الهی جزو شاکرین باشیم🤲🌾 🌿با سلام و احترام و تشکر از آیه بسیار زیبا و هشداردهنده ای که مطرح فرمودید. لطفا شما و یا سایر أعضاء محترم گروه، با توجه به آیه: و *یکتمـــــــون ما آتــــاهم الله من فضلـــه* « نمونه ها و مصادیقی » از « کتمان فضائلی که خداوند به ما امانت داده » را نام ببرید. 🌷۱)عدم یاداوری نعمت های خداوند به هم و به دنبالش عدم توفیق شکر ۲)عدم ابراز هر انچه در درون داریم به بهترین نحو یعنی نتوان نقش همسری،مادری،خواهری .... را بخوبی بروز داد. ۳)آنچه را میدانیم در اختیار دیگران قرار ندهیم ۴)از نعمت سلامتی خود برای کمک و خدمت به دیگران استفاده نکنیم ۵)از نعمت فهم و درک برخی حقایق، برای آگاه سازی همگان و کمک به ارتقای جامعه استفاده نکنیم. 🌷جواب دکتر غفرانی: با سلام و احترام به اظهار نظرات شما أعضاء محترم؛ از دیگر مصادیق « کتمان فضائل الهی » می توان به این موارد اشاره کرد: « ازدواج نکردن ، « بچه دار نشدن » « بچه را به مادر بزرگ یا خواهر یا مهدکودک سپردن » « خندان و راضی و شاد نبودن » « ابراز مهر و محبت نکردن » « حُرمت افراد و أشیاء و هر چیزی را رعایت نکردن > 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۲ 🌾 سلام استاد خدا قوت 🌷ببخشید حرمت اشیاء را که در قطرات بارانی ۲۵۱ آوردی رو متوجه نمیشم منظور چه نوعی از اشیاء است؟ 🌴سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿تمام عناصر جهان، جلوه رحمت و « آیت » الهی هستند لذا « حُرمت » دارند. پس « نان » حرمت دارد، « سفره »، حرمت دارد، « چادر »، حرمت دارد، « بیت »، حرمت دارد، « هر قطره آب »، حرمت دارد، « خاک و هر زمینی »، حرمت دارد، « مسجد »، حرمت دارد، « قلم »، حرمت دارد، « کلام »، حرمت دارد، .... لذا مؤمن موظف است گهگاه به خودش یادآوری کند که: اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُــــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأَتْ كُــــــــــــــلَّ شَيْ‏ءٍ وَ بِأَسْمَائِـــــكَ الَّتِي مَــــلَأَتْ أَرْكَانَ كُـــــــــلِّ شَيْ‏ءٍ وَ بِنُــــــــــــــورِ وَجْهِكَ الَّذِي أَضَاءَ لَهُ كُـــــــــــلُّ شَيْ‏ءٍ پس هرگز نمی توان در جهان آفرینش کوچکترین چیزی را پیدا کرد که « حرمت، نورانیت، برکت، خاصیت و قــــــدر و قدرت و ارزش و قیمتی » نداشته باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۳ 🌷حتی اگر بچه های ۷ و ۸ ساله نظم و قانون را دوست داشته باشن، عموما علاقه ای به نظم پذیری و رعایت قانون ندارند چون محدود می شوند؛ مخصوصا پسر بچه ها که خود. راهکار شما برای سوق دادن فرزندان به رعایت نظم و قانون پذیری چیست؟ آیا فقط الگو بودن والدین کافی است؟ گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند 🌿برای هیچ کودکی، « رعایت محدودیت » در ابتدا پذیرفتنی نیست. لذا یکی از وظائف مهم والدین (طبق فرمایش احتمالا حضرت موسی بن جعفر صلوات الله علیه) اینست که « لذت رعایت محدودیت » را به فرزندان بچشانند. مثلا اگر به پارکی می روند که وسائلی مثل تاب و سرسره .... دارد حتی اگر هیچ کودک دیگری در پارک نباشد والدین باید بازی با هر وسیله را « محدود » کنند و فرزند را به استفاده از وسیله دیگر هدایت کنند. مثلا: پنج بار سرسره و بعد بیست بار تاب و بعد چرخ فلک و بعد .... و باز پنج بار سرسره، بیست بار تاب ..... و یا تخمه، آجیل، شکلات، شیرینی ، میوه، لواشک، چیپس، نوشیدنی ها ..... اگر محدود باشند بسیار لذتبخش تر خواهند بود با وقتی که هیچ محدودیتی در خوردن آنها نباشد. استفاده از برنامه های تلویزیون و نقاشی، خمیربازی، ماشین بازی، توپ بازی و هر نوع بازی انفرادی یا گروهی دیگری (مثل اسم فامیل) باید « دفعاتش و زمانش حتما محدود » باشد تا لذتبخش باشد. به خاطر ندارم که آیا واژه « نظم » و « انضباط » را در کتاب از سیادت تا وزارت مطرح کرده ام یا خیر. به اختصار : إنضباط: رعایت تکالیف و محدودیتهای فردی است. اما « نظم »: هماهنگی با دیگر أعضاء مجموعه (مثل خانواده و مدرسه و اداره و ... ) است. قطعا هر قدر والدین و اطرافیان، (در خوردن، خوابیدن، نظافت شخصی، نظافت اتاق، استحمام، لباس پوشیدن، کمدوسائل، در آشپزی، مهمانی رفتن، و در تمام بروزات خود) منضبط و منظم باشند و « محدودیتهای عاقلانه و منطقی » را بیشتر رعایت کنند، فطرت فرزندان هم در همان مسیر شکوفا می شود. انضباط و نظم، « نیازی به إجبار و زور و تذکرات پیوسته » ندارند بلکه فقط باید « رفتار درست » دیده شود. مثلا: به نحوه ورق زدن هر کتابی (مثل قرآن و کتاب دعا و کتابها و دفاتر درسی ، یادداشتها و ....) توسط خودتان و اطرافیانتان توجه کنید خواهید دید که به دو صورت زشت و زیبا انجام می شود. افرادی که صفحات کتابها و دفاترشان را « لای » دو انگشت قرار می دهند و آن را زشت و بد ورق می زنند پس از مدتی لبه کتاب و دفترشان، إنحناء و برآمدگی پیدا می کند. اما آنهایی که « لبة » صفحه هر کتاب و دفتری را با دو أنگشتشان می گیرند و ورق می زنند حتی پس از سالها استفاده، شکل ظاهری آن کتاب و دفتر، تغییر نمی کند. جالب است که « *فرزندان پادشاهان* » و « *فرزندان عشایر و روستایی ها* » بدون هیچ پرخاش و اجبار و توهین و داد و فریادی، « آداب » زندگی را به راحتی می پذیرند و به خوبی رعایت می کنند زیرا تمام اطرافیان آنها « إنضباط و نظم » را دائما رعایت می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۴ 🌾ادامه قطرات بارانی ۲۵۳ 🌴 اینکه فرمودید: گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند، احتمالا به این خاطر است که آن مادرها سختگیری دارند اما منضبط نیستند و نظم آنها « تصنعی » و فقط در مقابل مهمانان و افراد بیگانه است. اکثر بانوان شهری، این روزها خانه تکانی می کنند و خانه را بسیار تمیز و همه چیز را مرتب می کنند اما پس از مدت بسیار کوتاهی باز هیچ چیز سر جای خود نیست و برای هر چیزی باید دنبال بگردند. اما زنان عشایر و چادرنشین، نیازی به خانه تکانی ندارند زیرا هر چیزی را همیشه در جای درست خود قرار می دهند. 🌷آنقدر تاکید شما بر زنان عشایر و روستایی به دلیل طبیعی یا فطری بودن اعمال آنهاست؟ 🌿 اولا: غالب بانوان عشایر و اکثر روستائیان، در هیچ زمینه ای خودشان را در رقابت به همسر نمی بینند. ثانیا: کمتر لحظه ای از عمرشان را به بطالت می گذرانند بلکه دائما در حال فعالیت و تولید هستند. تولید فرزند، تولید صنایع دستی، تولید فراورده های دامی، تولید نان، تولید آرامش، تولید شادی و محبت، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۰ 🌾با سلام و وقت به خیر خدمت همه ی دوستان و آرزوی بیشترین توفیق ها در این ایام نورانی برای همه ی عزیزان 🌷استاد در دعای یا من ارجوه مدتهاست پرسشی برایم وجود داشته در اونجایی که می فرماید "اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة ، واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخرة" چرا برای خیر دنیا و آخرت دو "جمیع" جداگانه آمده ولی شر دنیا و آخرت فقط با یک "جمیع" آمده است؟ یه سؤال دیگه هم داشتم ، در یکی دیگر از دعاهای این ماه می گوییم "اللهم اسئلک بمسائلک الشریفة و وسائلک المنیفة" ، مسائل شریف خدا و وسائل منیف او چه هستند؟ حدس خودم اینه که یکی از وسائل والا به نظرم باید ائمه اطهار باشند ولی خیلی ممنون می شم که در این موارد توضیح بدید. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ اینکه چرا برای « شر آخرت » کلمه جمیع « نیامده » شاید به این خاطر باشد که در آخرت، « شر » *یک چیز* بیشتر نیست و آنهم « محرومیت از عنایت الهی » است. ۲ـ « وسائل منیف »، تمام وسائل ارزشمند و والا مقام و منعطف الهی هستند که اسباب تقرب را برای انسان فراهم می آورند، بنابراین احتمال شما منطقی به نظر می رسد که چهارده معصوم صلوات الله علیهم از مهمترین مصادیق آنها باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۱ 🌷چطور رغبت ها را در خودمان، فعال نگه داریم و بچه هایی با انگیزه و رغبت فراوان، داشته باشیم برای من سوال شده که در ادعیه ماه رجب، مواردی داریم که از خدا برای رغبت ها مسألت می کنیم در همین ماه شبی داریم که ليلة الرغائب نام دارد در ادعیه روزانه ماه رجب داریم: *بابک مفتوحٌ للراغبین* و یا در دعای دیگر این ماه داریم : *یا من الیه المعروف طُلِب و فيما لديه رُغِب* در این ماه قرار است برای رغبت های ما چه اتفاقی بیفتد؟ ما قرار است با رغبت های خود چه کارهای انجام دهیم؟ که در این ماه این همه به آن تذکر داده شده ایم؟ 🌿می دانید که « تنها رغبت انسان عاقل و مؤمن » فقط و فقط به « خالق » خویش است. بنابراین دنبال « رغبت ها » نیستیم. پس لیله الرغائب، شب آرزوها نبود بلکه شبی بود که باید خودمان را به اوج رغبت به « حق » می رساندیم. شاید با « مناجات الراغبین » حضرت سجاد صلوات الله علیه بتوانید آن را بچشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۲ 🌾 با سلام و احترام متأسفانه این ویروس یک درس تلخ دیگر هم با خود دارد و آن اینکه: تا مردم، « *خودشان* » را در معرض خطر نبینند به مرگ دیگران هیچ اهمیتی نمی دهند. زیرا قبلا که *هر روز* هزاران نفر افراد بی گناه در ویتنام و نیجریه و افغانستان و عراق و سوریه به دست مستکبرین خبیث انگلیسی و آمریکایی و عوامل مزدورشان به نام طالبان و داعش کشته می شدند، غالب مردم جهان (مثل گله گوسفند) بدون کمترین ناراحتی به کارهای روزانه خود مشغول بودند، اما الآن که « *خودشان را در معرض خطر می بینند* » حتی برای « یک کشته » هم در کشورشان، اعلام وضع اضطراری می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۳ 🌿در سوره مبارکه بلد: لااقسم بهذا البلد.وانت حل بهذا البلد ووالد و ما لد. لقد خلقنا الانسان فی کبد... در این آیه مبارکه.فرموده حاجت به سوگند نیست ولی به این شهر سوگند (مکه مکرمه)سوگند.بلد در تفاسیر به شان ومقام شهر مکه اشاره دارد چه تفسیری دیگری برای این آیه وجود داره؟چرا که در معنی آیه بعدی که :(سوگند به آن پدری که که این شهر را بنا نهد و فرزندی که پدید آورد)ظاهرا به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل سوگند می خورد .ولی به نظر به توحید و اطاعت مطلقی که حضرت ابراهیم و اسماعیل در برابر خدا داشتند سوگند می خورد. 🌿شاید پیام آیه اینست که: در برابر « عظمت وجودی تو » (که صادر اول و در این بلد مستقر هستی) و در برابر عظمت آن پدر و فرزند، دیگر نیازی به قسم خوردن به این بلد نیست. شاید به استناد « آیه دحوالأرض » و دعای آن (یا داحی الکعبه ...)، منظور از « هذا البلد »، جایی فراتر از « شهر مکه » و منظور « تمام زمین » باشد. به نظر می رسد « کلید واژه ی » مهم این سوره کلمه « حـــل » باشد. (که شاید به این حدیث قدسی اشاره دارد که: اگر تو نبودی جهان را نمی آفریدم .....) و « کلید واژه دوم » این سوره، کلمه « کبد » باشد. (اینکه درک عظمت بالاترین تجلی ذات اقدس الهی و فهم مقام رسول أعظم و صادر اول، در عالم خلق برای انسان خیلی مشکل و سخت است.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۴ 🌷(ما انسان در رنج آفریده ایم.آیاگمان می کند احدی بر او قدرت ندارد.؟) یقدر به معنای چیست.مقهور شدن با قدرت الهی؟ارتباط این دو آیه امکانش هست بفرمایید؟همینطور ارتباط این دو آیه با آیات شریفه قبلش؟ 🌿 انسان از عالم « أمر » برای « آزمایش » به این « عالم خلق » تنزل داده شده است. عالم خلق یا عالم ماده، ویژگیهایی دارد مثلا: انسان را به « تعلق » و « وابستگی و دلبستگی و اسارت » می کشاند و ضمنا محدود و فانی است و « عسرش » با « یسرش »، معیت دائمی دارد. یکی ار بدترین ویژگیهای عالم خلق اینست که: انسان در آن « *توهم مالکیت* » پیدا می کند و « امانت های الهی » را « مال خود می پندارد » و لذا اگر عاقل و بالغ و مؤمن نشود، سر از کبر و غرور و شرک و کفر و استکبار و خصومت و دیگر رذائل در می آورد. (لطفا به داستان آن دو مرد مؤمن و دنیاطلبی که در سوره کهف مطرح شده رجوع کنید.) چنین افرادی، چنان متوهم و خیالباف هستند که با جهالت و وقاحت و خودخواهی و تکبر تمام می گویند: « *خدا کیلویی چنده؟* » و مثل فرعون اسراف کار می گویند: أنا ربکم الأعلی!!! و مثل دولت خائن امروز ما، « کدخدایی » آنها را بیشتر از خدایی خدا قبول دارند. تا آنجا که خداوند از آنها می پرسد: ما غرّک بربک الکریم؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۵ 🌾آهای أهالی محترم گروه لطفا اگر « متأهل » هستید و فرزند دارید از فرزندانتان بخواهید و اگر هنوز « أهل » و « متأهل » نشده اید و خواهر و برادر کوچکتر دارید از آنها بخواهید و اگر آنها را هم ندارید خودتان ، با استفاده از جعبه خالی کفش یا پیراهن و یا .... « *یک مکعب* » (به هر اندازه ای که برایتان مقدور است) بسازید و آن را با کاغذ یا پارچه مشکی بپوشانید و برای یک گوشه آن فرو رفتگی درست کنید و یک دکمه سفید در آن قرار دهید و در سمت راست آن دکمه، یک « در » طراحی کنید و در پشت آن مکعب (که پشت در قرار می گیرد) یک « شکاف » از بالا به پائین ایجاد کنید که مکعب از آنجا باز و بسته شود و یا با رنگی روشن برای بیننده مشخص باشد. سپس آن مکعب را روی یک صفحه مقوایی بزرگتر از سطح مقطع مکعب بچسبانید و در مقابل آن شکاف، یک فلش بزرگ سبز رنگ بکشید، و به خودتان و اطرافیانتان نشان دهید که « بانویی باردار و بسیار عالی مقام ( که مدتی برای رسول أکرم صلی الله علیه و آله مادری کرده و غذایی از بهشت در سفره ایشان قرار داشته) » به جای اینکه به « ماما » مراجعه کند و به جای اینکه به « درب این خانه » مراجعه کند، در روز سیزده رجب (یکشنبه ۱۸ اسفند) به پشت کعبه مراجعه کرده و در مقابل چشم دهها زائر طواف کننده، دیوار کعبه به احترام این بانوی مجلله و فرزندش، شکافته شده (که عظمتش از عظمت شکافته شدن دریا برای بنی اسرائیل کمتر نبوده) و ایشان به داخل کعبه فراخوانده شدند، آنگاه دیوار کعبه بسته می شود و تا « ســــه روز » کلید در کعبه، پیدا نشده و با تمام تلاش ها، دربِ کعبه گشوده نشده است، اما پس از « سه روز »، آن بانوی عظیم الشأن با فرزند نورانی در آغوشش « از همان محل شکاف قبلی » از کعبه بیرون می آید و « قبله نما » ی حق و عدالت را به جهانیان معرفی می کند. پس سیزده رجب قبل از اینکه روز پدر باشد (زیرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، پدر امت اند) ، روز نمایش « عظمت مقام زن » است که به احترامش کعبه « دو بــــار » شکافته شده است. جالب اینکه با تمام کینه توزیهایی که علیه آن مولود کعبه و آن قبله نمای نورانی تا کنون بوده، « سنگی » که آن حضرت بر روی آن متولد شده اند هم اکنون در کعبه نگهداری می شود که بر آن نوشته شده: مولود علی. نکته جالب دیگر اینکه: این حادثه بسیار بزرگ و بی نظیر، برای مردم آنقدر قطعی و واضح و روشن بوده که پس از یکی دو بار ویرانی و بازسازی کعبه، « محل شکاف دیوار » با « نقره » مشخص شده است. پیشاپیش این نمایش بزرگ الهی و این حادثه بی نظیر و بسیار مهم را به شما بانوان مؤمن و شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم تبریک می گویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۶ 🌷این جمله که میفرمایند یک ساعت فکر کردن معادل هفتاد سال عبادت است با "تفکرات ما محصول مذکورات ما هستند "منافات دارد 🌿چرا احساس می کنید این دو عبارت با هم مغایرت دارند؟ آیا ممکن است « انسان غافل » ، « تفکر » داشته باشد؟ البته افراد غافل، به خاطر داشتن « ذهن (بایگانی اطلاعات و خاطرات) » حتما « خیالبافی و اوهام » دارند اما قطعا « تفکر » ندارند. انسان تا عاقلانه « ذاکر » نشود و مؤمنانه خودش را در محضر خالقش و غرق در نعمتهای او نبیند، امکان تفکر برایش فراهم نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۷ 🌷استادگرامی برای اینکه ربط تفکر و تذکریافتن روشن تر شود لطفا بیشتر توضیح میفرمایید ؟ چطور تفکراتمان را به عبادت ارزشمندتر از عبادت ۷۰ ساله تبدیل کنیم ؟ 🌿لطفا در سوره نحل آیه ای را بیابید که بفرماید: « ذکر » مقدم بر « تفکر » است. لطفا متن و ترجمه آن آیه را بنویسید. 🌾سوره النحل بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۴۴) همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند. (۴۴) دکتر غفرانی: أحسنت به شما. 🌷حالا لطفا آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: *قرآن، « یادنامه » خود شماست.* 🌿سوره الأنبياء لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (۱۰) كتابى بر شما نازل كرده‌ايم كه در آن ذکر شماست. آيا به عقل در نمى‌يابيد؟ (۱۰) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۸ 🌾همانطور که با ورق زدن و مرور « آلبوم عکس خانوادگیمان »، خاطرات گذشته خود را به یاد می آوریم و به تغییرات ظاهری خود و اطرافیانمان پی می بریم و از میزان رشدمان لذت می بریم، خداوند می فرماید: لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا *فِيــهِ ذِكْـــرُكُـــمْ* أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟ [أنبیاء/۱۰] پس قرآن، « *یادنامه خانوادگی خود ماست* » که اگر « تعقل » کنیم آن را تصدیق می کنیم و از آن لذت می بریم و با « روشن شدن گذشته » می توانیم مسیر آینده خودمان را بهتر طی کنیم. ضمنا خداوند می فرماید: .... وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ *الذِّكْـــــــرَ* لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ *لَعَلَّـــهُمْ يَتَفَكَّــــرُونَ* [نحل/۴۴] یعنی: این « یادنامه » برای « سرگرمی نیست » بلکه برای اینست که شما با آن، و در آن « تفکر » کنید. اینکه بیاندیشیم و ببینیم:.پدر و مادر ما ابتدا « *أهل کجا بودند* » و « *چه شد* » که در زمین مستقر شدند؟ اینکه چرا عمو هابیل ما شهید شد؟ اینکه چرا تمام آباء و اجداد ما، در « *دو مسیر کاملا متضاد* «: فکر و کفر، حق و باطل، شکر و شرک، خیر و شر، صدق و کذب، خداپرستی و خودپرستی، حلال خوری و حرام خواری، عدل و ظلم، إصلاح و إفساد، ..... و فضائل و رذائل قرار گرفتنه اند؟ اینکه بیاندیشیم کدامیک از گذشتگان ما، « زیبا » و کدامشان « زشت » زندگی کردند؟ اینکه بیاندیشم کدامیک از گذشتگان ما، به « سعادت » رسیدند و کدامشان سر از « شقاوت » درآوردند؟ اینکه کدامشان را می توانیم « انسان » و کدامشان را باید « حیوان یا بدتر از حیوان » بنامیم؟ می بینید که با این « ذکر و تذکر قرآنی » و با این « یادآوری کلمه کلمه یادنامه خود »، چقدر روشن و واضح می توانیم « *راه زندگی » و « فردای خود* » را بیابیم و به درستی و با رضایت و اطمینان آن را طی کنیم و خود را به قله ی انسانیت و کمال حقیقت برسانیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۹ 🌾با عرض سلام: جزاکم الله خیراً کثیراً استاد محترم، به این نگاه بینظیر حکیمانه که در قطرات بارانی_۲۶۵ ذکر شده. پیشاپیش این عید بزرگ هم بر شما مردان مؤمن و قهرمان مبارک باشد دکترغفرانی 🌴چقدر زیبا و چقدر جالب است که « *نام مادر شوهر* » و « *نام بهترین عروس تاریخ بشریت* »،« یکی » است. و این دو بانوی بزرگوار، و این دو همسر بی همتا، و این دو مادر نازنین، و این دو مصداق کوثر، هر دو « *فاطمــه* » هستند. @dr_ghofrani2
۲۷۰ 🌾 با سلام و آرزوی سلامتی برای همه ی اعضای محترم 🌷استاد امکانش هست بررسی اجمالی در دعاهای ماه رجب داشته باشیم تا به درک بهتری از این دعاها برسیم؟ 🌿 علیکم السلام و رحمه الله و برکاته متأسفانه حتی ده درصد أعضاء گروه هیچ بروز و ظهور مثبت یا منفی در مسائل مطرح شده ندارند. بخشی از أعضاء گروه فقط منتظر « غذای آماده » هستند، و بخشی از آنها با اینکه مشکلات فراوانی دارند اما فقط دنبال سرگرمیهای سیاسی هستند و بخشی هم فقط برای بازنشر اطلاعات از گروههای دیگر آماده اند. از آنجا که « عرضه » بدون « تقاضا » نوعی « بی حرمتی » و « ناسپاسی » است لذا از اجابت تقاضای شما عذرخواهی می کنم. اما اگر شما یا هر یک از أعضاء محترم گروه، یافته هایتان را مطرح کنید من هم با افتخار نظرم را عرض خواهم کرد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2