eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
148 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۵۴ 🌾ادامه قطرات بارانی ۲۵۳ 🌴 اینکه فرمودید: گاهی برخی مادرها اتفاقا خیلی هم منظم هستند ولی عملا بچه ها اصلا منظم نمی‌شوند، احتمالا به این خاطر است که آن مادرها سختگیری دارند اما منضبط نیستند و نظم آنها « تصنعی » و فقط در مقابل مهمانان و افراد بیگانه است. اکثر بانوان شهری، این روزها خانه تکانی می کنند و خانه را بسیار تمیز و همه چیز را مرتب می کنند اما پس از مدت بسیار کوتاهی باز هیچ چیز سر جای خود نیست و برای هر چیزی باید دنبال بگردند. اما زنان عشایر و چادرنشین، نیازی به خانه تکانی ندارند زیرا هر چیزی را همیشه در جای درست خود قرار می دهند. 🌷آنقدر تاکید شما بر زنان عشایر و روستایی به دلیل طبیعی یا فطری بودن اعمال آنهاست؟ 🌿 اولا: غالب بانوان عشایر و اکثر روستائیان، در هیچ زمینه ای خودشان را در رقابت به همسر نمی بینند. ثانیا: کمتر لحظه ای از عمرشان را به بطالت می گذرانند بلکه دائما در حال فعالیت و تولید هستند. تولید فرزند، تولید صنایع دستی، تولید فراورده های دامی، تولید نان، تولید آرامش، تولید شادی و محبت، 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۵ 🌷در دعاهای ماه رجب،دعایی که از جناب محمد بن عثمان بن سعید (توقیع شریف) ذکر شده: اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک . . . ولاة امرک چه کسانی هستند؟ (ویژگی های چهارده معصوم) ۱_ المامونون علی سرک ۲_ المستبشرون بامرک ۳_ الواصفون لقدرتک ۴_ المعلنون لعظمتک . . . فجعلتهم ۵_ معادن لکلماتک ۶_ و ارکانا لتوحیدک ۷_ و آیاتک و مقاماتک التی لا تعطیل لها فی کل مکان ۸_ یعرفک بها من عرفک ۹_ لا فرق بینک و بینها (ضمیر ها به ولاة امرک اشاره دارد) ۱۰_ فتقها و رتقها بیدک ۱۱_ بدوها منک و عودها الیک ۱۲_ اعضاد ۱۳_ و اشهاد ۱۴_ و مناة ۱۵_ و اذواد ۱۶_ و حفظة ۱۷_ و رواد ۱۸_ فبهم ملأت سمائک و ارضک .... پس از اینهمه اوصاف معصومین و صلوات ، در خواست را ذکر میکند « ان تزیدنی ایمانا و تثبیتا » بعد از در خواست ویژگی های خداوند را می فرماید: ۱_ یا باطنا فی ظهوره ۲_ و ظاهراً فی بطونه و و و استاد این تقسیم بندی درسته؟ ادامه بدهم. تا اینجا دوتا سوال دارم: اسئلک: ۱_ معانی جمیع ما یدعوک همان دعاهای معصومین است؟ ۲_ بما نطق فیهم من مشیتک منظور از این نطق چیست؟ 🌿ضمن تشکر از دعای زیبا و پر نکته ای که برای ماه نورانی رجب مطرح کردید، ۱ـ نظر شما درباره عبارت: « جمیع ما یدعوک » ظاهرا درست است و شامل تمام ادعیه ای می شود که چهارده معصوم صلوات الله علیهم بیان می فرمودند که بعضی از آنها به دست ما رسیده و شاید بخشی از آنها به دست ما نرسیده است. ۲ـ « نطق » مجموعه بیانات و إظهاراتی است که درباره شئونات معصومین صلوات الله علیهم در قرآن و احادیث مطرح شده است. منطقه: مجموعه منازل و ادارات و پارکها و خیابانها و کوچه ها و دیگر عناصر یک « محدوده خاص » است. ۳ـ مقامات آن بهترین خلق خدا را خوب به شمارش درآوردید، بقیه آنها را هم بفرمائید. ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۶ 🌷عدم رقابت با مردان، تولید محور بودن و استفاده صحیح از عمر بسیار عالیست اما در جامعه شهری مسلما رنگ و بوی دیگری پیدا می کند. یکی از مستتدهایی که در تلوزیون از یک ایل بزرگ کشور ساخته بودن نشان میداد که هر چی کار سخت مال زن های ایل مردان هم به خوشگذرانی!! 🌿درست فرمودید. متأسفانه برخی از مردان (البته بیشتر مسن) در روستاها اصطلاحا « *آفتاب نشین* » هستند و بیشترین کارهای سنگین خانواده را بانوان انجام می دهند. البته این تلاش بانوان عشایری و روستایی، چیزی از نجابت و متانت و آراستگی و خوش لباسی و شادابی آنان کم نمی کند. در این رابطه سه نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم: ۱ـ این که به دلایلی نفوذ تعالیم قرآنی و احکام اسلامی در میان عشایر و روستاها بسیار اندک و ناچیز است. ۲ـ در شهرهای بزرگ هم بسیاری از بانوان بیش ار برخی از مردها تلاش می کنند و زحمت می کشند و کم نیستند مردهای عیاش و هرزه و معتاد و تنبلی که از حقوق و دسترنج زنانشان ارتزاق می کنند و هر صبح مثل بچه ها، از خانمشان، پول توجیبی ، پول سیگار و مواد و .... می گیرند!!! ۳ـ انواع بیماری در بانوان عشایری و روستایی بسیار بسیار کمتر از انواع بیماری بانوان شهری است. ضمن اینکه در آنجا چیزی به نام افسردگی و خودکشی، فرار از خانه، طلاق، میگرن و بی حوصلگی و رماتیسم و دیگر بیماری های با کلاس!! اصلا نایاب است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۷ 🌾استاد باسلام ..عذرخواهی میکنم وشرمنده از اینکه غذای آماده میخواهیم چون بضاعت ما اندک است و قابل عرضه نیست .... "شکر قلب،تصور نعمت است شکر زبان ،ثنای بر منعم شکربه اعضا ،رساندن خیرواحسان نمودن برجمیع بندگان او .ونگهداری ازمعصیت .مخالفت او " .کتاب چهل حدیث امام خمینی . این شکر عملی نمازاست و قربانی کردن نفس و امیال 🌴دکتر غفرانی: سلام و رحمت الهی بر شما. اینکه شما و برخی از أعضاء محترم گروه، می فرمائید: « بضاعت علمی ما اندک است و قابل عرضه نیست » ، قابل قبول نیست. زیرا تشکیل این گروه و عضویت در آن برای « *طرح هرگونه ابهام ، شک ، تردید و پرسش در زمینه مسائل خودشناسی و ازدواج و خانواده و قرآنی* » و « *تمرین گفتگوهای معمولی* (در هر سطحی و در هر زمینه ای) » و « *تمرین مباحثات ساده* » و « *تمرین تفکر* » و « *تشویق برای مطالعه و تحقیق* « است. و چون نام افراد بیشتر رمزی است (و می تواند رمزی باشد) و افراد ناشناخته می مانند، لذا هیچ ترس و نگرانی از پاسخ های اشتباه و آبروریزی و متهم شدن نیست. پس با مطرح کردن ابهامات و شک و تردیدها و پرسش های متنوع و شرکت کردن در مباحثات ، باید با تنبلی و خودسانسوری و احساس حقارت احتمالی مبارزه کرد. ضمنا اساتید عالی رتبه و پزشکان ورزیده و نظامیان بزرگواری که در گروه تشریف دارند و هموطنان عزیزی هم که در خارج از کشور و از طریق کانال تسبیح ۱ و ۲ مطالب را پیگیری می کنند می توانند با نقد یا اطلاعات یا تحلیل یا تجربیات خود ، در غنی تر شدن مباحث مطرح در گروه کمک کنند. پیشاپیش از تلاش تمام شما عزیزان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۸ 🌷با عرض سلام: آیا این مطالب در مورد نظم، انظباط، ترتیب صحیح است؟ انظباط: تدبیر کردن امری است درونی، برای هدفی ویژه. مانند روزه در عبادات و .... نظم: سازگاری و همسویی با امری بیرونی، جهت فعالیت‌های اجتماعی. مانند نماز جماعت، جمعه، حج، و.... ترتیب: مربوط به اموری است که توجه نکردن به آن موجب ایجاد بحران می‌شود. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما ضمن تشکر از اظهار نظر شما ضبط کردن: یعنی با دو دست و با دقت چیزی را نگهداشتن. إنضباط: مراقبت دقیقی است که شخص برای تمام چیزهای (بیشتر مادی) که به او مربوط است رعایت می کند تا کمترین لطمه و آسیبی به آنها نرسد و ذره ای از آنها را از دست ندهد. نظم: قرار گرفتن دقیق و منطقی و هماهنگ أجزاء یک مجموعه در کنار یکدیگر برای انجام یک کار مشترک. مثلا: کلمات منظم، شعر را پدید می آورند. قطعات هماهنگ و منظم، ساعت و موتور را پدید می آورند. نظامیان منظم، هماهنگ با هم در نقش ها و موقعیت های مختلف، أمنیت را تأمین می کنند. ترتیب: قرار گرفتن افراد یا أشیاء بر مبنای « رتبه یا درجه یا نمره یا وزن یا قد یا حجم یا .... » به عنوان مثال: مغازه هایی که اجناس گوناگون و مختلفی را ارائه می کنند لوازم و وسائل و اجناس خود را بر مبنای « یک چیزی (مثل ریز و درشت، پر مشتری یا کم مشتری و ...بودن» مرتب می کنند. انبار قطعات یدکی هواپیماها و خودروها .... حتما « مرتب » هستند. تمام کتابخانه های کشورهای مختلف، تمام کتابهایشان را بر « مبنای یک قراردادی » مرتب کرده اند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۵۹ (ادامه_قطرات_بارانی_۲۵۵) 🌿 اوصاف الهی: ۱- یا باطِنً فی ظُهورِه و ۲- ظاهِراً فی بُطونِهِ و مَکنونِه ۳- یا مُفَرِّقاً بَینَ النّورِ و الدَّیجور ۴- یا مَوْصوفاً بِغَیرِ کُنهْ ۵- و معروفاً بِغیرِ شِبهْ ۶- حادَّ کُلِّ محدود ۷- شاهِدَ کُلِّ مَشهود ۸- موجِدَ کُلِّ مَوجود ۹- مُحصیَ کُلِّ معدود ۱۰- فاقد کُلِّ مفقود ۱۱- لَیسَ دونَکَ مِن معبود ۱۲- اهل الکِبریاءِ وَالجود ۱۳- یا مَن لا یُکَیَّفُ بِکَیف ۱۴- لا یُؤَیَّنُ بِأین ۱۵- یا مُحتَجِباً عَن کُلِّ عَین ۱۶- یا دَیموم ۱۷- یا‌قَیّوم ۱۸- عالِمَ کُلِّ معلوم صل‌علی‌محمد‌و‌آله... 🌿 و اما حاجت‌ها: ۱, بارِک لَنا فی شَهرِنا هذا المرجب ... ۲, اسبِغ علینا فیه النِعَم ۳, اَجزِل لنا فیه الق‍ِسَم ۴, اَبرِر لنا فیه القَسَم... ۵,... و اغفِرلنا ما تعلَمُ مِنّا و ما لا نَعلَم ۶, واعْصِمنا من الذّنوبِ خیر العِصَم ۷, واکفِنا کَوافیَ قدَرِک ۸, وامنُن علینا بِحُسنِ نَظَرِک ۹, و لا تَکِلنا الی غیرک ۱۰, و لا تَمنَعنـا مِن خَیرک ۱۱, بارک لنا فیما کَتَبتَهُ لنا مِن اَعمارِنا ۱۲, واصلِح لنا خَبیئَـةَ اَسرارنا ۱۳, واعطِنا مِنک الامان ۱۴, واستعمِلنا بِحُسنِ الایمان ۱۵, و بَلِّغنا شهر الصِیام و ما بعدهُ مِنَ الایام و الاعوام یا ذاالجلال و الاکرام. آمین یا رب العالمین🙏🌱 دکتر غفرانی 🌾 أحسنت و صد آفرین و هزار ما شاء الله به شما که چه زیبا این دعای نورانی و پر نکته را برای خودتان باز و روشن کرده و به « بیان » درآورده اید. خوشا به حالتان که عیدی و رزق و روزی پر برکتی را در این ایام فرخنده رجب که ایام ولادت « مولود کعبه » است لیاقت پیدا کرده اید. و خیلی ممنون که ما را هم بر سر این سفره و این مائده معطر آسمانی دعوت کردید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۰ 🌾با سلام و وقت به خیر خدمت همه ی دوستان و آرزوی بیشترین توفیق ها در این ایام نورانی برای همه ی عزیزان 🌷استاد در دعای یا من ارجوه مدتهاست پرسشی برایم وجود داشته در اونجایی که می فرماید "اعطنی بمسئلتی ایاک جمیع خیر الدنیا و جمیع خیر الاخرة ، واصرف عنی بمسئلتی ایاک جمیع شر الدنیا و شر الاخرة" چرا برای خیر دنیا و آخرت دو "جمیع" جداگانه آمده ولی شر دنیا و آخرت فقط با یک "جمیع" آمده است؟ یه سؤال دیگه هم داشتم ، در یکی دیگر از دعاهای این ماه می گوییم "اللهم اسئلک بمسائلک الشریفة و وسائلک المنیفة" ، مسائل شریف خدا و وسائل منیف او چه هستند؟ حدس خودم اینه که یکی از وسائل والا به نظرم باید ائمه اطهار باشند ولی خیلی ممنون می شم که در این موارد توضیح بدید. 🌿سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. ۱ـ اینکه چرا برای « شر آخرت » کلمه جمیع « نیامده » شاید به این خاطر باشد که در آخرت، « شر » *یک چیز* بیشتر نیست و آنهم « محرومیت از عنایت الهی » است. ۲ـ « وسائل منیف »، تمام وسائل ارزشمند و والا مقام و منعطف الهی هستند که اسباب تقرب را برای انسان فراهم می آورند، بنابراین احتمال شما منطقی به نظر می رسد که چهارده معصوم صلوات الله علیهم از مهمترین مصادیق آنها باشند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۱ 🌷چطور رغبت ها را در خودمان، فعال نگه داریم و بچه هایی با انگیزه و رغبت فراوان، داشته باشیم برای من سوال شده که در ادعیه ماه رجب، مواردی داریم که از خدا برای رغبت ها مسألت می کنیم در همین ماه شبی داریم که ليلة الرغائب نام دارد در ادعیه روزانه ماه رجب داریم: *بابک مفتوحٌ للراغبین* و یا در دعای دیگر این ماه داریم : *یا من الیه المعروف طُلِب و فيما لديه رُغِب* در این ماه قرار است برای رغبت های ما چه اتفاقی بیفتد؟ ما قرار است با رغبت های خود چه کارهای انجام دهیم؟ که در این ماه این همه به آن تذکر داده شده ایم؟ 🌿می دانید که « تنها رغبت انسان عاقل و مؤمن » فقط و فقط به « خالق » خویش است. بنابراین دنبال « رغبت ها » نیستیم. پس لیله الرغائب، شب آرزوها نبود بلکه شبی بود که باید خودمان را به اوج رغبت به « حق » می رساندیم. شاید با « مناجات الراغبین » حضرت سجاد صلوات الله علیه بتوانید آن را بچشید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۲ 🌾 با سلام و احترام متأسفانه این ویروس یک درس تلخ دیگر هم با خود دارد و آن اینکه: تا مردم، « *خودشان* » را در معرض خطر نبینند به مرگ دیگران هیچ اهمیتی نمی دهند. زیرا قبلا که *هر روز* هزاران نفر افراد بی گناه در ویتنام و نیجریه و افغانستان و عراق و سوریه به دست مستکبرین خبیث انگلیسی و آمریکایی و عوامل مزدورشان به نام طالبان و داعش کشته می شدند، غالب مردم جهان (مثل گله گوسفند) بدون کمترین ناراحتی به کارهای روزانه خود مشغول بودند، اما الآن که « *خودشان را در معرض خطر می بینند* » حتی برای « یک کشته » هم در کشورشان، اعلام وضع اضطراری می کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۳ 🌿در سوره مبارکه بلد: لااقسم بهذا البلد.وانت حل بهذا البلد ووالد و ما لد. لقد خلقنا الانسان فی کبد... در این آیه مبارکه.فرموده حاجت به سوگند نیست ولی به این شهر سوگند (مکه مکرمه)سوگند.بلد در تفاسیر به شان ومقام شهر مکه اشاره دارد چه تفسیری دیگری برای این آیه وجود داره؟چرا که در معنی آیه بعدی که :(سوگند به آن پدری که که این شهر را بنا نهد و فرزندی که پدید آورد)ظاهرا به حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل سوگند می خورد .ولی به نظر به توحید و اطاعت مطلقی که حضرت ابراهیم و اسماعیل در برابر خدا داشتند سوگند می خورد. 🌿شاید پیام آیه اینست که: در برابر « عظمت وجودی تو » (که صادر اول و در این بلد مستقر هستی) و در برابر عظمت آن پدر و فرزند، دیگر نیازی به قسم خوردن به این بلد نیست. شاید به استناد « آیه دحوالأرض » و دعای آن (یا داحی الکعبه ...)، منظور از « هذا البلد »، جایی فراتر از « شهر مکه » و منظور « تمام زمین » باشد. به نظر می رسد « کلید واژه ی » مهم این سوره کلمه « حـــل » باشد. (که شاید به این حدیث قدسی اشاره دارد که: اگر تو نبودی جهان را نمی آفریدم .....) و « کلید واژه دوم » این سوره، کلمه « کبد » باشد. (اینکه درک عظمت بالاترین تجلی ذات اقدس الهی و فهم مقام رسول أعظم و صادر اول، در عالم خلق برای انسان خیلی مشکل و سخت است.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۴ 🌷(ما انسان در رنج آفریده ایم.آیاگمان می کند احدی بر او قدرت ندارد.؟) یقدر به معنای چیست.مقهور شدن با قدرت الهی؟ارتباط این دو آیه امکانش هست بفرمایید؟همینطور ارتباط این دو آیه با آیات شریفه قبلش؟ 🌿 انسان از عالم « أمر » برای « آزمایش » به این « عالم خلق » تنزل داده شده است. عالم خلق یا عالم ماده، ویژگیهایی دارد مثلا: انسان را به « تعلق » و « وابستگی و دلبستگی و اسارت » می کشاند و ضمنا محدود و فانی است و « عسرش » با « یسرش »، معیت دائمی دارد. یکی ار بدترین ویژگیهای عالم خلق اینست که: انسان در آن « *توهم مالکیت* » پیدا می کند و « امانت های الهی » را « مال خود می پندارد » و لذا اگر عاقل و بالغ و مؤمن نشود، سر از کبر و غرور و شرک و کفر و استکبار و خصومت و دیگر رذائل در می آورد. (لطفا به داستان آن دو مرد مؤمن و دنیاطلبی که در سوره کهف مطرح شده رجوع کنید.) چنین افرادی، چنان متوهم و خیالباف هستند که با جهالت و وقاحت و خودخواهی و تکبر تمام می گویند: « *خدا کیلویی چنده؟* » و مثل فرعون اسراف کار می گویند: أنا ربکم الأعلی!!! و مثل دولت خائن امروز ما، « کدخدایی » آنها را بیشتر از خدایی خدا قبول دارند. تا آنجا که خداوند از آنها می پرسد: ما غرّک بربک الکریم؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۵ 🌾آهای أهالی محترم گروه لطفا اگر « متأهل » هستید و فرزند دارید از فرزندانتان بخواهید و اگر هنوز « أهل » و « متأهل » نشده اید و خواهر و برادر کوچکتر دارید از آنها بخواهید و اگر آنها را هم ندارید خودتان ، با استفاده از جعبه خالی کفش یا پیراهن و یا .... « *یک مکعب* » (به هر اندازه ای که برایتان مقدور است) بسازید و آن را با کاغذ یا پارچه مشکی بپوشانید و برای یک گوشه آن فرو رفتگی درست کنید و یک دکمه سفید در آن قرار دهید و در سمت راست آن دکمه، یک « در » طراحی کنید و در پشت آن مکعب (که پشت در قرار می گیرد) یک « شکاف » از بالا به پائین ایجاد کنید که مکعب از آنجا باز و بسته شود و یا با رنگی روشن برای بیننده مشخص باشد. سپس آن مکعب را روی یک صفحه مقوایی بزرگتر از سطح مقطع مکعب بچسبانید و در مقابل آن شکاف، یک فلش بزرگ سبز رنگ بکشید، و به خودتان و اطرافیانتان نشان دهید که « بانویی باردار و بسیار عالی مقام ( که مدتی برای رسول أکرم صلی الله علیه و آله مادری کرده و غذایی از بهشت در سفره ایشان قرار داشته) » به جای اینکه به « ماما » مراجعه کند و به جای اینکه به « درب این خانه » مراجعه کند، در روز سیزده رجب (یکشنبه ۱۸ اسفند) به پشت کعبه مراجعه کرده و در مقابل چشم دهها زائر طواف کننده، دیوار کعبه به احترام این بانوی مجلله و فرزندش، شکافته شده (که عظمتش از عظمت شکافته شدن دریا برای بنی اسرائیل کمتر نبوده) و ایشان به داخل کعبه فراخوانده شدند، آنگاه دیوار کعبه بسته می شود و تا « ســــه روز » کلید در کعبه، پیدا نشده و با تمام تلاش ها، دربِ کعبه گشوده نشده است، اما پس از « سه روز »، آن بانوی عظیم الشأن با فرزند نورانی در آغوشش « از همان محل شکاف قبلی » از کعبه بیرون می آید و « قبله نما » ی حق و عدالت را به جهانیان معرفی می کند. پس سیزده رجب قبل از اینکه روز پدر باشد (زیرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه ، پدر امت اند) ، روز نمایش « عظمت مقام زن » است که به احترامش کعبه « دو بــــار » شکافته شده است. جالب اینکه با تمام کینه توزیهایی که علیه آن مولود کعبه و آن قبله نمای نورانی تا کنون بوده، « سنگی » که آن حضرت بر روی آن متولد شده اند هم اکنون در کعبه نگهداری می شود که بر آن نوشته شده: مولود علی. نکته جالب دیگر اینکه: این حادثه بسیار بزرگ و بی نظیر، برای مردم آنقدر قطعی و واضح و روشن بوده که پس از یکی دو بار ویرانی و بازسازی کعبه، « محل شکاف دیوار » با « نقره » مشخص شده است. پیشاپیش این نمایش بزرگ الهی و این حادثه بی نظیر و بسیار مهم را به شما بانوان مؤمن و شما دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم تبریک می گویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۶ 🌷این جمله که میفرمایند یک ساعت فکر کردن معادل هفتاد سال عبادت است با "تفکرات ما محصول مذکورات ما هستند "منافات دارد 🌿چرا احساس می کنید این دو عبارت با هم مغایرت دارند؟ آیا ممکن است « انسان غافل » ، « تفکر » داشته باشد؟ البته افراد غافل، به خاطر داشتن « ذهن (بایگانی اطلاعات و خاطرات) » حتما « خیالبافی و اوهام » دارند اما قطعا « تفکر » ندارند. انسان تا عاقلانه « ذاکر » نشود و مؤمنانه خودش را در محضر خالقش و غرق در نعمتهای او نبیند، امکان تفکر برایش فراهم نمی شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۷ 🌷استادگرامی برای اینکه ربط تفکر و تذکریافتن روشن تر شود لطفا بیشتر توضیح میفرمایید ؟ چطور تفکراتمان را به عبادت ارزشمندتر از عبادت ۷۰ ساله تبدیل کنیم ؟ 🌿لطفا در سوره نحل آیه ای را بیابید که بفرماید: « ذکر » مقدم بر « تفکر » است. لطفا متن و ترجمه آن آیه را بنویسید. 🌾سوره النحل بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۴۴) همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند. (۴۴) دکتر غفرانی: أحسنت به شما. 🌷حالا لطفا آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: *قرآن، « یادنامه » خود شماست.* 🌿سوره الأنبياء لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (۱۰) كتابى بر شما نازل كرده‌ايم كه در آن ذکر شماست. آيا به عقل در نمى‌يابيد؟ (۱۰) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۸ 🌾همانطور که با ورق زدن و مرور « آلبوم عکس خانوادگیمان »، خاطرات گذشته خود را به یاد می آوریم و به تغییرات ظاهری خود و اطرافیانمان پی می بریم و از میزان رشدمان لذت می بریم، خداوند می فرماید: لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا *فِيــهِ ذِكْـــرُكُـــمْ* أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟ [أنبیاء/۱۰] پس قرآن، « *یادنامه خانوادگی خود ماست* » که اگر « تعقل » کنیم آن را تصدیق می کنیم و از آن لذت می بریم و با « روشن شدن گذشته » می توانیم مسیر آینده خودمان را بهتر طی کنیم. ضمنا خداوند می فرماید: .... وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ *الذِّكْـــــــرَ* لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ *لَعَلَّـــهُمْ يَتَفَكَّــــرُونَ* [نحل/۴۴] یعنی: این « یادنامه » برای « سرگرمی نیست » بلکه برای اینست که شما با آن، و در آن « تفکر » کنید. اینکه بیاندیشیم و ببینیم:.پدر و مادر ما ابتدا « *أهل کجا بودند* » و « *چه شد* » که در زمین مستقر شدند؟ اینکه چرا عمو هابیل ما شهید شد؟ اینکه چرا تمام آباء و اجداد ما، در « *دو مسیر کاملا متضاد* «: فکر و کفر، حق و باطل، شکر و شرک، خیر و شر، صدق و کذب، خداپرستی و خودپرستی، حلال خوری و حرام خواری، عدل و ظلم، إصلاح و إفساد، ..... و فضائل و رذائل قرار گرفتنه اند؟ اینکه بیاندیشیم کدامیک از گذشتگان ما، « زیبا » و کدامشان « زشت » زندگی کردند؟ اینکه بیاندیشم کدامیک از گذشتگان ما، به « سعادت » رسیدند و کدامشان سر از « شقاوت » درآوردند؟ اینکه کدامشان را می توانیم « انسان » و کدامشان را باید « حیوان یا بدتر از حیوان » بنامیم؟ می بینید که با این « ذکر و تذکر قرآنی » و با این « یادآوری کلمه کلمه یادنامه خود »، چقدر روشن و واضح می توانیم « *راه زندگی » و « فردای خود* » را بیابیم و به درستی و با رضایت و اطمینان آن را طی کنیم و خود را به قله ی انسانیت و کمال حقیقت برسانیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۶۹ 🌾با عرض سلام: جزاکم الله خیراً کثیراً استاد محترم، به این نگاه بینظیر حکیمانه که در قطرات بارانی_۲۶۵ ذکر شده. پیشاپیش این عید بزرگ هم بر شما مردان مؤمن و قهرمان مبارک باشد دکترغفرانی 🌴چقدر زیبا و چقدر جالب است که « *نام مادر شوهر* » و « *نام بهترین عروس تاریخ بشریت* »،« یکی » است. و این دو بانوی بزرگوار، و این دو همسر بی همتا، و این دو مادر نازنین، و این دو مصداق کوثر، هر دو « *فاطمــه* » هستند. @dr_ghofrani2
۲۷۰ 🌾 با سلام و آرزوی سلامتی برای همه ی اعضای محترم 🌷استاد امکانش هست بررسی اجمالی در دعاهای ماه رجب داشته باشیم تا به درک بهتری از این دعاها برسیم؟ 🌿 علیکم السلام و رحمه الله و برکاته متأسفانه حتی ده درصد أعضاء گروه هیچ بروز و ظهور مثبت یا منفی در مسائل مطرح شده ندارند. بخشی از أعضاء گروه فقط منتظر « غذای آماده » هستند، و بخشی از آنها با اینکه مشکلات فراوانی دارند اما فقط دنبال سرگرمیهای سیاسی هستند و بخشی هم فقط برای بازنشر اطلاعات از گروههای دیگر آماده اند. از آنجا که « عرضه » بدون « تقاضا » نوعی « بی حرمتی » و « ناسپاسی » است لذا از اجابت تقاضای شما عذرخواهی می کنم. اما اگر شما یا هر یک از أعضاء محترم گروه، یافته هایتان را مطرح کنید من هم با افتخار نظرم را عرض خواهم کرد. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۷۱ 🌷استاد واقعا ما دوست داریم در بحث شرکت کنیم ولی علم کم و اینکه راه و روش کار رو درست نمی دانیم مانع اظهار نظر ما میشه ما همیشه عادت داشتیم به محض پیدا کردن یک سوال از نت سرچ کرده و جواب رو به همون ختم کنیم و شما تازه ما را با روش زیبای خودتون دارید آشنا میفرمایید ای کاش کمک میکردید تا مثل خودتون خبره بشیم ؟ وقتی تراوش ذهنی نداریم و نمیتوانیم جواب درخوری بدهیم لاجرم سکوت اختیار میکنیم😔 🌿 این جمله شایع در میان مردم که می گویند: « تا نگرید طفل کی نوشد لبن » به نظر می رسد عبارت غلطی است و جمله درست آن اینست که: تا « مکیدن » نباشد از هیچ سینه ای شیر تراوش نمی کند. لذا از رسول أکرم صلی الله علیه و آله چنین مضمونی نقل شده است که فرموده اند: هیچ إفاضه ای بدون سئوال صورت نمی گیرد. قرآن هم می فرماید: فقط مرا بخوانید تا إجابت کنم. بنابراین تا أعضاء محترم گروه متناسب با موقعیت خودشان، اظهار نظر نکنند، رشد و نشاطی رخ نمی دهد. 🌷بله شاید برای چندمین بار من هم میگم وقتی جناب گوگل نمیتونه راهنمایی کنه وعلم ماهم در این حده،بهتره سکوت کنیم ؟وفقط خجالت بکشیم 🌿فقط در سینما باید سکوت کرد. اما حضور در هر کاروانی، حتما باید با بروزاتی همراه باشد تا زندگی ما به حسرت منجر نشود. 🍃واژه: ۲۷۰ @dr_ghofrani2
۲۷۲ 🌷اگه فردی (مجرد یا متاهل باشه و) با همسری از جنس خودش زوج نشه، آیا با چیزهای دیگه زوج میشه یا نه؟ انسان با چه چیزایی ممکنه زوج بشه؟ 🌿به نظر می رسد قبل از هر گونه اظهار نظری باید ابتدا معنای « جفت » و « زوج » و « نکاح » و فرق میان آنها روشن شود تا مصادیق آنها مشخص شوند. تا معلوم شود که *چرا « زوجیت برای هر نفسی اجباری است: و إذا النفوس زوجت » ؟* تامعلوم شود که چرا از منظر قرآن، « *تمام مخلوقات (چه بخواهند چه نخواهند و چه بفهمند و چه نفهمند إجبارا) زوج هستند* » اما ممکن است « انسان، رغبتی به نکاح نداشته باشد. » متأسفانه در تصویر سازی از این سه واژه ، تلاش دقیقی را ندیده ام. لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ .... (إبراهیم/۸۸) همه چیز عالم خلقت، زوج هستند: مثل هیدروژن و اکسیژن، آسمان و زمین، .... 🍃واژه: ۸۸ @dr_ghofrani2
۲۷۳ 🌷استاد از کجا باید جواب این سوال رو پیدا کنم؟ میشه یه منبع معرفی بفرمایید؟ 🌿منبع معتبرتری از قرآن سراغ ندارم. اما افسوس که هنوز غالب افراد دغدغه مند در مطالب نورانی قرآن، ضرورت واژه شناسی را باور ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۷۴ 🌾آهای آهالی محترم گروه اولا: سلام الهی بر شما، ثانیا: صبحتون بخیر، ثالثا: خدا را شکر که « حی قیوم » به من و شما اجازه داد که امروز هم زنده باشیم و زندگی کنیم و برای آخرتمان توشه برداریم. « پرسش موکب اربعینی » امروز ما اینست که: در دعای ماه نورانی رجب، عرض می کنیم: اَعْطِنى‏ بِمَسْئَلَتى‏ اِیَّاکَ، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الْأخِرَهِ؟ خدایا؛ از تو می خواهم که « تمام خیرات دنیا و آخرت » را به « من » عطا کنی. 🌷لطفا شما بفرمائید که: *اگر خداوند « تمــام خیرات دنیا و آخرت » را به « یکی » از ما بدهد، به دیگران چه می رسد؟* درست است که خداوند « نامحدود » است اما اگر « تمام خیرات » به یک نفر داده شود به بقیه چیزی نمی رسد. حی علی التفکر 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۷۵ ⬇️ ۱- بنظرم واژه «بمسئلتی» نکته این سوال است. یعنی هر کس به اندازه ی مسئله و سوالی که دارد تمام خیرهای دنیا و آخرت را دریافت میکند. هر فردی به اندازه ی ظرفی که دارد، دست پر بر میگردد. ۲- میشه گفت که خدا نامحدود و یه چیز محدود در یک چیز نامحدود نمی گنجد ۳-به نظر میرسد که آن کسی که چنین دعایی را میکند خودش به جایی رسیده است که تجلی دهنده اسما الهی است به همین سبب با دریافت تمام خیرات , آن را با دیگران هم به اشتراک میگذارد . ۴- استاد یک بار از شما مثالی شنیدم که به نظرم در مورد فهم این جمله ی دعا خیلی کمک کننده است. به عنوان مثال در حرم های امامان می بینیم که یک چلچراغ در میانه وجود دارد ولی تمام آینه های روی دیوارها از همین چلچراغ ، تمام نور را دریافت می کنند. دریافت تمام نور از هر آینه منافاتی با دریافت نور توسط آینه ی دیگر ندارد. ۵- نمی دانم این مقایسه درست است یا نه.شاید بتوان این گونه مقایسه کرد که: نمره ۲۰ نمره کاملی برای دانش آموز است. مثلاً وقتی یک دانش آموز نمره ۲۰ می گیرد، نمی توان گفت که دیگر کسی نمی تواند نمره ۲۰ بگیرد...چون هر کسی به اقتضای توانایی خود می تواند نمره کامل را دریافت کند. درخصوص این دعای مبارک هم، خیر به تناسب اقتضای هر کسی تقسیم می شود. حال اگر تعدادی از افراد لیاقت دریافت همه ی خیر را داشته باشند" منافاتی با این قضیه ندارد. ۶- به نظرم جمیع خیر دنیا و آخرت، در خواست مقام «لا فرق بینک و بینها» است یعنی مقام ولایت یا خلیفة الهی است و این با هدف خلقت که «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» و«العبودیة جوهرة کنهه الربوبیة»مطلق ابناء بشر را میفرماید و فرمایشی از پیر فرزانه انقلاب امام خمینی که فرمودند رسول الله(ص) آمد‌ که همه را مثل علی ابن ابیطالب کند ⬇️ 🌿 ۱ـ در دعا نمی گوئیم بر اساس ظرفیتم به من خیر بده بلکه « تمام خیر » را تقاضا می کنیم. ۲ـ اگر « نامحدود در محدود نمی گنجد » پس تقاضای « تمام خیر » (که نامحدوند) برای مائی که محدود هستیم ، امکان پذیر نیست و این یعنی: دعا غلط است. ۳- این سفره برای همه پهن است و همه مجازند بعد از هر نمازی در این ماه نورانی چنین تقاضایی داشته باشند. ۴- أحسنت و صد آفرین به شما. آری، اگر هزاران قطعه « آینه » در کنار هم باشند می توانند تمام نور خورشیدی که به آنها می تابد را دریافت کنند بدون اینکه از سهم دیگران کم شود. ۵- آفرین و صد بارک الله به شما. تمام دانش آموزان و دانشجویان یک کلاس می توانند « تمام مطالب مطرح شده » را بفهمند و همه « نمره بیست » بگیرند بدون اینکه سهم فهم دیگران کم شود. اینکه فرمودید: « خیر به تناسب اقتضای هر کسی تقسیم می شود. » با متن دعا مغایرت دارد. زیرا من « جمیع خیر » را تقاضا کردم و خداوند *حتما و باید* آن را إجابت کند. ۶- چه عبارت زیبایی را نقل فرمودید. لطفا سند این عبارت حضرت امام را هم بفرمائید. بسیار ممنون. 🍃واژه: ۲۷۴ @dr_ghofrani2
۲۷۶ 🌾آهای أهالی محترم گروه اولا: سلام و صلوات الهی بر شما، ثانیا: صبح این روز عزیز که سالروز میلاد فرخنده و نورانی جوادالأئمه صلوات الله علیه است بر شما مبارک باشد. ثالثا: از پاسخ هایتان به پرسش دیروز بسیار ممنونم. رابعا: « پرسش موکب اربعینی » امروز ما اینست که: « هر مؤمنی، جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت و انصراف از جمیع شر دنیا و آخرت » را اصلا برای چه « مقصودی » لازم دارد؟ » (به چه درد او می خورد؟) حضرت موسی علیه السلام، پس از مدت طولانی که از مصر گریخت و در صحرای سینا تا فلسطین، علف بیابان خورد، بسیار گرسنه شده بود و از خداوند « یک قرص نان » می خواست اما ادب به خرج داد و فرمود: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْــــــرٍ فَقيرٌ (قصص/۲۴) *الآن من و شما به چه چیزی نیازمند شده ایم که « جمیع خیر » را از خداوند می خواهیم؟* حی علی الدعا. 🍃واژه: @dr_ghofrani2