eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
150 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا و غذای خود را با آن که دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر میدهند. سوره انسان آیه ۸ سلام آیا ترجمه ...علی حبه...مناسب است و در شأن اهل بیت است که حب به طعام داشته باشند؟ سلام و رحمت و صلوات الهی بر شما. چون: *حب الدنیا رأس کل خطیئه،* پس قطعا *طعام فانی* دنیوی، *محبوب* ایشان نبوده و *مرجع ضمیر هُ* در حبـــــــه، *ذات أقدس الهی* است.     *آیه بعدی* که می‌گوید: آنها فرمودند: *إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ* ... مطلب بالا را *تأئید* می‌کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد بزرگوار میخواستم نظرتان را در برخورد با مهمانی که بی حجاب وارد منزل مان میشه بدانم. آیا اینکه آقایان متدین و نامحرم به آن خانم سرشان را باگوشی گرم کنند که نگاه شان به ایشان نیفتد کافیست؟ وظیفه ی میزبان که بانی این مهمانی است و غافلگیر شده (بدون اطلاع از کشف حجاب) چیست؟ اگر میزبان تذکر بدهد که لطفاً به حرمت حریم خانه ام شالت را سر. کن و مهمان با لجاجت آنجا را ترک کند حرمت مهمان شکسته شده؟ پرسش سختی است، نمی‌دانم. شاید بهتر باشد با هماهنگی با همسر محترمتان از دفتر مرجع خود کسب تکلیف کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه بعضی با وجود ایمان و بنده خوب بودن، در آخر به اصطلاح عاقبت به خیر نمی شوند و به گمراهی می افتند علتش چیست؟ چکار کنیم که عاقبت به شر (از لحاظ ایمان و باور) نشویم؟ لطفا تا *روز شنبه ۱۸ فروردین* صبر کنید تا إن شاء الله تعالی طی *چهار جلسه* به این مطلب مهم بپردازیم. *اطلاعیه* آن بعدا تقدیم می‌شود. چقدر زیبا خواهد بود اگر شما و سایر أعضاء محترم *پاسخهایتان* را در همین جا ارائه بفرمائید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
پیامی را دیدم که در آن، در مورد استفاده از پوشیه نکاتی را فرمودید. با احترام باید عرض کنم، در این مورد بهتر نیست که عزیزان به مرجع تقلیدشان مراجعه کنند؟! از نظر رهبری،پوشیه لباس شهرت نیست.بلکه لباس عفاف می باشد و استفاده از آن مستحب هست ... ظاهرا در اینکه *صورت بانوان* در *نماز* و در *حج* باید *باز* باشد، هیچ اختلافی نیست. (بانوان با چهره پوشیده هم برای مردان جالبند، پس لابد نباید از خانه بیرون بیایند.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در دعای جوشن کبیر عباراتی شبیه به( لطفه قدیم) اومده. آیا اینجا قدیم به معنی دیرین است یا میشه قدم به قدم معنی ش کرد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما.. ۱ـ *لطیف:* هر چیزی است که *بسیار نرم* و *مؤثر باشد* اما *محسوس نباشد.*  ۲ـ قرآن، هفت بار *کلمه لطیف* را *فقط* برای *ذات أقدس الله* آورده است. البته در داستان *اصحاب رقیم* (کهف) نیز عبارت: *وَ لیَتَلَطَّف* آمده که *وسط قرآن* قرار دارد و به معنی: *نهایت رفتار أمنیتی* می‌باشد. اما مردم این *صفت* را در محاورات خود برای: *ملائکه* و *هوا* و *پارچه‌های خیلی نرم* و *لباس زیر* و کلمه *لطف* را برای *محبت نامحسوس والدین* و *برخی از دوستان با محبت،* و کلمه *لطفاً* را برای: *خواهشی محبت‌آمیز* استعمال می‌کنند.  ۳ـ خداوند در دعای *جوشن کبیر* با این عبارتهای زیبا *توصیف* شده است: اول: آن كه در احكامش بسیار مهر و محبت مفید و نامحسوس دارد: *مَنْ هُوَ فِی حِکْمَتِهِ لَطِیفٌ،*  دوم: آن كه مهر و محبتش *دیرینه* و از قبل از آفرینش مخلوقات است: *مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ قَدِیمٌ،* سوم: آن که مهر و محبتش لطیف‌تر و مؤثرتر و نامحسوس‌تر از هر لطیفی است: *أَلْطَفَ مِنْ کُلِّ لَطِیفٍ،* چهارم: آن که مهر و محبت و لطفش همیشگى است: *دَائِمَ اللُّطْفِ،* پنجم: آن كه در مهر و محبت و نرمی‌اش شریف است: *مَنْ هُوَ فِی لُطْفِهِ شَرِیفٌ،* ششم: آن كه نوازشش ثابت و پایدار است: *مَنْ لُطْفُهُ مُقِیمٌ،* هفتم: آن كه نوازش و مهر و محبتش در هر چیز نمایان کرده است: *مَنْ أَظْهَرَ فِی کُلِّ شَیْ ءٍ لُطْفَهُ،* هشتم: آن كه مهر و محبت و لطفش فراوان است: *مَنْ جَادَ بِلُطْفِهِ،* نهم: آن كه محبت و لطف و نوازشش آشكار است: *مَنْ لُطْفُهُ ظَاهِرٌ،* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما ۱. منظورتان را متوجه نشدم. دوطرف دارد ولی قطعا یکطرفه انجام می‌شود؟ در مورد خالق قبول دارم اما در مورد مخلوقات خیر. حتی اگر اینگونه باشد، ادامه و استمرار آن به خواست و مداومت دوطرف بستگی دارد گرچه مثال نقض پدیده‌های فیزیکی هستند که نیروهای بین دو شیٔ تماما دوطرفه است. تعبیر حضرتعالی از خطبه عقد اجازه گرفتن است درحالیکه تعبیر درست و کاملا منطبق با متن خطبه قبول کردن است که البته برای هردو وجود دارد. اگر هم اولویت مهم باشد باز تعبیر اجازه اشتباه است. *زن بگوید: «زَوَّجْتُکَ نَفْسِی عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (یعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى که معیّن شده) و مرد هم بعد از آن بگوید: «قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (یعنى قبول کردم این ازدواج را)* قبول کردن بیشتر مفهوم رضایت را می‌رساند تا اجازه دادن چه اینکه در امر ازدواج رضایت طرفین شرط لازم است. ۲. اگر نگاه از بالا به پایین باشد و مرد عالی‌مقامی دانسته شود که اجازه ورود زن به زندگیش را می‌دهد، چنین مثال‌هایی برای رابطه زن و شوهر و خانواده مدل می‌شود اما اجازه دهید این مدل کردن را نپذیرم چه اینکه در هیچ کجای علوم ملکی و ملکوتی چنین مدلسازی وجود ندارد. ۳. اجازه فرزندان بالغ در ۳ وقت مشخص بحث متفاوتی است که ارتباطی به اجازه همه جانبه زن از شوهر ندارد و در هیچ کجای قرآن و دین چنین امری وجود ندارد. اگر زن انسانی بالغ و عاقل و دارای شعور دانسته شود پاسخ مشخص است. هماهنگی زن و شوهر با اجازه وقت و بی‌وقت زن از شوهر متفاوت است. اولی قایل به اختیار و شعور برای هردوست درحالیکه دومی زن را فاقد اختیار و شعور می‌پندارد. ۴. در قرآن در بدنیا آوردن فرزند هم باید وجود ندارد. آیا در اسلام فقط بچه آوردن توصیه شده و پرورش جسم و جان او رها شده است؟ چه‌کسی مسیول پرورش فرزند است؟ ( جسارتا اگر فرزند از نظر عقلی به این اسلام کافر شود، بعید نیست.) ۵. اگر نگاه به فرزند فقط عصای دست و کمک حال مادر و پدر باشد، قطعا اینگونه تعبیر می‌شود. اما اگر او را انسانی آزاد بدانیم که انتظار عصای دست بودن از او نیست، نذر جسم و جان فرزند برای خادمی معبد، نشان می‌دهد که مادر هم می‌تواند برای فرزند نظر و حتی ولایت داشته باشد.
📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ نامه شما (با اینکه از طرف شما برای من مخاطب نوشته شده و *دو طرف* دارد اما) *یکطرفه* است و هیچ ربطی به پاسخ دادن یا ندادن من ندارد. *پاسخ من* هم (با اینکه فرستنده و گیرنده دارد، اما) باز *یکطرفه* است چه شما آن را دریافت بکنید یا نه و چه بخوانید یا نخوانید. *ادامه* این ارتباط هم به *دو اراده* من و شما بستگی دارد و در هر حال *یکسویه* نوشته و ارائه می‌شود. (بُردار فقط یک جهت دارد.)(اگر برای فعل، عمل، ارتباط یا جریانی *دوطرفه* مثالی دارید لطفا مطرح کنید.) ۲ـ *زوجتُک* (عبارتی که متأسفانه غالب دخترها (مثل مادرشان) معنی آن را نمی‌دانند) یعنی: من می‌خواهم همه هزینه‌های: مسکن، لوازم خانه و تعمیرات وسائل و آب و برق و گاز و تلفن و صبحانه ناهار شام و کفش و انواع پوشاک و رفت و آمد و هزینه‌های آرایشی و بهداشتی و درمانی و تفریحی و رفاه نسبی و أمنیتی *خود* را به *گردن شما بیاندازم،* آیا شما آقا پسر آنها را می‌پذیری؟ آیا شما قبول می‌کنی؟ آیا شما به من چنین *اجازه‌ای* را می‌دهی که وارد زندگی ((و سربار)) شما بشوم؟ ۳ـ *اجازه* گرفتن، اولا: بالاترین نشانه *شعور* است، ثانیا: اولین شرط *نظم* و سامان یافتن *کارهای جمعی* (در مدرسه، اداره، حزب، کارهای هنری، کارگاه، کارخانه، کشور) است. ثالثا: *اجازه نگرفتن* نشانه *خودخواهی* و *خودسری* و *بی‌انضباطی* و *بی‌نظمی* و *رشد اجتماعی نداشتن* است. ۴ـ بر خلاف نظر شما، *هیچ فرزندی* (خصوصا فرزندان باسواد امروز شهرهای بزرگ ما) از اینکه مورد *پرورش* والدین قرار بگیرد خشنود نیست و این همه *دین‌گریزی* اتفاقا در خانواده‌هائی است که والدین قصد *تربیت* فرزند را دارند. در هر حال *خالق فرزندان* از *والدین* فرزندان، *تربیت کردن* آنها را *نخواسته* بلکه از آنها خواهش می‌کند لطفا *فقط مراقب تربیت خودتان باشید.*  ۵ـ اولآ: آن بانوی بزرگوار فرزندش را *نذر معبد نکرد* بلکه فرمود: *رَبِّ إِنِّي نَذَرْتُ لَكَ ما في‏ بَطْني‏ مُحَــــــــــــــــرَّراً* می‌خواهم او برای تو *آزاد* باشد، ثانیا: *نذر* آن بانوی بزرگوار را *خداوند* پذیرفت: *فَتَقَبَّلَها رَبُّها بِقَبُــولٍ حَسَنٍ* لذا اگر حضرت زکریا علیه السلام که *ولیّ حضرت مریم* سلام الله علیها شدند، آن نذر را *امضا* نمی‌فرمودند، آن نذر هرگز انجام نمی‌گرفت. ۶ـ تلاش شما (و دیگران) برای *اثبات ولایت مادر* فقط *زحمت مادران* را زیاد و از *پدران سلب مسئولیت* می‌کند و حتی سر سوزنی بر *مقام والا و آسمانی* آنها نمی‌افزاید بلکه فقط *مردان هوسران* از آن خوشحال می‌شوند و *حضانت* و *هزینه‌های* فراوان فرزندان *مشروع و نامشروع* خود را به گردن زنان *غافل* می‌اندازند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما در آخر استاد گرانقدر، با نهایت سپاس و قدردانی برای بهره‌های فراوانی که از تعالیم عالی شما داشته‌ام، بنظرم برداشت حضرتعالی درمورد روابط زن و شوهر و خانواده، منبعث از طبیعت مردانه شماست و اجتنابی نیست چه اینکه ما بانوان هم برداشت‌هایی منطبق بر طبیعت زنانه خود داریم. اما امر خداوند متعال و برداشت ولی خدا، متکامل و فارغ از طبیعت مردانه و زنانه است که برای هردو طرف جاذبه دارد و مسیولیت ایجاد می‌کند. چه بهتر می‌شد اگر میتوانستیم هردو برداشت را مجتمع کنیم و یک جنس را برتر و عاقل‌تر و فهیم‌تر و مسیول‌تر از دیگری ندانیم. 📌همراه با نظرات استاد با سلام مجدد و با تشکر از پیشنهاد منطقی شما. پس لطفا *فقط* به استناد *آیات قرآن* سخن بگوئیم و *القائات موذیانه روانشناسانِ* منکر: « خدا، وحی، آخرت، عقل، اراده، روح، فطرت، اختیار، غیب و حقیقت را اشتباها مطرح نکنیم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
منظور از بال ملائک که در قران آمده چیست؟ و این‌که بعضی دوتا و بعضی چهار تا بال دارند منظور چیست؟ علت اینکه چرا قرآن می‌فرماید: *جاعِلِ الْمَلائِكَةِ رُسُلاً أُولي‏ أَجْنِحَةٍ مَثْنى‏ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ* ... ملائکه برخی بالهای دوتائی یا سه‌تائی یا چهارتائی دارند را *نمی‌دانم.* اما شاید به ما می‌فهماند که *سقف پرواز* و *قدرت* و *مأموریت* ملائکه مختلف است. (که در خطبه اول نهج‌البلاغه نیز توضیحاتی در این زمینه هست.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
اینکه همه مادیات برای ما بی اهمیت بشن آرزوی منم هست. من دیشب که داشتم قرآن میخوندم برام سوال پیش آمد که این ایمان به آخرت چیه دقیقا ؟ آیا با ایمان به معاد فرق داره؟ ... سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ *همه* مخلوقات خصوصا انسان، ظاهرا *معاد* دارند و به *اصل* خود برگردانده می‌شوند. ۲ـ اما *همه مردم* به *دو دسته* تقسیم می‌شوند: اول: آنهائی که از زندگی *حیوانی* بالاتر نمی‌روند و آنها را (بر خلاف میلشان) *مبعوث می‌کنند* و به *معاد* و *دادگاه قیامتی* می‌کشانند. دسته دوم: مردم عاقل و مؤمنی‌اند که به سوی معبودشان با افتخار و مشتاقانه و عاشقانه *رجوع* می‌کنند. ۳ـ *آخِرت* پایان فرصت *آزمون* انسان است که *نتیجه قطعی* أعمال انسان *تجسم* پیدا می‌کند و بر مبنای *حسابرسی فوق‌العاده دقیق* و *ذره‌بینی،* بهشتی یا جهنمی بودن هر فردی معلوم می‌شود. ۴ـ همه داوطلبانی که برای *کنکور* تلاش شبانه‌روزی دارند یعنی به *آخرت* کار خود *یقین* دارند و دانش‌آموزانی که *تنبلی* می‌کنند و از خودخواهی، خیالبافی، پرخوری، پرخوابی، بازی، رفیق‌بازی، هرزگی، بهانه‌گیری و بی‌انضباطی دست بر نمی‌دارند آنهائی هستند که *می‌دانند* اما *باور ندارند.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
آقای دکتر من که از خدامه ولی با این درون پر سر و صدا وشلوغ پلوغ سخته صدای این حجت خدا را شنید، قبول دارید؟ ... فرق *راستگوئی* و *دروغگوئی* چقدر برای *خودتان* روشن است؟ فرق کار *با اجازه* یا *بی‌اجازه* چقدر برایتان راحت است، *تعقل* هم همین قدر *ممکن* و *آسان* و *راحت* است البته اگر *نفسانیت* بگذارد و برای ما *توجیه* إقامه نکنه و نخواهیم خودمان را *فریب* بدهیم: *بَلِ الْإِنْسانُ عَلى‏ نَفْسِهِ بَصيرَةٌ وَ لَوْ أَلْقى‏ مَعاذيرَهُ.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد گرامی چگونه می توان جلوی بددهنی و ناسزاگویی آقایان هنگام رانندگی وقتی ماشینی سبقت غیر مجاز یا رفتار خطرناک در خیابان دارد جلوگیری کرد. که کاهی این ناسزاها تهمت زدن به فرد خاطی است ... *تشویق نکات مثبت* و *تشویق لحظاتی که رفتار بد ابراز نمی‌شود* و *خودداری* جدی از *سرزنش* و *اعتراض* و *نصیحت* بسیار کارگشاست. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
*بانوی محترمی پرسیده‌اند:* ... آیا خداوند به همه افراد عقل یکسان داده؟ ممنون میشم پاسخ کامل بدین.چون ما تو جمع اقوام که بحث میکنیم به نتیجه درستی نرسیدیم.یه عده میگن خدا به همه عقل یکسان داده.یه سری میگن نه باتوجه به ظرفیتش داده. *به ایشان عرض شد:* ۱ـ چون همه مردم جهان، « *زشتی* دروغ، دزدی، خیانت، جنایت، رذالت و شرارت » و « *زیبائی* راستگوئی، انصاف، احسان، عزت و زیبائی مقاومت ... » را *یکسان تشخیص* می‌دهند و بر همین مبنا، مردم زیادی در کشورهای دور از مسائل معنوی و غرق در غفلت و فحشاء، *علیه* جنایات صهیونیستها، ششماه است راهپیمائی اعتراض‌آمیز می‌کنند و حتی در دانشگاهها و ادارات به خاطر این اعتراض *اخراج* می‌شوند .... پس *معیارهای عقلی* در همه مردم *یکسان* است اما *تعقل* مردم یکسان *نیست.* ۲ـ اینکه هم مردم جهان در « خرید اجناس » دنبال *استاندارد* بودن آنها هستند یعنی عقل و منطق یکسان است اما تعقل یکسان نیست. ۳ـ اینکه صدها شرکت کننده از کشورهای مختلف در مسابقات مختلف *المپیاد* به *یک جواب* می‌رسند، یعنی: عقل و منطق یکسان است اما تعقل یکسان نیست. ۴ـ اینکه همه کشورها در *المپیک* و « مسابقات جهانی » از *داورهای بین المللی* استفاده می‌کنند، یعنی عقل و منطق یکسان است اما تعقل یکسان نیست. ۵ـ وجود سازمان ملل، شورای أمنیت، یونسکو، خصوصا وجود پلیس بین الملل و *دادگاه لاهه* و دیگر سازمانهای بین المللی در امور هوائی، دریائی، پزشکی، کشاورزی، آب و هوا و غیره ثابت می‌کنند که عقل و منطق یکسان است اما .... ۶ـ اینکه نوشتجات و کتابهای قدیمی ترین دانشمندان چینی، ایرانی، یونانی مثل پزشک فرعون (سینوهه) و ابوعلی سینا و غیره در داننشگاههای مختلف تدریس می‌شوند و یا به زبانهای مختلف « ترجمه » می‌شوند، یعنی عقل و منطق یکسان است اما .... ۷ـ سمینارهای بین المللی و داد و ستدهای علمی و تحقیقاتی و پزشکی و فضائی و ..... همگی ثابت می‌کنند که عقل و منطق .... ۸ـ اینکه افراد از نژادهای مختلف با هم *ازدواج* می‌کنند و وجود میلیونها *جهانگرد* و همین گفتگوی ما و شما و دوستانتان ثابت می‌کند که اگر همه *تعقل* کنند (مثل شهر أنبیاء و أولیاء) همه به *تفاهم* و *همدلی* و *وحدت* می‌رسند اما اگر خود را *به خواب بزنند* و بخواهند لجاجت کنند و عناد داشته باشند، *أنبیاء الهی هم نمی‌توانند آنها را قانع کنند* ..... 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد گرامی میشه دوتا مرجع تقلید داشت؟ میشه راهنمایی ام کنید که مابین حضرت آیت الله خامنه ای وحضرت آیت الله سیستانی کدام اصلاح تر هستند؟ ۱ـ لابد می‌دانید که *انتخاب مرجع* (در هر زمینه‌ای) یک *تکلیف عقلی* و *فردی* است و ربطی به قرآن و روایات و خانواده و اطرافیان ندارد. یعنی هر فردی با *عاقل* و *بالغ* شدن، *عشق* خود به *خالقش* را می‌فهمد (= دین) و می‌فهمد که برای *تقرب* به او *باید* عبد او شود و او را *عبادت* کند و برای آموختن *احکام شرعی،* یا باید خودش *مجتهد و فقیه* شود و یا باید به فقیهی که بر *احکام شرعی* تسلط و قدرت استنباط داشته باشد، برای هر مسئله‌ای *مراجعه* کند. ۲ـ چون احکام شرعی ابواب مختلفی دارد لذا (مثل دروس مختلف مدرسه) هر یک از علماء و فقهاء ممکن است در *یک زمینه* قوی‌تر باشد اما *مرجع* باید *خیر الموجودین* یعنی: *أعلم* ، *أفقه* ، *أعدل* و *أشجع* و از همه علماء زمان، بر قرآن و اسلام، *تسلط جامع‌تری* داشته باشد. ۳ـ طبق نظر *۱۷۰ فقیه* (که تا کنون بی‌سابقه است،) امروز هیچ عالم و فقیه و مجتهدی، داناتر و فقیه‌تر و مجتهدتر و جامع‌تر و مسلط‌تر و مناسب‌تر از *مقام معظم رهبری* بر قرآن و اسلام در همه حوزه‌های علمیه همه کشورها نیست. ۴ـ *تشخیص* این *بهترین بودن مرجع* به عهده *خود فرد* است که باید با پرس و جو از علماء به آن برسد پس وقتی او را پیدا کرد همانطور که *لازم نیست* برای مراجعه به او از او *اجازه* بگیرد، اگر بعدا فهمید که مرجع دیگری بهتر است، باز نیاز نیست از او برای *ترک رجوع* خود اجازه بگیرد. (درست مانند تشخیص دکتر جراح، که شخص ممکن است دکترش را عوض کند.) ۵ـ چون *خیر الموجودین* نمی‌تواند *دو نفر* باشد پس باید فقط *یک نفر* را مرجع خود قرار دهید. (و فقط در آن مواردی که ایشان عبارت: *احتیاط واجب* را به کار می‌برد می‌توان (فقط در همان مسئله) به نظر مرجع پائین‌تری مراجعه کرد. ۶ـ ضمنا حضرت آیه الله سیستانی چند سال قبل *اطاعت از مقام معظم رهبری* را بر همگان واجب اعلام فرمودند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
خوشه چینی قران تمام شده؟ *دو جلسه* آن باقی مانده که إن شاء الله تعالی ظرف این دو روز پایانی ماه خدا طبق *اطلاعیه* آن در جنوب شهر ری بطور حضوری و مجازی ارائه خواهد شد. ‌ فقط ماله خواهرانه یا برادرانم هست؟ با سلام و احترام. جلسه برای آقایان و بانوان است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما استاد غفرانی بزرگوار. پاسخ شما به سوالات تو این شب ! و تو این ساعات ! و با این آرامش ! من رو یاد یه این مسئله میندازه شما حکم اون شاگرد زرنگ هایی رو دارید که در تمام طول ترم انقدر خوب فعالیت کردن و درس خوندن که شب امتحان هیچ نگرانی و استرسی ندارند و شب رو با آرامش سپری می کنند. 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. از حسن ظن و ابراز محبت شما ممنونم. هر چه خیر و خوبی از ذات أقدس أحدیت است و مخلوقات فقط افتخار وساطت داریم. لطفا دعا بفرمائید *عاقبت بخیر باشیم.* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
در سوره مبارکه مریم خداوند به حضرت زکریا امر میکند سه شب صحبت نکند. سوال من اینست چرا سه شب ؟چرا نگفته سه روز قرآن در *آيه‌ ۴۱ آل‌عمران* مى‌فرماید: *ثَلاثَةَ أَيَّامٍ* اما در *آیه ۱۰ سوره حضرت مریم* سلام الله علیها مى‌فرمايد: *ثَلاثَ لَيالٍ* و اين شاید به خاطر آن باشد كه گاهى شب و روز در محاورات مردم به جاى يكديگر استعمال مى‌شوند. و شاید ایشان شبها *عبادت جمعی* داشتند و حرف نزدن ایشان می‌توانسته *توجه* همه را به *معجزه* بودن آن جلب کند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما شانس من. دقیقا در تاریخ و ساعتی که نمیتونم بشنوم ... 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. از آن *کلمه* که *اصل وجود ندارد* و  لذا *شرک‌آلود* است لطفا استفاده نکنید و بفرمائید من *توفیق* فلان کار را ندارم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
استاد در دید و بازدید عید یکی از اقوام با شال افتاده از سر وارد منزل ما شدند و تا من چای بریزم دیدم بدون حجاب و با بلوز و شلوار در جمع وارد شدند در حالیکه همسر بنده و چند تن از آقایان نامحرم بودند من به آرامی به ایشان گفتم قربانت برم لطفاً شال تان را سر کنید ایشان رفت در اتاق و بیرون نیامد پذیرایی را در اتاق از ایشان بعمل آوردم گفت چیزی نمیخورم و میخوام برم گفت نمیتونم حجاب کنم گفتم اینجا حریم خانه ی من است و شما بیش از ۳۰ سال است مرا می شناسی گفت میخوای امربه معروف کنی ؟ گفتم نه فقط ازتون میخوام حرمت خانه ام را نگه دارید ایشان از سر لجاجت اسنپ گرفتند و به بهانه ای برای جمع خارج شدند. حتی گفتم عزیزم چرا لج میکنی بعنوان بزرگتر ازت خواهشی کردم میتونستی بگی چشم و تمام شود ولی گفت زیر بار این اعتقاد شما نمیرم و رفت. میخواستم نظر شما را در مواجهه با این مورد بدانم. شاید بهتر بود به *بزرگتر آن خانم* می‌گفتید که تذکر دهد و یا *همسر شما* (= صاحبخانه) به آن خانم تذکر می‌دادند. احتمالا شما با *احساس بزرگتری* به ایشان تذکر دادید و بعدا هم به این *بزرگتر بودن* اشاره کرده‌اید که در واقع *نظر شخصی* تلقی می‌شود و برای ایشان هم به همین دلیل قابل هضم نبوده. در حالی که *موقعیت* آمر و ناهی در *لــــحن أمر به معروف* و *نهی از منکر* نباید دخالتی داشته باشد. أمر به معروف و نهی از منکر *نظر شخصی* و اعلام *ناخوشایندی* ما نیست، بلکه *چون أمر الهی* است باید رعایت شوند. در هر حال با مشورت با همسر محترمتان (و بزرگتر آن خانم،) بهتر است هنرمندانه بکوشید به صورت کتبی (و اگر امکانش نبود با تلفن) از ایشان دلجوئی و رفع کدورت شود. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
پسرم هشت سالشه. در شبهای قدر با گریه اومد پیش منو گفت یه کاری کردم و شروع کرد به گفتن این مسئله که من از چند تا از دوستام کارفوتبالی برداشتم و می خوام بهشون برگردونم. چطوری پسش بدم که بد نشه! برای اینکه پیش دوستاش وجهش خراب نشه چطوری می تونه برگردونه؟ البته از نماینده های مراجع سوال کردم گفتن متوجه نشن و داخل کیفش قرار بده ، باید هر جورشه برگردونه. شاید از عهده این کار برنیاد! نظر شما چی استاد بزرگوار؟ *تکلیف* همین است که باید به نحوی به صاحبش مسترد شود، اما چگونه؟ به شناخت شما از فرزندتان و *هنرمندی* شما بستگی دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
بنظرم ، هر چقدر ، باور داشته باشیم ، خدا، خالق و عاشقمان است ، و ذره ای بدی در وجودش نیست ، دیگه حتی این سؤال به ذهن انسان خطور هم نمی‌کند که *شاید خدا نبخشد* با تشکر از اظهار نظر شما. لطفا بدانید که هرگز نمی‌توان جلوی *خطورات ذهنی* را گرفت. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
به نظر می‌رسد مهمترین دلیل که بعد ازتوبه و استغفار ، خداوند ما را بخشیده این است که ما هنوز در دنیا هستیم. خداوند غفور است یعنی از گناهان ما چشم پوشی کرده است. خداوند رحمان است پس به ما فرصت دوباره داده است. از اظهار نظر شما هم ممنونم. اما آیا *زنده ماندن این همه خائن و جنایتکار* در جهان به معنی اینست که خداوند آنها را بخشیده است؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما تکرار هر رفتار بدی علامت است که ما هنوز نمی خواهیم و نخواستیم خدا ما را ببخشد و نفرت و فاصله گرفتن از هر بدی یعنی ما خواستیم خدا ما را از گناهان دور کنه اگر گناه گذشته را تکرار کنیم یعنی یک قدم جلوتر نیامده بودیم بخشش خدا فضای زندگی ما را به سمت شکر و اضطرار به خودش می برد 📌همراه با نظرات استاد أحسنت به پاسخ منطقی شما. متشکرم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
📌همراه با نظرات شما شاید میبایست به درون خودم نگاه کنم. اگر دیگه میلی به اون گناه نداشته باشم و از ارتکابش لذت نبرم و حقوقی که احتمالا در اثر ارتکاب اون گناه پایمال شده، جبران کنم، یعنی توبه واقعی کرده باشم، دلیلی بر بخشیده نشدن نباشه.... اما استاد من فکر میکنم مشکل اصلیم اینه که صفات خدا رو در خودم پرورش ندادم. درست میگم؟ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام. فردی از *حضرت امام صادق* صلوات الله علیه سئوال شما را پرسید: که از کجا بفهمم که خداوند کار خوب یا توبه مرا پذیرفته و مرا بخشیده است؟ حضرت فرمودند: *ببینید بعد از آن عمل چه کاری را انجام می‌دهید:* ۱ـ *الطاعه بعد الطاعه دلیل علی قبول الطاعه؛* اگر بعد از اطاعت، اطاعت دیگری انجام می‌دهید دلیلی است بر اینکه طاعت شما مورد *قبول* قرار گرفته است. ۲ـ *الطاعه بعد المعصیه دلیل علی غفران المعصیه؛* اگر بعد از نافرمانی و گناه، انجام کار خوبی را اطاعت کردید دلیلی بر *بخشیده شدن آن نافرمانی* است. ۳ـ *المعصیه بعد الطاعه دلیل علی رد الطاعه؛* اما اگر بعد از اطاعتی، گناه و نافرمانی انجام دادید، دلیلی بر پذیرفته نشدن و مردود شدن آن طاعت شماست. ۴ـ *المعصیه بعد المعصیه دلیل علی خذلان العبد؛* و اگر همینطور گناه و نافرمانی را تکرار کردید، نشانه زیانکاری و خواری آن بنده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2
برای فرزندی که سقط شده از طرف مادر وپدر راه جبرانی هست ... سلام و رحمت الهی بر شما. ظاهرا اگر *عمدی* نبوده، نیازی به جبران هم ندارد. (کفاره سقط عمدی هم در رساله‌ها گفته شده است.) 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، روبیکا، ایمو @dr_ghofrani2