https://youtu.be/VXYsGuBdzM4
امپراطوری آمریکا درحال فروپاشی
سخنرانی با عنوان پایان امپراطوری
http://eitaa.com/dreshkevari
مقاله نقد نظریه
نقد دیدگاه استاد #محمدرضاشفیعی کدکنی دربارۀ ماهیت عرفان در کتاب «زبان شعر در نثر صوفیه»
نویسنده محمد فنایی اشکوری
فصلنامه نگاه آفتاب، شماره5، زمستان 1400، ص 176.
#زبان
#زیبایی
#عرفان
http://eitaa.com/dreshkevari
در مقدمه این کتاب می خوانیم
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
از شگفتیهای فلسفه، بحث از خود فلسفه و چیستی و جایگاه آن است که یکی از مباحث داغ و پرماجرای فلسفه محسوب میشود.
نکته خاص دیگر درباره فلسفه این است که بهرغم قدمتی که فلسفه در تاریخ اندیشه بشری دارد، کمتر دانشی یافت میشودکه تا این میزان درباره ماهیت و ارزش آن بحث و مناقشه مطرح باشد.
علوم تازه بهدوران رسیدهای را میبینیم که چیستی و اعتبارشان اینگونه کانون بحث و مناقشه نیست. اما فلسفۀ چند هزار ساله که بهعنوان مادر و ملکه علوم شهرت دارد و بیشترین آثار و انظار نیز در آن مطرح است و بزرگترین مغزهای تاریخ بشر هم با عنوان فیلسوف شناخته میشوند، بهعنوان یک علم و حتی بهعنوان نوعی معرفت محل تردید واقع میشود. این خود بخشی از دشواری فلسفه است.
پرسشهای بنیادین فلسفی پرسشهایی وجودی هستند و نمیتوان آنها را نادیده گرفت یا کماهمیت تلقی کرد. فلسفه از زیربناییترین عناصر سازنده فرهنگ و تمدن بشری است.
ازاینجاست که شناخت چیستی، چگونگی و چرایی فلسفه، اهمیت بهسزایی دارد.
در بخشهای هفتگانه این 📗، عناوین زیر کانون بحث واقع شدهاند:
۱_چیستی فلسفه
۲_تاریخ فلسفه اسلامی
۳_ آموزش و پژوهش در فلسفه
۴_فلسفه اسلامی معاصر
۵_ فلسفه و علوم انسانی و اجتماعی
۶_فلسفههراسی و فلسفهستیزی
۷_و نسبت فلسفه و دین.
http://eitaa.com/dreshkevari 🔶
🔸به گفته سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین، تعداد قابل توجهی از ایرانیهای مقیم اوکراین به دلیل اینکه پاسپورت اوکراینی دارند و دولت اوکراین فراخوان سربازی داده است، امکان خارج شدن از خاک اوکراین را ندارند!
@westanews
آن روز که پس از دریافت تابعیت بیگانه جشن گرفتند فکر این روز را نکرده بودند. کسی که خربزه می خورد باید پای لَرزش هم بایستد.
کشته شدن در راه اوکراین! چو اوکراین نباشد تن من مباد!!!
عین این مطلب درباره کسانی که به ایران سر زمین مادری خود پشت کرده و تابعیت هرکشور بیگانه ای را گرفته اند مطرح است مثل آمریکا و کانادا و استرالیا و...
از شرایط تابعیت سوگند به وفاداری و شرکت در جنگ آن کشور با هرکشوری از جمله با کشور مادری است!
و کسی تضمین نکرده در این کشورها جنگی رخ نخواهد داد!
که داند به جز ذات پروردگار
که فردا چه بازی کند روزگار!
http://eitaa.com/dreshkevari
امام صادق عليه السلام :
اِنَّ لاَِهْلِ الْجَنَّةِ اَرْبَعَ عَلاماتٍ: وَجْهٌ مُنْبَسِطٌ وَ لِسانٌ لَطيفٌ وَ قَلْبٌ رَحيمٌ وَ يَدٌ مُعْطيَةٌ؛
بهشتى ها چهار نشانه دارند: روى گشاده، زبان نرم، دل مهربان و دستِ دهنده.
http://eitaa.com/dreshkevari
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1400/12/16/2677200/%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%A1%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-2-%D9%81%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D9%88%D8%AD%D8%AF%D8%AA-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%88-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
• جوانمردی چیست و جوانمرد کیست؟
جوانمردی گذشت و فداکاری است.اهل فتوت یا جوانمردان با خصلت هایی همچون عدل، احسان، جود، امانتداری، خدمت، خوشروئی، صفای دل، دستگیری از خلق، بردباری، بخشش، تواضع، پاکدامنی، شجاعت، ایستادن در مقابل ستمگر و ستاندن حق مظلوم از ظالم معروفند. اسوه و مَثَل اعلای جوانمردان و اهل مروّت امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب (ع) است. همو که در حقش گفته شد: "لا فتی إلّا علی لاسیف إلّا ذوالفقار." جوانمردی برخورداری از خصلت های والای انسانی است و به جنسیت، شغل، سن، تحصیلات و طبقه نیست.
جوانمردی چمران بودن است.
#جوانمردی
#شهادت
#چمران
http://eitaa.com/dreshkevari
کتاب “تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف” اثر دکتر محمد فنائی اشکوری منتشر شد.
فلسفه، تفکر عقلی روشمند دربارۀ پرسشهای بنیادین بشر و از زیربناییترین عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن است.
بسیاری از اثرگذارترین شخصیت های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. دربارۀ فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسشها و ابهامهای فراوانی مطرح است.
برخی از این پرسشها بدین قرار است:
1⃣ روش تفکر فلسفی چیست؟
2⃣چگونه میتوان در فلسفه نوآوری کرد؟
3⃣ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟
4⃣ نسبت فلسفه با دین چیست؟
5⃣فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟
6⃣ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟
نویسنده می کوشد در فصلهای گوناگون کتاب به این پرسش ها پاسخ دهد.
این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقهمندان قرار گرفت
توزیع در قم 1 بوستان کتاب
2 فروشگاه مجمع (پلاک 104) در مجتمع ناشران
شماره فروشگاه . 02537842658 آقای پرهیزکار
#فلسفه
#تفکرفلسفی
#معرفیکتاب
@dr_fanaei
http://eitaa.com/dreshkevari
تلفات و مجروحین امروز در مراسم شادی کنان چهارشنبه سوری چند برابر بیشتر از تلفات و مجروحین روزانه جنگ اوکراین شد!!!
معلوم نیست این چه نوع شادی است که از راه مرگ، قطع عضو، کور شدن، سوختگی، معلولیت و آتش سوزی و ویرانی بدست می آید!
آیا هیچ ملتی در دنیا هست که اینگونه شادی خود را ابراز کند؟ از قبایل بدوی در جنگل های آموزون تا جوامع توسعه یافته جایی نمی توان یافت که مردم اینگونه شادی کنند!😲😲😲
#بیفرهنگی
#چهارشنبهسوری
#شادی
http://eitaa.com/dreshkevari
غایت حکمت از نظر ملاصدرا
توغّل در فلسفه برای ملاصدرا فقط یک مشغله و سرگرمی عقلانی نیست. حتی تحصیل معرفت و کشف حقیقت هم بهتنهایی مقصود او نبوده است. غرض او صرف دانستن فلسفه هم نیست (فلسفه برای فلسفه)، بلکه برای رفع نقایص نفسانی و تحصیل کمال انسانی و کسب سعادت جاودانی است. چنین غایتی تنها با تفکر نظری حاصل نمیشود. سلوک باطن هم بدون پشتوانه عقلانی و هدایت وحیانی کامل نیست. اینجاست که به حکمت متعالیه میرسیم. در این مسلک هم تفکر لازم است و هم تعبد، هم فکرت و هم عزلت و عبادت، هم سلوک عقلانی و هم سفر روحانی. جمع غیب و شهود، معرفت به خدای سبحان و اسماء، صفات و افعال او، شناخت نفس، راه تکمیل آن، نهایت و رستاخیزش، و تهذیب آن، غلبه بر هوی، رهایی از تعلقات، انس با خدا، ریاضت، عبادت، تضرع و زاری در بارگاه حضرت باری است که طالب سالک را بهسوی آنچه که غایت حکمت است نزدیک میکند. درهای ملکوت را بهسوی سالک میگشاید و او را جلیس عرشیان میکند. لذا در حکمت متعالیه صدرایی بین حکمت نظری و عملی پیوندی نظاممند و ضروری بر قرار است. فقر وجودی ماسوی مبنای فقر سلوکی عبد است. وحدت عینی هستی مبنای وحدت غایت و توجه به مراتب عالم، مبنای منازل و مدارج قرب است.
منبع: فنائی اشکوری، تفکر فلسفی، ص 140.
#حکمت
#ملاصدرا
#سعادت
#استکمال
http://eitaa.com/dreshkevari
ترجمه انگلیسی ابیات سعدی:
بنی آدم اعضای یکدیگرند...
Human beings are members of a whole,
in creation of one essence and soul.
If one member is afflicted with pain,
other members uneasy will remain.
If you have no sympathy for human pain,
the name of human you cannot retain.
Sa’adi Shirazi (the great Persian poet)
http://eitaa.com/dreshkevari
زیبایی و آراستگی رسول خدا
من سنن النبی (ص):
انه کان ینظر فی المرآة و یرجل جمته و یمتشط، و ربما نظر فی الماء و سوَی جمته فیه و لقد کان یتجمل لاصحابه فضلاً علی تجمله لاهله، و قال: ان الله یحب من عبده اذا خرج الی اخوانه ان یتهیا لهم و یتجمل » (وسائل الشیعه، ص 344)
رسول خدا (ص) همیشه در آینه نگاه می کرد؛ موهای سرش را شانه می کرد و می آراست؛ گاهی (هنگامی که آیینه نبود)، در آب نگاه می کرد و موی سرش را می آراست، نه تنها برای خانواده اش خود را آرایش می کرد بلکه برای یاران خود نیز چنین می کرد و می فرمود: خداوند دوست دارد وقتی بنده اش نزد برادرانش می رود، خود را آماده کند و بیاراید.
#آراستگی
#زیبایی
#سنت
#پیامبر
🌹🌺🥀🌹
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین راه برای حمایت از حیات وحش و مقابله با شکار غیر قانونی حیوانات. وقتی می بینند انسان ها کاری نمی کنند خودشان دست بکار می شوند. بخش معظم طبیعت و حیات وحش ایران بر اثر بی کفایتی مسولان و مدیران نالایق در نیم قرن اخیر نابود شده و باقیمانده آن نیز به سرعت در حال نابودی است. اگر این افراد برای پاسخگویی و تادیب به این گوزن غیور معرفی می شدند کار به اینجا نمی رسید.
نسبت به طبیعت غیور باشیم. اجازه ندهیم کسی به آن تعرض کند. طبیعت یعنی حیات، نابودی طبیعت مرگ ماست. گونه ای گیاهی یا جانوری که منقرض میشود برای ابد محو می شود و قابل احیا و بازگشت نیست.
http://eitaa.com/dreshkevari
قبح بدگویی و غیبت
از نظر فتیان ( اهل فتوت و جوانمردی) ، چند طائفه اند که فتوت بر ایشان روا نیست.
اول سخنچینان هستند. پیامبر خدا (ص) فرمود: «حُرِمت شفاعتی علی ثلث: الغمازین و المشائین بالنمیمة و المفرقین بین الأحبة.»
سه گروه از شفاعت من محرومند: سخن چینان و کسانی که به بدگویی اقدام می کنند و آنان که بین دوستان جدایی می افکنند.
«روی عن ابی عبدالله، (ع): ثلاثة لایدخلون الجنة: السفاک للدم و شارب الخمر و شمّاء بالنمیمة.»
سه کس است که وارد بهشت نمی شود: خون ریز، شرابخوار و سخن چین. چنانکه میدانیم افراد خون ریز اندک هستند. شرابخوار نیز در میان متشرعان کم است. اما نمامی و سخن چینی جمعیتی بیش از همه دارد و بسیاری از متشرع نمایان و مدعیان دینداری به این بیماری مبتلا هستند.
از اینجا معلوم میشود بیشتر اهل جهنمْ سخن چینان و بدگویان هستند و عاملی که بیش از هرچیزی آدمی را به عذاب جهنم مبتلا میکند زبان است.
پس میتوان گفت که از مهمترین راههای تربیت نفس مهار زبان است.
http://eitaa.com/dreshkevari
تکفیر مسلمان از نظر صاحب قابوسنامه
از ویژگی های عالم جوانمرد (نه هرعالمی) سعۀ صدر و دور بودن از تعصب و تنگ نظری است. عالِم جوانمرد خود را مدار حق و باطل نمیداند و به صرف اختلاف نظر با کسی، دشمنی با او نمیکند و به آسانی فتوا به کفر کسی نمیدهد.
در قابوس نامه آمده است: عالِم وقتی جوانمرد است که ... «واجب نکند که در تعصبِ مذهب کس را کافر خواند، که کفر خلاف دین است نه خلاف مذهب. و بر کتابی و علمی غریب انکار نکند که نه هر چه او نداند کفر بود».
بنابراین، تکفیر پیروان مذاهب اسلامی از سوی هرکسی که باشد عملی است متعصبانه و تنگ نظرانه و دور از فتوت.
#تکفیر
#تعصب
#فتوت
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افطاری معاویه ای
واقعا روزه داری با این گونه افطاری موجب میشه انسان درد فقرا و گرسنگان را خوب درک کنه!!! فکر نمی کنم معاویه بدبخت چنین افطاری را هرگز در مخیله اش دیده باشد؛ به یاد تمام گرسنگان جهان. علی برکت الله!!!
#سبکزندگی
#فقرا
#اغنیا
http://eitaa.com/dreshkevari
عارف راستین چه کسی است؟
دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره
معرفت عرفانی فقط برای کسی حاصل است که خود به کشف و شهود رسیده باشد. حتی آگاهی حصولی از یافته های عارفان نیز همیشه میسور نیست و نمی توان به سخن هر مدعی کشف و شهودی اعتماد کرد.آری، اگر مدعی معصوم باشد سخن او حجت است. اگر معصوم از حقیقتی باطنی خبر دهد، اولا یقین خواهیم داشت که او چیزی را یافته است، و ثانیا آنچه یافته است، حقیقت است، نه خیال و وهم.
اما سخن غیر معصوم حجیتی ندارد، مگر از راهی مطمئن شویم که اولا او در بیانش صادق است و ثانیا با قرائنی دریابیم آنچه یافته است از عنایت های ربانی است، نه از جنس وهم و خیال و القاء شیطانی. چون حقیقت عرفان امری قلبی و باطنی است، شناخت عارف حقیقی برای افرادی که احاطه به باطن افراد ندارند دشوار است، جز به نحو ظنی از راه قرائن.
عارف کسی است که خدا را با قلب و روح درک کرده و یافته باشد. «کسانی که به گوهر راستین عرفان دست یافته باشند، اهل تظاهر و به دنبال اسم، رسم و عنوان نیستند؛ بلکه در خلوت روح خود از انس با محبوب خویش غرق لذتند و از بند اسم و رسم و نام و نشان رهیده اند.» نه اسم و عنوان ملاک عارف بودن است، نه اظهار کشف و کرامات. در میان علمای ربانی افراد بسیاری داریم که عنوان عارف را ندارند و کشف و کراماتی اظهار نکرده اند، اما به راستی عارف هستند. آشنایی با علوم و اصطلاحات عرفانی وعرفان نظری هم ملاک عارف بودن نیست.
«آنچه که عارف راستین به دنبال اوست، حقیقتی است که از راه دل ادراک میشود و بود و نبود الفاظ و مفاهیم، دخالتی در آن ندارد. از این رو چه آن الفاظ و مفاهیم را بداند و چه نداند، تأثیری در رسیدن او به حقایق عرفانی خواهد داشت. کم نبوده اند عارفان بلند مرتبه ای که حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشته اند و از بیان و تشریح حتی بخشی ناچیز از ادراکهای خود عاجز بوده اند.»
#کشف
#شهود
#کرامت
#وهم
منبع: چراغ فروزان حکمت: ص 61.
http://eitaa.com/dreshkevari