eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.6هزار دنبال‌کننده
297 عکس
178 ویدیو
99 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
تکفیر مسلمان از نظر صاحب قابوسنامه از ویژگی های عالم جوانمرد (نه هرعالمی) سعۀ صدر و دور بودن از تعصب و تنگ نظری است. عالِم جوانمرد خود را مدار حق و باطل نمی‌داند و به صرف اختلاف نظر با کسی، دشمنی با او نمی‌کند و به آسانی فتوا به کفر کسی نمی‌دهد. در قابوس نامه آمده است: عالِم وقتی جوانمرد است که ... «واجب نکند که در تعصبِ مذهب کس را کافر خواند، که کفر خلاف دین است نه خلاف مذهب. و بر کتابی و علمی غریب انکار نکند که نه هر چه او نداند کفر بود». بنابراین، تکفیر پیروان مذاهب اسلامی از سوی هرکسی که باشد عملی است متعصبانه و تنگ نظرانه و دور از فتوت. http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افطاری معاویه ای واقعا روزه داری با این گونه افطاری موجب میشه انسان درد فقرا و گرسنگان را خوب درک کنه!!! فکر نمی کنم معاویه بدبخت چنین افطاری را هرگز در مخیله اش دیده باشد؛ به یاد تمام گرسنگان جهان. علی برکت الله!!! http://eitaa.com/dreshkevari
عارف راستین چه کسی است؟ دیدگاه آیت الله مصباح یزدی ره معرفت عرفانی فقط برای کسی حاصل است که خود به کشف و شهود رسیده باشد. حتی آگاهی حصولی از یافته های عارفان نیز همیشه میسور نیست و نمی توان به سخن هر مدعی کشف و شهودی اعتماد کرد.آری، اگر مدعی معصوم باشد سخن او حجت است. اگر معصوم از حقیقتی باطنی خبر دهد، اولا یقین خواهیم داشت که او چیزی را یافته است، و ثانیا آنچه یافته است، حقیقت است، نه خیال و وهم. اما سخن غیر معصوم حجیتی ندارد، مگر از راهی مطمئن شویم که اولا او در بیانش صادق است و ثانیا با قرائنی دریابیم آنچه یافته است از عنایت های ربانی است، نه از جنس وهم و خیال و القاء شیطانی. چون حقیقت عرفان امری قلبی و باطنی است، شناخت عارف حقیقی برای افرادی که احاطه به باطن افراد ندارند دشوار است، جز به نحو ظنی از راه قرائن. عارف کسی است که خدا را با قلب و روح درک کرده و یافته باشد. «کسانی که به گوهر راستین عرفان دست یافته باشند، اهل تظاهر و به دنبال اسم، رسم و عنوان نیستند؛ بلکه در خلوت روح خود از انس با محبوب خویش غرق لذتند و از بند اسم و رسم و نام و نشان رهیده اند.» نه اسم و عنوان ملاک عارف بودن است، نه اظهار کشف و کرامات. در میان علمای ربانی افراد بسیاری داریم که عنوان عارف را ندارند و کشف و کراماتی اظهار نکرده اند، اما به راستی عارف هستند. آشنایی با علوم و اصطلاحات عرفانی وعرفان نظری هم ملاک عارف بودن نیست. «آنچه که عارف راستین به دنبال اوست، حقیقتی است که از راه دل ادراک میشود و بود و نبود الفاظ و مفاهیم، دخالتی در آن ندارد. از این رو چه آن الفاظ و مفاهیم را بداند و چه نداند، تأثیری در رسیدن او به حقایق عرفانی خواهد داشت. کم نبوده اند عارفان بلند مرتبه ای که حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشته اند و از بیان و تشریح حتی بخشی ناچیز از ادراکهای خود عاجز بوده اند.» منبع: چراغ فروزان حکمت: ص 61. http://eitaa.com/dreshkevari
🔷خداشناسی شهودی🔹 ➖باتوجه به اینکه خدا جسم نیست، شهود خدا که عارفان مدعی هستند چگونه ممکن است؟ ☑️پاسخ: طبق تعالیم اسلامی دو نکته مسلم است: 1️⃣نخست اینکه رؤیت خداوند ممکن و محقق است. 2️⃣دوم اینکه این رؤیت با چشم سر نیست. این هردو در بیانات معصومین به صراحت آمده است. ⬅️برای نمونه کافی است به بیان زیر از مولی امیرالمؤمنین (ع) توجه کنیم. ➖ ذعلب از حضرت پرسید چگونه خدای ناپیدا و نادیده را عبادت می‌کنید؟ در پاسخ فرمودند: «ما کُنْتُ اَعْبُدُ رَبّا لَمْ أرَهُ. فَقالَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ! کَیْفَ رَاَیْتَهُ؟ قالَ: وَیْلَکَ یا ذِعْلِبُ لَمْ تَرَهُ الْعُیُونُ بِمُشاهَدَةِ الأبصارِ وَلکِنْ رَأتْهُ الْقُلُوبُ بِحَقائِقِ الاْیمانِ.» 📚 اصول کافی، ج ۱، ص ۲۴۵. من پروردگاری را که نبینم، نمی‌پرستم. پرسید چگونه او را دیدی؟ فرمود: دیده‌های ظاهر نمی توانند او را ببینند، اما دیده‌های دل از راه حقایق ایمان او را مشاهده می‌کنند. ✍ برای رویت حسی دو شرط بیش از هرچیز دیگری ضروری است؛ 1️⃣قدرت بینایی شخص و 2️⃣حضور امر مرئی در حیطۀ دیدِ بیننده. ▫️شخص نابینا چیزی نمی بیند. اگر شخص بینا باشد، اما مرئی دور باشد یا بین بیننده و شیئ مانعی باشد باز شخص قادر به دیدن نخواهد بود.▫️ ⏪افزون بر این در رؤیت حسی وجود نور نیز لازم است. ما در تاریکی قادر به دیدن نیستیم. ☑️ برای شهود قلبی خداوند نیز تحقق این دو شرط لازم است: توان انسان بر شهود و حضور خدا. ▪️شرط دوم همیشه فراهم است. خدا در همه چیز و همه جا (آفاق و انفس) حضور دارد. او همیشه با ما است. «وهو معکم اینما کنتم». آنچه مهم و برعهدۀ سالک است فراهم نمودن شرط نخست است. ▪️ امکان شهود برای همۀ انسان ها به نحو بالقوه وجود دارد. سلوک عرفانی برای فعلیت بخشیدن به این امکان است. البته در اینجا نیز آنچه بر عهده سالک است زمینه سازی و آمادگی برای دریافت فیض الهی است. ⬅️ ازاین جهت است که در عرفان نظری از حضور فراگیر الهی سخن گفته می شود و در عرفان عملی از اعمالی همچون مراقبه و تهذیب نفس سخن می گویند. ➖مانع و حاجبی نیز جز خودبینی و انانیت بین انسان و خدا وجود ندارد. ☑️ "تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز." اگر این پرده کنار رود رؤیت حاصل است. ▪️«بینی و بینک انی ینازعنی/فارفع بلطفک انیی من البین.» معلوم می شود خودی که در "انی" است غیر از خودی است که در "بینی"است. آن خودی که حجاب است "انیّت" یا خودِ پنداری است که‌ غیر از خودِ حقیقی به معنای هویت شخص است. ↩️به تعبیر برخی دو مرتبه از خود و من مطرح است: من سافل و من عالی، یا به تعبیر جولیان نورویچی عارف انگلیسی در قرن چهاردهم، جان سفلی و جان عِلوی. ◽️درک حضور و ملاقات و وصال با معشوق برای جان عِلوی است، چنانکه حافظ از جان علوی سخن می گوید که تمنای وصال آن یگانه را دارد. جان علوی هوس چاه زنخدان تو داشت دست در حلقه آن زلف خم اندر خم زد ➖اما نور که وجودش در رؤیت حسی شرط است، در رؤیت قلبی همیشه حاضر هست. حقایق عِلوی از جنس نورند و خداوند نور الانوار و نور مطلق است، لذا چشم بینا برای دیدنش کافی است و به نور دیگری نیاز نیست. او اصلا برای دیده شدن جهان را آفریده است: «فخلقت الخلق لکی اعرف.» کی رفته‌ای زدل که تمنا کنم تو را کی بوده‌ای نهفته که پیدا کنم تو را غیبت نکرده‌ای که شوم طالب حضور پنهان نگشته‌ای که هویدا کنم تو را با صد هزار جلوه برون آمدی که من با صد هزار دیده تماشا کنم تو را! 📝محمدفنایی‌اشکوری http://eitaa.com/dreshkevari ◼️
1_1552295093.mp3
7.63M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه1
1_1562347262.mp3
8.19M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه2
1_1557413150.mp3
25.95M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه3
فتوّت و جوانمردی از نگاه خواجه عبد الله انصاری خواجه عبد الله انصاری هروی در باب نهم از بخش چهارم کتاب گرانسنگ منازل السائرین، که از متون اصلی در عرفان عملی است، تحت عنوان اخلاق از فتوت به عنوان سی ونهمین مقام سلوک بحث و نکات نابی را در این باره ذکر می‌کند که عین بیان خواجه را در اینجا می‌آوریم. قال الله عزّ و جلّ: "إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى." نکتة: الفتوّة أن لاتشهد لک فضلا، و لاتری لک حقا. و هی علی ثلاث درجات: الدرجة الأولی، ترک الخصومه، و التغافل عن الزلّة، و نسیان الأذیّة. والدرجة الثّانیة: أن تقرب من یقصیک، و تکرم من یؤذیک، و تعتذر إلی من یجنی علیک، سماحا لاکظما، و براحا لامصابرة. و الدرجة الثالثة، أن لاتتعلق فی المسیر بدلیل، و لاتشوب اجابتک بعوض، و لاتقف فی شهودک علی رسم. وإعلم ان من احوج إلی شفاعة و لم یخجل من المعذرة الیه، لم یشم رائحة الفتوة. ثم فی علم الخصوص، من طلب نور الحقیقة علی قدم الإستدلال، لم یحل له دعوی الفتوة ابدا. حاصل کلام پیر هرات دربارۀ فتوت این است که جوهرۀ فتوت دو چیز است: نخست خود را از دیگران برتر ندیدن؛ دوم، خود را در برابر دیگران ذی حق ندانستن. فتوت همچون دیگر منازل سالکان سه درجه دارد: درجۀ اول مشتمل است بر: الف. ترک ستیزه جویی، ب. چشم پوشی از لغزش دیگران، ج. فراموش کردن آزار خلق. درجۀ دوم جوانمردی مستلزم سه امر است: الف. نزدیک شدن به کسی که تو را از خود دور می¬کند، ب. اکرام و نیکی به کسی که به تو آزار می رساند، و ج. پوزش خواهی از کسی که بر تو ستم کرده است. جوانمردی اقتضا دارد که این رفتارها را از روی نرمخویی و طیب خاطر و نه از سر فروخوردن خشم و فشار صبر انجام دهی. درجۀ سوم فتوت که با معرفت توحیدی مرتبط است این است که: الف. برای معرفت حق از راه دلیل و برهان سیر نکنی، بلکه با پای شهود گام برداری، ب. خدا را بدون غرض و توقعِ عوض پرستش کنی، ج. در شهود حق به غیر او توجه نکنی. به این بیان، معرفت شهودی حق تعالی و پرستش خالصانه او اوج فتوت است. کسی که حق تعالی را به نور دل نبیند و همچنان در بند برهان و استدلال باشد، او را نرسد که دعوی فتوت کند. از لوازم جوانمردی، گذشت کریمانه از خطاهای دیگران است. کسی که دشمنش را به شفاعت وادارد و از پوزش خواهی او شرمنده نشود بویی از جوانمردی نبرده است. جوانمردی اقتضا دارد که انسان پوزش خطاکار را بپذیرد و بالاتر از آن بدون اینکه از خطاکار توقع پوزش خواهی داشته باشد او را ببخشد و از عذرخواهی دیگران شرمنده شود. اما خواجه از این فراتر می‌رود و می‌گوید باید از کسی که بر تو ستم کرده عذرخواهی کنی. به نظر می‌رسد بیان اخیر زیاده روی باشد و اینکه انسان از کسی که به او ستم کرده عذرخواهی کند به هر توجیهی وجه مقبولی ندارد. http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا می توان فریب نخورد؟ بسیار دشوار است.☑️ تشخیص فکر قلابی بسیار دشوارتر از تشخیص روغن قلابی است. وقتی ظرف و ظاهر حق و باطل یکسان باشد تشخیص دشوار می شود؛ و اذا قیل لهم لاتفسدو فی الارض قالو انما نحن مصلحون الا انهم هم المفسدون و لکن لایشعرون. به تعبیر قرآن کریم اهل افساد از روی عدم شعور خود را اهل اصلاح می پندارند، چون ظاهر و شعارشان شبیه ظاهر و شعار مصلحان است. http://eitaa.com/dreshkevari
اخلاق_و_معنویت_در_آیین_جوانمردی_فنایی_اشکوری_جلسه4.mp3
12.31M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه4
مراسم رونمایی از کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» کتاب «فردای بهتر؛ با معنویت و عقلانیت بیشتر» روز شنبه 17 اردیبهشت 1401در بنیاد علوم وحیانی اسراء رونمایی شد. این کتاب که در مطلع آن متن پیام تصویری آیت الله العظمی جوادی آملی به مناسبت بزرگداشت روز جهانی فلسفه آمده است، توسط انتشارات نور حکمت علوی با هزینه مؤسسه سرو بنیان ادبی مجری برگزاری بخش گردشگری غرفه ایران رویداد جهانی اکسپو، در ۵۰۰ نسخه چاپ شده است. فهرست مندرجات کتاب: پیام آیت الله جوادی آملی فرهنگ، علم و فناوری، حمید پارسانیا فلسفه اسلامی معاصر ایران، محمد فنایی اشکوری مفهوم حکمت در آثار ملاصدرا، شریف لک زایی نقش فلسفه و فرهنگ گفتگو در مواجهه با افراط گرایی فکری، مختار شیخ حسنی رابطه تکنولوژی و معنویت در عصر هایتک، حسن عبدی ایران مهد حکمت و اندیشه ورزی، محمد باقر خراسانی http://eitaa.com/dreshkevari
مقاله فلسفه اسلامی معاصر ایران محمد فنایی اشکوری در کتاب فردای بهتر ارایه شده در روز جهانی فلسفه در نمایشگاه اکسپو در دبی پاییز 1400 فهرست مطالب مقاله: چیستی فلسفه و اهمیت آن ضرورت و فایده فلسفه فلسفه اسلامی سیر تطور فلسفه اسلامی کاستی ها در فلسفه اسلامی فلسفه اسلامی معاصر در ایران مخالفت با فلسفه http://eitaa.com/dreshkevari
1_1579674594.mp3
14.54M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 5
Contemporary Philosophy.pdf
426.7K
Contemporary Islamic Philosophy, Fanaei Eshkevari
1_1579674776.mp3
8.33M
اخلاق و معنویت در آیین جوانمردی فنایی اشکوری جلسه 6 ( رندی و جوانمردی در اندیشه حافظ)
در انتخاب واژه ها دقت کنیم. برخی کلمات بار ارزشی دارند. مهاجرت واژه ای قرآنی و مقدس است. هجرت تعبیری قرآنی است هم ارزش با جهاد. هجرت انتقال از یک جغرافیا به جغرافیای دیگر برای حفظ دین و تقویت و بسط حق است. از این رو هر نوع انتقال و کوچی را با هر انگیزه ای نباید هجرت و عوامل آن را نباید مهاجر نامید. کسانی که از ایران خارج می شوند و خود را در خدمت کشورهای بیگانه و دشمن ایران و اسلام قرار می دهند نباید مهاجر نامید. متاسفانه گاه حتی از فرار اختلاسگران و دزدان به هجرت و مهاجرت تعبیر می کنند که خطایی فاحش است. http://eitaa.com/dreshkevari
💠 به‌مناسبت سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران، فکرت؛رسانه اندیشه و آگاهی به معرفی برخی از آثار فاخر می‌پردازد. 📚 کتاب «تفکر فلسفی» 📝نویسنده: محمد فنائی اشکوری 📌کتاب «تفکر فلسفی؛ در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف» نوشته محمد فنایی اشکوری به‌تازگی توسط انتشارات حکمت اسلامی وابسته به مجمع عالی حکمت اسلامی در قم منتشر و راهی بازار نشر شده است. 📌روش تفکر فلسفی چیست؟ چگونه می‌توان در فلسفه نوآوری کرد؟ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟ نسبت فلسفه با دین چیست؟ فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟ نویسنده می کوشد در فصل‌های گوناگون کتاب به این پرسش‌ها پاسخ دهد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
لطفا پاسخ دهید: شخصی از آیت‌اله بروجردی پرسیده امام جعفر صادق از چه نظر در شیعه اهمیت دارد به جز امامت ایشان ؟ وی فرمودند آن بزرگوار بنيانگذار فقه شيعه و از عالمترين امامان شيعه هستند شخص پرسید شکی نیست که ایشان عالم و امام بودند اما آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد موجود است؟ آیت‌اله گفتند‌ نه خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار دانشجو داشته اند. شخص پرسید:، پس چرا كتابی ننوشته اند؟ زیرا از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته كتاب ارغنون، و از افلاطون كتاب ١٢ جلدی جمهوريت به جا مانده كه ميزان علم آنها را آشكار می سازد چطور در مورد ايشان اينگونه نيست؟ آیت ا... گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه ی نگارش به ايشان نمی داده اند. شخص پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته اند؟ و خلفای ظالم جلوی ارتباط ایشان با مردم را نمیگرفتند؟ آیت ا... گفتند : من هم نمی دانم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به جا مانده است! شخص پرسید در كجا مانده؟ آیت ا... جواب دادند در كتاب بحارالانوار شیخ الاسلام علامه محمد باقر مجلسی رضوان ا... تعالی و چند كتاب ديگر... شخص پرسید علامه مجلسی در چه قرنی می زيسته؟ آیت ا... گفتند: حدودا ٤ قرن پيش! شخص پرسید او از كجا به "علم" امام رسيده و از ایشان در حالی که هیچ نوشته ای به جای نمانده گفته هایش را جمع آوری کرده در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله زمانی بوده و كتابی از امام هم در دسترس ایشان و دیگران نبوده؟ یا مثلا نهج‌البلاغه که گفته میشود گفتار حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام(ع)است و نگارنده آن محمدبن حسین بن‌موسی معروف به سیدرضی است درحالیکه ایشان چهارصد سال بعد از حضرت علی (ع) می‌زیسته؟  بدون هیچ منبع صحیح و مکتوبی از کجا فرمایشات ایشان را جمع آوری کرده‌اند؟  ایت ا... گفتند : نمیدانم! *** در عصر حاضر و الآن که فلش مموری موجود است هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چه به رسد به چهارصد سال که جای خود دارد! +خرافه پرستان دین باور همیشه در اینگونه موارد پاسخی ندارند و فقط سفارش می‌کنند که زيادی كنجكاوی مكنید 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 در زمانه ای زندگی‌می‌کنیم که در آنسوی زمین؛ دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ جیمز وب در حال رصد پیدایش آفرینش در ۱۳ هزارمیلیارد سال قبل هستند . اما در این سو ممدقلی و حسنعلی دارقوزآبادی از قم ؛ با انگشت شصت و تراز بنایی ماه را نمی بینند و تاریخ و تقویم را دگرگون می کنند ‌! جهل همیشه هم قند در چای زدن برای حلالیت آن یا اختراع غسل ترتیبی جایگزین غسل ارتماسی نیست ! بسته به رشد دانش انسان ها ؛ جهالت ایشان هم آپدیت می شود. تموم‌شد رفت... پاسخ این مطالب در فایل صوتی زیر: 👇o
1_1587713862.mp3
6.49M
فنایی اشکوری: پاسخ به شبهه ای درباره میزان اعتبار منابع اسلامی. http://eitaa.com/dreshkevari