منطق عقلایی و عرفی این است که الدار ثم الجار (چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است).
اما منطق فتوت و جوانمردی که بالاتر از منطق عقلایی است می گوید: الجار ثم الدار (اول همسایه بعد خانه).
این منطق حضرت زهرا (س) است.
زهرایی شدن تنها به ابراز احساسات پرشور و اجرای مراسم باشکوه نیست، به اتصاف به سجایا و پیروی از شخصیت و سبک زندگی آن حضرت است.
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐خیلی خجالت کشیدم
🍁 مدرسه پاییزه معرفت فطری
🔺 نشست دوم
🔸🔸🔸🔸🔸
▫️ معرفت فطری و شهود عرفانی
🎤دکتر محمد فنایی اشکوری
🎤 حجتالاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار
⏰ ۱ آذر ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰ - ۱۴:۳۰
🔸🔸🔸🔸🔸
🏢 مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهمالسلام، صفاییه کوچه ۲۱، فرعی اول سمت چپ، پلاک ۵۰
🌐https://maaref.org
🆔 @Maaref_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
محفل ذکر صوفیانه در اندونزی
ظاهرش بیشتر به ورزش گردن میخوره!
انجمن علمی-دانشجویی فلسفه و کلام اسلامی
با همکاری موسسه آموزشی-پژوهشی امام خمینی و جهاد دانشگاهی استان مازندران برگزار میکند:
📌به مناسبت بزرگداشت علامه طباطبایی
با حضور سخنرانان :
آقای دکتر محمد فنایی اشکوری
عنوان سخنرانی (اندیشه عرفانی علامه طباطبایی)
آقای دکتر محمود دیانی
عنوان سخنرانی (مروری بر ژرف کاوی های فلسفی علامه طباطبایی در فهم آیات قرآن کریم)
📆زمان برگزاری : شنبه ۳ آذر | ساعت ۱۰ الی ۱۲
📍مکان برگزاری : دانشگاه مازندران- ساختمان جهاد - سالن کنفرانس
📄به همراه گواهی حضور در نشست
🔍لینک شرکت به صورت مجازی: https://www.roytab.ir/w/d/975
📲راه ارتباطی با ما در ایتا:
@ph_umz
@philosophychannel
🔹شهید مطهری، مرحوم استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی، مرحوم استاد محمدتقی شریعتی به همراه پدر استاد مطهری مرحوم شیخ محمدحسین مطهری در فریمان.
🔸یادی از پدر
🔹چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم میآید (حداقل از چهل سال پیش) من میدیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمیگذاشت و نمیگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد.
🔸... حداقل دو ساعت- و در شبهای جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار میشود و حداقل قرآنی که تلاوت میکند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب میخواند!
🔹حالا تقریبا صد سال از عمرش میگذرد و هیچ وقت من نمیبینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذیحقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند.
🔸 اینها دل را زنده میکند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهرهمند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف میدهد تا به آن لذت عمیقتر الهی معنوی برسد
استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری، احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندک تلخیص
@varesoon
زیارت مزار عالم ربانی، عارف صمدانی، استاد علامه حسن زاده آملی قدس الله نفسه الزکیه.
آمل، هراز، روستای ایرا ۳/۹/۱۴۰۳
http://eitaa.com/dreshkevari
در نشست بزرگداشت علامه طباطبایی مطرح شد
آثار علامه طباطبایی برخاسته از جوشش درونی او است
مدیر گروه فلسفه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، در نشست بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه مازندران، گفت: آثار علامه تقلیدی و صرفا پژوهشی نیست بلکه برخاسته از جوشش درونی او است
https://iqna.ir/00Hpcd
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش همه اینطور بودیم!
http://eitaa.com/dreshkevari
کیش مهر.mp3
14.73M
کیش مهر
همی گویم و گفته ام بارها
بود کیش من مهر دلدارها
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
شرح کوتاه ابیات علامه طباطبایی ره
به مناسبت سالگرد عروج ملکوتی او.
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ترجمه منظوم آیتالکرسی از امید امجد 🌷
انسان قرآنی نه شایعه پراکن است، نه شایعه پذیر.
وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ ۚ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَٰئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا. الاسراء/36
و (ای انسان) هرگز آنچه را که بدان علم و اطمینان نداری دنبال مکن که چشم و گوش و دل همه مسئولند.
Do not pursue that of which you have no knowledge. Indeed hearing, eyesight, and the heart—all of these are accountable.
اگر فقط به این یک آیه عمل شود از بسیاری از مفاسد و فجایع پیشگیری خواهد شد. اگر مردم فقط به آنچه علم دارند اعتماد کنند بساط، تهمت، غیبت، شایعه پراکنی، تبلیغات غلط و بسیاری از فتنه ها و دسیسه ها نسبت به افراد و جامعه برچیده خواهد شد و نفرت و خصومت جایش را به مهر و محبت و اختلاف و تفرقه جایش را به یکپارچگی و وحدت خواهد داد.
انسان قرآنی نه شایعه پراکن است، نه شایعه پذیر.
نه تولید شایعه می کند، نه توزیع شایعه می کند و نه مصرف شایعه.
کسانی که بدون علم به چیزی اعتماد می کنند باید پاسخگو باشند و در قیامت خطاب می شود که:
وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ (الصافات/24)
و (در موقف حساب) نگاهشان دارید که در کارشان سخت مسئولند (بازداشتشان کنید که باید پاسخگو باشند!).
[But first] stop them! For they must be questioned.
تنها با تلاوت و تقدیس و حتی تفسیر قرآن، فرد و جامعه قرآنی نمی شود؛ آن چیزی که فرد و جامعه را قرآنی می کند تربیت قرآنی است. چه بسیار افراد و جمع هایی که در تلاوت و قرائت و تقدیس و تفسیر قرآن سنگ تمام می گذارند اما بویی از تربیت قرآنی نبرده اند.
http://eitaa.com/dreshkevari
95.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀عقل و سکون در حکمرانی
🔹«عقل و سکون در حکمرانی» عنوان کتابی است که به قلم دکتر علی لاریجانی منتشر شده است. وی در این کتاب برخی دیدگاههای خود درباره نقایص حکمرانی در ایران را بیان کرده و در مقدمه آورده است که یکی از مهمترین نقایص، نداشتن نظریههای حکمرانی در برخی مسائل اساسی مانند «عدالت» است.
@TasnimNews
ترفندهای بهائیت در تبلیغ
✍موضوع رابطه علم و دین را جستجو می کردم که اولین مطلبی که با این عنوان در گوگل یافتم در دانشنامه آزاد ویکی پدیابود.
در این مدخل بحثی حدود یک صفحه درباره رابطه علم و دین طرح شده که شامل 5 عنوان در 5پاراگراف است: رابطۀ علم و دین، تاریخچه علم و دین، بهائیت، دیدها، ناسازگاری. نویسنده بهایی این مدخل از میان ادیان عالم تنها از بهائیت نام برده و یک پاراگراف درباره آن نوشته به این صورت که بهائیت علم و دین را سازگار می داند و هیچ نوع تعارضی بین آنها نمی بیند.
این شیوه از تبلیغ غیر مستقیم و اثرگذار بهائیت را در همه جا می توانید ببینید. با این روشها می کوشند بهائیت را به عنوان یک دین آن هم دینی عقلانی و انسانی القا کنند.
یک دایرة المعارف انگلیسی در موضوع ادیان جهان را دیدم که نویسنده بهائی ادیان را بر حسب حروف الفبای انگلیسی بحث کرده و طبق حروف الفبا اولین به اصطلاح دینی را که مطرح کرده بهائیت است که با حرف B . شروع می شود. بعد ادیان بزرگ و جهانی دیگر مثل بودیسم و مسیحیت و اسلام را آورده. هیچ بعید نیست که کل کتاب را برای این نوشته که با آوردن بهائیت در بدو و صدر ادیان به عنوان دینی در کنار سایر ادیان بزرگ جهان جا بیندازند.
صدها و هزاران نمونه از این شیوه غیر مستقیم معرفی و تبیلغ بهائیت را می توانید در رسانه های مختلف جهانی (اعم از حقیقی و مجازی، کتبی و شفاهی، دیداری و شنیداری و غیره ) ببینید.
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
فلسفه و علوم انسانی.mp3
17.66M
نقش دانش آموختگان فلسفه در اسلامی سازی علوم انسانی
جایگاه علوم انسانی در زندگی انسان امروز
دانش ها و مهارت های لازم برای ایفای این نقش
۱۰/۹/۱۴۰۳
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۱ آذر سالگروز شهادت سردار جنگل میرزا کوچک خان
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
چگونه می توان از فلسفه در اصلاح و تکمیل علوم انسانی استفاده کرد؟
👇👇👇
سخنرانی در جمع دانش پژوهان فلسفه
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
📢 «انتظار مؤسسه از دانش آموختگان گروه فلسفه»
✅ چکیده بحث دکتر محمد فنایی اشکوری مدیر گروه فلسفه برای دانشجویان فلسفه موسسه:
🔻این موضوع با درنظر گرفتن هدف مؤسسۀ و هدف گروه فلسفه روشن می شود. تأمین بخشی از هدف مؤسسه بر عهدۀ گروه فلسفه است.
🔻هدف کلی موسسه:
اسلامی سازی علوم انسانی به عنوان مهمترین نیاز علمی امروز جامعه اسلامی، نظام اسلامی و جهان اسلام
🔺منظور از اسلامی سازی علوم انسانی طرد مطلق و کنار گذاشتن کلی علوم انسانی موجود نیست. منظور اصلاح و تکمیل علوم انسانی موجود و هماهنگ کردن و متناسب ساختن آن با فرهنگ اسلامی با استفاده از آموزه های اسلامی و رفع تعارض هایی است که ممکن است وجود داشته باشد.
🔺این هدف با تولید اندیشه در علوم انسانی اسلامی یا در مقدمات آن علوم مانند فلسفه، کلام، تفسیر، اخلاق، فقه، تاریخ و عرفان تأمین می شود.
🔻هدف گروه فلسفه:
علوم انسانی از شاخه های فلسفه نیستند و تنها با فلسفه نمی توان علوم انسانی تولید کرد. اما این علوم دارای مبانی فلسفی اند و با اندیشه های فلسفی مرتبط و از آنها متاثرند.
🔺هدف گروه فلسفه تولید اندیشه فلسفی مرتبط با اسلامی سازی علوم انسانی در سه حوزه است:
1⃣ شاخه های اصلی فلسفه (هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی)،
2⃣ فلسفه های مضاف مرتبط با علوم انسانی (فلسفه علم، فلسفۀعلوم انسانی)،
3⃣ مشارکت در تولید فلسفه های علوم انسانی خاص مانند فلسفه روانشناسی، جامعه شناسی، تعلیم و تربیت)
🔻علوم و معارف مورد نیاز برای تأمین هدف یادشده:
پژوهشگر فلسفه اسلامی باید با علوم و معارف مختلفی آشنا باشد و در حوزه ای تخصص داشته باشد تا بتواند اندیشه فلسفی متناسب و هماهنگ با آموزه های اسلامی تولید کند که ذیلا اشاره می شود:
1⃣ آشنایی با مقدمات علوم اسلامی مانند: ادبیات، منطق و اصول فقه
2⃣ آشنایی با علوم اسلامی مانند: تفسیر، حدیث، کلام، فقه، اخلاق و عرفان
3⃣ آشنایی با فرهنگ، علوم و معارف زمانه در حد دانش عمومی
4⃣ آشنایی با فلسفه اسلامی
5⃣ آشنایی با فلسفه غرب
6⃣ تخصص در یکی از شاخه های فلسفه به صورت تطبیقی
7⃣ آشنایی با یکی از علوم انسانی و قرینه اسلامی آن
8⃣ آشنایی با مقدمات و فنون آموزش و پژوهش، مانند زبان، روش تحقیق و استفاده از ابزارهای جدید علمی
🔺بخشی از این نیازها در دبستان و دبیرستان و حوزه و مراکز علمی دیگر تأمین می شود و بخشی از آنها را باید افراد با اهتمام شخصی خود بدست آورند.
🔺هر مرکز علمی و پژوهشگاه حوزوی یا دانشگاهی که چنین هدفی دارد باید زمینۀ تأمین این مقدمات را فراهم کند. همچنین افرادی که قصد پیگیری این هدف را دارند اگر بخواهند موفق باشند باید این علوم و مهارت ها را کسب کنند.
🔺رسالت گروه فلسفه تامین نیازمندی های فلسفی مورد نیاز در اسلامی سازی علوم انسانی است.
🔺با کسب این مقدمات و توانایی ها زمینه برای تولید اندیشه فلسفی در حوزه های مورد نیاز مرتبط با علوم انسانی اسلامی فراهم می شود.
🔺حاصل این مطالعات فلسفی در اختیار متخصصان در هر یک از رشته های علوم انسانی قرار داده می شود تا با استفاده از آنها و سایر معارف مورد نیاز به سمت اصلاح و تکمیل علوم انسانی و تولید علوم انسانی اسلامی حرکت کنند.
🔰 کانال رسمی گروه فلسفه موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
@philosophy_iki_ac_ir
🟢#محمدفنائی_اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این هم یک نوع بدعت در نماز