✍️مردمی ترین بنیادگذاری یک نظام انقلابی و اسلامی؛ پیدایشی مردمساخته و مردمخاسته و مردمخواسته
✅مشارکت خیرهکننده ملت ایران در همهپرسی سیاسی 1358، تنها گام ملت مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خود در مسیر تکامل انقلابی خود نبود.
✅ملت رشید ایران سالها قبل از رفراندوم فروردین 1358 نخست به انتخاب آزادانه و آگاهانه مکتبی همت گماشت که زیربنای نظام سیاسی اجتماعی آینده باشد؛ برگزیدن مکتب اسلام (برنامه جامع زندگی) بهعنوان مبنای روابط سیاسی اجتماعی.
✅در گام بعد، در جریان نهضت اسلامی، آزادانه و آگاهانه و البته بهتدریج رهبری زعیم دینی حضرت امام خمینی را شناختند و پذیرفتند در حوادث تاریخی متعددی که از اوایل دهه 40 شروع شد رهبری ایشان بهعنوان مرکز نهضت با همراهی و بیعت مردم تثبیت شد.
✅در مرحله بعد، ملت انقلابی بپاخاسته بر اساس ارزشهای حیاتبخش اسلامی، در رفراندومهای عملی محرم سال 1357، اسقاط نظام سلطنتی موروثی را فریاد کشیدند.
✅تعیین نوع نظام سیاسی (جمهوری اسلامی) توسط مردم طی رفراندومی بیسابقه، سراسری و با رأی اعجابآور و تاریخساز 98.2 درصد واجدین شرایط، پیدایی مردمسالارانه یک نظام عمیقاً دینی را تثبیت کرد.
✅فرایند استقرار نظم نوین حقوقی سیاسی جدید با مشارکت معنادار و تأثیرگذار مردم البته تداوم یافت. مشارکت توده و اقشار گوناگون مردم در فرایند تهیه قانون اساسی با انواع اظهارنظرها و نوشتهها و اجتماعات و غیر اینها ناظر به پیشنویس منتشرشده قانون اساسی استمرار یافت.
✅انتخاب مستقیم نمایندگان مجلس تدوینکنندهی قانون اساسی (که به مجلس خبرگان قانون اساسی معروف شد) از سوی مردم طی انتخاباتی آزاد و فراگیر و نهایتاً رأی بیش از 99 درصدی مردم به متن نهایی قانون اساسی در رفراندوم آذرماه 1358، تکوین مردمساخته و مردمخاسته و مردمخواسته نظم جدید سیاسی اجتماعی را آشکار ساخت.
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
🖊️غایت انسان و مسئله حکومت
🔺برای کدام انسان ساختار می سازیم و با تحلیل رفتار کدام انسان برای او نظام حکومتی طراحی می کنیم!؟
🔺اگر انسان را «خلیفة الله» بدانیم، و خالق او را حکیم، آیا می توانیم به نتایج اندیشهای پایبند باشیم که انسان را مسئول نمیداند و خدا را از عرصه تئوری خود کنار گذارده است!
🔹مبنای این ادعا که «انسان خلیفه الله است» چیست؟
🔹آیا تمام انسان ها بصورت بالفعل در مقام خلیفه اللهی قرار دارند؟
🔹شناسایی انسان به عنوان خلیفه الله چه تاثیری بر چگونگی پرداختن به موضوع حکومت دارد؟
✍️این یادداشت
مستنبط از نظریه شهید سید محمد باقر صدر، نکاتی را در این باب مطرح می کند.
@asaas_discourse
⬇️در باب مطالب کانال با ما در ارتباط باشید⬇️
@Asaas_mokhatab
QJPLK_Volume 7_Issue 20_Pages 23-48.pdf
906.1K
✍️مفهوم قانونگذاری در آرای فقهی و حقوقی سید محمدباقر صدر
نویسندگان
سید علیرضا حائری
حامد نیکونهاد حسین امینی پزوه
@drhamednikoonahad
#بازنشر
💥بی توجهی رئیس جمهور حقوقدان به تکلیف قانونی؛ عدم ابلاغ قوانین مصوب مجلس
✍ دکتر حامد نیکونهاد؛ عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه قم
یک بار دیگر رئیس جمهور حقوقدان از ایفای تکلیف قانونی خود سر باز زد و با نقض اصل 123 قانون اساسی، برخی از قوانین مصوب مجلس را که مراحل قانونی خود را طی کرده بود و پس از تأیید شورای نگهبان به ایشان ابلاغ شده بود، امضا و ابلاغ نکرد. اقدامی که یادآور ایستادگی رئیس جمهور سابق در برابر مصوبات مجلس بود.
این بار نوبت به برخی از قوانین بسیار مهم و سرنوشت ساز رسیده بود که قربانی بی توجهی رئیس جمهور به این تکلیف مسلم قانونی شوند. قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14 اسفند 1395؛ قانونی که اصلی ترین مستند قانونی برای ترسیم همه فعالیتها و اقدامات و برنامه ریزی های کشور در مسیر پیشرفت جامعه در همه ابعاد در یک دوره پنجساله (1396-1400) است. قانونی که باید از اولین روز سال جاری آماده اجرا می بود، در اواخر فروردین آن هم با دستور رئیس مجلس در روزنامه رسمی منتشر شد.
قانونی که به تصویب اکثریت دوسوم نمایندگان مجلس و تأیید شورای نگهبان رسیده بود. قانونی که باید مبنای تهیه و تصویب بودجه های سالانه کل کشور از جمله بودجه سال جاری قرار می گرفت.
قانون دیگر، «قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور» مصوب 10 بهمن 1395؛ قانونی که به منزله تجمیع و اصلاح بسیاری از مواد مشترک برنامه های توسعه پنجگانه پیشین بود و جالب آنکه، پیش نویس و مبنای این قانون نیز لایحهای بود که خود دولت به مجلس تقدیم کرده بود.
و مورد سوم «قانون الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش» مصوب 27 بهمن 1395 بود که تسهیلاتی برای فرهنگیان در خصوص سوابق خدمت و بازنشستگی فراهم آورده بود.
البته رئیس جمهور محترم پیش از این نیز از ابلاغ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر مصوب 23/1/1394 نیز خودداری ورزیده بود.
به ناچار و با توجه به استنکاف رئیس جمهور از امضا و ابلاغ این قوانین، دستور انتشار همه موارد یادشده را رئیس مجلس شورای اسلامی، البته با اندکی مماشات و خارج از موعد مقرر در قانون مدنی، خطاب به روزنامه رسمی کشور صادر نمود. (تبصره ماده 1 قانون مدنی)
در این راستا چند نکته به رئیسجمهور محترم یادآور میشود.
۱. رئیس جمهور محترم و حقوقدان به خوبی واقفند که بر طبق اصل يكصد و بيست و سوم قانون اساسی، همان قانونی که رئیس جمهور مکلف به اجرای آن است و سوگند به پاسداری از آن ادا می کند، رئيس جمهور موظف است مصوبات مجلس را پس از طي مراحل قانوني و ابلاغ به وي امضا كند و براي اجرا در اختيار مسئولان بگذارد. و نیز قطعا مستحضرند که بر اساس ماده 1 قانون مدنی رئيس جمهور بايد ظرف مدت پنج روز مصوبات مذکور را امضا و به مجريان ابلاغ نمايد و دستور انتشار آن را صادر كند.
۲. به موجب اصل 123 رئيسجمهور دو وظیفه دارد. یکی امضای مصوبات مجلس پس از طي مراحل قانوني و ابلاغ به وي و دیگری، مصوبه مجلس را براي اجرا در اختيار مسئولان قرار دادن.
۳. اصل 123 در مقام بیان یکی از وظایف قانونی رئیسجمهور است. اگرچه این اصل ضمانت اجرای مشخصی برای خودداری رئیسجمهور از انجام این تکلیف خاص را مقرر نکرده است، اما بر طبق بند 10 اصل 110 قانون اساسی، دیوان عالی کشور صلاحیت رسیدگی به هر نوع تخلف رئیسجمهور از وظایف قانونی را دارد.
۴. ممکن است رئیسجمهور برای خودداری از انجام تکلیف مقرر در اصل 123 معاذیری داشته باشد؛ یعنی عذر موجه برای خودداری از انجام این وظیفه قانونی. به مثل مدعی شود که امضای مصوبه قانونی مجلس، که به معنا و به منزله تعهد به اجرای قانون است، با دیگر تعهدات وی در تزاحم است. ممکن است به تشخیص رئیسجمهور به عنوان رئیس بخشی از قوه مجریه و بالاترین مقام رسمی کشور بعد از رهبر، قانون مصوب مجلس که مراحل قانونی را طی کرده، با توجه به اوضاع و احوال زمان امضا، قابلیت اجرایی ندارد یا اجرای آن خسارات و هزینه های سنگین به کشور وارد می کند و یا اینکه قانون مصوب به رغم عدم مغایرت با قانون اساسی و شرع، در آن مقطع زمانی خاص به صلاح جامعه نیست. نکته آنکه حتی در این فرض رئیس جمهور مجاز به استنکاف از تکلیف قانونی نیست. در این فرض رئیسجمهور باید از ظرفیتهای قانون اساسی مانند اصل 57 و بندهای 7 و 8 اصل 110 بهره بگیرد و یا آنکه به استناد اصل 130 استعفانامه خود را به رهبر تقدیم کند.
۵. ادعای رئیسجمهور مبنی بر مغایرت مصوبه با قانون اساسی و یا احکام شرع، حتی اگر خود نیز مجتهد باشد، پذیرفته نیست. چرا که مرجع صلاحیتدار برای اظهارنظر در خصوص این مسئله، شورای نگهبان است و رئیسجمهور از این جهت وظیفه و مسئولیتی ندارد.
@drhamednikoonahad
روزه داری و روزه خواری
#توییت_خوانی
#حریم_شخصی
#حریم_خصوصی
#حریم_عمومی
#روزه_داری
#روزه_خواری
#تکلیف_شهروندی
#ماه_رمضان
@drhamednikoonahad
هدایت شده از اســــاس
✍️ضرورت پاسداشت راه شهید مطهری با ترویج کرسیهای نظریه پردازی اسلامی
⬅️«راستی چرا مادیین بالاخص طرفداران ماتریالیسم دیالکتیک ، شهامت روبه رو شدن و مواجهه مستقیم را ندارند؟ چرا حاضر نیستند سخن طرف را درست نقل کنند و انتقاد نمایند؟ چرا به مصداق «خود میکشی و خود تعزیرمیخوانی» اول تحریف میکنند و آنگاه به نقد میپردازند؟ چرا به خود و مسلک خود اعتماد ندارند؟ بیاییم رک وصریح دو مکتب را روی هم نهیم و با اصول علمی و منطقی ارزیابی نماییم.» ( شهید مطهری؛ جهان بینی الهی و جهان بینی مادی، 48). ➡️
🔰مطابق بند 4 اصل 3 قانون اساسی دولت مکلف شده روح تتبع و تحقیق در تمامی زمینههای علمی را از طریق تأسیس مراکز تحقیق و تشویق محققان تقویت کند به عبارت دیگر خط و مشی دولت باید در جهت حمایت محققان و تقویت روحیه آنان در تمام علوم باشد.
🔰علومانسانی از حوزههایی است که بومیسازی یا به عبارت دیگر اسلامیسازی این علم یکی از ضرورتهای جامعه ایران اسلامی میباشد چراکه پایههای فکری و انسانشناختی جوامع غربی که اساس و بنیان مدرنیته را تشکیل میدهد در تضاد کامل با جامعه اسلامی است
🔰 علومانسانی غربی در بستر مادی و طبیعتگرایانه شکلگرفته و دارای جهتگیری سکولار و اهداف مادی است به روش تجربی و عقل ابزاری محدود است در حالی که در علومانسانی اسلامی نگاه به انسان نگاهی توحیدی است و بر اساس فطریات انسانی تدوین شده است و ابزار شناخت آن محدود به حس، تجربه و عقل ابزاری نیست
🔰شهید مطهری به عنوان اندیشمند برجسته علوم اسلامی همیشه دغدغه تحول و اسلامی سازی علوم انسانی را داشتند و گام های موثری نیز در این جهت برداشته اند ایشان با وجود تمام مشکلات و نبود امکانات و فضاي سیاسی ضد اسلامی حاکم در زمانشان، به بیان دیدگاههاي اسلام و قرآن در مورد بعضی از مسائل علوم انسانی پرداخته و در مواردي مانند تعلیم و تربیت، فلسفۀ اخلاق، فلسفۀ تاریخ، اجتماع، حقوق زن، سیاست و... اقدام به تولید علم اسلامی کرده اند
🔰از نظر ایشان علوم انسانی اسلامی جهت توحیدی و خدایی دارد که محور سعادت دنیا و آخرت انسان است. ایشان در این باره میگویند: «انسانی که اسلام میخواهد با انسانی که مکتبهای فلسفی بشر میخواهند، از زمین تا آسمان فرق داد. خیلی چیزها که اسلام میگوید با آنچه دیگران میگویند یکی است اما نه با یک دید. اسلام همیشه با مسائل از جهت توحیدی و خدایی نظر میکند.» ( مطهری، هدف زندگی؛ ص،24).اما عدم تحمل مخالفان منجر به شهادت این نظریه پرداز بزرگ اسلامی گردید.
🔰کرسیهای نظریهپردازی و نقد و مناظره یکی از راههای تولید علم است این کرسیها با فراهم ساختن زمینههای تبادل نظر علمی میتواند شرایط لازم برای بالندگی علمی را فراهم سازد.
🔰در حوزه علومانسانی، خود علم و نظریه بهتنهایی کارکرد دارد؛ در حالی که در سایر علوم تا نظریه به مرحله نهایی و یا کالای فیزیکی تبدیل نشود نمیتوان از آن استفاده کرد. علومانسانی نقش مهمی در فرهنگ و ارتقای فرهنگی جامعه دارد؛ هنگامیکه نظریهای در علومانسانی تولید و به جامعه منتقل میشود فرهنگ را دستخوش تغییرات میکند.
🔰 برایناساس نیاز است نظریه در چارچوب علمی شکل گیرد تا به اعتلای فرهنگ جامعه منجر شود. گذشته از آن علومانسانی جهت رشد و تعالی کشور را مشخص میکند و اگر در این زمینه بهدرستی کار شود سایر حوزهها نیز جهتگیری مناسبی خواهد داشت
🔰با نظریهپردازی و نقد و مناظره و رشد محیطهای گفتمانسازی در علومانسانی میتوان جهتگیریها و راهبردهای توسعه کشور را در ابعاد اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بهتر و اثربخشی بیشتری را ارائه کرد. و همچنین راه شهید مطهری در تولید علم اسلامی را پاس داشت.
منابع:
● جمشیدی،محمد حسین و سبزی، داود (1394). نظریه پردازی؛ گامی مهم در بومی سازی علوم انسانی، مهندسی فرهنگی، (83)،127-149
● کربلائی پازوکی، علی و میر هادی تفرشی،محمدرضا،(1396). چیستی علوم اسلامی و رابطه آن با علوم انسانی از منظر شهید مطهری، فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی،(1)،70، 6-18
● نشریه خبری دبیرخانه هیئت حمایت از کرسیهای نظریه پردازی، شماره،8،1394
● فصل نامه اختصاصی تحول در علوم انسانی،(1394). شماره،11و12
___________
@asaas_discourse
هدایت شده از اســــاس
49.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ماهیت مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان در باب «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای دشخیص رجل سیاسی مذهبی مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری»
هدایت شده از اســــاس
دکتر نیکونهاد:
مصوبه زمستان ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص تعریف معیارها و شروط چهارگانه داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری چه ماهیتی دارد؟ تفسیر است یا نظر مشورتی؟ یا مصوبهای در سطح آیین نامه داخلی شورای نگهبان است؟ وجه الزامآوری آن برای شورای نگهبان و نهادهای دیگر چگونه است و آیا ضمانتاجرایی بر آن مترتب است؟ استنباط اعضای شورای نگهبان از تکلیف مقرر در سیاست های کلی نظام، تکلیف بر ارائه نظریه تفسیری نبوده است؟
دکتر طحان نظیف:
آرائی که در خصوص مصوبه از سوی شورا داه شد، آرا تفسیری بود و بخشی از آن اجماعی و بخشی رأی سه چهارم یعنی (9) نفر را دارا بود اما به عنوان تفسیر اعلام نشد بلکه به عنوان یک تکلیفی که مقام رهبری در سیاستهای کلی انتخابات از شورای نگهبان انتظار داشتند، اعلام شد. (بند ۵_ ۱۰ سیاستهای کلی انتخابات) و مقدمه مصوبه شورا نیز به این موضوع اشاره دارد. در باب ماهیت این مصوبه باب بحث بسته نیست.
این دیدگاه در مجلس وجود داشته است که این طرح در چهارچوب مصوبه شورای نگهبان می باشد. و البته شاید در مقطعی این دیدگاه در برخی از اعضای شورای نگهبان نیز وجود داشت که اگر مجلس در این چهارچوب قانون گذاری نماید مورد تایید خواهد بود و اگر از این چهارچوب خارج شود با اشکال شورای نگهبان روبرو خواهد شد. اما با لحاظ تغییر ترکیب شورای نگهبان و غالب نبودن این دیدگاه، شورای نگهبان مبتنی بر روال گذشته خود عمل کرد.
____
@asaas_discourse
دکتر حامد نیکونهاد
مصوبه پرحاشیه؛ ملاحظات حقوق اساسی @drhamednikoonahad
.
مصوبه پرحاشیه؛ ملاحظات حقوق اساسی
۱. تردیدی نیست که اقدام اخیر #شورای_نگهبان در راستای عمل به تکلیف مقرر در #سیاستهای_کلی_انتخابات بوده است؛ دقیقاً همچون دی ماه ۱۳۹۶
۲. شورای نگهبان «مکلف» به تعریف و اعلام شرایط و معیارهایی بوده که برای «تشخیص» سه شرط رجل مذهبی سیاسی، مدیر و مدبر بودن لازم بوده است و عمل به این تکلیف اساسی مستوجب تقدیر است. طبعاً شرایط و معیارهای تشخیص صلاحیت نمی تواند مجمل و کلی باشد در غیر اینصورت کمکی به هدف نمی کند.
۳. شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در مرحله ثبت نام، مستلزم اطلاع وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات از این معیارها و شرایط است.
۴. ساماندهی ثبت نام کنندگان و نیز شفافیت عملکرد شورای نگهبان در احراز صلاحیتها، در گرو اعلام و ابلاغ این شرایط و معیارهای تشخیص بوده است.
۵. ابزار قانونی در اختیار شورای نگهبان برای عمل به تکلیف مقرر در سیاستهای کلی انتخابات، تفسیر است. همان تفسیری که در اصل ۹۸ بر عهدهی شورای نگهبان قرار داده شده است.
۶. ارائه معیارهای کمی و عینی و ملموس و شفاف در احراز صلاحیتها و انطباق آنها بر داوطلبان که مطالبه همیشگی جامعه حقوقی از مرجع تشخیص صلاحیتهای قانونی یعنی شورای نگهبان بوده، ناگزیر مناقشه برانگیز است.
بقا و اصرار بر معیارهای کیفی هم همان شائبه های رفتار سلیقهای را به دنبال دارد.
۷. سن، سابقه، مدرک و سایر موارد از این دست همیشه قابل مناقشه است چون ممکن است شخص صلاحیت داری برای تصدی سمت ریاست جمهوری وجود داشته باشد ولی حائز این شرایط نباشد.
۸. مهم این است که معیارهای نوعی بر اساس مطالعهی کارشناسی صورت گرفته باشد؛ چه آنکه، معیار را برای موارد استثنا تعریف نمی کنند.
@drhamednikoonahad