eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
658 دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
863 ویدیو
22 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ 🍃شعبان🍃 🔰فرا رسیدن ماه شعبان 🔸🔸🔸🔸🔸🔸 💬 رسول خدا (ص) فرمودند : در اين ماه شعبان من را با عبادت ياری کنيد . در صلوات شعبانيه هم به اين موضوع اشاره مي کنيم که اين ماهی است که در آن پيامبر تلاش زيادی در عبادت و روزه داشتند . ♥️ در حديثي آمده که منادي در اول ماه شعبان ندا مي دهد که اي بندگان خدا ماه شعبان رسيده ، ماهي که متعلق به پيامبر (ص) است، آن حضرت را در اين ماه ياري کنيد . انشاءالله از فيوضات ماه شعبان که ماه پيامبر گرامي اسلام است. ماه روزه و دعاست، ماهی است که مقدمه ماه رمضان است، عزيزان به بهترين نحو استفاده کنند. ماه شعبان مناجات شعبانيه دارد ، يکوقتی حضرت امام رهبر کبير انقلاب مي‌فرمودند: مناجاتي است که بسياري از معصومين(ع) آن را مي‌خواندند و اين خودش نکته‌اي است که اهتمام ائمه(ع) را به اين مناجات بسيار عالي و بلند مي‌رساند. 🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍 ✨﷽✨ 🔰دنیای اسلام مدیون (علیه السلام)است 🔴امروز تمام ادیان، شیعه و سنی مدیون امام حسین علیه السلام هستند چون ابا عبدالله نفرمود اگر من با یزید بیعت کنم غدیر از بین می رود، ولایت پدرم یا مسئله ی تشیع از بین می رود بلکه فرمودند: فاتحه ی اسلام خوانده است یعنی اگر من دست بیعت با یزید بدهم نماز و اذان از بین می رود، توحید از بین می رود. لذا امروز دنیای اسلام و صاحبان ادیان مدیون امام حسین علیه السلام هستند نه فقط شیعه. لذا ماه محرم را همه ی مسلمانان باید عزاداری کنند نه فقط شیعه، اگر حکومت یزید استمرار پیدا می کرد و امام حسین علیه السلام بیعت را می پذیرفتند توحید از بین می رفت.
🍃🍂🍃🌹🍃🍂🌾 🍁یاری کردن در گناه دو قسم است: ١-کسی که می خواهد گناهی کند، مقدّمه ای از مقدّمات آن را برایش آماده کند مثلاً انگور خود را به سازندۀ شراب، برای شرابسازی بفروشد. ٢-شخص مقدّمهء حرام را فراهم می کند و قصدی هم ندارد که آن شخص حرام را مرتکب شود. لیکن طوری است که اگر این مقدّمه را فراهم نکند، آن حرام واقع نمی شود. مثلاً صاحب انگور به سازندهء شراب انگورش را می فروشد و قصدی هم ندارد که آن را شراب کند لیکن چون فروشندهء انگور، مثلاً منحصر به این شخص است به طوری که اگر نفروشد سازنده شراب معطّل می ماند (زیرا جای دیگری انگور نیست یا نمی فروشند یا در دسترس نیست) در این صورت هم قطعاً فروختن انگور حرام است. هرچند فروشنده قصد ندارد انگورش را برای شراب بدهد. زیرا فروش انگور در این صورت در عرف «اعانت به شرابسازی» است. 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃🌹 🍁یاری کردن گناهکار در غیر گناه: 🍁کمک کردن گناهکار در غیر جهت گناهش، مثل اینکه به شرابخوار یا بی نماز قرض بدهد. یا در مواقع ضرورت و لزوم فریادرسی کند و زیاد هم برای مردم اتّفاق می افتد و تشخیص تکلیف در این قبیل موارد بسیار مشکل است. زیرا از موارد تزاحم حقوق است. 🍁چون از یک طرف امر شده که از اهل معصیت باید رو برگرداند، چنانچه امیر المؤمنین علیه السّلام می فرماید: «پیغمبر «صلّی اللّه علیه و آله» به ما امر فرمود که باید در برخورد با گناهکاران ترشروئی کنیم» ١ 🍁و حضرت صادق «علیه السّلام» در توبیخ بعضی از اصحاب خود فرمود: «به شما می رسد که کسی از شما شیعیان گناهی مرتکب می شود پس او را بازنمی دارید و معاشرتتان را از او نمی بُرید و او را نمی آزارید تا آن گناه را رها کند» ٢. 🍁و نسبت به خصوص بعضی از گناهان روایات شدیدی رسیده. مثلاً «کسی که بی نماز را به لقمه نانی یا پوششی یاری کند، مثل این است که هفتاد پیغمبر را کشته که اوّلشان آدم و آخرشان محمّد «صلّی اللّه علیه و آله» است» ٣ 🍁و در خبر دیگر از پیغمبر «صلّی اللّه علیه و آله» است «کسی که نمازنخوان را به جرعه آبی یاری کند، مثل این است که با من و با تمام پیغمبران جنگیده است» ۴ 🍁و نیز فرمود: «کسی که به صورت نماز نخوان بخندد، مثل این است که هفتاد مرتبه خانه کعبه را خراب کرده است» ۵. 🍁و روایات دیگری که به این مضمون است، و همچنین دربارۀ معاشرت و مصاحبت با شرابخوار، قطع کننده رحم و دروغگو، تهدیدهای زیادی رسیده است. 🍁از طرف دیگر روایات بسیاری در لزوم رعایت حقّ مؤمن و دوستان اهلبیت «علیهم السّلام» و رحم و سادات و همسایه و غیر اینها و وجوب محبّت آنها و مصاحبت کردن با آنها رسیده و ظاهر این روایات اختصاص به اهل تقوا ندارد یعنی رعایت حقّ رحم، واجب و قطع رحم حرام است. به طور کلّی هرچند اهل تقوا نباشد، چنانچه در قطع رحم و عقوق والدین گذشت که هرچند کافر یا فاجر باشند عقوق والدین و قطع رحم حرام است. و نسبت به سادات هم رسیده که «نیکانشان را برای خدا احسان کنید و بَدانشان را هم به خاطر من» ۶. 🍁و دربارۀ دوستان آل محمّّد «صلّی اللّه علیه و آله» حضرت رضا «علیه السّلام» می فرماید: «دوست بدار آل محمّد را هرچند فاسق باشی و دوست بدار دوستان ایشان را هرچند فاسق باشند» ۷. 🍁و دربارۀ همسایه رسیده «اگر مسلمان باشد دو حقّ دارد و اگر رحم باشد سه حقّ. پس اگر همسایه کافری باشد حقّ همسایگی او باقی است» ۸. 🍁بنابراین، باید دوستان اهلبیت« علیهم السّلام» را دوست داشت و آنها را یاری کرد و حاجتشان را برآورد، هرچند صاحب تقوا نباشند، و سادات را باید گرامی داشت یا رعایت رحم را باید کرد، هرچند معصیتکار باشند. بنابراین تکلیف چیست؟ 👇👇👇👇👇 📚پاورقی: ۱) -امرنا رسول اللّه ان نلقی اهل المعاصی بوجوه مکفهره (وسائل الشیعه ج ١١ ص ۴١٣) . ٢) -و انتم یبلغکم عن الرجل منکم القبیح فلا تنکرون علیه و لا تهجرونه و لا تؤذونه حتی یترک (تهذیب ج ۶ ص ١٨٢) . بقیه روایاتی که در این زمینه رسیده در نهی از منکر ذکر می شود. ٣) -من اعان تارک الصلوة بلقمة او کسوة فکأنما قتل سبعین نبیا اولهم آدم و آخرهم محمد صلّی اللّه علیه و آله (لئالی الاخبار باب ٨ ج ۴ ص ۵١) . ۴) -من اعان تارک الصلوة بشربة ماء فکأنما حارب و جادل معی و مع جمیع الانبیاء (لئالی) الاخبار باب ٨ صفحۀ ۵١ ج ۴) . ۵) -من تبسم فی وجه تارک الصلوة فکأنما هدم الکعبة سبعین مرة (لئالی الاخبار باب ٨ صفحه ۵١ ج ۴) . ۶) -در کتاب کلمه طیبه مرحوم نوری صفحه ٣٣٠ از شهید اول در کتاب درة الباهره و غیر او نقل کرده و در کتاب فضائل السادات به این عبارت نقل شده: اکرموا اولادی الصالحون لله و الطالحون لی. ۷) -عن الرضا علیه السّلام فی مکتوبه کن محبا لآل محمد صلّی اللّه علیه و آله و ان کنت فاسقا و محبا لمحبهم و ان کانوا فاسقین (دار السّلام جلد ٢ صفحه ٢٠٣) . ۸) -کتاب حج مستدرک باب ٧٢ صفحه ٧٩). 🍃🍂🍃🌹🍃🍂🍃
✨﷽‌✨ 🔰امام سجاد عليه السلام: قُلْتُ لِعَلىِّ بْنِ الْحُسَينِ عليه السلام اَخْبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِعِ الّدينِ، قالَ عليه السلام: قَوْلُ الْحَقِّ وَ الْحُكْمُ بِالْعَدْلِ وَ الْوَفاءُ بِالْعَهْدِ 💬به امام سجّاد عليه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه السلام فرمودند: 🌸حقگويى 🌸قضاوت عادلانه 🌸و وفاى به عهد. 📙خصال، ص ۱۱۳، ح ۹۰
❔چرا به امام سجاد ابن می گویند دلیل خاصی دارد ❕❕ 💠💠 👌علامه چنین می آورد ؛ « از پیامبر گرامی روایت شده است که فرمود خداوند از میان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم می باشد و علی بن الحسین پیوسته می گفت من فرزند دو برگزیده هستم زیرا جد او رسول خدا بود و مادرش دختر یزگرد پادشاه ایران بود » 📚بحار الانوار ج46 ص4 ❕شیخ عباس قمی امام سجاد علیه السلام را چنین بر می شمارد ؛ 1⃣تالیف صحیفه کامله است که اهل بیت و عروه الوثقی شیعیان است ‌. 2⃣جمع شدن نجابت عرب و هر دو در او به به اعتبار سخن پیامبر که خدا در میان بندگان دو برگزیده دارد ، برگزیده او از عرب قریش و از عجم فارس می باشد لذا او ملقب به ابن الخیرتین می باشد . 3⃣انتشار اولاد رسول خدا از آن حضرت لذا او را آدم بنی الحسین می گویند . 📚منتهی الامال ج2 ص1175 🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍 ،سجاد_تنبیه_بردگان 🤔 ❔این که در روایاتی آمده که امام سجاد در ماه رمضان بردگان خودش را نمی زد یعنی چه ❗️برده زدن داره که امام سجاد به خاطر ماه رمضان اونها را نمی زد ❕❕ 💠💠 👌دستور به حسن معاشرت با بردگان از دستورات موکد و اساسی اسلام است تا جایی که پیامبر فرمود ؛ « جبرئیل پیوسته سفارش ( حسن معاشرت ) با بردگان را به من می کرد » 📚الفقیه ج 4 ص 13 👌و فرمود ؛ « از هر چه می خورید و می پوشید ، بردگان را هم بخورانید و بپوشانید » 📚امالی طوسی ج 2 ص 18 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « آخرین چیزی که از پیامبر در هنگام وفاتش شنیدم این بود که گفت شما را وصیت می کند به حسن با یتیم و برده » 📚مستدرک الوسائل ج 15 ص 456 👌و فرمود ؛ « از خدا بترسید ، از خدا بترسید در مورد زنان و بردگان زیرا آخرین سخنان پیامبر شما مربوط به حسن رفتار با زنان و بود » 📚الکافی ج 7 ص 49 ❕پیامبر گرامی و امامان بزرگوار علیهم السلام بر اساس این تعالیم ، بهترین رفتار ها را با بردگان می کردند به گونه ای که همگان حسن رفتار با بردگان را از آنها می آموختند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 23 ص 9 باب 1 _ بحار الانوار ج 63 ص 413 ❕حال آنچه مورد قرار گرفته است روایتی در مورد امام سجاد علیه السلام است که آمده است ؛ « زمانی که ماه رمضان می شد امام سجاد علیه السلام بردگان و کنیزان خود را نمی زد ، بلکه و جرم های آن ها را می نوشت و در آخرین شب ماه رمضان از جنایات آنها می گذشت و می گفت بروید شما را عفو کردم و آزادتان کردم ...» 📚وسائل الشیعه ج 10 ص 318 ❕بی شک زدن بدون دلیل و بردگان امری ناپسند است ، اما اگر بردگان جنایاتی به بار بیاورند که شایسته حد و تعزیر باشد ، زدن و تنبیه آنها نه تنها ناپسند نیست ، بلکه برای ادب کردن آنها لازم و است . 👌روایاتی که در مورد تنبیه بردگان توسط امامان نقل شده است ناظر به همین مطلب است که بردگان گناهان و جنایاتی مرتکب می شدند که شایسته حد یا تعزیر بودند و امامان نیز حسب وظیفه آنها را تنبیه می کردند . ❕اما از آنجایی که امامان به حسب مصالح و شرایط اجازه بخشیدن حد و تعزیر را بر دارا هستند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 28 ص 40 باب 18 👌امام سجاد علیه السلام به خاطر شرافت و فضیلت ماه رمضان بردگانی را که جنایت و جرم می کردند و شایسته تنبیه بودند را مورد و بخشش قرار می داد . ❕بنابراین آنچه مذموم است تنبیه کردن بی حساب و کتاب بردگان است اما تنبیه کردن و جاری کردن حدود الهی و تعزیرات بر بردگانی که جرم و جنایت می کنند به هیچ عنوان ناپسند تلقی نمی شود . 🌍🌍🌍🌍🌍🌍🌍 🤔 امام سجاد در نزد علمای اهل سنت و صحابه چگونه بوده است آیا راست است که آنان تصریح به برتری او کرده اند ❗️ 💠💠 👌صحابی بزرگوار جابر بن عبدالله انصاری چنین می گوید: "در فرزندان انبیا کسی چون علی بن الحسین دیده نشده است" 📚حیاه الامام زین العابدین ج1 ص126 🔶عبدالله بن عباس که از نظر سن بسیار از ایشان بزرگتر بود ایشان را بزرگ می داشت و هرگاه ایشان را می دید به او از جای بر می خواست 📚تاریخ دمشق ج36 ص147 📚تذکره الخواص ص324 🔶 نیز درباره امام می گوید: "من هیچ یک از هاشمیان را چون علی بن الحسین ندیده ام" 📚تهذیب التهذیب ج9 ص445 👌و می گوید: "کسی را فقیه تر از او ندیدم" 📚شذرات الذهب ج1 ص105 ❕ می نویسد: "او از برترین مردم وسختکوش ترین آنان در عبادت بود به همین دلیل به زین العابدین نام گرفت" 📚تاریخ یعقوبی،ج3 ص46 👌ابن عساکر می گوید: "راستگو ومورد اعتماد بود، بسیار حدیث می گفت ودارای مقامی بالا وبلند بود" 📚تاریخ دمشق،ج36 ص142 👌ذهبی می گوید: "جلالت قدر او عجیب وبه خدا قسم برازنده
او بود او از نظر شرافت، اقایی،علم،،وعقل کاملی که داشت کاملا شایسته مقام امامت عظمی بود" 📚سیر اعلام النبلا،ج4 ص240 👌 الدین می نویسد: "زین العابدین هدایتگری بزرگ وخود راه نجات بود" 📚وسیله المال فی عد مناقب الال،ص280 ❗️امام شافعی گوید: "علی بن الحسین فقیه ترین اهل است" 📚رسایل جاحظ،ص106 ❗️نووی می نویسد: "همه بر بزرگواری او در همه زمینه ها اتفاق نظر دارند" 📚تهذیب اللغات و الاسمای ق1/ 343 ❗️ابن نسب شناس معروف می نویسد: "فضایل او به حدی است که به شماره و شمارش نمی آید" 📚عمده الطالب ص93 ❗️ابن می نویسد: "او از نظر علم و دین از بزرگان و از سادات تابعین است فضایل او از قبیل خضوع و خشوع و صدقه پنهان و ...معروف است" 📚منهاج السنه ج2 ص123 ❗️محمد بن طلحه می گوید: "او زینت عبادت کنندگان و الگوی زاهدان و سرور تقوی پیشگان و پیشوای مومنان است " 📚مطالب السوول ج2 ص41 ❗️جاحظ می گوید: "انچنان که من دیده ام خوارج و شیعه و معتزله و عامه و خاصه همه درباره علی بن الحسین یک نظر دارند و احدی را نیافتم که در برتری او بر دیگران تردیدی به خود راه دهد یا در مقدم بودن او بر دیگران شک داشته باشد" 📚عمده الطالب ص193-194 ❗علمای فراوانی از اهل سنت زبان به فضل ومدح امام گشوده اند که جهت آگاهی رجوع کنید به کتاب شریف ،ج12 ص1 به بعد 🤔 ❔آیا حقیقت دارد که امام سجاد در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خواندند ❗️آیا چنین چیزی ممکن است ❕❕ 💠💠 👌در این شکی نیست که امام سجاد علیه السلام ، بسیار اهل عبادت و بندگی بودند تا جایی که به سید الساجدین و العابدین و سجاد و ذو النفثات ( صاحب پینه ها که بر اثر عبادت زیاد برپیشانی حضرت ایجاد می شد ) ملقب بودند . 📚کشف الغمه ج 2 ص 74 _ المناقب ج 4 ص 75 _ بحار الانوار ج 46 ص 6 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « پدرم علی بن الحسین علیه السلام در هر شبانه روزی هزار رکعت نماز می گزارد ، چنان که امیر مومنان نیز چنین بود و از پدرم پانصد درخت خرما بود که در نزد هر درخت ، دو رکعت نماز می گزارد » 📚خصال ج 2 ص 517 _ بحار الانوار ج 46 ص 61 ❕روايتى وارد شده كه فاطمه دختر حضرت امير المؤمنين عليه السّلام روزى جابر بن عبد اللّه انصارى را طلبيد و گفت: تو از صحابه كبار حضرت رسولى ، و ما اهل بيت را حقّ بر تو بسيار است، و از بقيّه اهل بيت رسالت همين على بن الحسين عليه السّلام مانده و او بر خود جور مى نمايد در عبادت الهى پيشانى و زانوها و كفهاى او از بسيارى عبادت پينه كرده و مجروح گشته و بدن او نحيف شده و كاهيده، از او التماس نما كه شايد پاره اى تخفيف دهد. ❕چون جابر به خدمت آن جناب رسيد ديد كه در محراب نشسته و عبادت بدن شريفش را كهنه و نحيف گردانيده، و حضرت جابر را اكرام فرمود و در پهلوى خويش تكليف نمود و با صداى بسيار ضعيف. احوال او پرسيد. 🔸پس جابر گفت: يا بن رسول اللّه! خداوند عالميان بهشت را براى شما و دوستان شما خلق كرده و جهنّم را براى دشمنان و مخالفان شما آفريده، پس چرا اين قدر بر خود تعب مى فرمايى؟ حضرت فرمود كه: اى مصاحب حضرت رسول ! حضرت رسالت پناه با آن كرامتى كه نزد خداوند خود داشت ... مبالغه و مشقّت در عبادت را ترك نفرمود- پدرم و مادرم فداى او باد- تا آن كه بر ساق مباركش نفخ ظاهر شد و قدمش ورم كرد، صحابه گفتند كه: چرا چنين زحمت مى كشى و حال آن كه خدا بر تو تقصير نمى نويسد؟ فرمود كه: آيا من بنده شاكر خدا نباشم و شكر نعمتهاى او را ترك نمايم. 👌جابر گفت: يا بن رسول اللّه! بر مسلمانان رحم كن كه به بركت شما خدا بلاها را از مردمان دفع مى نمايد و آسمانها را نگاه مى دارد و عذابهاى خود را بر مردمان نمى گمارد. فرمود كه: اى جابر! بر طريق پدران خود خواهم بود تا ايشان را ملاقات نمايم. » 📚امالی طوسی ج 2 ص 249 _ مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 289 🔸امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « روزى بر پدرم على بن الحسين عليه السّلام داخل شدم ديدم كه عبادت در آن حضرت بسيار تأثير كرده و رنگ مباركش از بيدارى زرد گرديده و ديده اش از بسيارى گريه مجروح گشته و پيشانى نورانيش از كثرت سجود پينه كرده و قدم شريفش از وفور قيام در صلاة ورم كرده، چون او را بر اين حال مشاهده كردم خود را از گريه منع نتوانستم نمود و بسيار بگريستم. ❕ آن حضرت متوجّه تفكّر بودند، بعد از زمانى به جانب من نظر افكندند و فرمودند كه بعضى از كتابها كه عبادت امير المؤمنين عليه السّلام در آنجا مسطور است به من ده، چون بياوردم و پاره اى بخواندند بر زمين گذاشتند و فرمودند كه: كى ياراى آن دارد كه مانند على بن ابى طالب عليه السّلام عبادت كند » 📚الارشاد ج 2 ص 142 _ بحار الانوار ج 46 ص 74 👌هزار رکعت نماز خواندن در شبانه روز،همه وقت را نمیگیرد بلکه وقت بسیاری برا
ی خوراک واستراحت و.....باقی می ماند، بخصوص اگر در نماز فقط حمد خوانده شود، چراکه در روایات ما امده است که نماز برترین موضوع است،و تا انسان میتواند شایسته است که تحت هر نماز بگذارد . 📚بحارالانوار،ج79،ص303،باب4 ❓چگونه این مسئله جای تعجب دارد انگاه که علامه در دفاع از این مطلب چنین می آورد ؛ «در نجف اشرف سراغ داریم افرادی را که در هر 8ساعت رکعت نماز میخوانند،بنابراین مطلب فوق غیر ممکن نیست» 📚الغدیر،ج5،ص40 👌چگونه اهل سنت و وهابیت بر این مساله اشکال می گیرند درحالی که خودشان در شرح حال بسیاری از رجال اهل سنت نقل کرده اند که آنان در شبانه روز و یا تنها در روز هزار رکعت نماز می خوانده اند و این را از آنان می شمارند ، مانند؛ مره بن شراحیل همدانی که گفته شده است در هر شبانه روز هزار رکعت نماز می خوانده است؛ (البدایه و النهایه ج8 ص70 ) و عبدالرحمان ابن ابان ابن عثمان بن عفان (انساب الاشراف ج5 ص120) و علی بن عبدالله عباسی او نیز هزار رکعت نماز می گذارده است (تهذیب التهذیب ج7 ص358) وبلال بن اسعد اشعری نیز چنین بوده است؛ (تهذیب التهذیب ج1 ص503 ) و مصعب بن ثابت ابن عبدالله ابن زبیر نیز چنین بوده است؛ (صفه الصفوه ج2 ص99 ) و ...
🤔 ❔تا آنجایی که من اطلاع دارم،اگه اشتباه نکنم حضرت علی هرشب غسل جنابت میکردن، وغسل اونوقت همش ارتماسی بود(ترتیبی اختراع آخونداست)،حالا بفرمایید چطور هرشب میافتادن توی آبسرد؟ تازه اگه هم سرماش قابل تحمل میبود آبش با هربارغسل فاسد و کثیف میشد. ❕از اینا بگذریم،اونموقع همش جنگ وخونریزی بود،وآدماش همش زخمی ومجروح وخونی بودن،چطور برای نماز میکردن،اصلا امکانش بود؟؟؟ بنابراین با کمی تفکر معلوم میشه که اکثر احکام اسلامی تحت نفوذ بیگانه شکل گرفته تا دستور الهی ❗️❗️ 💠💠 👌اموری که مورد اشکال و شبهه قرار گرفته است ، موارد ذیل است ؛ 1⃣علی علیه السلام هر شب غسل می کرده اند ، یعنی هر شب رابطه زناشویی داشته و جنب می شده اند . ❕این ادعا اساسا باطل و بدون سند و خلاف برخی از روایات قطعی است ، چنان که پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر کس طالب طول عمر است ... با زنان را کم کند ( و در حد میانه نگاه دارد )» 📚الفقیه ج3 ص555 🔸ممکن است نقلی مورد قرار گیرد که علی علیه السلام هر شب غسل جنابت می کرده اند . از کتاب انوار النعمانیه نقل شده است ؛ «در خصوص علت تحريم متعه توسط عمر حكايت شده، كه وي شبي حضرت علي را به منزل خودش فرا خواند، پاسي از شب گذشت و عمر تقاضا كرد كه حضرت علي نزد وي بخوابد. صبح زود عمر از اتاقش خارج شد و به صورت اعتراض به حضرت علي گفت: شما معتقد بوديد كه مرد نبايد شب را به تنهايي بدون زن بگذراند و شما ديشب، شب را به تنهايي سپري كرديد حضرت علي گفت: شما از كجا خبر داريد كه من ديشب تنها بوده ام؟ من ديشب خواهرت را متعه نمودم و او نزد من بوده است.عمر اين قضيه را در قلبش مخفي نگه داشت و وقتي قدرت بر تحريم متعه يافت آن را تحريم نمود» 📚الانوار النعمانیه ، جزایری ، ج2 ص320 👌این نقل هیچ گونه ندارد و با تعبیر حکایت شده است ، بیان گردیده که معلوم نیست چه کسی این داستان را حکایت کرده است ، بنابراین قابل اعتماد نمی باشد . 🔸آنچه مستحب است ، تاهل است و فرموده اند ، مستحب است که انسان حتی یک شب را به صورت و این که همسری در عقد انسان نباشد را نگذراند ؛ « انی ابیت لیله و لیس لی زوجه » 📚بحار الانوار ج 100 ص 217 👌نه این که لازم باشد ، هر شب رابطه برقرار باشد یا زن انسان در نزد او باشد . نقل مذکور هم می گوید خواهر عمر به عقد امام علی در آمد و لزوما سخن از همبستری به میان نمی آورد ، اگر چه نقل مذکور ضعیف و مردود است. 2⃣میگوید غسل در زمان گذشته تنها ارتماسی بوده و غسل ساخته دست آخوندها است . 👌این سخن نیز بی پایه و اساس است ، زیرا خود پیامبر گرامی و امامان اهل بیت علیهم السلام فرموده اند غسل به دو ترتیبی و ارتماسی تقسیم می شود که روایات مذکور را شیخ حر در وسائل الشیعه تحت عنوان ؛ « باب کیفیه غسل الجنابه ترتیبا و ارتماسا » نقل می کند . 📚وسائل الشیعه ج 2 ص 229 باب 26 👌هیچ مانعی نبوده که حتی در زمان گذشته و صدر اسلام ، آب با وسائل گرمایشی آن زمان چون و ... گرم شده و غسل انجام شود ، چه به صورت ترتیبی و چه به صورت ارتماسی و اگر اساسا امکان غسل با آب گرم نبوده و آب سرد هم موجب ضرر و بیماری می شد ، یا خوف ضرر و بیماری بود ، باید عوض غسل تیمم می شده است و خود اهل بیت علیهم السلام حتما مطابق با این حکم رفتار و می کرده اند ؛ 📚وسائل الشیعه ج 3 ص 346 باب 5 3⃣می گوید در آن زمان پیوسته جنگ و خونریزی بوده و مسلمین مجروح و خونی بوده اند ، چگونه برای نماز می کردند ❗️ 👌در پاسخ می گوییم ، بر اساس روایات ، می توانستند وضوی جبیره یا غسل جبیره ، یا تیمم بدون جبیره یا تیمم همراه با بگیرند . 📚وسائل الشیعه ج 1 ص 436 باب 39 _ الحدائق الناضره ج 2 ص 377 به بعد _ جواهر الکلام ج 2 ص 291 به بعد 🔸پیشنهاد می کنیم جهت یادگیری طهارت کتب ذیل را مطالعه کنید ؛ 📚توضیح المسائل ، مکارم شیرازی ص 67 به بعد _ رساله جامع ، سیستانی ، ج 1 مساله 357 به بعد
🤔 ❓آیا داستان توسل ملک به امام حسین در زمان تولد ایشان صحت دارد❗️مگر فرشتگان معصوم نیستند❕❕ 💠💠 👌شیخ روایت می کند که امام صادق علیه السلام فرمود : «چون امام حسين متولد شد حق تعالي جبرئيل را امر فرمود که نازل شود با هزار ملک براي آن که تهنيت گويد حضرت رسول را از جانب خداوند و از جانب خود چون جبرئيل نازل مي شد گذشت در جزيره اي از جزيره هاي دريا به ملکي که او را فطرس مي گفتند و از حاملان عرش الهي بود وقتي حق تعالي او را امري فرمود و او كندي کرده بود پس تعالي بالش را در هم شکسته و او را در آن جزيره انداخته بود پس فطرس هفتصد سال در آن جا عبادت حق تعالي کرد تا روزي که حضرت امام حسين (ع) متولد شد... چون ديد که جبرئيل با ملائکه فرود مي آيند از جبرئيل پرسيد که اراده کجا داريد؟ 🔶 گفت: حق تعالي نعمتي به محمد کرامت فرموده است مرا فرستاده است که او را مبارک باد بگويم. ملک گفت اي جبرئيل مرا نيز با خود ببر شايد که آن حضرت براي من دعا کند تا حق تعالي از من بگذرد پس جبرئيل او را با خود برداشت و چون به خدمت حضرت رسيد تهنيت و تحيت گفت و شرح حال فطرس را به عرض رسانيد. 🔶حضرت پيامبر فرمود که به او بگو که خود را به اين مولود مبارک بمالد و به مکان خود برگردد. 🔷فطرس خويشتن را به امام حسين ماليد بال برآورد و اين کلمات را گفت و بالا رفت عرض کرد يا رسول الله همانا زود باشد که اين مولود را امت تو شهيد کنند او را بر من جهت اين نعمتي که از او به من رسيد مکافاتي است که هر که او را زيارت کند من او را به حضرت برسانم. هر که بر او سلام کند من سلام او را برسانم و هرکه بر او صلوات بفرستد من صلوات او را به او مي رسانم . 📚امالی صدوق ص138 📚کامل الزیارات ص66 📚مناقب ال ابی طالب ج4 ص74 🔶و در دیگر آمده است که : « چون فطرس به آسمان بالا رفت می گفت کیست من و حال آنکه من آزاده شده حسین بن علی و فاطمه و محمد هستم» 📚بحار الانوار ج43 ص245 ❕باید توجه داشت که فرشتگان از گناه و معصیت هستند. 🔷خداوند می فرماید؛ « آنها بندگان شایسته خدا هستند که هرگز در سخن بر او پیشی نمی گیرند و به فرمان او عمل می کنند» 📓انبیاء 26 و 27 ❗️و می فرماید: « هرگز مخالفت او نمی کنند» 📓تحریم6 ❗️ علی علیه السلام فرمود: « هر گز در میان فرشتگان خداوند وجود ندارد» 📚بحار الانوار ج56 ص175 👌اما گفتنی است که درست است که انگیزه های گناه مانند شهوت و غضب در نیست یا بسیار ضعیف است ولی نباید فراموش کرد که آنها فاعل هستند و قدرت بر مخالفت دارند و حتی از ایات قران استفاده می شود که آنها از بیم مجازات خداوند در وحشت هستند 📓انبیائ 28 🔶این تعبیرات همه نشان می دهد که آنها در عین قدرت بر معصیت ، معصوم و پاک از گناهند. 👌از این جا روشن می شود که اگر در بعضی از روایات مانند داستان مذکور در مورد ، درباره کندی بعضی از فرشتگان در اطاعت فرمان حق و تنبیه انان به خاطر این مطالبی آمده است همانند « ترک اولی هایی» است که در مورد انبیا نیز گفته شده است و می دانیم ترک اولی هرگز به معنی نیست . 👌فطرس معصیت و عصیان خداوند را نکرد اما در اجرای دستور الهی با کندی پیش رفت و چون این کردن با شان و مقامش مناسبت نداشت خداوند به سبب آن او را مورد مواخذه قرار داد. 📚پیام امام امیر المومنین ،ج1 ص169
✨﷽✨ 🍃چه کنیم تا از اصحاب امام زمان عج باشیم؟؟🍃 📝جواب از لسان گهر بار امام صادق علیه السلام : 🔰عَنْ أبِي عَبْدِاللهِ عليه السّلام قالَ: مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَكونَ مِنْ أَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ وَلْيَعْمَلُ بِالْوَرَعِ وَمَحاسِنِ الْأَخْلاقِ وَهُوَ مَنْتَظِرٌ فَاِنْ ماتَ وَقامَ الْقائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكهُ. ▫️امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسي كه دوست مي‌دارد از اصحاب امام قائم بشمار آيد، پس در بسر ببرد و و را پيشه خود سازد و به بپردازد، اين چنين كسي را منتظر گويند و اگر بميرد در حاليكه امام خود را زيارت نكرده باشد، پاداش وي بسان كساني است كه در ركاب امام حضور دارند. 📚 مستدرك سفينة البحار، ج ۶، ص ۱۸۴