eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
609 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
772 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه جزءخوانی و تفسیر قرآن ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: تفسیر قرآن کریم همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:از شب اول ماه مبارک رمضان 97الی شب عید فطر.ساعت 21:30الی 22:30جزءخوانی قرآن کریم.ساعت22:30الی23:15سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️ ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar
✅دستگاه غاصب وقتی در ترور امام علی(علیه السلام) ناکام ماند، رویّه ای دیگری را در دستور کار خود قرار داد. این بار تصمیم به ترور شخصیتی امام(ع) گرفتند. پس اولین کار ممنوعیّت نقل حدیث و حدیث نگاری بود. از آنجایی که بیشتر احادیثی که از رسول اکرم(ص) نقل شده بود، از فضائل امام علی(ع) و مقام اهل بیت(ع) بود، ممنوع اعلام شد‌. و کسانی که حدیث نقل می کردند، همچون ابوذر و ابودرداء برای مدتی زندانی می شدند. خلیفه دوم در زمان حکومتش به همه شهرها نامه نوشت که نزد هر کس اگر حدیث هست، باید نابودش کند.(۱) بهانه آنها همان سخنی بود که پیشتر در حضور پیامبر اکرم(ص) هم زده شده بود و آن جمله (حَسبُنا کِتابَ اللهِ) بود! آنها می خواستند اهل بیت(ع) مخصوصاً شخص امام علی(ع) به انزوا برود و برای منفور ساختن آن حضرت(ع) نزد افکار عمومیِ نسل های مختلف جامعه اسلامی دست به این اقدام زدند و تا جایی پیش بروند که کم کم نسلهای بعدی فضائل و نام علی(ع) را فراموش کنند. این رویه ادامه داشت تا اینکه بعدها در زمان معاویه، بردن نام امام علی(ع) و حتی گذاشتن نام علی(ع) بر روی فرزندان با برخورد حکومت مواجه می شد. از طرفی احادیث جعلی را وارد این جریان کردند و فضائل ساختگی را برای خلفاء از جمله ابوبکر و عمر و به ویژه عثمان را باب کردند. معاویه دستور داد، براى خلفاى گذشته، به ویژه عثمان به نقل (و جعل) فضائل بپردازند و براى ناقلان این فضایل جوایز فراوانى در نظر گرفته شد. و در مقابل احادیثی را در مذمّت امام علی(ع) جعل و سپس نقل می کردند. 📚به طور مثال : 1⃣در اواخر حکومت ابوبکر، صعصعة بن صوحان حدیثی در فضیلت امام علی(ع) به مغیرة بن شعبه گفت : مغیره در جواب گفت : 《إِیَّاکَ أَنْ یَبْلُغَنِی أَنَّکَ تُظْهِرُ شَیئًا مِنْ فَضْلِ عَلِیِّ! وَأَمَّا عَلَانِیةً فِی الْمَسْجِدِ فَإِنَّ هَذَا لَا یحْتَمِلُهُ الْخَلِیفَةُ لَنَا! بَل أنا أعلَمُ بِذلکَ! ولکِن هَذا السُلطانُ قَد ظَهَرَ وَقَد أخَذنَا بِإظهَارِ عَیبِ عَلیِّ لِلنَّاسِ!》 ♦️مبادا از تو بشنوم که چیزی از فضائل علی برای من بگویی! اگر فضایل علی در مسجد علناً بیان شود خلیفه ما را معذور نمی‌دارد. من از تو به آن آگاه تر هستم؛ امّا حکومت از ما خواسته است که عیب او را برای مردم بگوییم.(۲) 2⃣همه مورخین و مفسرین اذعان دارند که آیه ۲۰۷ سوره توبه《..وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ الله..》 در شان امام علی(ع) نازل شده است. و ماجرای لیله المبیت را تداعی می کند. اما این فضیلت به قدری برای معاویه، گران آمد وناراحت شد، که در زمان حکومت خود، سَمُرة بن جُندب را به چهارصد هزار درهم تطمیع کرد، که بگوید این آیه درباره عبد الرحمن بن ملجم، قاتل علی(ع) نازل شده است، نه علی(ع)! و آن منافق جنایت پیشه نیز چنین کرد!(۳) 3⃣در زمان حکومت معاویه، مروان بن حکم والی مدینه شد و در آن زمان امام حسین(ع) در مدینه به سر می برد. روزی امام سجاد(ع) پیغامی را از طرف امام حسین(ع) به مروان برد. مروان نام حضرت(ع) و نام برادرش حضرت علی اکبر(ع) را پرسید. وقتی با جواب امام سجاد(ع) مواجه شد که نام هر دو علی است، با عصبانیت گفت : 《عَلیُّ! عَلیُّ! ما یُریدُ اَبُوکَ اَن یَدَعَ احداً مِن وُلدِهِ اِلاّ سَمّاهَ علیّاً؟!! ♦️علی و علی! مثل اینکه پدرت قصد دارد نام تمام فرزندانش را علی بگذارد؟!! وقتی امام سجاد این جریان را به امام حسین(ع) عرض کرد، امام حسین(ع) فرمود : 《وَیلی عَلی اِبنَ مروان الزَّرقاء دَبّاغة الاُدَمِ! لَو وُلِدَ لی مِائَة لَاَحبَبتُ اَن لا اُسَمّی اَحَداً مِنهُم اِلاّ علیّاً(ع)》 ♦️وای بر فرزند مروان چشم زرد دباغ!اگر صاحب صد فرزند نیز شوم دوست ندارم جز علی(ع) نامی بر آنها بگذارم.(۴) 4⃣طبق نقل ابن ابی الحدید معتزلی حدود ۶۰ سال (از سال ۴۰ تا سال ۱۰۰) یعنی از زمان به خلافت رسیدن معاویه تا زمان حکومت عمر بن عبدالعزیز در ۷۰ هزار منبر رسول خدا(ص) بعد خطبه های نماز جمعه، سَبّ و لعن امیرالمومنین علی(ع) می شده است.(۵) 📚منابع: ۱)کنزالعمال متقی هندی، ج۵، ص۳۷ ۲)الکامل فی التاریخ ابن اثیر، ج٣، ص۴٣٠ ۳)قاموس الرجال قرشی، ج۵، ص۳۱۲ ۴)وسائل الشیعه حرّ عاملی، جلد۱۵، ص۱۲۸ ۵)شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید معتزلی، ج۱۳، ص۳۵۶ ❔عملی بی شرمانه در قرآن ؛ ❗️الله محمد در آیه ۱۴ مائده می گوید که در میان مسیحیان تا روز قیامت دشمنی و عداوت و انداخته است. سوال : آیا چنین عملی عادلانه و عاقلانه و اخلاقیست؟ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « وَ مِنَ الَّذِينَ قالُوا إِنَّا نَصارى أَخَذْنا مِيثاقَهُمْ فَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُكِّرُوا بِهِ فَأَغْرَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِما كانُوا يَصْنَعُونَ » «و از كسانى كه ادعاى نصرانيت (و يارى مسيح) داشتند (نيز) پيما
ن گرفتيم ولى آنها قسمت قابل ملاحظه اى از آنچه به آنان داده شده بود بدست فراموشى سپردند، لذا در ميان آنها تا دامنه قيامت عداوت و دشمنى افكنديم و خداوند در آينده آنها را از آنچه انجام داده اند (و از نتايج آن) آگاه خواهد ساخت.» 🔸مائده 14 👌عيسى بن مريم علیه السلام پيغمبر رحمت بود و مردم را به صلح و صفا مى خواند، و تشويقشان مى كرد به اينكه نسبت به آخرت اشراف و توجه كامل داشته و از لذائذ دنيا و زخارف دل فريب آن اعراض كنند، و نهيشان مى كرد از اينكه بر سر دنيا اين كالاى پست تكالب كنند، يعنى مانند درندگان بر سر يك شكار پنجه به روى هم بكشند كه اگر خواننده عزيز بخواهد كلمات آن جناب را ببيند بايد به مواقف مختلفى كه انجيلهاى چهارگانه از آن جناب نقل كرده اند مراجعه كند. 👌ليكن پيروانش عكس العمل بر خلاف، از خود نشان داده و مواعظ و تذكرات آن جناب را از ياد بردند، و چون كردند عداوت و دشمنی میان آنها پراکنده شد . 📚ترجمه تفسیر المیزان ج 5 ص 393 ❕این که قرآن می گوید خداوند میان آنها عداوت و دشمنی افکنده است به آن معنا نیست که خداوند مستقیما چنین کاری را کرده باشد ، بلکه اثر نادیده گرفتن تعالیم مسیح علیه السلام و پیمان شکنی ها و خلاف کاری های مسیحیان ، آن بود که عداوت و دشمنی و اختلاف میان آنها ایجاد شود ، و از آنجایی که هر شیئ و سببی به توحید افعالی و قاعده مسلم ( لا موثر فی الوجود الا الله ) اثرش را از ناحیه موثر یعنی خداوند دارد ، لذا ایجاد کینه و عداوت که متاثر از خلاف کاری های مسیحیان است به خداوند نسبت داده شده است اگر چه سبب ساز اصلی ایجاد کینه و عداوت خود بودند . 👌به بیان دیگر اعمال خلافی که مسیحیان انجام می دادند آثاری داشت که خواه ناخواه دامنشان را می گرفت و پرده بر چشم و گوش و عقل آنها می افکند، و آنها را به و کینه با یکدیگر می کشاند، و از آنجا که خاصیت همه اشیاء و تاثیر همه اسباب به فرمان خداوند است، می توان این کینه و عداوت را که ناشی می شود از اعمال ناپسند ، در تمام این موارد به خدا نسبت داد، اما این نسبت عین اختیار بندگان و آزادی اراده آنها است ، و اشکالی بر خداوند وارد نیست . ❕لذا در آیه مذکور در تفسیر نمونه می خوانیم ؛ « مفهوم آيه فوق چنين است كه پيمان شكنى نصارى و خلافكاري هاى آنها سبب شد كه عوامل عداوت و دشمنى و بذر نفاق و اختلاف در ميان آنها پاشيده شود و از آنجا که ميدانيم آثار اسباب تكوينى و طبيعى بخدا نسبت داده ميشود ( القاء کینه و عداوت به خداوند نسبت داده شده است ) و هم اكنون كشمكشهاى فراوانى كه بين دول مسيحى وجود دارد و تا كنون سرچشمه دو جنگ جهانى شده و هم چنان دسته بندي هاى توام با عداوت و در ميان آنها ادامه دارد، علاوه بر اين، اختلافات و عداوتهاى مذهبى در بين فرق مذهبى مسيحيت بقدرى زياد است كه هم اكنون نيز به كشتار يكديگر ادامه ميدهند. 📚تفسیر نمونه ج 4 ص 318 👌به فرض هم که بگوییم خداوند مستقیما بین مسیحیان اختلاف و دشمنی ایجاد کرده است ، باز هم اشکالی نمی شود زیرا این اختلاف و دشمنی به عنوان عقاب و مجازات خداوند بین آنها پراکنده شده است و بی دلیل نبوده است و آنان مستحق آن بوده اند ، زمانی این القاء کینه و دشمنی ناپسند است که خداوند بدون دلیل دست به آن بزند لذا در تفسیر آسان چنین آمده است ؛ « چون اين كيفر و جزاء در مقابل پيمان شكنى و اهميت ندادن بدستورات خدا بود لذا اين اشكال مورد ندارد كه گفته شود مى شود خدا بين آنان ايجاد عداوت و كينه ورزى كند.» 📚تفسیر آسان ج 4 ص 124 بی‌ادبی‌های شمس تبریزی استفاده شمس تبریزی از الفاظ رکیک و زشت و چرندگویی در نوشتارهای خویش شرمنده بابت این مطالب، لیکن بت‌ها و افراد منحرف باید رسوا بشوند دانلود اسکن کتاب: http://bit.ly/2ztS2F8 💠 تفسیر آیه ۷۴ سوره الفرقان (فضائل اهل البیت علیهم السلام در کتب اهل سنت عمری) 🔥 عبد الله بن عُمَر : اموالتان را به والی تان بدهید حتی اگر با آن پول بنوشند،‼️ این روایت را بیهقی به اسناد صحیح وحسن نقل کرده است. 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌸🍃 🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷 اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْكوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین. خدایا قرار بده كوشش مرا در این ماه قدردانـى شده و گناه مرا در این ماه آمرزیده و كردارم را در آن مورد قبول و عیب مرا در آن پوشیده‌اى شنواترین شنوایان... 🌸 🍃🌸 🌸🍃🌸 🎀 💬 سوال : ابتدا و انتهاى نیت روزه به طور عادى چه زمانى است؟ ✅ پاسخ : ✍ نیت براى روزه ماه رمضان و نذر معیّن، از اول شب تا اذان صبح است 🔷 براى روزه غیر معین (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. ♦ نیت
روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز - تا موقعى كه به اندازه نیت كردن به مغرب وقت مانده باشد - ادامه دارد 💬سوال: آیا کفّاره افطار عمدى روزه، با کفّاره مریض تفاوت دارد؟ ✅پاسخ: 👈 در دو مورد با هم تفاوت دارد: 1️⃣. در مقدار، 2️⃣. در مصرف. ◀️در کفّاره افطار عمدى روزه، باید براى هر روز شصت فقیر را سیر کند (یا به هر کدام یک مد طعام بدهد) و یا دو ماه روزه بگیرد. ↙️اما در کفّاره مریض، اگر بیمارى تا رمضان آینده ادامه داشته باشد، باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. ◀️در کفّاره افطار عمدى، اگر به شصت فقیر دسترسى دارد، نمىتواند به هر کدام از آنها بیشتر از یک مد طعام بدهد ↙️ ولى در کفّاره مریض این امر لازم نیست.
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷 ▪️جلسه جزءخوانی و تفسیر قرآن ⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️⭕️ موسسه فرهنگی مذهبی قرآنی خاتم الانبیا(ص) 🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤🎤 سخنران : دکتر مسعود بازودار(استاد دانشگاه) 💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚 موضوع: تفسیر قرآن کریم همراه با پخش فیلم وتحلیل محتوایی 📢📢📢📢📢📢📢📢📢📢 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕖🕗🕗🕗🕗🕗 زمان:از شب اول ماه مبارک رمضان 97الی شب عید فطر.ساعت 21:30الی 22:30جزءخوانی قرآن کریم.ساعت22:30الی23:15سخنرانی 🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿 مکان : بلوار پیروزی ، نبش میدان حر.موسسه قرآنی خاتم الانبیاء. ↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️↕️ ❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎❎ @drmasuodbazoodar
✅👈انس با قرآن «بسْمِﺍﻟﻠَّﻪِﺍﻟﺮَّﺣْﻤَﻦِﺍﻟﺮَّﺣِﻴﻢ» قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُوا يَفْعَلُونَ 🍀🌼البقرة٧١🌼🍀 ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺖ: ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﻓﺮﻣﺎﻳﺪ ﺁﻥ ﮔﺎﻭ ﻫﻢ ﺁﻥ ﻗﺪﺭ ﺑﻪ ﻛﺎﺭ ﺭﺍم ﻧﺒﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺯﻣﻴﻦ ﺷﻴﺎﺭ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺁﺏ ﺑﻪ ﻛﺸﺘﺰﺍﺭ ﺩﻫﺪ ﻭ ﻫﻢ ﺑﻰ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻳﻚ ﺭﻧﮓ ﺑﺎﺷﺪ. ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻛﻨﻮﻥ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺭﺍ ﺭﻭﺷﻦ ﺳﺎﺧﺘﻰ. ﻭ ﮔﺎﻭﻯ ﺑﺪﺍﻥ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﻛﺸﺘﻨﺪ، ﻟﻴﻜﻦ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺑﻮﺩ ﺑﺎﺯ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻰ ﻛﻨﻨﺪ. 🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀🌼🍀 ✅👈 تفسیر(نور) 🍀🌼«ﺫَﻟﻮﻝ»ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺭﺍم ﺷﺪﻩ، «ﺗُﺜﻴﺮ»ﺍﺯ «ﺍﺛﺎﺭﺓ»ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺷﺨﻢ ﺯﺩﻥ«ﻣُﺴﻠَّﻤﻪ»ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺳﺎﻟﻢ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻋﻴﺐ ﻭ ﻧﻘﺺ ﻋﻀﻮﻯ ﻭ«ﺷِﻴﺔ»ﺍﺯ ﻭﺷﻰ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺧﺎﻝ، ﻭ«ﻟﺎﺷﻴﺔ»ﻳﻌﻨﻰ ﺧﺎﻝ ﻳﺎ ﺭﮔﻪ ﻯ ﺭﻧﮓ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ. 🍀🌼ﻳﻬﻮﺩ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺧﻮﺩ ﺑﻰ ﺍﺩﺏ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﺑﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﻧﺒﺎﻝ ﺑﻬﺎﻧﻪ ﻭ ﺭﺍﻩ ﻓﺮﺍﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻭﻗﺘﻰ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ، ﺑﻪ ﻣﻮﺳﻰ ﮔﻔﺘﻨﺪ: «ﺍﻟﺁﻥ ﺟﺌﺖ ﺑﺎﻟﺤﻖ»ﺣﺎﻟﺎ ﺣﻖّ ﮔﻔﺘﻰ. ﮔﻮﻳﺎ ﻗﺒﻞ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﻃﻞ ﻣﻰ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ. 🍀🌼ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﻯ ﻃﺮﺡ ﻫﺎ، ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻭ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻓﻌّﺎﻝ ﻭ ﺗﻮﻟﻴﺪﻯ ﻭ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻯ ﺭﺍ ﻣﻨﻬﺪم ﻧﻜﻨﻴﺪ. «ﻟﺎﺫﻟﻮﻝ... ﻭﻟﺎﺗﺴﻘﻰ» 🍀🌼ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﻣﺼﺮﻑ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﺑﺎﻳﺪ ﺳﺎﻟﻢ ﺑﺎﺷﺪ. ﻣﺴﻠّﻤﺔ ﺩﺭ ﺳﻔﺮ ﺣﺞ ﻧﻴﺰ ﺯﺍﺋﺮ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﻳﺪ ﺭﻭﺯ ﻋﻴﺪ ﻗﺮﺑﺎﻥ، ﺣﻴﻮﺍﻥ ﺳﺎﻟﻢ ﺫﺑﺢ ﻛﻨﺪ. 🍀🌼ﻏﺮﻭﺭ ﻭ ﻫﻮﺱ، ﻛﺎﺭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺟﺎﻳﻰ ﻣﻰ ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻛﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺮﭼﻪ ﺭﺍ ﻃﺒﻖ ﻣﻴﻞ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﺎﺷﺪ،ﺣﻖّ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ«ﺟﺌﺖ ﺑﺎﻟﺤﻖ» 🍃🌹➖🌹➖🌹➖🌹🍃 💬سوال: نان خور به چه کسی گفته می شود و شرایط آن چیست؟ ✅پاسخ: ✍ کسی که هزینه تغذیه او - هر چند برای مدتی کم - به عهده انسان باشد؛ مانند افراد تحت سرپرستی شخص (زن، فرزند، خدمتکار) و نیز میهمان (با وجود شرایطی). 👈در وجود پرداخت فطره، فرقی نمی کند که نان خورها، فرد کوچک - مانند طفل شیرخوار - باشند یا بزرگ، مسلمان باشند یا کافر، دادن خرج آنان بر او واجب باشد - مانند همسر - یا نه و در شهر دیگر - مانند فرزند انسان که در شهر دیگری مشغول به تحصیل است - باشند یا در شهر خود او. __________ 📚 کتاب «آموزش مصور احکام» مطابق با فتاوای آیت الله العظمی خامنه ای، احکام عبادات، بخش روزه، ص 💬سؤال: اگر پرداخت فطریه را سال گذشته فراموش کرده ایم، الان چه وظیفه ای داریم؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: احتياط واجب آن است كه فعلا بدون قصد ادا و قضا قربة الی الله بدهید. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: اگر موقعی که دادن زکات فطره واجب است فطره را ندهد و کنار هم نگذارد احتیاط مستحب آن است که بعداً به نیت «ما فی الذمه» یعنی بدون اینکه قصد ادا و قضا کند فطره را بدهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی: اگر موقعى كه دادن زكات فطره واجب است، فطره را ندهد و كنار هم نگذارد، بعد ـ بنابر احتياط واجب ـ به نيّت آنچه شارع مقدّس از او خواسته فطره را بدهد. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: به احتياط مستحب بدون نيّت ادا يا قضا، فطره را بدهد. ✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط واجب باید بدهید. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر سال گذشته فطریه را کنار گذاشته باشد و فراموش کرده باشد الآن بدهد و نیز اگر کنار نگذاشته باشد الآن باید فطریه سال گذشته را بدهد لیکن در این صورت احتیاط واجب آن است که قصد ادا و قضا نکند بلکه به قصد ما فی الذمه بدهد یعنی به این قصد که اگر در واقع به ذمه او ادا باشد به قصد ادا و اگر در واقع وقت آن قضا شده باشد به قصد قضا باشد. 📚 استفتاء از سایت مراجع عظام تصور کنید خانه تان آتش گرفته و شما دو لیوان در دست دارید؛ اولی آب و دومی نفت. کدام را روی آتش خالی می کنید داد زدن، تهدید کردن، تمسخر، توهین و تحقیر کردن، انتقاد کردن، کتک زدن، قهرکردن و محروم کردن مانند لیوان نفت دردست شما باعث شعله ور شدن آتش خشم شما و همسرتان (فرزندتان) خواهد شد . اما همدلی، درک متقابل، احترام، عشق، گوش دادن، آموزش دادن، امیدوار بودن، آرام بودن، مدیریت رفتار خود را داشتن همان لیوان آبی است که نه تنها آتش را خاموش می کند، به شما توانایی حل مسائل را خواهد داد . فراموش نکنید شما قدرت انتخاب دارید. لیوان آب را انتخاب می کنید یا لیوان نفت را آموختن مدیریت خشم مانند لیوان آبی است که در دست داریم و روی آتش خشم‌مان می‌ریزیم. علت علمی مضر بودن وعده ناهار چیست؟ پرخوری عامل اکثر بیماریهاست در شبانه روز یک الی دو وعده غذا کافیست دو وعده خوردن و بین روز چیزی نخوردن مستحب است (رساله امام خمینی) برخلاف تصور رایج ناهار نخوردن باعث قوت بدن می شود .اطبای اسلامی و اکثر کسانی که خصوصا کار فکری می کنند و نیاز به انرژی زیادی دارند یک الی دو وعده غذا می خورند استاد تبریزیان میگفتند روزی یک وعده غذا میخورند.استاد خیراندیش دو وعده می خورند. 🔻ناهار از دیدگاه طب اسلامی در طب اسلامی وعده های اصلی غذا صبح و شب است و ناهار نداریم. ناهار نخوردن و به جای آن استراحت قیلوله موجب
سلامتی و تناسب اندام است. و بالعکس شام نخوردن موجب زیان برای بدن است. در قرآن آمده در بهشت مومنان با دو وعده غذای صبح و شب پذیرایی میشوند: و لَهُمْ رِزْقُهُمْ فِیهَا بُکْرَهً وَعَشِیًّا روزى آنان بامدادان و شامگاهان است (سوره مبارکه مریم/ آیه ۶۲) خدا در مهمانی خود در ماه رمضان دو وعده صبح و شب به ما غذا میدهد و ناهار نداریم! غربی ها خود نیز ب این نتیجه رسیده و سعی میکنند صبحانه و عصرانه بخورند و ناهار مصرف نکنند. در صدر اسلام مسلمین ناهار نمیخوردند و ناهار از زمان معاویه شکم پرست باب شد! امام جعفر صادق علیه السلام خطاب به فردى که از سوء هضم و درد معده شکایت داشت فرمودند: «فقط اول روز و اول شب به تغذیه بپرداز و میان صبحانه و شام چیزى نخور که مایه ی فساد بدن است▪ اگر شخصی دچار ضعف می شود چاره کار ناهار خوردن نیست بلکه باید شام را خوب بخورد چرا که شام فواید بسیاری دارد و ترک آن باعث ضعف شدید بدن می شود. شام در اسلام مهم ترین وعده غذایی است و هر موقع بعد از مغرب خورده شود شام محسوب می شود. ✍عموما شاهد هستید خوابی که در وعده بعد از ظهر به علت مصرف ناهار و خستگی حاصل از فعالیت روزانه میباشد, دارای عوارض شدید مانند: کوفتگی بدن، سردرد، بی حالی، بی حوصلگی، و…میباشد و عموما بعد از بیدار شدن نیز تا مدتی افراد کسل هستند، بالاخص اینکه خواب با شکم پر و خستگی با فصل پاییز توام شده است. ❗️♦️علت مضر بودن وعده ناهار چیست؟ یکی از علل نهی ناهار در طب اسلامی زمان آن است که هضم غذا برای بدن در این زمان دشوار است هر چه به سمت اذان ظهر می رویم قدرت هضم کمتر می شود. و دلیل دیگر نیاز دستگاه گوارش به استراحت… ✍طب جدید می گوید هضم معده حدود ۶ ساعت و روده حدود سه ساعت. پس از آن تازه به هضم کبدی می رسیم.. پس بین دو وعده باید حدود ۱۰ ساعت فاصله باشد. ❗️♦️وعده غذایی ظهر، مضر بوده و و را در بدن زیاد می کند و سبب می گردد. به همین دلیل در طب اسلامی و طب سنتی دو وعده مصرف غذا در صبح و نزدیک غروب توصیه شده است. ناهار نخوردن و به جای آن استراحت قیلوله موجب سلامتی و تناسب اندام است. گرم ترین زمان در طول روز، ظهر میباشد و باید در آن ساعت بدن سرد و خنک گردد، در نتیجه صرف غذا موجب تمرکز خون در دستگاه گوارش میشود وانرژی زیادی از دست میرود. بنابراین باید انرژی بدن در این ساعت از خواب قیلوله تامین گردد. ❗️❗️آیا میدانید معنای کلمه ناهار چیست؟ شامگاهانت دهد وعده به شامی خوش بامدادانت دهد وعده به ناهاری ناصر خسرو. 🔹دهخدا برای ما معنی میکند: معنای کلمه ناهار : به معنای منفی و سلب کردن :به معنای خورش و غذا به معنای: غذا نخوردن پس وقتی گویند وقت ناهار است یعنی وقت نخوردن است یعنی زمانی که نخوردن موجب سلامتی بدن میشود 🔹شام وعده غذایی بسیار مهمی است که به هیچ عنوان نباید ترک شود. فقط باید حداقل سه ساعت تا زمان خواب فاصله داشته باشد. 💠مزایای حذف تدریجی وعده ناهار از رژیم غذایی ترک وعده نهار موجب تقویت ایمنی بدن، تناسب اندام، حفظ تعادل مزاج و رفع بیماری ها می شود.: ▪️افزایش سیستم ایمنی بدن ▪️پیشگیری از چاقی ▪️پیشگیری و درمان چربی خون ▪️پیشگیری ودرمان قند خون ودیابت. ▪️پیشگیری و درمان کبد چرب ▪️پیشگیری از ضعف حافظه و درمان ضعف حافظه. ▪️پیشگیری از غلبه دم و درمان کمکی در مهار غلبه دم ▪️پیشگیری از فشار زیاد به معده و درمان کمکی جهت پاکسازی معده. ▪️پیشگیری از ابتلاء به بیماریهای مختلف قلبی مانند انسدادها، ضعف عضلات ودرمان کمکی آن. 👌ترک تدریجی موجب تقویت کلی بدن، ایجاد نشاط، جوانی، طول عمر و… میشود. 💠راه حل برای حذف تدریجی ناهار کم کردن فاصله ی زمانی بین صبحانه و شام یک روش خوب برای حذف ناهار است. 👌صبحانه در فاصله ۹ تا ۱۰ صبح؛ 👌شام هم بعد از اذان مغرب، با کمترین فاصله زمانی، که تقریبا ۳الی۴ساعت قبل از خواب است. (خوردن ناشتا هم بعد اذان صبح) 🌺پیشنهادها برای ترک ناهار و خواب بعد از ظهر – دو عادت مضر و غلط: صبحانه خوب و کامل به محصلین و افرادیکه صبح سرکار میروند بدهید. ✍ ابن علیان ❔آیا حقیقت دارد که هرکس در گرما ازدواج کند ، کارش به طلاق می رسد ❗️مگر چه ملازمه ای بین آن دو وجود دارد ❕ضد دینان این حکم را می کنند ❕❕ 💠💠 👌در این رابطه روایاتی در مجامع روایی ما نقل شده است . ❕« ضریس بن عبد الملک می گوید که به امام باقر علیه السلام خبر رسید که مردی با دیگری در نصف روز و زمان گرم روز کرده است . 🔰امام علیه السلام فرمود ؛ « آنان با یکدیگر متفق نخواهند بود » ، پس از مدتی از هم جدا شدند » 📚الکافی ج 5 ص 366 ❕این که چه ملازمه ای بین عقد کردن در گرم روز و طلاق وجود دارد ، ممکن است از این جهت باشد که آن ساعت ، ساعت نامیمون و نحسی بوده
که تاثیراتی منفی بر آینده آن می گذارد ، چنان که در روایاتی دیگر از عقد کردن در ساعاتی که قمر در عقرب است نهی شده است چرا که آثار مخربی را در پی خواهد داشت ؛ 📚وسائل الشیعه ج 20 ص 114 باب 54 ❕و یا ممکن است از این جهت باشد که شدت داغی و گرما بر وضعیت جسمی انسان میگذارد و قدرت خوب فکر کردن و تصمیم گرفتن را از انسان می گیرد و انسان اقدام به ازدواجی میکند که به صلاح او نیست ، لذا بهتر است که عقد و ازدواج کردن در ساعاتی صورت گیرد که زوجین شرایط بهتری برای فکر کردن و تصمیم داشته باشند . ❕و یا ممکن است از این جهت نیز باشد که در ساعت گرم روز اگر كسى ازدواج كند بر اثر گرماى هوا، صورت برافروختگى و جذابيّت غير واقعى پيدا مى كند و بعد از فرو گرما، آن صفات زائل مى شود و همین مساله آن ازدواج را متزلزل کند چنان که به این نکته در روایتی اشاره شده است ؛ 📚التهذیب ج 7 ص 466 👌فقیه بزرگوار مکارم می آورد ؛ « این که از عقد کردن در ساعات گرم روز نهی شده است احتمال دارد به خاطر اين باشد كه ساعت ناميمونى است و احتمال ديگر اين است كه در ساعت گرم روز اگر كسى ازدواج كند بر اثر گرماى هوا، صورت برافروختگى و جذابيّت غير واقعى پيدا مىكند و بعد از فرو نشستن گرما، آن صفات زائل مى شود » 📚کتاب النکاح ج 6 ص 84 ❔سوالی ذهن بنده را به خود مشغول کرده بود؛ و آن اینکه آیا توریه در دین اسلام جایز است ❕❗️ 💠💠 👌توريه (بر وزن توصيه) به سخنى گفته مى شود كه شنونده از آن چيزى مى فهمد و گوينده از آن چيز ديگرى را اراده مى كند، يا به تعبير ديگر سخنى است دو پهلو، كه عبارت تاب هر دو معنى را دارد، و افرادى كه به پرهيز از دروغ هستند گاه به آن متوسل مى شوند، تا هم دروغ نگفته باشند و هم شنونده از اسرار آنها آگاه نشود ، مثالهاى زير مى تواند اين معنى را كاملًا روشن كند ؛ 1⃣ كسى از ديگرى سؤال مى كند آيا اين كار خلاف را تو كرده اى؟ او در جواب مى گويد استغفراللّه پناه به خدا مى برم . ❕شنونده از اين سخن نفى آن كار را مى فهمد در حالى كه گوينده استغفار از عمل خلافى بوده است كه انجام داده است. 2⃣از يكى از دانشمندان سؤال كردند، جانشين بلافصل پيامبر صلى الله عليه و آله كه بود؟ او كه در شرائطى بود كه نمى بايست عقيده خود را صريحاً بيان كند در جواب گفت: «مَنْ بِنْتُهُ فِى بَيْتِهِ؛ آن كس كه دخترش در خانه او بود» (شنونده چنين فكر مى كرد كه منظورش اين است كسى كه در خانه پيامبر بود يعنى ابوبكر) ولى منظور گوينده اين بود آن كسى كه دختر پيامبر فاطمه زهرا عليها السلام در خانه او بود، يعنى على عليه السلام. 3⃣در داستان سعيد بن جبير و حجاج مى خوانيم هنگامى كه حجاج از او سؤالاتى كرد، مى خواست بهانه ای براى قتل او بتراشد، پرسيد تو مرا چگونه آدمى مىدانى؟ گفت: انت عادل (عادل در لغت عرب دو معنى دارد يكى به معنى عدالت پيشه و ديگر به معنى شخص كافر است كه عديل و شريك براى خدا قائل است، همان گونه كه قرآن مى گويد: «ثُمَ الَّذينَ كَفَرُوا بِرَبِّهِمْ يَعْدِلُونَ؛ كافران براى پروردگار خود، شريك و قرار مىدهند». ( انعام 1) 🔹از آنچه در بالا آمد روشن شد كه توريه هرگز دروغ نيست، چرا كه نيّت گوينده سخن راستى بوده و عبارات او نيز تاب آن معنى را داشته است هر چند شنونده به خاطر ذهنيت خودش چيز ديگرى را از آن فهميده و معلوم است اشتباه شنونده در فهم معنى كلام ارتباطى به ندارد. 📚اخلاق در قرآن ، مکارم شیرازی ج 3 ص 240 ❕در پاره اى از روايات عنوان رسما از توریه نفى شده است. 👌در حديثى از امام صادق علیه السلام مى خوانيم که راوی سوال کرد ؛ « كسى دم در مى آيد و اجازه ورود به خانه مى طلبد ، صاحب خانه (كه مانعى از پذيرش او دارد) به مى گويد بگو او اينجا نيست (و منظور از آن مثلا همان پشت در خانه است) امام علیه السلام فرمود اين دروغ نيست » 📚وسائل الشیعه ج 12 ص 254 👌مواردى از سخنان انبياء در قرآن ديده مى شود كه در روايات اسلامى آنها را به عنوان توريه معرفى كرده اند نه دروغ. ❕مانند گفتگوى ابراهيم عليه السلام با بت پرستان بابل كه وقتى از او سؤال كردند تو اين بلا را بر سر خدايان ما آورده اى، او در پاسخ گفت: «بَلْ فَعَلَهُ كَبيرُهُمُ هَذا فَاسْئَلُوهُمْ انْ كانُوا يَنْطِقُونَ؛ (ابراهيم) گفت بلكه اين كار را بزرگشان كرده است از آنها بپرسيد اگر سخن مى گويند». ( انبیاء 63) 👌گرچه شنونده از اين عبارت ممكن است چنين بفهمد كه ابراهيم بت شكنى را به بت بزرگ داده است، ولى جمله «انْ كانُوا يَنْطِقُونَ» (اگر آنها سخن مى گويند) به عنوان شرط براى اين نسبت قرار داده شده، يعنى اگر آنها مى توانند حرف بزنند كار كارِ آن بت بزرگ است. همچنين جمله «انّ
َكُمْ لَسارِقُونَ؛ شما سارق هستيد» ( یوسف 70) كه كارگزاران يوسف عليه السلام به برادران گفتند با توجه به آيات قبل از آن چنين در ذهن منعكس مى كند كه آنها پيمانه شاه را دزديده بودند، در حالى كه منظورشان يوسف عليه السلام از پدر در كنعان بود. 📚بحار الانوار ج 69 ص 240 _ 241 ❕كوتاه سخن اين كه توريه و گفتن سخنان دو پهلو هرگز مصداق كذب نيست هر چند مخاطب به خاطر ذهنيتش چيزى از آن مى فهمد كه با واقعيت مطابقت ندارد، اما متكلم منظورش مفهوم صحيح و درستى است و آنها كه صدق و كذب را ظاهر كلام مى دانند، نه مراد و مقصود گوينده ممكن است توريه را نوعى دروغ خفيف بدانند در حالى كه چنين نيست، معيار صدق و كذب، مراد و مقصود گوينده است كه قابل تطبيق بر محتواى عبارت باشد. 👌مثلًا كسى از ديگرى مى پرسد اين لباس را فلان كس به شما اهداكرده است؟ مخاطب كه مايل نيست اين مطلب را صريحاً نفى كند در جواب به صورت توريه مى گويد خدا او را عمر دهد. اى بسا شنونده از اين سخن چنين استنباط كند كه آرى او به من داده است در حالى كه گوينده چنين را نداشته است، تنها دعايى در حق او كرده است. 📚تفسیر نمونه ج 19 ص 95 ❔قرآن در آیه ۱۱۸ بقره مخالفین پیامبر را نفهم ونادان خطاب می کند زیرا مخالفین محمد چنین سوال کردند که چرا الله با ما سخن نمی گوید؟ و چرا برای اثبات صدق نبوت محمد ای نشان نمی دهد؟ چرا الله مخالفین محمد را نفهم و نادان خطاب می کند ❕❕ 💠💠 👌خداوند می فرماید ؛ « وَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينا آيَةٌ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ » ❕« افراد ناآگاه گفتند: چرا خدا با ما سخن نمى گويد؟ و آيه و نشانه اى بر خود ما نازل نمى كند؟ پيشينيان آنها نيز همين گونه سخن مى گفتند دلها و مشابه است، ولى ما (به اندازه كافى) آيات و نشانه ها را براى اهل يقين (و حقيقت جويان) روشن ساخته ايم.» 🔰بقره 118 👌در حقيقت اين گروه كه قرآن از آنها به عنوان الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ (آنها كه نمى دانند) ياد كرده، دو در خواست داشتند ؛ 1⃣چرا خداوند مستقيما با ما سخن نمى گويد؟ 2⃣چرا آيه اى بر خود ما نازل نمى شود؟ 👌قرآن در پاسخ اين ادعاهاى و خودخواهانه مى گويد ؛ « پيشينيان آنها نيز همين گونه سخنان داشتند، دلها و افكارشان مشابه است، ولى ما آيات و نشانه ها را (به مقدار كافى) براى آنها كه حقيقت جو و اهل يقين هستند روشن ساختيم» 🔷اگر براستى منظور آنها درك حقيقت و است، همين آيات را كه بر پيامبر اسلام نازل كرديم نشانه روشنى بر صدق گفتار او است، چه لزومى دارد كه بر هر يك يك از افراد مستقيما و مستقلا آياتى نازل شود؟ و چه معنى دارد كه من اصرار كنم بايد خدا مستقيما با خود من سخن بگويد؟ ❕ نظير اين سخن را در سوره آيه 52 نيز مى خوانيم ؛ « بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِنْهُمْ أَنْ يُؤْتى صُحُفاً مُنَشَّرَةً » « هر يك از آنها انتظار دارند اوراق متعددى از آيات بر آنها نازل گردد» چه انتظار بيجايى 👌اصولا اين كار، علاوه بر اينكه هيچگونه ضرورتى ندارد بر خلاف پروردگار است زيرا ؛ 🔹اولا ؛ اثبات صدق پيامبران براى همه مردم از طريق آياتى كه بر خود آنها نازل مى شود كاملا است. 🔹ثانيا ؛ نزول آيات و معجزات بر هر كس ممكن نيست، يك نوع و آمادگى و پاكى روح لازم دارد، اين درست به آن مى ماند كه تمام سيمهاى شبكه وسيع برق يك شهر (اعم از سيمهاى قوى و بسيار نازك) انتظار داشته باشند كه همان برق فوق العاده نيرومندى كه به نخستين كابلهاى قوى منتقل مى شود به آنها نيز منتقل گردد، مسلما اين انتظار، انتظار غلط و نابجايى است، آن مهندسى كه آن سيمها را براى انجام وظائف مختلف تنظيم نموده سهم همه آنها را منظور كرده، بعضى بلاواسطه از مولد برق نيرو مى گيرند و بعضى با واسطه با مختلف. 👌از آنچه گذشت روشن می شود که چرا خداوند از چنین افرادی به عنوان کسانی ناآگاه هستند و چیزی نمی دانند ( الذین لا ) یاد کرده است . 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 422 💬سوال: کسی که در افطار شب عید فطر، میهمان دیگری باشد، فطریه‌اش به عهدۀ کیست؟خودش یا صاحب‌خانه؟ آیا فرقی می‌کند که قبل از اذان مغرب به میهمانی رفته باشد یا بعد از آن؟ ✅پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: فطره مهمانى كه پيش از غروب شب عيد فطر با رضايت صاحب خانه وارد شده و نان خور او حساب مى‌شود، بر او واجب است؛ و فطره مهمانى كه بعد از غروب شب عيد فطر وارد مى‌شود بر صاحبخانه واجب نيست، اگرچه پيش از غروب او را دعوت كرده باشد و در خانه او هم افطار كند. ⚠️نکته: با یک شب مهمان نان خور حساب نمی
شود. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: میهمانى که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شده و نانخور او محسوب مى شود (یعنى تصمیم دارد مدّتى نزد او بماند) دادن زکات فطره او نیز واجب است، امّا اگر فقط براى شب عید دعوت شده فطره او بر میزبان واجب نیست و در صورتى که بدون رضایت صاحب خانه باشد نیز بنابر احتیاط واجب فطره او را بدهد، همچنین فطره کسى که انسان را مجبور کرده است که خرجى او را بپردازد. ✍ آیت الله سیستانی : فطریه مهمانی كه پیش از غروب شب عید فطر وارد بر میزبان شده و نان‌خور وی - هرچند موقّتاً - محسوب می‌شود، بر میزبان واجب است مثل مهمانی كه قبل از غروب آفتاب وارد منزل میزبان شده و شب نیز در منزل او می‌ماند و میزبان هم امكانات رفاهی لازم را برایش فراهم نموده و عهده‌دار مخارج او شده است هرچند مهمان چیزی نخورد یا با غذای خودش افطار نماید؛ اما به مهمانی كه تنها برای افطاری دعوت شده و شب نمی‌ماند، نان‌خور صدق نمی‌كند و زكات فطره‌اش بر عهده میزبان نیست. 👈 فطریه مهمانی كه بعد از غروب آفتاب در شب عید فطر وارد بر میزبان می‌شود در صورتی كه نان‌خور او محسوب نشود، بر ميزبان واجب نيست و اگر نان‌خور او حساب شود (بنا بر احتياط واجب) مراعات مقتضای احتياط ترک نشود مانند اين كه يكی با اجازه ديگری فطريه را بدهد. ✍ آیت الله وحید خراسانی : چنانچه پیش از غروب آفتاب شب عید فطر با رضایت صاحب خانه وارد شود و تا صبح نزد او بماند فطره او بر صاحب خانه واجب است و اگر تا صبح نزد او نماند بر او واجب نیست. ________ 📚 استفتاء‌ از سایت مراجع 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 1- شدن زکات فطره چیست؟ کسی که هنگام غروب شب عيد فطر بالغ و عاقل و غني باشد، بايد براي خودش و كساني كه نانخور او هستند فطریه بدهد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 2- زکات فطره چه اندازه می باشد؟ نظر آیت الله شبیری : مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ سه و600 گرم می باشد نظر بقیه مراجع: مقدار زکات فطره برای کسی که می خواهد گندم یا برنج پرداخت کندبرای هر نفر تقریبأ 3 کیلوگرم می باشد مکلف می تواند گندم یا برنج تهیه کند وبه فقیر بدهد ویا قیمت آن را از بازار محل خود سوال کند و به فقیر بدهد طبق قیمت گندم مقدار فطریه امسال برای هر نفر 8هزار تومان است. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 3- پرداخت زکات فطره چه موقع می باشد؟ : کسی که نمازعید می خواند: طبق نظرآیت الله مظاهری: مستحّب است فطره را پيش از نماز عيد بدهد. طبق نظر آیات عظام: مكارم، زنجاني: بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. بقیه مراجع: بنابراحتياط واجب بايد فطره را پيش از نماز عيد بدهد. #ب: کسی که نماز عید نمی خواند: طبق نظر آیت الله زنجاني: به احتياط واجب در روز عيد فطر، زكات فطره را بدهد. طبق نظربقیه مراجع: مي تواند دادن فطریه را تا ظهر تأخير بيندازد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 4-- اگرکسی درزمان وجوب، فطریه راندهدیاكنارنگذارد،تکلیفش چیست؟ طبق نظر آیات عظام اراكي، گلپايگاني،تبريزي، صافي: بعداً بايد بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند، فطره را بدهد. طبق نظر آیت الله بهجت : زكات فطره ديگر بر او واجب نيست ولى معصيت كرده است. طبق نظرآیات عظام زنجانی،خوئی: زکات فطره براو واجب نیست واحتیاط مستحب است که عوض آن را بدهد. طبق نظر بقیه مراجع : احتياط واجب آن است كه بعداً بدون اين كه نيّت ادا و قضا كند فطره را بدهد. 🌺_____📚____🌺____📚____🌺 : 5-نپرداختن فطریه توسط دیگری اگر فطریۀ انسان بر شخصی واجب باشد و او فطره را عمدأ یا سهوأ ندهد،تکلیف چیست؟ طبق نظر آیات عظام:مکارم،سیستانی: بنابراحتیاط،واجب خودش فطریه اش را بپردازد. طبق نظر بقیه مراجع: برخود انسان پرداخت فطریه واجب نیست 👇👇👇 ✍️ مطالب و درباره زکات فطره 6-دادن فطریه به سادات آیا غیر سادات می توانندبه سادات فطریه بدهند؟ همه مراجع:غیرسادات نمی توانند زکات فطره خود را به سادات فقیرپرداخت کننداماسادات می توانند زکات فطره خود را به سادات یاغیرسادات فقیرپرداخت کنند. 🌺_____📚____🌺__ 📚__🌺 : فطریه یک شبه 7- فطریه مهمانی که قبل از غروب وارد شده وفقط یک شب می ماند، برعهده کیست؟ طبق نظر آیات عظام وحید،سیستانی،خویی،تبریزی: اگرمیهمان قبل از غروب شب عید فطر وارد شود و شب درمنزل میزبان (هرچند غذا نخورد) فطریه اش برعهده میزبان است. ولی اگر شب نماند مثلا شام بخورد وبرود فطریه اش برعهده خودش است. طبق نظر آیات عظام :بهجت ،صافي،گلپایگانی ،نوری : میهمانی که قبل از غروب شب عید فطر وارد می شود درصورتی که بگویند امشب نان او را داده( شام بخورد) فطریه اش بر عه