eitaa logo
دکترمسعودبازودار(استاد دانشگاه،نویسنده،پژوهشگر)
609 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
765 ویدیو
21 فایل
کاردانی:دینی و عربی،کارشناسی الهیات و معارف اسلامی،کارشناسی ارشد فقه وحقوق اسلامی،دکتری:الهیات گرایش فقه ومبانی حقوق
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر مسعودبازودار(سخنران واستاددانشگاه)در فضای مجازی 💙💙💙💙💙💙💙💙💙 نشانی سایت: http://www.masuodbazoodar.ir 💭💭💭💭💭💭💭💭💭 کانال سروش: http://Sapp.ir/Drmasuodbazoodar 💦💦💦💦💦💦💦💦💦 کانال ایتا: http://eitaa.com/Drmasuodbazoodar 💜💜💜💜💜💜💜💜💜 کانال تلگرام: http://telegram.me/Drmasuodbazoodar 💛💛💛💛💛💛💛💛💛 نشانی مشترک در پیام رسانها: @Drmasuodbazoodar 💚💚💚💚💚💚💚💚💚 اینستاگرام: @dr.masuod.bazoodar
دکتر مسعود بازودار: 💬سوال: 🔰 اگر موقعی که امام در رکوع است، شخصی اقتدا کرده و به رکوع برود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نمازش صحیح است؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر به مقدار ركوع خم شود و چنين شكى كند، نماز او به صورت فرادا صحيح است. [1] 🔹 آیات عظام سبحانی و مکارم: نمازش را فرادا تمام کند و [2] دوباره بخواند. [3] 🔹آیت الله سیستانی: چنانچه شکش بعد از تمام شدن رکوع باشد، جماعتش صحیح است و در غیر این صورت می تواند نماز را فرادا تمام کند یا برای رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند. [4] 🔹آیت الله صافی: اگر پیش از ذکر رکوع شک کند، نمازش به جماعت باطل است. ولی به صورت فرادا صحیح است؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که سر از رکوع بردارد و آن رکعت را یک رکعت حساب نموده و نماز را فرادا تمام کند و بعد دوباره بخواند؛ ولی اگر در حال گفتن ذکر رکوع یا بعد از آن شک کند، نماز او به جماعت صحیح است. [5] 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1428. [2]. مکارم: بنابر احتیاط واجب. [3] سبحانی، توضیح المسائل، م 1362؛ مکارم، توضیح المسائل، م 1251. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 1409. [5]. صافی، توضیح المسائل، م 1437. 💬 سوال: 🔰 آیا به شخصی كه روی صندلی چرخ دار نماز می خواند، می توان اقتدا كرد؟ ✅ پاسخ: ✍ كسی كه ایستاده نماز می خواند نمی تواند به کسی که نشسته یا خوابیده نماز می خواند اقتدا کند. منبع و مستندات: yon.ir/fxj2G 💬 سوال: 🔰 اگر در حال نماز، بر اثر بازی کودک، بدن انسان تکان بخورد ولی در اثر ندانستن مساله به نماز ادامه دهد، تکلیف نمازهای گذشته چیست؟ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: نماز مذکور در هر حال صحیح است و به طور کلی در اینگونه موارد اگر حرکت به طوری نباشد که حالت نمازگزار از بین برود، اشکال ندارد. 🔹آیت الله مکارم: در صورتی که از حالت نماز خارج نشود و صورت نماز بهم نخورد نماز باطل نیست. 🔹آیت الله سیستانی: نماز صحيح است. 🔹آیت الله شبیری زنجانی: اگر در هنگام گفتن ذکرهای واجب نماز (و ذکر های مستحب که وارد شده است) بدن زیاد حرکت نکند نماز صحیح است. 🔹 آیت الله فاضل: اگر بچه بدن را تکان بدهد و ذکر نماز را بگوید نماز باطل است و باید بچه را با آرامی یک طرف بگذارد و بعد ذکر نماز را بگوید، لیکن اگر کسی مسئله را نمی داند و جاهل قاصر بوده و احتمال هم نمی داده که نماز باطل می‌شود و اطمینان به صحت نماز خود داشته، نمازهایی که خوانده صحیح است. منبع و مستندات: yon.ir/V7uEQ
ون 🤔 ❔آیا این شبهه وهابی ها حقیقت دارد ❗️ ❔نماز جنازه حضرت فاطمه زهرا و شرکت شیخین در نماز جنازه ایشان؛ ❗️ بعد از اینکه غسل و کفن ایشان به اتمام رسید و مرحله نماز جنازه ایشان پیش آمد ، حضرات بزرگواری همچون ابوبکر صدیق و عمر فاروق و دیگر أجله صحابه رضی الله عنهم در همین حین خود را به جنه البقیع رسانیدند و وقت نماز که فرا رسید حضرت علی دست ابوبکر صدیق را گرفته کشیدند تا امامت کنند. حضرت ابوبکر رو به طرف حضرت علی کرده و فرمود که شما امامت کنید ، حضرت علی فرمود : شما خلیفه رسول الله صلى الله عليه وسلم هستید و در حضور شما من برای نماز جنازه هرگز پیش قدم نخواهم شد ، باید شما جلو تشریف برده امامت دهید و بعد از آن حضرت ابوبکر صدیق جلو تشریف برده و با چهار تکبیر نماز جنازه را ادا کردند و حضار به نماز ایشان اقتدا کردند ❗️❕ 💠💠 👌متن فوق کاملا کذب و دروغ و از ساخته های ذهنی وهابیان و خلاف روایات مسلمی است که نزد خودشان ثابت است . ❕حضرت زهرا سلام الله علیها به خاطر خشمی که از مردمان زمان خودشان داشتند که چگونه حق خلافت حضرت علی را به جا نیاوردند و به دختر پیامبرشان جسارت کرده و اسباب شهادت ایشان را فراهم کردند ، به حضرت امیر وصیت کردند که ایشان را پنهانی دفن کرده و کسی را از احوال ایشان مطلع نکنند تا جهانیان بدانند که دختر پیامبر با حالت خشم و غضب از مردم از دنیا رفت و وصیت کرد که هیچ یک از آنان خصوصا ابوبکر و عمر حق شرکت در تشییع جنازه و نماز خواندن بر او را نداشته باشند. 👌شیخ کلینی روایت می کند: « چون فاطمه بیمار شد وصیت نمود به علی که بیماری او را کتمان کند و مردم را بر احوال او مطلع نسازد پس حضرت به وصیت او عمل کرد و او را در شب دفن نمود و اثر او را محو کرد...» 📚الکافی ج1 ص381 📚امالی طوسی ص109 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه به علی گفت زمانی که من از دنیا رفتم شبانه دفنم کن و آن دو نفر ( ابوبکر و عمر ) را مطلع نکن» 📚معانی الاخبار ص356 🔶در روایت دیگر آمده است: « فاطمه شبانه دفن شد و علی و حسن و حسین او را دفن کرده و قبرش را پنهان ساختند زیرا او نسبت به مردم خشمگین بود و نمی خواست آنان در مراسم فوت او شرکت کنند و علی قبر او را با زمین یکسان نمود تا شناخته نشود » 📚بحار الانوار ج43 ص183 🔶امام صادق علیه السلام فرمود: « فاطمه وصیت کرد تا شبانه و مخفیانه دفن شود تا ابوبکر و عمر بر او نماز نخوانند» 📚علل الشرایع ج1 ص185 👌علمای اهل سنت نیز این مضمون را نقل کرده اند. ❗️بخاری روایت می کند: « فاطمه شش ماه پس از پیامبر زنده بود .هنگامی که از دنیا رفت علی او را دفن کرد و ابوبکر را با خبر نساخت» 📚صحیح بخاری ج4 ص1549 🔶ابن قتیبه می نویسد: « فاطمه قسم خورد که با ابوبکر سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا ابوبکر در دفن وی حضور نداشته باشد» 📚تاویل مختلف الحدیث ج1 ص300 🔶صنعانی می نویسد ؛ « فاطمه دختر پیامبر شبانه به خاک سپرده شد تا ابوبکر بر او نماز نخواند چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود» 📚المصنف ج3 ص521 ❕ابن بطال در شرح صحیح بخاری آورده ؛ « علی بن ابی طالب همسرش فاطمه را دفن کرد تا ابوبکر بر او نماز نخواند ، چون بین آن دو پیشامدهایی رخ داده بود » 📚شرح صحیح بخاری ج 3 ص 325 🔸ابن ابی الحدید معتزلی سنی مسلک نیز می نویسد ؛ « شکایت و ناراحتی فاطمه ( از ابوبکر و عمر ) به حدی رسید که وصیت نمود ابوبکر بر وی نماز نخواند ، مخفی کردن وفات فاطمه و محل دفن او و نماز نخواندن ابوبکر و عمر بر او مورد تایید من است زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح تر و بیشتر است و همچنین ناراحتی و خشم فاطمه بر ابوبکر و عمر نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشتری دارد » 📚شرح نهج البلاغه ، ابن ابی الحدید ج 16 ص 157 _ 170
♦️ از یا ♦️ ⭕️❓ در اموری مانند ، حرف شنوی و از شوهر بر واجب است یا پدر و ؟ 〰🔻〰🔻〰🔻〰 ♦️ پاسخ: 🔻🔻 ✔️ وقتی بین زن و خوانده می شود تمام احکام زن و شوهری بین آن ها جاری است و زن موظف به است و نمی تواند از شود، هرچند در منزل پدرش باشد، بنابراین اگر پدر امر به رفتن کند و شوهر منع کند به حرف شوهر باید گوش بدهد. [1] «البته باید به گونه ای عمل نماید که موجب ناراحتی و آزار والدین نباشد.» [2] 〰🔻〰🔻〰🔻〰 ♦️ پی نوشت 🔻🔻 [1]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9400473. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9402120189. 〰🔺〰🔺〰🔺〰 ♦️ رسانه تخصصی دکترمسعودبازودار ✳️ ❓ سوال: آیا هنگام باید تمام و های آن به گفته شود ودرصورتی که نگوییم معامله صحیح است؟ ✅ پاسخ: "گفتن عیب واجب نیست، اما نباید عیب آن را کند یا دروغ بگوید و معامله صحیح است، ولی اگر عیب را نداند و بعد از بفهمد، حق یا دریافت را دارد. ☘🌷☘🌷☘🌷☘ ✅ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 💠 عدم تمکین زن در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر ❌ .....................….............. ❓ اگر نفقه ندهد، زن می تواند تمکین نکند و بطور کلی در چه صورت زن می تواند تمکین نکند؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✳️ امام خامنه ای: حتی در فرض سؤال زن باید تمکین کند. به طور کلی زن باید تمکین کند مگر در ایام عادت که از حرام است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در فرض سوال احتیاط واجب آن است که زن از تمکین خوددارى نکند؛ ولى مى تواند با اجازه از او به مقدار نفقه خود بردارد. زن می تواند تا زمانی که را دریافت نکرده، خود را مطلقاً تسلیم شوهر نکند و در این مدّت بر زوج واجب است نفقه او را بدهد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: زنى كه شده ، حرام است بدون اجازه از بيرون برود ، هر چند با حقّ شوهر هم منافات نداشته باشد ، مگر اينكه ضرورتى ايجاب كند يا ماندن در خانه براى او حرجى باشد ، يا مسكن مناسب او نباشد ، و بايد خود را براى لذتهاى جنسى كه حقّ همسر است هر وقت كه او مىخواهد تسليم نمايد ، و بدون از نزديكى كردن او جلوگيرى نكند . و تهيه غذا و لباس ، و منزل زن و تهيه احتياجاتش بر شوهر واجب است ، و اگر تهيه نكند چه توانائى داشته باشد يا نداشته باشد مديون زن است. و همچنين از حقوق زن است كه مرد او را مورد و آزار قرار ندهد ، و با او بدون و جه شرعى تندى و خشونت نكند و اگر زن به و ظائف زناشوئى خود در برابر شوهر هيچ عمل نكند ، حقّ غذا و لباس و منزل بر او ندارد، هر چند نزد او بماند، و اگر گاهى از تسليم در برابر خواسته هاى مشروع او سرباززند ـ بنابر احتياط واجب ـ نفقه اش ساقط نمىشود، و امّا مهر او با عدم تمكين به هيچ وجه ساقط نمىشود و مرد حق ندارد زن خود را به خدمت خانه مجبور كند. و زنى كه خرج او بر عهده شوهر است و شوهر خرج او را نمىدهد ، میتواند خرجى خود را بدون اجازه از مال او بردارد البته به مقدار مناسب شأن شوهر نه بیشتر، و اگر ممكن نيست چنانچه ناچار باشد و نتواند به حاكم شرع شكايت برد ، و با كار كردن بخواهد مخارج خود را تهيه كند در موقعى كه مشغول تهيه مخارج است ، اطاعت شوهر بر او واجب نيست. [3] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: خیر؛ در صورتی که مهریه را دریافت نکرده باشد و حق حبس داشته باشد. البته در بیشتر موارد ازدواجهاي امروزي (مخصوصاً با توجه به مهريه هاي سنگين) که زوجه مي داند زوج نسبت به پرداخت تمامي مهر قبل از مباشرت، توان مالي ندارد و تاخیر نيز خلاف متعارف و شروط ارتكازي بين اشخاص است حق امتناع ازتمکین ندارد. همینطور اگر زوج، بخشی از را داده باشد و زن مطمئن باشد مرد تدریجا ما بقی آن را پرداخت می کند ندارد. ضمنا اگر یک بار دخول، صورت گرفته باشد حق حبس از بین می رود. [4] ✳️ آیت الله فاضل: تمکین از شوهر در امور جنسی و هرچه مربوط به آن می شود و نیز در بیرون نرفتن از بر زن واجب است، چه مرد نفقه زن را بدهد یا نفقه را پرداخت نکند و اگر نفقه را ندهد مدیون زن می‌ماند، لیکن زن نمیتواندتمکین نکند. [5] ......….….................. 🔶 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 0386d35b8eff6cd1bb52ea3e75b92fb7. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9506040131. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 527611. [4]. استفت