🔰وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی حکمی؛ دکتر «موسی نجفی» را به عنوان سرپرست «پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» منصوب کرد.
✅به گزارش ادارهکل روابط عمومی وزارت علوم، در این حکم انتصاب آمده است؛ نظر به مراتب تعهد، تخصص و تجارب ارزشمند جنابعالی، بهموجب این حکم به سمت «سرپرست پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی» منصوب میشوید.
🔴انتظار میرود با پیروی ازآموزههای اسلامی، مبانی علمی و روحیه انقلابی و راهبردهای اساسی دولت مردمی، وجلب همکاری استادان، مدیران وکارکنان گرامی (یاوران علمی) آن پژوهشگاه، نقشی شایسته در تحقق اهداف نظام علم و فناوری به ویژه «تحول در علوم انسانی» ایفا نمایید. امید است با توکل به خداوند متعال، مأموریت و وظایف آن پژوهشگاه مرجع علوم انسانی و مطالعات فرهنگی را در مسیر تحقق اهداف متعالی اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی بهویژه عملیاتیسازی راهبردهای طرح شده در «بیانیهی گام دوم انقلاب اسلامی» و «سند دانشگاه اسلامی» در حوزهی علم و فناوری و سبک زندگی اسلامی ایرانی با رویکردی تحولگرایانه و مسئلهمحور در راستای تحقق «تمدن نوین اسلامی» به انجام رسانید.
توفیق روزافزون جنابعالی را در پیشبرد اهداف متعالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات رهبر حکیم انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای (مدظله العالی)، از درگاه پروردگار متعال خواستارم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#کتاب_ها | روی جلد دو کتاب بررسی شده در مقاله خواندنی نعمت الله مظفرپور:
۱. قدرت، دانش و مشروعیت، داود فیرحی، نشر نی: ۱۳۷۸.
۲. مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی، موسی نجفی، دانش و اندیشه معاصر: ۱۳۸۲.
https://t.me/yekhezaran👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
#مقاله_ها
☑️ آورده های داود فیرحی و موسی نجفی برای سیاست خارجی و قدرت نرم جمهوری اسلامی
▫️نعمت الله مظفرپور [۱]| دیپلماسی ایرانی
1⃣ نگارنده از بدو ورود به محیط دانشگاه در نیمه دهه ۷۰ تاکنون همواره کوشیده است خود را در معرض افکار و متفکران مختلف و متعارض قرار داده و از این بابت هراسی به دل راه ندهد. یعنی نه فقط ارتباط علمی بلکه ارتباط عاطفی با اساتید مختلف با افکار متعارض برقرار کرده است. چه بسا بسیاری از آنها اصلا همدیگر را قبول نداشته و هم را دوست نداشته باشند اما من قاطبه آنها را دوست می دارم و ارتباط برقرار کرده و برایشان دل تنگ می شوم. [...] رویکرد نگارنده به دانش همه آنها رویکردی است که ماکس وبر نگاه «کاسبکارانه» می داند. یعنی گزینش مستمر زنبور عسل وار شهد گلهایی از آثار آنها و پیوند دادن به یکدیگر در نقطه ای به نام سیاست، سیاست خارجی، دیپلماسی و فکر استراتژیک معطوف به عینیت و عمل.
2⃣ در دهه اخیر از دانشمند نورانی پاکیزه و متخلق، مرحوم دکتر فیرحی لذت علمی و معنوی وافر بردم و اکنون سخت دلتنگش هستم. [...] او سرتا پا تواضع و «گوش شنوا» و چشم بینا بود. مختصات سیاست خارجی و حتی دیپلماسی را به قدری روان درک می کرد که گفتگو با ایشان را بسیار سهل و دلچسب می نمود. کتاب «قدرت دانش و مشروعیت در اسلام» [۲] او را دو بار در دو دهه با دقت مطالعه کردم.
3⃣ اما در کنار او با دکتر موسی نجفی، متفکر ظاهرا خشک اما باطنا رئوف و متدین نیز آشنا شدم که به راهش و فکرش ایمان داشته و رفتار تصنعی ندارد. او شدیدا دنبال تربیت نیروهایی است که به درد نظام اسلامی بخورند. به عنوان یک دانش آموز با «کنش سیاسی» هر دو بزرگوار که فاصله فکری - سیاسی با همدیگر دارند؛ فاصله دارم. اما اندیشه های هرکدام پنجره ای به سویم باز می کند که آن دیگری دریغ کرده و بعضا می بندد.
4⃣ در یک سال اخیر با کتاب «مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی» [۳] نوشته دکتر نجفی آشنا شدم که به نظرم هم جهان بینی و پارادایم واره نوینی بود و هم نوعی مهندسی معکوس کتاب دانش قدرت و مشروعیت دکتر فیرحی محسوب می شود. خوانش او مغایر خوانش فیرحی از ماجرای اندیشه سیاسی در دنیای اسلام است. این کتاب مرا تحت تاثیر قرار داد و کاستیهای رهیافت فیرحی و فرهنگ رایج در دانشگاههای ایران را عیان نمود.
5⃣ لذا نگارنده ترغیب شد به طور مختصر روح هر دو کتاب را توضیح داده و برخی نقدهای اثر نجفی بر اثر فیرحی را محور بندی کند. بویژه اینکه این کتاب به قدر لازم شناخته شده نیست. در حالیکه کتاب نجفی بسیار سنت شکنانه و قوی است اما دانشگاه به دلایل مختلف از جمله موضعگیریهای ایدئولوژیک اینگونه منابع را بایکوت کرده است و اردوگاه سیاسی همسوی خود نجفی نیز عمدتا به دلیل بهره مندی از مواهب قدرت و منابع مادی و معنوی، خیلی نیازی به اندیشه و اندیشمند احساس نمی کند و اسیر تورم رسانه ای و آدمهای شلوغ کار است. مضاف بر اینکه نجفی خود نیز به مانند بسیاری از اصولگرایان در موضع خود سخت گیر و حاد بوده و ارتباط دوستانه گسترده ای با دنیای مخالف خود برقرار نمی کند. در حالیکه «روحیه فردی» اثرگذاری ویژه ای بر نشو و نمای اندیشه یک اندیشمند دارد.
6⃣ آنقدر که عقل نگارنده قد می دهد در حداقل صورت اینکه نجفی به طور غیرمستقیم نشان می دهد که آنچه فیرحی در سنت تاریخ تمدن اسلامی نشان داده است، می تواند محترم باشد. اما من هم با عینک خودم تاریخ تمدن اسلامی را کاوش کردم و چیزهایی خلاف فیرحی دیدم. لایه ای که فیرحی دیده است لزوما غیرواقعی نیست اما همه واقعیت هم نیست. واقعیتهای دیگر و برجسته تر هم وجود دارند که آن مرحوم اغماض کرده است.
7⃣ نکته قابل ذکر اینکه حدود مطالعاتی فیرحی فقط بر دوره میانه یعنی قرن سوم تا هشتم هجری متمرکز است اما نوشته نجفی تاریخ معاصر را نیز در بردارد. هر دو کتاب هم رساله های دکتری اندیشه سیاسی ایشان است. هر دو می کوشند حال و آینده را با عنایت به بازشناسی و اتصال به تراث گذشته بازسازی کنند و از این جهت «مساله و هدف» آنها مشترک است. فیرحی از رساله خود تحت هدایت رضوی و بشیریه و مرحوم آیت اله عمید زنجانی دفاع کرده و نجفی نیز تحت هدایت داوری اردکانی و مجتهدی که همه از بزرگان تفکر ایرانی هستند. کما اینکه دکتر داوری در مقدمه کتاب نجفی، به درستی آنرا بی سابقه می داند.
8⃣ به هر حال نگارنده در اینجا «تفسیر شخصی» خود را از روح کتاب مرحوم دکتر فیرحی محور بندی کرده و سپس مطالبی درباره کنه اثر دکتر نجفی ارائه می نماید.
🔗 مشروح این مقاله را در پیوند زیر بخوانید:
https://yun.ir/6yksw4
▫️▫️▫️
توضیحات:
۱. دیپلمات و پژوهشگر اندیشه سیاسی و دیپلماسی.
۲. قدرت، دانش و مشروعیت، داود فیرحی، نشر نی: ۱۳۷۸.
۳. مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی، موسی نجفی، دانش و اندیشه معاصر: ۱۳۸۲.
#یک_حرف_از_هزاران
◀️ گزیده های ایران و جهان ▶️
@yekhezaran
#تاریخ_سیاسی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص)
📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص))
✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
💢 سلسله همایشهای جریان شناسی #تاریخ_معاصر
▫️موسسه ولاء منتظر عج
▫️موسسه امام خمینی ره
▫️موسسه افق تاریخ اندیشه معاصر
✅اعطای گواهینامه رسمی پایان دوره
🏵 اهداء جوایزنفیس به نفرات برگزیده
💎 برادران و خواهران
📨طلاب، دانشجویان و فرهیختگان
🎁 تخفیف ویژه ایام ۱۳ آبان
🔰جهت ثبتنام عدد ۷ را به شماره ۳۰۰۰۱۰۱۰۱۵ ارسال کنید.
#جهاد_تبیین
📮اطلاعات تکمیلی و ثبت نام👇
http://www.blog.mfvm.ir/jtm
🌐https://eitaa.com/joinchat/703266838Ceb59db5ddd
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم ؛
✅سلام علیکم جناب استاد
نشریه آگاهی نو آقای قوچانی در شماره زمستان 1399 به مساله نوصفوی گری پرداخته است. آقای قوچانی طی یک یادداشت 50صفحه ای تلاش میکند تا از ایده نوصفوی گری به عنوان بدیل نوعثمانی گری ترکیه بهره ببرد. وی می نویسد: «تنها راهبرد ملی برای ایران در برابر راهبرد ملی ترکیه دراحیای امپراتوری عثمانی و نوعثمانی گری، بازگشت ایران به صفویه، تامل در آن و بازسازی صفوی گری نه به عنوان ایدئولوژی که به مثابه استراتژی ملی ایران است.» ص 153همچنین در صفحه 201 می نویسد نوصفوی گری بازگشت به سلطنت طلبی نیست عبور از سلطنت طلبی و خلق جمهوری صفوی است.
وی در ادامه به صفویه ستیزی روشنفکران پرداخته و آنرا نقد کرده است و کتاب والتر هیتس بنام «تشکیل دولت ملی ایران» را پایه نگاه جدید به صفویه قلمداد کرده و جامع عباسی را اولین سند تقنین در تاریخ ایران می خواند.وی به شکل گیری ارتش ملی، دین حکومتی، سرمایه ملی،شهر ملی، دین ملی، خردملی و شهروند صفوی اشاره کرده و می نویسد:«حکومت صفویه را می توان از حکومت های فضیلت سالاری دانست که در آن پادشاهان، فقیهان، وزیران، حکیمان و سرداران و بازرگانان در راس نهاد سلطنت و روحانیت و وزارت و حکمت و لشکر و بازار قرار داشتند و دولت -ملت ایران را اداره می کردند اما به تدریج این فضایل به رذایل بدل شد» ص196.وی اصفهان را روح ایران می نامد.
وی در نهایت اتحاد نوصفوی، نوعثمانی و نوفاطمی در خاورمیانه را راه غلبه بر سلفی گری قلمداد کرده است.
پرسش بنده اینه که چقدر این مطالب را منطبق بر نظریات خود درباره صفویه میدانید و به نظرتون هدف آقای قوچانی از طرح چنین استراتژی ای چیست؟
🔵جواب :
🔴نجفی :
🔶در مورد چند پرسش مطرح شده باید بگویم اینکه اشخاص با هویت سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی دولتی و ۰۰۰ به تاریخ گذشته ملت شان توجه داشته باشند فی نفسه ارزشمند و قابل تقدیر است؛ اما دقت داشته باشید در این قسمت یک دو راهی علمی مهم جلب توجه می کند :
اول اینکه این نظرات برگرفته از متن تاریخ باشد و امتداد آن در سیاست امروز استفاده گردد۰
دوم این است برخی خود را مواجهه با مسائل سیاسی می بینند و برای پاسخ آن با "ذهنیتی" خاص و از قبل معلوم به سراغ متن تاریخ می روند ۰
در فرض اول ، محقق از تادیخ ، ذهنیت و ایده و نظریه اخذ می کند و در فرض دوم با ذهنیت و ایده بیرون از تاریخ به صورت ابزاری از تاریخ کمک می گیرد ۰ به نظر من هر چند هر دو فرض ، علمی و دارای اعتبار و کارگشاست ولی اتقان و درجه علمی و ارزش و عمق مطلب به دست آمده از هر یک یکسان نمی باشد ۰ به نظر می رسد اصطلاحات و مطالب مذکور در پرسش مطروحه امتزاجی از دو صورت مسئله گفته شده است ۰ بحث مفصل تر و مبسوط تر در این باره لازم است که مقدمه گفته شده می تواند شروع آن باشد ۰
موفق باشید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
#تاریخ_سیاسی 🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص) 📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250
🔰نقد و اظهار نظر پیرامون یکی از مطالب کانال
✅سلام. احتراما پیرامون "نکته تاریخی مهم کتاب ۲۵۰ ساله"
احتراما استاد نجفی به صورت ضمنی این مطلب را القا می کنند که کتاب "انسان ۲۵۰ ساله " توسط نویسنده ای تالیف و نگارش شده که تجربه سطح حکمرانی در سطوح بالا را داشته اند. در صورتی که به گمان حقیر این کتاب حاصل اندیشه ها و پژوهش های امام خامنه ای پیش تر از انقلاب اسلامی است. هر چند این کتاب همچنان مورد تایید ایشان پس از تجربه حکمرانی راهبردی و عالی، هست...
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سخنی در باب سه دوره خدمات متقابل اسلام و ایران
✅(اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی)
🔶🔹🔸با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم .
🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم :
1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب
2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی
3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰
🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه میکنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود
🔴برای تکمیل افق این بحث به نظر می رسد خدمات متقابل اسلام و ایران در سه مقطع تاریخی قابل بررسی است:
🔶الف : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرون اولیه اسلامی ؛ همانطور که استاد مطهری در کتاب گران قدر خدمات متقابل اسلام و ایران آورده است ۰
🔶ب : خدمات متقابل اسلام و ایران در قرن دهم و در دوره شکوفایی عصر صفویه و در قالب و محتوایی تشیع
🔶ج : خدمات متقابل اسلام و ایران در دوره انقلاب اسلامی ایران در نظریه و افق تمدن نوین اسلامی۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://t.me/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰
✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی :
✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از موسسه فرهنگی ولاء منتظر
📚 #معرفی_کتاب
📖 نام کتاب:
" تاریخ معاصر ایران "
🖋تهیه و تنظیم: دکتر موسی نجفی، دکتر
موسی فقیه حقانی
📑انتشارات: آرما
📘توضیحات کتاب:
این کتاب به وقایع و رویدادهای پنج قرن اخیر ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی می پردازد. در خلال این رصد تاریخی تلاش نویسندگان بر آن است که تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی را با افق تاریخ فکر و اندیشه توامان نگاه کنند.
مطرح کردن ریشه های تاریخی مسائلی از قبیل بیداری اسلامی، اقتصاد مقاومتی، فراماسونری و انجمن های مخفی از جمله ویژگی های این کتاب است.
مرور اجمالی وقایع و اتفاقات در قالب جدول، بیان حکایت های نغز تاریخی در خلال مباحث از جمله مواردی است که بر جذابیت کتاب افزوده است.
گفتنی است که از نویسندگان کتاب، کتاب تحقیقی تر و جامع تر به نام «تاریخ تحولات سیاسی ایران» به چاپ رسیده است که در حقیقت این کتاب ساده شده و خلاصه شده آن کتاب است.
#جهاد_تبیین
#تاریخ_معاصر
🌐 https://b2n.ir/u92828
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد خداقوت
ببخشید یه مسأله ی جالب توجهی را یکبار حضرت آقا به نقل از استاد عالی، مطرح نمودند که تحلیل تاریخی آن و رسیدن به جواب این مسأله، بنظر میرسد، نه تنها لازم بلکه ضروری باشد، لذا خواهشمندم در صورت امکان، لااقل بصورت مختصر و کلیدی، این مسأله طرح و تحلیل و بررسی تاریخی شود. آنهم اینکه چرا با وجود اینکه در این نهضت های صد، صد پنجاه سال اخیر ایران مثل قیام مشروطه، قیام جنگل و...، با اینکه نوعا خواست و مطالبه مردم خیلی حداکثری نبود یعنی دنبال سقوط نظام استبداد درونی نبودند یا لااقل بدان نیانجامید، لکن در نهایت همگی شکست خوردند، اما در نهضت امام خمینی رحمهالله، با اینکه مطالبه مردم حداکثری شد و به سقوط نظام استبدادی داخلی انجامید، این نهضت مردمی پیروز شد و تا بحال بیش از چهل سال است که دوام دارد؟ به بیان دیگر چه عنصر کلیدی در نهضت امام بود و در نهضت های ماقبل نبود که موجب پیروزی و دوامش گشته است؟
با تشکر از توجهتون، التماس دعا 🌺
🔵جواب :
🔴نجفی :
با سلام و تشکر خدمت شما پرسشگر گرامی ، پرسش شما به بحث طولانی و عمیق احتیاج دارد ولی مختصرا می توان گفت اگر بخواهیم بر اساس نوعی فلسفه تاریخ و آن هم با نگاه تکاملی به این موضوع بپردازیم ، انقلاب اسلامی معاصر از تمام حرکتهای قبلی دارای رشد و تکامل بیشتری برخوردار بوده است ؛ شاید در این باره چند عامل را بتوان ذکر کرد ؛ مسئله "تجربه" یکی از این قواعد و علل می باشد چرا که انقلاب اسلامی از خیانت برخی از افراد و جریانات و نفوذ خارجی ها در نهضتهای گذشته درسهای زیادی اندوخت۰ مطلب دیگر اینکه برنامه امام درباره انقلاب از جامعیت و عمق بیشتری برخوردار بود و افق نظام سازی و تمدنی گسترده تری را شامل می گشت ۰ اصولا نهضتهایی موفق ترند که آینده نگری جامع تری داشته و در کنار آن برنامه ریزی برای این اهداف تدارک می بینند۰ اما اینکه از شکست در نهضتهای قبلی سخن گفتید باید بگویم شکست مطلق برای نهضتها معنایی ندارد ، چرا که نهضت ها در نهایت برخی آمال و دستآوردهای خود را همچون موج دریا به نهضت بعدی یا موج بزرگتر تحویل می دهند و ادامه حیات آنها در دل تحول موج گونه بعدی اتفاق می آفتد ؛ مانند اینکه ماجرای نهضت مشروطیت که در دل آمال انقلاب اسلامی ادامه حیات داده و می دهد ۰ برای مطالعه بیشتر شما و سایر دوستان را به خواندن کتاب نام ها و نهضت ها از راقم سطور دعوت می نمایم ۰👇👇👇
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نام ها و نهضت ها
ناشر : آرما
نویسنده : موسی نجفی
 معرفی
این کتاب به نقش دوازده نفر از علمای شیعه در راهبری خط بیداری اسلامی اشاره دارد. این نام ها بعد از جمگ های ایران و روس در پنج نهضت، هویت اسلامی ایرانی را پاسداری کرده و اعتلا بخشیدند. دوره نخست دوره احیای حوزه علمیه در ایران است که به علامه حاجی کلباسی، سید محمدباقر شفتی و ملاعلی کنی اشاره شده است. دوره بعدی به نهضت تحریم تنباکو اختصاص دارد و بزرگانی چون میرزای شیرازی و آقا نجفی اصفهانی را شامل می شود. دوره سوم نهضت مشروطیت است که آخوند خراسانی، شیخ فضل الله نوری، سید عبدالحسین لاری، حاج آقا نورالله اصفهانی و سید حسن مدرس را شامل می شود. در دوره چهارم نهضت ملی شدن صنعت نفت را با آیت الله کاشانی مرور می کنیم و در نهایت در پنجمین دوره با قیام پانزده خرداد و انقلاب اسلامی به امام خمینی (ره) می رسیم.
 مشخصات
زبان کتاب
فارسی
سال نشر
1393
تاریخ اولین چاپ
1393
شمارگان
1000
نوع جلد
جلد نرم
قطع
رقعی
تعداد صفحات
334
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi