معارفه پژوهشگاه ۵
🔰هاضمه قدرتمند و چند وجهی تمدنها برای تنوع فرهنگها
✅.این را هم بدانیم وقتی از تمدن صحبت میکنیم
هاضمه تمدنها هاضمه قوی هست، هاضمه متنوع بزرگ و پیچیدهای است، لذا میتواند در سایر فرهنگها افکار و عقاید را به راحتی تحمل کند و ببیند و برتری تمدن و فرهنگ ایرانی_اسلامی را اثبات کند.
یکی از دانشمندان عصر مشروطه هشداری را آنزمان داده، به نظرم هشدار امروز ما، پژوهشگاه ما و تمدن ما هست که این هشدار را میخوانم و عرضم را تمام میکنم: «نان خود به سفره مردم خوردن، به نعمت خویش منت از دیگری بردن، خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن، جامه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلاست. گفتهاند مُلک از خردمندان جمال گیرد، دین از پرهیزگاران کمال پذیرد.»
🔴برای مطالعه مشروح مراسم رجوع شود به ؛
https://www.mehrnews.com/news/5410203/%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی
✅دوره مجازی توانمندسازی فعالان فرهنگی و اجتماعی «سدید»
🔴سلسله دروس لزوم آشنایی با تاریخ
🔶درس چهارم: مروری بر تاریخ ایران
🔷ده واقعه مهمی که گذشته را به امروز متصل می کند
🔵دکتر موسی نجفی :
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رحلت مرجع عالیقدر تقلید آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی حقیقتا ضایعه بزرگی می باشد ۰
ایشان حق بزرگی بر گردن حقیر و خاندان من دارند ؛ و طی چند دهه اخیر همیشه و به گرمی مرا پذیرفته و توفیق تشرف به محضر پرفیض شان را پیدا می نمودم علت این بزرگواری علاقه و احترام فوق العاده معظم له به مرحوم والدشان مرحوم آیت الله شیخ محمد جواد صافی گلپایگانی بود که از شاگردان خاص مرحوم ایت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی بودند۰
✅خاطرات و نکات و دقت های تاریخی ایشان حقیقتا ناب و منحصر بفرد و موشکافانه بود ۰
در کنگره بزرگداشت مرحوم آیت الله حاج آقانورالله در سال ۱۳۸۴ و کنگره بزرگداشت مرحوم ایت الله آقا نجفی اصفهانی در سال ۱۳۹۰ ، پیامهای کتبی و شفاهی و حمایت های همه جانبه ایشان بسیار موثر و خط دهنده و مهم و ارزشمند و دلگرم کننده بود ۰
عکس فوق مربوط به یکی از دیدارها در منزلشان در شب دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ می باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 دکتر موسی نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگوی اختصاصی با #صدای_حوزه؛
🔺آیت الله صافی گلپایگانی مرجعی بودند که همیشه همراه نظام بودند
🔺ایشان همیشه علیه جریان سکولار و غربگرا موضع گیری داشتند
🔺ایشان همیشه با رهبر معظم انقلاب مراوده خوبی داشتند
🔹یکی از اهدافی که جد ما (آقا نورالله نجفی) داشتند مبارزه با بهائیت بود و آیت الله صافی گلپایگانی به این حوزه توجه بسیار داشتند و مراقبت میکردند، ایشان همانطور که #رهبر_انقلاب در پیام تسلیت خود فرمودند انسانی واقعا #بصیر بودند و حافظه تاریخی بسیار خوبی هم داشتند و به ویژه از پدرشان در خصوص #مشروطیت اطلاعاتی کسب کرده بودند که کسی نمیدانست و مسائلی را نقل میکردند که بسیار ناب و خاص بود.
🔸اینکه یک جناح سیاسی بخواهد حرف آیت الله صافی گلپایگانی را مصادره و تحریف بکند قطعا حافظه تاریخی درستی ندارد، ایشان همیشه علیه جریان سکولار و #غربگرا موضع گیری داشتند و نمیشود کسی ایشان را مقابل نظام اسلامی قرار بدهد و تلاش کند تاریخ را تحریف کند. مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی یک مرجعی بودند که همیشه همراه نظام بودند.
🔹ایشان اواخر عمرشان نکتهای را مطرح کردند که بعضی جناحهای سیاسی اینگونه تعبیر کردند که ما با دنیا قهریم ولی این موضوع درست نبود، در دیدگاه ایشان دولتی که تنها چندماه بر سر کار بوده مقصر نبود بلکه مقصر دولتی بود که ۸ سال بر سر کار بوده است اما برخی با بازیهای رسانهای تلاش کردندایشان را در مقابل نظام و دولت قرار بدهند.
مشروح گفتوگو:
v-o-h.ir/?p=37813
🆔 @sedayehowzeh
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد
👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریهپردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفهای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمیکرد.
🔰#برنامه_تلویزیونی
🔰#جهان_آرا
🆔@ofogh_tv
🆔 @JahanaraOfoghtv
🔰روزنامه ایران در شماره 7844، تاریخ 18 بهمن 1400، درباره اینکه چرا در ایران انقلاب شد و چرا انقلاب ایران «اسلامی» شد، میزگردی با حضور دکتر موسی نجفی (دکترای اندیشه سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، دکتر یحیی فوزی (دکترای علوم سیاسی و استاد دانشگاه و پژوهشگر تحولات سیاسی و فکری ایران معاصر)، دکتر سیدجواد میری (جامعهشناس و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی) و دکتر محمدعلی فتحاللهی (دکترای علوم سیاسی و پژوهشگر تحولات سیاسی ایران)، تشکیل داد.
✅در این میزگرد ریشههای هویتی انقلاب ایران و سهم آن در ساخت تمدن نوین اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماحصل آن پیشروی شماست:
روزنامه ایران: وقتی دلایل و ریشههای بروز انقلاب اسلامی ایران را بررسی میکنیم از سوی انقلابپژوهان داخلی و حتی تحلیلگران بینالمللی، مجموعهای از عوامل ذکر میشود که اغلب هم علل سیاسی- اجتماعی و اقتصادی مورد اشاره قرار میگیرد. اما کمتر، انقلاب ما بهعنوان پاسخی به دغدغه «هویتی – فرهنگی و تمدنی» ایرانیان، مورد مداقه قرار گرفته است. طرفداران این نظریه معتقدند انقلاب ایران اساساً از رهگذر خصلت فرهنگی و هویتیاش از سایر انقلابها اعم از انقلاب فرانسه و روسیه متمایز میشود. به تعبیری «ایرانیت» و «اسلامیت» انقلاب ما از رهگذر «ساحت هویتی» قابل بررسی است.
ادامه👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتــر موســی نجفــی:
در خصــوص بحثهایــی که طرح شــد، یــک جاهایی نقد و جاهایــی تکملــه دارم. اگــر انقــلاب را بــه مثابــه درختــی ریشــه دار در نظــر بگیریــم، اغلــب مخالفــان چــون از میــوه و ثمــرات آن خوششــان نمی آیــد، در بحثهایــی کــه کل در مــورد انقــاب طــرح می کنند، اساســا درخت و ریشه را انکار می کنند. برخی از این
هــم فراتر رفته )یروانــد آبراهامیان در کتاب
»ایــران بیــن دو انقـلـاب«( و میگوینــد چــرا
درخت اینگونه شــد؟ و در نهایت می کوشند
تا انقلاب را به عنوان یک فریب نشان دهند.
از ایــن رو، ضــروری میدانــم کــه به ســه
پرســش بنیــادی در مــورد انقــاب اسـلـامی
ایــران بپــردازم؛
نخســت آنکه، چرا اسـلـام؟
دوم : چــرا در ایــران؟
سوم : چــرا انقــلاب؟
میگوییــم انقلاب اسلامی ایران« ولی هر کدام از این ســه مؤلفه »انقلاب«، »ایران« و »اسلام« را
ســاده می گیریم. می توانســت انقلابی نشود
بلکــه تحولــی اســلامی – ایرانــی باشــد، کما
اینکه در مشــروطه هم به همین شکل پیش
رفــت. می توانســت ایرانــی باشــد، انقلابــی
باشد، اما اسلامی نباشد. می توانست انقلاب
اســلامی باشد و در ایران نباشد، این سه باید
به هم یک ربطی داشته باشند.
اما چه ارتباطی؟
مشروح میزگرد علمی در ویژه نامه:
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/22182/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D8%AF-
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
حمیدرضا بوجاریان- روزنامهنگار
موسی نجفی، استادتمام علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. او در زمینه تاریخ و فلسفه سیاسی و همچنین نظریهپردازی انقلاب اسلامی، کتب و مقالات متعددی را به رشته تحریر درآورده است. او در گفتوگو با همشهری بر عبور انقلاب از نامها و عنوانها بهدلیل ذات تحولگرای انقلاب سخن به میان میآورد و معتقد است انقلاب خود را در زندان عقاید و نظرات برخی محصور و زندانی نکرده و نمیکند. نجفی در عین حال بر این عقیده است که وضعیت زندگی مردم در ایران 1400بسیار بهتر از دوران پهلوی است و برای این مدعای خود گزارههایی را نیز بیان میکند. در این گفتوگو که در محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شد بیشتر به ماهیت انقلاب و آسیبشناسی آن در جواب شبهات دهه پنجم از عمر جمهوری اسلامی پرداختیم.
مشروح مصاحبه رجوع شود به :
https://newspaper.hamshahrionline.ir/id/153123/%D9%82%D8%B7%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%82%D9%81-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF.html
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه با روزنامه همشهری (۱)
موسی نجفی در پاسخ به این سؤال که 70درصد جمعیت کشور، دوره قبل از انقلاب را ندیدهاند و بهدلیل بمباران خبری رسانههای دشمن دچار شبهه شدهاند و اینطور وانمود میشود که مردم بدون هدف انقلاب کردهاند، گفت: مردم برای اینکه چیزی را قبول کنند نیاز نیست که سرمنشأ آن را ببینند. صرف ندیدن دلیل بر نبودن نیست. هر رویدادی که سرمنشا داشته باشد و اصیل باشد، جریان دارد. ندیدن سرچشمه، سبب ندیدن امتداد نیست و انقلاب اسلامی ایران هم مستثنی از این موضوع نیست. امروز مردم اثرات انقلاب و ماهیت آن را میبینند. نباید اینگونه تصور شود که انقلاب صرفا ماهیتی مبتنی بر سرنگونی رژیم شاهنشاهی داشته است. بلکه انقلاب وجوه مفصلتری را در دل خود دارد که باید به واکاوی آن پرداخت. وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، جریانی اصیل، بزرگ و دارای هویتی کاملا مشخص است که نمیتوان آن را کتمان کرد، افزود: برخی جریانهای معاند یا افرادی که در جریان انقلاب بودند این روزها چنین ادعا میکنند که مردم از سر شکمسیری یا تفنگبازی انقلاب کردند. این ادعا از اساس قابلقبول نیست چرا که انقلاب مردم نه برای سرنگونی یک رژیم بلکه برای براندازی ساختارهای غلطی به وقوع پیوست که مردم آنرا قبول نداشتند.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه با همشهری (۲)
✅نجفی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران، دارای ابعاد ناشناختهای بود که انقلابیون در آن زمان حتی تصوری از وجود آن نداشتند، گفت: در ماجرای انقلاب فرانسه، انقلابیون نمیدانستند که این رخداد مبدا اتفاقی بزرگ مانند تدوین اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل انقلابشان خواهد شد. درانقلاب اسلامی ایران نیز شاهد چنین اتفاقی بودیم و انقلابیون نمیدانستند در آینده، انقلابی که برپا خواهند کرد دارای چه ابعاد جهانشمول و چه وسعتی خواهد شد. وی با تأکید براینکه انقلابیون و مردم در بهمن 57دنبال انقلابی بودند که فسادی در دستگاه حکومت وجود نداشته باشد، اما درباره ظرفیتها و ویژگیهای انقلاب درکی نداشتند، گفت: ظرفیتی که دین آزاد کرد در دست انقلابیون نماند و این ظرفیت به گنجینه 1400ساله اسلام برمیگردد و انقلابیون تصور نمیکردند این ظرفیت عظیم را بتوانند انجام دهند. بنابراین مردم عمق و ابعاد موضوع را درک نکرده بودند.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران مردمی است اما اینکه مردم همه ظرفیت انقلاب را درک کرده باشند یا بتوانند تمام این ظرفیت را درک کنند، افزود: اکثریت انقلابیون عظمت انقلاب را نمیتوانستند درک کنند که انقلابشان تا آفریقا هم برسد. وی در پاسخ به این سؤال که مردم در ابتدای انقلاب دنبال جهانی شدن انقلاب نبودند، گفت: مهم نیست که مردم دنبال چه چیزی بودند بلکه مهم این بود که مردم موانع پیش روی انقلاب را بردارند و این کار را نیز انجام دادند. انقلاب از ایران شروع شد اما به ایران ختم نشد و این ویژگی انقلاب اسلامی بود. وی به این شائبه که با گذشت 43سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این احساس دربخشی ازمردم ایجاد شده که انقلاب از مسیر و آرمانهایی که برای آن ایجاد شده فاصله گرفته است و اکنون کمتر سهمی در انقلاب دارند، با تأکید بر اینکه چنین احساسی در جامعه به شکل انبوه دیده نمیشود، گفت: با وقوع هرانقلابی قرار نیست افراد از آن سهمخواهی کنند. هر نظام سیاسی برای خود قواعد و قوانینی دارد. امکانات محدود است و باید همه امکانات به عدالت در بین مردم توزیع شود.
نجفی ادامه داد: دولت کنونی وارث مخروبهای است که دولت قبل آن را تحویل داده است و کار زیادی از سوی این دولت باید انجام شود تا ویرانیهای قبل برداشته شود.اما این به این معنا نیست که دولت باید همه مردم را تک تک از خود راضی کند. این کار عملا شدنی نیست. اما این را باید درنظرگرفت که ایران دهه پنجم انقلاب با ایران دهه اول انقلاب کاملا متفاوت شده است. وی توضیح داد: عمق انقلاب در دهه پنجم عمر خود افزایش یافته و رشد جدی پیدا کرده و به شکل عمیقتر با سلطه جهانی در حال درگیر شدن است که این خود نشاندهنده آن است که شعارهای ابتدای دوره انقلاب به ثمر نشسته است. جمعیت ایران از 35میلیون نفر به 85میلیون نفر افزایش یافته است. بهعنوان مثال، در ابتدای انقلاب مردم مطالبه بانکداری اسلامی نداشتند اما الان این مطالبه را به شکل جدی مطرح میکنند. همین مطالبه در روزهای ابتدای انقلاب هم مطرح بود اما نه عمق نداشت و نه کسی درباره آن چیزی میدانست اما اکنون این مطالبه انقلاب دارای ابعاد علمی و عمیقتری شده است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با طرح بههمریختگی ساختارهای اول انقلاب، گفت: در سالهای 56و57 به ظاهر مسائل اقتصادی مرتب بود و کسی هم مشکلی نداشت اما آن ساختار دارای مشکلاتی بود. ایران قبل از وقوع انقلاب حکم بیماری را داشت که برای درمان یک بیماری دیگر نزد پزشک رفته و با معاینه پزشک متوجه غده سرطانی شده است. اگر این غده درمان نمیشد میتوانست منجر به مرگ بیمار شود اما با جراحی انقلاب، آن غده سرطانی از بدن ایران خارج شده است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
نجفی افزود: کسانی که تصور میکنند وضعیت کشور قبل از سال 57و وقوع انقلاب بهتر از وضعیت کنونی بود، حکم افرادی را دارند که از بیماری و عمق آن خبر نداشتند چون دردی ناشی از بیماری حس نکرده بودند. این افراد اینگونه تصور میکنند که قبل از انقلاب زندگی بهتری داشتهاند درحالیکه ادامه آن روند میتوانست به مرگ فرد آن هم بدون درد منجر شود. وی با بیان اینکه غده وابستگی به خارج از ایران خارج شده و با این اتفاق، سطح زندگی مردم رشد چشمگیری پیدا کرده است تأکید کرد: وضعیت معیشت مردم نسبت به سالهای قبل از انقلاب اسلامی بهتر شده است. آمارها نشان میدهد بسیاری از مردم تهران قبل از انقلاب گاز نداشتند و در روستاها نیز بحث برخورداری از گاز تقریبا صفر بوده است اما الان بسیاری از روستاییان ما خانههایی مانند شهرنشینان دارند و روستاییها همان چیزی که دنیای مدرن به شهرنشینان داده است در اختیار دارند. این سطح پیشرفت زندگی را در ایران بعد از وقوع انقلاب نشان میدهد و نمیتوان به سادگی از کنار این پیشرفتها گذشت.
این استاد دانشگاه، با بیان اینکه نباید یک واحد یا یک رویداد را با یک رویداد دیگر مقایسه کرد و باید یک مجموعه را با یک مجموعه مقایسه کرد، با بیان اینکه معاندین این شائبه را ترویج میکنند که با گذشت زمان اگر رژیم پهلوی در مصدر امور بود میتوانست خدمات بیشتری به کشور نسبت به انقلاب ارائه کند، گفت: خاطرات هایزر را بخوانید و ببینید که او با شاه چگونه مانند یک نوکر برخورد میکند و این را با امامی که اجازه خواندن پیام نخستوزیر ژاپن را نمیدهد ببینید. این برای ایرانی که مستقل است بدون هزینه نیست. میخواهند سیاهنمایی کنند. این حرفها اثری بر واقعیت ندارد. نجفی امنیت پایدار را محصول انقلاب دانست و با بیان اینکه برخی دنبال این هستند که احساس ناامنی را در جامعه ترویج کنند و اشتباهاتی که در برخی حوزهها از سوی مدیران رخ داده است را گردن انقلاب بیندازند، گفت: جامعه امروز از امنیت نسبی خوبی برخوردار است که در هیچ کدام از کشورهای منطقه شاهد آن نیستیم. ممکن است در کشور سوءمدیریتهایی وجود داشته باشد اما ضعفها و مشکلاتی که داریم را نباید پای ذات انقلاب گذاشت چرا که ضعفهای افراد ارتباطی به دین و انقلاب ندارد.
او ذات انقلاب اسلامی را ذاتی تحولگرا دانست و گفت: لازم نیست انقلابی از درون انقلاب دربیاید. انقلاب مدام در حال تازه شدن است و این موضوع به این دلیل است که برهههایی از زمان شاهد این هستیم که انقلاب از عدهای عبور میکند. این عبور کردن از نامها و افراد خود تصدیقی برای تحولگرا بودن انقلاب است.
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، در ادامه در پاسخ به این سؤال که در سالهای بعد از انقلاب اسلامی روسای جمهوری با شعارهای انقلابی بر سرکار آمدند اما در نهایت از قطار انقلاب پیاده شدند این اتفاق را طبیعی خواند و گفت: انقلاب مانند خودرویی است که هر یک از روسای جمهور بعد انقلاب غیر از بنیصدر، به شکل مؤثری آن را به سمت جلو هل دادند. این خودرو حرکت کرده است و این افراد تا زمانی که در خدمت انقلاب و اصالت آن بودند همراه آن بودند اما هر وقت خودخواهی کردند و اجتهاد خود را داشتند زمین خوردند و انقلاب از آنان عبور کرد. قرار نیست انقلاب خود را برای این افراد حالا هر عنوان یا سمتی که داشته باشند فدا کند و برای آنان بایستند. قرار نیست انقلاب در عقاید و ایدههای این افراد زندانی شود. نجفی با بیان اینکه این افراد ممکن است طرفدارانی داشته باشند اما اسلام برای این افراد و طرفداران آنها متوقف نمیشود، گفت: این افراد میتوانند زاویه نگاه خود را به کل بیان کنند اما قرار نیست کل به این افراد محدود شود. مردم اگر از چیزی عبور کنند حتی اگر از آن هم به نیکی یاد کنند دیگر به گذشته بر نمیگردند. مردم اگر چیزی را بخواهند انجام میدهند. در موضوع بنزین مردم ناراحت شدند
نه اینکه در این ماجرا گروهی بیاید و بخواهد به سرنگونی نظام فکر کند. وی توضیح داد: مردم هر مقداری که از نظام شاهنشاهی عبور کردند، کردهاند و اگر میخواستند نظام شاهنشاهی برگردد این کار را تا الان انجام داده بودند و کسی هم نمیتواند جلوی مردم را بگیرد. اگر مردم از هاشمی عبور کردند و به خاتمی رأی دادند یعنی از هاشمی عبور کردند و اگر از خاتمی به احمدینژاد رسیدند و به او رأی دادند یعنی از خاتمی عبور کردهاند. وقتی هم احمدینژاد رد صلاحیت شد، آب از آب تکان نخورد و اتفاقی را ندیدیم. الان این وضع برای روحانی تکرار شده است و مردم هم از این فرد عبور کردهاند. این به آن معنا نیست که این افراد آدمهای حتما بدی هستند اما به این معناست که مردم دیگر اینها را نمیخواهند. این عبورها از نظر من مثبت است و این تکامل انقلاب و مردم و نشانه آگاه شدن مردم است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmou
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم :
✅با سلام
کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد
اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است !
بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن
البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰
🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟
🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم :
سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن
در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰
🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi