eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
875 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ادامه 👆 🔰دکتر موسی نجفی: ✅عقلانیت، معنویت و عدالت¬خواهی سه ویژگی جامعه ایرانی است 🔴دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی و رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان پنجمین و آخرین سخنران این نشست، با تأکید بر رویکرد خود در تحلیل وقایع اخیر با تکیه بر تاریخ سیاسی و فلسفه سیاسی به منظور شناخت ریشه خشونت‌ها و وقایع اخیر و نقطه کور این حوادث، گفت: البته به نظر من خشونت از طرف کسانی است که در حاکمیت نیستند و درواقع در جریان انقلاب اسلامی نیز ما شاهد آتش زدن و تخریب اموال شخصی یا آسیب زدن به افراد مخالف انقلاب نبودیم. وی با اشاره به تمایز میان تحلیل بر مبنای نظریه‌های سیاسی، که در آنها به حل بحران‌ها پرداخته می‌شود، با تحلیل براساس تاریخ و فلسفه سیاسی بر اهمیت ارائه نظریه‌های سیاسی بر مبنای تاریخ و فلسفه سیاسی کشور که یک نظام دینی است، تأکید و اظهار کرد: در مباحث مرتبط با نظام‌های سیاسی، هر نظامی گفتمان خود را دارد و در تحلیل اینکه ریشه این خشونت‌ها از کجاست نیز باید با تحلیل جامعه ایرانی انطباق داشته باشد. جامعه ایرانی دارای سه محور و ویژگی عقلانیت، معنویت و عدالتخواهی است و برخلاف برخی روایت‌ها از نحوۀ پذیرش اسلام در ایران با شمشیر، وجود همین عناصر در اسلام بود که موجب پذیرش اسلام از سوی ایرانیان شد. 🔵وی ادامه داد: ورود مدرنیزاسیون به ایران، دارای سه لایه و قسمت ابزاری، سیاسی و فرهنگی بود که دو قسمت اول پذیرفته شد ولی قسمت فرهنگی که از اجزاء اخلاقی، اعتقادی و... تشکیل شده است، پذیرفته نشد. در دوره مشروطه بین سه قسمت مدرنیزاسیون تفکیک شد و در انقلاب اسلامی، فرهنگ و تمدن برتری پدید آمد و می‌توان گفت ذات و پیرامون به یکدیگر رسیدند، اما نقطۀ کور نزدیک شدن فرهنگ مدرن به ذات جامعه ایرانی بود. این پژوهشگر حوزه مسائل سیاسی تأکید کرد: این قسمت سوم (فرهنگی) از مدرنیزاسیون با مخفی شدن در پشت دو قسمت ابزاری و سیاسی، منجر به شکل‌گیری نقطه کوری در ارتباط میان ذات جامعه ایرانی با فرهنگ مدرن بود. عدم موفقیت کامل حرکت‌های انقلابی دیگر همچون لیبرال‌ها، سوسیالیست‌ها یا ناسیونالیست‌ها و تقابل آنها با انقلاب اسلامی که تمدن و فرهنگی برتر پدید آورده است، منجر به تقابل آنها با انقلاب و سعی در به انحراف کشیدن مسیر این انقلاب دارند و با تبلیغات گسترده در شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و مجازی سعی در دعوت به خشونت و به آشوب کشاندن اعتراض‌ها دارند. دکتر نجفی با اشاره به فقر واژگانی حرکت‌های غربی ذکر شده در مقابل انقلاب اسلامی و سعی در شکست این انقلاب که در مقابل فرهنگ غرب ایستاده،  توسل به حرکت‌های افراطی و خشونت را ناشی از فقری دانست که غربی‌ها در مقابل انقلاب به آن دچار هستند دانست. 🔴دکتر نجفی در پایان سخنان خود با برشمردن صورت‌بندی‌ها و دوقطبی‌های ممکن میان دیدگاه‌های خود با مخالفان انقلاب، گفت: می‌توان تقابل‌هایی را به شکل زیر میان این دو دیدگاه برشمرد: - از نظر مخالفان انقلاب اسلامی واقعه‌ای روی داده که قرار است باعث شکل‌گیری یک جریان و موج خواهد شد و در نهایت به تغییر منجر می‌شود اما از دیدگاه بنده چنین نیست.  - در این واقعه و اعتراضات، دوگانه آزادی و استبداد از سوی مخالفان انقلاب برجسته و مطرح می‌شود درحالیکه بحث دربارۀ آزادی و استقلال است. - مخالفان انقلاب از ارتباط انقلاب ملی و بنیادگرایی مذهبی صحبت می‌کنند در حالیکه در ایران و با تشیع، بنیادگرایی معنایی ندارد. - در مقابل دعوت انقلاب اسلامی به عقلانیت و اعتدال، مخالفان انقلاب به خشونت و غارت‌گری دعوت می‌کنند. درواقع مباحث ناظر به انقلاب یا اصلاح در میان دیدگاه‌های غربی کمونیستی و لیبرالیستی مطرح است و نه در انقلاب اسلامی. - در وقایع اخیر بحثی به عنوان ملت مجازی در مقابل آنچه واقعی است، پدید آمده اما این ملت مجازی، غیرواقعی و ساختگی است. 🔶 در پدید آمدن این وقایع و اتفاقات، توصیه بنده این است که ملت و اقوام مختلف کشور از جمله کردها باید به حافظه تاریخی خود رجوع کنند که چه کسانی فجایع حلبچه و کشتار 5 هزار نفر را رقم زدند و اکنون نقش دلسوزان آنها را بازی می‌کنند؟ مردم کرد عراق نیز باید متذکر ماجرای سقوط شهرهای اربیل در مقابل داعش باشند که چه کسی آنها را از شر داعشی‌ها نجات داد و حفظ کرد و اکنون مناطق و زمین‌های آنها در اختیار مخالفان این انقلاب قرار گرفته است؟ همچنین در داخل کشور ضرورت دارد مسئولان کشور و دولتمردان به جوانان توجه داشته باشند و در جهت رفع مشکلات و مسائل آنان تلاشی مضاعف داشته باشند و جوانان نیز از سطحی‌اندیشی پرهیز کرده و قدر استقلال، آزادی و اقتدار و امنیت کشور را بدانند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
32.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما - ۱۳ / ۷ / ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی : محققین و پژوهشگران علوم انسانی خط قرمزهای ترسیم شده از سوی خارج نشین ها را قبول نداشته و ندارند ۰ در این رابطه ما "صورت مسئله مستقل" خودمان را داریم و البته قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ، فصل الخطاب است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
40.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ نظریه پردازی بر اساس تاریخ ایران و فلسفه سیاسی در مورد نقطه کور و خشونت و افراطی گری در حرکت براندازانه اخیر 🔵انسداد فکری و سیاسی یک حرکت ضعیف در مقابل یک جنبش،اجتماعی نیرومند ( مانند انقلاب اسلامی ) از دست دادن برتری فرهنگی و نداشتن هدف مشخص است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ نقد به دکتر جواد طباطبایی نظریه پرداز اندیشه ایرانشهری و نویسنده کتاب زوال اندیشه سیاسی در ایران که اخیرا گفته است یک انقلاب ملی در مقابل بنیادگرایی مذهبی شکل گرفته است http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش،یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم و رحمة الله مشورتی از حضرتعالی میخواستم بنده طلبه پایه ۹ هستم و علاقه مند به مباحث معرفتی و تربیتی و فلسفه و عرفان و تفسیر قران و البته ضرورت فقه و اصول رو هم متوجه هستم و به لباس روحانیت افتخار میکنم و تا آخر بنا دارم حوزوی بمونم ان شاءالله. ولی همش یه بحث من رو توی دو راهی میذاره که آیا در کنارش دانشگاه رو هم بخونم یا نه (بیشتر به خاطر مدرکش چه برا حضور راحت تر در مجامع دانشگاهی چه برا مباحث معیشتی) به هر حال ارشد فلسفه و کلام دانشگاه باقر العلوم رو امتحان دادم و قبول شدم و گفتن تا فردا مهلت داره که تکلیفم رو روشن کنم که میرم یا نه ممنون میشم اگه حضرتعالی راهنمایی کنین که در کنار حوزه این دانشگاه رو هم برم یا همین حوزه رو به تنهایی طی کنم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی: ✅با تشکر و آرزوی موفقیت برای شما دانشجوی علوم حوزوی ، به نظرم پرسش،شما یک جواب ثابت و کلی و گلیشه ای ندارد و تا حدودی بستگی به شرایط و روحیات و اهداف و راهبرد شما در زندگی علمی تان دارد۰ به هر حال علوم حوزوی به ذاته خودش ارزشمند و عمیق است و شرایط و آداب خاص منحصر به حوزه و عالم روحانیت را دارد، ولی وسعت ذهن داشتن و تخصص در یک رشته دیگر هم می تواند ارزشمند باشد و اگر استعداد و وقت و شرایط زندگی تان اجازه بدهد با برنامه ریزی مناسب به شما توان و افق جدیدی را ارائه می دهد ۰ البته توجه داشته باشید در کنار دروس حوزوی یک رشته دیگر را انتخاب کردن بایستی به نحوی باشد که اولا از محور و نقطه مرکزی دور نشوید و در ثانی رشته دوم به طور مستقیم و یا غیر مستقیم به دروس اصلی شما در یک سیر تخصصی کمک نماید ؛ به عنوان مثال اگر یک زیان خارجی و یا یکی از رشته های علوم اجتماعی و یا فلسفی و کلامی دانشگاهی را به طور رسمی انتخاب کردید ، این سیر بایستی هوشمندانه به مطالعات و یا علائق تان در دروس تخصصی تر حوزه تقارن و نزدیکی و یا سنخیت داشته باشد ۰ به طور واضح تر اگر فلسفه و یا کلام اسلامی در متون حوزوی را جدی پی گیری می کنید در کنار آن و یا بعد از آن خواندن فلسفه غربی می تواند بسیار مفید باشد ۰ در هر حال باز تکرار می کنم میزان استعداد و همت و هدف گذاری شخص شما ملاک نظر قطعی است ، وگرنه تجربه نشان داده است بدون داشتن این چشم انداز و عوامل ذکر شده در مواقع بسیاری این حالت ( نیمه طلبه - نیمه دانشجو) باعث سردرگمی جوانان گردیده و در هیچ یک از این دو مرکز علمی ارزشمند به درجه علمی مطلوب و والایی تا به قله نرسیده اند ۰ موفق باشید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم ✅سلام هفته وحدت رو تبریک می‌گم حدود 3 هفته پیش مطلبی رو در کانال قرار دادین تحت عنوان «شاخص ارزیابی» در ادامه اون پست اشتباه تایپی وجود دارد و به جای «خط مشی»، نوشته شده است «خط مش» 🔴نجفی : 🔵با تشکر از دقت تان در تصحیح مطلب مذکور ، امیدوارم این دقت نظر و ریز بینی را در مورد محتوا و مضمون مطلب هم داشته باشید و نویسنده را با نقد و تصحیح خود رشد داده و یاری نمایید۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🌺🌺به مناسبت ایام ولادت موفورالسرور حضرت رسول اکرم (ص) 📕📕نکته تاریخی مهم کتاب انسان 250 ساله ( در دشمن شناسی زمان پیامبر (ص)) ✅گروهی که از تعمیق اسلام و رشد جامعه اسلامی در مدینه النبی عاجز ماندند https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ 🔴تقابل و دوگانه ها بین جریان برانداز با فلسفه انقلاب اسلامی: 🔵این طرف دوگانه استبداد و آزادی را مطرح می کند در حالی دو گانه اصلی دو گانه استعمار با استقلال است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی: ✅برخی عدم موفقیت ها و ناکامی ها ربط مستقیمی به سوء مدیریت و یا قصور مسئولین ندارد ، بلکه علت حل نشدن سریع ماجرا ، عظمت مشکل و بزرگی آن است ؛ مثل شکست شاه اسماعیل اول بنیانگذار صفویان در جنگ چالدران که به علت قدرت و تعداد زیادتر سپاه ینی چری عثمانی رخ داد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نشست تخصصی تحلیل نظریه پردازانه وقایع اخیر ایران - ۱۲ مهر ماه ۱۴۰۱ - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 🔴شبکه یک سیما ۱۵ مهر ماه ۱۴۰۱ ✅دکتر موسی نجفی ؛ 🔶نقد قومیت گرایی کردها و نفی تجزیه طلبی و تاکید بر این مطلب که ملیت بالاتر و برتر از قومیت است 🔶تقویت حافظه تاریخی 🔷توصیه به عدم سطحی اندیشی برخی جوانان http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰موسی نجفی : ✅تاریخ آزمایشگاه سیاست است ۰ برای بصیرت بیشتر داشتن باید "درست" تاریخ خواند به شرط آنکه "تاریخ," درست را بخوانند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم سلام اما بعد،سوالی که خیلی مهمه برام استاد از قدیم الایام،رهبری بند اخر اکثر سخنرانی هاشون پاراگراف امید بخش و انرزی دهنده استفاده میکردند ماها میگفتیم بالاخره رهبره!باید انرزی بده! اما گاهی شک میکردیم نکنه واقعا همینطوری که میگن اوصاع رو می بینند و ماها با ایشون هم افق نیستیم! بعدش با وجود عبارات صریح توجیه میکردیم که ایشون در دستگاه مختصات احدی الحسنیین _ ما رایت الا جمیلا به قضایا نیگاه میکنن(ینی انقلاب تیکه تیکه بشه و ماها هم کشته و شهید،بازم خوب و روشن و زیباست!) این اواخر که مشخص شد ایشون نه تنها اینده رو خیلی روشن می بینند بلکه حال و حتی گذشته رو هم روشن می بینند!!! من رهبرو خیلی دوست دارم و قبولش دارم!اما سخنرانی اخیر وقتی دیدم دارند از یک شهید حججی نتیجه میگیرند که ما جنگ فرهنگی رو بردیم ؛خندم گرفت!!! ما که فقط شکست فرهنگی میبینیم!!!تلفات فرهنگی توی فامیل و دوست و مجموعه فرهنگی و ...سر به فلک میکشه! خلاصه...اصلا با رهبری هم افق نیستم توی این زمینه درکش نمیکنم شما چطور؟در این زمینه با رهبری موافقید یا مثل من اوصاع رو تاریک و سیاه و خطرناک و ...می بینید؟ اگه با ایشون موافقید؛خواهش میکنم کمکم کنید بتونم بفهمم اقا چطور به مسایل نیگاه میکنن که این همه امیدوار و خوشبینن !بینهایت ممنون میشم😍😊 ✅جواب : نجفی در مورد موضوع پرسش شما نظر خاصی ندارم؛ فکر میکنم نگاه امیدوارانه ایشان و نگاه دلسرد کننده شما به یک نقطه متمرکز نبوده و هر کدام در کل نافی دیگری نیست؛ اما در مورد فهم دیدگاههای ایشان میتوان گفت مطالعات وسیع و تجربه چهل ساله حکومتی و چند دهه مبارزه، به ایشان افق نظری گسترده و عمیقی داده که در حالی که خواندنش جالب است ، در مواقعی درکش سخت است۰ اما نکته آخر آنکه شما برای فهم بهتر افکار ایشان باید در کنار توجه به جزئیات ، به اصول کلی و پیش زمینه های اندیشه ایشان هم توجه کنید و "نسبت" آن اصول کلی را با آن موارد جزیی درک کنید۰ بدون فهم درست این خطوط اصلی ، و اولویت بندی آنها رفتن به سراغ مصادیق جزئی شاید درست نباشد ۰ 🔴در پایان ذکر دو نکته مرتبط با موضوع مفید است ؛ نکته ۱ : حل نشدن برخی از مسائل اجتماعی صرف نظر از علل جزئی، به علل مهمتر و بزرگ تر بودنشان میتواند برگردد ۰مثلا هر چند ما در جنگ تحمیلی بر ارتش عراق غلبه نظامی نکردیم ولی شکست هم نخوردیم و یک وجب از خاک کشورمان را هم از دست ندادیم از این منظر دوم این یک موفقیت بزرگ بوده است ۰ نکته ۲: انقلاب اسلامی هنوز نتوانسته بسیاری از قله ها را فتح کند اما همین مقدار هم که جلو آمده و فتوحات فعلیش نسبت به نهضت های گذشته و کشورهای مستقل دیگر نقاط جهان ، فوق العاده مهم و تحسین بر انگیز است ؛ این مهم وقتی مهمتر جلوه می کند که بدانیم دستاوردهای این انقلاب بدون کمک و خواست قدرتهای خارجی صورت گرفته است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰اعتدال تمدنی ایرانی یا افراط گری نژاد پرستانه قومی ؟! ✅با توجه به هفته اول آبان به خصوص ۷ آبان که به نام روز کوروش نامگذاری شده است و مسائلی که در فضای مجازی و حقیقی و بخصوص در پاسارگاد سال گذشته پیش آمده به نظر می رسد که بتوانیم این مسئله را از جنبه های تاریخی سیاسی و فرهنگی مورد ارزیابی قرار بدهیم . 🔶🔹🔸اصولا مسائل سیاسی و اجتماعی می توانند ریشه فرهنگی و تاریخی داشته باشند و ما در آیینه تحولات تاریخی بهتر میتوانیم این مسائل را ریشه یابی کنیم ؛ از این جهت بهتر است که این موضوع مهم را که مخلوطی از درست نادرست و شفاف و غیر شفاف است در اینجا بررسی کنیم ۰ در این رابطه باید بگوییم که چند مسئله را باید از هم تفکیک کنیم : 1️⃣ اول مسئله اسلام را از عرب 2️⃣ دوم مسئله تعلق فرهنگی ایرانیان را نسبت به تاریخ و عظمت گذشته ایران از مسائل نژادی و تفاخر قومی 3️⃣سوم مسئله نظام حکومتی و مسائلی که سلطنت طلب ها و گروهک های سیاسی از آن سوءاستفاده می کنند ۰ 🔶🔹🔸برای این منظور و برای شبیه سازی مسئله به سراغ تاریخ تحولات صدر اسلام بخصوص به قرون اولیه اسلامی می رویم و به نهضت شعوبیه که از طرف ایرانیان در مقابل اعراب و حاکمان ظالم اموی انجام شده توجه می‌کنیم، تا ببینیم این مسئله تا کجا ادامه داشته؟ و چرا درست شده؟ و از چه زمانی و از کجا به ناحق و به تبعیض کشیده شد ؟ و سرانجام آنان به چه صورت در آمد ؟ البته نتیجه این تطبیق جدا کردن اعتدال و حرف حق از افراط گرایی و تعصب و سخن باطل است اما از آنجایی که درست و نادرست ممزوج بوده ، تشخیص مرز بین آنها کاری دشوار است شاید بتوان در افق تاریخ ، مسئله را یکبار دیگر درست مطرح نمود https://t.me/drmousanajafi https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰هفته اول آبان بحث های ملی گرایی و نگاه به ایران باستان با شعارهای سیاسی همراه شده و در فضای رسانه و مجازی بازتاب می یابد ۰ مناسب است در ارتباط با نسبت اسلام و ایران به یک نمونه تاریخی از رفتار ایرانیان در گذشته اشاره کنیم ۰ ✅ بازتاب اندیشه سیاسی نهضت شعوبیه و ماجرای ملی گرایی ایرانی در عهد اسلامی : ✅شاخص تاریخی مهم اعتدال و عدالت خواهی و معنویت گرایی روح ملی ایرانیان در افق اسلامی و آسیب شناسی تفاخر قومی به موازات آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در مراسم بزرگداشت دکتر موسی فقیه حقانی - ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۱ - موسسه فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ✅دکتر حقانی را می توان در این مسیر تحلیل نمود که از جریان شناسی تاریخی به جریان سازی اجتماعی و سیاسی رسیده است ؛ و این یعنی او فقط یک محقق کتابخانه ای دور از جامعه نیست ۰ 🔴 ریاست بر یک مجموعه تاریخی و سندی بزرگ با میلیون ها مدرک مهم به فرد محقق و پژوهشگری مثل دکتر حقانی افقی را می دهد که هم موسسه را در مسیری فکری و تکاملی قرار دهد و هم خودش به افق و زاویه دیدی دست یابد که کمتر کسی قادر به رسیدن به آن است ۰ حاصل این شرایط و امتیازات به انسان بصیرتی را در تاریخ عطا می کند که می توان میوه اش را در گردنه های سهمگین سیاست چید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام استاد تاکید بر هویت ایرانی و پاس داشتن آن،آیا به علت ذاتی هویت هر جامعه است یا به علت اینکه هویت ما با تشیع عجین شده؟به عبارت دیگر آیا هویت برای هر جامعه ای به مثابه فطرت برای انسان است؟یعنی همانگونه که هر انسانی برای رسیدن به کمال باید به فطرت خود بازگشت نماید و به مقتضای آن عمل کند،آیا هر جامعه ای هم برای رسیدن به کمال باید به هویتی که در طول تاریخش شکل گرفته مراجعه کند؟ اگر پاسخ این باشد تنها ملاک ارزش هویت ایرانیان،حریت آنها در طول تاریخ و تشیع آنهاست،دیگر دلیلی برای تاکید زیاد بر هویت به صورت مستقل باقی نمی ماند زیرا در این صورت مثلا جامعه حجاز هم همدتش پاس بدارد،درحالی در هویت آنها نه حریت و حماسه (به اندازه کافی) دیده میشود و نه اسلام اصیل. ✅جواب : نجفی با سلام و تشکر از پرسش گر عزیز به عرض می رسانم که پرسش شما بیشتر در دو بخش قابل بررسی است : 🔶اول : آیا جامعه هویت ذاتی دارد ؟ و آیا این هویت در جامعه به منزله فطرت در فرد انسانی است ؟ در پاسخ باید گفت دیدگاه های متفاوتی برای هر دو سوال مطرح است ، برای هویت عده ای به "ذات " قائل هستند و برخی هم آن را "رودخانه ای " و گروهی "موزائیکی " فرض می نمایند ۰ در حقیقت یک گروه برای هویت جمعی جامعه بیشتر ذات ثابت و دسته دوم ، تحول و تغییر قائلند۰ از نظر راقم سطور هویت ، ذات دارد و حتی خود تحول در هویت نیز تابع قوانین ثابت می باشد ۰ مسئله مهمی که بعد از این فرض اول مطرح می گردد این است که این ذات در ملل مختلف ثابت است ؟ و یا اینکه هر ملتی ذات خاص خود را دارد ؟ این مطلب تا حدودی شبیه بحث فرهنگ است ۰ آیا ما میتوانیم از یک فرهنگ مشترک بین الملل سخن بگوئیم و در عین حال از فرهنگ ملی به مثابه یک روح و خصیصه ذاتی یک ملت بحث کنیم؟ من در نظریه هویت ملی خودم که در کرسی های نظریه پردازی مطرح نمودم این خصیصه ثابت را در ذات و یا هسته اصلی جامعه و تغییرات را در پیرامون ذات و به مثابه "عرض " تفسیر و تعبیر کرده ام و سه عنصر عدالت خواهی و حق طلبی و معنویت گرایی را که در طول تاریخ ایران ، برجسته تر است را با سه اصل طولی اسلام شیعی و زبان فارسی و وحدت سرزمینی شامل جغرافیا و ۰۰ تفسیر و تحلیل نموده ام ۰مشتاقان را به مطالعه نظریه تکوین هویت ملی ایرانیان ارجاع می دهم ۰ 🔶دوم : اینکه بحث هویت از نظر ریشه های فکری و فلسفی به چه چیزی بر می گردد ، خودش بحث دامنه داری است ، من به تبعیت از نظر علامه طباطبایی و استاد مطهری که برای فرد و جامعه توامان اصالت قائل هستند این نظریه را در نظریه هویت ملی تعمیم داده و بازتاب های آن را بررسی نموده ام ۰ البته بحث حریت و یا بحث از یک عامل واحد به این صورتی که شما عنوان کرده اید مد نظر و قبول من نمی باشد ۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی: ✅کسانی که ادعای آزادیخواهی و تحمل مخالف را از براندازان خارج نشینان باور می کنند ، خوب است صفحاتی از تاریخ مشروطیت ایران را با دقت بخوانند ۰ گام اول اعدام شیخ فضل الله نوری با کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ رضاخانی و اشغال ایران در شهریور ۱۳۲۰حلقه های بعدی سیاست استقلال شکن این طایفه حقیز است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی ✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰ از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰ مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد : من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد. 🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند. 🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰ سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید. 📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅سلام آقای دکتر میخواستم یه کتاب بهم معرفی کنید که درش از اینکه چطوری اروپائیان و غربی ها از علوم اسلامی استفاده کردند و پیشرفت کردند و تا چه اندازه این علوم کمک شون کرد و به چه وسیله ها و راههایی این علوم رو بدست آوردند،چقدش سهم تحقیق بود،چقدش سهم دزدی علوم و منابع بود و خلاصه موارد دیگه ای که بهش ربط پیدا میکنه گفته شده باشه... و اینکه چه جوری از همون زمان و به چه وسیله ها و راهها و اقداماتی جلوی پیشرفت ممالک اسلامی رو گرفتند درش باشه...ممنونم ✅جواب: نجفی با تشکر از دوست عزیزی که این پرسش را مطرح کرده اند ؛ بایستی در جوابتان بگویم که پرسش مذکور شامل دو قسمت است : اول تاثیر علمی و فرهنگی تمدن اسلامی بر غرب ۰ دوم : بحث پیشرفت غرب و عقب مانده گی جوامع اسلامی در قرون اخیر( این قسمت را باید جداگانه در بخش تاریخ استعمار بررسی نمود ) اما برای بررسی بخش اول ظاهرا در زمان شکوفایی دوره اول تمدن اسلامی مسلمین توانستند خیلی زود علوم سایر حوزه ها را کسب کرده و به آنها اضافه نموده و مدارس و حوزه های علمی نیرومند و پررونقی ایجاد نمایند؛ نمونه بارز این تاثیر اولیه و رشد ثانویه ، اخذ فلسفه یونانی و تبدیل آن به فلسفه اسلامی است۰ اما در دوره دوم تمدن اسلامی که همزمان با قرون وسطی و جنگهای صلیبی در اروپاست ، جریان مبادله علمی به صورت یک طرفه از سوی مسلمین به طرف غرب به وجود می آید؛ این جریان علمی تا قرون بعد از رنسانس همچنان نیرومند و فعال است البته فتح قسطنطنیه (در سال ۸۵۶ هجری قمری - ۱۴۵۳ میلادی) و سپس سقوط اندلس در نیم قرن پس از آن ، این تاثیر و سپس تعامل را وسعت و عمق بیشتری بخشید تا جایی که در زمانی که غربیها وارد شهر طلیطله در اندلس شدند در کتابخانه مسجد این شهر با قرآن و کتبی مواجه شدند که برای پیشرفت، خودشان را محتاج به آنها یافتند و ترجمه این آثار شروع و توسعه یافت تا جایی که برخی محققین گفته اند این حرکت علمی ریشه دانشگاههای بزرگ و معتبر اروپایی بوده است ۰ چاپ دستگاه چاپ و انتشار اولین کتاب که همانا کتاب ابوعلی سیناست نمونه بارز این تاثیر عمیق تمدن اسلام بر غرب است ۰ برای استناد بخشیدن به موارد گفته شده کتاب" مدارس و دانشگاههای اسلامی و غربی در قرون وسطی" نوشته فیلسوف و غرب شناس برجسته معاصر استاد کریم مجتهدی را خدمت دوستان عزیز معرفی می کنم ۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰بیائیم با هم به این پرسش فکر کنیم : ✅آیا استعمار یک حقیقت به هم پیوسته است یا گسستگی در تاریخ استعمار به چشم می خورد؟ 🔴پاسخ به پرسش مذکور مسئله جدیدی را مطرح می کند : پدیده های استعماری چگونه به هم می رسند؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 ثبت نام دوره جریان‌شناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد 📌 سلسله نشست‌های جریان‌شناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود 📌 این نشست‌ها از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و مؤسسه افق اندیشه معاصر و به منظور ارتقاء دانشی و بینشی طلاب و علاقمندان حوزه علمیه قم برگزار می‌شود. 🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401 🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس ، آیت الله غلامرضا ، حجت الاسلام سید حمید ، حجت الاسلام اکبر ، دکتر موسی ، حجت الاسلام دکتر ، حجت الاسلام دکتر و ... برگزار می‌شود. ❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از: 🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر 🔷 سیره سیاسی آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری 🔷 نقش آیت‌الله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی 🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم 🔷 جریان‌شناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی 🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و.... 🔗 ثبت نام👇 🌐 https://m-ofogh.ir 🌐 کانال و سایت مؤسسه‌ امام خمینی(ره) 🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir 🌐 https://iki.ac.ir ☎️ 02532113627 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi