eitaa logo
دکتر طاهر حبیب زاده🌱پژوهشگر حقوق، هوش مصنوعی
2.3هزار دنبال‌کننده
614 عکس
137 ویدیو
48 فایل
📗مدارک LLM و PhD حقوق، انگلستان؛ 📗عضو علمی سابق دانشگاه شریف، فعلی امام صادق (ع) 📗لیست دوره های آموزشی: schooloflaw.ir 📗ارتباط / ثبت نام دوره بنیادین: ایتا 09373710114 🌱کانال زبان تخصصی حقوق: @zabanbonyadin 💥 آیدی تلگرام و اینستاگرام👇
مشاهده در ایتا
دانلود
. ✍ آیت الله جوادی آملی : 🔹 «مرحوم ابو ريحان بيرونی وصيت كرد که بعد از مرگ من اين آبی را که می خواهيد گرم کنيد و نعش و جنازه من را با آب گرم بشوييد، آن براده هايی که در انبار جمع کردم با آن براده ها آب گرم کنيد و بدنم را بشوييد . 🔸 گفتند که ما اينجا هيزم فراوان داريم ، برای چه از اينها استفاده کنيم؟ مگر چقدر می‎تواند اين براده ها آب را گرم کند؟ 🔹 فرمود : اين يک مکتب است. من در تمام مدت عمر آثاری كه نوشتم با همين قلم نی نوشتم، قلم ديگری نبود ، اين قلم نی مقداری که کار می کرد اين قلم‌هايی كه خط می زدم اين براده‌ها را جمع می كردم كه با اين براده‌ها آب گرم كنند بدن مرا بشويند که شفاعتی برای من بشود». 📚 درس اخلاق ٩۶/۴/٢٢
🚩 برای مخاطبانی که به دنبال هیات علمی شدن هستند: امروزه بخشی از اهالی حقوق که دارای مدارک تحصیلی بالاتر و معتبرتر هستند، میل به هیات علمی شدن ندارند، چرا که در کار آزاد، درآمد بالایی دارند و حقوق معین یک استاد دانشگاه برای آنها جذابیت ندارد. در مقابل، فقط کسانی در این سمت می مانند که اشتیاق خاصی به مقوله تعلیم و تربیت دارند و می توانند از جذابیت های مادی گذر کنند. البته برخی هم هستند که می خواهند از عنوان هیات علمی دانشگاه استفاده کنند، اما همچنان تمرکزشان بر کار آزاد باشد مانند مشاوره و وکالت. این دسته هم به درد نظام آموزشی نمی خورند. فقط آنان که خودشان را کاملا وقف نظام آموزشی کرده اند، می توانند خرده کاری از پیش ببرند. ☀️☀️☀️☀️☀️ کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
📢 آیا نوشتن با دست بهتر است یا تایپ کردن در تبلت و یا موبایل؟ کدام یک در توانایی یادآوری مطالب موثرتر است؟ 🏵 در تحقیقی که از سه گروه به عمل آمد، معلوم شد که نوشتن با دست در یادآوری موثرتر است از تایپ کردن روی تبلت و یا موبایل. خروجی تحقیق با عنوان Paper Notebooks vs. Mobile Devices: Brain Activation Differences During Memory Retrieval در سال ۲۰۲۱ در قالب مقاله منتشر شد، در لینک زیر در دسترس است: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2021.634158/full @drtaherhabibzadeh
تولد اولین کودک هوش مصنوعی جهان در چین اولین کودک هوش مصنوعی جهان، در یک نمایشگاه معرفی شد. در حال حاضر تونگ تونگ (نام این هوش مصنوعی) مانند یک کودک سه یا چهار ساله صحبت و رفتار می‌کند. «اولین کودک هوش مصنوعی جهان» که توسط دانشمندان چینی توسعه یافته است، توانایی توسعه عاطفی و توانایی شناختی یک کودک سه یا چهار ساله انسانی را دارد. تونگ تونگ که به معنای “دختر کوچک” است، نامی است که دانشمندان در موسسه هوش مصنوعی عمومی پکن (BIGAI) به آن داده‌اند. کودک هوش مصنوعی در ماه گذشته در نمایشگاه فناوری هوش مصنوعی عمومی، با بازدیدکنندگان در ارتباط بود و ویژگی‌های انسان‌نما خود را نشان داد. تونگ تونگ تاکنون محدود به دنیای دیجیتال است اما حتی در محدودیت مجازی، هوش عاطفی، دایره‌ی واژگانی بیش از ۶۰۰ کلمه و توانایی یادگیری خودکار مانند یک کودک را دارد. در حال حاضر او مانند یک کودک سه یا چهار ساله انسانی صحبت می‌کند و رفتار می‌کند اما از آنجا که همیشه در حال یادگیری است، قابلیت‌های او در حال افزایش است. به گفته مخترعان این هوش مصنوعی، تونگ تونگ همچنین سطح مشارکت عاطفی را که تا به حال در برنامه‌های هوش مصنوعی دیده نشده است، نشان می‌دهد. تونگ تونگ دارای حافظه و ذهن است و سعی می‌کند مفاهیم عامیانه‌ای که انسان‌ها به او آموزش داده‌اند را یاد بگیرد. او درست و غلط را تشخیص می‌دهد، نگرش‌های خود را در شرایط مختلف بیان می کند. با استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پردازش زبان طبیعی، تونگ تونگ می‌تواند اقدامات خود را به شکلی که متناسب با شرایط است، تطبیق دهد. توانایی او در تمیز کردن محیط مجازی خود، از جمله پاک کردن شیر ریخته‌شده و اصلاح قاب عکس کج بدون درخواست، در یک مورد، مخاطبان را متعجب کرد. اما جالب‌ترین و نگران‌کننده‌ترین جنبه تونگ تونگ، قابلیت ادعایی‌اش برای تجربه و ارتباط برای ابراز «خوشحالی، خشم و غم خود» است. این موضوع نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر در زمینه هوش مصنوعی و توانایی‌های انسان‌نمایی آن است. به نظر می‌رسد که تونگ تونگ، با ترکیب هوش مصنوعی و توانایی‌های انسانی، یک قدم دیگر به سوی آینده‌ای پر از امکانات و تحولات گام برداشته است.   منبع خبر: Tong Tong, the world's first AI child, unveiled at exhibition
ماده ۶۹ قانون دفاتر اسناد رسمی صرفاً محل انتقاد متقاضیان تصدی دفاتر نیست، بلکه برخی از سردفتران فعلی نیز تداوم اجرای این ماده را زمینه‌ساز رانت و فساد و تبعیض می‌دانند. ماده ۶۹ می گوید: سردفتر شاغل که بازنشسته میشود میتواند شخص واجد صلاحیت طبق مقررات این قانون را برای تصدی دفترخانه خود به سازمان ‌ثبت اسناد و املاک کشور معرفی کند. مدت لازم برای معرفی در مورد بازنشستگی الزامی دو ماه قبل از تاریخ بازنشستگی است و در غیر اینمورد باید ‌معرفی مزبور ضمن تقاضانامه بازنشستگی به عمل آید. ورثه سردفتر متوفی که حین‌الفوت شاغل بوده است تا ششماه از تاریخ فوت سردفتر میتوانند ‌مجتمعاً بترتیب فوق شخص واجد صلاحیت را معرفی کنند. ‌در صورتیکه سردفتر یا وراث او در مهلتهای مذکور شخص واجد صلاحیت معرفی نکنند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور میتواند تصدی دفترخانه ‌را با رعایت مقررات این قانون بشخص واجد شرایط دیگری واگذار نماید.
خداوند متعال در لحظه‌لحظه زندگی من؛ حتی آنجا که هیچ‌کس را نداشتم، حضور داشت و در حقیقت او بود که این اراده و پشتکار را در وجود من نهادینه کرد. دانش‌آموز کم‌بینای شاهرودی با کسب رتبه 6 گروه علوم انسانی، جزو برترین‌های کنکور سراسری امسال شناخته شد و خداوند را عامل موفقیت خود عنوان کرد. هزاران آفرین بر باور و همت او 🌷
💠 اگر درس می خوانی، درست بخوان، عمرت را تلف نکن 🔹 اگر كسی درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد يقين بداند عمرش را تلف كرده، برای اينكه اين دروس امانت‌های الهی است اين را به ما آموختند ما بايد پيش‌ مطالعه كنيم، مباحثه كنيم، خوب درس بخوانيم، با استاد در ميان بگذاريم، اشكالات را مطرح كنيم، دفتر علمی داشته باشيم بشويم استاد. 🔸 اگر كسی از كتابی به كتاب ديگر رفت و نتوانست آن كتاب قبلی را به خوبی كند اين مطمئن باشد عمر را تلف كرده است. به ما گفتند طرزی بايد درس بخوانيم كه اين امانت‌های الهی را به ديگری منتقل كنيم. آنها كه كتاب نوشتند لله نوشتند، آنها كه برای ما تدريس كردند لله تدريس كردند، ما هم موظفيم اين علوم را به نسل بعد منتقل كنيم. 📚 برگرفته از درس اخلاق آیت الله العظمی آملی (٩٢/٧/۴)
در هر کاری که انجام می دهید تمرکز داشته باشید و سعی کنید خوب و کامل انجام دهید. بسیاری افراد هستند که وقتی کاری انجام می دهند از نظر ذهنی نزد آن کار نیستند بلکه فکرشان جای دیگریست. این عادت موجب از دست دادن تمرکز می شود. یک راه افزایش تمرکز این است که هر زمان در کاری که می کنید تمرکز داشته باشید. مثلا اگر الان چایی دم می کنید فکرتان نزد همین کار باشد، نه در مسایل دیگر. این روند موجب می شود وقتی کار جدی تر انجام می دهید، مثلا وقتی مطالعه می کنید فکرتان نزد مطالعه باشد. هر کاری می کنید، از نظر ذهنی نزد آن کار باشید و در آن فکر کنید تا تبدیل به یک رویه در شما بشود‌. این تمرین به تمرکز ذهن و انسجام آن بسیار کمک می کند. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده https://eitaa.com/drtaherhabibzadeh
. . . رویاهای بزرگ چگونه تباه می شوند؟ وقتی هیچ وقت شروع نکنید! . . .
👈 خطی از آثار پژوهشی 1 منبع تعهد قراردادی را باید در اعمال حقوقی جستجو نمود در حالی که منبع مسئولیت قراردادی و مسئولیت غیرقراردادی را باید در واقع حقوقی یافت »»»» مسئولیت قراردادی، واقعه حقوقی است، نه عمل حقوقی. 🚩(نکات حقوقی قابل تامل در آثار حقوقی در گرایش های مختلف حقوقی تحت عنوان خطی از آثار پژوهشی بازنشر می شود)
👈 *خطی از آثار پژوهشی 2* 🌱 امام خمینی ره: در اسکناس ربای غیرقرضی راه ندارد. پس مبادله اسکناس با اسکناس به زیاده یا نقیصه صحیح است. خواه اسکناس ها پول یک کشور باشند یا پول کشورهای مختلف. همچنین تفاوتی نمی کند اسکناس دارای پشتوانه طلا یا نقره باشد یا معادن مانند سنگ های قیمتی و نفت. (منبع: تحریرالوسیله) 🔥نقد: اگر دو اسکناس هم جنس باشند مانند اینکه هر دو ریال باشد یا دینار یا دلار، زیادتی یا نقیصه، همان معامله قرض ربوی است و صرفا در لباس بیع در آمده است مگر اینکه ویژگی و امتیازی در میان باشد مثلا یکی تازه و نو باشد و دیگری کهنه و برای تازه بودن آن بتوان عرفا امتیازی قائل شد یا مثلا یکی قطع بزرگ باشد و دیگری کوچک، مانند ۱۰ هزار تومانی که امروزه نسخه های جدید کوچک تر از قبلی هستند و برای خریدار امتیاز باشد مانند جا شدن در کیف پول، یا کم هزینه بودن اگر پست شود.
👈 خطی از آثار پژوهشی 3 🌱امروزه وقتی صحبت از عقد بیع می کنیم و به ماده ۳۳۸ قانون مدنی نگاه می کنیم، که می گوید: بیع عبارت است از تملیک عین به عوض معلوم، مقصود از عین فقط چیز مادی و فیزیکی نیست، بلکه مقصود آن است که عین چیزی است که نه منفعت است و نه سایر حقوق. لذا عین می تواند یک چیز غیرمادی باشد. 🚩 نتیجه: بیع رمزارزها صحیح است، گرچه ظاهرا رمزارزها، عین نیستند و وجود فیزیکی ندارند.
*پایان نامه نویسی و انتظار از استاد راهنما، استاد مشاوره، داور و دانشجو: جلسه دفاع سنجشی فراتر از پایان نامه* ✍طاهر حبیب زاده اگر بنا باشد صرفا با تکیه بر پایان نامه، قضاوت شود نیازی به برگزاری جلسه دفاع نیست. با مطالعه پایان نامه، می توان اثر را ارزش گذاری کرد و تصمیم گرفت. فلسفه برگزاری جلسه دفاع، سنجش عینی توانمندی دانشجوست. هیات داوری می خواهد بنیه علمی و قدرت استدلال دانشجو را به صورت حضوری بسنجد و ارزیابی فراتر از متن پایان نامه به عمل آورد. در کنار این هدف اصلی، صحت سنجی انجام پایان نامه توسط خود دانشجو، میزان تسلط وی به زوایای اثر و دریافت پاسخ به اشکالات و ابهامات از اهداف دیگر جلسه دفاع است. اداره جلسه دفاع بر عهده استاد راهنماست. در ابتدای جلسه بعد از توضیح مختصر در مورد پایان نامه، سرکلام را به دانشجو می دهد تا پایان نامه را ارائه کند. رویه این است که دانشجو دقایقی در مورد موضوع پژوهش، بخش های مختلف آن و دستاوردهای حاصله ارائه می دهد. این زمان در مقطع کارشناسی ارشد حدود ۲۰ دقیقه و در مقطع دکتری حدود ۳۰ الی ۴۰ دقیقه است. پس از آن، داوران سوالات خود را مطرح می کنند که به دو بعد شکلی و ماهوی اثر ناظر است. در یک داوری جدی، ممکن است کار به جدل نیز بکشد؛ جدل بین دانشجو و داوران یا جدل بین استاد راهنما و داوران، خواه جدل قابل دفاع باشد مانند جایی که مبنای طرفین متفاوت است و می تواند خروجی متفاوتی به همراه داشته باشد و خواه جدل بی منطق باشد مانند جایی که اختلاف شخصی بین استاد داور و راهنما وجود دارد و برخورد تعصبی به جای برخورد علمی در پیش گرفته می شود؛ در هر حال، دود آن به چشم دانشجو می رود. در مقابل، ممکن است داوری خیلی ساده و تقریبا صوری به عمل آید و نمره ای اعمال شود. حقایق زیادی در رابطه با جلسه دفاع گزارش شده است که گاها تلخ است، و خارج از حوصله و رسالت این اثر است. متن کامل 👇👇 https://drhabibzadeh.com/%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%B8%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86/
*شاید گفته شود که متن فوق، رابطه صمیمی بین استاد و دانشجو را خدشه دار می کند؛ نه چنین است. هر چیز به جای خود نیکوست. در انجام کار علمی، تعارف نیست. تجربه نشان داده است که هر چقدر رابطه تنظیم شده ای بین استاد و دانشجو باشد، سود اصلی را دانشجو می برد و پایان نامه/رساله با کیفیت خوبی دفاع می شود.*
خطی از آثار پژوهشی 4 اگر کسی با استفاده از تجهیزات متعلق به دیگری، ماینینگ کند یعنی رمز ارز بیت کوین استخراج کند، آیا رمز ارزهای استخراج شده متعلق به اوست یا متعلق به صاحب دستگاه است؟ این سوال یادآور مساله صید با ابزار دیگری در فقه است. در فقه چنین مطرح شده است که اگر کسی با آلات متعلق به دیگری صید کند، صید مال صیاد است یا برای مالک ابزار صید؟ چنین پاسخ داده اند که صید مال صیاد است اما صیاد مرتکب فعل حرام شده است و صیاد به جهت استفاده از مال غیر باید اجرت استفاده از ابزار صید را به مالک آن بپردازد. ✅ امام خمینی ره
در
تحریرالوسیله در مساله ۱۱ بخش الصید و الذباحه می نویسند: در مباح بودن شکار شرط نیست که وسیله شکار مباح باشد پس اگر کسی با سگ غصبی یا آلت تیراندازی غصبی شکار کند هر چند عمل غصبش حرام است اما شکارش حرام نیست اما باید اجرت المثل آلت غصبی را به مالکش بپردازد و شکار ملک صیاد است نه ملک صاحب وسیله. ✅ در شرح لمعه نیز در باب الصید و الذباحه می خوانیم: يحرم الاصطياد بالآلة المغصوبة و لا يحرم الصيد بها و یملکه الصائد و عليه اجرة الآلة. 👈 نتیجه اینکه با ماینینگ از طریق دستگاه دیگری، استخراج کننده مالک رمزارز است اما باید اجرت المثل استفاده از دستگاه را بپردازد. نکته مهم این است که برای تصرف رمزارزها، استخراج کننده می بایست اطلاعات کیف پول خود را بدهد تا رمزارز استخراج شده متعلق به او باشد و الا اگر اطلاعات کیف پول صاحب دستگاه از قبل داده شده باشد، طبیعتا رمزارز به کیف پول وی وارد می شود و مطالبه آن از دارنده دستگاه دعوی علی حده ای خواهد شد. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
آقایانی که در حد رسائل و مکاسب و یا کمی بالاتر رسیده اند، علی الظاهر اجتهاد برای آنان واجب عینی است؛ نه واجب کفایی. .... گاهی می گویم سفر مستحب برای اشخاصی که درس می خوانند، سفر مشکوک است و حتما باید نماز خود را به صورت جمع بخوانند؛ چراکه شخصی که در این مرحله آمده، بعید نیست که اجتهاد آنان واجب عینی باشد؛ نه کفایی. امروز بلاد ما از فقیه خالی است و شما عزیزان باید با تحصیل همراه با تلاش و کوشش، این کمبودها را جبران نمایید. 🔸 درس خارج اصول/ 1395/09/24
خطی از آثار پژوهشی - شماره ۵ پرسید: عاقله چه معنی دارد؟ گفت: عاقله جماعتی است که هر گاه کسی از روی خطا کسی را بکشد خونبهای کشته شده را ایشان دهند. پرسید: حکمت در این چه باشد که دیگری کسی را بکشد و خونبهای او را جماعت دیگر بدهند؟! گفت: ظاهرا حکمت در این است که چون ایشان بدانند که اگر یکی از خویشان ایشان کسی را بکشد، ایشان خونبها می دهند، او را نگذارند که هرزه گردی کند و همیشه در محافظت ایشان باشد تا کسی را نکشد. پرسنده گفت: حکمت در این است که چون خویشان جرمانه گناه او را بر عهده می گیرند، آن شخص همیشه شرمنده ایشان باشد و دیگر چنین کاری نکند. 📗 منبع: جامع عباسی، تالیف شیخ بهایی. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
خطی از آثار پژوهشی - شماره ۵ پرسید: عاقله چه معنی دارد؟ گفت: عاقله جماعتی است که هر گاه کسی از روی خطا کسی را بکشد خونبهای کشته شده را ایشان دهند. پرسید: حکمت در این چه باشد که دیگری کسی را بکشد و خونبهای او را جماعت دیگر بدهند؟! گفت: ظاهرا حکمت در این است که چون ایشان بدانند که اگر یکی از خویشان ایشان کسی را بکشد، ایشان خونبها می دهند، او را نگذارند که هرزه گردی کند و همیشه در محافظت ایشان باشد تا کسی را نکشد. پرسنده گفت: حکمت در این است که چون خویشان جرمانه گناه او را بر عهده می گیرند، آن شخص همیشه شرمنده ایشان باشد و دیگر چنین کاری نکند. 📗 منبع: جامع عباسی، تالیف شیخ بهایی. ➖ ماده ۴۶۳ قانون مجازات اسلامی: «در جنایت خطای محض در صورتی که جنایت با بینه یا قسامه یا علم قاضی ثابت شود، پرداخت دیه برعهده عاقله است و اگر با اقرار مرتکب یا نکول او از سوگند یا قسامه ثابت شد بر عهده خود او است.» ➖ماده ۴۶۸ قانون مجازات اسلامی: «عاقله عبارت است از پدر، پسر و بستگان ذکور نسبی پدری و مادری یا پدری به ترتیب طبقات ارث» 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
📗سلام استاد گرامی عرض ادب و احترام نکته‌ای پژوهشی بیان فرمودید در باب عین در ماده ۳۳۸ قانون مدنی. با توجه به این که عرف تمایل به این دارد که انتقال حق را هم بیع بداند چنانکه از لفظ فروش برای انتقال سرقفلی استفاده می‌کند بهتر آن نیست که عین را در این ماده صرفا در تقابل با منفعت بدانیم و انتقال حقوق را هم بیع تلقی کنیم؟ در تعریف عین نیز بیان داریم آن چیزی که وجود مستقل دارد ( در مقابل تعریف منفعت : مالی است که تدریجا از یک عین حاصل می‌شود صرف نظر از آنکه وجود محسوس داشته باشد یا خیر ) 🌱 سلام علیکم - فرمودید: عین آن چیزی که وجود مستقل دارد. > حق سرقفلی قائم به ملک تجاری است و لذا مستقل نیست. > نمی توان عین دانست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 کتاب الخلاف شیخ طوسی یک دوره فقه تطبیقی است الخِلافُ فی الأحکام مشهور به الخلاف یا کتاب الخلاف کتابی فقهی، نوشته شیخ طوسی (محمد بن حسن بن علی بن حسن (۳۸۵-۴۶۰ق)). این کتاب از معروف‌ترین کتاب‌های فقهی نزد شیعه است که به مسائل اختلافی و فقه مقارن می‌پردازد. شیخ طوسی در این کتاب، آرای فقهی مذاهب مختلف اسلامی را طرح و سپس با استدلال، به نقد آرای مخالف و بیان نظر اجماعی امامیه کرده است. در اين كتاب به مباحث فقهى استدلالى اماميه كمتر پرداخته شده و حتى به مباحث استدلالى در مورد روايات نيز كمتر تعرض شده و آنچه بيش از همه مورد توجه واقع شده استناد به اجماع فرقه اماميه به تنهایى و گاهى نيز همراه با ذكر روايات و يا اصل برائت و احتياط مى‌باشد و فقط در يك مورد و آن هم كتاب اجاره است كه نظير مباحث كتاب المبسوط آمده است: «دليلنا الكتاب و السنة و الإجماع أمّا الكتاب...» 🚩مؤلف در مقدمه آن آورده که خلاف پس از دو کتاب وی با عنوان تهذیب و استبصار (پس از سال ۴۱۵ ق) نگارش شده است. شیخ طوسی در خطبه کتاب علت تدوین آن را درخواست دیگران گفته است. آنان از او خواسته بودند مباحث اختلافی بین مذاهب مختلف را به صورت مختصر بیان کند و همچنین دلائل امامیه را از منابع مشترک مانند سنت قطعی و اخبار پیامبر اکرم (ص) ونیز روایات نقل شده از طریق شیعه مطرح نماید. ⚡️ مطالب در الخلاف به‌صورت "مسألة" و جواب آن با "دلیلنا" شروع شده است مگر در برخی موارد خاص که بدون ذکر دلیلنا، فقط جواب مساله را گفته است. آخرین چاپ الخلاف در ایران، دارای ۶ جلد است که يك دوره فقه مقارنه‌اى از كتاب طهارت تا ديات مى‌باشد. مباحث حقوقی در جلد ۳ به بعد بحث شده است. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
خطی از آثار پژوهشی - شماره ۶ 🔹 در تاریخ فقه شیعه، از زمانی که عقل به عنوان یکی از منابع استنباط فقهی به حساب آمده، یعنی از زمان ابو علی بن جنید (د. ۳۸۱ ه ق. (معروف به ابن‌جُنَید اسکافی از فقها و متکلمان امامیه قرن چهارم هجری قمری و از استادان شیخ مفید است.))، قاعده قبح عقاب بلابیان در راس اصول عقلی قرار گرفته است؛ البته نه به تعبیر واحد بلکه به تعابیر گوناگون و مشابه. تتبع انجام شده نشان می‌دهد که اصل اباحه، در مقابل اصل حظر (منع تصرّف در اشیا قبل از اینکه ثابت شود شرعا مباح است) که مورد اعتقاد برخی از علمای عامه (اهل سنت) بوده، قبل از پیدایش قاعده قبح عقاب بلابیان، در گفته فقیهان پیشین وجود داشته است. 🔹 شیخ طوسی در کتاب الخلاف، باب طهارت می نویسد: ان الاصل، الاباحه، و الحظر یحتاج الی دلیل؛ اصل، اباحه اشیا است و هر منعی محتاج دلیل است. 🔹 مفاد قاعده قبح عقاب بلا بیان ظاهرا نخستین بار در متون شیخ طوسی به چشم می‌خورد. وی در تفسیر تبیان ذیل آیه شریفه ی «و ما کنا معذبین حتی نبعث رسولا» می‌گوید: «این آیه بیانگر آن است که خداوند هیچ کس را بر معاصی و گناهانش عقاب نخواهد کرد؛ مگر آنکه با حجت‌ها، دلایل و ارسال رسل وی را آگاه ساخته باشد.» سپس در مقام استدلال می‌گوید: «به خاطر آنکه زشت است (عقلا) که خداوند کسی را عقاب کند قبل از آنکه او را به مصالح و مفاسدش آگاه ساخته باشد.» فانه لا یحسن من الله تعالی مع ذلک ان یعاقب احدا الابعد ان یعرفه ما هو لطف له و مصلحته... 🔹 نظر شیخ بر آن است که مفاد آیه شریفه بیانگر یک حکم عقلی یعنی «قبح عقاب بلابیان» است. 🔹 ذکر این نکته ضروری است که نزد قدمای شیعه، نه تنها اصل وجود حکم در مقام واقع برای تکلیف لازم است بلکه اعلام به شخص و آگاهی او نیز شرط تکلیف است. مراد از بیان در این قاعده، بیان واصل است، نه بیان صادر. در حالی که اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها که در حقوق امروزی مطرح است، به وصول توجهی ندارد و فقط به صدور توجه دارد. 🚩 محمد بن مسلم گوید: از امام باقر علیه‌السّلام پرسیدم: مردی را به اسلام خوانده‌ایم و او پذیرفته است. پس از آن، مرتکب شرب خمر، زنا و رباخواری شده است. به خاطر آنکه احکام اسلامی برای او بیان نشده است، آیا حد بر او جاری می‌شود؟ امام علیه‌السّلام در پاسخ فرمود: خیر، مگر آنکه اثبات شود که می‌دانسته این اعمال حرام‌اند. ⚡️ پی نوشت ۱: ابن‌جنید و ابن ابی عقیل عمانی را «القَدیمَین» (دو فقیه دوران قدیم) می‌نامند. او را به دلیل مهارتش در کتابت، کاتب لقب داده‌اند. بارزترین جنبه علمی ابن‌جنید در فقه استدلالی اوست. ⚡️ پی نوشت ۲: این جنید در میان فقیهان شیعه به برخی از فتواهای خاص مشهور است تا آنجا که برخی فتواهای او را به اهل سنت مخصوصا ابوحنیفه نزدیک‌تر دانسته و او را عمل کننده به قیاس دانسته‌اند. از جمله فتواهای او جواز نماز خواندن زن با سربرهنه است در صورتی که نامحرمی نباشد. برای مرد و زن از نظر پوشش در نماز فقط پوشاندن عورت (جلو و عقب) واجب است. ⚡️ پی نوشت ۳: ابن‌جنید به عنوان یک باور کلامی اقوال فقهی امامان را نه بر اساس نقل، بلکه بر اساس رأی می‌پنداشته و به همین جهت اختلاف در روایات فقهی را نیز ناشی از اختلاف امامان در رأی دانسته است. ⚡️ پی نوشت ۴: آنهایی که به جای اصل اباحه به اصل حظر معتقدند می گویند که عالم‌ ملک خداوند است و نباید بدون اذن او در عالم تصرف کرد. چنین تصرفی عقلا ممنوع است. 🌱🌱🌱🌱🌱🌱 کانال دکتر طاهر حبیب زاده @drtaherhabibzadeh
رأی وحدت رویه دیوان‌ عالی‌ کشور شهریور ۱۴۰۳ درخصوص دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی بانک یا مؤسسه منحل شده بر اساس تصمیم قضات دیوان عالی کشور اگر بانک یا مؤسسه اعتباری در بانک دیگر ادغام شد، دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی، دادگاه محل وقوع عقد است، نه دادگاه مرکز اصلی آن بانک یا مؤسسه منحل شده مستند به ماده ۲۲ قانون آیین دادرسی مدنی
🚩 سوال: دادگاه شخصیت حقوقی دارد؟ 👈 پاسخ: خیر - لیست و نام اشخاص حقوقی در حقوق ایران نص محور است و در خصوص دادگاه چنین نصی وجود ندارد. از باب ساماندهی رسیدگی به پرونده ها و تخصص گرایی قضات رسیدگی کننده است که دادگاه ها به صلاحیت ذاتی و محلی مختلفی تقسیم می شوند.