شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
📌 واپسین چهرهی یونان ماقبل غربی
🔻 یونان در چهار صد ساله میان ۱۱۰۰ ق.م تا ۷۰۰ ق.م مجموعهای از تطورات و تحولات را از سر میگذراند، به گونهای که آن را در وضعی قرار میدهد که تاریخ غرب در آن ظاهر و حاکم می گردد. با ظهور وغلبه تاریخ غرب، یونان دوران ماقبل غربی خود را سپری میکند و در عهد غربی قرار میگیرد.
🔻 با ظهور غرب به عنوان یک تاریخ، ماهیت انسان و عالم يونانی و همه مناسبات و وجوه مختلف زندگی او تغییر مییابد و از حدود نیمه قرن هشتم ق.م (و بنا به نقل برخی مورخان، از سال ۷۷۶ ق.م) شاهد ظهور مدینه یونانی به عنوان نقطه آغاز و شروع تاریخ غرب هستیم.
🔻 سال ۷۷۶ ق.م در یونان باستان به عنوان زمان آغاز مسابقات المپیک و مبدأ تقویم یونانی محسوب گردیده است. قدیمیترین سنگنبشتهها که به زبان و الفبای یونانی به دست آمده نیز مربوط به نیمه قرن هشتم ق.م است. بسیاری از مورخان و نویسندگان کتب تاریخ یونان و نویسندگان کتاب «تاریخ فلسفه راتلج» و برخی پژوهشگران تاریخ تفکر غرب باستان نیز زمان نگارش «ایلیاد و اودیسه» را مربوط به همین زمان میدانند. "هسيود" نیز در اواخر قرن هشتم ق.م پدیدار گردیده است.
🔻 اساساً بنا بر اسناد و شواهد و مدارک مضبوط و مکتوب به دست آمده، روح یونانی (یونان در ذیل تاریخ غرب که ماهیتاً با یونات ماقبل غربی تفاوت دارد) در سده هشتم ق.م پدیدار گردیده است.
🔻 از این پس هر جا که از «مدینه یونانی» سخن میگوییم، مقصودمان همین یونان در ذیل تاریخ غرب یونان غربی است. و تاکید به اینکه صورتِ نوعی حاکم بر مدینه یونانی یعنی صورتِ نوعیِ غرب باستان، مدینه یونانی را ماهیتاً از تمدنهای یونانی ماقبل غربی(میسنی، دوریانی) که در ذیل تاریخ اساطیری قرار داشتند، متمایز و متفاوت کرده است.
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📌 #شهریار_زرشناس: امام نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است / او آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند
📰حجم مطلب: ۲۸۵کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ زمانی که حرکت امام آغاز شد من یک نوجوان بودم اما خوب به خاطر می آورم که در همان ایام و روزها نیز همواره مجذوب شخصیت عرفانی حضرت روح الله بودم. بعدها که با گفتار و زندگی فکری امام آشناتر از قبل شدم دریافتم که سلوک عرفانی امام از تمام ابعاد شخصیتی ایشان بروز و ظهور بیشتری داشت.
⭕️ حضرت امام خمینی (ره) تبلور عملی تفکر عرفان شیعی بود. امام در کتاب های تالیفی خود به خوبی نشان می دهد که راه حق و حقیقت همان سیره بزرگان، عارفان و صالحان اسلامی است. امام به یک معنا نماینده تام و تمام معنویت در دوره معاصر است.
⭕️ حرکت حضرت امام تنها در پارادایم دینی معنا می شود و در حقیقت امام در مقام یک عارف واصل در سفر چهارم خود(۱) قصد انقلاب را به تجلی وجودی خود رساند. امام آمده بود تا دست خلایق را بگیرد و به سمت حق رهبری کند. این حرکت و سوگیری امام یک حقیقت قطعی است، حقیقتی معنوی و سلوکی عمیق.
⭕️ اینکه امام توانست جنگ را تبدیل به کلاس انسان سازی نماید و ایران دهه شصت را تکه ای از ملکوت کند رسم عارفان و عاشقان است. عارفان و عاشقانی که می توانند با تمسک به حقایق نورانی عرفان شیعی و تفکر قرآنی دوره جدید تاریخی را به وجود بیاورند. من این دوره را «عصر خمینی» می دانم چراکه تنها سخن حقیقی و متفاوت دوران معاصر را باید در کلام و سیره عملی امام (ره) جستجو نمود.
(۱) آخرین سفر از اسفار اربعه: سفر در میان خلق همراه حق (بالحق فی الخلق).
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #شهریار_زرشناس : امام آمده بود تا ساختار جهانی را تغییر دهد / امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی می كرد
📰حجم مطلب: ۳۰۰ کلمه | ⏱زمان مطالعه: ۲دقیقه
⭕️ ما در فضای مدرنیته جهانی و شبهمدرنیته ایرانی نفس میكشیم اما امام(ره) با نوعی دلآگاهی، مدرنیته و غربزدگی را پشتسر گذاشت و به حداكثر استغنا از آنها رسید. ایشان در حیطه نظر نیز در یك روش تربیتی حوزوی رشد كردند و استقلال نظری داشتند.
⭕️ حوزه ها قبل از ۱۵ خرداد حضور كمرنگی داشتند و گفتمان اسلامی و سنتی ایران غیر سیاسی بود. زیرا روحانیت همواره سركوب میشد و مجال اعتراض نمییافت، اما امام(ره) نظریه ولایت فقیه را احیا کردند. به این معنا ایشان فراتر از جلوههای معمول اسلام سنتی بودند.
⭕️ ایشان اولاً نافی سكولاریسم بودند و سیاست را از متن دین بر داشت میکرد. شاخص دوم، تئوری حكومت دینی به صورت ولایت فقیه است. مسئله سوم استكبارستیزی ایشان بود. امام به استقلال نظری و عملی توجه ویژه ای داشتند. این در شرایطی بود كه تاریخ معاصر، تاریخ سیطره غربزدگی شبهمدرن بود. چهارمین شاخصه اندیشه امام عدالتمحوری و ضدیت با سرمایهداری به عنوان مصداق عدالتستیزی بود.
⭕️ امام به صورت مبنایی مدرنیته را نفی میكردند. نه به معنی درگیری با اجزا، بلكه به معنی كنار گذاشتن سرشت اومانیستی دوره مدرن. اسلام و اومانیسم در مبناییترین درگیری خود بر دو اصل متناقض پای میفشارند. اسلام كمال انسان را بندگی می داند و در مقابل اومانیسم حیثیت آدمی را در طغیان علیه خداوند فرض میكند.
⭕️ امام(ره) میخواستند یك تمدن جایگزین بسازند. سرمایهداری صورت اجتماعی تمدن مدرن بود و ایشان در پی افكندن پایههای تمدنی بود كه صورت دیگری داشته باشد، البته برساختن تمدن همواره یك پروسه چند قرنی بوده و ممكن است در اینجا نیز به طول انجامد.
⭕️ ویژگی دیگر موضع فعالانه و تهاجمی ایشان به سلطه غربی بود. ایشان نظم جهانی را برنمیتابیدند و آن را نظام جهانی سلطه مینامیدند و اصلاً آمده بودند تا ساختار جهانی را تغییر دهند. نگرانی و ترس در خود راه نمیدادند و علیه آن میشوریدند و یك تنه می ایستادند.
▶️@DrZarshenas
شهریار زرشناس
▶️ @DrZarshenas
📚 #معرفی_کتاب
⭕️ کتاب «تکنوکراسی» در دو بخش گفتوگوها و مقالات اثر شهریار زرشناس
ناشر: #نشر_معارف
چاپ اول: سال۹۴
چاپ دوم: ۹۶
🔻بخش نخست این کتاب شامل گفتوگوهایی چون:
▪️«تکنوکراسی ما را به سمت تسلیم شدن میبرد»،
▪️«عدم راهیابی تکنوکراتها به رأس نظام، نشانه پیشرفت انقلاب اسلامی است»
▪️«غرب، توسعه مدرنیستی را در قالب انقلاب سفید برای ما اجرا کرد»...
▪️خط امامیها و سربازان ژنرال کارل پوپر و ...
🔻 بخش دوم یادداشتهای شهریار زرشناس است، مقالاتی با عناوین
▫️خطر تکنوکراتهای انقلابینما دوباره احساس میشود،
▫️ طیفبندی نئولیبرالیسم، سکولاریسم، تکنوکراتها و مدرنیسم هنری در جنگ نرم،
▫️ عملکرد نئولیبرالیسم ایرانی در عرصه اقتصاد
▫️ چرا باید با نئولیبرالیسم مبارزه کرد؟
▫️بررسی رویکرد نئولیبرالی ماهنامه مهرنامه: پیشبرد پروژه جنگ نرم از طریق مطبوعات روشنفکری نئولیبرالیست در ایران
▫️کودتای نئولیبرالها، سکولارها و سرمایهداری مدرن در ایران با نام فتنه سبز،
▫️خاستگاه نظری آشوبهای بعد از انتخابات
▫️ جیغ بورژوازی در کوچه گردآوری شده است.
▶️ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📚 #معرفی_ کتاب
📌 مدینه یونانی
🔻 در یونان، حدود قرن هشتم ق.م تاریخ غرب ظاهر و حاکم میشود و عالم غرب باستان بر افق حیات یونانیان مستولی میگردد. بدینسان مدینه یونانی و یا به تعبیر دیگر یونان باستان پدیدار میشود.
🔻 یونانیان باستان، سال ۷۷۶ق.م را که زمان برگزاری نخستین المپیاد در سرزمینشان بوده است به عنوان مبداء تاریخ خود در نظر میگرفتند. آنگونه که شواهد و اسناد نشان میدهد #مدینه_یونانی اولین صورت ظهور #تاریخ_غرب، در قرن هشتم قبل از میلاد است که تدریجاً متولد میگردد.
🔻 مدینه یونانی مبتنی بر مجموعهای از دولتشهرهای کوچک و مستقل از یکدیگر است که در عین اشتراک در احساس یونانی بودن و قرار داشتن در یک عالم تاریخی، اشتراکات قومی و زبانی و باورهای مشترک فرهنگی و اعتقادی؛ همگی زیر چتر یک روح وحدتبخش کلی فراگیر قرار دارند که آن را میتوان نوعی روح یونانی غربی نامید.
🔻 این روح یونانی کلاسیک که باطن و جانمایهی مدینه یونانی است، بیش از هر جا در ادبیات و منظومههای ادبی و کتب فلسفیای که از قرن هشتم ق.م به بعد نوشته شده است خودنمایی میکند.
🔴 ادامه: مولفههای مدینه یونانی
▶ @DrZarshenas
شهریار زرشناس
@DrZarshenas
📌 #گزیده_کتاب_تکنوکراسی
🔻 اصطلاح #تکنوکراسی در سال۱۹۱۹ میلادی توسط"ویلیام هنری اسمیت" نویسندهی آمریکایی مطرح شد. چند سال بعد "هووارد اسکات" در حمایت از نظریهی حکومت تکنوکراتها، کتاب "مهندسان و سیستم قیمت" را نوشت؛ این اصطلاح در دههی شصت قرن بیستم، در فرانسه نیز رواج گستردهای یافت.
🔻 تکنوکراتها یک طبقهی اجتماعی ذینفوذ جامعهی مدرن هستند که پس از "زرسالاران"(سرمایهداران)، قویترین طبقهی متنفذ اجتماعی در جوامع مدرن میباشند و طیف بالایی از آنها سهیم در قدرت بورژوایی هستند.
🔻 در ایران نیز طبقهی تکنوکرات حضور داشته و به ویژه در سالهای موسوم به "سازندگی" بر اثر در پیش گرفتن رویکردهای توسعهمدارانه از قدرت و مکنت بسیاری برخوردار گردیده و به عنوان جناحی نیرومند در جمهوری اسلامی ظاهر شد، تکنوکراتهای حکومتی و غیرحکومتی ایران علیرغم برخی اعتقادات و ظواهر مذهبی، اندیشههای سورلاریستی دارند و مروج نئولیبرالیسم و کرنش در مقابل نظام جهانی سلطه و عدول از آرمانهای #انقلاب و در پیش گرفتن طریق شبهمدرنیته در ایران هستند.
🔻 دوره تکنوکراسی و تکنوکراتها محدود به سالهای "سازندگی" و "کارگزارنی"ها نیست، #اصولگرا و #اصلاحطلب هم نمیشناسند، گویا مانند روحی است که میتواند در هر کسی وجود داشته باشد.
▶ @DrZarshenas