eitaa logo
دروس الشباب
398 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
البلاغه نهج البلاغة خطبه1 دربارۀ ترکیب بدن انسان از 4 چیز (اخلاط اربعه یا طبایع اربعه): نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 42 صفة خلق آدم عليه السلام‏ 1- ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبِلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ ....... ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ- [فَتَمَثَّلَتْ‏] فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ ..... وَ جَوَارِحَ يَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ يُقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَةٍ يَفْرُقُ بِهَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ مَعْجُوناً بِطِينَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ- وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِيَةِ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَايِنَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ- بنابر گفتۀ اطبای سنتی جسم انسان مرکب از 4 طبع است: آب، باد، خاک و آتش البته فهم اینکه منظور از این 4 طبع چیست و آیا منظور همین آب و خاک و آتش و باد معروف است؟ یا اینکه این 4 مورد، معنای اصطلاحی خاصی دارند؟ ابن سینا این مطلب را در شفا به خوبی توضیح داده و معلوم می شود که خنده بر این مطلب به خاطر نفهمیدن معنای اصطلاحی این واژگان و از روی جهل است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از عزیزی
درنگی در کتاب جواهر البلاغه https://jap.isca.ac.ir/article_4033.html
بر است؟ انجام واجبات و ترک حرام ها در مقابل نعمت و است. توضیح: 1- کسی که عقل ندارد () بر گردن او نیست. 2- کسی که سلامت جسمی ندارد (روزه داری برای او ضرر دارد) روزه بر او . به عبارت دیگر: عاقل بودن و سالم بودن جسم از شرط های اولیۀ واجب شدن روزه و بلکه از شرط های اساسی تمامی واجبات و حرام های الهی است. تکلیف: 1- عاقل بودن 2- قدرت داشتن بر انجام تکلیف 3- بالغ بودن 4- اختیار داشتن نتیجه: گرفتن چند نعمت است: 1- نعمت عقل 2- نعمت طول عمر به اندازه ای که به سن بلوغ برسیم و بتوانیم آخرت خویش را آباد کنیم. 3- سلامتی 4- اختیار و رهایی از قدرتی که ما را بر کارهای ناشایست وادار کند. نتیجه: روزه خواری علنی و لو به بهانۀ ضرر داشتن روزه، فراموش کردن نعمت عقل و آزادی و طول عمر است. و اولیۀ تکلیف @DUROUS_ALSHABAB
دامن های کوتاه به نفع همه ی جهانیان است به جز خیاطها! هوس باز اونیه که وقتی زن بی حجاب از کنارش رد میشه نه تنها نهی از منکر نمیکنه بلکه با خیال راحت از تماشای زیبایی های اون زن لذت میبره اما مردی که میگه خانم حجاب رو رعایت کن در واقع داره پا رو میزاره رو لذت بردنش... نظام اسلامی هم می توانست ساکت باشد و این همه هزینه برای حجاب ندهد اما چون نظام اسلامی است و دنبال اهداف مادی نیست پا روی اهداف مادی می گذارد و در این راه هزینه می دهد https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و و و منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب السابع و الخمسون في الأحكام‏ قَالَ ع‏ ‏ الْقُلُوبِ‏ عَلَى أَرْبَعَةِ أَنْوَاعٍ : وَ وَ وَ فَرَفْعُ الْقَلْبِ فِي ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى وَ فَتْحُ الْقَلْبِ فِي الرِّضَا عَنِ اللَّهِ تَعَالَى وَ خَفْضُ الْقَلْبِ فِي الِاشْتِغَالِ بِغَيْرِ اللَّهِ وَ وَقْفُ الْقَلْبِ فِي الْغَفْلَةِ عَنِ اللَّهِ تَعَالَى : أَ لَا تَرَى أَنَّ الْعَبْدَ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بِالتَّعْظِيمِ خَالِصاً ارْتَفَعَ كُلُّ حِجَابٍ كَانَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ قَبْلِ ذَلِكَ وَ إِذَا انْقَادَ الْقَلْبُ لِمَوْرِدِ قَضَاءِ اللَّهِ تَعَالَى بِشَرْطِ الرِّضَا عَنْهُ كَيْفَ يَنْفَتِحُ بِالسُّرُورِ وَ الرَّوْحِ وَ الرَّاحَةِ وَ إِذَا اشْتَغَلَ قَلْبُهُ بِشَيْ‏ءٍ مِنْ أَسْبَابِ الدُّنْيَا كَيْفَ تَجِدُهُ إِذَا ذَكَرَ اللَّهَ بَعْدَ ذَلِكَ-وَ أَنَابَ مُنْخَفِضاً مُظْلِماً كَبَيْتٍ خَرَابٍ خِلْوٍ لَيْسَ فِيهَا عُمْرَانٌ وَ لَا مُونِسٌ وَ إِذَا غَفَلَ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ تَعَالَى كَيْفَ تَرَاهُ بَعْدَ ذَلِكَ مَوْقُوفاً مَحْجُوباً قَدْ قَسَا وَ أَظْلَمَ مُنْذُ فَارَقَ نُورَ التَّعْظِيمِ فَعَلَامَةُ الرَّفْعِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ وُجُوهُ الْمُوَافَقَةِ وَ فَقْدُ الْمُخَالَفَةِ وَ دَوَامُ الشَّوْقِ وَ عَلَامَةُ الْفَتْحِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ التَّوَكُّلُ وَ الصِّدْقُ وَ الْيَقِينُ وَ عَلَامَةُ الْخَفْضِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ الْعُجْبُ وَ الرِّيَاءُ وَ الْحِرْصُ وَ عَلَامَةُ الْوَقْفِ ثَلَاثَةُ أَشْيَاءَ زَوَالُ حَلَاوَةِ الطَّاعَةِ وَ عَدَمُ مَرَارَةِ الْمَعْصِيَةِ وَ الْتِبَاسُ عِلْمِ الْحَلَالِ وَ الْحَرَام‏ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
دروس الشباب
#انواع_اعراب #علائم_رفع و #فتح و #خفض و #وقف #حدیث #إعراب_القلوب منبع: مصباح الشريعة، ص: 121 / الباب
تعریف و مثال: یکی از دانش نام دارد که دارای دو اصطلاح و معنای متفاوت است: نخست: اشتمال کلام بر یک یا چند مجموعه از : اصطلاحاتِ علوم و فنون ، یا اسماء متناسب با هم ، در حالی که از آنها معانی لغوی شان اراده شده است. همانند یعنی : سخن گفتن با الفاظی که گوشه چشمی به برخی اصطلاحات یا اسماء دارند . این قسم، اگر در ابتدای سخن باشد، «براعت استهلال» نیز نام دارد. و اما اصطلاح دوم عبارتست از: سخنی که دارای دو معنای متضادّ است و معلوم نیست کدام یک مقصود است. نظیر سخن یغمای جندقی : ای صاحب خر برو که در چرخ چون بخت من اخترت بسوزد تـو مرد بدی نه یی الـهــی قبـرِ پدرِ خرت بـسـوزد پدر خرت یعنی: پدر چهارپایت یا پدر خودت؟ و سخن حافظ: جان بخشد از لب کشته را وانگه به خون فرمان دهد خونخواری آن شوخ بین کز بهر کشتن جان دهد جان دهد یعنی: زنده کند یا می میرد؟! و باز هم حافظ: میرسی خندان و میگویی به پایم چشم مال چشم میمالم مبادا این خواب باشد یا خیال چشم می مالم یعنی: چشمانم را می مالم یا چشم (اطاعت)، می مالم؟! https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
و برای و : کتاب نوشته (متوفای سال360 هجری قمری) صفحه: 273 / حدیث50 از احادیث باب : حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ قَالَ حَدَّثَنِي عَلِيُّ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ أَخِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ «2» عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عُمَرَ الْحَلَبِيِّ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ مُوسَى عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ يَحْيَى بْنِ سَامٍ عَنْ أَبِي خَالِدٍ الْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع أَنَّهُ قَالَ: كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ فَلَا يُعْطَوْنَهُ ثُمَّ يَطْلُبُونَهُ فَلَا يُعْطَوْنَهُ فَإِذَا رَأَوْا ذَلِكَ وَضَعُوا سُيُوفَهُمْ عَلَى عَوَاتِقِهِمْ فَيُعْطَوْنَ مَا سَأَلُوهُ فَلَا يَقْبَلُونَهُ حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ أَمَا إِنِّي لَوْ أَدْرَكْتُ ذَلِكَ لَاسْتَبْقَيْتُ نَفْسِي لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ. : ابو خالد كابلى از امام باقر عليه السّلام روايت كرده است كه آن حضرت فرمود: گوئى مى‏بينم كه قومى در مشرق خروج كرده‏ اند و خواستار حقّ‏ اند ولى به ايشان داده نمى ‏شود، باز خواستار آن مى ‏شوند و به آنان داده نمى ‏شود، پس چون چنين مى ‏بينند شمشيرهاى خود را بر گردن ها مى گذارند (با دشمن می جنگند) پس در این زمان آنچه مى‏ طلبند به ايشان بدهند ولى ايشان از پذيرفتن آن خوددارى مى‏ كنند تا اينكه قيام نمايند و آن را به كسى باز ندهند مگر به صاحب شما (یعنی: )، كشتگانشان ، بدانيد اگر من خود آن را در مى ‏يافتم حتما خود را براى صاحب اين امر نگاه مى ‏داشتم. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
⁉️ چرا «میشل فوکو» بخوانیم؟ 🔹آشنایی با یکی از نظریات اساسی در جهت فهم و تفسیر مدرنیته 🔹 نقد وی بر پایه‌های بنیادین مدرنیته از جمله سوبژکتیویسم 🔹 آشنایی با برخی مفاهیم مهم علوم انسانی مانند گفتمان، تبارشناسی و دیرینه شناسی 🔹تحلیل‌های عمیق فوکو درباره ماهیت انقلاب اسلامی https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
16.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کتاب شریف الغدیر و مقایسه روش علامه امینی با برخی شیعیان انگلیسی https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فتامل جیدا...... موبایل ﺍﺯ سبکترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﯿﺎ ﺣﻤﻞ میشه، ﻭﻟﯽ ﺍﺯ سنگین ترین ﭼﯿﺰﻫﺎئیه ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﺧﺮﺕ باید بخاطر نحوه استفاده اش پاسخگو باشیم❗️ مواظب باشیم این موبایل ما را جهنمی نکند... https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB