#لغت
#قرآن
#أحد
«قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» (توحيد: 1)
واژۀ أحد از ریشۀ (وحد) دو استعمال دارد:
1- #اسم، به معنای يكى و يك نفر؛
«إِذا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ» (بقره: 180) یعنی: آن گاه كه مرگ يكى از شما رسيد.
اگر این #أحد در سياق نفى و شبه نفی واقع شود، افاده عموم می كند، «وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» (بقره: 102) آنان (ساحران) به هيچ كس به و سیلۀ سحر ضرر نمی زدند جز به اذن خدا.
#مؤنّث أحد، إحْدَى است: «هَلْ تَرَبَّصُونَ بِنا إِلَّا إِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ» (توبه: 52)
2- #وصف (صفت مشبهه) به معنى يكتا و بىهمتا
این واژۀ در اين استعمال فقط بر خدای تعالى اطلاق می شود.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#اسماء_الحسنی
#فرق
#فرق واحد و أحد
اسم شریف #أحد به معنای #واحد است در اشتمال بر نفی اجزاء و ابعاض
و فرق میان واحد و أحد در سه وجه است:
1- واحد متفرد بالذات است (دال ب بساطت ذات است) و أحد متفرّد بالمعنی (دالّ بر بساطت معنایی است)
2- واحد به سبب مورد أعم از أحد است زیرا واحد بر ذوی العقول و غیر ذوی العقول اطلاق می شود ولی أحد بر غیر ذوی العقول اطلاق نمی شود.
3- واحد در ضرب و عدد داخل می شود (واحد، یک عددی است)؛ ولی أحد داخل نمی شود (احد، یک بلا عدد است.).
خواندن اسم الأحد در همه وقت برای تخلیص و به حرف سیزده بار فایده عظیم دارد و هزار بار در خلوت گفتن چنان ظاهر شود که ملائکه با وی همراهند.
و عدد کبیرش سیزده
و وسطش چهار
و صغیرش نیز چهار است.
#منبع:
جنات الخلود
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#کتاب_شناسی
#کلثوم_ننه
آقا جمال خوانساری
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيت الله خامنهاي، درباره کتاب #کلثوم_ننه:
«مسئله ديگر، مبارزه با خرافات است. در کنار ترويج و تبليغ معارف اصيل دينى و اسلام ناب، بايد با خرافات مبارزه کرد. کسانى دارند روزبهروز خرافات جديدى را وارد جامعه ما مىکنند. مبارزه با خرافات را بايد جدى بگيريد.
اين روش علماى ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانسارى، عالم معروف، مُحشىّ شرح لمعه - که حاشيههاى او را در حواشى شرح لمعههاى قديم ديدهايد. نمىدانم حالا هم چاپ مىشود يا نه. پسر مرحوم آقا حسين خوانسارى (که پدر و پسر از علما و برجستگان تاريخ روحانيت شيعهاند) - سيصد سال پيش براى اينکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام «کلثوم ننه» را نوشت، که الان هست. بنده چاپهاى قديمش را داشتم و اخيرا هم ديدم مجددا چاپ شده است، که چاپ جديدش را هم براى من آوردند.
ايشان با زبان طنز، معروفترين خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مىگويد زنان پنج فقيه بزرگ دارند! يکىاش، کلثوم ننه است! يکى، دده بزمآراست! يکى، بىبىشاه زينب است! يکى، فلان است. آن وقت از قول اينها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چيزها، مطالبى را نقل مىکند. يعنى عالم دينى به اين چيزها مىپردازد. ما خيال مىکنيم اگر با يک مطلبى که مورد عقيده مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت کرديم، بر خلاف شئون روحانى عمل کردهايم؛ نه، شأن روحانى اين است.»
(بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان - 1385/08/17)
آدرس سایت:
https://farsi.khamenei.ir/newspart-print?id=8841&nt=2&year=1385&tid=2357
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کلثوم ننه.pdf
1.23M
#کتاب_شناسی
کلثوم ننه
آقا جمال خوانساری (متوفای 1125)
«کلثوم ننه» یا عقائد النساء، قدیمیترین کتابی است که درباره اخلاق و آداب و رسوم زنان عامی ایران نوشته شده است.
این کتاب، در دوره صفویه و به زبان فارسی نوشته شده است و منسوب به محمد بن حسین خوانساری، معروف به آقا جمال خوانساری یا آقا جمال اصفهانی است.
هدف نویسنده:
به نظر برخی از مصححین این کتاب، هدف نویسنده، گردآوری فرهنگ توده نبوده، بلکه هدفش ریش خند کردن خرافات و معتقدات مردم روزگارش و به ویژه زنان اصفهانی و افرادی بوده که خودشان را عالم میدانستند.
ساختار:
کتاب، به زبان طنز و شامل یک مقدمه، شانزده باب و یک خاتمه است و به شیوه رسالههای عملیه مراجع تقلید نوشته شده است.
فهرست محتوا:
در بیان غسل و وضو و تیمم؛
در بیان نماز؛
در بیان روزه؛
در بیان نکاح؛
احکام شب زفاف؛
احکام و اعمال زاییدن زنان و ادعیه وارده درباره زائو؛
در بیان حمام رفتن؛
در بیان سازها و افعال آنها؛
در بیان معاشرت زنان با شوهران خود؛
در بیان مطبوخاتی که به نذر واجب میشود؛
در بیان تعویذ به جهت چشم زخم؛
در بیان محرم و نامحرم؛
در بیان استجابت دعا؛
در بیان آمدن مهمان؛
در بیان صیغه خواهر و برادرخواندگی و چیزهایی که بعد از خواهرخواندگی برای یک دیگر میفرستند.
خاتمه کتاب، در بیان ادعیه و اذکار متفرقه و آداب کثیر المنفعه است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
فایل صوتی کلثوم ننه.mp3
5.79M
فایل صوتی بخشی از کتاب کلثوم ننه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
#لغت
#قرآن
#صرف
واژۀ «هَود» به فتح هاء به دو معناست:
1- رجوع و توبه: «إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ» (اعراف؛ 156) يعنى: ما به سوى تو باز گشتيم.
2- داخل شدن در دين يهوديّت (هَادَ؛ تَهَوَّدَ) يعنى: به دين يهوديّت داخل شد. «وَ عَلَى الَّذِينَ هادُوا حَرَّمْنا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ» (انعام؛146) یعنی: بر آنان كه يهودى شدند هر ناخن دارى را حرام كرديم.
واژۀ «هُود» به ضمّ هاء:
اسم به معنای (يهود) است: «وَ قالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كانَ هُوداً أَوْ نَصارى» (بقرة؛ 111) یعنی: گفتند هرگز داخل بهشت نشود مگر كسی كه يهودى يا نصرانى باشد.
#صرف:
دربارۀ واژۀ #هُود به ضمّ هاء، سه قول است:
1-جمع مکسّر #هائِد (اسم فاعل به معنای: «تائب») است مثل عائذ و عُوذ؛ و مذكّر و مؤنّث در آن يكسان است.
2-مصدر است و اطلاقش بر مفرد و مثنّی و جمع است.
3-مخفّف #یهود است که یائش حذف شده است.
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
ولایت سیاسی فقیهان.pdf
2.16M
#فایل_کتاب
🔰 عنوان کتاب: ولایت سياسي فقيهان
🌀نویسنده: محمد علی قاسمي
🔸محل انتشار: مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد
🔻 محورها و فصول کتاب:
▫️مقدمه؛
▫️فصل اول: مبانى و ريشههاى نظريه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل دوم: انديشمندان و نفى مشروعيت سياسى فقيهان؛
▫️فصل سوم: پيامدها و آثار انديشه نفى ولايت سياسى فقيهان؛
▫️فصل چهارم: نقد ادله نفى مشروعيت ولايت سياسى فقيهان؛
▫️ نتيجهگيرى
#فقه_سیاست
#ولایت_فقیه
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
کتاب #صوتی
http://book.iranseda.ir/DetailsAlbum/?VALID=TRUE&g=577663
«جنگ ایران و عراق، پرسشها و پاسخها»،
نوشتهی فرهاد درویشی سهتلانی،
۱۵۰ پرسش دربارهی ابعاد گوناگون جنگ هشتسالهی ایران و عراق و پاسخ آنها
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
👓 سخنان آیت الله روحانی درباره پیمان ننگین کمپ دیوید (سازش با اسرائیل) :
برای آزادی فلسطین باید #جنگید!
ـ پیمان کمپ دیوید ضد اسلام است. هدف این پیمان، تقویت اسراییل است. این پیمان بر خلاف دستورات اسلامی است. کارهای انور سادات باعث تعجب است و نمی دانیم او به چه علت این کار را انجام داده است. اما بدانید مردم مصر، ملت عرب و مسلمانان انشاء الله پیروز خواهند شد و سعادت الهی نصیبشان خواهد شد.
ـ مساله فلسطین، مساله تمام مسلمانان است، و ما همیشه از آن دفاع کرده ایم. من همیشه برای احقاق حقوق ملت فلسطین دعا می کنم. باید پرسید این تعداد یهودیان اندک چگونه می خواهند بر یک میلیارد مسلمان پیروز شوند؟
📌 پینوشت: فقهای اسلام با هر عقیده و روش و منش سیاسی همیشه از مظلومیت فلسطین گفته و دفاع کرده اند!
اما عدهای هم هستند که در قم میخواهند خودشان را فقیه جلوه دهند ولی تا کنون حتی یک تظاهرات روز قدس شرکت نکردهاند و مسئله فلسطین مسئله رده آخر آنها هم نیست! اعاذنا الله منه!
https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB