eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
280 دنبال‌کننده
197 عکس
32 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 در روایتی، امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش مفصلاً نشانه‌های آخرالزمان را برمی‌شمارد. یکی از آن علامت‌ها این است که اغنیا در طول عمرشان زکات نمی‌دهند: ▪️ «رَأَيْتَ اَلرَّجُلَ عِنْدَهُ اَلْمَالُ اَلْكَثِيرُ ثُمَّ لَمْ يُزَكِّهِ مُنْذُ مَلَكَهُ» ▪️«[آنگاه که] دیدی مردی مالِ فراوان دارد اما از زمانی که آن مال را دارا شده، زکاتش را نداده است!» 📚اصول کافی، ج۸، ص۴۰. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۱) 🔦 🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: توضیح المسائل مرجع تقلیدم را باز کردم و احکام زکاتش را خواندم. 🔹سوال: آیا تا به حال زکات داده‌اید؟ 🔸پاسخ: خیر، چون من نه کشاورزم و نه باغبان. چوپان هم نیستم. طبق نظر مرجع تقلیدم نباید زکات بدهم. خمس می‌دهم اما زکات به من واجب نیست. 🔹سوال: وضع مالی شما چگونه است؟ 🔸پاسخ: الحمدالله، عالی. در خیابان بهارلو صاحبِ یک فروشگاه بزرگ هستم و یک آپارتمان پنج طبقه هم در شمال تهران دارم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۱) 🔦#زکات_را_نمی‌شناسیم 🔹سوال: چطور با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: توضیح المسائل مر
(شماره ۱) 🔰چرا مصاحبه‌شونده، زکات را نمی‌شناسد؟ ▪️۱. او طبق یک تصور رایج گمان می‌کند زکات در اصل یک حکم شرعی است لذا برای آگاهی از آن باید به فتوای مرجع تقلید رجوع کرد. در حالی که زکات یک مقوله‌ی پیشادینی است و عرف اصل آن را می‌فهمد. آنچه در توضیح المسائل آمده صرفاً احکام شرعیِ [دین اسلام] است که به موضوع زکات ارتباط پیدا می‌کند. برای درک بهتر مسئله می‌توان مقوله‌ی ارث را مثال زد. ارث نزد عرفِ مسلمان و غیرمسلمان یعنی ماترکه‌ای که فرد متوفّی آن را در دنیا به جا می‌گذارد. طبعاً کسی برای شناختن مفهوم ارث، به رساله مجتهد مراجعه نمی‌کند اما چرا، برای فهمیدن شیوه تقسیم ارث(احکام شرعی) باید در جریان فتوای مجتهد بود. ▪️۲. عقلاً زکات را دارنده‌ی مال فراوان می‌پردازد زیرا توانایی تأمین احتیاجات خود و خانواده‌اش را در طول سال دارد.(اغنیا زکات می‌دهند) حال قرآن کریم در حکم کلی دین، این افراد را به آوردن زکات امر نموده. شارع، احکام را به گونه‌ای بیان داشته که نتیجتاً زکات فقط بر اغنیا واجب شود. اما به این دلیل که نظام پولی متعارف فعلی معیوب است(پول حامل کالا نیست)، اجرای حکم زکاتِ طلا و نقره ممکن نیست. از طرفی چون امروزه اراضی را به اشتباه در زمره کالا قرار داده‌ایم دیگر داشتن تاکستان و نخسلتان و مزارع گندم و جو ملاک غنی بودن به شمار نمی‌رود. لازم به توجه است که در هیچ آیه و روایتی گفته نشده زکات را خدا بر کشاورزان، چوپانان و باغبانان واجب کرده است. ▪️۳. زکات را صاحبان اموال بسیار می‌پردازند و به تناسب اندازه مال، مقدار زکات افزایش می‌یابد. طبق نص قرآن کریم، آوردن زکات همانند اقامه نماز برای ما مسلمانان یک واجب تکلیفی است. مخلص کلام این که اغنیا تحت هیچ شرایطی، از پرداخت زکات معاف نیستند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۲) 🔦 🔹سوال: آیا زکات به شما واجب می‌شود؟ 🔸پاسخ: بله؛ بخشی از درآمدم از راه کشاورزی است. سالانه حدود یک تن گندم برداشت می‌کنم. 🔹سوال: چگونه با زکات آشنا شدید؟ 🔸پاسخ: زمانی که نوجوان بودم، از پدرم یاد گرفتم. من به خاطر دارم که همیشه پدرم بعد از خرمن، یک کیسه جدا می‌کرد و می‌گفت این سهم خداست. 🔹سوال: وضعیت مالی شما چگونه است؟ 🔸پاسخ: خدا رو شکر. قبلاً وضعیت بدی داشتیم. الان که بنایی هم می‌کنم، اوضاع‌مان کمی بهتر شده است. با این حال هنوز هم از پس تمام هزینه‌های زندگی برنمی‌آیم. اجاره منزل را به سختی پرداخت می‌کنم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
مصاحبه‌ی فرضی (شماره ۲) 🔦#زکات_را_نمی‌شناسیم 🔹سوال: آیا زکات به شما واجب می‌شود؟ 🔸پاسخ: بله؛ بخشی ا
(شماره ۲) 🔰چرا مصاحبه‌شونده، زکات را نمی‌شناسد؟ ▪️۱. او به خوبی می‌داند از نظر شرعی زکات گندم وقتی واجب می‌شود که به حد نصاب برسد.(این میزان ۳۰۰ صاع یا تقریباً همان ۸۴۷ کیلوگرم است.) اما نمی‌داند این احکام متناسب با شرایط فعلی وضع نشده‌اند. اگر برای سال ۹۹ قیمت گندم را ۳۰۰۰ تومان(!) درنظر بگیریم و او به جای ۱تن، ۲تن (!) گندم برداشت کند؛ درآمد وی ۶ میلیون تومان خواهد بود که حتی اگر از هزینه‌های زراعت چشم‌پوشی کنیم(!)، مطمئناً این مبلغ برای داشتن یک «زندگی خوب» کافی نیست. ▪️۲. عمل به این احکام وقتی معنادار است که مالکیت بر اعیان زمین را دال بر مالکیت عرصه‌ی آن ندانیم یعنی داشتن ساختمان، باغ، مزرعه و امثالهم را بر داشتن اصل زمین حمل نکنیم. در واقع زمین به همه تعلق دارد(عمومی است) اما به دلیل تبعیت از احکام توسعه‌ی غرب، امروزه آن را از سنخِ کالا به‌شمار می‌آوریم.(خصوصی‌انگاری اراضی) پیش از خصوصی‌سازی زمین، گروهی از اغنیای جامعه(نه همه آن‌ها) دارای مزارع و باغ‌های وسیع و همچنین دام‌های بسیار بودند لذا احکام شرعی مربوطه مبتنی بر آن نظم اجتماعی کاملاً عملیاتی بود. اما اکنون داشتن مزرعه یا باغ را نمی‌توان همچون گذشته ملاک غنی‌بودن افراد دانست و قطعاً عمل به زکاتِ ظاهری، مقصود شارع را محقق نمی‌کند. ▪️۳. مصاحبه‌شونده به وضعیت بد معیشتی خود اذعان کرده است. لذا برخلاف تصورش، گرفتن زکات برایش واجب است و نه نپرداختن آن! چنانچه اغنیا زکات خود را می‌دادند او فقیر محتاج نمی‌ماند و مثل بقیه مردم از «زندگی خوب» بهره‌مند می‌شد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
✍ایمان به مهدویت؛ انگیزه ایجاد جنبش زکات 🖊 • قصدم این بود نیمه شعبان، یادداشتی بنویسم اما بنا به دلایلی صبر کردم تا چند روزی بُگذرد. وقتی صحبت از «مهدویت» به میان می‌آید، بی‌درنگ یاد چه چیزهایی می‌افتیم؟ در ذهن من، عموماً موضوعاتی از قبیل مدعیان دروغین، دجال، نشانه‌های ظهور، عرفان‌های انحرافی، عمر طولانی حضرت، تعیین وقت ظهور، ... یهویی صف می‌بندد! شما چطور؟ می‌خواهم بگویم آیا سرفصل و مسائل اصلی مهدویت، بایستی این موارد باشد؟ یا شاید بهتر است، سوالم را این‌گونه مطرح کنم: آیا به نظر شما گستردگی مفهوم مهدویت به این دسته از موضوعات محدود می‌شود؟ • جنبش مردمی احیاء زکات، مبتنی بر باور به اندیشه مهدویت، پدید آمده است. مگر آرمان امام مهدی(عج) چیزی غیر از «احیاء زکات» در سراسر دنیا محسوب می‌شود؟ من فکر می‌کنم تا وقتی که به ارزش و اهمیت زکات در زندگی اجتماعی واقف نشدیم، نمی‌توانیم بگوییم منتظر واقعی ظهور حضرت هستیم. با معرفت به انتظار ایستادن، هنر است و نیازمند ابتکار عمل و حرکت. وگرنه ادا در آوردن کار ساده‌ای است و از عهده هر کس و ناکسی برمی‌آید. • «دین‌داری»، [فقط] به خواندن نماز نافله و دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... نیست. ما باید دنیا را به مطلق قرآن دعوت کنیم.(مأموریت ما جز این نیست.) از یک‌طرف دشمن می‌خواهد اراده خودش را به ما تحمیل کند ما هم در رویکرد تهاجمی اراده خودمان را تحمیل می‌کنیم. «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى...»(آیه۴۶ ،سوره نبأ) من به نوبه خودم، نسبت به فقر و تنگدستی میلیون‌ها انسان روی زمین اعتراض دارم و مقصر اصلی را ثروتمندان شکم پُری می‌بینم که حق خدا را نپرداخته‌اند. فقر معیشتی در اسلام، یعنی عدم برخورداری از زندگی مکفی آبرومندانه. من نسبت به این فقر اعتراض دارم و تا لحظه مرگم بنا بر اندیشه مهدویت، در جهت تحقق «زکات» در عالم قدم برمی‌دارم. 📝یادداشت آقای حمید رجائی از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔰 سخن‌نگاشت | یکی از کارهای لازمی که در این شرایط باید انجام بگیرد: 👈 🔹امام خامنه‌ای: عدّه‌ای هستند که در این شرایط حقیقتاً زندگی‌شان بسختی قابل گذران است، مردمی که توانایی دارند بایستی در این زمینه فعّالیّت وسیعی را شروع کنند. بخصوص که ماه رمضان در پیش است، ماه انفاق و ایثار. چه خوب است که یک رزمایش گسترده‌ای در کشور به وجود بیاید برای مواسات و همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان. ۹۹/۱/۲۱ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 پیامبر چه کسانی را از مسجد بیرون کرد؟ #مانعین_زکات 🔻🔻🔻 از امام باقر(ع) نقل شده که: «بَیْنَا رَس
🔻شرایط موجود باعث شده، عدّه‌ای به سختی زندگی‌شان را بگذرانند. 🔰بعضی‌ها می‌پرسند اگر فقه به طور کامل مبنای اداره اقتصادی_سیاسی مملکت قرار داشت، طرح عمل حکومت در برابر این افراد چه بود؟ 💠از آنجایی که خداوند اغنیا را در قبال فقرا مسئول نموده و برای همین به حکومت امر کرده که از اغنیا زکات بگیرد و به فقرا بدهد؛ دیگر تحت هیچ شرایطی فقرا از داشتن زندگی خوب محروم نبودند. این یعنی اگر امروزه در جامعه فقیر محتاج وجود دارد، دلیلش برمی‌گردد به کوتاهی اغنیا در ادای حق فقرا. ❌حال سوال این‌جاست؛ چرا از اغنیا بابت مسئولیتی که خدا برعهده آنان گذاشته، سوال نمی‌شود؟ چرا مسئولین کشور موضوع مهم زکات را که تأمین اجتماعی ضعفا است، پیگیری نمی‌کنند؟ اگر جمهوری ما واقعاً اسلامی است، چرا زکات به عنوان یک بدهی به رسمیت شناخته نشده است؟ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
💠 آیت الله محسن اراکی در درس خارج خود: 🔹از مجموع روایات استفاده می‌شود که حکومت اسلامی وظیفه دارد سطح معاش طبقه پایین جامعه را آنقدر بالا ببرد که از سطح متوسط جامعه پایین‌تر نباشد یعنی فقر اجتماعی باید کلاً زدوده شود و کسی که سطحش پایین‌تر از سطح متوسط باشد نباید در جامعه داشته باشیم و این مصداق بارز عدل اقتصادی است. 🔸در اقتصاد اسلامی پول باید به وسیله طلا و نقره تعیین شود؛ این مسئله یک حکم عقلائی نیست بلکه حکم شرعی است و شارع برای مبادله تجویز نکرده جنسی را که ارزش حقیقی ندارد مبادله شود یا باید طلا و نقره و یا نماینده طلا و نقره در کار باشد.  🔹دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد، نیازی به مالیات نخواهد بود. 🔸در اسلام چیزی به نام مالیات نداریم بلکه مالیات برگرفته از سیستم غربی و طبق معیارهای آنان است؛ در اسلام زکات داریم و اگر همین زکات رایج شود برکاتی بر جامعه نازل خواهد شد که حد و حصر ندارد. 🔹برخی مدیران ما هنوز در فضای مدیریت غربی و رایج جهان معاصر قرار دارند، ولی اگر ما به سمت مدیریت اسلامی در اقتصاد برویم گره‌های اقتصادی کشور باز خواهد شد. 🗓۱۳۹۹/۱/۲۴ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 سخن‌نگاشت | یکی از کارهای لازمی که در این شرایط باید انجام بگیرد: 👈 #رزمایش_همدلی 🔹امام خامنه‌ای:
🔰مواسات جلوه‌ای از جامعه‌ی مهدوی ▪️«بایستی صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه‌ی مهدوی را خودمان به وجود بیاوریم، جامعه‌ی مهدوی، جامعه‌ی قسط و عدل است و جامعه‌ی عزّت است، جامعه‌ی علم است، و برادری است؛ اینها را بایستی ما در زندگی خودمان تحقّق ببخشیم.»  ۱۳۹۹/۰۱/۲۱ 🔹 این بخش از بیانات امام خامنه‌ای در سخنرانی تلویزیونی ایشان به مناسبت ولادت حضرت امام زمان (عج) حاوی تأکیدی ویژه بر مفهوم «مواسات» بود؛ به‌خصوص آنجا که از مردم خواستند ماه رمضان را تبدیل به فرصتی برای «رزمایش گسترده‌ی و همدلی و کمک مومنانه به نیازمندان» کنند. 💠 «مواسات»، ترجمان اجتماعی زکاتِ مال و از صحنه‌های است! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
هدایت شده از اندیشکده حضور
فرارسیدن رمضان، ماه فرصت ها مبارک باد. ________________ 🕌 اندیشکده حضور 📡 @Andishkadeh_Hozour
جنبش مردمی احیای زکات
💠 قصه‌ی قارون و موضوع زکات| بخش اول • قرآن کریم در سوره قصص، داستان عبرت‌آموز شخصی با نام قارون را
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 قارونِ خرپولِ بی‌عقل! 🎥 بخشی از سخنرانی تلویزیونی امام خامنه‌ای در پایان محفل انس با قرآن: ▪️«به قارون نمی‌گفتند که هر چه را داری یا نداری دور بریز؛ می‌گفتند آنچه را داری وسیله قرار بده. پول و ثروت دنیا وسیله است، ... شما می‌توانید با پول دنیا را آباد کنید، زندگی‌های انسان‌ها را نجات بدهید، تبعیض را برطرف کنید، فقرا و ضعفا را از حالت فقر و ضعف بیرون بیاورید.» ▪️«از این قبیل آیات زیاد داریم که را معین می‌کند.» ۱۳۹۹/۲/۶ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔻شرایط موجود باعث شده، عدّه‌ای به سختی زندگی‌شان را بگذرانند. 🔰بعضی‌ها می‌پرسند اگر فقه به طور کام
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 چرا خدا «روزه» را واجب کرده است؟ 💠 روایت تأمل برانگیز از امام صادق(ع) #عدا
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع) 💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛ 🔆 و از این طریق بدانند که به فقرا و مساکین در این دنیا چه می‌گذرد و آنچه را که خداوند در اموالشان برای آن‌ها(فقرا و مساکین) واجب نموده ادا نمایند! ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
⚠️ بی‌تفاوتی نسبت به فقرا، یکی از نشانه‌های تکذیب دین! 🔻مبارزه با فقر یک «مبارزه‌ی همگانی» است: ««الّلهم اغن کلّ فقیر. الّلهم اشبع کلّ جائع. الّلهم اکس کلّ عریان». این دعا فقط برای خواندن نیست؛ برای این است که همه خود را برای مبارزه با فقر و مجاهدت در راه ستردن غبار محرومیت از چهره محرومان و مستضعفان موظّف بدانند. این مبارزه، یک وظیفه همگانی است. 🔹در آیات قرآن میخوانیم: «أرایت الّذی یکذّب بالدّین. فذلک الّذی یدعّ الیتیم. و لایحضّ علی طعام المسکین». 🔺یکی از نشانه‌های تکذیبِ دین این است که انسان در مقابل فقیران و محرومان بی‌تفاوت باشد و احساس مسئولیت نکند. 💠 فرمایشات امام خامنه‌ای؛ ۸۱/۰۹/۱۵ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه کسی «فقیر» گفته می‌شود؟ تصویر ذهنی ما از یک فقیر فردی است ژنده پوش، ژولیده‌ی استحام نرفته، گرسنه و احتمالاً کارتون خواب! یا حداقل با خود فکر می‌کنیم فقرا گروهی هستند که در خانه‌های کهنه زوار در رفته ساکنند و خانواده‌های‌شان به نان شب محتاجند! و چنانچه از جایی به آن‌ها کمک نشود، به گدایی روی می‌آورند. اگر از ما بپرسند فقیر را در یک جمله تعریف کنید: می‌گوییم فقیر به کسی اطلاق می‌شود که توان تأمین ضروریات اولیه زندگی را ندارد. 🔸تعریف فقیر: • در حالی که برخلاف این تصور رایج، فقیر کسی است که توان برآورده‌سازی حداقل یک نیاز معشیتی را ندارد. یعنی ممکن است یک فقیر، شاغل باشد، خانه و خودروی شخصی داشته باشد! خانواده‌اش خوب لباس بپوشند؛ اما به فرض مثال فقط از عهده تأمین غذای برازنده خانواده‌اش به طور کامل برنیاید. نه اینکه نتواند شکم اهل و عیالش را سیر کند و این‌ها گرسنه بخوابند! بلکه مصداقاً(مثال) تمکن مالی لازم را برای خریدن گوشت به اندازه کافی را ندارد. یا ممکن است یک فقیر، نتواند به جهت عدم توانایی مالی لازم(مهریه و نفقه همسر) ازدواج کند یا شاید نتواند از پس تمام هزینه‌های درمانی بربیاید. در هر حال، فقیر به کسی اطلاق می‌شود که قدرت تأمین حداقل یک نیاز معیشتی خود و اهل و عیالش را نداشته باشد. 🔹تفاوت فقیر و مسکین: • اگر فقیری وضعیتش رو به وخاوت رود تا جایی که برای رفع احتیاجش، ناچاراً از دیگران گدایی(سؤال) کند؛ در این صورت به او مسکین می‌گویند. بسیاری از ما، اشتباهاً فقیر را با مفهوم مسکین می‌شناسیم در حالی که فقیر به معنای اخصش شامل مسکین نمی‌شود. فقیر چنانچه قدر آبرویش را بداند هیچ‌گاه دستش را به سمت مردم دراز نخواهد کرد و سعی می‌کند زندگیش را هر چند سخت، بگذراند اما مسکین، از روی ناچاری مجبور می‌شود از آبرو و عزت نفسش چشم‌پوشی کند و از دیگران ممد بخواهد! ناگفته نماند، شناسایی فقرا به دلیل تعفّف در اظهار نیازمندی بسیار مشکل است و گاهاً جز با تحقیق‌های جدّی، این امر میسر نیست برخلاف تشخیص مساکین که با تحقیق ساده به راحتی قابل انجام است. 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ✍️ ادامه مطلب در پست بعدی ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم: 💠 غنی کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • تصویر ذهنی ما از اغنیا، گروهی هستند که تجملاتی زندگی می کنند، خَرپول و بالاشهرنشینند، دارای خانه‌های بزرگ و اعیانی و صاحبان خودروی لوکس می‌باشند. اغلب این طور تصور می‌شود که اغنیا یعنی همان طبقه متموّل و مرفّه که نسبت به اکثریت جامعه، شدیداً ثروتمند هستند. بنابراین چنین نتیجه می‌گیریم که افراد یک جامعه یا فقیرند، یا غنی و یا در دسته‌ی قشر متوسط جا می‌گیرند. 🔸تعریف غنی: • در حالی که برخلاف این تصور عمومی، غنی کسی است که توان برآورده‌سازی تمام نیازهای معشیتی را دارد. یعنی ممکن است یک غنی، آنچنان تمکّن مالی نداشته باشد که خانه و ماشین لوکس تهیه کند و بهترین امکانات زندگی را برای خانواده‌اش فراهم آورد اما قدرت داشتن یک «زندگی خوب» را دارد و از عهده تأمین احتیاجات معیشتی خود و اهل وعیالش به طور کامل برمی‌آید. توقع می‌رود اکثریت مردم یک جامعه، در زمره‌ی اغنیا باشند اما هستند عده‌ای که به دلایل مختلف، به مشکل فقر دچارند. بنابراین طبق تعاریف صحیح از غنی و فقیر، چنانچه در جامعه‌ای فقیر وجود داشته باشد، این جامعه به دو دسته کاملاً مشخص اغنیا و فقرا قابل تقسیم‌بندی است و به همین ترتیب چیزی به نام قشر متوسط از این منظر معنا پیدا نمی‌کند. یادمان نرود، اگر فقیری نیاز یا نیازهایی که خود نمی‌تواند از عهده رفع آن بربیاید توسط سایرین برطرف شود به این معنا نیست که فقرش از میان رفته است بلکه می‌گوییم او دیگر فقیرِ محتاج نیست و فقر او زمانی از بین خواهد رفت که نسبت به حمایت مالی دیگران مستغنی شود یعنی در تأمین نیازهای زندگی روی پای خودش بایستد. 🔹نحن فقراء الی الله: • در تلقی توحیدی، اغنیای یک جامعه در برابر خداوند متعال فقیر به حساب می‌آیند. «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللهِ وَاللهُ هُوَ الْغَنِىُّ الْحَمِیدُ»(فاطر؛ آیه ۱۵) چرا که اغنیای یک جامعه، هر چه مال دارند متعلق به خداست و از جانب خدا هم به آن‌ها عطا شده. از آن جایی که مردم مستقلاً نمی‌توانند احتیاجات معیتشتی خود و اهل و عیال‌شان را تأمین کنند، در واقع روزی‌شان را خدا می‌دهد همه آن‌ها در پیشگاه او فقیر به شمار می‌روند. از طرفی بر اساس همین تلقی توحیدی، به رزاق بودن خدا در نسبت به همه مخلوقات معتقدیم و می‌دانیم خداوند آن‌هایی را که مستغنی ننموده بدون روزی به حال خود رها نکرده است نتیجتاً سهم آنان را در اموال اغنیا قرار داده است.(تا اغنیا در این دنیا امتحان شوند!) بنابراین اغنیا در قبال فقرا میزان مشخصی بدهی دارند و این بدهی به قدری است که فقرا به کمک آن می‌توانند «زندگی خوب» را بدون هیچ کم و کاستی تجربه کنند. این بدهی همان زکات است. تأکید می‌شود که بر اساس این اعتقاد، داشتن یک زندگی خوب یک حق همگانی است و نباید احدی از این حق محروم بماند! 📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
💠 آیت الله محسن اراکی در درس خارج خود: 🔹از مجموع روایات استفاده می‌شود که حکومت اسلامی وظیفه دارد س
آیت الله محسن اراکی: 🔹دولت اسلامی اگر زکات و خمس را از مردم بگیرد، نیازی به مالیات نخواهد بود. 🔻برخی مدیران ما هنوز در فضای مدیریت غربی و رایج جهان معاصر قرار دارند، ولی اگر ما به سمت مدیریت اسلامی در اقتصاد برویم گره‌های اقتصادی کشور باز خواهد شد. 🗓۱۳۹۹/۱/۲۴ ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
👆تصویر ذهنی اشتباه ما از فقر؛ ❌« ... با خود فکر می‌کنیم فقرا گروهی هستند که در خانه‌های کهنه‌ی زوار در رفته ساکنند؛ خانواده‌های‌شان به نان شب محتاجند! و چنانچه از جایی به آن‌ها کمک نشود، به گدایی روی می‌آورند ... » ❇️ در حالی که برخلاف این تصور رایج، «فقیر» کسی است که توان برآورده‌سازی حداقل یک نیاز معشیتی را ندارد! ⚠️دامنه افراد «فقیر» بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم: 💠 غنی کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • تصویر ذهنی ما از اغنیا
👆تصویر ذهنی اشتباه ما از غنی‌بودن؛ ❌ از دید ما «اغنیا» به گروهی اطلاق میشوند که خَرپول، بالاشهرنشین، صاحب خانه‌ی اعیانی و خودروی لوکس هستند. یعنی همان طبقه متموّل و مرفّهی که نسبت به اکثریت جامعه، شدیداً ثروتمندند. ❇️ اما برخلاف این تصور عمومی، «غنی» کسی است که توان برآورده‌سازی تمام نیازهای معشیتی یا همان فراهم نمودن «زندگی خوب» را دارد. ⚠️چنانچه در جامعه‌ای «فقیر» وجود داشته باشد، این جامعه به دو دسته کاملاً مشخص «اغنیا» و «فقرا» قابل تقسیم‌بندی است و به همین ترتیب از این منظر چیزی به نام «قشر متوسط» وجود ندارد. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
🔻مددجویان مستمری‌بگیر دو نهاد «سازمان بهزیستی» و «کمیته امداد»، مسکین یا بعضاً یتیم هستند و شامل فقرا نمی‌شوند. ❌ هدف این دو نهاد از دادن مستمری فقط برآوردن سطح ضروری و اولیه معاش مساکین می‌باشد. ❇️ در حالی که زکات، تأمین اجتماعی فقراست(و نه صرفاً مساکین) با این هدف که آن‌ها نیز همانند سایرین از حق داشتن «زندگی خوب و آبرومند» بهره‌مند شوند. ➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 علت وجوب «روزه» از زبان امام رضا(ع) 💠 تا رنج گرسنگی و تشنگی را درک کنند؛ 🔆
📸 متن عکس را بخوانید 📜 به امام حسن عسگری(ع) نوشتم که علت وجوب روزه چیست؟ ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
🔰 در روایتی، امام صادق (ع) خطاب به یکی از یارانش مفصلاً نشانه‌های آخرالزمان را برمی‌شمارد. یکی از آ
🔰اهمیت زکات نزد قرآن 💠 قرآن کریم، مکرراً از زکات در کنار نماز یاد کرده است. همچنین در این کتاب، ۳۲بار واژه «زكات» و ۳۲بار واژه «بركت» تكرار شده است! 🔻جای بسی تأسف است که فریضه بزرگ زکات با وجود اهمیت زیادی که نزد قرآن و اهل بیت دارد، امروزه مورد غفلت و فراموشى قرار گرفته. • «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآن‏»(بقره/۱۸۵) • «حم، وَ الْکِتَابِ الْمُبِینِ، إِنَّا أَنزَلْنَهُ فىِ لَیْلَةٍ مُّبَرَکَةٍ إِنَّا کُنَّا مُنذِرِین‏»(دخان/۱ تا ۳) • «إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فىِ لَیْلَةِ الْقَدْر» (قدر/۱) ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔹امام على(ع): «اَلبَرَكَةُ فى مالِ مَن آتَى الزَّكاةَ وَ واسَى المُؤمِنينَ وَ وَصَلَ القرَبينَ»؛ « در مال كسى است كه زكات بیاورد، به مؤمنان يارى رساند و به خويشاوندان كمک نمايد.» 📚تحف العقول، ص ۱۷۲. 🏴 شهادت مظلومانه امیرالمؤمنین(ع) تسلیت باد🥀 ➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍ اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش دوم: 💠 غنی کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • تصویر ذهنی ما از اغنیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید 🔰صحبت‌های جالب «استاد رحیم پور ازغدی» در مورد 🔹 «وَمَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا... »(آیه۶؛ سوره هود) 🔻 «خداوند روزی هر فقیر را در این عالم گذاشته است؛ پس چرا روزی به او نمی‌رسد؟ چون حقش را کسی خورده!» ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیای زکات 📡 @e_zakat