eitaa logo
جنبش مردمی احیای زکات
265 دنبال‌کننده
189 عکس
30 ویدیو
5 فایل
﴿﷽﴾|این جنبش مصمم است با روحیه جهادی در چارچوب حرکت کلان انقلاب اسلامی، زکات را احیا کند و بدین وسیله بستر ساختن «جامعه طراز» و «تمدن نوین اسلامی» را فراهم آورد. سایت: E-zakat.ir ارتباطات: @Zakat_info رابط گروه بحث(عمومی): @ZakatGroup
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻برنامه باورنکردنی دولت برای حذف و جایگزینی بخش خصوصی ▪️سال گذشته رئیس ستاد اربعین گفت: برنامه دولت در آینده جایگزینی بخش خصوصی بجای موکب است! باور این مسئله سخت بود ولی در کمال ناباوری امسال معاون استاندار ایلام، نکات عجیبی گفته است. ▪️محمد نوذری معاون استاندار ایلام در نشست ستاد اربعین استان ایلام با بیان اینکه اربعین امسال در سطح شهرهای ایلام فعالیت ایستگاه های صلواتی صادر نمی شود، اظهار داشت: به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران و ایجاد فرصت برای بازاریان شهرهای استان، امسال موکب ها در قالب مجتمع های خدماتی و خارج از شهرها دایر خواهد شد. 🔍 yon.ir/Aaq1 ایرنا ❌ طبق بخش‌‌نامه‌ی باورنکردنی، شورای تامین استان ایلام به مساجد، تکایا و حسینیه ها، اسکان زائران ممنوع است! پ.ن: در الگوی اربعین، معاش زوار با زکات قرآنی پاسخ داده میشود و مدافعان اقتصاد بازارگرا، آن را هم برنمی تابند! vs ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سال 96: نقطه مطلوب از نظر رئیس ستاد اربعین: جایگزینی بخش خصوصی بجای #موکب ‼️ سال 97: معاون استاندار ایلام: در سطح شهرهای ایلام، مجوز ایستگاه صلواتی صادر نمی شود چون بازاریان ضرر میکنند! @e_zakat
🔻خلاصه دیدگاه این افراد: ایده آل: ارائه خدمات به زوار باید پولی شود. عرضه و تقاضا خارج از چارچوب بازار، ناکارآمدی به دنبال دارد. در نتیجه 👈 موکبها و ایستگاه های صلواتی باید تعطیل شوند! 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 ۱ آبان؛ مصادف با روز آمار و برنامه ریزی 📸 yon.ir/BdLhd 🔘اصولاً در هر امری برای رسیدن به مطلوب‌های کیفی نیاز به پژوهش‌های کمیّتی است. در واقع، اهمیت آمار و برآوردهای جامعه‌ی آماری نسبت به یک موضوع یا سیستم، زمانی مشخص می‌شود که فاصله‌ی تصورات با واقعیت را کم می‌کند و در نهایت، میزان عدم اطمینان و عدم اعتماد به سیستم کاهش می‌یابد. 🔘 از لوازم حکمرانی اسلامی، دسترسی حاکم به آمار و داده‌های مربوط به زکات می‌باشد. برای مثال، برای شناسایی جمعیت فقراء و تفکیک آنها از اغنیاء بر اساس سنجه اسلامی، باید آمارهای دقیقی به دست آورد. همچنین میتوان در خصوص میزان فراگیری انواع زکات‌ها، شاخص‌سازی نمود و آمارهای متناسب با آن را در جهت برنامه‌ریزی، جمع آوری کرد. مثلا عاملین زکات، به عنوان یک تشکیلات اگر وجود داشت می‌توانستیم از ظرفیت آنها برای جمع‌آوری آمارها و اطلاعات متنوع هم استفاده کنیم. 🔘لزومِ نیاز به پژوهش‌ها و بررسی‌های آماری از چند جهت حائز اهمیت است: 1⃣ ارزیابی کلی جهتِ بهبود روند کار و طرح‌ریزی برای پوشش حداکثری و شناخت بایدها و نبایدهای کار. 2⃣ شفاف‌سازی فعالیت‌ها و همکاری‌ها و آثار حاصله در نگاه مردم با استفاده از قالب برآوردهای آماری_گرافیکی 3⃣ تشکیل یک بانک اطلاعاتی آماریِ جامع، جهت الگو سازی فرهنگِ قرآنی زکات در سطح شهری و کشوری و حتی بین المللی. 4⃣ همچنین تبدیل بررسی‌های آماری به مشاهدات عینیِ قابل دسترسِ عموم مردم، باعث افزایش اعتقاد و باور به سنجه های قرآنیست. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بروشور اربعین.pdf
2.36M
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🖨 نسخه ی قابل چاپ (سیاه و سفید) ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🔻... حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، به دست اهالی شهری شهید شد که نه کافر بودند و نه مانند مردم عوام شام او را نمی‌شناختند ... ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🌷طرح بروشور| مخصوص اربعین حسینی 🔻... دوران اقتصاد فعلی به سرآمده! این نظم فکری که الگوی معیشت غربی را یک سازوکار نهایی تلقی می‌کند در حال فروپاشی است ... ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
در برنامه اربعین امسال، از نجف تا کربلا 2500 عدد بروشور توزیع شد. ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
بنر 💠 دوران اقتصاد فعلی به سرآمده ... عصر الاقتصاد الحالی قد انتهی ... — ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
برنامه اربعین سال گذشته، نصب بنر در 4 نقطه در شهر کربلا.
باسلام خدمت اعضای محترم كانال 💠همان طور که مستحضر هستید، عده ای از مسئولین بر این باورند که «اقتصادصلواتی» ناکارآمد است و زائرین اربعین باید از «اقتصاد بازار» برای تامین معاش استفاده کنند. به عقیده این افراد، مکانسیم بازار اگر کار کند رفاه بیشتری را برای زوار فراهم خواهد کرد. ❓به نظر شما آیا در اربعین امسال بخش «بازاری و پولی»، کارآمدتر بود یا بخش «اقتصادصلواتی»؟ 🔻نقطه نظراتتان را بنویسید✍ و برای ما بفرستید. 🆔@aboo_jafar ➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۱۳ آبان؛ مصادف با روز استکبارستیزی 📸 http://yon.ir/b44rp ▪️استکبار در واقع به نوعی سلطه‌گری و سلطه‌جویی اطلاق می‌شود که به خاطر خودبرتر‌اندیشی، در برابر حق خداوند و حق مردم متواضع نیست. لذا به وسیله‌ی استعمار و بهره کشی‌های سیاسی_فرهنگی_اقتصادی همواره منفعت‌طلبی را دنبال می‌کند البته منفعت‌طلبی‌ای که توام با جهان‌خواری و تصاحب منابع و ذخایر سایرین است و با عقب نگه‌داشتن آن‌ها، سعی می‌کند ظلم را بر مردمِ مستضعف تحمیل کند. همچنین استکبار با بهره‌برداری از نقاط ضعف دیگر ملت‌ها و تحمیل سیاست‌های گام به گامش با سلبِ روحیه‌ی جمعی و الهی از یک جامعه به حقوقشان تجاوز کرده و از این راه تلاش دارد تا بقایش را تضمین نماید. ▪️بدون تردید حل مشکلات اقتصادی مهمترین راه، برای مبارزه با استکبار است. اگر جامعه‌ای به دنبال حفظ استقلال خود باشد، بی‌شک پیشرفت اقتصادی یکی از مهمترین ابزارها قلمداد می‌شود. اقتصادی که محوریتش زکات باشد؛ زکاتی که در استعمالات قرآنی مطلق انفاقات را دربرمیگیرد، یک مبارزه‌ی حرفه‌ای در برابر استکبار به شمار می‌رود. بر خلاف مکتب استکباری سرمایه‌سالاری معاصر (که در آن اصل سودگرایی برای عده ای قلیل در مقابل اکثریت حکم است)، ریشه‌های عمیق آن بر پایه‌ی ارزشمداری، انسانیت و عدالت اجتماعی و صلح و حمایت از حقوق همه مسلمانان و آزادی ملت‌های ستم‌دیده بنا شده است. ▪️وظیفه‌ی ما در مقابل استکبار جهانی: امروز جنگ میان حق و باطل، فقر و غنا، استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه ها و مرفهین بی درد است و سلامت و صلح جهانی به انقراضِ مستکبرین بسته است تا این سلطه طلبانِ بی فرهنگ در زمین هستند مستضعفین به ارثِ خود که خدای تعالی به آن ها عنایت فرموده نمی‌رسند.(موسوی خمینی، 1361: ج20، 234) از این رو، حال که تمام مکاتبِ اقتصادی سودگرا و سلطه‌جو در دنیا به شکست محکوم هستند؛ این وظیفه‌ی ماست تا با احیاء و ترویج زکات در راه اجرای یک اقتصادِ عدالت محور بر پایه‌ی مفاهیم قرآنی بکوشیم‌. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 ۱۵ آبان؛ مصادف با روز وقف 📸 http://yon.ir/yQV3G ▪️«وقف» در کلمه به معنی امتناع از حرکت و در اصطلاح شرعی نوعی بخشش است که لازمه‌ی آن حبسِ عین مال و رها و آزاد بودنِ منفعت آن است؛ در واقع این منافع بدون دریافت عوض عرضه و بایستی همان و یا قیمتش، صرف مواردی شود که واقف تعیین کرده. این نهاد پراهمیت، روشنترین مصداق احسان برای تمام بشریت به حساب می‌آید. همچنین به‌واسطه‌ مستمر بودن منافع آن، «صدقه جاریه» نیز نام می‌گیرد. ▪️ یک فرهنگ صحیح در مقابل فرهنگ غلط تکاثر به شمار می‌آید که به وسیله‌ی انسان دوستی و رضایت‌مندی کامل، با به جریان انداختن ثروت، مانع از انباشتگی غیرمعقولِ ثروت‌ها می‌گردد. در نتیجه تعدیل و توزیع عادلانه ثروت و منابع مالی در جامعه تاثیر بسزایی دارد. ▪️توجه داشته باشیم که وقف با مفهوم «زکات» ارتباط تنگاتنگی دارد. از این لحاظ که زکاتِ مال مطلق انفاقات را دربرمیگیرد، میتوانیم ادعا کنیم: «واقف در حقیقت با وقف مالش، از این بستر کمک گرفته تا زکات بپردازد.» بنابراین فراگیری وقف به صورت مستقیم موجب ترویج و نهادینه‌سازی زکات در جامعه خواهد شد. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻«انفاق به چه معناست؟» 🔹 ارتباط بین زکات و انفاق: 🔸معنای لغوی: دادن داشته‌ها به دیگران. همانند آموختن علم، هزینه کردن یا پرداخت کردن مال. 🔸معنای اصطلاحی: بخشیدن مال برای جلب رضایت خداوند، که در آن اجری از غیر او درخواست نمی‌شود. برای درک گستردگی معنای لغوی انفاق، ما به تعدادی از آیات قرآن اشاره می‌کنیم تا بدانیم این واژه در استعمالات قرآنی چه معنایی دارد؛ چه مصادیقی را شامل می‌شود: سرمایه‌گذاری کردن در باغ(کهف/42) خرج کردن کافران برای بازداشتن(مردم) از راه خدا(انفال/36) خرج کردن اموال توسط مردان به عنوان سرپرست برای زنانشان(نساء/34) خرج کردن مال بابت هزینه شیردادن مادر به فرزند(طلاق/7-6) خرج کردن در راه جهاد(حرب و قتال) فی سبیل الله (توبه/91)(توبه/121)(بقره/273)(انفال/60) بخشیدن مال به والدین، نزدیکان، یتیمان، مسکینان، درراه ماندگان فی سبیل الله(بقره/215) دادن قرض‌الحسنه به خدا (تغابن/17-16)(حدید/11-10) دادن صدقه(منافقون/10)(بقره/264-262) دادن زکات طلا و نقره و جائز نبون کنز کردن آن ها(توبه/34) دادن مهریه مرد به همسر خود(ممتحنه/11-10) ▪️سه نکته مهم در مورد گستره معنای لغوی انفاق: اولا: انفاق صرفا به بخشیدن اطلاق نمی شود. بلکه، خرج کردن، سرمایه‌گذاری کردن و قرض دادن هم انواع دیگر انفاق هستند. ثانیا: در عبارت «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ» کاملا واضح است، که تنها مال انفاق نمی‌شود، بلکه رزق‌هایی که مال نیستند هم از قاعده انفاق خارج نیستند. مثلا از امام صادق(ع) نقل شده است که مراد از «مِمَّا رَزَقْناهُمْ یُنْفِقُونَ»، « مِمَّا عَلِمْنَا یَبُثُّونْ» می‌باشد؛ یعنی از آنچه به ایشان یاد دادیم به دیگران یاد می‌دهند.(عبد علی بن جمعه عروسی حویزی، نورالثقلین، ج1، قم، مطبعه العلمیه، چاپ دوم، بی تا، ص23.) ثالثا: انفاق همیشه لزوما فی سبیل الله صورت نمی‌گیرد. همان طور که قرآن بیان کرده، کفار و منافقین هم انفاق می‌کنند.(انفال/36)(توبه/54-53) و انفاق مقارن با عناوینی همچون اذیت و منت و ریا، فی سبیل الله نیست.(بقره/264) ▪️علم انفاق شناسی: خدا به ما روزی می‌دهد(یرزق) به گونه ی دیگر آن را به ما انفاق می کند و در این راستا بسط ید دارد. به عبارت دیگر تمام رزق ها نفقه‌اند، چرا که یقینا خدا آن‌ها را انفاق نموده است. (تعریف نفقه: رزق انفاق شده) خداوند انفاق کننده برتر است و چون رزق‌هایی که انفاق نموده همچنان متعلق به اوست، انسان را به انفاق قسمتی از رزق‌هایی که به او داده، سفارش می کند. و او را در این رابطه خلیفه(نماینده) خود قرار می دهد. پس انسان به عنوان نماینده خدا، وسیله ای برای روزی رساندن و انفاق کردن به سایر بندگان اوست. خلافت انسان نشان از مکلف بودن او می‌باشد و خداوند بیش از ظرفیت او، تکلیفی از او نمی‌خواهد.(متن پاراگراف: برداشت نگارنده از آیه 64 سوره مائده، آیه 7 سوره الحدید، آیه 39 سوره نساء) ▪️زکات مال، بخشش می‌باشد. کاملا روشن است که بخشش قسمتی از مال، نوعی هزینه کردن به شمار می‌آید. از این رو انفاق شامل «پرداخت زکات»(و نه تک واژه زکات) هم می‌شود. 🔺این متن بر روی وب‌سایت جنبش مردمی احیاء زکات نیز به آدرس زیر قابل دسترسی می‌باشد: http://e-zakat.ir/انفاق-به-چه-معناست؟ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔹در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايى نيست، بلكه رشد انفاق كننده نيز مطرح است. دل كندن از محبوب‌هاى خيالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهم‌ترين آثار انفاق براى انفاق كننده است. ➖➖➖➖ 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کلیپ کوتاه| زکات؛ الگوی ممتاز اسلام 🔻هر کجا از اسلام تبعیت کردیم، نشانه‌های موفقیت را با چشم خود دیدیم. اگر در عرصه‌های اجتماعی به زکات توجه داشته باشیم ... ➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🔻میلاد با سعادت حضرت محمد (ص) و حضرت امام صادق (ع) مبارک باد. ____ ✊️جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۴آذر، مصادف با میلاد رسول اکرم(ص) 📸 http://yon.ir/XQbTn 🔻چند حدیث نبوی پیرامون زکات: 🔸«لا تَزالُ اُمَّتى بِخَيرٍ ما تَحابّوا وَاَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَكاةَ وَقَروا الضَّيفَ امّتم.» همواره در خير و خوبی‌اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند، زكات بدهند و ميهمان را گرامى بدارند. 📚امالى طوسى، ص۶۴۷، ح ۱۳۴۰. 🔹«لِکُلِّ شَیئٍ زَکاةٌ وَ زَکاةُ الاَبدانِ الصِّیامُ» براى هر چیزى زکاتى است و زکات بدن‌ها روزه است. 📚الکافى، ج۴، ص۶۲. 🔸«أُمِرْتُ أَنْ آخُذَ الصَّدَقَةَ مِنْ أَغْنِيَائِكُمْ وَأَرُدَّهَا عَلَى فُقَرَائِكُمْ» من مأمورم تا صدقه(زکات) را از ثروتمندانتان بگیرم و به فقرایتان بدهم. 📚 مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، جلد ۷، ص ۱۰۵، ح ۷۷۶۲.   🔹«زَكُّوا أَمْوَالَكُمْ تُقْبَلْ صَلَوَاتُكُم.» زكات اموال خود را بپردازید تا نمازتان قبول شود.  📚جامع الاحادیث، ج۹، ص ۲۹. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۴آذر، مصادف با ولادت امام صادق(ع) 📸 http://yon.ir/erdAU 🔻 میلاد جامع علم و عمل و عبادت؛ پرچم دار شاهراه ولایت علوى؛ حضرت امام جعفر صادق(ع) تبریک و تهنیت باد. 🔶دوره ی امام صادق(ع) معاصر با پنج نفر از خلفای اموی و دو نفر از خلفای عباسی بود و بدنبال کشمکشِ قدرت‌ها و افول خلفای اموی و جایگزینی خلفای عباسی فرصتی مهیا شد تا ایشان در زمینه‌ی نشر علم و بروز امامت گام های مهمی را بنیان گذارد لذا شاهد بیشترین آمار حدیث از این امام بزرگوار در بین امامان هستیم. 🔻چند حدیث از امام صادق(ع) در مورد «زکات»: 🔸«مَا ضَاعَ مَالٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ بِتَضْيِيعِ اَلزَّكَاة» هيچ مالی در خشكي يا دريا ضايع و تلف نمی‌شود، مگر به خاطر آن كه زكات آن پرداخت نشده باشد. 📚جامع الاحاديث، ج ۹،ص ۳۳. 🔹«إِنَّ أَحَبَّ اَلنَّاسِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَسْخَاهُمْ كَفّاً وَ أَسْخَى اَلنَّاسِ مَنْ أَدَّى زَكَاةَ مَالِهِ وَ لَمْ يَبْخَلْ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ بِمَا اِفْتَرَضَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُمْ فِي مَالِهِ» محبوب‌ترين فرد نزد خداوند، سخاوتمندترين آنان است و سخاوتمندترين مردم كسي است كه زكات مال خود را بدهد و از آنچه كه خداوند بر مال او واجب نموده، در مورد مؤمنين بخل نكند. 📚جامع الاحاديث، ج ۹، ص۶۵. 🔸«ما اَدّى اَحَدٌ الزَّكاةَ فَنَقَصَتْ مِن مالِهِ، وَلامَنَعَهَا اَحَدٌ فَزادَتْ فى مالِهِ.» با پرداخت زكات از ثروت كسى كم نشده، همانطور كه با خوددارى از پرداخت آن ثروت كسى زياد نشده است. 📚وسائل الشيعه، جلد۶، ص۱۲. 🔹«وَاِذا مُنِعَتِ الزَّكاةُ ظَهَرَتِ الْحاجَة» هنگامى كه زكات پرداخت نشود فقر و نياز بروز خواهد كرد. 📚اصول كافى، ۱، ۴۸۸، ح۳. 🔸«إنَّ اللّهَ لَـيَدْفَعُ بِمَنْ يُصَـلّى مِنْ شيعَتِـنا عَـمَّنْ لايُصَـلّى مِـنْ شيعَتِنا وَلَوْ اَجْمَعُوا عَلى تَرْكِ الصَّلاةِ لَهَلَكُوا، وَإنَّ اللّهَ لَيَدْفَعُ بِمَنْ يُزَكّى مِنْ شيعَتِنا عَمَّنْ لايُزَكّى وَلَوْ أَجْمَعُوا عَلى تَـرْكِ الـزَّكاةِ لَهَلَكُوا.» خداوند به واسطه نمازگزاران شيعه، بلا را از شيعيانى كه نماز نمی‌خوانند دفع می‌كند، و اگر همه نماز را ترک كنند هلاک خواهند شد. و خداوند به خاطر زكات‌دهندگان شيعه، بلا را از كسانى كه زكات نمی‌دهند دفع می‌كند و اگر همه زكات را ترک كنند، نابود خواهند شد. 📚اصول كافى، ۲، ۴۵۱ ح ۱. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۵آذر، مصادف با روز بسیج مستضعفان 📸 http://yon.ir/8c3wJ ▪️امام خمینی (ره): «قضیه بسیج، همان مسئله‌ای است که در صدر اسلام بوده است. این مسئله جدید نیست، در صدر اسلام سابقه داشته است و چون مقصد ما اسلام است باید هر جوانی یک نیرو باشد برای دفاع از و همه‌ی مردم و هر کسی در هر شغلی که است مهیا باشد برای جلوگیری از کفر و هجوم بیگانگان.» 📚صحیفه امام خمینی (ره)، جلد۱۹، ص ۲۲۰. ▪️طبق فرمایش امام باقر(ع) بنای اسلام بر پنج چیز است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت.(اصول كافى، ج۳، ص ۲۹.) بسیج به عنوان یک نهاد اجتماعی با هدف پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی، به نوبه‌ی خود بخشی از وظیفه «احیاء زکات» را بر عهده دارد. 🖇متن فوق توسط یکی از کارشناسان جنبش تدوین شده است: ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆 13 آذر ماه مصادف با روز بیمه 🔶امام صادق علیه السلام فرمودند: «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ.» اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود. 📚جامع الاحاديث، ج 9، ص 50. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ♨️ در خصوص نهاد insurance پرونده‌ای با تحلیلی متفاوت، کار شده است. از علاقه‌مندان دعوت می‌شود تا آن را مطالعه کنند: 🔸قمار نمیتواند نجات بخش بشریت باشد http://yon.ir/zuZqB 🔸مبانی توکل بر بیمه http://yon.ir/rfePY 🔸هدف از ابتلای مردم به مصیبت و راه حل قرآن http://yon.ir/sJbTI 🔸راه کار زکات، رقیب جدی بیمه http://yon.ir/AW1d6 ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارشی مختصر از بنیاد زکات کانادا 🇨🇦 National zakat foundation ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓 🖊 🔆۲۵ آذر مصادف با ولادت امام حسن عسکری(ع) 📸 http://yon.ir/sPxHo ▪️ضمن تبریک میلاد خجسته یازدهمین حجت خداوند، به همین مناسبت روایتی با موضوع اهمیت زکات انتخاب کردم. ▪️در فرازی از نامه‌ی مبارک امام حسن عسکری(ع) به جناب ابن بابویه قمی، آمده است: «تو را به رعایت تقوا و برپا داشتن نماز و اداى زکات وصیّت می‌کنم، زیرا کسى که زکات نپردازد، نمازش قبول نخواهد شد.» 📚مستدرک الوسائل، ج ۳، ص ۵۲۷. ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
🗓#تقویم_جنبش 🖊#اختصاصی_جنبش 🔆۳۰ دی ماه مصادف با روز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها(به روایتی) ▪️«قالَتْ فاطِمَةُ الزَّهْراء – سلام الله علیها –: جَعَلَ اللّهُ الاْیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشّـِرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ مِنَ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ، وَ نِماءً فِی الرِّزقِ.» حضرت فاطمه زهرا فرمودند: خداوند سبحان، ایمان و اعتقاد را برای طهارت از شرک قرار داد. و نماز را برای پاکی از هر نوع تکّبر و زکات را برای #تزکیه نفس و رشد #روزی قرار داد 📚مستدرک الوسائل،محدث نوری،ج۷،ص۴۶ ➖➖➖➖➖➖➖➖ ✊جنبش مردمی احیاء زکات 📡 @e_zakat
💠 مالیات؛ حکمرانی طاغوتی _ بخش اول ✍️ جنبش مردمی احیاء زکات | نوشتار کوتاه شماره ۲۹ • یکی از اموری که دین مبین اسلام اهتمام عظیم و تأکیدهای فراوانی به آن دارد، رعایت حرمت اموال مردم است. همان‌گونه كه خون مسلمان محترم است و شارع مقدس به هيچ وجه اجازه نمی‌دهد به جان و خون انسان تعرض شود؛ در مورد مال مسلمان هم به هيچ‌وجه اجازه نداده و نمی‌دهد كسی به غير حق در مال ديگری تصرف كند. احترام مال مسلمان مثل احترام خون و عرض و آبروی اوست. • به طور کلی تقیّد در حق‌الناس جزء سفارشات جدی اسلام است. تصرف در مال غیر(دیگران)، دلیل می‌خواهد خواه این تصرف کوچک و بسیار جزئی باشد خواه بزرگ و وسیع. خواه تصرف‌کننده، حاکم جامعه باشد خواه یک شخص عادی. امام علی(ع) برای فهماندن این موضوع برای مردم، تعبیرات جالبی دارند: و اللّه ِ لأَن أبِيتَ على حَسَكِ السَّعدانِ مُسَهَّدا ، أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا ، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ ، و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ ! ··· و اللّه ِ لو اُعطِيتُ الأقاليمَ السَّبعَةَ بِما تَحتَ أفلاكِها على أن أعصِيَ اللّه َ في نَملَةٍ أسلُبُها جِلبَ(خَملَةَ) شَعِيرَةٍ ما فَعَلتُهُ! به خدا سوگند اگر شب را بر روى خار سعدان بيدار بگذرانم، يا مرا بسته در غل و زنجير بر زمين بكشند، خوش‌تر دارم از اين كه روز قيامت با دست آلوده به ستم بر بنده‌اى و غصب چيزى از حطام دنيا خدا و رسولش را ديدار كنم ... به خدا سوگند اگر هفت‌اقليم با آن‌چه در زير آسمان‌هاست به من داده شود به اين شرط كه با ربودن پوست جوى از دهان مورى خدا را نافرمانى كنم، هرگز چنين نخواهم كرد! (خطبه ۲۲۴، نهج‌البلاغه) • اساساً یکی از دلایل گرایش چشمگیر مردم به اسلام، همین موضوع احترام مال و جان مسلمان بوده و هست. مردم می‌دانند اسلام این اجازه را نداده که کسی به مال و جانشان تعرض کند. حکومت اسلامی نیز بر همین مبنا از مال و جانشان در برابر تجاوز، محافظت کرده و امنیت را برقرار می‌سازد. به طریق اولی نیز می‌دانند حکومت اسلامی تحت هیچ شرایطی، به اموال آن‌ها دست‌درازی نخواهد کرد. ناگفته نماند؛ علاوه بر مسلمانان، اهل ذمه نیز مال و جانشان محترم شمرده می‌شود. آن‌ها با انعقاد معاهده‌ای در ازای پذیرش یکسری تعهدات، می‌توانند در سایه حکومت اسلامی، زندگی کنند. از ناحیه داخلى، همه افراد ذمى در سراسر قلمروی اسلامى نسبت به هرگونه تجاوز و سوء قصد به جان، مال و ناموس و سایر حقوق مشروع و قانونى خود مورد حمایت حکومت اسلامى قرار می‌گیرند. از ناحیه خارجى نیز مسلمانان موظفند که در صورت تهاجم نیروهاى بیگانه به اهل ذمه ساکن قلمرو اسلامى، با تمام قوا به دفع تهاجم اقدام نمایند. • موضوع احترام اموال به قدری مهم است که پیامبر خدا، به خود اجازه نمی‌دادند قیمت کالاها را تعیین نمایند. انس بن مالک چنین نقل می‌کند: در زمان رسول الله قیمت‌ها افزایش یافت. مردم گفتند: ای رسول خدا! قیمت‌ها بالا رفت، آن‌ها(کالاها) را برای ما قیمت‌گذاری کن. حضرت فرمود: خداوند، قیمت‌گذار، سخت‌گیر و روزی‌دهنده است، و من امیدوارم در حالی خدا را ملاقات کنم که حتی یکی از شما در خون یا مال، از من طلبی نداشته باشید. «غَلَا السِّعْرُ فِي المَدِينَةِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللهِ صلَّى الله عليه وسلَّم، فَقَالَ النَّاسُ: يَا رَسُولَ اللهِ غَلَا السِّعْرُ، فَسَعِّرْ لَنَا، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمُسَعِّرُ الْقَابِضُ الْبَاسِطُ الرَّازِقُ، وَإِنِّي لَأَرْجُو أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَلَيْسَ أَحَدٌ مِنْكُمْ يُطَالِبُنِي بِمَظْلَمَةٍ فِي دَمٍ وَلَا مَالٍ»(سنن ابن داود، ج۳، ص۲۷۲.) • در رابطه با احترام اموال، یک قاعده مسلّم فقهی وجود دارد: «من لا حرمة فی دمه لا حرمة فی ماله» (حرمت مال مسلمان مانند حرمت خون وی است) گفته می‌شود که این قاعده از این روایت گرفته شده: «لَا يَحِلُّ لَهُ دَمُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ وَ لَا مَالُهُ إِلَّا بِطِيبَةِ نَفْسِه» یعنی خون هیچ مسلمانی حلال نیست و همینطور مال هیچ مسلمانی نیز حلال نیست جز به رضایت و اختیار او. طبق این حدیث که با طریق معتبر صحیح نقل شده است، هر گونه تصرف بدون اذن و اجازه در اموال دیگران، حرام می‌باشد. • در بخشی از روایت طولانی از امام رضا (ع) وارد شده است: «لَا يَحِلُّ مَالٌ إِلَّا مِنْ وَجْهٍ أَحَلَّهُ» هیچ مالی حلال نشده ، مگر از راهی که خداوند آن را حلال کرده باشد(اصول كافى- جلد ۳، صفحه ۶۳۳). سوال اینجاست که چرا مالیات غصب نیست؟ آیا می‌توان وجهی برای حلیت آن، یافت یا خیر؟ ادامه دارد ... https://telegram.me/e_zakat