▪️آیا پول امروز، زکات [ظاهری] دارد؟
💵 💳
🏷 #اختصاصی_جنبش
🔰 در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات [ظاهری] برای بینیازسازی فقراء کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن میافزود. از طرفی برخلاف گذشته، پول امروز جوامع نه پایه کالایی نقره دارد و نه طلا که بنا بر حکم مشهور، زکات داشته باشند. با این حساب، طبیعی است که عایدی زکات بر بستر ظرف واقعیت کنونی برای تحقق غرض شارع(بینیازی فقراء) کافی نخواهد بود.
🔰 گفتیم از دو حال خارج نیست: یا حکم فقهی مشهور اشتباه است و بایستی احکام زکات [ظاهری] نقدین را به پولهای امروزی تسری داد یا اینکه اصلاً فارق از موضوع زکات، عدول از دینار و درهم اشتباه بوده و تغییر نظام پولی، باعث شده احکام زکات [ظاهری] پول نیز تعطیل شود. هر یک از این پاسخها، طرفدارانی دارد که دو دیدگاه متفاوت را شکل داده.
🔹نگاه اول:
برخی از محققین تلاش نمودند تا نشان دهند، مراد از نقدین(دینار و درهم) در روایات، مصداقاً دینار و درهم نیست بلکه در قاعده کلی هر پول رایجی را شامل میشود؛ لذا بر این اساس میتوان هر پولی من جمله پولهای امروزی را متعلق زکات دانست. پس با سوار کردن حکم زکات بر پولهای امروزی، مشکل «عدم کفایت عایدی زکات» جهت رفع فقر، حل شده و در این مورد دیگر جای نگرانی وجود ندارد. البته عدهای نیز با تمسک به «نظریه تعمیم زکات»، بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
🔸نگاه دوم:
در مقابل برخی معتقدند: نصوص تماماً روی «طلا» و «نقره» تأکید دارند و نه چیز دیگر. همچنین با کمی تأمل روی ساحت موضوع، درمییابیم احکام زکات [ظاهری] متناسب با خصوصیات منحصر به فرد دینار و درهم وضع شده است و نمیتوان گترهای آن را به سایر پولها تعمیم داد. این گروه بر این باورند، اشکال اصلی به «فقدان پول با پایه کالایی طلا و نقره» بازمیگردد. به عبارتی فارق از موضوع زکات، به لحاظ علمی_توصیفی حذف پایه کالایی از پولها ایراد داشته و در این راستا لازم است پولهای دینار و درهم را در جامعه اسلامی احیاء کنیم؛ حال وقتی نقدین وجود داشته باشد، خود به خود مشکل «عدم فراگیری واجب الهی» و مهمتر از آن «عدم کفایت عایدی زکات» هم برطرف میشود.
🔻به نظر شما کدام نگاه درست است؟
جهت ارسال نظر:
رابط گروه بحث: @ZakatGroup
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
#فقر
#زکات_تأمین_اجتماعی_اسلام
📌وقتی میگوییم «زکات [ظاهری] به اندازه رفع نیاز فقراء کافی است»؛ منظور ما از فقیر دقیقاً چه کسی است؟
#یادآوری
🔹آیا فقیر آن کسی است که «به نان شبش محتاج باشد»؟(نظر متعارف)
🔹یا فقیر به شخصی اطلاق میشود که از داشتن زندگی مکفی آبرومندانه در طول سال، محروم است؟(نظر اسلام)
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰 چرا #عید_غدیر از همهی اعیاد بالاتر است؟
امام خامنهای:
🔹اینکه در بعضی از تعبیرات گفته شده است که عید غدیر عیداللهالاکبر و از همهی اعیاد بالاتر است، علّت این و وجه این چیست؟ خب، در قرآن کریم آیاتی هست که به غیر از مسئلهی غدیر به مسئلهی دیگری قابل تطبیق نیست.
🔹همین آیهی معروف «الیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دینَکُم وَ اَتمَمتُ عَلیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دیناً» که در اوایل سورهی مائده است، با غیر مسئلهای در وزن و اهمّیّت و اندازهی مسئلهی غدیر، قابل تطبیق نیست.
🔹امروز روزی است که دشمنان -کفّار- از دین شما مأیوس شدند. چه چیزی مگر بر دین اضافه شد که دشمن را مأیوس کرد؟ ...این تعبیر دربارهی نماز، #زکات و جهاد نیامده است.
🔻پس این یک قضیّهی دیگری غیر از احکام فرعی است. آن قضیّه چیست؟
قضیّهی «رهبری جامعهی اسلامی»؛
قضیّهی «نظام حکومت»
و «امامت در جامعهی اسلامی».
۹۵/۰۶/۳۰
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول:
«هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!»
🔅بخش نخست
#اختصاصی_جنبش
🔰 همانطور که قبلاً عرض شد، دو گروه به این نگاه باور دارند:
۱. قائلین به نظریه شاذ «تعمیم زکات»: این افراد بر این باورند که حاکم بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کاملاً حق دارد از پولهای امروزی زکات بگیرد.
۲. موافقین نگاه مرسوم فقهی: این افراد برخلاف گروه اول، احکام زکات را تشریع خداوند میدانند اما معتقدند خداوند زکات را در مطلق پول، واجب فرموده. ترجیحاً ابتدا از نقد و بررسی دلایل گروه دوم شروع میکنیم:
🔸👤ادعای شماره۱: با «الغاء خصوصیت» از ادلهای که زکات را در «دینار» و «درهم» واجب کرده است، میگوییم منظور از دینار و درهم در نصوص، «نقد رائج» یا همان پول مورد استفاده در هر زمان میباشد. لذا طلا و نقرهای که روزگاری «مبنای کالایی» پولها به شمار میرفتند، در مسئله زکات دخالت ندارند. در حقیقت تمام موضوع، «پول» بودن و «نقد» بودن است و عملاً در این باره کالای طلا و نقره فاقد موضوعیت هستند. به بیان دیگر، عرف و عقلا از عنوان دینار و درهم، به حیثیت پول و نقدیت پی میبرند و نه فلز طلا و نقره. همچنین در روایات، تأکید شده است که اگر طلا و نقره، مسکوک به سکه معامله نباشد(پول نباشد) زکات ندارد. هرچند عنوان «ذهب» و «فضه» در احادیث موضوع زکات آمده اما مبتنی بر همین قاعده در واقع کنایه از نقدین (پول) است.
📌پاسخ به ادعای شماره ۱: در بسیاری از روایات، متعلق زکات [ظاهری] به صراحت «طلا» و «نقره» معرفی شده است و نه دینار و درهم. همانند حدیث معروف «وَضَعَ رَسُولُ اللَّهِ ص الزَّکَاهَ عَلَی تِسْعَهِ أَشْیَاءَ وَ عَفَا عَمَّا سِوَی ذَلِکَ عَلَی الْفِضَّهِ وَ الذَّهَبِ وَ ...» در عین حال بر اساس روایات، طلا و نقرهای که در نقش «پایه کالایی پول» قرار نداشته باشد، زکات [ظاهری] ندارند.(مشابه حکم سایر اقلام، تخصیص خورده است) مطلقاً در نصوص ولو یک مورد را پیدا نمیکنید که خداوند غیر از «طلا» و «نقره» را مشمول زکات [ظاهری] قرار داده باشد. همچنین زمانی که زکات [ظاهری] بر طلا و نقره وضع شد، پول رایجی با پایه کالایی «مس» هم وجود داشت که به آن «فلوس» میگفتند، اما زکات [ظاهری] به «مس» تعلق نگرفت. نه تنها یک روایت ضعیف یا گزارش تاریخی دال بر اینکه این پولها زکات [ظاهری] دارد، به ما نرسیده است بلکه اهل تسنن حدیثی نقل کردهاند که اگر به اندازه نصاب زکات، فلوس نگاه داشته شود، زکات [ظاهری] ندارد. از طرفی در پولهای با پایه کالایی مشتمل بر چند فلز فقط «طلا» و «نقره» داخل در آن، مبنای سنجش زکات [ظاهری] اعلام شده است. فلذا درست برعکس ادعای مطروحه، درمییابیم «طلا» و «نقره» خودِ موضوع به حساب میآیند و نه پول. دلیل اینکه در پارهای از روایات به جای لفظ فضه(نقره)، درهم به کار رفته این است که از سوی شارع، نصاب زکاتِ «مبنای نقرهای پول» با استاندارد درهم شرعی، تعیین شده و همچنین دلیل استعمال تؤام دینار و درهم در احادیث این بوده که این دو پول در میان مردم عمومیت داشتند.
🅾 ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾 ادامه پست قبلی👆
🔸👤ادعای شماره۲: با تمسک به برخی از روایات میتوان زکات مطلقِ «پول» را اثبات نمود. در این دسته از روایات مورد اشاره، به جای عناوینی نظیر «ذهب»(طلا)، «فضه»(نقره)، «دینار» و «درهم» از عناوین مطلق استفاده شده است. همچون «مال»، «ثمن»(قیمت)، «مال صامت»(مال صامت)، «عین المال»(مال محض). لذا این احادیث بر وجوب زکات در هرآنچه به عنوان قیمت محسوب میشود، دلالت دارد؛ یعنی این طور برداشت میشود که موضوع زکات فراتر از نقدین صدر اسلام بوده و نمیتوان زکات را منحصر در دینار و درهم بدانیم.
📌پاسخ به ادعای شماره۲: پیرو استدلالی که در پاسخ به ادعای شماره۱ بیان کردیم، این ادعا نیز خود به خود باطل میشود. اما صرفاً برای رفع شبهات وارده، به تبیین جزئیات میپردازیم. اتفاقاً ظاهر روایات مورد اشاره، زکات [ظاهری] «طلا» و «نقره» را میرساند. «عین المال» یا همان «مال محض» طبق تصریح نص مورد نظر، درهم است به طوری که سایر اموال در عرض آن قرار میگیرند. «مال صامت» نیز تنها به طلا و نقره اطلاق میگردد و نه شیء دیگر. معني این اصطلاح در لسان العرب چنين آمده: ماله صامت و لا ناطقٌ: الصامت، الذهب و الفضة و الناطق: الحيوان الابل و الغنم اَي ليس لَه شيء و في الحديث. علي رقَبته صامت، يعني الذهب و الفضة، خلاف الناطق هو الحيوان (لسان العرب، ج۲). مراد معصوم از «ثمن»، دینار و بالاخص درهم بوده و نمیتوان اظهار داشت لفظ «قیمت» در این دسته از روایات یک عنوانی است که هم «پول با پایه کالایی» و هم «پول فاقد پایه کالایی» را شامل میشود. دلیل ذکر کلمه قیمت در این روایات هم کاملاً واضح است، در واقع از مواردی پرسش صورت میگرفت که زکات در آنها واجب نبود برای همین ائمه معصومین در مقام بیان عدم وجوب زکات در آنها و تأکید بر حصر زکات [ظاهری] بر دینار و درهم، به پرسشها پاسخ میدادند.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🔸👤ادعای شماره۳: در بسیاری از روایات، صراحتاً عنوان شده که میزان زکات برای بینیازسازی فقرا کافی است و اگر چنین نبود به طور حتم، خداوند به مقدار آن میافزود. اگر اعتقاد داشته باشیم که زکات تنها بر دینار و درهم واجب است، باتوجه به اینکه چنین پولی امروز در جوامع وجود ندارد باید برخلاف خواسته شارع، با عدم کفایت عایدی زکات موافق باشیم.
📌پاسخ به ادعای شماره۳: نه لزوماً. اگر فارق از موضوع زکات [ظاهری]، متکی بر حجت علمی و مستدل دریابیم حذف «پایه کالایی طلا و نقره» از پول خطا بوده با اصلاح در نظام پولی، طبعاً مسئله «عدم کفایت عایدی زکات [ظاهری]» هم حل خواهد شد.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
💡نتیجهگیری:
🔹در بهترین حالت، جملهی «مطلق پول زکات [ظاهری] دارد» صرفاً یک فرضیه اثبات نشده است. طرفداران این فرضیه، تا به حال موفق نشدند دلایل محکم و قانعکنندهای برای اثبات ادعاهایشان مطرح کنند. از طرفی دو سوال جانبی هم بی پاسخ مانده: وقتی درهمی وجود ندارد، چگونه میتوان نصاب پول را محاسبه نمود؟ با لحاظ پدیده جدید تورم آیا مردم، پول امروز را همانند نقدین در طول سال راکد نگه میدارند که زکات بر اموالشان واجب شود؟
🔹الحق و الانصاف از فضای کلی روایات، نمیتوان استنباط کرد که زکات در اصل بر مطلق پول واجب شده است مگر اینکه به توجیهتراشی روی بیاوریم که قطع به یقین جواب میدهد! به نظر میرسد پافشاری بر یک مفروض غیربدیهی موجب شده این افراد مصرّانه راههای مختلفی را برای اثبات ادعایشان امتحان کنند و از هیچ تلاشی برای به کرسی نشاندن حرف خود دریغ نورزند:«فقدان پایه کالایی طلا و نقره برای پول امروز کاملاً طبیعی است!» بله؛ چنانچه حذف مبنای کالایی از پول یک رخداد طبیعی و اقتضاء پیشرفت بشری تصور شود، تنها احتمالی که باقی میماند این است که حکم فقهی مشهور اشتباه باشد. لذا قابل درک است که در همه (و شاید هم اغلب) پژوهشهای این دیدگاه، احتمال اشتباه بودن نظام پولی متعارف اصلاً بررسی نشده! درحالیکه واکاوی موضوعشناسانه پول، ممکن است ما را به پاسخ صحیح مسئله برساند و دیگر احتیاجی نباشد به هر ترتیبی، فرضیه مورد بحث را اثبات کنیم و احیاناً دست به دامن توجیههای نابجا بشویم.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
💠 زکات [ظاهری] به «طلا» و «نقره» تعلق گرفته است و نه پول!
🔹منتها طلا و نقرهای زکات [ظاهری] دارند که:
اولاً پایه کالایی پول باشند؛
ثانیاً به حد نصاب برسند؛
ثالثاً یکسال بر نصاب سپری شود.
💡به زودی نشان میدهیم فارق از موضوع زکات، حذف پایه کالایی از پول «اشتباه» و البته «خیانت» بزرگی بود!
❓چرا و چگونه ثروتمندان از پرداخت زکات [ظاهری] معاف شدند؟ بخشی از پاسخ: با حذف پایه کالایی از پول؛
🔻ثروتمندان جامعه امروز ما چوپان صاحب گله 🐄🐑🐪 و کشاورز گندم و جو 🌾 نیستند!
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
▪️بررسی اجمالی دیدگاه اول:
«هر پولی، زکات [ظاهری] دارد!»
🔅بخش دوم
#اختصاصی_جنبش
🔰شرح مختصر فرضیهی «تعمیم زکات»
• تنها و تنها عنوان زکات از ناحیه خداوند تشریع شده است و تعیین مقدار، نصابها، ضوابط و موارد مشمول آن تماماً بر عهده حاکم و مقام ولایت قرار دارد؛ لذا حاکمِ به حق، میتواند بنا بر اختیارات و تشخیص حاکمیتی خود، کلیه احکام زکات را تغییر و توسعه دهد.(با این اوصاف منعی برای اخذ زکات از پولهای امروزی وجود ندارد.)
• زکات به عنوان یک واجب مالی پراهمیت، نمیتواند مخصوص اموال معینی باشد و این حق حکومت اسلامی است، که زکات را بر هر کالایی که مصلحت بداند طبق ضرورتهای خاصی وضع کند. همچنین حاکمیت مجاز است، نصابها و مقدارهای زکات را بنا بر اقتضائات زمانی_مکانی به صلاحدید خود دگرگون سازد؛ به بیان کلی حکومت میتواند منابع زکات را #تعمیم دهد. اطلاقات و عمومات قرآن، همچون آیات «... خذ من اموالهم صدقه ...»(توبه؛ ۱۰۳)، «... آتواالزکاة ... »(بقره؛ ۱۱۰)، «... انفقوا ...»(بقره؛ ۱۹۵) و ... تقویتکننده و موید نگاه ماست. این آیات نشان میدهد که در اصل زکات بر همه اموال واجب است.(در همین راستا، حاکم مصداقاً منابع را مشخص مینماید.) در بسیاری از آیات قرآن، زکات هم ردیف نماز ذکر گردیده و در نظام مالی اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار میباشد. به عبارت دیگر میتوان گفت این واجب دین، یکی از منابع اصلی تأمین مالی در اسلام است.
• از آنجایی که انگیزه وجوب زکات، برآوردن نیاز فقرا میباشد و از طرفی این نیازها در زمانها و مکانها و شرایط گوناگون فرق میکند میتوان نتیجه گرفت که حاکم عهدهدار مشخص نمودن منابع زکات است. طبعاً حاکمیت با درنظرگرفتن موقعیت و نیاز محرومان، تا حد بسندگی بر اموال مختلفی زکات می بندد. فسلفه تشریع زکات، رفع نیاز فقرا است و در این راستا مسئولیت بزرگ حاکم ایجاب مینماید، مقدار بودجه لازم برای دستیابی به هدف مورد نظر تغییرپذیر باشد. به همین جهت، پذیرفتن تعمیم منابع زکات اجتناب ناپذیر است.
• مطابق برخی احادیث، حضرت علی(ع) در دوران زمامداری، افزون بر موارد نه گانه بر اسبها نیز زکات بست. روشن است که اگر احکام زکات دگرگونناپذیر به شمار میرفت، اضافه کردن چیز دیگری بر آنها جایز نبود. پیامبر(ص) در صدر اسلام به خاطر ضعف بنیه مالی مسلمانان و شرایط ویژه روزگار و سرزمین، نه چیز را در قلمروی زکات قرار دادند ولی در زمان زمامداری حضرت امیر، که از سویی نیازمندیهای عمومی افزایش یافته بود و از طرفی در سرزمین عراق، بر خلاف حجاز اسب به وفور وجود داشت لذا وی در جایگاه حاکم اسلامی اسب را در کنار نه مورد دیگر قرار داد و قانون زکات را بر آن جاری ساخت. همچنین روایات زیادی وجود دارد که نشان میدهد ائمه معصومین دائره متعلقات زکات را گسترش دادند به طوری که تمامی دانههایی قابل پیمانه نظیر برنج، عدس، ذرت و ... و همچنین مال التجاره را دربرمیگیرد. تعلق زکات بر این موارد میتواند نظریه تعمیم منابع زکات را تقویت کند.
• با ملاحظه پیشرفت شگرف بشری و تنوع تولیدات و جایگزینی پول امروز به جای دینار و درهم، باید اجناس مشمول زکات نیز به موازات مقتضیات زمانه تعمیم و توسعه پیدا کند. زیرا عقلاً نمیتوان پذیرفت بر چوپانی که مثلاً چهل گوسفند دارد زکات واجب باشد اما بر آنان که گاوداری های وسیع و گستردهای دارند که تولید آنها به مراتب بیشتر است، هیچ زکاتی واجب نباشد. حتی چنین تبعیض ناروای آشکاری بین تولیدکنندگان محصولات مختلف نیز پذیرفتنی نیست. به علاوه اینکه پول امروز مبنای کالایی ندارد، حال اجازه داریم زکات را تعطیل کنیم؟ لذا عقل حکم می کند، حاکمیت را عهدهدار تعیین منابع زکات بدانیم تا از بروز این مشکلات جلوگیری کنیم.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
🔰 نقد مختصر فرضیهی «تعمیم زکات»
• قبل از هر چیز باید بدانیم، غالباً فرضیه تعمیم زکات، چه از سوی موافقان و چه از سوی مخالفان به درستی معرفی نمیشود. دلیلش بازمیگردد به خلط دو نزاع متفاوت در مسئله زکات. در واقع پذیرش و یا عدم پذیرش حصر زکات [ظاهری] بر اقلام نه گانه هیچ ربطی به موافقت یا مخالفت با فرضیه تعمیم منابع زکات ندارد. به عبارتی میتوان دامنه متعلقات زکات را بیش از ۹ مورد دانست، اما در عین حال به فرضیه تعمیم باور نداشت. متأسفانه عدهای از قائلین به حصر بر موارد ۹گانه، تمامی مخالفین خود را طرفدار فرضیه تعمیم خطاب میکنند و از آن سو بعضی از قائلین فرضیه تعمیم، وانمود میکنند که تنها منتقد «نظریه حصر» هستند! مثلاً گفته شده «ابن جنید اسکافی»، «یونس بن عبدالرحمن» از راویان و فقیهان بزرگ و از اصحاب امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) به فرضیه تعمیم معتقد بودند، در حالی که افراد نامبرده تنها متعلقات زکات [ظاهری] را فراتر از ۹مورد میدانستند.(فرضیه تعمیم منابع زکات توسط محققان متأخر برای اولین بار مطرح شد.) پس ما در این بخش اصلاً در مقام نقد یا پذیرش نظریه حصر بر موارد ۹گانه نیستیم، گرچه در جای خود موضوع بسیار مهمی است و تحقیق جدی و اجتهاد فقها را میطلبد.
• شاید مهمترین نقد وارده این باشد که زکات مال در این فرضیه، منحصراً به زکات مصطلح فقهی شناخته میشود. در حالی که زکات در استعمالات قرآنی مطلق انفاقات مالی را دربرمیگیرد.(هر چیزی زکاتی دارد و زکات مال، بخشش از آن است.) «جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.»( بیانات آقا، ۱۳۹۴/۰۱/۰۱) در احادیث نیز بین زکات ظاهری (زکات مصطلح فقهی) و زکات باطنی تفکیک شده است. بنابراین زکات در معنای اعم، به هیج وجه از شئونات حکومت اسلامی نیست. تشریع زکات در مدینه بوده اما زکات در آیات مکی نیز وجود دارد.
• حتی یک روایت ضعیف هم برای تأیید ادعای اصلی فرضیه تعمیم زکات یافت نمیشود، از طرفی احتمال آن نیز مردود است. از زمان پیامبر اکرم(ص) تا آغاز غیبت کبری امام عصر(عج) هیچیک از نصابهای پیچیده و مقادیر زکات عوض نشده و در مورد جواز تغییر آن هم هیچ روایتی(ولو ضعیف السند) به ما نرسیده است. همچنین دلیلی ندارد احکام زکات در آیات قرآن ذکر شود همانطور که احکام تفصیلی نماز در قرآن کریم نیامده لذا در رابطه با احکام باید به روایات رجوع کنیم. فرضیهی تعمیم منابع زکات را حتی نمیشود به عنوان یک احتمال قوی مورد توجه قرار داد، چرا که شواهد و قرائن بسیاری وجود دارد مبنی بر اینکه احکام زکات از جانب خداوند تشریع شده و جزء تصمیمات اقتضائی حاکم به حق نیست.(به عنوان شاهد مثال در روایتی امام صادق(ع) میفرمایند که « .. خداوند عزوجل از اموال اغنیاء ۲۵ [از هر هزارتا] را به عنوان زکات خارج کرد .. ») باید توجه داشت، زکات یک عمل عبادی است و همانند مالیات به طور استقلالی از جانب حاکم وضع نمیشود.(احترام اموال؟!) استناد به مقتضیات زمانی و مکانی نیز اعتباری ندارد چرا که در نحوه محاسبه زکات دخیل نیستند.(آیا میتوان بدون هیچ دلیل متقنی با آسودگی خاطر مدعی بود تعداد رکعات نماز بسته به اینکه تا چه حد جامعه در معرض گناه است تغییر میکند؟!!)
• علت پرتکرار بودن گزاره «لو علم انّ ذلک لا یسعهم لزادهم» و یا عباراتی با همین مضمون، در احادیث چیست؟ شبهه عدم کفایت عایدی زکات، سابقه دیرینه دارد وائمه معصومین در مقام پاسخگویی به همین شبهه چنین جوابی را میدادند. لذا بودجه زکات برای همه زمانها کافی است در صورتی که تمام ثروتمندان، حقوقی که در اموالشان است را پرداخت کنند.
• چنانچه زکات را در شمار اعمال عبادی و توقیفی قرار دهیم، نمیتوان با ادله به ظاهر عقلی در آن دخل و تصرف داشت و آن را کم و زیاد نمود. بنابراین در اینکه چرا دام سائمه زکات دارد و دام معلوفه ندارد، برمیگردد به حکمت خداوند. از طرفی منطقی نیست که تنها به حکم زکات تردید کنیم و نسبت به وضعیت پول امروز کاملاً خوشبینانه بنگریم. چون ممکن است حذف پایه کالایی، دلیل تعطیلی زکات باشد و نه اصرار بر حکم مشهور.
• به طور کلی فرضیه تعمیم، مطلق احکام زکات را زیر سوال میبرد، همان احکام پیچیدهای که از دل روایات معصومین بدست آمده است. چه کسی میتواند مسئولیت پیامدهای سنگین چنین اعتقادی را قبول کند؟ عقلاً نمیتوان با تمسک به ادعاهایی که قابل اثبات نیستند، احکام زکات را کنار گذاشت اما با وجود دلایل واضح و فراوان، میتوان فرضیه تعمیم از اساس باطل دانست.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
💠 إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصلاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ راکعونَ(مائده-۵۵)
#ولایت_امام_علی(ع)
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat 👈
#تقویم_جنبش
طبق نقلی، بیست و چهارم ذی الحجه روزی بوده که آیه ولایت، نازل شد. همان روزی که خداوند ولایت امیرالمومنین را با زکات دادنش در حال رکوع، معرفی کرد.
#زکات_مبنای_کالایی_پول
نکته: مراد از اصطلاح «مال صامت» در حدیث، طلا و نقره میباشد.(رجوع شود به لسان العرب جلد دوم)
💡کارکرد شایسته زکات، به تأمین مستقیم ضعفا محدود نمیشود؛ زکات [ظاهری] پول به عنوان یک #عامل_بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم میآورد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از جنبش مردمی احیای زکات
شهید آوینی:
«کسانی که مأمور به تحول در عصر خویشاند، اگر از قواعد عصر خودشان تبعیت کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
هدایت شده از
📝 بیانیه اندیشکده حضور مشهد
🔖 قسمت اول
بسم الله الرحمن الرحیم
1️⃣ #انقلاب_اسلامی_ایران، به عنوان عظیمترین #خیزش_انسانی قرن اخیر، دریچهای را پیش روی جهانیان گشود تا واقعیت را دقیقتر و واضحتر ببینند و آگاهانهتر در راه تبعیت از آن یا مخالفت با آن قدم بردارند. انقلابی که افق دید بشر را از سطح مادیت و حیوانیت حاکم بر دنیا فراتر برد، حقیقت انسان را به او نشان داد و #جامعه_انسانی را چنان رشد داد تا توانایی و ظرفیت آن را بیابد که زیباترین جلوههای ممکن را به نظاره بنشیند. انقلاب اسلامی، پدیدهای بود که نظم جهانی را دگرگون ساخت، غیب را به شهود آورد و مانند برقی در آسمان درخشید و چشم همگان را به خود خیره کرد؛ چنان که در کلام معمار یگانه آن، #امام_خمینی ، به درستی انفجار نور نام گرفت. انقلابی که خواب را از چشم شبگرفتگان ربود و دعوت آسمانی صاحب دین را، این بار از زمین برآورد؛ «ثُمَّ إِذَا دَعَاكُمْ دَعْوَةً مِّنَ الْأَرْضِ إِذَا أَنتُمْ تَخْرُجُونَ». ﴿روم، ۲۵﴾
امروز، افزون بر چهل سال از عمر این انقلاب گذشته است. انقلابی که خود، ادامه #نهضت_انبیاء الهی و ائمه معصومین ع، و میراثدار حرکت دنبالهدار و عظیم جبهه حق بوده و به بیانی عمری به درازای تاریخ بشر دارد؛ و چهل سالی که با تمام فراز و فرودش به منزله یک گام بوده است و اکنون، این حقیقت، چنان موجودی زنده، با ارادهای تمام به حیات و حرکت خود ادامه میدهد و به تعبیر رهبر حکیم آن، #امام_خامنهای ، آماده برداشتن گام دوم خود است. بنابراین، انقلاب تمام نشده و همچنان استمرار خواهد داشت...
2️⃣ انسان ضرورتاً اجتماعی و بنابر حکم فطرت، کمالگرا است؛ بنابراین کمال او هم کمال اجتماعی خواهد بود و اساساً هر حرکت اجتماعی، با وجود اختلاف در مصادیق، در جهت دستیابی به همان کمال میباشد. هدف از #انقلاب_اسلامی ، به عنوان انقلابی دینی، تکامل جامعه انسانی بوده و آن را مشخصاً در حصول استخلاف اجتماعی و تحقق جامعه توحیدی میداند. جامعهای فراگیر، جهانی و موحد؛ در قامت #تمدن_نوین_اسلامی ... مقدمات وصول به این هدف، جامعهپردازی، نظامسازی و دولتچینی است که اراده جمعی یعنی عزم عمومی و همت نخبگانی را میطلبد. در یک کلام، باید برای آن قیام کرد...
3️⃣ در عصر جدید، تصمیمسازی جنبه عمومی یافته و از انحصار حکومتها خارج شده است. در کشورهای مختلف دنیا از جمله جمهوری اسلامی ایران، مراکز و مؤسسات گوناگونی در حال فعالیت در حوزه #تصمیمسازی و #طرحریزی هستند. همچنین تربیت تصمیمسازان و متخصصان نهادسازی، همپایه با تربیت مدیران و حتی بیشتر از آن، به عنوان امری ضروری و کلیدی تلقی میگردد. در چنین فضایی و با نگاه به چنان هدفی، لازم است هیئتهایی اندیشهورز، با تسلط و تخصص علمی و عملی، و نیز با رویکردی انقلابی و روحیهای جهادی وارد میدان شوند و نقش خود را در ساخت این بنای انسانی ایفاء نمایند. مهمترین وظایفی که چنین مجموعههایی بر عهده دارند، عبارتاند از نظریهپردازی، راهبُردنگاری، برنامهنویسی و گفتمانسازی.
4️⃣ #جمهوری_اسلامی در دهه پنجم عمر خود، قدم به #قرن_جدید میگذارد. همانطور که قرن بیستم قرن امام خمینی بود، بدون شک قرن بیستویکم قرن امام خامنهای است. پروژه قرن جدید اسلام، یعنی تشکیل تمدن نوین اسلامی، انشاءالله تا سال ۱۴۴۴ هجری شمسی محقق خواهد شد. تحقق این پروژه به دو امر بستگی دارد؛
* طرح جامع قرن جدید اسلام، در قالب رؤیای ایرانی اسلامی
* سنجههای تمدنی بومی، برگرفته از قواعد حِکمی و فقهی
اعتقاد صریح ما این است که صاحبان قرن جدید و مجریان طرحهای استراتژیک تمدن آینده، #جوانان_مؤمن_انقلابی هستند؛ همانان که با تمام وجود و دارایی خود، در میدان جهاد حاضر اند و در آستانه قرن جدید اسلام، چشمانداز و افق پروژه قرن جدید را میجویند. بنابراین قرن جدید، قرن حضور است...
ادامه دارد...
🏠 اندیشکده حضور
📡 @Andishkadeh_Hozour
هدایت شده از
📝 بیانیه اندیشکده حضور مشهد
🔖 قسمت دوم
5️⃣ و اما اینک حضور...
حقیقت هستی در حضور احدیت معنا مییابد و عوالم وجود، امتداد محضر او تعریف میگردد. تکامل انسان، تنها با #درک_حضور اتفاق میافتد و حیات فقط در پرتو #حفظ_حضور محقق میشود و البته آنچه این درک و حفظ را رقم میزند، چیزی جز عمل به شریعت نیست. حکمت زندگی، #حکمت_حضور است و زندگی، لبیک به دعوت خدا و رسول، در عبور از مسیر اعتباریات برای ماندنِ جاودان و بقاء ابدی؛ که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّـهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ ...». ﴿انفال، ۲۴﴾
#اندیشکده_حضور، یکی از این مراکز و مجموعهای متشکل از همین جوانان انقلابی است که همزمان با عید ولایت، عید غدیر خم، فعالیت خود را از جوار حریم رضوی ع و با محوریت استان #خراسان_رضوی، خصوصاً شهرستان مشهد، رسماً آغاز نموده است و به عنوان "مرکز مطالعات و راهبری خراسان رضوی"، چهار محور کلی زیر را دنبال خواهد کرد:
۱- تبیین و تولید محتوای علمی افق قرن جدید
۲- تربیت و تأدیب نیروی انسانی متناسب با آن
۳- تهیه طرحهای راهبُردی مبتنی بر قواعد و دکترینهای بومی
۴- تلاش برای گفتمانسازی ابعاد تمدنی انقلاب اسلامی و هریک از روندها، نظامات و طرحهای مذکور
در نگاهی کلان، آنچه در اندیشکده حضور، مطلوب ما خواهد بود #طرح_حضرت است؛ یعنی تلاش برای صحنهگردانی هرچه بیشتر دین و حاکمیت هرچه تمامتر آن در عرصه زندگی؛ چرا که در محضر خداوند، جایی برای غیر نیست...
«وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّـهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ». ﴿توبه، ۱۰۵﴾
🔗 همراهانِ اندیشکده در این مسیر، میتوانند از طریق آیدی مدیر کانال با ما در تماس باشند
🏠 اندیشکده حضور
📡 @Andishkadeh_Hozour
هوالحکیم
• این جنبش، یک تشکل کاملاً خودجوش و مردمی است که با هدف تحقق احیاء زکات در تاریخ ۷ بهمن ۱۳۹۵ اعلام موجودیت نمود. اصولاً جنبش مردمی، گروهی از دل مردم هستند که براساس دغدغهای مشترک، درصدد اصلاح وضع موجود میباشند؛ لذا علیه نابسامانیهای مدنظرشان قیام میکنند تا خواستههایشان محقق شود. همانطور که میدانید، هماکنون شاهد اوضاع نابسامان معیشتی در کشور هستیم و با معضلات اجتماعی گوناگونی دست و پنجه نرم میکنیم که در شأن ملت عزیز ایران نیست.
• در همین شرایط نگرانکننده، از نظر نظامی به قدری جلو افتادیم که گردنکشان زورگو در جهان را به زانو درآوردیم و حتی از مرحله بازدارندگی هم عبور نمودیم. آیا نمیشود همانگونه که در حوزه دفاعی به چنین اقتداری رسیدیم، وضع اقتصاد کشور را از این حالت اسفبار خارج کنیم؟ آیا ممکن نیست همانطور که جامعه مسلمان را در عرصه قدرت نظامی در برابر کفار مستکبر به اوج عزتمندی رساندیم و به موفقیتهای چشمگیری نائل آمدیم، بر مشکلات فراوان اجتماعی و فرهنگی هم غلبه کنیم؟
❓چرا نتوانستیم؟
• ما معتقدیم تا وقتی نحوه اداره جامعه همان مدل متعارف تقلیدی باشد و احکام اجتماعی دین را که تا به حال کنار گذشته شده، در ساحت حکومتداری پیاده نکنیم، وضع اقتصاد و فرهنگمان به همین شکل باقی خواهد ماند. مگر اسلام به مثابه برنامه جامع و کامل زندگی برای جامعه، الگوی معیشت تعریف ننموده که به الگوهای متداول دنیا چشم دوختهایم؟ فراموش نکنیم که هدف از انقلاب اسلامی این نبود که صرفاً افراد دارای مناصب حکومتی جابهجا شوند، بلکه قرار بود مدل اداره جامعه هم کاملاً تغییر کند و احکام اسلامی تحقق یابد. از این رو، ما باید به دنبال تحول گسترده در مناسبتهای حکومتی میبودیم و با توجه به آرمانها در شیوه حکمرانی، نهادها و ساختارها بازنگری میکردیم. متأسفانه این اتفاق نیفتاد. جریان انقلابی به دلایل مختلف از این صحنه غافل شد، و به میدان نیامد، عدهای فضا را خالی دیدند و برنامههای سکولار مدنظر خودشان را پیاده کردند که با آرمانهای ما سازگاری نداشت.
• مایه شگفتی است که با وجود برنامه اساسی و مفصل اسلام برای حکومتداری، به نسخههای غربی رو آوردهایم و به این وضع راضی شدیم. مگر بنا داشتیم حکومت ما، حکومت متعارف باشد؟ آیا مشکلات ما به این برنمیگردد که عمده مسئولان فعلی کشور، الگوهای غربی را کارآمدتر از هر برنامهای می بینند و به احکام الهی که ممتازترین راه حلها هستند، باور و اعتماد ندارند؟ چطور مکتب شهادت، کارآمدی فوقالعاده خود را در دفاع از نوامیس نشان میدهد اما اتکا به راه حلهای ممتاز اسلام در صحنه اقتصادی_اجتماعی، چارهساز نباشد؟ لذا با اجرای مناسبات اسلامی که تا به امروز در صحنه جامعه محقق نشدند، قادر خواهیم بود وضعیت اقتصاد و فرهنگ جامعه را به سطحی ارتقا دهیم که کشور ما لائق آن است. به نظر میرسد که باید در این راه قیام کنیم و در همین راستا با بهرهمندی از کلاننگری، همه جانبهنگری و آیندهنگری، طرحی نو دراندازیم. مردم ما حق دارند، طعم تجربه اقتصاداسلامی را بچشند و دستاوردهای آن را از نزدیک لمس کنند.
🔻مفهوم «دینداری»!
• ما براین باوریم؛ «دینداری» [فقط] به خواندن نماز نافله، دعای ندبه و توسل، تلفظ صحیح قرائت نماز، حجاب و ... خلاصه نمیشود. هرچند هستند بسیاری که تشیّع را در عمل به انجام سفرهای زیارتی و شرکت در مراسم عزاداری محدود میدانند و از نظر اینان متدین را کسی میگویند که محاسن داشته باشد، تسبیح بر دست بگیرد، نمازش را اول وقت بخواند و همراهش نوافل آن را به جا بیاورد، در محافل برگزاری دعا و اعیاد و عزاداریهای دینی شرکت کند. طبعاً چنین قرائتی از دین، با موازین اسلام ناب محمدی سازگاری ندارد. اگر به فقر میلیونها انسان روی زمین اعتراض نکردیم و مقصر را ثروتمندان شکم پری ندیدیم که حق خدا را نپرداختهاند، باید به مسلمانی خودمان شک کنیم. یک متدین واقعی به دنبال تحقق «عدالت اجتماعی» است و برای «اقامه قسط» قدم برمیدارد.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
📄فهرست مطالبات جنبش:
✅بینیازسازی فقرا؛
• با توجه به اینکه «کفایت معاش» حق همگانی است و همه جامعه باید از آن برخوردار باشند، در این راستا حاکمیت وظیفه دارد، فقرای جامعه را شناسایی کرده و با پرداخت مستقیم از بودجههای حکومتی، وضعیت معاش آنها را به حدکفایت برساند به طوری که هیچ محتاجی باقی نماند. لازم به ذکر است از نظر دین مبین اسلام، این وظیفه به لحاظ اولویت در صدر سلسله مسئولیتهای حکومتی قرار دارد. یکی از منابع مهمی که حکومت برای بینیازسازی فقرا به کار میگیرد، «زکات» میباشد. بنا بر دستور الهی
«خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... »، حاکمیت میبایست از اموال قشر ثروتمند جامعه، زکات بگیرد تا بتواند معیشت فقرا را تأمین کند. اگر این سیاست عملی شود، در سایه نظام تأمین اجتماعی اسلامی، فقر معیشتی تدریجاً ریشهکن خواهد شد.
❎حذف نظام تأمین اجتماعی متعارف؛
• از طرفی در مدل حکمرانی اسلامی جایی برای نظام تأمین اجتماعی متعارف غربی وجود ندارد. در این راستا پس از مبنا قرارگرفتن الگوی اسلامی بینیازسازی فقرا در حکومت، لازم است سازمان تأمین اجتماعی منحل شود. همچنین تحقق آنچه ما مدنظر داریم ملازم است با کنارگذاشتن راه حلهای متداول و مضری نظیر «بیمه بیکاری»، «بیمه بازنشستگی» و «تعیین حداقل دستمزد»، «وامهای کمبهره توانمندسازی»
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تأسیس نظام مالیه حکومتی اسلامی؛
• هر چند بین اندیشهها و مکاتب مختلف، تفاوتهایی در طرحریزی زندگی بشر وجود دارد. اما با این حال نیاز به حکومت غالباً امری مشترک تلقی میگردد. یکی از لوازم برپانمودن آن، نیاز به بودجه مالی است. چطور ممکن است، عدهای حق و شایستگی حکومت بر مردم را داشته باشند، اما منابع مالی لازم برای حکمرانی از جانب خداوند تعریف و درنظر گرفته نشود؟ با بررسی آیات قرآن کریم و روایات، میتوان به ساختار منابع مالی حکومت اسلامی دست یافت. اسلام برای حکومت، ساختار منابع مالی دقیق و منحصر به فردی تعریف کرده که مشتمل بر سه بخش «بیت المال»(خراج و جزیه)، «صدقه حکومتی»(خمس، زکات مصطلح مال، زکات فطره) و «انفال» میباشد. حاکمیت میتواند با این منابع، به خوبی جامعه را اداره کند.
❎کنار گذاشتن مالیات؛
• «مالیات» مدل حکمرانی متعارف است و در برنامه اسلام، به دلیل تأکید شارع مقدس بر اصل مهم احترام اموال چنین چیزی وجود ندارد. مالیات نه تنها فاقد وجهه شرعی است، بلکه در زمره غصب قرار گرفته و نقطه مقابل برنامه اسلام برای حکمرانی محسوب میشود. همزمان با راهاندازی نظام مالیه حکومتی اسلامی، میبایست سازمان مالیاتی کشور منحل گردد و دو قانون مالیاتی کشور حذف شوند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅احیاء نظام پولی درهم و دینار؛
• «درهم» که به میزان ۰/۷ مثقال شرعی دارای مبنای کالایی نقره است، پول نخست (نقد اول) اسلام به حساب میآید و بدون آن، عملاً اندازهگیری مقدار دیه و همچنین تعیین نصاب زکات ممکن نیست. همچنین به استناد دلایل علمی، «دینار» حامل یک مثقال طلا مبنای کالایی است و پول دوم(نقد ثانی) دین محسوب میشود.(درهم اصل است و دینار فرع بر درهم) در نظام پولی نوین اسلامی، اعتبار پول «مبنای کالایی» دارد و این اعتبار از ناحیه حکومت منتشر میشود. از طرفی افراد جامعه به جای اینکه در بانکها حساب پولی داشته باشند، نزد حاکمیت حساب دارند./ مادامی که پول مبنای کالایی طلا و نقره نداشته باشد، عایدی کل زکات [ظاهری] کفایت رفع نیاز فقرا را نخواهد کرد. همچنین نباید نادیده گرفت که کارکرد شایسته زکات، به این موضوع محدود نمیشود؛ زکات [ظاهری] پول به عنوان یک عامل بازدارنده در نسبت با معضل راکد نگاه داشتن پول، ایفای نقش نموده که با تسریع گردش پول به طرز موثری موجبات «قوام معیشت» و «تعالی جامعه» را فراهم میآورد.
❎حذف نظام پولی بانکداری؛
• شاید سالها زمان بُگذرد تا ماهیت نظام بانکی و ابعاد سبک کنونی بانکداری، شناخته شود. هنوز اکثریت قریب به اتفاق عامه مردم و حتی نخبگان جامعه گمان میکنند بانک نهاد «واسطه وجوه» میباشد و سبک یا عملکرد آن به ربوی و بدون ربا تقسیمبندی میشود. عدم فهم این حقیقت بسیار مهم که بانکداری، «رباخواری سازمانیافته» است و سبک امروز آن «خلق پول از هیچ» میباشد، موجب شده تا اهمیت موضوع بانکداری نیز ناشناخته باقی بماند. فارق از دو مشکل ربا (اساس بانکداری) و خلق پول (سبک بانکداری)، با چالش دیگری هم مواجه هستیم که دست کمی از مفاسد یاد شده ندارد. بانکها در دوره فعلی، حکومتگری هم میکنند! علیرغم تصور رایج، این بانک مرکزی نیست که پول را منتشر میکند، بلکه در واقعیت، مطلق پولها توسط بانکهای تجاری(اعم از خصوصی و دولتی) رقم میخورد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅ احیاء احکام شرعی زمین؛
• مطابق فقه امامیه، مطلق زمین از نظر مالکیت به امام زمان(عج) تعلق دارد و اشخاص نمیتوانند آن را همچون کالا، مالک شوند. حال که ما در عصر غیبت به سر میبریم، متولی اراضی ولی فقیه میباشد و حکومت اسلامی طبق قواعدشرعی زمینها را به مردم واگذار میکند. هر کسی زمینی را آباد کند، آن زمین در اختیار اوست و تا زمانی که همان را آباد نگاه دارد و «حق مسلمانان کشور»(خراج) را بدهد، در دست او باقی میماند. اراضی غیرآباد «انفال» هستند و در اختیار هیچ کسی جز حکومت نیست تا زمانی که برای احیاء آن، به شخصی واگذار شود. بنا بر تحقیقات انجام شده، چنانچه ترتیبات شرعی حاکم بر زمین، مبنا قرار بگیرد سبک اجتماعی زندگی مردم به شکل اساسی دچار تحول عظیمی خواهد شد به طوری که جامعه نظام معیشتی کاملاً متفاوتی را تجربه میکند. زکات با این نظام معیشتی، هماهنگی دارد و به کارکردهای شایسته منتج میشود. به عنوان نمونه در این نظام معیشتی، ثروتمندان جامعه صاحبان زمینهای زراعی و باغی وسیع و دامهای سائمه بسیار هستند لذا زکات از اموال همین قشر ستانده شده و به فقرای جامعه پرداخت میگردد.
❎ کنارگذاشتن ترتیبات غربی حاکم بر زمین
• قواعد فعلی حاکم بر زمین، همان قواعدی است که آمریکاییها تحت عنوان «اصلاحات ارضی» یا اسامی مشابه در جای جای دنیا من جمله در ایران تعریف کردند. پس از انقلاب، همین وضعیت حفظ شد و همچنان به همان الگوی توسعه غربی در مورد زمین پایبندیم. زمین مطابق این الگو، به مثابه کالا است و میتواند به مالکیت اشخاص دربیاید. شکلگیری کانونهای جمعیتی متمرکز و تحول جدی در سبک زندگی اجتماعی تبعات اجرای این قواعد بود. ما مأمور به اجرای مناسبات شرعی در صحنه اجتماعی هستیم و تلقی اینکه اشخاص میتوانند مالک قطعات زمین باشند، با موازین اسلامی منافات دارد. لذا زمینها باید از حالت انحصار خارج شوند و در جهت آبادسازی، در اختیار مردم قرار بگیرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ بهرهگیری از دستاورد بیمهای زکات
• زکات، بیمه اسلام است برای اموال. با احیاء زکات، خسارات مالی به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. امام صادق(ع) میفرمایند: ما ضاعَ مالٌ في بَرٍّ و لا بَحرٍ إلاّ بِتَضييعِ الزَّكاةِ ، فَحَصِّنُوا أموالَكُم بالزَّكاةِ. «هیچ مالی در خشکی یا دریا ضایع نمیشود مگر به واسطه ترک زکات»(من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۷.) همچنین ایشان میفرمایند: «حَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ وَ أَنَا ضَامِنٌ لِكُلِّ مَا يَتْوَى فِي بَرٍّ أَوْ بَحْرٍ بَعْدَ أَدَاءِ حَقِّ اَللَّهِ فِيهِ مِنَ اَلتَّلَفِ.» اموال خود را از طريق پرداخت زكات بيمه كنيد. اگر حق خدا را بپردازيد، من ضامن هستم كه اموال شما در دريا و خشكى تلف نشود.(جامع الاحاديث، ج۹، ص۵۰.)
❎ حذف قمار بیمه متعارف (insurance)
• اصولاً بیمهها زاده شدهاند، تا مخاطرات(risks) را به حداقل برسانند و به عنوان نقش تکیهگاهی مطمئن برای بازیگران صحنه اقتصاد ایفا کنند. از طرفی «ترس از آینده» و «تنگناهای احتمالی»، و از سویی دیگر «جاه طلبی سرمایهداران» نهاد بیمه را پدید آورد تا سرپناهی امن برای افراد جامعه باشد و آنها را دربرابر مخاطرات، حمایت و پشتیانی نماید. تنها با کمی دقت، میتوان شائبه قمار را در مکانیسم بیمه مشاهده کرد. عدم مشروعیت نهاد بیمه، تنها در شائبه قمار خلاصه و محدود نمیشود بلکه میتوان نشان داد که اساساً نهاد بیمه بر آمده از یک نگرش غیر توحیدی نسبت به عالم است. در این نگرش، افراد برای کسب اطمینان، خدا را کافی نمیبینند و به نهاد بیمه توکل میکنند.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅نهادینهسازی زکات باطنی
• طبق فرمایش ائمه، زکات بر دو قسم است: ظاهری و باطنی. زکات باطنی، یعنی «چیزی را که برادر (ایمانی)ات از تو به آن نیازمندتر است، به خود اختصاص ندهی و از او دریغ نداری.» جامعه اسلامی برخلاف جامعه تفردگرا (Individualism) یک جامعه رحمی و تکافلی است. درحقیقت بین مومنین رابطه برادری و اخوت برقرار است؛ آنها از احوالات هم خبر دارند و بر اساس ایثار و رحم و تعاون در نیکیها با کمکهای داوطلبانهشان از یکدیگر گره گشایی میکنند. مطمئناً در سایه روحیه سخاوتمندی و احسان، هیچگاه فقیر محتاج یافت نخواهد شد. از الزامات داشتن چنین جامعهای، تقویت بنیان خانواده و احیاء نهاد روستا و عشیره و ... است. متأسفانه نظم اجتماعی جدید که علتها و ریشههای معینی دارد، رابطه آشناییت و همسایگی را تقریباً از میان برده و همین امر «همبستگی اجتماعی» را به شدت تهدید میکند.
➖➖➖➖➖➖➖➖
❎کنار زدن الگوی خیریه
• برخی گمان میکنند، با تقویت موسسات خیریه می توان بر مشکل فقر را فائق آمد. اما آیا به راستی موسسات نیکوکاری توانایی تأثیرگذاری بر بهبود احوال جامعه را دارند؟ عوام موسسات خیریه را مکانی برای انجام امور خداپسندانه و کمک به اقشار آسیب پذیر و نیازمند میپندازند. اما بهتر است بدانیم خواستگاه نهاد خیریه به غرب بازمیگردد و ریشه در فرهنگ اسلامی ما ندارد(خیریه نهاد طبیعی و بدیهی نیست.) ردپای شکلگیری خیریههای امروزی به اواخر دوران دولت رفاه کینز و پس از آن با نئولیبرالیزه شدن اقتصاد (بعد از دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی) بازمیگردد. نباید دچار سوءتفاهم شد که افرادی که با نیت کمک کردن، به نهادهای خیریه میروند اشتباه میکنند. این نقد، نقد به ماهیت خیریه است نه به بدنه اجتماعی آن. موسسات خیریه عمل اجتماعی را به ابزاری برای «مصالحه طبقاتی» تبدیل میکنند تا از شورش قشر مستضعف جلوگیری شود. همچنین در جامعه سوداگری غرب، بخش عمدهای از خیریهها با هدف کسب اعتبار اجتماعی، نفوذ سیاسی، پولشویی، فرار مالیاتی و ... تأسیس میشوند و برخلاف ظاهر فریبنده، ارتباطی به نیات انسان دوستانه ندارد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تمکین به «قانون زکات» مصوب ۱۳۹۰
• «تأسیس دبیرخانه شورای مرکزی زکات» و «تدوین، تصویب و تأیید آییننامه قانون» مواردی است پس از گذشت سالها هنوز محقق نشدند. این دو مورد، جزء ارکان قانون به حساب میآیند و عدم اجرای این دو، ابداً قابل اغماض نیست.
❎ممانعت از قانونگریزی و قانونشکنی
• تخلف از قانون نظام جمهوری اسلامی، تخلف از احکام شرع است و عقوبت اخروی را به دنبال دارد. متاسفیم که عدم پایبندی دستگاهها به قانون زکات مصوب ۱۳۹۰ مصادیق دارای متعددی است. به تدریج فهرست این تخلفات به همراه مستندات، رسانهای میشود و در صورت لزوم از مراجع رسمی و قضایی پیگیری خواهیم کرد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅تحقق مناسبات شرعی فطریه حکومتی
• همانطور که «نماز عید فطر»، نماز حکومت است و ائمه جماعات باید اذن ولی فقیه را برای اقامه این نماز داشته باشند؛ «زکات فطره» نیز از شئونات منصب امامت و ولایت محسوب میشود و حاکمیت از طرف خداوند مأمور است تا با گرفتن زکات از اموال مردم، آنها را پاک و تزکیه سازد. حکومتی بودن زکات فطره سه ساحت متفاوت از هم دارد:
۱. تعیین مقدار و جنس و نرخ رسمی فطریه توسط حکومت انجام شود.
۲. وظیفه تصدی حوزه اجرایی(گردآوری و توزیع) زکات فطره تنها بر دوش حکومت باشد.
۳. الزامی بودن زکات فطره از دو جهت: لزوم پرداخت آن توسط مکلفین و لزوم جمعآوری و رساندن آن به مستحقان توسط دستگاه حاکمیتی.
❎مبارزه با انحرافات در مورد موضوع فطریه
• فروکاست زکات فطره به یک عمل خیریهای آن هم در سطح خرد، تلقی شدن به یک امر مناسکی آیینی و مقدسمآبی - یعنی از درون تهی کردن این نهاد متعالی که قطعاً مقاصد اصلی را نمیتواند محقق کند و ناکارآمدی را به دنبال دارد - خواهد بود. به هر حال، همه ساله در این یومالله عزیز، با یک هرج و مرج گسترده در رابطه با فطریه مواجه میشویم که با مقاصد و شأن دین همخوانی ندارد اما به نام دین رخ میدهد. بدونتعارف، وجود تشتت چه در مسئله اعلام مقدار زکات فطره و چه در تصدی اجرایی، نتیجه اعتقاد عملی به «جدایی دین از صحنه اجتماعی» میباشد. امروزه شاهد این هستیم که برخی از اشخاص و نهادها به خود حق میدهند، زکات فطره را به قصد توزیع، جمعآوری کند. این اقدام نهتنها خلاف شرع است بلکه واضحاً تخلّف از قانون نظام جمهوری اسلامی (قانون زکات مصوب ۱۳۹۰) نیز محسوب میشود. متأسفانه اوضاع نابهسامان فعلی همچنان ادامه دارد و بایستی هر چه سریعتر این بحران، خاتمه پیدا کند.
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
✅ لزوم تشکیل «جمعیت عاملین زکات»
• فرمان الهی «خد من اموالهم صدقه» به حکومت اسلامی، ایجاب میکند جمعیت عاملین صدقه تشکیل شود. «عامِلین صدقه» همان کارگزاران تعیین شده از سوی حاکم اسلامی هستند که مأمور گردآوری، تخصیص و امور مربوط به این دسته از صدقات میباشند. محاسبات پیچیده، ارزیابی و شمارش مقدار صدقه، ارسال مقادیر آن به مراکز حکومتی و هزینه کردن آنها از جمله اموری هستند که بر دوش این کارگزاران قرار دارد. أجرتالعمل این افراد از محل بودجه مورد نظر تأمین میشود.
❎ پرهیز از اقدامات غیرشرعی در مناسبات اجرایی زکات
• آیهای با متن «خُذوا مِن أَموالِهِم صَدَقَةً ... !» از جانب خداوند بر پیامبر نازل نشده است. پذیرفتنی نیست، درست در زمانی که نظام اسلامی برقرار است، افراد و نهادهای مختلفی به جمعآوری و تخصیص زکات مبادرت داشته باشند چرا که دخالت در وظایف حکومتی به شمار میرود. همچنین تجهیز و تخصیص زکات، دارای ضوابط معینی است و باید مطابق آن عمل کرد. هر گونه اقدام(گردآوری و تخصیص) خارج از چارچوبی که برنامه اسلام تعیین کرده، محکوم است. متاسفانه اظهاراتی شنیده شده مبنی بر اینکه، نباید حق عاملیت از محل زکات باشد! این اعلام موضع خلاف نص صریح قرآن است.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ تأسیس نهاد حکومتی زکات
• از ذکر مفهوم زکات در کنار مفهوم نماز در قرآن، میتوان به اهمیت و جایگاه ویژه آن در شریعت پی برد. این امر خطیر، امروزه به یک دستور کوچک خرد تبدیل شده است؛ لذا بایستی زکات در راستای جامعهسازی ، از یک امر حاشیهای و فردی اخلاقی صرف خارج شود و به متن زندگی اجتماعی راه پیدا کند و بخش فریضه آن به یک امر حکومتی و جمعی قانونی مبدل گردد که اینکار با ایجاد نهادی رسمی و با تشکیلات منسجم، تحقق مییابد. نهاد حکومتی زکات زیر نظر ولی فقیه تعریف میشود. این نهاد سه حیطه مسئولیتی را دنبال میکند: ۱. فرهنگسازی و نهادینهسازی مکتب و گفتمان زکات ۲. نظارت و بسترسازی برای تحقق زکات باطنی در سطح جامعه ۳. اداره جمعیت عاملین زکات و اعمال سیاست بینیازسازی فقرای جامعه.
❎ تعیین سرنوشت سایر نهادها در نسبت با نهاد حکومتی زکات
• همزمان با شکلگیری نهاد حکومتی زکات، برخی نهادهای انقلابی نظیر «کمیته امداد امام(ره)»، «سازمان اوقاف و امور خیریه»، «بنیاد برکت» و ... در این نهاد ادغام شوند. از طرفی نظارت و سامانیابی تمام فعالیتهای محرومیتزدا به این نهاد محول گردد و تمامی پوششهای تأمین کفایت زندگی در سازمانهایی همانند بنیاد مسکن یا بنیاد شهید و ... به نهاد حکومتی زکات واگذار شود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✅ احیاء «خمس» به مثابه بودجه حکومت اسلامی
• متأسفانه امروزه همانند روال دوران طاغوت، «خمس» یکی از منابع مالی اصلی حوزههای علمیه به حساب میآید. هرچند دیر است اما این قضیه باید هر چه زودتر به طور جدی مورد بازنگری قرار گیرد. چراکه با وجود حکومت اسلامی، استمرار روال سنتی (دوران طاغوت) برای تأمین مالی حوزههای علمیه هیچگونه توجیهی ندارد. «خمس» نیاز دارد به ایجاد نظام دقیق و متمرکز حکومتی برای اداره اسلامی کشور. پیش از این گفتیم، خمس جزء ساختار نظام مالیه حکومتی اسلامی است و برای اداره جامعه تشریع شده است.
❎ تغییر در بودجه مورد نیاز حوزههایعلمیه
• محتملاً امروزه بزرگترین منبع مالی حوزههایعلمیه را خمس یا به عبارت دقیقتر سهم امام تشکیل میدهد که پاسخگوی هزینههای گوناگونی است. مثلا یکی از بارزترین آنها، شهریههایی است که برای طلاب درنظرگرفته شده تا معیشت حداقلی آنها تأمین شود. با توجه به اینکه خمس هنوز حکومتی نیست از این حیث عموماً استقلال مالی حوزهها حفظ شده است. مسئله حساس اینجاست که اگر بنا باشد خمس به عنوان بودجه حکومت اسلامی راهاندازی شود، و همچنان روی استقلال مالی حوزه اصرار داشته باشیم، چه راه حلی پیشنهاد میشود؟ مطمئناً درنظر گرفتن بودجه (به مثابه دخالت و نه حمایت) توسط حاکمیت از محل خمس برای حوزههایعلمیه، در تناقض کامل اصل استقلال قرار دارد. به نظر میرسد با پدید آمدن این شرایط متفاوت، حوزه ها بایستی رویه سنتی خود را اصلاح کنند بدینمعنا که تکیه مالی آنها به منابع مالی دیگری غیر از خمس باشد یعنی بازگشت اوقاف به حوزههایعلمیه و استفاده از ظرفیت وقف برای تامین مالی؛ حمایت و پشتیبانی مالی مردم و حکومت؛ ایجاد درآمد از طریق فعالیتهای فرهنگی و مرتبط با کارویژه حوزههایعلمیه و … .
🅾️ ادامه متن در پست بعدی👇
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🅾️ ادامه پست قبلی👆
🔹سخن پایانی:
• اگر مطالبه احیاء جامع زکات به یک مطالبه عمومی و مردمی تبدیل شد، یعنی این حرکت به مردم متکی بود و مردم با آن همراه شدند، به اذن الله استمرار مییابد و در نهایت به پیروزی میرسد؛ در غیر این صورت هرگونه طرحی محکوم به شکست است.
• یادآور میشویم که منشاء آغاز جنبشها، اذن و اجازه افراد نیست بلکه این حرکتها از برانگیختگی قلبی یک یا چند نفر شروع میشود و به دیگران تسری پیدا میکند. اشخاصی که این جنبش را راهاندازی کردند تنها برای تقرب الهی و به خاطر وظیفه شرعی امر به معروف و نهی از منکر قیام کردهاند. در یک کلام، جنبش مردمی احیاء زکات متعلق به همه کسانی است که مخلصانه برای آرمان احیاء زکات قدمی بردارند.
• به امید خدا این جنبش مهم اجتماعی به گونهای عمل خواهد نمود که الهام بخش حرکتهای آزادهخواهانه در تمامی اقصی نقاط عالم باشد.
➖➖➖➖➖➖➖➖
شهید آوینی:
«کسانی که مأمور به تحول در عصر خویشاند، اگر از قواعد عصر خودشان تبعیت کنند، هیچ تحولی رخ نخواهد داد.»
شهید بهشتی:
«انقلاب ما انقلاب آرمانهاست نه انقلاب تسلیم به واقعیتها. ما انقلاب کردیم که واقعیتها را عوض کنیم، نه اینکه واقعیتها را هرچه هست بپذیریم.»
➖➖➖➖➖➖➖➖
امام خمینی:
«اسلام یک چیزی نیست که برای یک طرف، قضیه فکر کرده باشد. اسلام در همۀ اطراف قضایا حکم دارد. تمام قضایای مربوط به دنیا، مربوط به سیاست، مربوط به اجتماع، مربوط به اقتصاد، تمام قضایای مربوط به آن طرف قضیه که اهل دنیا از آن بیاطلاعند. بیشتر در این معنا پافشاری دارد که همۀ احکامش یک احکام مخلوط به سیاست است؛ نمازش مخلوط به سیاست است؛ حَجش مخلوط به سیاست است؛ زکاتش سیاست است، ادارۀ مملکت است؛ خُمْسَش برای ادارۀ مملکت است.»
۱۳۵۸/۶/۲۶
امام خامنهای:
«الزَّكاةُ تَزِيدُ في الرِّزقِ» زکات رزق را زیاد میکند. وقتی زکات و صدقه در جامعه رایج شد. اقتصاد رونق میگیرد و همه قشرهای مردم برخوردار میشوند.»
۹۷/۱۱/۱۴
امام خامنهای:
«جنبهی اجتماعی و ترجمان اجتماعی نظامساز زکات این است که انسانی که در محیط اسلامی و جامعهی اسلامی، برخوردار از مال دنیوی است، خود را متعهّد میداند، مدیون میداند، طلبکار نمیداند، خود را بدهکار جامعهی اسلامی میداند؛ هم در مقابل فقرا و ضعفا، هم در مقابل سبیلالله؛ بنابراین زکات با این نگاه، یک حکم و شاخص نظامساز است.»
۹۴/۱/۱
والسلام علیکم
قرارگاه جنبش زکات
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
May 11
مال حرام قاتل امام.mp3
22.89M
🔰کدام #مال_حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
💢 مردم کوفه چرا به جای یاری اباعبدالله، به او خیانت کردند و بعد روبرویش ایستادند؟
🔻«عریفها» چه کسانی بودند؟
#ساختار_اقتصادی_حکومت_یزید
#عطایای_حرام
#نظام_مالی_نامشروع
🏴 ... قَدْ انْخَزَلَتْ عَطَّیاتُکمْ مِنَ الْحَرامِ وَمُلْئِتْ بِطُونُکمْ مِنَ الْحَرامِ فَطَبَعَ اللَّهُ عَلی قُلُوبِکمْ ...
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
✍️ کدام مال حرام، سر امام جامعه را به نیزه برد؟
• اهل کوفه نه از دیوار خانه یکدیگر بالا میرفتند و نه در ادای دین سست بودند که از سوی سیدالشهداء متصف به حرامخواری شدند بلکه نظام مالی حاکم بر آنها، شکمهایشان را از حرام پر کرد. امام به دعوت کوفیان به سوی کربلا رهسپار شد اما اهل کوفه که قرار بود برای نهضت امام حسین(ع) جانشان را تقدیم کنند؛ به یکباره تصمیمشان تغییر یافت و بیعتشکنی کردند. نه تنها علیرغم خواسته اولیهشان، به یاری او نشتافتند بلکه روبروی اباعبدالله ایستادند و درنهایت هم با مشارکت یکدیگر او و یارانش را به شهادت رساندند.
• متأسفانه خیلی از مبلغان دین در ایام عزای امام حسین(ع) در توضیح عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» به مردم میگویند: «مواظب و مراقب باشید با رعایت احکام فردی، لقمه حرام در زندگیتان وارد نشود تا همانند مردم کوفه، امام خود را تنها نگذارید»! این تفسیر عملاً تحریف موضع ارزشمند سیدالشهدا و بالاخص واقعه تاریخی کربلا است! گزاره «قَدِ انْخَزَلَتْ عَطِیّاتُکُمْ مِنَ الْحَرامِ» منظور شفاف امام را میرساند که دقیقاً فراز قبلی «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» میباشد و اتفاقا اغلب در منابر ذکر نمیشود. «عطاء» مبلغی از بیت المال بود که دستگاه حاکمیت اموی بر اساس قواعد خودش به عربهای کوفه پرداخت میکرد. بنابراین امامحسین(ع) با اشاره به ساختار اقتصادی نامشروع حکومت اموی، مردم کوفه را مورد عتاب قرار داد و نباید فکر کنیم که عبارت «مُلِئَت بُطونُکُم منَ الحَرام» یک جمله صرفاً اخلاقی و کلی بوده است.
• شاید برای مخاطب واضح نباشد چرا در نگاه ائمه تقسیم بسویه «بیت المال» یک ضرورت جدی به حساب میآمده و نسبت این امر با وضعیت امروز ما چیست؟ باید بگوییم، به لطف غربگرایی و اعتقاد ضمنی به جدایی دین از اقتصاد، نهاد اسلامی «بیت المال» در کشور ما اصلاً وجود ندارد.(اقتصاد اسلامی هنوز در کشور مبنا نیست.) آن چیزی که امروزه ما به عنوان «بیت المال» صدایش میزنیم و منظورمان اموال دولتی یا احیاناً بودجه دولت است، با «بیت المال» صدر اسلام کاملاً فرق میکند. اموال «بیت المال» در صدراسلام، به مجموع «خراجات» و «جزیهها» گردآوری شده اطلاق میگشت. باتوجه به اینکه در رژیم پهلوی با عنوان اصلاحات ارضی، زمینها به سان کالا خصوصی شدند، خراج موضوعاً از میان رفته است و قانون «جزیه» نیز که مستند است به آیه قرآنکریم در همان دوران طاغوت، توسط جمعی از یهودیان و مزدوران بهایی با حمایت انگلستان به تدریج حذف شد. شرح تمام ماجرا بسیار مفصل است اما دانستن همین میزان برای فهم مسئله مورد بحث ما، کافی به نظر میرسد.
• با فهم چرایی «خراج» و «جزیه» میتوان دریافت که بودجه حکومتی بیت المال به صورت بسویه به مسلمان آزاد تعلق دارد لذا چنانچه قرار باشد بخشی از این اموال به صورت مستقیم توزیع شود، همه آنها از این اموال به صورت مساوی سهم خواهند داشت در غیر این صورت حاکم اسلامی و والیهای تحت امر او موظفند، اموال بیت المال را برای مصالح اجتماعی خرج کنند. یک قاعده مهم درمورد اموال بیت المال وجود دارد که نباید آخر هر هفته چیزی از آن باقی بماند. در زمان خلیفه دوم، انحراف در توزیع بیت المال شروع شد و در زمان خلیفه سوم این وضعیت به اوج خود رسید.(از علل مهم قیام مسلمانان علیه سیاستهای خلیفه سوم و انگیزه بیعت با امامعلی(ع) مسئله توزیع اموال بیت المال بود.) امیرالمومنین(ع) در دوران حکومت ظاهریشان، سنت پیامبر را در مورد توزیع بیت المال احیاء نمودند. اما از زمانی که حکومت به دست معاویه و یزید افتاد، اموال بیت المال المسلمین با معیارهای مد نظر حکومت اموی توزیع شد.
• برای کسب آگاهی از نظام مالی_سیاسی حکومت اموی، صوت سخنرانی حجت الاسلام حامد کاشانی که در حدود ۲۰ دقیقه است، توصیه میشود.(صوت پیش از این پیام، در کانال ارسال شده است) مردم عزادار حق دارند بدانند، مشکل در ساحت کلان یعنی به نظام مالی فاسد حکومت یزید بازمیگشت و همین ساختار اقتصادی فرزند پیامبر را به شهادت رساند. در یک کلام، پیادهسازی نظام اقتصادی اسلام و کنار گذاشتن الگوی حکمرانی متعارف در صحنه روابط مالی اقدامی است به مراتب مهم و ضروری! و قطعاً تعلل در اجرای آن، تبعات جبرانناپذیری به دنبال خواهد داشت.
📝یادداشت محمد گلیج از کارشناسان جنبش.
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
🔰حلقات جنبش زکات
• پیروِ لزوم انجام فعالیتهای تشکیلاتی و اقدامات جنبشی، مقرر میگردد در اقصینقاط کشور «حلقات جنبش» فعال شوند. بدین منظور بزرگوارانی که مایل هستند در حلقه محل سکونتشان عضو باشند، برای نامنویسی به شناسه @Zakat_info مراجعه نمایند.
• چنانچه تعداد اعضای یک حلقه به حد نصاب رسید، از طریق همین شناسه تشکیل حلقه و نام سرگروه به اعضای حلقه اطلاع داده خواهد شد.
دو نکته مهم در مورد حلقات جنبش:
۱. هر حلقه بایستی با هماهنگی بسیج فعالیت نماید.
۲. لازم است اعضای حلقه حداقل هر ماه یک جلسه حضوری با یکدیگر داشته باشند.
🔅 قرارگاه جنبش زکات ۱۳۹۸/۶/۳۱
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat
درهم و دینار.mp3
11.68M
حجتالاسلام علی کشوری(دبیر الگوی اسلامی پیشرفت):
🔹«درهم» و «دینار» پولهای اسلام هستند.
🔻پول امروز، شرعاً قابل قبول نیست
🔻مسئله نصاب زکات و میزان دیات
📎منبع:
گزیدهای از جلسه۶ فقهالمکاسب ۱۳۹۸/۶/۲۷
@olgou4
@matanevesht
➖➖➖➖➖➖➖➖
🔔 (انتشار دیدگاه آقای کشوری در این زمینه، الزاماً به منزله تأیید و همسویی با تمام نظراتی که مطرح کردند، نیست. بلکه به دنبال آشنانمودن مخاطبین با مسئله و اهمیت آن هستیم.)
➖➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیاء زکات
📡 @e_zakat