#توییت_گرام
«چرا فردی که درآمد کافی برای اداره زندگیاش را دارد بازهم باید از مستأجرِ تحت فشار اجاره بگیرد؟!!
خانهات که خالیست و نیاز نداری، خب بده به این بنده خدا چند وقت
مگر ما مسلمان نیستیم؟!
کی به تعالیم اسلام بازمیگردیم
حرص و طمعِ بیشتر داشتن نابودمان کرده...»
#زکات_مال
#انصاف
👤 امیر گودرزی
➖➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ اصل ولایت و رابطه آن با تأمین اجتماعی
#اختصاصی_جنبش
• وقتی مرد، تشکیل خانواده میدهد در واقع متعهّد شده است که به لحاظ مالی یک «زندگی خوش و آبرومند» را برای اهل و عیال خود فراهم آورد. او به این جهت، بر اعضای خانواده خود «ولایت مالی» دارد.(یعنی تأمین هزینهها و امکانات مالی زندگی خود و خانوادهاش وظیفهی اوست)
• عدهای در جامعه هستند که به خاطر ناتوانی در تأمین زندگی خوش و آبرومند نمیتوانند تشکیل خانواده بدهند یا اینکه بعد از ازدواج در این خصوص ناتوان شدهاند.(حتی ممکن است فرد فوت کند و به همین سبب هزینهها و امکانات مالی همسر و فرزندانش تأمین نشود) در این صورت چه کسی عهدهدار «ولایت مالی» آنها و خانوادههایشان در حد و اندازهی ناتوانیشان خواهد بود؟ چه کسی برایشان سرپناه، خوراک، آب آشامیدنی، پوشاک و ... برازنده فراهم میکند؟
• یک حکومت کامل و مقتدر، بر جامعه تحت سلطه خود «ولایت مالی» دارد به این صورت که موظّف است به وضع ضعفای جامعه رسیدگی کند و برای بهرهمندی آنان از زندگی خوش و آبرومند میزان مشخصی بودجه تخصیص دهد. حال اگر این حکومت، زکات را به رسمیت شناخته باشد و همچنین برای زکات الگوی محاسباتی نیز درنظر بگیرد، طبعاً از منبع زکوات گردآوری شده به این منظور هزینه میکند و چنانچه این میزان به هر دلیلی (همانند گناه اغنیا، ضعف در الگوی محاسباتی، ضعف در گردآوری و ... ) کمتر از هزینههای مربوطه بود، حکومت بایستی از سایر منابع مالی برای این امر مهم کمک بگیرد. با این توضیحات، حدّ ضروری «تأمین اجتماعی» و همچنین جایگاه «زکات» در آن کاملاً مشخص میشود.
📌پینوشت:
🔻 با توجه به «ولایت مالی» حکومت بر جامعه، مردم باید حقوق مالی خود و وظایف حکومت در قبال آنها را بهتر بشناسند و اگر این حقوق پایمال شده باید آن را از مسئولین مطالبه کنند.
🔻 از امتیازات اسلام، توجه و تأکید به «ولایت مالی» حکومت بر جامعه است به طوری که اگر حاکم به وظایف این حیطه - که بر بسیاری از اختیارات و تکالیف دیگر وی اولویت دارد - عمل نکند مرتکب گناه شده است و روز قیامت باید به خاطر عدم مسئولیتپذیری در محضر خداوند پاسخگو باشد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️ اصل ولایت و رابطه آن با تأمین اجتماعی #اختصاصی_جنبش • وقتی مرد، تشکیل خانواده میدهد در واقع مت
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 الگوی تأمین اجتماعی اسلام از زبان امام صادق(ع)
💠 الگوی حکومتداری پیامبر در رابطه با تأمین اجتماعی آنقدر کامل و زیبا بود که سبب شد بسیاری از یهودیان، اسلام بیاورند!
🔆 کسی که به لحاظ مالی ضعیف است و برای همین نتوانسته «زندگی خوش و آبرومند» را برای خود و خانوادهاش به ارمغان آورد، بر خودش ولایت ندارد چه رسد به خانوادهاش! لذا بنابر اصل ولایت، تأمین معاش او و اهل و عیالش تا میزانی که به فقر مبتلا میباشد، برگردن حاکمیت اسلامی است!
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ پیرامون دیدگاه سه مکتب در رابطه با «مالکیت»
#اختصاصی_جنبش
▪️دیدگاه اول: Liberalism
• در مکتب «لیبرالیسم» یا همان «اباحهگرایی»، فرد مجاز است به میلِ [هوای نفس] خود در مال تحت اختیارش، تصرف کند. چرا که او آن دارایی را تنها و تنها خودش بدست آورده و از این جهت مستقلاً بر آن مال مالکیت دارد. بنابراین تنها شخصی است که میتواند راجع به نحوهی استفاده از مایملکش تصمیمگیری کند و هر گونه محدودیت در این مسیر، پذیرفتنی نیست. به این اعتقاد در چارچوب مکتب لبیرالیسم، «مالکیت خصوصی» (Private Ownership) میگویند که بنیاد اصلی نظام سرمایهگرایی (Capitalsm) است.
• جانلاک(John Locke) (م۱۶۳۲-۱۷۰۴) از فیلسوفان سده ۱۷ میلادی انگلستان بود که بهطور گسترده به عنوان پدرِ لیبرالیسم شناخته میشود. او در مورد اصل «مالکیت خصوصی» میگوید:
"Every man has a property in his own person. This nobody has a right to but, himself."
(هر کس یک دارایی، تحت مالکیت خود دارد و "هیچکس" جز او حقی نسبت به آن ندارد.)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️دیدگاه دوم: Socialism
• «سوسیالیسم» یا همان «مساواتگرایی»، مکتبی با مبنای مادیگرایی است که در واکنش به آثار اجتماعی_اقتصادی نظام سرمایهسالاری _که در قالب شکلگیری یک طبقه کارگرِ فقیر در کنار تمرکز عظیم ثروت در دستان طبقه کوچکی از کارخانهدارانِ سرمایهدار و نیز وقوع بحرانهای اقتصادی متوالی نمود پیدا کرد_ در دهههای نخستین و میانی قرن نوزدهم پدیدار گردید. سوسیالیسم، طیف وسیعی از گرایشهای به کلی مختلف را دربرمیگیرد اما در عین حال درباره بعضی اصول اساسی با هم مشترکاند. عمدتاً نگاهی منفی نسبت به «مالکیت» دارند به طوری که برخی اصل آن را نفی میکنند و برخی طرفدار ایجاد محدودیتهایی جدی در آن هستند.
• مثلاً کارل مارکس (karl Heinrich Marx)(م۱۸۸۳-۱۸۱۸) به عنوان مشهورترین و تأثیرگذارترین سوسیالیست قرن نوزدهم میلادی که با طرح نظریات خود جغرافیای سیاسی و اقتصادی نیمی از جمعیّت دنیا را در قرن بیستم متحوّل کرد - معتقد بود: «مالکیت افراد بر ابزار تولید بایستی ملغی گردد تا بدین وسیله، درآمد حاصل از تولید مبتنی بر کار مردم توزیع شود.»
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
▪️دیدگاه سوم: مکتب توحیدی
• بر اساس این مکتب، «مالکیت» از آنِ خداست و اموال ما انسانها، در واقع ودایعی هستند که پروردگار در اختیارمان گذاشته تا در دنیا امتحان شویم(انسان، نماینده یا همان خلیفه خدا روی زمین است و مالکیت او به طور مستقل تعریف نمیشود.)، لذا ما در قبال این ودایع مسئول هستیم و داشتن مال به مثابه داشتن تکلیف و مأموریت از جانب خداست.(تکلیفمداری) یکی از بارزترین این مأموریتها در رابطه با داشتن اموال، آوردن «زکات» میباشد.
• بنا بر اصل ربوبیّت، خداوند هیچ جنبدهای را در این دنیا بدون روزی قرار نداده است؛ به همین جهت پروردگار متعال حتی افرادی که توان برآوردهسازی "حداقل یکی از" نیازهای معیشتی را ندارند، در این دنیا بدون نصیب به حال خود رها نکرده یا به بیان واضحتر آنان را از داشتن «زندگی خوب و آبرومند» محروم ننموده است. اراده خداوند چنین بوده که سهم این افراد را در اموال دیگران قرار دهد تا میزان مسئولیتپذیری مردم در نسبت با ضعفا سنجیده شود. این سهم معیّن که نوعی بدهی به شمار میرود، زکات گفته میشود؛ چون همانطور که از نامش پیداست هدف و کارکرد پرداخت این بدهی، انسانسازی (تزکیه نفوس) است. بنابراین داشتن «زندگی خوب و آبرومند» یک حقّ همگانی به شمار میرود و اگر در عمل کسی از این حق محروم شد، از دو حال خارج نیست: یا خودش مقصر است(تنبلی) و یا دیگران حق او را خوردهاند.(منعِ زکات)
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📌پینوشت:
🔻 مقایسه این سه دیدگاه را برعهده مخاطبان گذاشتهایم تا با تأمل در این زمینه به طور محسوس، جایگاه و اهمیت موضوع «زکات» درک شود.
🔻مطلب فوق به خوبی نشان میدهد که چرا: «احیای زکات تنها با عبور از جنازه نظام سرمایهگرایی ممکن خواهد بود!»
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
✍️اغنیا، فقرا و حق همگانی «زندگی خوب»| بخش اول: #اختصاصی_جنبش 💠 فقیر کیست؟ 🔹تصور اشتباه: • به چه
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 حدِّ استحقاق از زکات
💠 این روایت فوقالعاده زیبا از امام صادق(ع) دقیقاً نشان میدهد: "برخلاف تصور اغلب ما" چه کسانی از کل زکات سهم دارند و سهمشان چگونه تعیین میشود.
🔆 پیش از این به «تعریف "صحیح" فقر و غنی» و همچنین «استحقاقِ جمیع فقرا از زکات» اشاره کرده بودیم، حالا این حدیث مِن باب تأیید مدّعاهای ما در این رابطه قابل توجه است.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 به چه کسی فقیر میگویند؟
💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش
🔆 امام صادق(ع): ... «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگیشان را کفایت کند و اگر کافی نمیبود بر آن میافزود؛ آری باید آنقدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود.»
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
✍️ تعریف «فقر» از منظر رویکرد رایجِ غربی
#اختصاصی_جنبش
▪️مقدمه
• شاید تاکنون درباره مفاهیمی نظیرِ «فقر مطلق»، «فقرنسبی»، «خط فقر» و ... چیزهایی شنیدهاید یا دستِِکم اسامی آنها به گوشتان خورده است. همانطور که میدانید بسیار دیده شده که کارشناسان اقتصادی یا مسئولین از این مفاهیم در تحلیلهایشان استفاده کردهاند و حتی در بعضی موارد به عنوان مبنای سیاستگذاریهای کلان مورد استفاده قرار گرفته است. پرسش ما اینجاست، آیا واقعاً مجاز هستیم از این مفاهیم در چارچوب موضوعی «زکات» برای توضیحِ ابعاد فقر بهره ببریم؟ و یا اصلأ تا چه حد این مفاهیم «بهجا» و در تبیین مسائل مختلف «کارآمد» هستند؟
• بسیاری تصورشان بر این است که تقریرِ علوم اجتماعی متعارف از پدیده فقر، حاصلِ تضارب آرای عقلا بوده و به همین دلیل میبایست مابینِ تعاریف موجود، بینقصترین و منطبقترین آنها باشد! ولی ما پیش از این ثابت کردیم که چنین برداشتی اشتباه است.
• در این یادداشت فقط میخواهیم، توضیح مختصری در رابطه با «چیستی این مفاهیم» و «چرایی عدم انطباق آنها با پدیده فقر» داشته باشیم.
▪️اصل مطلب
• در تلقی علوم اجتماعی متعارف، فقر را به دو گونه «مطلق» و «نسبی» تقسیم میکنند و مبتنی بر هر یک، شاخص «خط فقر»(poverty line) خاصی را تعریف کردند.
• «فقر مطلق»(absolute poverty): نیازهای انسان در پایینترین سطح ممکن نیاز به خوراک، آب، پوشاک و سرپناهی برای زندگی است. تمام کسانی که توانایی تأمین حداقل نیازهای اساسی خود را ندارند، به طور مطلق فقیر محسوب می شوند. غالباً برای بدست آوردن «خط فقر»، ابتدا خط فقر مطلق غذایی برآورد شده و سپس با توجه به ترکیب هزینههای غذایی و غیر غذایی در بودجه خانوار، میزان کل خط فقر را محاسبه میکنند.
• «فقر نسبی» (relative poverty): کسی که درآمدش کمتر از %۵۰ یا [%۶۶] میانهی درآمد خانوارهای یک جامعه باشد، او را در مقایسه با دیگران فقیر به حساب میآورند. (درآمد میانه درآمدی است که پنجاهدرصدِ جمعیت، درآمدی بیشتر و پنجاهدرصد دیگر، درآمدی کمتر از آن دارند.) لازم به ذکر است که این معیار به نسبت «فقر مطلق» کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
🔻 اشکالات:
• قبل از هر چیز باید بگوییم که فقر نسبی، نمیتواند بیانگر «فقر» به معنای واقعی کلمه باشد چرا که به وضوح بر پدیدهی نابرابری درآمدی دلالت دارد. موضوع فقر، به «عدم توانایی» در رفع نیاز برمیگردد و نه «توانایی نسبی» در رفع نیاز! به عنوان مثال همه ما میدانیم نابرابری درآمدی یک مقوله اجتنابناپذیر به حساب میآید، چیزی که طبعاً درمورد خود فقر صادق نیست.
• هرچند فقر مطلق در مقایسه با فقر نسبی، تعریف نزدیکتری به نظر میرسد، اما باید بدانیم به صورت کامل بر مفهوم اصلی «فقر» مطابقت پیدا نمیکند. فقر مطلق را به «عدم توانایی در تأمین حداقل نیازهای اولیه زندگی» میگویند، در حالی که فقر در واقعیت، دامنهی وسیعتری دارد: در حقیقت فقر در معنای دقیقش یعنی «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معشیتی آن هم در سطح آبرومندانه و خوب.» بدین ترتیب در این تقریر محدوده فقر بسیار تنگ پنداشته شده است.
• ایرادات دیگری هم وجود دارد و برشماری آن خالی از لطف نیست: مثلاً فقیر کسی است که «اموال» او کفایت زندگی وی و خانوادهاش را ندهد و نه صرفاً «درآمدَ»ش! از طرفی فقر متوجه ولیِّ خانواده است و نمیتوانیم توان مجموعهی افراد خانواده را با هم جمع بزنیم.(در رویکرد متعارف درآمدِ "خانوار"، معیار اصلی است) همچنین دامنهی مصادیق نیازها در فقر مطلق بنابر اولویتهای فرهنگ غربی لحاظ شده، به عنوان نمونه ما تشکیل خانواده را از نیازهای ضروری میدانیم اما آنها این مهم و ملزومات مالی آن را در تبیین فقرمطلق درنظر نمیگیرند.
• از همه اینها هم بگذریم، به دلیل غیرالهی و مادی بودن مبنای علوم اجتماعی متعارف، نباید انتظار داشت رویکرد غالب راجع به «فقر مردم در نسبت با خداوند» پرداخته و یا حداقل در خصوص آن اشارهای داشته باشند درحالیکه شناخت این نوع از فقر و توجه به ابعاد آن، دلالتهای بسیار مهمی در خصوص تبیین مسائل مختلف من جمله «زکات» خواهد داشت [که ما قبلتر بخشی از آن را بیان کردیم]
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 پیرامون اندازه حقِّ دریافت زکات
💠 از امام سوال میپرسد که یک فقیر تا چه اندازه استحقاق دریافت زکات را دارد، امام نیز پاسخ میدهند: تا میزانی که او را بینیاز کند!
🔆 بسیاری با خود خیال میکنند که فقر یعنی «عدم توانایی در تأمین ضروریات اولیه زندگی!» در حالی که فقر به «عدم توانایی در تأمین حداقل یک نیاز معیشتی خود و خانواده (در ظرف دوره یک ساله)» گفته میشود.
«زکات»، حق طبیعی و عرفی فقرا است که در اموال اغنیا قرار داده شده؛ هر فقیر نیز دقیقاً به میزان فقرش، سهمی از کل زکات دارد و از آن محروم نیست.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
• گزارشی در صدا و سیما پخش شد مبنی بر اینکه رسانه ملی برای راهاندازی «نهضت احیا و ترویج زکات» عزم خ
• بعد از پخش این گزارش از اخبار تلویزیون، مرتب اطرافیان پیام فرستادند که: «تلاشهایتان به نتیجه رسید!»«بالاخره صداوسیما میخواهد برای زکات برنامه بسازد» و از این قبیل صحبتا؛
• دوست ندارم این را بگویم ولی باور کنید هیچ اتفاق عجیب و غریبی نیفتاده. چه چیزی شما عزیزان را باورانده که مسئولین مربوطه از خواب غفلت بیدار شدند و میخواهند اوضاع را در رابطه با زکات متحول کنند؟ اصلاً میدانید به چه دلیل این گزارش توسط رسانه ملی تهیه و پخش شد؟
• جلسات آن عده از مسئولین هر چند وقت یکبار تحت عنوان «جلسه شورای عالی زکات» برگزار میشود. روال به این صورت است که چند نفر با هم در یک اتاق مینشینند و با هم حرف میزنند؛[به قول یکی از اعضای ثابت همان جلسه،] بلافاصله حرفها دفن شده و چند ماه بعد دوباره دور هم جمع میشوند و باز هم با یکدیگر حرف میزنند با این تفاوت که نفرات حاضر احتمالاً با قبلیها متفاوتند! فارق از اینکه این جلسه چیست و چه اعتباری دارد و چه ماحصل منفی و احیاناً مثبتی داشته، باید بدانیم این بار محل برگزاری آن در مرکز صدا و سیما بوده و رئیس سازمان نیز در جلسه مذکور حضور پیدا کرده. تنها به دلیل حضور «آقای علیعسگری» به عنوان سوژهی بسیار مهم، تشکیل این جلسه و حواشی آن توسط عوامل صدا و سیما، رسانهای شد! همین. وگرنه نباید تصور کرد که فریضه بزرگ زکات آنقدر برای رسانه تبلیغات بازرگانی مهم شده که میخواهد حول آن گزارشی چیزی برود!
🔹از طرف یکی از مسئولان جنبش
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
جنبش مردمی احیای زکات
📸 متن عکس را بخوانید 🔦 به چه کسی فقیر میگویند؟ 💠 استحقاق از زکات تا حدِّ کفایت معاش 🔆 امام صادق(
قبل از مطالعه متن، حتماً روایت مورد نظر را بخوانید.👆
• پس از اینکه امام صادق(ع) ماجرای عیسیبْنأَعْيَن و فرد فقیر را از زبان ابیبصیر شنیدند، فرمودند: «به یقین خداوند -تبارک و تعالی- در اموال اغنیا و همچنین وضع فقرا نگریست، آنگاه در اموال اغنیا چیزی برای فقرا قرار داد تا آن حد که زندگیشان را کفایت کند و اگر کافی نمیبود بر آن میافزود.» سپس امام برای تبیین کفایت معاش ادامه میدهند: «آری؛ باید آنقدر از زکات به او بدهد که بخورد، بیاشامد، بپوشد، ازدواج کند، به دیگران صدقه دهد، و به حج برود!»
➖➖➖➖➖
❓منظور امام(ع) چیست؟
• جملات پایانی امام صادق(ع) در صحیحه ابصیر، در واقع به سطوح بینیازسازی فقیر اشاره دارد:
1⃣سطح اول [مَا يَأْكُلُ وَيَشْرَبُ وَيَكْتَسِي]
• دارندگی تا سطحی که فرد بتواند خوراک، آشامیدنی و پوشاک خود را به طرز شایستهای فراهم کند.
2⃣سطح دوم [وَيَتَزَوَّجُ]
• از شرایط ازدواج، تمکن مالی است. بدین لحاظ مرد وقتی میتواند ازدواج کند که بتواند اولاً امکانات زندگی مشترک همچون مسکن، اسبابیه منزل و ... را در سطح آبرومند تدارک ببیند و همچنین از عهده مخارج زندگی خود و همسرش به طرز شایستهای بربیاید. ثانیاً بایستی توانایی پرداخت مهریه همسرش را داشته باشد.
3⃣سطح سوم [وَيَتَصَدَّقُ]
• طبعاً صدقه دادن از شخصی توقع میرود که خودش نسبت به آن مال، محتاجتر نباشد!
4⃣سطح چهارم [وَيَحُج]ُّ
• بهاجماع فقها حج در صورتی بر انسان واجب میشود که به استطاعت برسد. این فتوا مستند به آیه ۹۷سوره آلعِمران است که در آن وجوب حج به استطاعت مشروط شده است: «وَلِلّهِ عَلَی النَّاسِ حِجُّ الْبَیتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیهِ سَبِیلًا» (و بر مردم واجب است که براى خدا قصد زيارت خانه كنند؛ البته براى کسانى كه توانایى رفتن بهسوى آن را دارند). به لحاظ مالی فرد، میبایست توان مالی تأمین هزینه سفر حج را داشته باشد و بتواند تا زمانی که از حج برمیگردد مخارج خانوادهاش و کسانی که تأمین هزینه زندگیشان بر عهده او است، به خوبی فراهم کند. همچنین توانایی اداره زندگیاش را پس از بازگشت از حج داشته باشد.
➖➖➖➖➖
💠 امام با بیان سطوح بینیازسازی در قالب معیارهای ملموس اولاً محدوده فقر را تبیین نمودند ثانیاً حد استحقاق فقیر از زکات را مشخص کردند.
🔻نتیجه:
۱. فقیر تا حد کفایت معاش از زکات سهم دارد.
۲. کل زکات به اندازهای هست که با آن، تأمین اجتماعی کامل فقرا یا همان تحقق سطح نهایی بینیازسازی رقم بخورد.
➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat
📸 متن عکس را بخوانید
🔦 زکات، دارایی فقراست
💠 در شماری از روایات، میخوانیم که فقیر میتواند زکات بگیرد و با کمک آن ازدواج کند و حتّی اگر به حج نرفته است، برای زیارت به مکّه نیز برود. در قاعده کلی زکات رسانده شده به فقیر، مال اوست و در مورد نحوه هزینهکردش، خودش تصمیم میگیرد.
🔆 مقدار کل زکات بزرگتر مساوی میزان نیازمندی فقرا است! لذا برای بینیازسازی همه آنها کافی است.
🔆 با به رسمیت شناختن زکات، میتوان یک نظام تأمین اجتماعی منحصر به فرد بر پایه باور به اصل توحید بنا کرد تا همهی آحاد جامعه در عمل به زندگی خوب و آبرومند دست پیدا کنند.
#عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖➖
✊جنبش مردمی احیای زکات
📡 @e_zakat