4_5936196663419864238.mp3
9.88M
⭕️ فایل صوتی بخش اول بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️اینکه می گویند غیر از خدا در عالم چیزی نیست، باطل است و سران صوفیه صریحا این عبارات را دارند.
▪️می گویند ما و خداوند، مانند موج و دریا هستیم و در واقع یک دریا بیشتر نداریم و امواج، اعتباری هستند!
▪️سرّ مگوی صوفیه همین وحدت وجود است.
▪️منصور حلاج هم که از سران صوفیه بود، سرّ وحدت وجود را آشکارا بیان کرد.
▪️ادعا می کنند که نااهلان معنای وحدت وجود را نمی دانند.
▪️مطالب و اشعار آنها نیز به خوبی مبنای آنها را بیان کرده است.
▪️یکی بودن وجود مخلوقات و خداوند متعال، باعث از بین رفتن بسیاری از اعتقادات است و اگر به لوازم وحدت وجود، ملتزم باشند، حکم آنها نجاست است.
▪️ذات پاک خداوند، ذاتی ازلی و ابدی و بدون زمان و مکان است. لا یتغیّر و کمال مطلق است. سایر موجودات، تغییر، عوارض، ابتدا، انتها و احتیاج به زمان و مکان دارند.
▪️نصف بیشتر آیات قرآن و شاید بیشتر آن، مخالف وحدت وجود است، اما منهای آیات، با دلایل عقلی می فهمیم که وحدت وجود، درست نیست.
▪️یکی از مشکلات این مباحث، بازی با الفاظ توسط صوفیه است. می گویند، مخلوقات، امری اعتباری و مظاهر و مجالی حضرت حق هستند.
▪️اگر بخواهیم وحدت وجود را بپذیریم و غیریت وجود مخلوقات از خداوند را انکار کنیم، باید سوفسطائی شویم و بگوییم مخلوقات، مانند نقشه ها و صوری است که در خواب می بینیم.
▪️نزدیکی خداوند، نزدیکی احاطه است و به معنای یکی بودن خالق و مخلوق نیست.
▪️دلایل عقلی به روشنی، بطلان وحدت وجود و بطلان مثال موج و دریا را ثابت می کند.
@ebnearabi
⭕️ ممانعت مراجع عظام از سخنرانی موسوی مطلق در حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)
http://tiny.cc/zp8h6y
🔺 اخیرا جناب موسوی مطلق در یکی از شبکه های اجتماعی، از مراجع معظم تقلید شکایت نموده است که چرا مجالس و منابر وی، من جمله سخنرانی ماه مبارک رمضان او در حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیها) را تعطیل نموده اند.
🔺 موسوی مطلق نوشته است:
به نظر شما در حوزه آزادی و تضارب آراء وجود دارد؟ ... حرف علمی را با علم جواب می دهند نه طور دیگر… ظهر شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها را تولیت محترم و عواملش کنسل کردند. شبهای ماه مبارک رمضان را هم فشار بیت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی با عنایت به اینکه خود آیت الله صافی پیگیر هست، جلسه سخنرانی را با تذکر به دفتر حضرت استاد آیت الله علوی بروجردی و نهایتا فشار به جلسه کنسل کردند. حق بر این بود حقیر را به حضور می پذیرفتند و حرف های این ناچیز را گوش می کردند و بعد قضاوت می نمودند...
🔺سال گذشته استفتائات بعلاوه برخی اشکالات علمی وارده به کتاب آقای موسوی مطلق رسانه ای شد و تعدادی از کانال های فعال در زمینه نقد تصوف و عرفان صوفیانه نیز درخواست مناظره با وی را نمودند. اما او به جای پاسخگویی به اشکالات وارده و پذیرفتن اشتباهات خویش در نشر مطالب انحرافی و جبران آن، به منتقدین خود برچسب ها و تهمت های مختلفی چون شیعیان انگلیسی، متحجرین، ضد انقلاب و … زد و با فرافکنی از قبول مسئولیت سر باز زد. و اکنون با کمال تعجب شکایت می کند که چرا بحث علمی نمی کنید!
✅ در این زمینه بخوانید:
◾️ دیدگاه مراجع تقلید درباره مطالب و جلسات سید عباس موسوی مطلق
◾️ پاسخ جدید و صریح آیت الله نوری همدانی به استفتائی درباره “کتاب قبول اهل دل”
🔴 همان ایام در یکی دیگر از کانال های فعال در زمینه نقد انحرافات اعتقادی، از آقای موسوی مطلق درخواست شد تا در بیت آیت الله صافی حاضر شود و مطالب و نظرات خود را عرضه کند. واکنش نویسندگان این کانال به پست اخیر موسوی مطلق:
🔺«این پیشنهاد پارسال ما به آقای موسوی مطلق بود، ولی ایشان از حضور در محضر آیت الله صافی گلپایگانی امتناع کردند. امروز که جلسه سخنرانی ایشان در حرم به درخواست بیت آیت الله صافی کنسل شد، ایشان با گلایه از آیت الله صافی با مظلومنمایی در اینستاگرام خود نوشتند: چرا آقای صافی مرا به حضور نخواستند تا عقایدم را برای ایشان بیان کنم. به آقای موسوی مطلق میگوییم: این خود شما بودید که بجای حاضر شدن در محضر آیت الله صافی گلپایگانی، مخالفان خود را انگلیسی خواندید…»
🔺در نهایت خطاب به آقای موسوی مطلق باید گفت، بهتر است به جای اشکال گرفتن بر مرجعیت بزرگوار و بیدار شیعه، مسئولیت مطالب انحرافی کتاب خویش را بپذیرد، از سران صوفیه برائت بجوید، مطالب باطل کتابش را نقد کند، دست از ترویج مرید و مرادی و سایر آداب صوفیانه بردارد و به جبران مافات بپردازد.
🔺اگر هم وی واقعا مایل به بحث علمی است، نقد های همین سایت را به صورت علمی و به دور از فرافکنی و برچسب های مختلف سیاسی، مذهبی و… پاسخ دهد.
🔴 همچنین از همینجا اعلام می شود که گروهی از فضلا و طلاب حوزه های علمیه حاضرند با آقای موسوی مطلق در ملاء عام و در مقابل دوربین های تصویر برداری، به مناظره و بحث علمی بنشینند. اگر آقای موسوی مطلق، پاسخی به این اعلام آمادگی برای بحث و مناظره بدهد، از طریق سایت و کانال تلگرامی اطلاع رسانی خواهد شد.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطالب فوق در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13931/ممانعت-مراجع-سخنرانی-موسوی-مطلق.html
4_5958739860129842757.MP3
11.33M
⭕️ فایل صوتی بخش دوم بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ فایل صوتی بخش دوم بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️گفتیم که معتقدین به وحدت وجود می گویند که همه عالم، اجزاء، و عین وجود حق تعالی هستند و در این عالم، تنها ذات خداوند است.
▪️ما نمی توانیم وجود واجب و ممکن را یکی بدانیم. واجب الوجود، لایتغیّر، ازلی، ابدی و بدون عوارض است، تکامل، تنزل و حرکت و تغییر در ذات او راه ندارد. اما ممکن الوجود، زمان و مکان و تغییر و فنا و عوارض دارد.
▪️در میان مخلوقات، موجودات کثیف، آلوده، درنده و افراد آلوده، جانی، شرابخوار و اشیاء آلوده و متعفن بسیاری را می بینیم. چگونه می توان گفت همه اینها با ذات خداوند یکی است؟
▪️آیات قرآن ابدا با مساله وحدت وجود سازگار نیست. نصف بیشتر آیات قرآن وحدت وجود را نفی می کند. به عنوان نمونه ده گروه از آیات نقل می شود که البته آیات نقد وحدت وجود بسیار بیشتر از این است:
1️⃣- گروه آیات خلقت که در قرآن بسیار زیاد است...
2️⃣- گروه آیات قرآن درباره عبادت، نماز و روزه و حج: آیا خداوند خودش، خودش را پرستش می کند؟
🔴 مرحوم آیت الله حکیم در مستمسک در ذیل مساله نجاست معتقدین به وحدت وجود، برخی سخنان وحدت وجودیان را ذکر نموده و می گوید: اگر حسن ظن داشته باشیم، باید سخنان اینها را باید بر ظاهر و مجاز حمل کنیم وگرنه به هیچ وجه با مبانی دینی سازگار نیست و کسی که معقتد به اینها باشد[مسلمان نیست]… البته منظور ایشان از حسن ظن، حسن ظن به صوفیه نیست. منظور برخی از فلاسفه اسلامی است. واقعا سخنانی چون سبحانی ما اعظم شانی و لیس فی جبتی الا الله، چنین سخنانی را نه می توان حسن ظن داشت نه می توان حمل بر مجازات کرد.
3️⃣- گروه آیات مربوط به رزق، شکر و کفران: اگر یک وجود بیشتر نباشد، چه کسی رازق و چه کسی مرزوق است؟ خداوند به ذات پاک خودش روزی می دهد؟ خداوند خودش، خودش را شکر می کند؟
4️⃣- گروه آیات اطاعت و معصیت: اگر وحدت وجود را قبول کنیم، اطاعت ذات از خودش و عصیان ذات از خودش معنی ندارد.
5️⃣- گروه آیات ارسال رسل...
6️⃣- گروه آیات امتحان: چه کسی چه کسی را متحان می کند؟ آیا خداوند خودش را با جوع و خوف و نقصان اموال و ثمرات امتحان می کند؟
🔴 بدانید که صوفی، صوفی نمی شود مگر اینکه قائل به وحدت وجود باشد.
7️⃣- گروه آیات مربوط به سوال در قیامت و حشر و نشر در قبور و فناء دنیاست...
8️⃣- گروه آیات عذاب و کیفر و جهنم...
9️⃣- آیات مربوط به بهشت...
🔟- گروه آیات شفاعت: چه کسی از چه کسی شفاعت می کند؟ هدف چیست؟ وجود واحد ازلی ابدی لا یتغیر، خودش شفیع و خودش مشفوع له است؟ خداوند، خودش گناهان خودش را با شفاعت می بخشد؟
🔺 البته گروه های آیات دیگری هم هستند، ده گروه دیگر هم می شود ضمیمه کرد که عملا مخالف وحدت وجود هستند. تفکر وحدت وجود با روح تعلیمات اسلام ابدا سنخیت ندارد. کسی که ملتزم به لوازم وحدت وجود شود، مسلمان نیست. یعنی اگر فردی بگوید این آیات، مَجازات است و حقیقت همه عالم، همان یک ذات واحد است و غیر از او چیزی نیست، این فرد به لوازم وحدت وجود ملتزم شده است.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13873/آیت-الله-مکارم-شیرازی-نقد-وحدت-وجود-اول.html
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی: از اسفار، تنها به بسم الله الرحمن الرحیم آن معتقدم
🌐پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده ویدئو در سایت:
http://www.ebnearabi.com/13991/آیت-الله-میلانی-اسفار-ملاصدرا.html
✅ #روزه_کله_گنجشکی منبع روایی دارد
⚜امام باقر علیه السلام فرمودند:
ما پسران خود را وقتى هفت ساله اند، تکلیف به روزه گرفتن می کنیم، به اندازه اى که توان دارند تا به روزه، عادت کنند،
ولى شما پسرانتان را وقتى نه ساله شدند، به اندازه اى که توان دارند، تکلیف کنید و زمانی که تشنگى بر آنان چیره شد، افطار کنند.
📚 کافی/ج3/ص409
⭕️ ترویج عقائد و رسوم انحرافی صوفیه(رقص سماع) توسط شهرداری تهران!
🌐 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
4_5988073614883161528.MP3
8.19M
⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش:
▪️لازمه فاسدهی بعدی وحدت شخصیّه وجود، بحث اباحه گری است.
▪️ در برخی از کتب صوفیه نیز اشاره شده است که سران آنها تقیّد خاصّی به مباحث شرعی و طاعت و عصیان الهی نداشتند .
▪️ابن عربی بین عقل و شرع و شهود، اصالت را به شهود می دهد.
▪️قائلین به وحدت وجود، در عین اینکه تلاش نموده اند تا از مباحث عقلی و اصطلاحات فلسفی برای تبیین وحدت وجود استفاده کنند، اما نهایت کاری که انجام داده اند و لب مطالبشان، آوردن مثالهای متعدّد است.
▪️یکی از مثال هایی که ابن عربی به کرات از آن استفاده می کند، مثال آینه است. در صورتی که مثال آینه دقیقاً خلاف وحدت وجود را نشان میدهد.
▪️تصویر در آینه خودش وجود جدایی نسبت به صاحب تصویر دارد، ولو این که تصویر هست امّا خب وجود جدایی دارد.
▪️تمثیل بعدی که برای اثبات بحث وحدت شخصیّه وجود به کار رفته است، تمثیل سایه است.
▪️به دلیل اینکه زوایای سایه متّحد است با زوایای ذی سایه گمان کرده اند که سایه و ذی سایه یک چیز است در صورتی که وجود سایه، جدای از وجود صاحب سایه است.
▪️مثال سوّم، تمثیل موج و دریاست.
▪️این خصوصیت شیء مرکّب و کثیر حقیقی است که قسمتی از آن میتواند به شکلی در بیاید. قسمتی از آب به یک شکل و قسمت دیگری به شکل دیگری درآمده است و در این جا واقعاً کثرت وجود دارد.
▪️وحدتی که ما در این جا اگر هم نسبت بدهیم، و بگوییم این موج روی آب، این قسمت از آب که در رو هست، همان قسمتی است که در پایین آب هست، در حقیقت یک وحدت اعتباری است و یک قرداد ذهنی ناشی از مجانست است.
▪️در امور متجانس، گاهی چنین اعتبارهایی را فرض می کنیم. مثلاً میز چوبی را فرض کنید. میز چوبی این اتاق از میز چوبی اتاق دیگر جداست و هیچ وحدتی ندارند. امّا به جهت این که جنس اینها از چوب هست، یک اعتبار وحدتی نسبت به همجنس بودن اینها می کنیم و نسبت چوب بودن را به اینها میدهیم در صورتی که در این جا وحدت ما یک امر اعتباری است و صرف قرارداد ذهنی ماست.
▪️تمثیل دیگری را که بیان کرده اند، تمثیل آب در ظرف است. در این مثال نیز کثرت، حقیقی است، تعدّد، حقیقی است و ما به صرف مجانست، به اینها نسبت واحد میدهیم.
🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف:
https://t.me/ebnearabi
@ebnearabi
📌 مشاهده مطلب در سایت:
http://www.ebnearabi.com/14046/تمثیل-آینه-سایه-موج-دریا-اباحه-گری.html
⚫️ چه نحوستی داشت سقیفه... از آتش زدن درب خانه وحی، شهادت دختر پیامبر و کودک در بطنش، تا بستن طناب به دستان اسدالله امیرالمومنین، تا بیست و پنج سال خانهنشینیاش، تا شهادتش در محراب نماز، تا مسموم کردن فرزند بزرگش امام مجتبی و برون ریزی کینهها و خباثتها در روز دفنش، تا عاشورا و اوج ظلمت بشریت، تا اسارت اهل بیت پیامبر، تا شهادت هشت امام بعد و تا هزار و یکصد و اندی سال غیبت خاتم الائمه حضرت مهدی و تا امروز که همچنان ظلم و نادانی پیچیده در لباس ریا دامنگیر بشریت شده.
خدای مهربان، به حق مظلومیت علی علیه السلام، به حق تنهایی او و به حق خون ریخته شده در محراب، جهان را به نور آخرین فرزند معصومش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) روشن کند.
◾️منبع: کانال تلگرام علی میری @alimiriart
🔺در این ایام و لیالی، بهترین مقدرات را برای همه شیعیان و محبین امیر المومنین علیه السلام آرزومندیم.
💠 حدیث قدسی
🔹 امام على النقى از پدرش از پدرانش از حضرت على عليهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند متعال، نقل كرده كه حضرت حق فرموده:
اى بنى آدم، چرا انصاف ندارى. من با دادن نعمت، حب خودم را به تو ثابت مى كنم ولى تو با انجام گناه به من خشمناك مى شوى. خير من هميشه به سوى تو نازل است و شر تو هم به سوى من متصاعد مى باشد. هر روز ملك كريمى از تو براى من عمل غير صالح مى آورد. اى فرزند آدم، اى كاش از وضع خودت آگاه مى شدى. اى فرزند آدم، هنگام خشم مرا ياد كن تا من هم هنگام خشم تو را ياد كنم تا تو را در آن عذابهايى كه تو را محو مى كند، غرق ننمايم.
🔸 قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: قال اللَّه تعالى: يا ابن آدم، ما تنصفني أتحبّب إليك بالنعم و تتمقّت إليّ بالمعاصي، خيري إليك منزل و شرّك إليّ صاعد، و لا يزال ملك كريم يأتيني عنك كلّ يوم بعمل غير صالح.
يا ابن آدم، لو سمعت وصفك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته.
يا ابن آدم، اذكرني حين تغضب أذكرك حين أغضب فلا أمحقك فيم أمحق.
منبع: الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص313
@ebnearabi