eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
967 دنبال‌کننده
176 عکس
55 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
پژوهشی درباره ابن عربی
⭕️ فایل صوتی بخش دوم بیانات آیت الله مکارم شیرازی در نقد وحدت وجود
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️گفتیم که معتقدین به وحدت وجود می گویند که همه عالم، اجزاء، و عین وجود حق تعالی هستند و در این عالم، تنها ذات خداوند است. ▪️ما نمی توانیم وجود واجب و ممکن را یکی بدانیم. واجب الوجود، لایتغیّر، ازلی، ابدی و بدون عوارض است، تکامل، تنزل و حرکت و تغییر در ذات او راه ندارد. اما ممکن الوجود، زمان و مکان و تغییر و فنا و عوارض دارد. ▪️در میان مخلوقات، موجودات کثیف، آلوده، درنده و افراد آلوده، جانی، شرابخوار و اشیاء آلوده و متعفن بسیاری را می بینیم. چگونه می توان گفت همه اینها با ذات خداوند یکی است؟ ▪️آیات قرآن ابدا با مساله وحدت وجود سازگار نیست. نصف بیشتر آیات قرآن وحدت وجود را نفی می کند. به عنوان نمونه ده گروه از آیات نقل می شود که البته آیات نقد وحدت وجود بسیار بیشتر از این است: 1️⃣- گروه آیات خلقت که در قرآن بسیار زیاد است... 2️⃣- گروه آیات قرآن درباره عبادت، نماز و روزه و حج: آیا خداوند خودش، خودش را پرستش می کند؟ 🔴 مرحوم آیت الله حکیم در مستمسک در ذیل مساله نجاست معتقدین به وحدت وجود، برخی سخنان وحدت وجودیان را ذکر نموده و می گوید: اگر حسن ظن داشته باشیم، باید سخنان اینها را باید بر ظاهر و مجاز حمل کنیم وگرنه به هیچ وجه با مبانی دینی سازگار نیست و کسی که معقتد به اینها باشد[مسلمان نیست]… البته منظور ایشان از حسن ظن، حسن ظن به صوفیه نیست. منظور برخی از فلاسفه اسلامی است. واقعا سخنانی چون سبحانی ما اعظم شانی و لیس فی جبتی الا الله، چنین سخنانی را نه می توان حسن ظن داشت نه می توان حمل بر مجازات کرد. 3️⃣- گروه آیات مربوط به رزق، شکر و کفران: اگر یک وجود بیشتر نباشد، چه کسی رازق و چه کسی مرزوق است؟ خداوند به ذات پاک خودش روزی می دهد؟ خداوند خودش، خودش را شکر می کند؟ 4️⃣- گروه آیات اطاعت و معصیت: اگر وحدت وجود را قبول کنیم، اطاعت ذات از خودش و عصیان ذات از خودش معنی ندارد. 5️⃣- گروه آیات ارسال رسل... 6️⃣- گروه آیات امتحان: چه کسی چه کسی را متحان می کند؟ آیا خداوند خودش را با جوع و خوف و نقصان اموال و ثمرات امتحان می کند؟ 🔴 بدانید که صوفی، صوفی نمی شود مگر اینکه قائل به وحدت وجود باشد. 7️⃣- گروه آیات مربوط به سوال در قیامت و حشر و نشر در قبور و فناء دنیاست... 8️⃣- گروه آیات عذاب و کیفر و جهنم... 9️⃣- آیات مربوط به بهشت... 🔟- گروه آیات شفاعت: چه کسی از چه کسی شفاعت می کند؟ هدف چیست؟ وجود واحد ازلی ابدی لا یتغیر، خودش شفیع و خودش مشفوع له است؟ خداوند، خودش گناهان خودش را با شفاعت می بخشد؟ 🔺 البته گروه های آیات دیگری هم هستند، ده گروه دیگر هم می شود ضمیمه کرد که عملا مخالف وحدت وجود هستند. تفکر وحدت وجود با روح تعلیمات اسلام ابدا سنخیت ندارد. کسی که ملتزم به لوازم وحدت وجود شود، مسلمان نیست. یعنی اگر فردی بگوید این آیات، مَجازات است و حقیقت همه عالم، همان یک ذات واحد است و غیر از او چیزی نیست، این فرد به لوازم وحدت وجود ملتزم شده است. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مشروح مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/13873/آیت-الله-مکارم-شیرازی-نقد-وحدت-وجود-اول.html
5.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 مرحوم آیت الله سید محمدهادی میلانی: از اسفار، تنها به بسم الله الرحمن الرحیم آن معتقدم 🌐پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده ویدئو در سایت: http://www.ebnearabi.com/13991/آیت-الله-میلانی-اسفار-ملاصدرا.html
منبع روایی دارد ⚜امام باقر علیه السلام فرمودند: ما پسران خود را وقتى هفت ساله اند، تکلیف به روزه گرفتن می کنیم، به اندازه اى که توان دارند تا به روزه، عادت کنند، ولى شما پسرانتان را وقتى نه ساله شدند، به اندازه اى که توان دارند، تکلیف کنید و زمانی که تشنگى بر آنان چیره شد، افطار کنند. 📚 کافی/ج3/ص409
⭕️ ترویج عقائد و رسوم انحرافی صوفیه(رقص سماع) توسط شهرداری تهران! 🌐 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
4_5988073614883161528.MP3
8.19M
‍ ⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️لازمه‌ فاسده‌ی بعدی وحدت شخصیّه وجود، بحث اباحه ­گری است. ▪️ در برخی از کتب صوفیه نیز اشاره شده است که سران آنها تقیّد خاصّی به مباحث شرعی و طاعت و عصیان الهی نداشتند . ▪️ابن عربی بین عقل و شرع و شهود، اصالت را به شهود می دهد. ▪️قائلین به وحدت وجود، در عین اینکه تلاش نموده اند تا از مباحث عقلی و اصطلاحات فلسفی برای تبیین وحدت وجود استفاده کنند، اما نهایت کاری که انجام داده اند و لب مطالبشان، آوردن مثال­های متعدّد است. ▪️یکی از مثال هایی که ابن عربی به کرات از آن استفاده می کند، مثال آینه است. در صورتی که مثال آینه دقیقاً خلاف وحدت وجود را نشان می‌دهد. ▪️تصویر در آینه خودش وجود جدایی نسبت به صاحب تصویر دارد، ولو این که تصویر هست امّا خب وجود جدایی دارد. ▪️تمثیل بعدی که برای اثبات بحث وحدت شخصیّه‌ وجود به کار رفته است، تمثیل سایه است. ▪️به دلیل اینکه زوایای سایه متّحد است با زوایای ذی سایه گمان کرده اند که سایه و ذی سایه یک چیز است در صورتی که وجود سایه، جدای از وجود صاحب سایه است. ▪️مثال سوّم، تمثیل موج و دریاست. ▪️این خصوصیت شیء مرکّب و کثیر حقیقی است که قسمتی از آن می‌تواند به شکلی در بیاید. قسمتی از آب به یک شکل و قسمت دیگری به شکل دیگری درآمده است و در این جا واقعاً کثرت وجود دارد. ▪️وحدتی که ما در این جا اگر هم نسبت بدهیم، و بگوییم این موج روی آب، این قسمت از آب که در رو هست، همان قسمتی است که در پایین آب هست، در حقیقت یک وحدت اعتباری است و یک قرداد ذهنی ناشی از مجانست است. ▪️در امور متجانس، گاهی چنین اعتبارهایی را فرض می کنیم. مثلاً میز چوبی را فرض کنید. میز چوبی این اتاق از میز چوبی اتاق دیگر جداست و هیچ وحدتی ندارند. امّا به جهت این که جنس این‌ها از چوب هست، یک اعتبار وحدتی نسبت به هم­جنس بودن این‌ها می ­کنیم و نسبت چوب بودن را به این‌ها می­دهیم در صورتی که در این جا وحدت ما یک امر اعتباری است و صرف قرارداد ذهنی ماست. ▪️تمثیل دیگری را که بیان کرده ­اند، تمثیل آب در ظرف است. در این مثال نیز کثرت، حقیقی است، تعدّد، حقیقی است و ما به صرف مجانست، به این‌ها نسبت واحد می‌دهیم. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/14046/تمثیل-آینه-سایه-موج-دریا-اباحه-گری.html
⭕️ جوانان و نوجوانانِ این مرز و بوم، در مدارس و مراکز آموزشی، به جای فراگیری معارف اهل بیت علیهم السلام، با مطالب انحرافی و آثارِ صوفیانی چون مولوی، عطار، حلاج و... مانوس می‌شوند! 📸 تصویر از کتابِ «فارسی ۳، پایه دوازدهم، دورهٔ دوم متوسطه»
⚫️ چه نحوستی داشت سقیفه... از آتش زدن درب خانه وحی، شهادت دختر پیامبر و کودک در بطنش، تا بستن طناب به دستان اسدالله امیرالمومنین، تا بیست و پنج سال خانه‌نشینی‌اش، تا شهادتش در محراب نماز، تا مسموم کردن فرزند بزرگش امام مجتبی و برون ریزی کینه‌ها و خباثتها در روز دفنش، تا عاشورا و اوج ظلمت بشریت، تا اسارت اهل بیت پیامبر، تا شهادت هشت امام بعد و تا هزار و یکصد و اندی سال غیبت خاتم الائمه حضرت مهدی و تا امروز که همچنان ظلم و نادانی پیچیده در لباس ریا دامنگیر بشریت شده. خدای مهربان، به حق مظلومیت علی علیه السلام، به حق تنهایی او و به حق خون ریخته شده‌ در محراب، جهان را به نور آخرین فرزند معصومش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) روشن کند. ◾️منبع: کانال تلگرام علی میری @alimiriart ‌ 🔺در این ایام و لیالی، بهترین مقدرات را برای همه شیعیان و محبین امیر المومنین علیه السلام آرزومندیم.
💠 حدیث قدسی 🔹 امام على النقى از پدرش از پدرانش از حضرت على عليهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند متعال، نقل كرده كه حضرت حق فرموده: اى بنى آدم، چرا انصاف ندارى. من با دادن نعمت، حب خودم را به تو ثابت مى‏ كنم ولى تو با انجام گناه به من خشمناك مى‏ شوى. خير من هميشه به سوى تو نازل است و شر تو هم به سوى من متصاعد مى‏ باشد. هر روز ملك كريمى از تو براى من عمل غير صالح مى‏ آورد. اى فرزند آدم، اى كاش از وضع خودت آگاه مى‏ شدى. اى فرزند آدم، هنگام خشم مرا ياد كن تا من هم هنگام خشم تو را ياد كنم تا تو را در آن عذابهايى كه تو را محو مى‏ كند، غرق ننمايم. 🔸 قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: قال اللَّه تعالى: يا ابن آدم، ما تنصفني أتحبّب إليك بالنعم و تتمقّت إليّ بالمعاصي، خيري إليك منزل و شرّك إليّ صاعد، و لا يزال ملك كريم يأتيني عنك كلّ يوم بعمل غير صالح. يا ابن آدم، لو سمعت وصفك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته. يا ابن آدم، اذكرني حين تغضب أذكرك حين أغضب فلا أمحقك فيم أمحق. منبع: الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص313 @ebnearabi
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ⭕️ دانلود سخنرانی استاد حامدرضا معاونیان درباره تفریط عده ای از جوانان در مواجهه با علما و مراجع؛ نفوذ آداب صوفیانه در هیئات مذهبی و برخی نکات مهم در انحرافات صوفیه 🔺 رئوس مطالب مطروحه در این فایل صوتی: 🔸لزوم قرب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔸آیا قرب به این معناست که با امام زمان سنخیت روحی پیدا کنیم؟ خیر، هیچ کسی با ایشان قابل قیاس و قابل تناسخ نیست 🔸به این معنا صحیح است که باید صفات رذیله را از خودمان بزداییم و به صفات حسنه متحلی بشویم. 🔸اما عده ای در اینجا شیادی می کنند و می گویند که برای قرب به امام زمان، بیایید و مرید و منقاد ما باشید و هر چه ما گفتیم باید اطاعت کنید. در این بین نیز از احادیث ضعیف استفاده می کنند و دروغ می بافند که «هلک من لیس له مرشد». 🔸و استدلال غلط و دروغین به ماجرای خضر و موسی می کنند و می گویند: «چگونه موسی مطیع بی چون و چرای خضر بود، تو هم باید مطیع من باشی» که این حرف غلط است. 🔸چون موسی و خضر هر دو معصوم بوند ولی ما هر دو نامعصوم. خداوند به حضرت موسی وحی کرد که برو سراغ خضر. ولی خدا به ما نگفته که سراغ تو بیاییم! از کجا بدانیم که تو راست می گویی که واصلی؟ و از کجا بدانیم تو راست می گویی که تهذیب نفس کرده ای و استادی؟… ای بسا ابلیس آدم روی هست ### پس به هر دستی نباید داد دست. 🔸قبلا این مطلب اختصاص به صوفیان خانقاهی داشت که قطب و شیخ و پیرِ خودشان را در جایگاهی قرار می دادند که همه باید مطیع مطلق و بی چون و چرای او باشند … اما متاسفانه امروزه یک عده در قالب معمّمین اینچنین آمده اند. یک عده به اسم ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و سیر الی الله و عده ای هم با عنوان عرفان و … آمده اند و ادعای ارشاد و خلیفه اللهی دارند که به واقع راهزن راه مومنین هستند. 🔸می بینند که شیخ دارد گناه می کند و معصیت می کند، اما می گویند نه ان شاء الله ایشان خضر است و مصلحتی در کار است! 🔸از طرفی عده ای هم زده شدند و دچار تفریط شده اند و می گویند هیچ آخوند و استاد و هیچ کسی را قبول نداریم و می گویند نباید هیچ ولیجه ای غیر از معصوم داشت و همه مراجع را نفی می کنند. اما یک صفحه قرآن و یک حدیث از اصول کافی را بدون غلط نمی توانند بخوانند. 🔸متاسفانه آداب صوفیانه به مجالس مذهبی و هیئات کشیده شده است. پنجاه سال قبل اگر در مجلسی کف و سوت می زدند و هو می کشیدند، دیگران می گفتند حتما اینها درویش هستند اما متاسفانه امروزه این مسائل در مجالس ما رایج شده است. در حالی که قرآن کریم مشرکین را ملامت کرده که عبادت آنها در کنار کعبه کف زدن و سوت زدن بوده است: « وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَهً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ ».[۱] 🔸لازم است که حتما به علما و متخصصین رجوع شود. نشانه های علما را هم اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوه»[۲] عالمی که کلام او قال الصادق علیه السلام هست نه قال عطار و مولوی… 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مطالعه در سایت: http://www.ebnearabi.com/14328/استاد-معاونیان-صوفیه-خضر-موسی-هیئات.html
📚نام کتاب:ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید 📚مولف:مصطفی آذرخشی 📚ناشر:انتشارات نبأ 🌐فروشگاه كتاب ما 📚قیمت:250000﷼ t.me/ma_book