eitaa logo
پژوهشی درباره ابن عربی
958 دنبال‌کننده
176 عکس
55 ویدیو
10 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف با رویکرد انتقادی 🌐 websites: ebnearabi.com ebnearabi.com/ar ebnearabi.com/ur ebnearabi.com/en 📢 Telegram: https://t.me/ebnearabi 📲 admin: @eb_admin ⭕️در این کانال تبادلی انجام نمی شود
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ ترویج عقائد و رسوم انحرافی صوفیه(رقص سماع) توسط شهرداری تهران! 🌐 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi
4_5988073614883161528.MP3
8.19M
‍ ⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ⭕️ اباحه گری، تمثیل آینه، سایه و موج و دریا، استاد طوبایی، سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۷)
🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️لازمه‌ فاسده‌ی بعدی وحدت شخصیّه وجود، بحث اباحه ­گری است. ▪️ در برخی از کتب صوفیه نیز اشاره شده است که سران آنها تقیّد خاصّی به مباحث شرعی و طاعت و عصیان الهی نداشتند . ▪️ابن عربی بین عقل و شرع و شهود، اصالت را به شهود می دهد. ▪️قائلین به وحدت وجود، در عین اینکه تلاش نموده اند تا از مباحث عقلی و اصطلاحات فلسفی برای تبیین وحدت وجود استفاده کنند، اما نهایت کاری که انجام داده اند و لب مطالبشان، آوردن مثال­های متعدّد است. ▪️یکی از مثال هایی که ابن عربی به کرات از آن استفاده می کند، مثال آینه است. در صورتی که مثال آینه دقیقاً خلاف وحدت وجود را نشان می‌دهد. ▪️تصویر در آینه خودش وجود جدایی نسبت به صاحب تصویر دارد، ولو این که تصویر هست امّا خب وجود جدایی دارد. ▪️تمثیل بعدی که برای اثبات بحث وحدت شخصیّه‌ وجود به کار رفته است، تمثیل سایه است. ▪️به دلیل اینکه زوایای سایه متّحد است با زوایای ذی سایه گمان کرده اند که سایه و ذی سایه یک چیز است در صورتی که وجود سایه، جدای از وجود صاحب سایه است. ▪️مثال سوّم، تمثیل موج و دریاست. ▪️این خصوصیت شیء مرکّب و کثیر حقیقی است که قسمتی از آن می‌تواند به شکلی در بیاید. قسمتی از آب به یک شکل و قسمت دیگری به شکل دیگری درآمده است و در این جا واقعاً کثرت وجود دارد. ▪️وحدتی که ما در این جا اگر هم نسبت بدهیم، و بگوییم این موج روی آب، این قسمت از آب که در رو هست، همان قسمتی است که در پایین آب هست، در حقیقت یک وحدت اعتباری است و یک قرداد ذهنی ناشی از مجانست است. ▪️در امور متجانس، گاهی چنین اعتبارهایی را فرض می کنیم. مثلاً میز چوبی را فرض کنید. میز چوبی این اتاق از میز چوبی اتاق دیگر جداست و هیچ وحدتی ندارند. امّا به جهت این که جنس این‌ها از چوب هست، یک اعتبار وحدتی نسبت به هم­جنس بودن این‌ها می ­کنیم و نسبت چوب بودن را به این‌ها می­دهیم در صورتی که در این جا وحدت ما یک امر اعتباری است و صرف قرارداد ذهنی ماست. ▪️تمثیل دیگری را که بیان کرده ­اند، تمثیل آب در ظرف است. در این مثال نیز کثرت، حقیقی است، تعدّد، حقیقی است و ما به صرف مجانست، به این‌ها نسبت واحد می‌دهیم. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/14046/تمثیل-آینه-سایه-موج-دریا-اباحه-گری.html
⭕️ جوانان و نوجوانانِ این مرز و بوم، در مدارس و مراکز آموزشی، به جای فراگیری معارف اهل بیت علیهم السلام، با مطالب انحرافی و آثارِ صوفیانی چون مولوی، عطار، حلاج و... مانوس می‌شوند! 📸 تصویر از کتابِ «فارسی ۳، پایه دوازدهم، دورهٔ دوم متوسطه»
⚫️ چه نحوستی داشت سقیفه... از آتش زدن درب خانه وحی، شهادت دختر پیامبر و کودک در بطنش، تا بستن طناب به دستان اسدالله امیرالمومنین، تا بیست و پنج سال خانه‌نشینی‌اش، تا شهادتش در محراب نماز، تا مسموم کردن فرزند بزرگش امام مجتبی و برون ریزی کینه‌ها و خباثتها در روز دفنش، تا عاشورا و اوج ظلمت بشریت، تا اسارت اهل بیت پیامبر، تا شهادت هشت امام بعد و تا هزار و یکصد و اندی سال غیبت خاتم الائمه حضرت مهدی و تا امروز که همچنان ظلم و نادانی پیچیده در لباس ریا دامنگیر بشریت شده. خدای مهربان، به حق مظلومیت علی علیه السلام، به حق تنهایی او و به حق خون ریخته شده‌ در محراب، جهان را به نور آخرین فرزند معصومش حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) روشن کند. ◾️منبع: کانال تلگرام علی میری @alimiriart ‌ 🔺در این ایام و لیالی، بهترین مقدرات را برای همه شیعیان و محبین امیر المومنین علیه السلام آرزومندیم.
💠 حدیث قدسی 🔹 امام على النقى از پدرش از پدرانش از حضرت على عليهم السلام از رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله از خداوند متعال، نقل كرده كه حضرت حق فرموده: اى بنى آدم، چرا انصاف ندارى. من با دادن نعمت، حب خودم را به تو ثابت مى‏ كنم ولى تو با انجام گناه به من خشمناك مى‏ شوى. خير من هميشه به سوى تو نازل است و شر تو هم به سوى من متصاعد مى‏ باشد. هر روز ملك كريمى از تو براى من عمل غير صالح مى‏ آورد. اى فرزند آدم، اى كاش از وضع خودت آگاه مى‏ شدى. اى فرزند آدم، هنگام خشم مرا ياد كن تا من هم هنگام خشم تو را ياد كنم تا تو را در آن عذابهايى كه تو را محو مى‏ كند، غرق ننمايم. 🔸 قال: قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله: قال اللَّه تعالى: يا ابن آدم، ما تنصفني أتحبّب إليك بالنعم و تتمقّت إليّ بالمعاصي، خيري إليك منزل و شرّك إليّ صاعد، و لا يزال ملك كريم يأتيني عنك كلّ يوم بعمل غير صالح. يا ابن آدم، لو سمعت وصفك و أنت لا تدري من الموصوف لسارعت إلى مقته. يا ابن آدم، اذكرني حين تغضب أذكرك حين أغضب فلا أمحقك فيم أمحق. منبع: الجواهر السنية في الأحاديث القدسية، ص313 @ebnearabi
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ⭕️ دانلود سخنرانی استاد حامدرضا معاونیان درباره تفریط عده ای از جوانان در مواجهه با علما و مراجع؛ نفوذ آداب صوفیانه در هیئات مذهبی و برخی نکات مهم در انحرافات صوفیه 🔺 رئوس مطالب مطروحه در این فایل صوتی: 🔸لزوم قرب به امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف 🔸آیا قرب به این معناست که با امام زمان سنخیت روحی پیدا کنیم؟ خیر، هیچ کسی با ایشان قابل قیاس و قابل تناسخ نیست 🔸به این معنا صحیح است که باید صفات رذیله را از خودمان بزداییم و به صفات حسنه متحلی بشویم. 🔸اما عده ای در اینجا شیادی می کنند و می گویند که برای قرب به امام زمان، بیایید و مرید و منقاد ما باشید و هر چه ما گفتیم باید اطاعت کنید. در این بین نیز از احادیث ضعیف استفاده می کنند و دروغ می بافند که «هلک من لیس له مرشد». 🔸و استدلال غلط و دروغین به ماجرای خضر و موسی می کنند و می گویند: «چگونه موسی مطیع بی چون و چرای خضر بود، تو هم باید مطیع من باشی» که این حرف غلط است. 🔸چون موسی و خضر هر دو معصوم بوند ولی ما هر دو نامعصوم. خداوند به حضرت موسی وحی کرد که برو سراغ خضر. ولی خدا به ما نگفته که سراغ تو بیاییم! از کجا بدانیم که تو راست می گویی که واصلی؟ و از کجا بدانیم تو راست می گویی که تهذیب نفس کرده ای و استادی؟… ای بسا ابلیس آدم روی هست ### پس به هر دستی نباید داد دست. 🔸قبلا این مطلب اختصاص به صوفیان خانقاهی داشت که قطب و شیخ و پیرِ خودشان را در جایگاهی قرار می دادند که همه باید مطیع مطلق و بی چون و چرای او باشند … اما متاسفانه امروزه یک عده در قالب معمّمین اینچنین آمده اند. یک عده به اسم ملاقات با امام زمان عجل الله تعالی فرجه و سیر الی الله و عده ای هم با عنوان عرفان و … آمده اند و ادعای ارشاد و خلیفه اللهی دارند که به واقع راهزن راه مومنین هستند. 🔸می بینند که شیخ دارد گناه می کند و معصیت می کند، اما می گویند نه ان شاء الله ایشان خضر است و مصلحتی در کار است! 🔸از طرفی عده ای هم زده شدند و دچار تفریط شده اند و می گویند هیچ آخوند و استاد و هیچ کسی را قبول نداریم و می گویند نباید هیچ ولیجه ای غیر از معصوم داشت و همه مراجع را نفی می کنند. اما یک صفحه قرآن و یک حدیث از اصول کافی را بدون غلط نمی توانند بخوانند. 🔸متاسفانه آداب صوفیانه به مجالس مذهبی و هیئات کشیده شده است. پنجاه سال قبل اگر در مجلسی کف و سوت می زدند و هو می کشیدند، دیگران می گفتند حتما اینها درویش هستند اما متاسفانه امروزه این مسائل در مجالس ما رایج شده است. در حالی که قرآن کریم مشرکین را ملامت کرده که عبادت آنها در کنار کعبه کف زدن و سوت زدن بوده است: « وَ ما کانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَیْتِ إِلاَّ مُکاءً وَ تَصْدِیَهً فَذُوقُوا الْعَذابَ بِما کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ ».[۱] 🔸لازم است که حتما به علما و متخصصین رجوع شود. نشانه های علما را هم اهل بیت علیهم السلام فرموده اند: «فَأَمَّا مَنْ کَانَ مِنَ الْفُقَهَاءِ صَائِناً لِنَفْسِهِ حَافِظاً لِدِینِهِ مُخَالِفاً عَلَى هَوَاهُ مُطِیعاً لِأَمْرِ مَوْلَاهُ فَلِلْعَوَامِّ أَنْ یُقَلِّدُوه»[۲] عالمی که کلام او قال الصادق علیه السلام هست نه قال عطار و مولوی… 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مطالعه در سایت: http://www.ebnearabi.com/14328/استاد-معاونیان-صوفیه-خضر-موسی-هیئات.html
📚نام کتاب:ارزیابی روایات فتوحات مکیه در باب توحید 📚مولف:مصطفی آذرخشی 📚ناشر:انتشارات نبأ 🌐فروشگاه كتاب ما 📚قیمت:250000﷼ t.me/ma_book
⭕️ سماعِ علنیِ بانوان در یکی از تالار های تهران 🔻 کار به جایی رسيده که با مجوز و به صورت عمومی، زنان روی صحنه رفته و سماع می‌کنند! مولوی نیز در میان زنان حاضر می شده و سماع می‌کرده است!
پژوهشی درباره ابن عربی
‍ ‍ ⭕️ تمثیل رنگین کمان، شیشه، یخ و…؛ استاد طوبایی| سلسله مباحث نقد وحدت وجود(۸) 🔺 عناوین برخی مطالب مطروحه در این بخش: ▪️تمثیل پنجمی که برای اثبات وحدت شخصیّه وجود استفاده می کنند، تمثیل یخ زدن آب است. ▪️می گویند آب یخ میزند و اشکال مختلف ظروف را به خود می‌گیرد، ولی در حقیقت آن چیزی جز آب نیست که یخ زده است . اگر یخ ذوب بشود، همان وجود آب باقی می ماند. ▪ نقد: چیزی که بتواند به قالب‌های مختلف در بیاید، دارای شکل بشود، دارای اندازه بشود… این‌ها همه خصوصیّات اشیاء و موجودات ذی اجزاء است… ▪️ آن چیزی که حقیقت دارد آن کثرت است و نه وحدت، و وحدت یک اعتباری است که از مجموع این اجزاء ما در ذهن قرار دادیم. ▪️تمثیل ششم، رنگین کمان است. نور واحدی که در حقیقت بیرنگ است، در برخورد با هوا، به رنگ های مختلف دیده می‌شود، امّا در حقیقت همان یک تابش نور است.  ▪️تمام نقدهایی را که در مثالهای آب زدیم، در این جا هم وارد است. نور حقیقتاً ذی اجزاء است و کثیر حقیقی است. نور در کمیّت های مختلف مکانی واقع می‌شود و می توانیم به بخش خاصی از یک نور بخش خاصی از مکان را نسبت بدهیم. اگر دیواری حائل بشود، این نور نمی‌تواند اتاق کناری را روشن بکند و نور طی مسافت می‌کند.[۱] ▪️تمثیل هفتمی که ذکر کرده اند، تمثیل شیشه های رنگی است. ابن عربی این را در فصوص آورده است. نور واحد بیرنگ، رنگدار می شود و این نور واحد، متکثّر دیده می شود... ▪️اگر رنگ متعلق به هوا و چیزهای دیگری باشد که آن را به نور انتساب دادیم، در واقع یک خطای دید و توهّم محض است. و وجودی به غیر از وجود نور خواهد بود.  ▪️اگر نور حقیقتاً رنگ را پذیرفته باشد، لازمه‌ اش این است که چیزی غیر خداوند متعال به خداوند اضافه شده باشد کما این که رنگ یک جوهر و یک عرض است به جوهری عارض شده است که همان نور باشد، لازمه‌ی این تمثیل این است که این رنگ‌های مختلف عارض شده باشد به ذات الهی که این علاوه بر این که خروج از قول به وحدت شخصیّه هست، مستلزم این است که خداوند متعال محلّ حوادث باشد و ذات الهی افتقار و نیاز داشته باشد به غیر خودش که لوازم فاسده‌ی بسیار زیادی خواهد داشت. ▪️تمثیل هشتم، تمثیل آتش گردان است. وقتی آتشگردانی را می چرخانند تا ذغال آتش بگیرد، با این چرخش در چشم ما یک دایره دیده می شود. ابن عربی این تمثیل را در فتوحات ذکر کرده است. ▪️این که آتشگردان را به صورت دایره مشاهده می کنیم به خاطر حرکت سریع آن در مکان است و علاوه بر این که یک خطای دید و یک توهّم محض است، اگر بخواهیم این تمثیل را به خداوند متعال نسبت بدهیم لازمه‌ آن این است که عالم هم حقیقتاً توهّم محض باشد… لازمه فاسد دیگر آن این است که خداوند متعال تجلّی تامّ کرده باشد در هر وجودی. به نحوی که خداوند متعال وجودی ورای آن ظهور نداشته باشد، و وجودش منحصر باشد در آن ظهور خاصّ که این مورد طعن و انکار شدید قائلین به وحدت شخصیّه واقع شده و نخواستند این را بپذیرند… ▪️تمثیل نهمی که بیان کرده اند برای وحدت شخصیّه وجود، تمثیل عدد است. ابن عربی در جاهای مختلف این تمثیل را ذکر کرده است. و می گویند که همه اعداد از یک به وجود آمده است. ▪️حتّی اگر بگوییم همه اعداد از یک پدید آمده اند، ده تا یک کنار هم تبدیل به عدد ده می شوند. و خودِ ابن عربی می گوید که عدد دو از اضافه‌ یک به خودش پدید خواهد آمد… وقتی که چیزی به خودش اضافه می شود یعنی تکثّر حقیقی دارد، جزئی به جزء دیگر اضافه می شود، اگر از اضافه چیز جدیدی حاصل شود یعنی ترکّب حقیقی والّا از شیء بسیط چیز اضافه ای پدید نخواهد آمد. 🔹 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف: https://t.me/ebnearabi @ebnearabi 📌 مشاهده مطلب در سایت: http://www.ebnearabi.com/3019/تمثیل-رنگین-کمان-شیشه-استاد-طوبایی.html