#پریجایی
📚#نسخه_خطی رساله خسرویه در تفسیر فاتحه
🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی
✍تصحیح و تحقیق:
ناصر رضایی رضایی چراتی
📝با مقدمه حضرت آیت الله استادی
🗓سال انتشار ۱۳۹۹
📌پژوهش ادملاوند
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
#پریجایی 📚#نسخه_خطی رساله خسرویه در تفسیر فاتحه 🖊علامه جعفر بن میرزامحمد پریجایی مازندرانی ✍تصح
#علما #پریجایی #بندپی #کتاب
📄توضیحات:
۱.کتاب رساله ی خسرویه در تفسیر حمد اثر علامه جعفر بن حاجی میرزا محمد #پریجایی مازندرانی است که وی از علما و دانشمندان نیمه ی نخست قرن سیزدهم هجری قمری می باشد.
۲. #نویسنده ی این رساله و تفسیر در مقدمه ی کتاب، خود را با صراحت کامل، چنین معرفی نموده است: (( این بنده شرمنده جاودانی، این حاجی میرزامحمد، جعفر پریجایی مازندرانی).
۳.از تاریخ تولد و نیز وفات مرحوم علامه پریجایی مازندرانی سندی رویت نشد و به دست نیامده است.
۴.از شیوه ی نگارش رساله ی خسرویه و گزینش موضوعات و مطالبی که در آن عمل آمده است به روشنی میتوان دریافت که ایشان دانشمندی جامع، و ذوفنون، عالنی ادیب، ففیه، عارفی متشرع و زاهد و متصلّب در اعتقادات شیعه ی امامیه بوده و ارادت شدید نسبت به امامان اهل بیت علیهم السلام داشته است.
۵.از آنجا که علامه پریجایی این رساله را در زمان حکومت محمدقلی میرزا مُلک آرا در مازندران (۱۲۱۴_۱۲۵۰ ه ق) نوشته و به نام ایشان موسوم و به وی تقدیم داشته است به یقین معلوم میشود که نویسنده رساله ی خسرویه از علما و دانشمندان قرن سیزدهم هجری قمری در مازندران بوده است و نگارش این رساله در نیمه نخست قرن سیزدهم قمری در زمان حکومت محمد قلی میرزا مُلک آرا در مازندران واقع شده است چرا که علامه پریجایی مازندرانی نویسنده رساله ی خسرویه رابطه ی دوستی و مخالطت با محمدقلی میرزا مُلک آرا حاکم وقت مازندران از سال ۱۲۱۴ تا ۱۲۵۰ قمری داشته و مورد توجه و التفات و انعام وی بوده است، به همین دلیل ایشان این کتاب را برای او به رشته ی تحریر درآورده و به نام او موسوم کرده و به ایشان تقدیم نمود چنانکه خود گفته است:
((به تخصیص، این بنده صَمیم و فَدَویّ قدیم که لطف و انعام آن حضرت درباره حقیر، اَکمَل و جُود و احسانش اَشمل آمد...و چون حصول نعمت به یُمن دولت آن خسرو و والا نَهمَت شده و به برکت نام نامی آن خسرو عالم گیر به انجام رسید و هم این که آن حضرت را در انشا اشعار اَبکار که از نتایج افکار آن گزیده حضرت آفریدگار است به تلخص خسروی است او را به ((رساله خسرویه در تفسیر فاتحه)) موسوم ساخته، تحفه بارگاه عرش اشتباه و هدیه سُدَّه سنیه سِدره مرتبه نموده، مَرجوّ آنکه مقبول طبع اشرف دقیق پسند شده...)).
۶.سبک تفسیری این کتاب از سبک تفسیری ادبی، اخلاقی و عرفانی پیروی نموده است چنانکه کاشفی سبزواری دارای همین شیوه است.
۷.این رساله مشتمل بر یک خطبه، یک مقدمه، سه مقصد و یک خاتمه است.
۸.نسخه ی خطی آن در ۲۶۱ برگ به ابعاد ۱۹۰×۱۳۴ پیلی مار، دارای جلد مقوایی با روکش تیماج قهوه ای تیره ایت که در وسط هر یک از لَت های آن یک ترنج و دو سر ترنج ضربی با نقوش گل و بوته اسلیمی حک شده است.
۹.خطوط آن اغلب با نستعلیق خوش تحریری است ولی آیات، احادیث و عبارتهای عربی به خط نسخ پخته ای نگارش شده است.
۱۰.جنس کاغذ این کتاب فرنگی الوان (آبی) و نخودی است که این نوع کاغذ از روسیه به ایران وارد میشده است.
۱۱. مرکب تحریر رساله اغلب از مشگی استکه حسب مورد از دور رنگ شنگرف و لاجورد استفاده شده است.
۱۲.مهرها: در روی برگهای ۲ و ۱۸۰ نقش مهر چارگوش با متن ((الهم صل علی محمد و آل محمد)) آمده است که به خط ثلث زیبای حکامی شده است.
۱۳.نسخه خطی این کتاب در کتابخانه ی شخصی مرحوم حجت الاسلام شیخ احمد احمدی فیروزجایی [پریجایی] قرار داشت.
💠#بازنگری
🖊#محسن_داداش_پور_باکر
۱۴۰۳/۰۵/۲۱
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3256
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
💥#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
فرادید نوشت : سندی که در اینجا ملاحظه میکنید، بخشی از دفترچۀ ثبت دریافتیهای یکماهۀ کارمندان وزارت جنگ در سال ۱۳۳۳ قمری (سال ۱۲۹۳ شمسی) است. در این سند که به دوران سلطنت احمدشاه قاجار مربوط است، فهرست دریافتی کارکنان دوایر مختلف زیرمجموعۀ این وزارتخانه ذکر شده است؛ از روسای دوایر گرفته تا منشی و مترجم و پیشخدمت و سرایدار.
یکی از نکات جالب توجهی که در این سند به چشم میخورد، اختلاف دوازده برابری میان بالاترین و پایینترین حقوق ثبت شده است. بالاترین حقوق در این سند مربوط به رئیس ادارۀ محاسبات است که ۲۲۱ تومان (۲۲۱۰ قران) دریافتی ماهانهاش بوده و پایینترین حقوق نیز به مستخدمین و سرایدارها مربوط است که ماهیانه ۱۰ تومان دریافت میکردهاند. حقوق کارمندان میانرتبه مثل منشیها، مترجمها یا افراد نظامی اعم از سواره نظام یا پیادهنظام نیز حدودا بین ۶۰ تا ۷۰ تومان بوده است.
اما برای درک بهتر اینکه این میزان حقوق واقعا در زمان خودش کم بوده است یا زیاد، باید به اسناد دیگر مربوط به آن دوران (مثل مبایعهنامهها یا عقدنامهها) رجوع کنیم که قیمت برخی اقلام در آنها ثبت شده است.
برای مثال در یک عقدنامۀ مربوط به سال ۱۳۳۷ قمری (۱۲۹۷ شمسی) قیمت یک باب خانۀ روستایی مبلغ ۳۰ تومان ذکر شده؛ در همین سند قیمت هر راس گوسفند ۱ تومان و قیمت هر مثقال طلا نیز معادل ۱ تومان قید شده است. البته بر طبق اسناد دیگر، قیمت خانههای بزرگ و اعیانی در شهرهای بزرگ مثل شیراز و تهران در همان زمان به ۶۰۰ تومان هم میرسیده است. اما با این وجود باز هم به نظر میرسد میانگین دریافتی کارمندان وزارت جنگ در زمان خودش بسیار قابل توجه بوده است.
اما برای درک بهتر اینکه این میزان حقوق واقعا در زمان خودش کم بوده است یا زیاد، باید به اسناد دیگر مربوط به آن دوران (مثل مبایعهنامهها یا عقدنامهها) رجوع کنیم که قیمت برخی اقلام در آنها ثبت شده است.
https://www.khabaronline.ir/amp/1749922/
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3260
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
فرادید نوشت : سندی که در اینجا ملاحظه میکنید، بخشی از دفترچۀ ثبت دریافتیهای یکماهۀ کارمندان وزار
📝استاد حامد ابراهیم زاده بازگیر:
شب چهارشنبه ۲۶ محرم الحرام سنه ۱۳۲۲ [ ۲۳ فروردین ۱۲۸۳ خورشیدی] خواب دیده شد که ۹ سال دیگر قطع وظایف خواهد شد.
📌استاد ابراهیمیان:
وظایف، جمع وظیفه یکی از معانی وظیفه، حقوق دولتی هست.
۹ سال دیگر حقوق کارمندان قطع می شد.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚واژهنامه دیوانی در عصر قاجار
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3259
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#علما
📚منابع خطی و مولفان صاحب اثر در مناطق بندپی، سوادکوه، دودانگه ساری، چلاو و دشت سر آمل از عصر صفوی تا انقلاب اسلامی ایران که در پژوهش ادملاوند مورد رویت یا تحقیق و پژوهش قرار گرفت عبارتند از:
📝۸۶ نام از علمای به نام از طوایف مختلف که نویسنده و صاحب اثر خطی می باشند.
📌این اسامی برای نخستین بار در پیامرسان ایتا در کانال پژوهش ادملاوند منتشر میشود.
🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند.
در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت.
💌چاپ و نشر مطالب #بدون_نام بردن از منبع#پژوهش_ادملاوند مجاز نیست.
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📚منابع خطی و مولفان صاحب اثر بندپی،سوادکوه،دودانگه ساری،چلاو و دشت سر آمل از عصر صفوی تا انقلاب اسلامی که در پژوهش ادملاوند مورد رویت یا تحقیق و پژوهش قرار گرفت عبارتند از:
۱/میرزاعلیقلی بن محمد اقبال چلاوی
۲/قاسم نودهی دشت سری #آملی
۳/ملانورعلی کِرد بن ملامحمد
۴/ملاآقابابابیک باکر بن جانی سلطان
۵/ملامحمد #مقیمی
۶/میرزاعباسعلی فکچالی [میرزای سرتیب عبدالحسین خان حلالخور]
۷/ملابابای فیروزجایی،عصرناصری
۸/علامه جعفر بن میرزامحمد #پریجایی مازندرانی
۹/میرزامحمدباکری پاشاکلائی
۱۰/میرزاغلامحسین باکری پاشاکلایی
۱۱/میرزاشریف #گاوزن بن ورداسب بندپئی
۱۲/میرزاکاظم #سماکوش بندپئی بن جمال
۱۳/درویش مهراب پاشا مازندرانی
۱۴/شیخ جعفر ملشاه #ملکشاهی، عصر زندیان
۱۵/عارف محمدفاضل باکر ادملائی
۱۶/ملا بهرام باکر ادملائی
۱۷/سیدشمس الدین بندپئی
۱۸/نظرحاجی فکچالی
۱۹/ ملااسماعیل #باکر بندپئی
۲۰/ملاعزیزالله یوک بندپئی
۲۱/عالم #سیدکربلائی آقا کوچک زاده ادملایی
۲۲/شیخ حسین سلیمان تبار بن آخوندملاعلی معروف به مدیر
۲۳/شیخ ابوالحسن علامه
۲۴/شیخ ملامحمدجان علامه
۲۵/شیخ عبدالصمدگرجی نشلی بن ملایداله بندپئی
۲۶/شیخ حیدرمهدوی #شیادهی بندپئی
۲۷/شیخ لطف الله طاهری خشرودپی
۲۸/شیخ جلال الدین علامه حائری مدفن امامزاده قاسم بابل
۲۹/شیخ حسین مجتهد پریجایی از اساتیدمدرسه علمیه #پادشاامیر
۳۰//شیخ محمداحمدی پریجایی بن شیخ حسین مجتهد پریجایی
۳۱/شیخ میرزا محمدنجفی پریجایی بن آیت الله شیخ محمدباقرصفایی
۳۲/سیدعلی موسوی #دیوایی مدفن خواجه ربیع مشهد
۳۳/سیدجمال الدین موسوی دیوایی
۳۴/حاج شیخ حسین نجفی دیوایی
۳۵/شیخ حسین ملکشاهی
۳۶/شیخ محمدنجفی بن آیت الله شیخ حسین نجفی
۳۷/آخوندملاحبیب الله حاجی #فکچالی بن عباسقلی
۳۸/آخوند ملاحبیب الله صالحی عمران دیوایی
۳۹/شیخ محمدتقی مومنی بن شیخ غلامعلی مدفن باییکلا
۴۰/آخوندملاعلی فیروزجاییان بن ملاعباسعلی
۴۱/شیخ علی روحی بن ملاعلی اکبر فیروزجایی مدفن #شیخ_موسی
۴۲/شیخ یعقوب #گرجی نشلی بن ملاخلیل
۴۳/شیخ حسین ملکشاهی
۴۴/شیخ علی اکبر احمدی فیروزجایی بن شیخ موسی
۴۵/ملاعبلسقلی #سفیدتوری بن کربلایی علی بابا
۴۶/سیدعبدالحمید ابراهیمیان شیاده بن سیدمصطفی
۴۷/سیدعلیجان حسنی بن سید حبیب الله بورا
۴۸/شهیدسید حسین مهدوی بن حاج علیجان شیادهی
۴۹/سیدعبدالمطلب ابراهیمیان بن سیدصادق
۵۰/مجتهد شیخ حسین جایمند بن ملامحمدهادی دیوایی
۵۱/شیخ مهدی احمدی فیروزجایی بن ملااسحاق
۵۲/عالم،شاعر شیخ محمدحسن برهانی بن شیخ فضل الله علامه ی قاسمی
۵۳/شیخ مرتضی گرجی بن ملامحسن بن ملاعبدالرحیم گرجی بندپئی
۵۴/شیخ محمدصالح علامه بن فضل الله قاسمی مدفن دارالسیاده مشهد
۵۵/ شیخ علی علامه کربلایی بن شیخ فضل الله علامه #بندپئی
۵۶/آخوندملامحمدتقی پریجایی بن دوست محمد، هم دوره ی شیخ کبیر
۵۷/سیدمحمودحسینی شیادهی بن سیدبابایوسف
۵۸/شیخ فضل الله فاضلی بن ملاابراهیم سفیدتوری مدفن امامزاده سیدمهدی کروب #مقریکلا
۵۹/شیخ محمدحسن ناطقی پریجایی، اوخر قاجار
۶۰/آخوندملارضاعلی تیربندی بن کربلایی حسینقلی #امیردهی بندپئی مدفن امامزاده شاهزاده رضا
۶۱/شیخ محمدمجتهدلداری بن سلیم، صاحب فتوا
۶۲/شیخ عبدالرسول مازندرانی ساکن تهران
۶۳/آخوندملاعلی نشلی بن سلیمان سلطان نشلی، اواخر #قاجار
۶۴/شیخ حسین احمدی حاجی بن ملااحمدعلی پریجایی بندپئی، مدفن پاشاامیر
۶۵/شیخ محمدباقر صفایی فیروزجای نجفی بن ملاجعفر مدفن خانه اش در پریجا
۶۶/سیدحسین فقیه بن سیدابراهیم شیادهی، اواخر قاجار و مدفن نجف
۶۷/ملاحاج آقافیروزجایی بن ملااحمدعلی، نویسنده ی ۷ نسخه #قرآن
۶۸/ملافرج الله صورتی بن ملابابا، عصرناصری
۶۹/ملاعلی اکبرفیروزجایی بن ملاجانعلی داغمه چی، مدفن شیخ موسی
۷۰/آخوندحاج ملامحسن گرجی بن حاج کرمعلی، عهد قاجار و مدفن نشل
۷۱/شیخ محمدتقی فیروزجایی بن شیخ احمد، اواخر قرن ۱۳
۷۲/آخوندملاحیدرعلی #پاشا بن درویش علی اکبر، متولی باشی آستان نظام الدین
۷۳/شیخ حسین فاضل بن شیخ محمدحسن علامه بندپئی، عهدقاجار
۷۴/ملاجعفرقلی #فیروزجایی بن ملایعقوب کاشیکلایی
۷۵/ملامحمدجان علامه قاسمی بن شیخ محمدحسن علامه،مجتهد عهدقاجار
۷۶/شیخ فضل اله علامه قاسمی گروی بن شبخ محمدحسن بندپئی، مدفن کربلا
۷۷/ملافتح الله باکر #ادملائی، عصر نادرشاه،نویسنده قرآن با طلا و مدفن کربلا
۷۸/ملامحمداسماعیل بن ملاجانعلی داغمه چی کاشیکلایی، اواخر قاجار
۷۹/ملاسلیمان فیروزجایی حاجی بن ملافضلعلی
۸۰/شیخ فضلعلی فیروزجایی حاجی بن ملاسلیمان
۸۱/شیخ معین الدین علامه قاسمی #گروی
۸۲/سیدیوسیف شیادهی بن سید ابوالحسن
۸۳/شمس الدین محمدفیروزجایی بن محمدزمان
۸۴/آخوندملارضاقلی فیروزجایی بن احمدعلی کدخدا
۸۵/شیخ محمدحسن علامه قاسمی بن علیمحمد، اوایل قاجار،مدفن کربلا
۸۶/ملامحمدحسن بندپئی،عهدناصری
۸۷/و...
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3261
#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
پژوهش اِدمُلّاوَند
📚منابع خطی و مولفان صاحب اثر بندپی،سوادکوه،دودانگه ساری،چلاو و دشت سر آمل از عصر صفوی تا انقلاب اسل
ح نوروز شفیع تبار سماکوش:
با سلام و صبح بخیر
از آقامیرزا کاظم سماکوش( شماره ۱۲) اطلاعات بیشتری هست.؟ نام کتابش چیست؟ در چه موضوعی ؟ با تشکر
Mohsen Baker:
سلام علیکم
مرحوم ملامیرزا کاظم سماکوش بندپئی بن جمال بنابر گزارش ملانورعلی کِرد بن ملامحمد و همچنین ملا اسماعیل باکر وی در سنه ۱۰۲۰ قمری در قید حیات بوده است و ساکن روستای لمسوکلا بندپی شرقی میباشد.
نامش میرزاکاظم صمکوش بندپئی تحریر شده و وی صاحب کتاب التواریخ دانسته اند. پدرش جمال سماکوش در سماکوش محله ی فعلی صاحب مکتب بوده است.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3261
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
📚منابع خطی و مولفان صاحب اثر بندپی،سوادکوه،دودانگه ساری،چلاو و دشت سر آمل از عصر صفوی تا انقلاب اسل
استاداکبرشکری کِرد:
سلام برادر عزیز جناب داداشپور. اگه لطف کنی چند کتاب در خصوص حاکمان محلی بندپی از دوره شاه حسین صفوی تا زندیه معرفی کنی بسیار ممنون میشوم. درود اکبر
Mohsen Baker:
✍سلام
پاسخ شما در پژوهش ادملاوند منتشر شده است.
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3261
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
📑#پژوهش_ادملاوند
@edmolavand
📚#آوات_قلمܐܡܝܕ
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─