eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
389 دنبال‌کننده
10.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
212 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی وفرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان: #آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۵۱۹۱۴ 📜توضیحاتی پیرامون آخوند ملا نجف لزوری ✍این اثر فاخر و ارزشمند برای نخستین بار توسط اینجانب محسن داداش پور باکر در شهرستان ورامین روز سه شنبه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۹/۰۷ مورد خوانش قرار گرفت. ◻️دارنده و مالک این اثر خطی که از اصالت به روستای لزور فیروزکوه میرسد ادعا نمود که این کتاب از آن نیای ایشان بوده است. اما وی هیچ اطلاع و یا معلوماتی از شجره ی خانوادگی مولف نداشت. وی اما از هرگونه نمایه برداری، اسکن و یا فتوکپی از این کتاب خطی ممانعت نمود و اذنی صادر نشده است. بنابراین به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 🔲مشخصات ظاهری کتاب عبارتند از: ابعاد ۱۵ × ۲۰ تعداد صفحات موجود ۵۷ صفحه با دو خط متفاوت و دارای حاشیه نویسی در ۲۴ صفحه بصورت نامنظم و با خط شخص ثالث به نام ولد . شوربختانه صفحات دارای شمارگان نیست. صفحات نخست کتاب امحا گردیده و موجود نیستند. ۵۷ صفحه ی موجود این اثر به رنگ دودی و فرسوده شده است بنحوی که دچار تیرگی، خوردگی، فرسودگی قابل ملاحظه ای دارد. برخی از صفحات بدلیل فقدان پیوستگی بویژه عدم درج شمارگان در هر صفحه، در حال حاضر باهم در تعارض هستند. 🔲موضوع کتاب: کتاب دارای متون فارسی فراگیر ولی بعضا لغات مازنی بوده که با این وجود سطوح برجسته از آیات قرآن کریم و احادیث معتبر نیز استفاده شده است. در این اثر با ادبیات واضح از وقایع و اتفاقات در فیروزکوه بویژه روستای کهن لزور، اسامی برخی از مناطق ییلاقی بندپی، معدودی از طایفه در بندپی، گذری بر سمنان و توجه ی ویژه به حضرت حاجی شیخ موسی ره مدفن جنوب بندپی شرقی بابل گردیده است. در برخی از صفحات اشکال پیکر انسان، حیوانات و اشجار نیز مشاهده شده است. همچنین نکارنده از علوم غریبه بویژه عظام، رماد و از اعداد جَبر نیز بهره برده است. ✍در صفحه ی آخر نگارنده می نویسد: {...فی شهر شعبان المعظّم فلسنه ۱۲۱ [سال ۱۱۲۱ قمری] کتبه اقل الطلاب لزور ملانجف غفرالله ...[ناخوانا] لوالدیه و لمن له حق علیه تمّت بعون الله} 📌نکته ی قابل اهمیت آنکه چند نسخه [ظاهرا از صفحات همین کتاب با همان نگارش و خطوط] منفک شده در نزد افراد دون این شخص [مالک فعلی کتاب در ورامین]، در زمان دیگری در مهدی شهر سمنان، دودانگه ساری و حتی در آمل نیز مشاهده شده است که مجموع آن اوراق یازده برگ بوده است. به نظر می رسد که این اوراق از بدلایل نامعلوم منفک شده اند که دلایل آن نامشخص می باشد. در بسیاری از صفحات در لابلای گزارشات مولفین بدلیل شیوه ی نامناسب نگهداری کتاب در طول زمان افتادگی و عدم وضوح رخداده است که در حین خوانش ناگزیر از عبارت ...[ناخوانا] استفاده کردیم. در مراحل خوانش از همکاران جهادی و کارشناسان همیشه همراه نظرخواهی و مشورت گرفته شده است. 🕹در این کتاب چهار سجع مهر رویت شد: ۱/میرزا صادق بن تقی ۲/جعفرخان لزور ...[ناخوانا] ۳/میر شکرالله ...[ناخوانا] ۴/رضی الدین ...[ناخوانا] به نظر می رسد این آثار در زمان دیگری به این کتاب الصاق شده اند. 🔎در تحقیقات میدانی احدی از نام آخوند ملانجف لزوری مطلع نبوده و در پژوهش ادملاوند به اطلاعاتی پیرامون تولد، حیات، وفات و محل دفن این عالم منتج به حصول نتیجه معینی نشدیم. 🖊 ۱۴۰۳/۱۰/۰۶ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3925 🔴 به‌ منظور حفظ حریم شخصی، انتشار نمایه یا اصالت سند و یا نام دارنده ی این اسناد به خودشان واگذار شده است. 📙📘📓📗📒📕📔 📄 💌چاپ و نشر مطالب بردن از منبع مجاز نبوده و درج منبع الزامی است. 🟠با توجه به نسبی بودن علم تاریخ، این مطالب تا زمانی اعتبار دارد که سند اصیل و متقنی آن را نفی نکند. در صورتی که اسناد جدید و دارای اصالتی به دست آید که با مطالب موجود در این پژوهش تعارض داشته باشد، نگارنده بدون هیچ گونه تعصبی ، آن را خواهد پذیرفت. 🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است . ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
انتخاب دکتر کریمی فیروزجایی بعنوان پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور کشور 🔹آیین نکوداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور کشور با معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر با حضور عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار گردید. 🔹در این مراسم از دکتر علی کریمی فیروزجایی استاد تمام گروه زبانشناسی دانشگاه پيام نور بعنوان پژوهشگر برتر دانشكده ادبيات و زبان‌های خارجی تقدیر شد. چهارشنبه، ۵ دی ۱۴۰۳‌. @babolshahrebaharnarenj ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📣 پیام رهبر انقلاب به مناسبت میلاد حضرت مسیح (علیه السلام) 🔸اگر عیسی(علیه السلام) امروز در میان ما بود، حتی لحظه‌ای در مبارزه با سران ظلم و استکبار جهانی درنگ نمی‌کرد و گرسنگی و آوارگی میلیاردها نفر را که توسط قدرت های سلطه‌گر به جنگ سوق داده شده‌اند را تحمل نمی‌کرد. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
‍ 📜علی آباد هم شهر شده‼️ ✍باما همراه باشید در شرح قصه ی پرطمطراقی که گویای این است  چگونه علی آباد تبدیل به شهرگردید تا با تقابلی جالب و شنیدنی این مثل قدیمی را به سخره گیرد.  🎬 بزمی دیگر  را به تماشا می نشینیم : 📌کمتر کسی است که این مثل را نشنیده باشد " علی آباد هم شهر شده "  معنی ضرب المثل : اشاره کردن به کسی که امر بر او مشتبه شده و یا نادانسته و ساده انگارانه خود یا دیگری و یا امر کوچک و ناچیزی را بزرگ و مهم بداند و با غرور و رضایت بی جا به خود یا دیگری بنازد. 🔎حال ببینیم اصل این قصه از کجا آب می خورد، راستی  اصلا علی آباد کجا بوده و از چه زمانی به شهرتبدیل گردید؟! 📖علی آباد این قصه ی پرهیاهو همان قائم شهر فعلی می باشد  ؛ البته نه به این وسعت و بزرگی و زیبایی، درگذشته های دور در علی آباد  قهوه خانه بزرگی قرار داشت همراه با چندین اتاق برای اطراق مسافرین خسته از راه به همراه اِصطبل و طویله که برای چهارپایان تعبیه گردیده بود. اهمیت این قهوه خانه وابسته به  محل قرار گرفتن آن در این مسیر خاص و ویژه ای بوده است که در حاشیه ی جاده ای سنگ چین شده ای که بدستور  (جاده شاه عباسی) بنا گردید، 👈این مسیر پل ارتباطی دیگری بود برای مناطق سوادکوه، ساری، اشرف (بهشهر) همچنین بارفروش، مشهدسر (بابلسر) به این جاده متصل گردیدند تا بر اساس امکانات آن عصر از مسیر بهتر و شایسته ای بهره ببرند. 📌ناگفته نماند شاه عباس پس از احداث این جاده کاخ های مجللی را در اشرف (بهشهر) و (بابل) بنا نمود از آنجا که این قهوه خانه در مسیر کاروانها قرار گردیده بود محل استراحتی شد برای مسافران خسته از سفر، تا به استراحت بپردازند و نفسی تازه کنند. وجود این قهوه خانه در این جاده آن قدر اهمیت پیدا کرده بود که رفته رفته در حواشی آن کاروانسرا های  کوچک و بزرگ دیگری اضافه گردید، 📌پس از مدتی همین علی آباد مبدل به یک ده بزرگی گردید. در زمان مسافرت ناصرالدین شاه گزارش از ۴۰۰ خانه را داده اند... . 📌حال و هوای منطقه ای که ده علی آباد مثل دیگر مناطق شمال کشور مرطوب و پرباران بود، همانند دیگر مناطق مازندران زیبا و دلنواز بود. 📌بسیاری از افرادی که در علی آباد سُکنی داشتند در گشت و گذار به مناطق دیگر با صلابت و غرور هر چه تمام خود را علی آبادی معرفی می نمودند، از زیبایی و آب و هوای خوب آن دم می زدند افرادی که علی آباد را نمی شناختند در حسرت دیدن لحظه شماری می نمودند و در حاشیه تنگ حسادت دست و پا می زدند. ✍در ابتدای ۱۳۰۰ شمسی باز هم اوضاع به وفق مراد علی آبادی ها رقم خورد به جهت جایگاه خاص و برنامه های آتی کشور در جدیدترین تقسمیات جغرافیائی علی آباد نام شهر را به خود گرفت و به علت قرار داشتن در کنار جاده شاه عباسی بدستور پهلوی اول نام آن به شهر شاهی انتخاب گردید. 📌رسیدن به این جایگاه مورد تعجب خیلی ها قرار گرفت و به مذاق گروهی که مربوط به مناطق دیگر بودند، خوش نیامد. چه بسیار افرادی  که وجه خاص علی آباد را می دانستند  این بار حیله و مکر  آنها به بار نشست با طنز و طعنه میگفتند : "علی آباد هم شهر شده!"، طولی نکشید همین علی آباد دارای راه آهن، صنایع عظیم نساجی، گونی بافی و شرکت های صنعتی متعدد گردید از طرفی با مدیریت شهری جدید تولید محصولات کشاورزی و بازرگانی ارتقاء یافتند و سبب بالندگی این منطقه گردید تا به عنوان یکی از رُقبای سرسخت در تقابلی شگرف در برابر شهرهای مطرح و صاحب نام استان مازندران قرار گیرد. ◻️حالا میتوان گفت راستی راستی که علی آباد هم شهر شده!» 🔲تهیه و تنظیم : 🖊 ۵ دیماه ۱۴۰۳ https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3926 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌صمیمانه از حسن نظر شما تشکر میکنم. ارادتممد محسن داداش پور باکر
💌صمیمانه از حسن نظر شما تشکر میکنم. ارادتممد محسن داداش پور باکر
پژوهش اِدمُلّاوَند
﷽ن و القلم و ما یسطرون 📩شناسه ۱۴۰۳۱۰۰۲۲۱۴۸ 📜#خوانش 📄#انجامه #لزور #خمده #آسور #فیروزکوه #اسفنجان
✍ارسالی مخاطبین: 📩شجاع |...... | لینک این روستا ای داره و اصالتا به کردهای سنندج میرسیم که زمان جنگ دو برادر به نام های شجاع و اسفندیار بودند و در زمان فعلی فامیلی کل افراد شجاع یا اسفندیار است و اگر از نظر علمی پیگیری کنید دی ان ای مردم لزور و کردهای سنندج بینهایت بهم نزدیک هستند من خودم اصالتا هم پدر هم مادر و تمام اجدادم اهل این روستا هستند. 📩علیرضا | ...... | لینک من هر سال به لزور مسافرت میکنیم یکبار با پدربزرگ از سنگ های امام زاده خوشنام بالا رفتیم.پدر بزرگم به نام حاج خلیل اسفندیار در شکرم باغ داره و تابستون ها ما به انجا میرویم. 📩م جعفری |...... | لینک لزوریم اما هرگز لزور رو ندیدم.ارق خاصی به لزور دارم چون جدم از لزور بود. لزور زیبا و خواستنی ست. 📩شجاع |...... | لینک روستای من لزور روستای با اصالت و فرهنگی هستش و با هر کسی همون طور رفتار میشه ک با طبیعتمون رفتار میکنه. احترام ب آیین و سنن و طبیعت لزور 📩م قاسمی |...... | لینک پژوهشگر محترم جناب داداش پور باکر انصافا از تلاش تون ممنونم. دمتون گرم و نفستون برقرار. حالم حال اومد وقتی از اتفاقات خیلی قدیمای روستای نازنین لزیر مطلع شدم. اصلا خیلی مشتاق به پیگیری و هیجان بیشتری برای دریافت اطلاعات تاریخی پیدا کردم. آقا سپاس و عالی https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3925 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📜کُوفته زنی یا فُکو زنی در مازندران آهه سرپوش یا کمل سر یا گاله سرپوش! ✍در گذشته‌های نه چندان دور که بام پوش‌های حلبی و رنگارنگ امروزی نبود، مردم مازندران و گیلان و بخشی از گلستان با توجه به اقلیم بارانی بام پوشی ساده و بسیار کار آمد ساخته بودند. 📌کُوفته (فُکو) از گالی یا ساقه برنج ساخته میشد، قسمت بالایی ساقه برنج با مهارتی خاص بسته می شد و سپس به صورت ردیفی بر روی سقف و زیر نوار چوبی سربندی‌ها قرار می گرفت تا از نفوذ باران و برف به خانه و انبار جلوگیری کند. 📌نوارهای چوبی روی سقف هم گاهی به جای چوب با لوله‌هایی که در حاشیه تالاب وجود داشت بسته میشد. 📌امروزه همچنان در برخی مناطق از کوفته یا فکو استفاده می شود، البته برای حفظ سنت و جنبه ی زیبایی کاربرد بیشتری دارد. 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏛کاروانسرای تی. تی ، روستای بالارود ‌‌‌‎‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‎‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از نگارخانه ادملا
29.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یادش بخیر قدیما🥺 فقط ازش یه خاطره مونده🤨🤨
دانلود+دعای+فرج+علی+فانی (1).mp3
2.71M
🍂 به امید خدا هر شب دسته جمعی جهت تعجیل در فرج مولامون (عج) دعای فرج میخونیم .. میدونید که امام زمان منتظر دعای خیر ما هستن ..🥺🌱 🍂 🍃🍀🎧🎼آوای زیبای :مادر ... 🍃🍀🎤علی رزاقی... ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ❤️ 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ @edmolavand 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔲فرهنگ عامه زنده نگه داشتن باورهای مردمی پیشینیان/ فرهنگ عامه یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ هر جامعه است. ✍فرهنگ عامه در یکی از دو مفهوم زیر به کار می‌رود: فرهنگ مردمی (popular culture) فولکلور (folklore) 📌یکی از کهن‌ترین گونه‌های ادبیّات و هنر به عنوان پایدارترین جلوه‌گاه باورهای آدمی، آن، ادبیّات عامّه است. زبان ساده، لحن عامیانه، باورها و اعتقادات و لغات و اصطلاحات محلّی از بارزترین ویژگی‌های ادبیّات عامّه است. با مطالعه در این نوع ادبیّات، علاوه بر به دست‌آوردن اطّلاعاتی در زمینة جامعه‌شناسی تاریخی، می‌توان به بررسی گذشته و شناخت باورهای مردم و روش زندگی آنان پرداخت. فرهنگ عامه یا همان فولكلور به مجموعه‌ای از دانستنی‌ها، باورها و رفتارها اطلاق می‌شود كه در بین توده مردم، بدون در نظر گرفتن فایده‌‌های علمی و منطقی آن، سینه به سینه و نسل به نسل به صورت تجربه‌های زندگی به ارث رسیده باشد. ◻️واژۀ فولکلور نخستین بار در ۱۸۴۶ میلادی، توسط « دابلیو. جی. تامز W.J.Thoms در نوشته‌ای که با نام مستعار « امبروز مرتن Ambrose Merton امضا شده بود، به‌کار رفت و چندی بعد مقبولیت عام یافت. در ایران اول‌بار در یک سخنرانی در اسفند ۱۳۱۴، اصطلاح « فرهنگ عامه » را به‌جای فولکلور به‌کار برد. 📌فولكلور Folklore مركب از دو كلمه است Folk، به معنی مردم، گروه، قوم و خویش، ‌ملت، عوام و توده مردم و lore، به معنی دانش، ‌معرفت و دانستن است. بنابراین واژه فولكلور را می‌توان به « فرهنگ و دانش عامه » یا « اشعار و افسانه‌ها و آداب و رسوم و باورهای مردم » ترجمه كرد. فرهنگ عمومی ‌یا « فولکلور » یكی از اجزای سازنده فرهنگ است . همه فرهنگ‌های شناخته شده در جهان، چه در جامعه‌های ابتدایی و روستایی كه تكنولوژی و ابزار كار ساده و ضعیف دارند و چه در جامعه‌های پیشرفته و صنعتی كه از تكنولوژی پیچیده و ابزار نیرومند برخوردارند، واجد فرهنگ عامه می‌باشد و صورت‌هایی از آن را به كار می‌برند. 📌فرهنگ عمومی‌، جزیی از سنت‌های آموخته انسان و از میراث اجتماعی جامعه اوست. بعضی، ادبیات شفاهی را فرهنگ عامه و خود فرهنگ عامه را مقوله ادبی یا هنری فرهنگ پنداشته‌اند. برخی دیگر، همه آداب و رسوم، سنت‌ها، آیین‌ها و جشن‌ها، ادب و هنر را در جامعه ابتدائی و روستایی و بازمانده آن‌ها را در جامعه‌های پیشرفته صنعتی كه به صورت شفاهی منتقل می‌شود، فرهنگ عامه دانسته‌اند . ادبیات عامه چه از حیث موضوع قصه‌ها و ترانه‌ها و چه از جنبه‌های دیگر، عمومیت محصول زندگی توده را می‌رساند. اغلب در كشورهای دور از هم كه به هیچ وجه، وسیله ارتباط بین افراد آن وجود نداشته، اشعار عامیانه‌ای هست كه از حیث مضمون و آهنگ، همانند می‌باشند. 📌تعریف و قلمرو فولکلور با این كه حدود ۱۵۰ سال از گزینش اصلاح « فولكلور » و معرفی آن به جهان علم و ادب می‌گذرد ولی هنوز در طول این مدت، تعریف « فولكلور » روشن نشده و میان دانشمندان اجتماعی و « فلكلریستها » درباره آن بحث و گفتگو و اختلاف سلیقه وجوددارد. « فولكلور » هم به بخشی از عناصر و مواد فرهنگ و هم به دانشی كه این مواد فرهنگی را بررسی و تحلیل می‌كند، اطلاق می‌شود. در این كه « فولكلور » جزیی از فرهنگ و پاره تكمیلی آن است، میان صاحب نظران اختلافی وجود ندارد، ولی در این كه فولكلور، كدام یك از جنبه‌ها و مواد فرهنگی را در بر می‌گیرد، میان آن‌ها اختلاف رای و عقیده وجود دارد. « ویلیام باسكام » یكی از مردم شناسان امریكایی، قلمرو فولکلور را به « هنر شفاهی‌» محدود می كند. از فرهنگ، تنها اسطوره‌ها، افسانه‌ها و قصه‌ها، ضرب‌المثل‌ها، چیستان‌ها، ترانه‌ها و تصنیف‌ها را در همه جوامع، چه ابتدایی و چه پیشرفته و صنعتی، فولکلور می‌خواند. 📌« باسكام » هنرهای تجمسمی ‌و نمایشی، موسیقی، پوشاك، پزشكی، رسوم و معتقدات اقوام را جزء « هنرهای شفاهی » یا فولکلور بشمار نمی‌آورد و آن‌ها را اجزایی از فرهنگ اقوام می‌داند كه وظیفه مردم شناس یا مردم نگار است كه آن‌ها را مطالعه و بررسی می کند. تعبیر « باسكام » از فولکلور به « هنرهای شفاهی » كاملاً با تلقی دیگران از آن به « ادبیات عامه » تطبیق می‌كند. بعضی دیگر، دامنه فولکلور و قلمرو و تحقیق آن را وسیعتر دانسته، به آن « فرهنگ قومی » یا « فرهنگ عامه » كه همه عناصر و پدیده‌های فرهنگ ابتدایی یاروستایی را شامل می‌شود، اطلاق كرده‌اند. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📌در این گروه از دانشمندان و صاحب‌نظران، همه سنت‌ها و آداب و رسوم اقوام ابتدایی و روستایی یا بازمانده آنها را در جامعه‌های پیشرفته صنعتی كه شفاها منتقل می‌شود، فولکلور دانسته اند. ◻️«» ایران شناس دانماركی، اصطلاح فارسی « علم انتقال عوام » را در برابر كلمه « فولکلور » انتخاب و در مقاله‌ای زیر همین عنوان، آن را چنین تعریف كرده است : «از علومی‌كه در این قرن اخیر در فرنگستان نشو و نما یافته، یكی هم علم اساطیر و به عبارت دیگر، علم انتقال افسانه‌ها در میان عوام است. این علم عبارت است از تبع عادات آیین های قدیم، عقاید باطل، خرافات وسواس و رسوم روزهای عید و همچنین تحقیق كردن حكایات، افسانه ‌و روایتهای افسانه آمیز قدیم ملتهای دنیا » ◻️بعد زمانی فولکور فولکلور در زمینه بعد زمانی باید در زیر سنگ آسیای زمان، خرد و نرم شود. و با گذشت زمان، از طریق واسطه‌های انتقال شفاهی یعنی فرد و جمع، نسل به نسل بگذارد و ادامه یابد . قدمت و كهنگی عناصر آن تنها عامل برای تشخیص ماهیت آن نیست؛ هستی كنونی فولكلور نیز ماهیت و چگونگی آن را نشان می‌دهد. مثلاً یك شعر مردم پسند یا یك شوخی یا یك طنز و لطیفه سیاسی و اجتماعی كه در زمانی مناسب با وضع و موقعیت خاص آن زمان و جامعه در میان گروهی اجتماعی با طرزی هنرمندانه ساخته و بكار برده می‌شود، فولكلور است. مهم نیست كه از چه تاریخ، این شعر یا شوخی بدین گونه بكارفته یا سابقه تاریخی و خصوصیت سنتی آن به چه زمانی می‌رسیده است. ◻️فولكلور و مردم‌شناسی مرزبندی بین فولكلور و مردم‌شناسی نه مقدور است و نه لازم؛ اما بین این دو پیوند تنگاتنگی وجود دارد. قبل از جنگ بین‌الملل اول به دلیل تفكیك خاصی كه بین سنن اقوام و گروه‌های ساده و ابتدایی و رسوم عامیانه شهرها و جوامع متمدن خصوصاً در جوامع اروپایی صورت می‌گرفت؛ مردم‌شناسی را علمی می‌دانستند كه گروه‌های ساده و ابتدایی و فاقد خط را مورد مطالعه قرار دهد و فولكلوریست را كسی می‌دانستند كه مراسم و سنن و هنر عامیانه جوامع متمدن و صاحب خط را مطالعه كند؛ اما بعد از جنگ بین‌الملل دوم مردم‌شناسان، دامنه تحقیقات خود را به شهرها و جوامع متمدن هم كشاندند. 🔲نمونه‌هایی از فولكلور ایرانی ترانه‌ها، مثل‌ها، چیستان‌ها، لالایی‌ها، دوبیتی‌ها، افسانه‌ها و … بخش مهمی از فرهنگ عامه یا فولكلور ایرانیان بوده است. ترانه در ایران كهن جای ویژه‌ای داشته و هر زمان كه رویدادهای مهم تاریخی روی داده است، مردم به‌ وسیله همین ترانه‌ها، احساسات درونی خود را بازگو كرده‌اند و عشق و نفرت خود را نشان داده‌اند. ترانه‌ها، همچون دیگر مقوله‌های ذهنی جامعه، نه تنها نمونه‌ای هستند از زبان، طرز بیان مردم و ذوق و اندیشه‌ی آنان كه وابسته به معیشت و شیوه تولید است؛ بلكه نشانگر واقعیت‌های زندگی و نیازها و آروزهای مردمانی است كه در ایران پهناور با زبان‌ها و گویش‌های گوناگون رواج دارد. لالایی که آواز مادران و دایگان برای خواباندن كودك شیرخواره است، به نوعی فولكلور قلمداد می‌شود؛ كلمات ساده و بی‌پیرایه‌ای كه بیان كننده عادی‌ترین موضوع‌های خودمانی و ذوقی زندگی است و وقتی بر زبان مادری جاری می‌شود با جوهری از عشق و احساس همراه می‌گردد و نخستین ارتباط كلامی را با كودك ایجاد می‌كند. این لالایی‌ها نسل به نسل بین افراد، سینه ‌به ‌سینه منتقل شده‌اند. آنچه از کتب مختلف در این زمینه استنباط می‌شود این است که مرز روشن و دقیقی میان فرهنگ عامه و فرهنگ توده‌ای وجود ندارد در بعضی از کتاب‌ها از اصطلاح فرهنگ عامه برای نشان دادن فرهنگ عموم افراد جامعه استفاده می‌شود و در بعضی دیگر از اصطلاح فرهنگ توده‌ای استفاده می‌شود و هر دو اصطلاح یعنی فرهنگ عامه یا Popular Culture و فرهنگ توده‌ای یا Mass Culture برای نشان دادن اموری که به عموم و توده مردم مربوط می شوند به کار می‌روند. 📌در برخی از تعاریف بر نقش نظام سرمایه‌داری و رسانه‌های گروهی در گسترش و شکل‌گیری فرهنگ عامه تاکید شده است و برخی نیز آن را در برابر نگاه‌ها و رویکردهای نخبه گرایانه به فرهنگ قرار می‌هند یعنی آنچه که به عده کثیری از مردم و نه نخبگان مربوط می‌شود. بحث درباره فرهنگ عامه ایده جدیدی نیست و ریشه در برخی از نوشته‌های پاسکال و مونتنی در سده‌های شانزدهم و هفدهم دارد. 📌 در کتاب خود با عنوان روانکاوی فرهنگ عامه، فرهنگ عامه را برای اشاره به رفتا‌رها و تجربیات عده کثیری از افراد در یک فرهنگ ملی در نظر می‌گیرد. https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
◻️فرهنگ توده‌ای: واژه‌ای با دلالت منفی که برای بیان فرودستی کالاهای متکی بر فرهنگ سرمایه‌داری به مثابه تقلبی، دستکاری شده و فاقد رضایت بخشی استفاده می‌شود. این مفهوم قدرت خود را مدیون تضاد آن با فرهنگ والا و یا به اصطلاح فرهنگ مردمان اصیل است. (بارکر،۷۹۶:۱۳۸۷) ◻️فرهنگ عامه‌پسند: متون عمومی گسترده وعام. معانی و اعمالی که مخاطبان عام تولید می‌کنند. به منزله مقوله سیاسی، امر عامه‌پسند عرصه قدرت و مشاجره بر سر معنا است(همان). 📌اهمیت اجتماعی فرهنگ عامه در دوره معاصر بر اساس نزدیکی هویت آن با ایده فرهنگ توده‌ای قابل تصور است. پیدایش رسانه‌های جمعی و افزایش روند تجاری شدن فرهنگ و اوقات فراغت منجر به مسائل، علایق و بحث‌هایی شد که هنوز هم مطرح هستند. بسط ایده فرهنگ توده‌ای که از دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ به طور بارزی قابل رویت بوده است یکی از منابع تاریخی موضوع‌ها و دیدگاه‌های فرهنگ عامه محسوب می‌شود. (استریناتی،۲۳:۱۳۸۴) ◻️ریموند ویلیامز درباره فرهنگ عامه می‌نویسد: واژه عامه از دیدگاه مردم و نه افرادی که در صدد به دست آوردن امتیاز یا قدرت برای کنترل آنها هستند لحاظ می‌شود. فرهنگ عامه نه با مردم بلکه توسط سایرین تعریف می‌شد و هنوز مفهوم قدیمی‌تر را با خود دارد: کارهای پست‌تر مثلا ادبیات عامه و مطبوعات عامه که از مطبوعات حرفه‌ای متمایز محسوب می‌شوند و کارهایی که عمدا به قصد جلب حمایت آغاز می‌شوند مانند روزنامه‌نگاری عامیانه که از روزنامه‌نگاری دموکراتیک متمایز است یا سرگرمی عامیانه و همچنین مفهوم جدید فرهنگ عامه به عنوان فرهنگی که مردم آن را برای خودشان خلق کرده‌اند با تمام این‌ها متفاوت است‌. این فرهنگ اغلب با فرهنگ قومی اشتباه گرفته شده و به گذشته پیوند زده می‌شود اما در عین حال یک تاکید مدرن مهم است (همان،۲۴) 📌دهه‌های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ در مطالعه و ارزیابی فرهنگ عامه نقاط عطف مهمی به شمار می‌آیند. ظهور سینما و رادیو ، تولید و مصرف توده‌ای فرهنگ، ظهور فاشیسم و بلوغ دموکراسی‌های لیبرال در بعضی از جوامع غربی، همه در تعیین جهت بحث‌های فرهنگ توده‌ای نقش داشته‌اند (استریناتی۲۵). 📌مهم‌ترین ادعای نظریه جامعه توده‌ای این است که فرایندهای صنعتی شدن و شهری شدن عواقب مخربی دارند. (همان،۲۷) 📌فرهنگ توده‌ای همان فرهنگ عامه است که با شیوه‌های صنعتی تولید انبوه تولید و در بازار با سود به جمعیت انبوه مصرف کننده عرضه می‌شود. می‌توان گفت که این فرهنگی تجاری است که در یک سطح انبوه برای بازاری وسیع تولید شده است رشد این فرهنگ به معنی آن است که فرهنگ‌هایی که پولساز نیستند و نمی‌توانند برای بازار انبوه تولید انبوه داشته باشند نظیر هنر و فرهنگ بومی جایی برای ادامه حیات ندارند. (همان،۳۳) 📌مطالعات فرهنگی و فرهنگ عامه: این ایده که فرهنگ والا منبع ارزش‌ها و معناها و ایده‌های اصیل است و این تصور که فرهنگ توده‌ای مملو از چیزهای سطحی و زودگذر و مبتذل است در مطالعات فرهنگی سراپا مردود است. بر عکس در این جا برای نخستین بار مفهوم فرهنگ عامه و پیوند آن با روابط و مناسبات قدرت برجسته می‌شود. (محمدی،۸:۱۳۸۸) https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فرهنگ عامه نه نشئت گرفته از عامه یا طبقه کارگر یا پاره فرهنگی اصیل تلقی می‌شود و نه فرهنگی که صرفا توسط صنایع فرهنگ‌سازی سرمایه‌داری تحمیل شده بلکه موازنه‌ای مبتنی بر مصالحه بین این دو امر است. 👈به بیان دیگر فرهنگ عامه آمیزه تناقض آمیزی از نیروهای فروتر و برتر است هم تجاری است و هم اصیل. ویژگی آن مقاومت و ادغام است و هم شامل ساختار می‌شود و هم شامل کنش‌گری (استوری،۲۲:۱۳۸۹) فرهنگ توده‌ای قرابت معنایی بسیاری با فرهنگ عامه دارد. بدین معنا که از جانب منتقدان این فرهنگ‌ها، یعنی فرهنگ توده‌ای و فرهنگ عامه، هر دو به واسطه صنعتی شدن و شهری شدن ایجاد شدند و مبتنی بر تولید انبوه بوده و فرهنگ‌هایی تجاری می‌باشند. ◻️منتقدان فرهنگ توده‌ای: فرهنگ مردمی یا عوام پسند از این اصطلاح عموما برای توصیف پدیده‌هایی چون قطعات طنز، اکثر برنامه‌های تلویزیون و رادیو، رمان‌های فرمول‌وار مانند داستان‌های عاشقانه، داستان‌های پلیسی و داستان‌های تخیلی -علمی، موسیقی مردمی (راک،رپ،کانتری-وسترن و غیره) مد روز،مدهای زودگذر و ورزش استفاده می‌شود. به عبارت دیگر فرهنگ مردمی عبارت است از فرهنگی که از طریق رسانه‌های جمعی منتقل می‌شود و همچنین سایر ابعاد فرهنگ که عموما تعداد زیادی از مردم به شکلی مستمر آن‌ها را مصرف می‌کنند (آسا برگر،۱۴۹:۱۳۸۵) ◻️جامعه توده‌ای: منظوراز توده در نظریه‌های جامعه توده‌ای بیش از آن که به تعداد زیاد مردم مربوط شود به جدایی مفروض آنها از یکدیگر و احساس انزوا و بیگانگی اشاره دارد . از عناصر دیگر جامعه توده‌ای وجود نهادهای بسیار دیوان‌سالارانه روزمره‌ای است که افراد در آن احساس می‌کنند هویت شخصی خود را از دست می‌دهند. نظریه جامعه توده‌ای که نظریه پردازان علوم اجتماعی در اواخر سده نوزدهم آن را ارائه کردند میان تحول و گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن از یک سو و شکل‌گیری جامعه توده‌ای از سوی دیگر پیوند برقرار می‌کرد. (آسا برگر،۱۶۶:۱۳۸۵-۱۶۵) ◻️اصطلاح فرهنگ مردمی را نمی‌توان به سهولت تعریف کرد. برخی آن را به عنوان فرهنگ اشخاص عادی تعریف می‌کنند یعنی برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، صفحات و نوارهای موسیقی ،برنامه‌های رادیویی، غذاها،مدها، مجله‌ها و سایر پدیده‌هایی که نقش مهم در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. (آسابرگر،۱۷۴:۱۳۸۵) 📌شاید بتوان نظریه فرهنگ توده‌ای را به عنوان نظریه‌ای در نظر گرفت که رویکردهای نخبه‌گرایانه به فرهنگ آنرا ایجاد کرده است. رویکردی نظیر رویکرد آرنولد به فرهنگ که آن را بهترین اندیشه‌ها و گفته‌ها در جهان می‌داند و هر چیزی جز آن را پست و بی‌اهمیت تلقی می‌کند. و اما فرهنگ عامه (poular culture) در یک نگاه همچون فرهنگ توده‌ای فرهنگی تحمیل شده از جانب صنایع فرهنگ‌سازی سرمایه‌داری است و در نگاهی دیگر، فرهنگ عامه، فرهنگی خودجوش و فعال در نظر گرفته می‌شود. 📌همان گونه که اشاره شد استریناتی درکتاب خود با عنوان مقدمه‌ای بر نظریه‌های فرهنگ عامه، تمایز چندانی میان فرهنگ توده‌ای و فرهنگ عامه قائل نمی‌شود و در جایی از کتاب خود بیان می‌کند: اهمیت اجتماعی فرهنگ عامه در دوره معاصر بر اساس نزدیکی هویت آن با ایده فرهنگ توده‌ای قابل تصور است. پیدایش رسانه‌های جمعی و افزایش روند تجاری شدن فرهنگ و اوقات فراغت منجر به مسائل، علایق و بحث‌هایی شد که هنوز به طور بارزی قابل رویت بوده است (استریناتی،۲۳:۱۳۸۸). 📌و در جای دیگری بیان می‌کند: می‌توان به سادگی اذعان داشت که فرهنگ توده‌ای همان فرهنگ عامه است که با شیوه‌های صنعتی تولید انبوه تولید و دربازار با سود به جمعیت انبوه مصرف کننده عرضه می‌شود. (همان،۳۳) . "فرهنگ عامه زنده نگه داشتن باورهای مردمی پیشینیان/ فرهنگ عامه یکی از پایه‌های اصلی فرهنگ هر جامعه است. 📚ذکر منبع در 👇👇 https://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/3927 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 📑 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب خطی دوره قاجار
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب خطی دوره قاجار
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب های قدیمی اهدایی به پژوهش ادملاوند
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کتاب های قدیمی اهدایی به پژوهش ادملاوند