#پژوهشگران
📜در حاشیه ی جلسه ی #سندخوانی و #سندشناسی
🗓۱۴۰۲/۱۰/۲۱
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#پژوهشگران
📜در حاشیه ی جلسه ی #سندخوانی و #سندشناسی
🗓۱۴۰۲/۱۰/۲۱
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پژوهشگران
📜در حاشیه ی جلسه ی #سندخوانی و #سندشناسی
۱۴۰۲/۱۰/۲۱
📹دکتر استاد ابراهیمیان
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#قدیم
📜در قدیم و قدیم تر، سختی جزی از زندگی بود
✍از #اقتضائات زمانه بود که:
🔹پیاده از شهرهای مازندران با پیمودن ۲۰ تا ۷۰ کلیومتر راه به روستا می رسیدند
🔸 در عمل کر زنی [به فتح کاف] با اسب برنج را از خوشه ها جدا می کردند
🔹 با گاو زمین را شخم می زدند
🔸 تاریکی شب را با نور شماله، شمع، فانوس و گردسوز سپری می کردند
🔹 با دَبِّه و سطل از چشمه به منزل برای مصرف روزانه خود آب می آوردند لوله کشی نبود
🔸 همه اهل خانواده مجبور به جمع آوری هیزم از صحرا برای امور روزانه خود بودند
🔹 تنبیه جزئی از روند علمی تربیتی مکتب خانه های قدیم بود که به مدارس راه یافته بود
🔸 با پای پیاده یا سواره بر اسب و قاطر عروس را به خانه بخت می بردند
🔹با مشقتی زیاد با دلو از چاه تا عمق بیش از ۱۰ متر آب بالا می کشیدند
🔸 دانش آموزان پایه ابتدایی از همه یا بیشتر روستاها و آبادی های کم جمعیت ، پیاده با پیمودن گاها بیش از ۲۰ کیلومتر راه، برای تحصیل به مدارس روستاهای دارای مدارس رفت و برگشت می کردند
🔹 آرد کردن گندم، ریسیدن طناب، دوختن لباس، سفید کردن منزل، بافتن پارچه، رنگ کردن کرباس، اجبار در درست کردن کشک از دوغ ، دستی بود
🔸 فرایند زنبورداری کندویی، تهیه لت و تخته و یا فرایند خشک نمودن سقف خانه ها با کاه و چوب که فقط با همت خرد و کلان اهل خانواده امکان پذیر بود
👇
📌و ده ها مورد دیگر همه دستی و با تحمل رنج و مشقت بود ولی بود
ولی انجامش ضروری بود هر چند سخت و طاقت فرسا بود ولی #ظالمانه نبود در قدیم و قدیم تر، سختی جزی از زندگی بود
همانطور که خیلی از سختی های گذشته آسان شد
در مدارس هم
سخت گیری ها منسوخ شد
ارزشیابی توصیفی گردید
مساعدت های مالی مشارکتی عادی شد و ...
📝#محمدعابدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🔷 دعوتنامه یادنامه معلم محبوب زنده یاد؛ فردوس محمودی عالمی در چهلمین روز فراق بی باور:
🔺پنج شنبه ۲۸ دی ماه/ ساعت ۱۴ تا ۱۶
🔺مسجد حضرت صاحب الزمان عج الله کتی غربی بابل
✅ از عموم جامعه ایمانی و تسلابخش برای همنوایی در این قرار غم افزا دعوت به عمل می آید.
🔲 از طرف خانواده
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_تبارشناسی_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#استشهادیه
📩سند ارسالی استاد سید مهدی بیژنی پویا
📜بازخوانی سند استشهادیه محمد سلطان فکچالی
#فکچال
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#خوانش_سند
بسمهتعالی
📜استشهادیه شهید ملا محمد حاجی مشهور به محمد سلطان فکچالی:
✍بدینوسیله ما امضاء کنندگان زیر به نقل از بزرگان طایفه بخصوص از مرحوم میرزا عزت الله بیژنی، مرحوم محسن حاج حسنزاده مقیمی، مرحومه مهین بیژنی، آقای روح الله بیژنی، استاد فرهاد بیژنی و سرکار خانم فاطمه بیژنی (همسر آقا فرهاد) و... شنیدهایم:
{{در قرن دوازدهم و در فاصله ی بین صفویه تا قاجار و در زمانیکه دولت مرکزی مقتدر در مازندران وجود نداشت، عده ای راهزن متجاوز و بی رحم سنی مذهب از ترکمنستان وارد ایران شده و باعث ایجاد ناامنی در شرق مازندران میشدند، از جمله اینکه راه کاروان زوار امام رضا ع را بسته و ضمن قتل و غارت، زنان و دختران را به بردگی گرفته و در کشور خود به فروش می رساندند، در آن زمان ملا محمد سلطان حاجی که سلطان (فرمانده) فوج نظامی بندپی شهر بابل در استان مازندران بود، لشکری فراهم ساخت و ضمن خرید انواع اسلحه از جمله چند دورانداز (توپ) روسی، دوش پرتابهای جزایری و... لشکری از اهالی فکچال و مردم منطقه (بهویژه بندپی آمل و بابل فعلی) فراهم ساخت و چندین بار به جنگ ترکمنها رفته و آنها را به عقب راند، لشکر محمدسلطان در آخرین نبرد بعد از گذر از روستای پنبه چولهی فعلی (در جاده ساری فرح آباد) مورد شبیخون دشمن قرار گرفت. چون نیروهای کمکی فراوان ترکمن از پل پنبه چوله از قسمت شرق تجن از پشت بر این سپاه حملهور شده بودند، آنان به سمت دریا عقب نشسته و جنب فرح آباد در قسمت نعل اسبی (جزیزه مانند) رود بسیار پر آب تجن گیر افتاده، محاصره شده و تقریباً همگی به شهادت رسیدند و نهایتا پیکر سردار لشکر یعنی ملامحمد سلطان توسط دشمنان مثله شد.
📌مرحوم میرزا عزتالله مقیمپور بیژنی به نقل از اجدادش در مورد این جریان میگفت: «یک ترکمن از بین درختان و از پشت تبری را به سمت اسب او پرتاب کرد و تبر به پشت کمرش خورده و از سمت جلو بیرون زد، ملامحمدسلطان بر زمین افتاد و سرش را از بدنش جدا نمودند، آنان گوش محمدسلطان را بریده و به دست یک سرباز زخمی داده و به وی گفتند اینو ببر به بزرگانتون نشون بده و بگو، هر کی در کار ما دخالت کنه عاقبتش همینه».}}
📌مرحوم عزتالله مقیمپور بیژنی بارها درخواست میکردند که: «یک نفر مرا ببرد فرحآباد ساری سر مزار جدمون محمدسلطان برای فاتحهخوانی» و از کمتوجهی وابستگان به این درخواست، گلهمند بودند.
📌همچنین بسیاری از بزرگان در مورد قامت رشید ملامحمد سلطان میگفتند نشستن بر روی اسب برایش دشوار بود.
📌محل شهادت این مدافعان وطن که در طول تاریخ به آقاسر شهرت داشت، گلزار شهدای فعلی شهر فرح آباد ساری است که در میان خود مزار بسیار باشکوه محمد سلطان را در بر دارد، مردم فرحآباد بر اساس نقل های تاریخی مبنی بر سیادت حاجیتبارها، از قدیم او را امامزاده سید محمد نامیده، که علامه بحرالعلوم نسابه و پژوهشگران پژوهشگاه بقاع متبرکه، مزار قدیمی را دیده بودند.
📌مردم قدرشناس فرحآباد در چند سال اخیر با صرف هزینه میلیاردی، این مزار را بازسازی کامل کرده و بر روی قبرش ضریح جدید نهادند، امامزاده سید محمد، در طول تاریخ معتبرین مکان مذهبی فرح آباد است و هیئات منطقه در روز عاشورا در این محل گرد می آیند.
📌تعداد سه نفر از اعضاء خاندان #حاجیتبار (آقایان کیومرث مقیمی، یاسر مقیمی و مهدی مقیمپور بیژنی) به عنوان نمایندگان این خاندان در سال ۱۴۰۲ش به اتفاق امام جمعه محترم فرحآباد در جلسهای با شرکت ده نفر از بزرگان فرحآباد حضور یافتند که در آن جلسه، این بزرگان بیان کردند که سیدمحمد و لشکرش برای سرکوب ترکمنهای ناصبی از سمت بندپی آمده و با سپاهش در این محل شهید شدند و بستگان آنها (در سالیان قبل) از بندپی برای زیارت مزارشان میآمدند.
📌تاریخ تقریبی این واقعه پس از سلسله صفویه و قبل از قاجاریه (یعنی زمان افشاریه و زندیه) بود که دولت مستقر و قوی در آن منطقه نبود. این تاریخ، قطعا قبل از ساال ۱۱۹۹ قمری هست؛ زیرا یک صورتجلسهای در این سال وجود دارد که نحوهی تقسیم اموال «مرحوم محمدسلطان حاجی» در آن مکتوب شده است.
📌مرحوم دکتر دانشپژوه در دههی پنجاه در مقالهی آستانهی مازندران در مجلهی معارف اسلامی، یک طومار تاریخی از شیخالسلام مازندران منتشر نمود که در آنجا از این مزار در دارالسلطنهی فرحآباد به عنوان امامزاده واجب التعظیم و التکریم آقا سید محمد یاد شده و برای آنجا یک تولیت و حقوق ماهانه مشخص شده است.
#فکچال
💌با سپاس از استاد سید مهدی بیژنی پویا
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#ویژه_پژوهشگران
📜برگزاری کارگاه آموزشی سندشناسی و #سندخوانی در بابل
🔹 اولین کارگاه آموزشی سندشناسی و سندخوانی با حضور دکتر محمدصادق ابراهیمیان کارشناس ارشد نسخ خطی و اسناد کتابخانه ملی ایران در کتابخانه شهیدان نجاریان بابل برگزارشد.
🔹 در این برنامه که با حضور برخی از سندپژوهان مازندران از شهرهای بابل، آمل، قائم شهر و ساری برگزار شد به موضوعاتی همچون کلیات سندشناسی، آشنایی با انواع خط، خوانش اسناد، فرمان و رقم و مبایعه نامه پرداخته شد.
📝گزارش: #حامدابراهیمزاده_بازگیر
#بازگیر
🗓پنجشنبه، ٢١ دی ۱۴۰۲.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#انتصاب
#ایل_پریجا
#جناب_آقای_محمد_یدالهی_فیروزجاه
🇮🇷🇮🇷🇮🇷
✍موفقیت هر مجموعه ای با استفاده از خرد جمعی خلاقیت نوآوری توکل بر خدای مهربان و عنایت ائمه اطهار محقق میابد.
📌باکمال افتخار و صمیمانه انتصاب به جا و شایسته حضرت عالی را به سمت#عضو_کار_گروه_کمیته_فرهنگی_شورای_هیئات_مذهبی_استان_مازندران که باحضور حجت الاسلام و المسلمین علمی رییس تشکل های دینی کل کشور ،تبریک و تهنیت عرض نموده و امید است با استعانت از حضرت حق و اجرای دستور العمل های سازمان و شورای هیأت مذهبی در مسئولین جدید منشأ خیر و برکت برای جامعه هیات های مذهبی باشید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نیشکر
#لَلِه_شیرین
✍یادمه قدیما به اتفاق بچه ها میرفتیم تو باغ مرتضی که پر از #لَلُه_شکر بود و با #دَره یکی دوتا #لَلِه را می بریدیم و خام خام میخوردیم....😂
🎥 برداشت سوغات زمستانه مازندران از مزارع
🔹️برداشت #نیشکر یا همان شکر #لَلِه از مزارع استان مازندران آغاز شد.
🔹️در مازندران ۲۵۰ هکتار سطح زیر کشت محصول نیشکر وجود دارد که حدود ۱۵۰۰ تن برداشت نیشکر پیشبینی میشود.
🗓پنجشنبه، ٢١ دی ۱۴۰۲
📌هدف ما در ادملاوند اطلاع رسانی و خبر نیست بلکه احیای سنت های بومی و مازنیه، پس دوستان ما را در این مسیر همراهی نمائید.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
صدا ۰۰۹اون قدیما.m4a
1.22M
*مرور خاطرات ملک مازرون *
*باشعر و خوانش تبری سرای #مازنی *
@edmolavand
💐*تقدیم به شما خوبان *💐
اون قدیماپیئرومارداشت٘نِـه هَف٘ هَش٘تا وچه
مَجمِه پلا سِفــرِه ئِه سَـر لاقمه زونه یا کچه
اون قدیما خنـــه دُور نداشته دککل حصار
همسائـه همسائــه وسسه مار بیئه پیئر برار
اون قدیما خرید فروش سر بـه سر باربیئه
پول اونگدراِس نداشته ده شی،دوهزار بیئه
اون قدیمــا مرغــانه اُ دُونه دانه دِکُن٘ دار
قند ونوات تنبــاکواُ چـائی خَـرینـِـه چتوار
اون قدیمامردم هـمه هئی وسـسه یار بینه
کایر شیــنه همدیگـه وِ ،دِلا وِ قـــرار بینه
اون قدیمامسکلا شیردون کَتِّیئِِه رخاف سر
دزد دنی ویئــه بَوِرِه یواشــــــکی وِ ره دَر
اون قدیمــا مهــروونی داشتِنِــه اُ محببت
هَمدیگـِـه دورگردِستِنِــه نَکُــردِنـِـه ازییت
قدیماپدرمادرها هفت هشت تا بچه داشتن
دیس بزرگ پلو روی سفره بادست یا قاشق چوبی لقمه میزدن
✍#شاعر_ایسا_غفوری_کیاسری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آوات_قلم
http://mohsendadashpour2021.blogfa.com
#بازخوانی_خوانش_اَسناد
#قوم_شناسی_ایل_شناسی
#تبارشناسی_تیره_شناسی
#طایفه_شناسی_نسب_شناسی
#خاندان_شناسی
#قومنگاری_آنتروپولوژی_انسان_شناسی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📸نمایه مراد داداش پور باکر
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📜فعالیت درست کردن #شجره_نامه
💐🌸💐
⬅️ ارسالی : سر کار خانم نهاوندی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#آمل
#هزارسنگر
🔻پُلی بر روی کانال هراز نزدیک آمل
🗓 ایران در اواخر عصر قاجار
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#گواهی تولد
#اثرِ_پای_نوزادی_سومری
🗓با قدمت ۴هزار سال
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─