🔹نقشه فوق گستردگی زبان طبری در ایران را میرساند.
زبان تبری در سدههای ۶ و ۷ هجری به منزلت زبان ادبی دست یافته بود ولی امروزه دارای رسمالخط خاصی نیست.
📌روزی این زبان رقیب اصلی زبان فارسی دری بود و میرفت تا زبان رسمی ایرانیان شود و تنها بخاطر ناپایداری حکومتهای محلی، عدم حضور حکومتی توانمند و پیدایش و چیرگی حکومتهای محلی در خراسان، نتوانست چیرگی خود را بقبولاند؛ چرا که زبان حاکم، زبان فرمانروایان بود.
فارسی و تبری تنها زبانهای زنده از خانوادهٔ زبانهای ایرانی هستند که آثاری با قدمت هزار ساله دارند و به جز مازندرانی، هیچ زبان دیگری از زبانهای ایرانی شمال غربی دارای ادبیات مکتوب هزار ساله نیست.
📌امروزه زبان مازندرانی در همه استان مازندران و از غرب به گیلان،از جنوب غرب به قزوین،از شرق به قسمتهای غربی گلستان،از جنوب شرقی به قسمتهای شمالی سمنان و از جنوب به قسمتهای شمالی تهران و البرز محدود میشود.
🔸همچنین در جهاننامه،متن جغرافیایی از سال ۶۰۵ هجری، آمدهاست:
📌اهل طبرستان به تعجیل و شتابزده سخن می گویند.
شتاب زدگی در گویش مازندرانی بیشتر مربوط به ساکنین دامنه های البرز هست چه قسمت های شمالی یا جنوبی آن.
📌قابل ذکر اینکه ساکنین سمت جنوبی رشته کوه البرز که گویش مازندرانی دارند بیشتر در استانهای مجاور مازندران ساکن هستند.
🔹زبانشناسان زبان طبری را برحسب زمان و ژانر به ۳ دوره باستان،میانه و نو تقسیم نمودهاند.
آثار نوشتاری در طبری نو (از حکومت صفویه تا قاجار) مشتمل بر کنزالاسرار امیر پازواری و اشعار طالب آملی،اشعار رضا خراتی کجوری و طوفان البکا میباشد.
📝محمد عابدی
@edmolavand
📝شعر از استاد حجت الله حیدری
گته مِه ذهنِ جه ،یُور بورده قدیمای ِ خِشی
بُورده مِه خاطر جا ،اون همه آواز و سرود
گِته دیگه مِره خُنش دنی یه
" ترز ِ" بلبل و برمه؟!
من کِجه ،برمه کجه؟!
دیگه اون وَلگِ سما، خ.نشِ وارش
دَره لَس لَس شونه مِه خاطرِ جا
دَیمه "لوشکا " ملج تِک
مِه نفس تازه،مِه دل مَشتِ امید
ناشته فرقی مِه پَلی،شو یا روز
وارشی ،آفتابی
اون " تِرِز" پِر بیه مِه خونِش وسوت
مِه دهون بوی خدا دا ،دل وجان بوی امید
بال وپَر بوی اناریجه و اوجی و زولنگ
منا غِرصه،منا بِرمه؟!
" تِرِز "بلبل آ، بی خوننش و لال؟!
مگه مِه دل خواسٌٍه ؟
به خدا نِشتِنه شادی دِزٌون
اسا من، سر خنه نیمه، کجه شومه ، کجه دَرمه
دیگخ اون محله کَش،گوی چِمر هم نِنه مه یاد
عمه و خاله یِ پَنٌُونی دَوسٌِن بُورده
سینه پوش با ونِه انگِل بَزه پول
یا مثلِ نقره کلای دَده گل
شل شله شلوالِ گلون
ته گمون ،یُور شونه مِه خاطرِ جا؟!
اگر بورده
چی اسا موندنه ، مِه دَئین وِسه؟!
من و دل سبزی و تنهائی و غم ؟!
هرزمونی که بخواهی شِه کشه دارمه بهار
در و دیفارِ مِه دل ،عکسِ م،ه یار
دلِ پیش سفره ی سر خواهونی
مَجمه مَجمه امید،آرزو جور واجور
تِه بلا بَنٌه مره ،بسم الله .....
🍃ارسالی فرزاد امیری
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
هدایت شده از میرمریم
🇮🇷شهید کافی در سال ۱۳۳۹ با دختر سیدحسین موسوی شاهرودی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج هشت فرزند (شش دختر و دو پسر) بود.
👇
◼️ همسر "حاج شیخ احمد کافی"
خانم بی بی طیبه موسوی شاهرودی
درگذشت.
◻️ همسر خطیب نامدار و روحانی مبارز و انقلابی حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ احمد کافی(ره) پس از طی یک دوره بیماری درگذشت.
◻️مرحوم حجت الاسلام والمسلمین احمد کافی، واعظ و خطیب مشهور پیش از انقلاب بود که سال ۱۳۱۵ در مشهد متولد شد.
📌وی در ۱۶ سالگی راهی نجف شد و از علمای بزرگ حوزه نجف بهره برد و مفتخر به کسب اجازه از علمای آن حوزه شریف همچون آیت الله خویی و امام خمینی(ره) شد.
◻️ ساخت مهدیه تهران، ساخت درمانگاه، کمک به نیازمندان، ایجاد صندوق قرض الحسنه، تأسیس حوزه علمیه، ساخت مسجد، مدرسه و حمام در ایلام، ساخت و بازسازی چندین حمام، مدرسه و مسجد در دیگر شهرهای استان ایلام و روستاهای اطراف از خدمات آن مرحوم محسوب میشود.
🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄•
#قرارگاه_فرهنگی_سیده_میر_مریم
@sayedhmirmaryam
•●◉✿#اَُِلَُِلَُِهَُِمَُِ_عَُِجَُِلََُُِ_لَُِوَُِلَُِیَُِک_َُِالفرج✿◉●•
📡✦࿐჻ᭂ💚🇮🇷💚჻ᭂ
8.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دارکِتِن
📹در این کلیپ چه پرنده ای میبینید ؟
🕊دارکتن. خاطره خوبی از این پرنده نارمه.نهلنه منزل سر ادم کمه باخسه.
🕊دارکوب دو نوع هست:
👇
یکی کوچکتر همان #دارکتن (ویدئوی بالا) که رنگ پرهایش چندگانه هست (سر قرمز، بال مشکی، بدن سفید، خطی از گردن سبز، دم مشکی )
👇
📌دیگری #دارطلا با جثه بزرگتر از دارکتن و رنگ پرهایش بیشتر سیاه و رنگ سرش سبز که به سیودارطلا معروف هست که بیشتر در پرتاس زندگی می کند و با ضربات محکمتر و صدای خاصی به تنه خشک و توخالی درخت ضربه می زند که به قول آقا سید، در آرامش جنگل مانع خواب آدم می شود ولی صدایش جالب هست.( بم و کلفت و ممتد).
✍سلام.دار طلا دو نوع است:
👇
یکی سبز و دیگری سیاه که نوع سیاه آن خیلی کمیاب هست و فقط در پرتاس آنهم به ندرت پیدا میشه .
📌دار کتن هم دو نوع هست:
👇
یکی همین که تو فیلم بود و یکی هست که کوچک و زیباتر است یعنی بیشتر سیاه و سفید هست که این نوع هم کم پیدا میشه.
✍یک مثال هم هست که معروف به توبه دارکوبی هست میگن دارکوب صبح تا غروب برای خوردن کرم به تنه درخت ضربه میزنه شب که شد گردنش درد میگیره با خودش میگه توبه، دیگه به درخت نوک نمیزنم اما صبح یادش میره و هنوز هوا روشن نشده صدا تک تکش به گوش میرسه آدمهایی که توبه میکنند و میشکنند توبه آنها دارکوبی هست.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#جوله
📜نام دیگر جوله چیست؟
جوله شیر دوشی اسم دیگری هم دارد
📌تاکلی... یا تاکلیک. که کوچیک تر از جوله بود.
📌ما میگیم جاله
📌همون جوله درست بود. جول یعنی دارای عمق.
📌درود بر شما تاکلی درسته همون جوله کمی کوچکتر اما جاله هم معنی خُرد میده مثلاً میگن قند یا برنج جاله بیه یعنی خُرد شده که در اینجا همون معنی جوله کوچکتر میده.
📌بله درسته.. خاکه قند خبر گتمی قن جاله😂
✍سلام
🌷 جوله🌷
اینکه می گویند جوله یا جاله
بستگی به گویش ها در مازندران دارد که در شهرستان های مختلف آن متفاوت هست.
📌جوله وسیله ای است برای دوشیدن شیر از گاو، لذا دهانه ای گشاد دارد تا فرایند دوشیدن شیر راحتر باشد و شیر با ارزش گاو هدر نرود که قدیمی تر از خالی کردن تنه درخت آنرا درست می شد و هنر دست خراطان و چوب تراش ها بود و به آن #چو_جوله می گفتند.
📌بعد از رواج مس و مسگری این وسیله با مس ساخته می شد که در فرهنگ مالداری به آن #مس_جوله می گویند و برای دور ماندن از اکسیک مس که سمی هم هست تمام داخل و بیرون آنرا قلع اندود می نمودند و هم اینکه با قلع کاری توسط قلع چی (قلیچی در محاوره مازندران) جوله زیباتر و تمیزتر جلوه می کند.
👇👇
نماشونِ صحرا من زمه مار مار
جوله ره دچیمه قطار به قطار
کِشت مه کمرو منگو مه دمال
انده بدوشم تا افتاب بوره مار
📌الان سطل پلاستیکی جای جوله را گرفته
✍سپاس ویژه از جناب محمدعابدی
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#چهره_ها
🔰کریم مجتهدی درگذشت
🔸کریم مجتهدی، از استادان به نام فلسفه و از چهرههای ماندگار ایران، درگذشت.
📌او در اولین همایش چهرههای ماندگار در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار فلسفه برگزیده شده بود.
🔻مشروح خبر:
ibna.ir/x6jcm
💥پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت فیلسوف غربشناس دکتر کریم مجتهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
🔹درگذشت استاد دانشمند جناب آقای دکتر کریم مجتهدی رحمةاللهعلیه را به جامعهی دانشگاهی کشور و شاگردان فرزانهی ایشان و خاندان مجتهدی تبریز تسلیت عرض میکنم.
🔹دانش عمیق، نگاه انتقادی به فرهنگ غرب که خاستگاه تحصیلیِ او بود و تربیت شاگردان فراوان، از ویژگیهای این فیلسوف غربشناس بود. مغفرت الهی را برای او مسألت میکنم.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
📝باسلام و احترام خدمت جنابعالی
قدیم پرجایی یک مثال داشتنه که:
{ اتتا گو هرچی لاغر بوعه شه خدده سرخ کننه }
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
#تاریخ_پژوهی
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#منظومه_پازواری
#امیر_گوهر
📜مشهورترین منظومه بومی مازنی
✍#امیر_پازواری، مشهورترین بومیسرای مازندرانی است که سرودههایش موضوع تحقیق علاقهمندان و پژوهشگران ادب عامه قرار گرفته است.
📌با چاپ امیریها و سرودههای منسوب به او با نام «دیوان امیر پازواری» در دهۀ گذشته، منظومهای به نام «امیر و گوهر» در شمار منظومههای عاشقانه ادبیات بومی مازندران جلب توجه کرده است.
📌 از اینرو این جستار با بررسی پژوهشهای انجام شده، در صدد برآمده تا امیر و گوهر را با توجه به ویژگیهای منظومههای عاشقانه، مورد بحث و بررسی قرار دهد.
📌نقد و بررسی #پژوهشها نشان میدهد روایات افسانۀ دیدار امیر با حضرت علی (علیه السلام)، پایه و اساس منظومهای است که نام امیر و گوهر بر آن نهادند.
📌 #امیر_و_گوهر از شخصیتهای افسانه هستند؛ اما رویدادها حول دیدار با حضرت علی(علیه السلام) میچرخد و به سیر داستانی و رویدادهای عاشقانه دلالت نمیکند.
📌در واقع از امیر و گوهر تنها افسانهای برجاست و برخلاف انتظارِ محققان و دوستداران ادب عامه، منظومهای به این نام در مازندران وجود ندارد.
📌از امیریها و دوبیتیهای منسوب به امیر پازواری بهواسطۀ توصیف احساسات به «گوهر»، فقط میتوان منظومهای غیرروایی متصور شد؛ چون تنها بُرشِ کوتاهی از زندگی امیر و گوهر در سرودهها نمود دارد و از آنجا که سیر داستانی و سرگذشت عاشقانهای از امیر و گوهر وجود ندارد، نمیتوان داستان را در چارچوب منظومههای روایی عاشقانه قرار داد.
🎼
#امیری_خوانی
اول بوم بسم الله نوم خداره
صلوات برس بر محمد صل الله ره
خـــله مــرد خامبه جـواب بوه الهی
یـــونس پیغمبر دره شکم مـاهـــی
دریا پشت آب بند و آب پشت ماهی
مـــاهی پشت آب بند و ســر الهی
*
بـوم یا علی سو دکفه امــته دل
علی بالــه ماس هسه قیامت پل
قیامت پل یه مـــــــوی نازکی یه
چند تا بی نماز اون پـله یور نشی یه
*
حسن و حسین (ع) فاطمــــه بزاره
عجب نوری پاک داشته وشـــون دتاره
امیر المومنین (ع) وشــــون بابا هـه
ونگ هکنم ونه خــــــواره صـــــداره
*
امیر باته یک بار بــــــــورم جوون بهووم
کله سنگه دشته جــــــوون بهووم
بورم مدرسه قرآن خــــــــــون بهووم
پیش محمد(ص) رو گــــــــــردون نهووم
*
ناماشـــون صحرا وا دکته صحـــــــراره
داره چله چـــــو بورده مه قــــواره
تازه بـــــوره شیر دکفه مــــه پلاره
خبر بمـــــــو ورگ بزو مــــه گیلاره
***
دریــــــوی کنار بدیمـــــــه یک ستاره
قنبر جلـــــو دار شاهــه مردان سواره
شاهــــــه مـــــردان برس مه مدعاره
بــــورم کشه بــــــزنم قبر امام رضاره
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
#زبان
#مازنی
#زبان_مازنی
✍زبان مازندرانی و زبان های باستانی #ایران ارتباط زیادی باهم دارند.
📌در واقع زبان های امروزی ایران بازمانده ی زبان های کهن ایرانی هستند که هریک با توجه به شرایط جغرافیایی و فرهنگی و قومی سخن وران شان راه خودشان را رفتند و تبدیل به زبان های مجزایی شدند.
📌مازنی یکی از زبان های مهم ایرانی است که بسیاری از ویژگی های زبان های کُهن مثل پهلوی پارتی و سغدی رو حفظ کرده است.
📝در اینجا به بررسی چند واژه ی مازنی و ریشه یابی آنها می پردازیم:
✍در خیلی از گویش های مازندرانی به سوزن می گویند ((دَرزِن)) (darzen).
این واژه از ریشه Darez ya darz اوستاییه و به معنی محکم کردن و بستن که بعدها معنی دوختن رو هم پیدا کرده است.👇
در فارسی دَری واژه ی دَرزی به معنی خیاط از همین ریشه است.
✍واژه ی بعدی ((اش)) (ash) هست به معنی خرس .
در زبان اوستایی ((اَرش)) به معنی خرس بوده است.
با گذشت زمان همه ی زبان ها دچار تغییر می شوند.
بسیاری از حروف هم به حرفهای دیگری تبدیل می شوند یا از بین می روند، در مورد این واژه هم همین طور است. یعنی حرف الف در واژه ی ((اَرش)) در بعضی زبان ها مثل فارسی به ((خ)) تبدیل شده و ((ش)) هم بدل به ((س)) شده و واژه (( خرس)) رو در فارسی داریم ولی در مازندرانی فقط ((ر))حذف شده است.
پس این دو واژه هم ریشه اند و تنها شکل تلفظشون در زبانهای مختلف باهم فرق کرده.
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
💌سروده های مخاطبین #ادملاوند
#مازنی
📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه
ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه
اون گِدر که سِما سر گینه ویشه
گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه
📝وَرفِ سِما کِنده هِوا تِه بِرو
ویشه کِنده اِسبه قِوا تِه بِرو
توم نَبونِه درد و غم للِه وا
وَرف لو کِنده سیو هِوا تِه بِرو
📝وارش، وَرفِ سِما بَیّه نِمویی
غِصه هَمتی کوفا بَیّه نِمویی
مِرِه بَوتی تیرِما گِردِنی تِه
اِسا شَروینِه ما بَیه نِمویی
✍️ علی لاریجانی
📝وَرفِ کِلو کِلو و تو نِمویی
جنگلِ بِکِ بو و تو نِمویی
دِشتِ کوه و جَنگل اِسپه بَیه
مِه دِل بَوِ کَهو و تو نِمویی
📝دِ راهِ گت کلا تا محله ی تِک
تیرِنگ زَنِه بِهاره بَهر شِه کِرک
گت کلای محله تا اون کِرِ بِن
هِلا زینوئِه اویا، چپونِ وِنگ
✍️ علیرضا محمدجانی
📝وطن تِه صِفا ره مِن بِنازِم
تِه آب و تِه هِوا ره مِن بِنازِم
بِهاره لاله زاره مِن نَميرِم
تابِسِّن وَقتِ كاره مِن نَميرِم
پِئيز جَم هاكِنم قوت زِمِستون
زِمِسِّن وَرف وباره مِن نَميرِم
مِه دِل خوانِه که اون قدیما بیبو
کَلچو خِنِه، لوش و کلک وا بیبو
جانِ بَبای توره صِدا بیبو
کِرچالِ سَر، ننه ی نَجما بیبو
(✍️ عباس طهماسبی #عمران)
📝تِه مِلک خِردیم گِسفِن شو چَر بیارِم
لَلِه بَزِنِم تِه خو رِه سَر بیارِم
لَلِه بَزِنِم تِرِه شِه وَر بیارِم
چِم بَیتِه شو سِتاره دَر بیارِم
وطن تِه دَشت و صحرا، ویشه و کو
وِرگ دِممال تَجِنه، اِشکاری جِلو
وطن ماری هاکن، گَهره هاده تو
پلنگِ لِر بیه، تِه ویشه و کو
✍️ علی هاشمی چلابی
📝روجینِ وا هاکِن مِه یار در اِنه
سَبزِ جِمه غَزِل سِوار در اِنه
دار و خال ره تِتی بِشته نِشونه
ناسورِه دِلِسِّه قِرار در اِنه
میا بَیته هِوا بَیته مه دَممه
بَزِن وارِش بَشوره دِله غَممه
✍️ خاطره صابری
📝بِهارِ نرمِ وارِش تِره بَنِه
ابرِ نَم نَمِ خونِش تِره بَنِه
اون گِدر که سِما سر گینه ویشه
گِلِ وَنوشه خِش تِره بَنِه
📝تِه دَسه هيمه و رَسِن بَوِرده
تِه قِدِ نشاء و خرمِن بَوِرده
اَتا دَم راحِت دِنيا نکِردی
تِه عمرِ صحرا بَتِتِن بَوِرده
تِه مِه گَره دايی توئِه بِلاره
تِه شو مِسِه نَشی خوئِه بِلاره
مِسِه لالا خونِسی تا صواحی
مِسِه داشتی آرزوئِه بِلاره
تِه دوش مَشته هيمه، مِن تِه بِلاره
تِه دس پِره پينه، مِن تِه بِلاره
يا نِشاء کِردی يا مال په دئی
تِه سر ا تن خسه، مِن تِه بِلاره
📝اِفتاب تِه دل گوشه نَوونِه
بِهار تِه دَسِه وَنوشه نَوونِه
اگه دِنيای خِشی مِه بووشه
جانِ مارِ گرمِ کَشه نَوونِه
✍️ شعبان نادری رجه
📝مِه دلِ غَم بَهیته غَم بَهیته
مِه دلِ ناله ی همدم بَهیته
بورِم سَرکوه بِوارِم ابرِ واری
کِجه بورم که چشِ نَم بَهیته
✍️ خاطره صابری
📝بَبا بوردا اَمِه چِش راه بَمونِس
سِرِپیشه لوش هم هِلا وا بَمونِس
دیاری اَمه چِش صحرا بَمونِس
وِنِه جا خالی این دِنیا بَمونِس
میا بَیته هِوا چَنه خجیره
زِمسون وَرف و وا چَنه خجیره
بِخاری هیمه تَش، چایی وِنه سر
صدای لَلِه وا چنه خجیره
(خاطره صابری)
📝خوامه اَبرِ واری تِره بَوینِم
بالا جا دیاری تِره بَوینِم
بورِم بِلِندِ کوهه سَر هِنیشم
خوبِله ویشاری تِره بَوینِم
(هادی اکبری)
📝وطن خوامِه که تِرِه شاد بَوینِم
تِه مِلک و [سامون] ره آباد بَوینِم
تِوِسه بیارِم صد دلِ اَرمون
تِره کوتِرِ واری آزاد بَوینِم
(حسن رجبی)
📝وارِش، وَرفِ سِما بَیه نِمویی
غصه هَمتی کوفا بَیه نِمویی
مِره بوتی تیر ما گِردِنی تِه
اِسا شَروینه ما بَیه نِمویی
(علی لاریجانی)
📝چی بَیه تِلِم، کَلِز و کَچه
کِجِه بورده جوله، اون دست و پنجه
بِرمِه گَلی بِلبِل گِته تیکا ره
خرابِ مِنزِل بی گالِش تیناره
📝لَمپا ره تِسِه سو کِمِه دَگردی
تَشی سِمبار ره او کِمبه دَگردی
سِرخ گل ره سِرپیش تِسِه کارمبه
سِره خِنه ره نو کِمبه دَگردی
(دوستعلی علیخانی)
📝سرد و سرما بِموئه پَئیزِ شو
صافِ هِوا ستاره زَنه سوسو
گِلِم گِلِم وَرف بِموئه سرِ کوه
پلنگِ لِر بِمو، مَستِ اِشکار کِنِه دو
─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ 📚 ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─
#پژوهش_اِدمُلّاوَند
@edmolavand ﷽
📎#کانال_تخصصی_در_ایتا
📡✦࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
🟡تمامی حقوق برای محسن داداش پور باکر محفوظ است .