eitaa logo
پژوهش اِدمُلّاوَند
404 دنبال‌کننده
11.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
253 فایل
🖊ن وَالْقَلَمِ وَمَايَسْطُرُونَ🇮🇷 🖨رسانه رسمی محسن داداش پورباکر_شاعر پژوهشگراسنادخطی،تبارشناسی_فرهنگ عامه 🌐وبلاگ:https://mohsendadashpour2021.blogfa.com 📩مدیر: @mohsendadashpourbaker 🗃پشتیبان:#آوات_قلمܐܡܝܕ 📞دعوت به سخنرانی و جلسات: ۰۹۱۱۲۲۰۵۳۹۱
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از پژوهش اِدمُلّاوَند
1398 11 26 Rosta dar Mazandaran Torso Firozjah Babol.mp3
21.55M
🌍معرفی روستای تورسو بندپی 📻برنامه رادیویی روستا در مازندران 🗓۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۸ 🌐http://mzm22mzm.blogfa.com/? 🌸‌اَلّلهُم عجِّل‌لِوَلیِّکَ الفَرَج‌َ‌🌸 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
ضبط صوت خبرنگاری (79).mp3
7.82M
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📻 (برنامه)بزن بریم روستا 🗓شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🌍روستای شمع جاران نوشهر ✍براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۶۸ نفر (۱۸۱خانوار) بوده‌است. مردم شمع جاران از قومیت طبری هستند. مردم شمع جاران به زبان طبری با گویش کجوری سخن میگویند. 📌همسایگان از شمال به کمربندی، از جنوب به درزیکلا ، شرق به لتینگان و غرب به روستای علی اباد متصل است. 💠 ایسم ایته روستا ایسه جه خیرودکنار دهستان، نوشهر شهرستان بخش مرکزی جه اوستان  مازندران، شومال ایران مین. 🎤مصاحبه با افراسیاب ترک 🎤مصاحبه با ....لُر 📎وضعیت دامداری در روستای 📌آبادی کوهستاتی چتن در شهرستان نوشهر و بخش کجور و دهستان پنجک رستاق استان مازندران واقع شده است. 📌این روستا براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۹۰ دارای جمعیت کل ۵۷۳ و جمعیت مرد ۲۶۴ و جمعیت زن ۳۰۹ می‌باشد. تعداد خانوار این روستا ۱۵۸ خانوار و دارای تعداد واحد مسکونی ۱۴۹ می‌باشد. 📌وجه تسمیه این نام به دلیل وجود آرامگاه چهل تن از امامزادگان در گذشته های دور در این منطقه می باشدکه امروزه به جز یک آرامگاه به نام {امامزاده محمد} واقع در کوه ایوار که در سمت جنوب شرقی روستا واقع شده، آثاری از این آرامگاه ها وجود ندارد اما همچنان به این نام معروف بوده و به مرور زمان به چتن تغییر نام داده است. 🕌 📌مردم این روستا به گفته ریش سفیدان مهاجر از “سینَک” تهران هستند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2754 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 1⃣ 🌍روستای چتن – کجور نوشهر ۱-ویژگی های تاریخی و طبیعی و نام رسمی روستا چتن نام محلی آن چهلتن می باشد. 📌این روستا در دهستان پنجک رستاق، بخش کجور،‌شهرستان نوشهر واقع شده است. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۱۵۰۰ متر میباشد. فاصله روستا از شهرستان نوشهر ۶۷ کیلومتر می باشد. 📌به لحاظ موقعیت جغرافیایی، کوهستانی بوده از سمت شمال به روستای سادات آباد (تازه آباد) و ناصر آباد و از سمت جنوب توسط کوهی به نام لَت سی احاطه شده که یک راه قدیمی دارد که گذشتگان از این راه برای فروش محصولات دامی خود خصوصأ کره حیوانی به تهران مسافرت می کردند. 📌از سمت شرق که توسط اراضی جنگلی پوشیده شده به روستای اسلام آباد و از سمت غرب که توسط اراضی جنگلی و باغی پوشیده شده به روستای کیکو و منجیر راه دارد. 📜وجه تسمیه: به طور کلی وجه تسمیه و تاریخچه این روستا با خصوصیات اجتماعی آن سنخیت دارد. وجه تسمیه این نام به دلیل وجود آرامگاه چهل تن از امامزادگان در گذشته های دور در این منطقه می باشد که امروزه به جز یک آرامگاه به نام امامزاده محمد واقع در کوه ایوار که در سمت جنوب شرقی روستا واقع شده، آثاری از این آرامگاه ها وجود ندارد. اما همچنان به این نام معروف بوده و به مرور زمان به چتن تغییر نام داده است. مردم این روستا به گفته ریش سفیدان از “سینَک” منطقه ای در تهران به خاطر اینکه علاقه زیادی به زراعت و دامداری داشتند به شمال و این منطقه مهاجرت کردند. 📌این روستا در طرح ساماندهی و ناحیه ای به صورت اقماری در حوزه عمرانی روستای ناصرآباد، مجموعه دشت نظیر و منظومه کجور قرار دارد و خدمات برتر و حیاتی یا از این مراکز دریافت می کرده که اکنون بیشتر خدمات را از شهر پول در یافت می کنند. 📌روستا در دل ارتفاع رشته کوه البرز قرار گرفته که دارای آب و هوای نسبتأ خنک در تابستان و سرد در زمستان می باشد. 📌از آنجائی که روستا در دل جنگل قرار گرفته و منظره ی بسیار زیبایی دارد توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. 📌با توجه به اینکه روستا دارای تعداد ۳۰ حلقه چشمه می باشد که دو به نام علی شیرود و تنگه را تشکیل دادند در سال ۱۳۷۵ اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان نوشهر آب یک چشمه را لوله کشی کرده و منبعی در قسمت جنوب شرقی روستا قرار دادند و آب شرب بهداشتی برای مردم فراهم نمودند که متأسفانه هنوز نیمی از خانوارهای روستا به این آب دسترسی ندارند. 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2755 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 2⃣ ۲-ویژگی های اجتماعی و فرهنگی جمعیت روستا طبق سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰، ۱۵۸ خانوار با جمعیت ۵۷۳ نفر می باشد. 📌میانگین جمعیت روستا جوان بوده و نرخ بیکاری نسبت به ده سال قبل کاهش یافته است. 📌به علت نبود امکانات و واحدهای صنعتی و صنایع کارگاهی همچنین توجه جوانان به کارهای سبک و فنی جمعیت مهاجر روستا رو به افزایش است. 📌زبان مردم روستا فارسی با لهجه مازندرانی می باشد که با لهجه مردم مرکز استان که لهجه اصیل مازندرانی دارند به علت هایی فرق دارد که یکی از علت ها به نظر می رسد مهاجرت بیشتر مردم پایتخت (تهران) به شهرستان چالوس و نوشهر می باشد که مردم این شهرستان ها نیز با خودشان غالبأ فارسی صحبت می کنند. 📌آداب و رسوم مردم بیشتر متأثر از عوامل مختلف جغرافیایی، تاریخی و مذهبی منطقه است. 📌مشارکت مردم روستا در کارهای اجرایی، کشاورزی، عروسی و عزاداری خوب و پسندیده می باشد. 📌مردم روستا مسلمان و شیعه مذهب می باشند که ارادت خاصی نسبت به انبیاء و ائمه داشتند و دارند که همین امر سبب شد در دوران گذشته افرادی مثل شیخ نادعلی سینکائی، شیخ مظاهر سینکائی، شیخ سیدعلی اکبر موسوی، شیخ سید مرتضی فاطمی و شیخ سید یعقوب فاطمی پرورش یافتند و در این روستا به تدریس علوم ابتدایی قرآنی مشغول بودند. 📌اکنون نیز افراد روحانی به نامهای حجت الاسلام سید اسماعیل فاطمی، حجت الاسلام سید فاضل موسوی، حجت الاسلام احد سینکائی، حجت الاسلام عنایت ذوالقدر در لباس روحانیت مشغول خدمت در این جامعه هستند. 👇 ۳-ویژگی های اقتصادی فعالیت های اقتصادی روستای چتن در سه محور اصل کشاورزی، صنعت و خدمات بوده است. که پایه ی اقتصادی روستا کشاورزی می باشد. 📌زمین های زراعی در اطراف روستا قرار دارد که به صورت دیم و آبی کشت می شوند. حدود ۱۰۰ هکتار سطح زیر کشت روستا میباشد که ۷۰ هکتار گندم و جو، ۳۰ هکتار سطح را باغات به خود اختصاص داده اند. متأسفانه به علت فقدان امکانات و ادوات کشاورزی و شیب بودن زمین ها و روی آردن جوانان به شغل های فنی و سبک زراعت در روستا تقریبأ به حد صفر رسیده است. [البته به نظر نویسنده ی این وبلاگ] 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2755 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─ ادامه👇👇
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 3⃣ ۴-ویژگی های کالبدی مهمترین عامل پیدایش روستا، آب کافی، زمین فراوان و مراتع و جنگل و نزدیکی به شهر بوده است. 📌بافت روستا در قسمت هسته اولیه و قدیمی به صورت ارگانیک می باشد که با مصالح کم دوام و فرسوده است و یا در قسمت خارجی و ورودی روستا بافت حاشیه ای و جدید است که با مصالح با دوام تری می باشد. 📌به طور کلی روستای چتن در زلزله سال ۱۳۸۲ با تخریب بالایی مواجه بوده که در این سالها با توجه به تسهیلاتی که از جانب بنیاد مسکن و سایر نهادهای ذیربط ارائه می گردد روبه نوسازی و بهسازی می باشد. 👇 ۵-امکانات و قابلیت های اقتصادی زمینه های مناسبی برای پرورش دامداری به ویژه دامداری بزرگ وجود دارد. از خاک نسبتاّ حاصلخیز و اقلیم مناسب برخوردار می باشد. دارای نیروی انمسانی مناسب و ارزان می باشد. زمین های مناسب ایجاد و گسترش صنایع دستی و خانگی وجود دارد. با این وجود از محدودیت های اقتصادی نیز برخوردار می باشد. از جمله: ۱-شیب تند دامنه ها و اراضی زراعی ۲-کمبود آب کشاورزی ۳-سنتی بودن تولید ۴-بالا بودن هزینه های تولید ۵- نبود خدمات پشتیبان تولید کشاورزی. 💠امکانات و خدمات روستا: ۱- خانه بهداشت ۲- پایگاه مقاومت بسیج ۳- دبستان ۴- تلفن ۵-برق ۶- حمام عمومی ۷- آب شرب لوله کشی و بهداشتی ۸- مسجد قدیمی ۹- جاده آسفالته دهیاری روستا در سال ۱۳۸۸ تأسیس شده که اعتباراتی از طرف استاندار مازندران در قبال خدمات اجباری برای این روستا در نظر گرفته است که سبب انجام خدمات برای روستا و مردم شد از جمله جمع آوری بهداشتی زباله سطح روستا، روشنایی تمام معابر روستا، لایرویی رودخانه ها و… 🕌اماکن مذهبی روستا: ۱-مسجد جامع امام حسین(ع) ۲-امامزاده “محمد” واقع در کوهی به نام ایوار ۳-امامزاده ای معروف به “خِش او” در روستا ✍فرزادسینکایی 📎پیوندها: 🔘وبلاگ چتن کجور مازندران     🔘وبلاگ روستای چتن 🔘آوات قلم   🌐 http://www.chetan.avablog.ir/forget 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2755 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📝کجور یکی از بخش‌های شهرستان نوشهر واقع در استان مازندران است. این بخش ییلاقی و کوهستانی دارای سه دهستان به نام‌های پنجک رستاق، زانوس رستاق و توابع کجور و به مرکزیت شهر کجور می‌باشد.  از نظر جغرافیایی این منطقه بین دو کوه دماوند و علم کوه واقع شده‌است. دین این منطقه اسلام و مذهب شیعه می‌باشد. 📌سکنه منطقه را بومی‌های کُجور که کُجوری خوانده می‌شوند تشکیل می‌دهند همچنین کُرد خواجوند از ساکنین این منطقه هستند. 📌منطقه کجور به علت داشتن وسعت مراتع دارای پراکندگی نسبی است و اکثر روستاها از هم فاصله دارند. 📌خانه‌های سنتی کجور به نام لَت به سر خنه و کَلچو خِنه معروف می‌باشند که دیوارهٔ آن کاهگل و چوبی و سقف آن نیز از تکه چوب‌هایی به نام لَت پوشانده می‌شود. 📜نام کجور در منابع قرن دهم تا پانزدهم نام کُجور بصورت کجه و کچه و کچو و کجو و کجویه ضبط شده‌است. نیما یوشیج تلفظ کجوری این واژه را کجو ذکر می‌کند و می‌افزاید کجو به معنای عام محل و ده است. 📜کجور از مناطق قدیمی طبرستان محسوب میشود. کجور از مناطق با قدمت تاریخی بالا بحساب می آید. کجور از دیرباز مورد توجه سلاطین و پادشاهان قرار داشته است و همواره به این منطقه هجوم می آوردند. در قدیم در سال ۷۴۰ هجری شمسی این منطقه توسط جلال الدوله اسکندر بن زیاد مورد بازسازی قرار گرفت. کجور در زمان هجوم حمله مغول دچار آسیب های فراوانی شد. این ناحیه در مرکز شهر قدیم قرار دارد و در حدود هزار سال سلسله پادوسبانیان بر آن حکومت می کردند. این حکومت توسط سلسله صفویه منقرض گردید. 🌍روستاهای منطقه كــجــور : لیست کامل روستاهای منطقه ی کجور .:: ايران - مازندران - نوشهر- كجور ::. منطقه كــجــور داراي شصت ونه (۶۹) روستا می باشد كه به دهستان های : ۱ - پــنــجــك رســتــاق ۲ - زانــوس رســتــاق ۳ - شهر كــجــور و توابع كــجــور تقسيم بندي شده است. 🌍روستاهای پنجك رستاق: 01 - دوآب كجور 02 - حسن آباد 03 - نيرس -* تقي آباد * 04 - بسطام 05 - كينس 06 - ساروس 07 - حيرت 08 - عاليدره 09 - گنديس كلا 10 - لشكنار 11 - دشت نظير 12 - هزار سم -* شيخ کلا * 13 - سما 14 - منجير 15 - كيكو 16 - كندوسر 17 - فيروزآباد 18 - نــاصــرآبــاد ( اِواز ) 19 - تازه آباد ( نعل ) 20 - چتن * تقی آباد روستايی کوچک در کنار روستای نيرس * * شيخ کلا روستايی کوچک بعد از روستای هزار سم * 🌍روستاهای زانوس رستاق: 01 - دلسم 02 - و يسر 03 - گتكش 04 - هنيسك 05 - كينج 06 - اسلام آباد ( ساس ) 07 - كياكلا 08 - خوشل 09 - زانوس 10 - اطاق سرا 11 - مونج 12 - گيل كلا * 13 - كندلوس * 14 - مير كلا * 15 - پيده * 16 - نيچكوه 17 - آستانكرود 18 - لرگان 19 - شهر پول 20 - نيمور 21 - كوهپرسفلي 22 - كوهپر عليا 23 - نيمور 24 - لاشك 25 - اويل 26 - كشكك 27 - چناربن 28 - چورن * منطقه روستاهاي کندلوس ، مير کلا ، گيل کلا و پيده را نيز مي گويند * 🌍شهر كــجــور و توابع: 01 - شهر كجور 02 - پيچلو 03 - ليگوش 04 - انگيل 05 - سريوده 06 - خاچك 07 - واشكن 08 - انگاس 09 - گنگر 10 - نيتل 11 - هزارخال 12 - صالحان 13 - شاه ناجر 14 - چمركوه 15 - فيروزكلا سفلي 16 - فيروزكلا عليا 17 - ترخانلش 18 - كدير 19 - بين 20 - بركن 21 - كليِك 22 - كهنه ده 📌ترتیب روستاها و تقسیم بندی از روی سوالات شفاهی از روستائیان تنظیم گردیده و ارزش قانونی ندارد. ✍محمد مختاری ناصری 📎پیوندها: 🔘کجور به روایت تصویر 🔘آوات قلم 🔘 عمادی، اسدالله (۱۳۷۲). بازخوانی تاریخ مازندران. نشر فرهنگ خانه مازندران. ص. ۷۲. 🔘بارتلد، واسیلی (۱۳۰۸). تذکره جغرافیای تاریخی ایران. اتحادیه تهران. ص. ۲۸۳. 🔘 محمدپور، صفرعلی (۱۳۸۶). چالوس در آیینه تاریخ. انتشارات کلام مسعود. ص. ۳۷۰. 🔘ستوده، منوچهر (۱۳۳۵). از آستارا تا استارباد (شامل آثار و بناهای تاریخی مازندران غربی). تهران: چاپخانه زیبا. ص. صفحات ۱۶۳ تا ۱۶۵ جلد سوم. 🌐http://evaz2mn.blogfa.com/post/79/%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%A7%DB%8C-%DA%86%D8%AA%D9%86-%DA%A9%D8%AC%D9%88%D8%B1 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2757 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🎙صدای مرحوم مسعود اسکویی 🖤مرحوم مسعود اسکویی  زاده ۲۳ خرداد ۱۳۱۸ – درگذشته ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ گزارشگر، مجری و کارشناس برنامه‌های ورزشی رادیو و تلویزیون 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
پژوهش اِدمُلّاوَند
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 📩شناسه۱۴۰۳۰۲۱۰۰۰۲ 🌿#شجره_نامه #سادات 🟢امام سجاد علیه السلام: ■امام محمدباقر علیه السلام ■
꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢 🟠 🌍 ✍ادامه... 💠در سال ۷۶۳ هجری قمری پس از انکه نواحی بسیاری از جمله: ●ساری، ●سوادکوه، ●فیروزکوه، ●رستمدار، ●قزوین ●و طالقان در حیطه ی تصرف سید قوام الدین مرعشی درآمده 👈و حکومت او استقرار کامل یافته 👈و سلطنت بلا منازع گردیده است. 🟢سید؛[میریزرگ] زمام امور را به سید کمال الدین پسر دوم خویش می سپارد 👈و خود انزوا اختیار کرده 👈و بر مسند ارشاد مینشیند 👈و سرانجام در ۷۸۱ در آمل فوت میکند 👈و همان جا مدفون میگردد. 📗دودمان علوی در مازندران، ه.ل رابینو، ترجمه سبدمحمدطاهری شهاب، چاپ ارمغان، سال۱۳۲۰، تهران 📙شجره نامه و نسب نامه سادات مرعشی (یزد و فارس)، سیدعبد العلی عظیمی، چاپ ۱۳۷۵، ناشرمولف،ص ۶ 📌بر مزار وی [سیدقوام الدین مرعشی] بارگاه مجللی ساخته شده که مشهور به 《بقعه ی میربزرگ》است 👈و هم اکنون در آمل زیارتگاه مردم آن دیار و نواحی اطراف است و حقیر نیز به فیض درک زیارت آن رسیده است. 👈آرامگاه《میربزرگ》پس از مرگ او ساخته شده 👈ولی به فرمان اسکندر چلابی [چلاوی] پسر افراسیاب نماینده و حاکم تیمور گرگانی ویران گردیده است. 👈پس از مرگ تیمور پیروان و ارادتمندان او گنبد و بارگاهی با شکوه به پا کرده اند 👈و در زمان شاه عباس ترمیم و تزئین گردیده و با بهترین کاشی کاری ها آراسته شده، 👈گویند گنبد آن با چند تن طلا زینت شده بود. 📙شجره نامه و نسب نامه سادات مرعشی (یزد و فارس)، سیدعبد العلی عظیمی، چاپ ۱۳۷۵، ناشرمولف،ص ۶ 📌کیا افراسیاب چُلاوی [حاکم مازندران سلطنت ۷۵۰ تا ۷۶۰ هجری قمری ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۹ میلادی، پیشین دودمان باوندیان، جانشین دودمان مرعشیان]  👈سیاستمدار، شاعر،  سپهسالار  و فرمانروای طبرستانی از خاندان  چلاویان بود. 👈افراسیاب در ابتدا توسط حسن دوم، حاکم دودمان باوندیان، به مقام سپهسالاری رسید 👈ولی مدتی بعد با به قتل رساندن او، حکومت چلاویان را تأسیس کرد 👈و بین سال‌های ۷۵۰ تا ۷۶۰ هجری قمری حاکم طبرستان بود. 👈افراسیاب در نبرد جلالک مار پرچین به قتل رسید. 🌿شجره نامه افراسیاب چلاوی: کیاهای چلاوی - یا چلابی و جلابی - منسوب به ناحیهٔ چلاو در شهرستان آمل بودند 👈و از زمین‌داران بزرگ آن منطقه محسوب می‌شدند. 👈گویا این خاندان خود را به بیژن و گیو، از شخصیت‌های  شاهنامه فردوسی، منتسب می‌کردند 👈و این مسئله در منابع تیموری آمده‌است، اما به نظر می‌رسد این نسب‌نامه معتبر نباشد. 👈چلاویان یکی از دو خاندان متنفذ در دربار باوندیان بودند 👈و کیا افراسیاب بزرگ این خاندان محسوب می‌شد. 👈خواهر کیا افراسیاب که پیشتر دختری به نام «ریبه» داشت، 👈جهت تحکیم مناسبات در دربار باوندی، با اسپهبد حسن باوندی ازدواج کرد. 👈کیا افراسیاب ۸ پسر داشت؛ 👈بزرگترین آن‌ها کیا سیف‌الدین بود 👈که ولیعهد افراسیاب نیز محسوب می‌شد. 👈او نهایتاً در اثر مریضی  قولنج  درگذشت. 👈کیا محمد و کیا علی دو پسر افراسیاب بودند که صدای خوشی داشتند 👈و برای اسپهبد حسن آواز می‌خواندند. 👈کیا علی بعدها، در سال ۷۵۰ هجری، حسن باوندی را به قتل رساند. 👈او به همراه سه برادر دیگرش به نام‌های کیا حسین، کیا سهراب و کیا لهراسب در نبرد جلالک مار پرچین کشته شدند. 👈تنها فرزند بازمانده از کیا افراسیاب اسکندر شیخی بوده‌است. 📚منابع: 📗ستوده، منوچهر (۱۳۵۶). درویشان مازندران. ج. ۱. نشریهٔ گروه آموزش تاریخ دانشکدهٔ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. 📙ساسان‌پور، شهرزاد (۱۳۸۰). «گذری بر حکومت محلی سادات مرعشی مازندران». ماهنامه کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. تهران (۴۶–۴۷) 📘نورایی، مرتضی؛ رسولی، علی (۱۳۸۹). «حکومت‌های محلّی ایران در قرن هشتم هجری و مسئله مشروعیت». پژوهش‌های تاریخی. ۲ (۲): ۱ تا ۲۴. 📝ادامه دارد... 📎پیوندها: 🔘آوات قلم ✍بازنگری ۱۴۰۳/۰۲/۱۵ 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2759 🌐http://mohsendadashpour2021.blogfa.com/post/2722 ─═༅𖣔❅ ⃟ ⃟ ﷽ ⃟ ⃟ ❅𖣔༅═─ 💥 @edmolavand 📚ܐܡܝܕ 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─
15.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟡بر خودت واجب کن روزی یک ساعت راه رفتن در خیابان را ꧁꧂🌼꧁꧂🌼꧁꧂ 🟢: ((اگر رهبر نبودم، مسئول فضای مجازی کشور میشدم.)) 🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄﷽🍃⃟🌸᭄•🍃⃟🌸᭄• 📚ܐܡܝܕ 💥 @edmolavand @sayedhmirmaryam 📡✦‎‌‌‌࿐჻ᭂ🇮🇷࿐჻𖣔༅═─