eitaa logo
عفاف گرایی
316 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
1هزار ویدیو
57 فایل
◽️کانون «امین»◽️ مجموعه تخصصی ترویج فرهنگ عفافگرایی و تربیت جنسی از منظر آموزه های دینی مدیریت محترم کانون امین 👇 @shahidamin
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🌻با سلام و احترام 📣📣📣 بیست‌وسومین نشست در سال 1399 💬 با عنوان: "تحلیل وضعیت موجود جامعه و چالش تشخیص وظیفۀ عفافگرایان" 👤ارائه دهنده: آقای دکتر سید مجید صابری فتحی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد ⏰ زمان: چهارشنبه 30 مهر ماه ساعت 15:00 🎧 آدرس اتاق مجازی: vroom.um.ac.ir/saeedy 💠جهت حضور در این نشست مجازی، در صورت استفاده از کامپیوتر، می‎بایست بر روی سیستم شما، نرم افزار Adobe Flash Player نصب باشد و در صورت استفاده از تلفن همراه و یا تبلت، نرم افزار Adobe Connet را از طریق بازار بر روی گوشی خود نصب بفرمایید. ✅ ضمناً به عرض می‌رساند، پژوهشکده مطالعات اسلامی، ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، پذیرای تعداد محدودی از علاقه‌مندان (با اطلاع قبلی) برای جلسه حضوری نیز، می‎باشد. 🔊لطفاً با انتشار این پیام، در دعوت از همکاران و علاقه مندان، با ما همراه شوید💐 با تشکر https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بی‌عفتی‌های کوچک را سبک نشماریم!!! 🍃امیرالمؤمنین علیه‎السلام مى‌فرمایند: 🍃"بدترین گناهان، آن است كه صاحبش آن را كوچك بشمرد". 📚منبع: كلمة التقوی، ج2، ص294 🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱🌾🌱 🔸اگر كسى سنگى را به سوى ما پرتاب كند، اما پشیمان شود و كند، ممكن است او را ببخشیم؛ اما اگر سنگ ریزه‏اى را به ما بزند و در مقابلِ ما بگوید: 📛"این كه چیزى نیست، اصلاً مهم نیست و شما زیادی حساس هستید و..." ⚠️او را نمی‏بخشیم!. ✅زیرا این كار، از روح استكبارى او پرده برمى‎دارد و بیانگر آن است كه او گناهش را مى‎شمرد. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🌷محمد محمدی، در حین امربه معروف به رسید. 🌷 🍀 از بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج انصارالامام تهران، یکشنبه شب (27 مهر)، ضمن درگیری با ۷ نفر از اراذل و اوباش تهرانپارس، مورد ضرب و جرح با چاقو قرار گرفت و شد. 🍀🌷🍀🌷🍀🌷🍀 ❇️براساس اظهارات شاهدان حادثه، اراذل و اوباش در حین پارک ماشین و خرید نان، به اتومبیل خانمی برخورد کرده که پس از اعتراض آن و ورود نانوا به ماجرا، درگیری آغاز شد. ❇️به گفته شاهدان، اوباش با الفاظ بسیار رکیک، خانم مورد نزاع و نانوا را مورد خطاب قرار داده و در محله ایجاد نمودند. در همین حین، شهید محمدی وارد صحنه شده و از اوباش درخواست می‌کند که در انظار عمومی، را رعایت کرده و به درگیری خاتمه دهند. ❇️اما اراذل و اوباش که در ابتدا ۳نفر بودند به فحاشی ادامه داده و با این نیز درگیر شدند و سایر دوستان خود را نیز مطلع کردند، در جریان این درگیری، یکی از این اراذل که از قبل چاقویی را با خود داشت به پهلوی این بسیجی ضربه وارد می‌کند که به دلیل عمق زیاد این ضربه و پاره شدن ریه و قلب شهید محمدی، به شهادت رسید. http://www.qudsonline.ir/news/724556/ 🌷🌷 https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از ریحانه
⚠️ متولیان ترویج حجاب تحلیل واحدی ندارند 🎙 مصاحبه با سرکار خانم نعیمه اسلاملو پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و فعال حوزه‌ی حجاب 🌸 یکی از دغدغه‌های رهبر انقلاب که امسال نیز در دیدار تصویری با تشکل‌های دانشجویی مطرح فرمودند، مسئله‌ی حجاب و حیای اسلامی است. یکی از موسسات نام‌آشنا در این حوزه که سال‌هاست به تولید محتوای فرهنگی و برگزاری دوره‌های آموزشی میپردازد، مؤسسه مردم‌نهاد خیبر است. بخش زن، خانواده و سبک زندگی KHAMENEI.IR (ریحانه) با سرکار خانم نعیمه اسلاملو پژوهشگر حوزه مطالعات زنان و مسئول محتوایی این مؤسسه، پیرامون تجارب ایشان در زمینه‌ی مشکلات و موانع ترویج حجاب به گفتگو نشسته است: 🔸 از کار برای حجاب خسته نشوید در سال ۸۵ از ما دعوت کردند که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن یک غرفه‌ بزنیم. حضرت آقا به نمایشگاه تشریف آوردند و وقتی به غرفه‌ی ما آمدند از ایشان پرسیدیم که به نظرتان کار برای حجاب در اولویت است؟ ایشان چند توصیه به ما کردند و فرمودند که «از کار کردن برای حجاب خسته نشوید؛ همین کار را بکنید. شما جوانید و خلاقیت دارید. از این جوانی‌تان در حوزه‌ی این کار استفاده کنید.» 🔹 برخی نقش دشمن را انکار میکنند یکی از عوامل بدحجابی، گرایش ذاتی و غریزه‌ی جنسی و سیر قهقرایی ذهنی است که افراد را به این سمت می‌کشاند. دشمن ما در این سال‌ها روی غریزه و جذابیت‌های ظاهری و لذت‌های زودگذر کار کرده است؛ نقش دشمن را نمی‌شود انکار کرد. متأسفانه بعضی‌ها می‌خواهند انکار کنند. 🔸 متدینین نباید کنار بنشینند متأسفانه خیلی از متدینین فکر می‌کنند که چون الان حکومت اسلامی است، دیگر وظیفه‌ای ندارند و دولت باید همه‌ی مسائل و مشکلات را درست کند. همان‌طور که حاکمیت، حوزه و روحانیت وظیفه دارد، ما هم وظیفه داریم. 🔹 پیام حجاب هنوز به دختران ما نرسیده آن نوجوانی که حجاب را رعایت نمی‌کند، به دلیل این است که پیام حجاب به او نرسیده است. ما در نظرسنجی‌هایی که خصوصاً در مدارس داشتیم، دست‌نوشته‌هایی از دانش‌آموزان داریم که نوشته‌اند چرا تا حالا کسی این‌ها را به ما نگفته است. 🔸 بعضی استدلال‌ها برای مخاطب پذیرفته نیست اگر فقط بگوییم باید حجاب داشته باشید که در آتش جهنم نسوزید، و اگر دختر ما نفهمد که کارکرد حجاب برای دنیای الانش چیست، مخاطب را از دست دادیم. اگر بگوییم که باید حجاب داشته باشید برای اینکه مردها به گناه نیفتند، این منطقی نیست که جوان امروز بپذیرد. آیا این منطق درستی است که بگوییم تو سختی بکش که دیگری به گناه نیفتد؟ من فکر می‌کنم مشکل اصلی جوانان ندانستن و نشنیدن و خوب نگفتن است. 🔹 از مثال کرونا میتوان بهره گرفت دختر جوان ما می‌گوید به من چه ربطی دارد که آن مرد به گناه بیفتد یا نیفتد. این مواضع از اینجا نشأت می‌گیرد که به او این توجه را نداده‌ایم که نوع پوشش و رفتار عفیفانه و غیر عفیفانه‌ی ما در جامعه اثر دارد. بعضی همین مسئله‌ی کرونا را به مسئله‌ی حجاب ربط می‌دهند، چون برایشان ملموس است. می‌فهمد که ماسک زدن دیگران به همدیگر ربط دارد. 🔸 قدرت زنان بیشتر است علت تمرکز بیشتر برنامه‌های حیا و عفاف در حوزه‌ی خانم‌ها این است که عملاً مدیریت اخلاق جنسی جامعه بیشتر به دست خانم‌ها است تا آقایان. دلیلش هم این است که در حوزه‌ی غریزه‌ی جنسی و در حوزه‌ی روابط، علم روان‌شناسی و علم فیزیولوژی ثابت کرده است که توان خویشتن‌داری زن بالاتر است، پس قدرت زن بیشتر است. از جهت دیگر اولین قربانی بی‌بندوباری زن است و بعد خانواده و بچه‌ها و کمترین آسیب را آقایان می‌بینند. به این دو دلیل ما اهمیت مسئله‌ی خانم‌ها را بیشتر می‌دانیم. 🔹 متولیان حجاب تحلیل واحد ندارند بعضی از مسئولین دغدغه‌مندی که می‌خواهند برای حجاب کار کنند، اراده‌ی کافی را ندارند. چون کار در حوزه حجاب، سخت است و باید یک‌سری سختی‌ها را تحمل کنند. امّا شاید ریشه‌ی همه‌ی این‌ها نبودن تحلیل واحد باشد. مسئولین اگر بخواهند کار کنند، هنوز مطمئن نیستند که اول روی ازدواج کار کنند و یا روی اخلاق متدینین کار کنند یا جواب شبهات را بدهند. یعنی ضعفی که در مسئولین می‌بینیم ضعف در تحلیل و ضعف در اجرای قوانین است. 🔸 وزارت کشور باید پاسخگو باشد متولی نهایی و اصلی بحث حجاب و عفاف در کشور وزارت کشور است. ما مصوبه‌ی ۴۲۷ به نام مصوبه‌‌ی عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی را داریم که روزآمد هم شد. خیلی قانون خوبی است. راهکارهای اجرایی تبلیغ حجاب و اجرایی شدن مسئله‌ی حجاب را دارد، امّا اجرا نمی‌شود. وزارت کشور باید جلسه بگذارد و از متولیان این کار بپرسد چرا سهم خودتان را اجرا نمی‌کنید؟ 📲 مطالعه متن کامل مصاحبه https://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=46087 ❣️ @Khamenei_Reyhaneh
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
⁉️آیا تاکنون در مقابل پرسش‌های کودکانه‌ی فرزندان‌مان قرار گرفته‌ایم؟ ✅یکی از مهم‌ترین حساس تربیتی خانواده، پاسخ به پرسش‌های جنسی فرزندان است. اما برخی خانواده‌‌ها به دلایل مختلف، این کارکرد تربیتی حساس خود را انجام نمی‌دهد. 🔰نکات مهم در پاسخگویی به 7️⃣ نکته هفتم: پاسخ‌ها باید قانع‌کننده باشند ❇️ اگر جواب ما آن‌چنان کوتاه باشد، که حق مطلب را ادا نکند، سؤال هم‌چنان باقی می‌ماند. ✅بنابراین بایستی در انتهای صحبت خود، را در وجود کودک خود احساس کنیم و دریابیم که به پاسخ سؤال خود رسیده است. ❇️ گاهی چون آمادگی پاسخ‌گویی را نداریم، فکر می‌کنیم که باید ماجرا را سریع‌تر تمام کنیم. پس جواب‌هایی می‌دهیم و طبعاً این پاسخ‌های مبهم و گیج‌کننده، فرزندمان را نمی‌کند. 📌 همچنین اگر پاسخ‌ به سؤالات فرزندانمان، تا حد امکان، و روان نبوده و با پیچیدگی و سختی همراه باشد، می‌تواند ذهن کوچک کودک را و آشفته‌تر از قبل کند. 📚سلسله نشست‎های https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔷گزارشی از بیست‌ودومین نشست در سال 1399 🔷با عنوان "واکاوی : عفاف یا فساد!" 👤با ارائه آقای دکتر محمود ، عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی و مدیر گروه تعلیم و تربیت اسلامی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد ⏰در تاریخ چهارشنبه 23 مهر ساعت 15:30 🎧جلسه مذکور به‎صورت وبینار، در اتاق مجازی به آدرس vroom.um.ac.ir/saeedy با مشارکت تعدادی از اعضای هیئت علمی، مسئولین و کارشناسان فرهنگی، روانشناسان، مربیان آموزشی و تربیتی و علاقه‌مندان مسائل فرهنگی، به صورت مجازی و همچنین حضوری، برگزار گردید. 👤مسئول کارگروه عفافگرایی و تربیت جنسی در ابتدای جلسه بیان نمودند، در موارد متعددی در زندگی روزمره، شاهد گفتار و کرداری هستیم که صدورِ آن را، زیبندۀ عامل آن نمی‌دانیم. اصطلاحِ «» برای همین امر، انتخاب شده است. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
👤دکتر سعیدی در قالب نموداری، به تشریح کنش و واکنش بعد و افراد در شرایط و وضعیت سنی مختلف (از کودکی الی کهنسالی) پرداختند. 1️⃣به زعم ایشان، در 7 سال اول زندگی، سه عامل اساسی ، زندگی و آن‎چه تحت‌عنوان قوه اختیار و اراده در آموزه‎های دینی مطرح شده، زندگی فرد را می‎سازد و در این دوره، تسلط خانواده و نزدیکان، زیاد است. 2️⃣در دورۀ سنی 7 الی 18 سال، فرزند با یک شاکلۀ اولیه حاصل از هفت سال اول زندگی، وارد فضای مدرسه‌ای می‎شود و تعاملات محیطی و مجازی‎اش بیشتر می‎گردد. در این دوره، با توجه به بروز واقعۀ جنسی و بلوغ فکری، نوجوان وارد موقعیت درک نیاز جنسی و نیز استقلال‎طلبی فردی می‎شود. در این دوره تسلط و اهمیت همسالان به‎تدریج، جای خانواده را می‎گیرد. 3️⃣در دورۀ حدود 20 تا 40 و 45 سالگی، دامنۀ ارتباطات فرد، جنبه‏های قانونی بیشتری می‎یابد. در این دوره، نیاز به تأیید دوستان، جایگاه خود را حفظ می‎کند و در کنار آن، هم‎نوایی با توصیه‎های منفی در برخی فضاهای اجتماعی راجع‎به فرار از مسئولیت اجتماعی، منفعت‎طلبی و محافظه‌کاری‎ها افزایش می‎یابد. 4️⃣در دورۀ بالاتر از 45 سال، فرد تلاش می‎کند نسل کوچک‌تر را از خطاها بازدارد و نوعی دلسوزی عمیق نسبت به فرزندان خود بروز دهد. در این دوره به‌ویژه در شرایط معاصر، بیش از هر دوره دیگری، ‎بعلت بالا رفتن سن فرزندان و مبتلا شدن به مشکلات مختلف استقلال، مسکن، ازدواج، اشتغال، فشارهای هنجاریِ رودربایستی و محافظه‎کاری، به‎جای آن‎که آهسته گام شوند، بر سرعت رواج و عمق‌شان افزوده می‎شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
👤دکتر سعیدی رضوانی در ادامه جلسه، به اهمیت تصّوری که فرد، از پیشران‎ها و موانع راه رسیدن به مطلوب دارد، اذعان نمودند و افزودند در موضوع ، جوّ اجتماع می‎تواند هم به‌عنوان «» و هم به‎عنوان «» عمل کند. اگر از نظر «فرد»، نمادهای عفاف (حجاب)، باعث احساسِ افتخار و احترام برای وی شود عامل «پیشران» است، ولی در شرایطی که پوشیدن و ، «فرد» را منتسب به طبقاتِ پایینِ اجتماعی کند و تصور عقب‎افتادگی و به‎اصطلاح عموم، «اُمُل بودن» را القا کند، احتمالاً مانعی اساسی بر سر راه «عفاف» خواهد بود. ♨️متأسفانه برخی فیلم‎های داخلی!، در معادل دانستن «چادری بودن» و «اتصاف به عادات زشت» نظیر بددهنی، شرور بودن و کم‌سواد بودن، سخت کوشیده‎اند! ⚠️از تصورات کاملاً بازدارنده‎ی عفاف‌گرایی، تصوّرِ «سیاه بودن» جامعه است. اگر فرد جامعه را ظلمانی و غوطه‌ور فساد بداند، بر اساس مکانیسم‎های روانی، به‎سرعت و به‎راحتی، به خود حق می‎دهد که دست به گناه بزند. 👤مسئول کارگروه عفافگرایی افزودند، در موضوع عفاف، موارد بسیار متعددی نظیر ، پیگیری ، حساسیت ، فضای ‎ها، نحوۀ برخورد ضابطان قانون و... می‎توانند نقش پیشران و یا مانعِ عفاف -و نماد آن حجاب- را ایفا کنند. 📌نکته تأسف برانگیز آن است که در شرایطِ اجتماعیِ سالیان اخیر، عواملِ بازدارندۀ عفاف، کاملاً بر عوامل پیش‎برنده پیشی گرفته‎اند. در نتیجه اراده‎های عفاف‎ورزی از سوی افراد، در اکثر موارد با ‎های جدی مواجه می‎شود. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔷یک فرد برخی از باورها و نگرش‌ها را از و برخی را از نزدیک زندگی و تعامل‎های خود، از کسب می‎کند. 🔷همچنین برخی از باورها و نگرش‏ها را هویت شغلی‏اش، در او نهادینه کرده و برخی ویژگی‎هایِ شخصیتی مثبت و منفی نیز، از پدر و مادر و اجدادش به او به رسیده. 🔷‎های رسمی و غیررسمی، برخی از وجوه شخصیتی و نظام باورهایش را تقویت کرده و برخی دیگر را تضعیف. 🔷به‌طور برنامه‎ریزی شده یا تصادفی فیلمی یا کتابی را دیده و کرده و تأثیری خاص پذیرفته. ♻️تمام این الهامات و کنش و واکنش میان آن‎ها، به فرد جهتی می‏دهند که چگونه هیجانات خود را کند؛ چه نگاهی به پیامدهای اعمال مختلف، چه تعاملی با دیگران و چه تصوری از واقعیت‎ها بیابد و از کدام منابع و چگونه کسب آگاهی کند و... ✅به‎همین دلیل بسیاری از این ارزش‌ها و نگرش‌ها و ویژگی‎های شخصیتی یک «فرد»، هرچند که متعلق به خودش است، دچار ناهمخوانی‏ها و حتی می‎باشد. ❇️اگر فردی، اراده‎ی کرد، مسئله ‎ها و عفاف مطرح می‎شود و اگر اراده فرد، توسط پیشران‎های عفاف شود و همچنین بتواند بر موانع راهِ عفاف فایق آید، روی می‎دهد. ✅تبیین رفتار آدمی، در ایجاد پیشران‎ها و موانع عفاف، به‌معنای لزوم مقهور بودن اراده‌ها نیست و افرادی بوده‌اند که در بدترین شرایط اجتماعی، خود را حفظ کرده‌اند. چراکه انسان توانایی دارد، ولی حیوان ندارد و بنابراین انسان می‌تواند خود را از محیط و اجتماع و خودپرستی‎ها و خودخواهی‎ها رها کند. https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
🔷فردای روزی که دشمن بعثی خرمشهر را گرفت، جسد بی جان و عریان دختر خرمشهری را به تیرک بلندی بستند و آن‎طرف کارون، مقابل چشمان رزمنده‎های ایرانی گذاشتند. 🔷 رزمنده‎های دلیر ایرانی به جوش آمد و برای پایین آوردن جسد آن دختر، سه تن از ایشان ‌شدند. ✅بله درست خواندید... سه برای جسد یک . 🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 🔷درست است که امروز، به لطف امنیتی که شهدا برای ما به ارمغان آورده‎اند، بیگانگان اجازه دست‎درازی به ما را ندارند، اما با رهاشدگی ، هر روز چالشی مفتضح‎آمیزتر از قبلی در شبکه‎های اجتماعی ایجاد می‌شود؛ که سوای محتواهای غیراخلاقی، عموماً و حیای مشارکت‌کنندگان آن، در نازل‌ترین سطح ممکن خود قرار دارد! از چالش مچ گیری و رقص و تغییر لباس و ظاهر گرفته تا چالش عریان کردن خواهر و مادر و... ❇️اما مسئولین محترمی که از صدقه سری همان ، بر کرسی‏های نرم خود تکیه زده‎اند، در مقابل این بی‎غیرتی‎ها، بی‎حیایی‎ها و بی‎عفتی‎های فضای مجازی اختیار کرده‎اند و حتی به عنوان ، آن هم برای سومین سال پیاپی، مورد قرار می‌گیرند!. 😔😡 👇👇👇 https://www.irna.ir/news/84084124/ https://eitaa.com/umefafgaraei
هدایت شده از مسیر عفافگرایی
3️⃣2️⃣ ✍️ حداقل سه قهرمان عرصۀ بازگشت به درگاه الهی را براساس چهار کتاب "تا شهادت، شاهرخ، طیب و احمد"، که همگی متعلق به انتشارات شهید ابراهیم هادی هستند را، معرفی کنید و حداقل یک عامل یا ویژگی در متن زندگی ایشان و نیز نقطۀ رهایی از دنیای تاریکی آنان را ذکر کنید. 🔹مهلت ارسال پاسخ مسابقه شماره بیست‎وسه، دوشنبه 5 آبان 🔹اعلام برندگان به قید قرعه و ارسال هدیه، چهارشنبه 7 آبان 🔹برای شرکت در مسابقه هفتگی شکوه عفاف، کافی است پاسخ و مشخصات خود را به آیدی @gholami35 ارسال نمایید. https://eitaa.com/umefafgaraei