هدایت شده از عفاف گرایی
🚫مطلقا جنس فروخته نمیشود...
1️⃣ وقتی بدانی روزی دهنده خداست، حاضر نیستی بخاطر چند صد هزار تومن چشم ببندی بر روی منکر و ناهنجاری یک بی #حجاب و اینگونه با صلابت او را نهی از منکر میکنی!
2️⃣ نهی از منکر مراتب گوناگون دارد یک مرتبهاش انکار قلبی و انزجار و چهره درهم کشیدن است و مرتبه دیگر تذکر لسانی است لیکن یک مرتبه دیگر اعراض نمودن و طرد کردن و راندن و عدم خدمترسانی و مبارزه منفی و سلبی و قطع رابطه و ترک معاشرت و معامله با گنهکار است، تا دست از گناه بردارد و هماینکه مایه عبرت دیگران گردد و از سرایت و شیوع و گسترش و عادیسازی گناه پیشگیری نماید چراکه گناه همانند یک ویروس و بیماری مسری، سرایتکننده است!
قرآن کریم در این باره میفرماید:
(وَإِذَا رَأَیتَ الَّذِینَ یخُوضُونَ فِی آیاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یخُوضُوا فِی حَدِیثٍ غَیرِهِ) 18نساء
هرگاه در مجلسی بودی و دیدی که مشغول انکار و تمسخر آیات ما هستند [و از احکام الهی سرپیچی میکنند]، از آنها روی بگردان و ترکشان کن تا به سخن [و کار] دیگری بپردازند!
پیامبر گرامی اسلام پس از بازگشت از جنگ تبوک، با سه نفر از مسلمانها که از شرکت در جنگ سرباز زده بودند مبارزه منفی و سلبی را آغاز نمودند؛ به این صورت که از سخن گفتن با آنها امتناع ورزیدند و مسلمانان دیگر را نیز به قطع رابطه و ترک معاشرت با آنان دستور دادند.
(وَعَلَى الثَّلَاثَةِ الَّذِينَ خُلِّفُوا) 118توبه
از این واقعه میشود استفاده کرد که مردم و دولت میتوانند برخی از مجرمان را طرد کنند و از حقوق و خدمات اجتماعی و شهروندی محروم نمایند.
@efaf_amin
Kanoon-amin.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پویش
#حمایت_از_حمایت_کنندگان_حجاب
#باغچه_رستوران_حسین👏
✅پویش حمایت از مجموعه هایی که به بی حجابها خدمات نمی دهند و به با حجابها خدمات ویژه و قیمت مناسبتر می دهند.
1⃣: حمایت از باغچه رستوران حسین واقع در تهران ، یادگار امام ، فرحزاد شمالی👈 لطفا با مراجعه به این رستوران و استفاده از خدمات و محصولات این رستوران تشکر ویژه نسبت به این عملکرد زیبای آنها داشته باشید.
👈ضمنا اسم مجموعه خود و یا دیگران که مشمول این حمایت میشوند را به همراه عکس و آدرس و شماره تلفن ها به این آی دی ارسال کنید👇
@Edamebede
📣تا در تمام کانالهای انقلابی وایرال کرده و تبلیغات ویژه از این مجموعه ها در فضای مجازی انجام دهیم.
❤️منتظر ارسال پست های شما هستیم که با افتخار حمایت تان کنیم.
یا علی مدد🌷❤️
#فرهنگسازی_حیا
🆔به بزرگترین کانال مطالبه کشوری ملحق شوید👇
@farhangsaze_haya
هدایت شده از حوزهٔ علمیهٔ طالقان، ثبت نام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ ✳️
✴️ امیرالمؤمنین علی(ع) :
(علم قدرت است، هر کس آن را بیابد بوسیلهٔ آن پیروز می شود و هر کس آن را نیابد، مغلوب می گردد.)
❓- از کجا به این دنیا آمده ام؟
❓- برای چه آمده ام و بزرگترین تأثیری که می توانم در این دنیا بگذارم از چه راهی است؟
❓- بهترین چیزهایی که میتوانم همراه خودم از این دنیا ببرم چیست؟
❓- کدام تفکر، بهترین مسیر، آرمان و امید را برای ساختن جهان و سعادت ابدی من دارد؟
❓- وظیفهٔ من در تمهید این بزرگترین آرمان انسان چیست؟
👈بهترین نوع جامعه را انسانهای آگاه به این سوالات👆 و دارای وجدانهای بیدار میسازند و وجدانها را ادیان حقیقی بیدار می کنند و رسیدن به حقیقت دین، معلمان متخصص میخواهد.
⭕️ حوزهٔ علمیهٔ کوتاه مدتِ طالقان از سراسر کشور پذیرش دارد و چنانچه به واسطهٔ نشر و اطلاع رسانی شما، حتی یک جوان مستعد، به جرگهٔ هادیان و معلمان عقل و جان انسانها به هدف غایی هستی، بپیوندد، یقیناً شما هم در باقیات الصالحات عظیم تمام عمرش شریک هستید و هیچ بعید نیست که او در آینده، خمینی، خامنه ای یا طالقانیِ دیگری باشد.
شماره تماس 09100167345
هدایت شده از رَأسُ الْحُسِینْ عَلَیهِالسَّلامْ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅اسناد معتبر شهادت رسول الله (صلی الله علیه واله)
حجت الاسلام یزدانی
#شهادت_پیامبراکرم_صلی_الله_علیه
کانال #راس_الحسین_علیه_السلام 👇
🆔@hossinemazlom
باید مسلمانان در جامعهی اسلامی، از حالت بیتفاوتی نسبت به یکدیگر خارج بشوند. یکی از فصول زندگی رسول اکرم این بود که فضای بیتفاوتی را، به فضای محبت و همکاری و برادری و ایجاد یک مجموعهی همکار با یکدیگر تبدیل کند.
🎙رهبر معظم انقلاب حفظهالله
🗓 ۱۳۶۸/۰۷/۲۸
✍🏻 روابطعمومیدفترامامجمعه شاهینشهر
💠@sorousheadineh
🔸www.sorousheadineh.ir
هدایت شده از H Salehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیایید خیال کنیم که سالها گذشت...
مرزای پوشیدگی کم کم شکست...
🎥 تیزر فرهنگی «غیر عادی»
🎞 روایتگر داستانی خیالی از آیندهی ایرانِ بدون هنجارها
📎دریافت اثر با کیفیت بالاتر:
https://eitaa.com/gheyre_aaddi/17
هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۰۸
۲۹ بهمن ۱۴۰۱/ سال دوم
و هنگامی که به آنها گفته میشود: به آنچه خدا نازل کرده است ایمان بیاورید میگویند: همان چیزهایی که در تمدن مدرنیته است ما را بس است!!!!
به دلایل مختلفی ارتباط ما با قرآن و روایات مقطوع است. بخشی از آن به پذیرش تمام و کمال دروغ های تمدن کفر در مورد #تاریخ_گذشتگان باز میگردد. تصور غالب ما از دشمنان انبیاء این است که موجوداتی احمق، عقب افتاده، منهای عقل، فکر، طراحی و احتمالا با شاخ و دمی در سر و پشت بوده اند! متقابلا عصر کنونی را دوره ی پیشرفتگی و پیچیدگی های شگفت انگیز بشری می دانیم که "ظَهَرَ العِلْمُ فِي البَرِّ وَالبَحْرْ بِما كَسَبَتْ أَيْدي المُدِرْنيته!!! در این فضا، خود انبیاء و در رأسشان سید البشر علیهم السلام هم، قاعدتاً درگیر مسائل و مشکلاتی پیش پا افتاده اند و مشغول انسان هایی نخستین. با این مجمع الأوصاف پیش فرض های رسوخ یافته غلط اندر غلط، چه لزومی است به مراجعه قرآن که در نگاه ما کتاب دوران کودکی بشر است؟ ما از پیامبر به عنوان اسوه بشریت عملا عبور کرده ایم، چرا که تصور میکنیم با دشمنان، چالش ها و مسائلی بسیار پیچیده تر و سخت تر از ایشان مواجه هستیم. حال آنکه مقتدا و #اسوه بودن مطلقه ی ایشان(نساء آیه۸۰/قلم آیه۴/احزاب آیه۲۱)، یعنی که حضرتشان بر قله ی همیشگی سنگین ترین، پیچیده ترین و طاقت فرساترین نبردهای تاریخ حق و باطل ایستاده اند که فرمود: ِلكُلٍّ دَرَجاتٌ مِمّٰا عَمِلوُا( سوره انعام آیه۱۳۲). در این منظر، حتی نفس کشیدن های رسول الله هم برایمان مهم میشود که ایشان، فرمانروای همیشه زنده تمامی #اولوالعزم_های تاریخند، نه انسانی صرفا خوب و محترم که تاریخش گذشته و گاه و بیگاه مریضی شفا میدهد و شرح حالش مناسب درس اخلاق های فردی سکولار است( آل عمران آیه ۸۱/ کتاب کافی ج۱ ص۴۴۱)! با این نگاه، دوباره به مرور گفت و گوها و مبارزات انبیاء علیهم السلام با دشمنان جنی و انسی شان در قرآن بپردازیم. نبردهایی در سطح تغییر مسیر یک تمدن! تغییر مسیر یک تاریخ.
@besalamen_amenin
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 انتقاد شهید مطهری از اختلاط زنان و مردان در حرم ها و اماکن مقدسه
🔰شهید مطهری ره:
" ... من همیشه حتی در کتاب مسئله حجاب اعتراض کرده ام به طرز زیارت رفتن در اعتاب مقدسه که از قدیم هم معمول بوده زن و مرد قاطی میروند بعد به یکدیگر فشار میآورند ولو اینکه در حرم امام رضا باشد کار درستی نیست در قدیم الایام زیارتگاهها اینقدر شلوغ نبوده ولی در این سالها که اینقدر شلوغ شده حق اینست که ساعاتی را مثلا پیش از ظهر را به مردها و بعدازظهر را به زنها اختصاص بدهند یا بالعکس ، یک چنین کاری بکنند لااقل در مواقع ازدحام چنین کاری بکنند این طرز زیارت رفتن با روح اسلامی چندان سازگار نیست ... "
📚پیرامون جمهوری اسلامی، ص 63
✍پ.ن:
🔻در زمان شهید مطهری، حضور مردان و زنان در اماکن مقدسه به صورت مختلط بوده است.
🔻قابل توجه کسانی که مسئولیت سیاستگذاری و ریلگذاری زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی کشور به عهده آنهاست؛ شهید مطهری در مورد اختلاط زن و مرد در اماکن مقدسه - یعنی مکان هایی که مردم برای زیارت می روند و نه با نیت انجام گناه - می گوید که « این طرز زیارت رفتن با روح اسلامی چندان سازگار نیست».
👈 بنابراین، به طریق اولی اختلاط زن و مرد و یا دختر و پسر در سایر مکان ها از جمله دانشگاه، مراسم، تجمعات و ... با روح اسلامی سازگاری ندارد.
از همین رو، انتظار می رود که مسئولین کشور به این موضوع دقت داشته باشند. متاسفانه در سال های گذشته فراوان دیده شده است که این اصل اساسی در عرصه های مختلف نادیده گرفته شده است و اتفاقاً از این قضیه آسیب های جدی دیده ایم.
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پاسخ کوبنده نماینده ایرلندی پارلمان اروپا به حامیان تحریم ایران؛ شما شعار زن زندگی آزادی میدهید اما تحریمهای شما زنان را میکُشد!
🔺️"تحریمها حکم اعدام برای شهروندان ایران است!"
🔶 «میک والاس» نماینده جمهوری ایرلند در پارلمان اروپا خطاب به نمایندههای حامی تحریم ایران:
🔺گزارشهای سازمان ملل نشان میدهد که تحریمهای وضع شده از جانب اتحادیه اروپا، کانادا و ایالات متحده، موجب مرگ و میر و رنج بسیاری از مردم ایران شده است.
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
هدایت شده از آبادی سلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هشدار
⭕ سگهای ولگرد آدم خوار شدهاند
معضلی بهنام سگهای ولگرد
🔹ایران در مرگ ناشی از سگگزیدگی، رتبۀ سوم دنیاست.
🔹️سالانه ۳۷ نفر بههمین علت در ایران جانشان را از دست میدهند.
🔹️سگهای ولگرد همهجا هستند، کوچه، خیابان و حتی باند فرودگاه!
🔹️نبود قانون،غذارسانی غیراصولی و فرهنگ غلط از جمله عوامل افزایش سگهای ولگرد است.
کانال آبادی سلام
https://eitaa.com/joinchat/3015442687C7922e8dc3b
⁉️آیا بدون اینکه در اینترنت جستجو کنید، میتوانید نام نوجوان ۱۷ سالهای که چند ماه پیش با گلولهی مستقیم پلیس فرانسه کشته شد را به یاد بیاورید؟
❌اکثر افراد نمیتوانند، و این وضعیت در سرتاسر جهان نیز همینگونه است!
✅اما بر عکس، احتمالا افراد زیادی در دنیا مهسا امینی را میشناسند و گویی نامش در ذهن آنها حک شده است، در حالی که او نه با گلولهی مستقیم پلیس ایران، بلکه به مرگ طبیعی و با چاشنی عوارض جسمی فوت کرده است!
📡این خاصیت رسانه و قدرت رسانهای است که هرچیزی که همسو با منافع صاحبِ رسانه است را برجسته میکند و هر چیزِ مغایر با منافع او را تحریم مینماید!
💥درست مثل «نائل فرانسوی» که چون رسانهها به آن نپرداختند و یا کم پرداختند، از ذهنها پاک شده است و برعکس «مهسا امینی» که تمام رسانهها و سلبریتی های جهان در مورد آن واکنش نشان دادند و با ترفندهای فراوان هشتگ آن را جهانی کردند و نام او در ذهنها مانده! پرداختن به اولی به سود رسانهداران جهان [که اکثریت زیر چتر یهود هستند] نبود و باعث تضعیف تمدن غرب میشد، و پرداختن به دومی بهانهی خوبی برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی داشت!
🏴نمونهی دیگر از این استاندارد دوگانهی رسانهها، راهپیمایی پرشور #اربعین که اصلا به سود رسانهداران جهان نیست آن را برجسته کنند و برای فرهنگ اربعینی تبلیغ نمایند، هرچند جمعیت بینظیر ۲۲میلیونی در آن شرکت کرده باشند!
#استانداردهای_دوگانه
✍میلاد خورسندی
#فهرست مطالب کانال #مقدمه https://eitaa.com/efafamin/4972
https://eitaa.com/efafamin/4975 ضرورت طرح مباحث عفافگرایی
https://eitaa.com/efafamin/5020 معرفی کتاب اخ جون که من منم
https://eitaa.com/efafamin/5028 آیا عفافگرایی امری درونی و باطنی است.
تبین واژه های کلیدی پاکدامنی https://eitaa.com/efafamin/5030
https://eitaa.com/efafamin/5031 حیا
https://eitaa.com/efafamin/5032 غیرت
https://eitaa.com/efafamin/5033 تقوا
https://eitaa.com/efafamin/5034 شهوت
https://eitaa.com/efafamin/5035 غریزه
https://eitaa.com/efafamin/5036 مفهوم جنسیت
https://eitaa.com/efafamin/5037 غریزه جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5039 تربیت جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5135 انحراف جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5136 بلوغ جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5139 آسیب شناسی اصطلاح عفاف و حجاب
https://eitaa.com/efafamin/5141 ابعاد غریزه جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5142 ماهیت غریزه جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5147 مراحل رشد غریزه جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5157 عوامل نه گانه کنترل غریزه جنسی
https://eitaa.com/efafamin/5159 توهم عادی سازی روابط زن و مرد
https://eitaa.com/efafamin/5162 آیا غریزه جنسی باید هرچه زودتر ارضا شود؟
https://eitaa.com/efafamin/5164 کنترل غریزه. جنسی عوارض دارد؟ آیا
https://eitaa.com/efafamin/1505
#عفت_بینایی
https://eitaa.com/efafamin/1515 فایده های عفت بینایی
https://eitaa.com/efafamin/1557 زیان های چشم چرانی
https://eitaa.com/efafamin/6241 خطرات تماشای فیلم های مستهجن
https://eitaa.com/efafamin/3088 #عفت_شنوایی
https://eitaa.com/efafamin/7523 #عفت_گویایی
#عفت_شنوایی تعریف https://eitaa.com/efafamin/9229. کودکان و خلوت والدین https://eitaa.com/efafamin/9233. استراق سمع نوزادان در خواب https://eitaa.com/efafamin/9234. استراق سمع جنین و تحریک جنسی جنین با موسیقی https://eitaa.com/efafamin/9235
زیان های موسیقی https://eitaa.com/efafamin/9236
#عفت_شنوایی #موسیقی در احادیث. https://eitaa.com/efafamin/9295
#عفت_شنوایی #موسیقی از دیدگاه طب سنتی https://eitaa.com/efafamin/9296
#عفت_شنوایی #موسیقی از دیدگاه متخصصان اعصاب و روان https://eitaa.com/efafamin/9297
#عفت_شنوایی شخصیت نوازندگان. https://eitaa.com/efafamin/9298
#عفت_شنوایی استفاده از ارگ و جاز در عروسی ها https://eitaa.com/efafamin/9299
#عفت_شنوایی عاقبت موسیقی دانان بزرگی چون بهتوون،باخ،موزارت https://eitaa.com/efafamin/9300
عفت چشایی https://eitaa.com/efafamin/9362
زیان های شرابخواری https://eitaa.com/efafamin/9363
پرهیز از پرخوریhttps://eitaa.com/efafamin/9367
پرهیز از خوراکی های محرک https://eitaa.com/efafamin/9369. عفت چشایی تعریف https://eitaa.com/efafamin/9400
حرام خواری چیست؟ و آسیب های آن https://eitaa.com/efafamin/9401
نقش حلال خواری در عفافگرایی چیست؟https://eitaa.com/efafamin/9402
لزوم پرهیز از خوراکی های محرک https://eitaa.com/efafamin/9403
زیان های پرخوری https://eitaa.com/efafamin/9404
دستورالعمل های اسلام برای پرهیز از پرخوریhttps://eitaa.com/efafamin/9405
پرخوری مصداق اسراف https://eitaa.com/efafamin/9406
توانایی انسان برای مقاومت در برابر پرخوریhttps://eitaa.com/efafamin/9407
بهره وری از نعمت ها در سیره پیامبر و ائمه https://eitaa.com/efafamin/9408
منظور از نگاه به طعام https://eitaa.com/efafamin/9409
ورود ژله و چربی خوکی بهسفرهایرانی ها https://eitaa.com/efafamin/9410
May 11
وجود ترکیبات حاصل از چربی خوک در غذای ایرانی ها. واقعا تکان دهنده و ناراحت کننده است.ژله خوکی،E485_542 چربی خوکی وE120 رنگ سوسکی،افزودنی های مجاز وارداتی. افزودنی هایی که حتی در کشور تولید کننده هم ممنوع است. مسیله ای که حتی باعث هشدار انجمن کلیمیان به هم وطنان کلیمی شده. http://www.iranjewish.com/essay/Essay_N2_kasroot.htm
طبق گزارش خبرگزاری ها متاسفانه نظارت دقیقی روی مواد وارداتی نمی شود.
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/07/01/2102367/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%86%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%DA%86%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D8%AE%D9%88%DA%A9%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D9%85%DB%8C-%D8%B4%D9%88%D8%AF
https://saten.ir/144615/%D9%85%D8%AD%D8%B5%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86/
دوستانی که مایلند بدانند هر کد بازگو کننده چه چیزی در مواد غذایی هست، به این سایت سری بزنید.
http://www.food-info.net/uk/qa/qa-fi45.htm
حالا علت بی حیایی ها و بی غیرتی ها را می توان بهتر درک کرد. #ژله_خوکی #بی_حیایی #بی_عفتی #عفت_شکم #سال_نوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
E120 رنگ خوراکی که از سوسک تهیه میشه ودر انواع شکلات و ... استفاده میشه. لطفا پاستیل ،ژله و مارشمالوی خارجی و هم چنین دارو های خارجی که روکش ژلاتینی و یا کپسول دارن نخورید که از #ژله_خوکی تهیه شدن و شکلات و خوراکی های دیگه هم یا نخورید و یا به ترکیباتش توجه کنید. اخیرا هم برای ترویج حشره خواری استفاده ار حشرات در محصولات خارجی افزایش پیدا کرده. مسخ انسان با ترویج حشره خواری و مصرف محصولات خوکی. متاسفانه مسئولان بهداشت به این نکته توجه ندارن ودارو و موادغذایی حاوی ژله خوکی و یا رنگدانه های حشره ای را وارد می کنن. حتی به ژله های ایرانی هم اعتمادی نیست چرا که اکثرشان وارداتی اند و در ایران فقط بسته بندی میشن. #سال_نوشت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حاضری بهای آزادی رو بدی ؟
#حجاب
🆘 @Roshangari_ir
🔜 Rubika.ir/roshangari_ir
#کلیپ_خاص
#کلیپ_مهم
#ویدیو_مهم
#عکسنوشته_خاص
#عکسنوشته_مهم
#خبر_مهم
#خبر_خاص
#فیلترینگ
#برترین_ها
#آزادی
#بیداری
#ویدیو
#عکس_نوشته
#عکس_نوشته_خاص
#عکس_خاص
#انقلابی
#اخبار_روز
#اخبار_فوری
#فیلم_کوتاه
#کلیپ
#کلیپ_ناب
#خبر_آنلاین
#پست_ویژه
چه خبری وحشتناکتر از اینکه آمار سقط جنين در ایران حداقل 400 هزار نفر در سال است
بیش از کشتههای تصادفات "17 هزار نفر"
بیش از کشتههای کرونا "146 هزار نفر"
بیش از کشتههای جنگ تحميلي "200 هزار نفر" و بیش از مجموع تمامی آنها
🆔 @News_Fath
#فرزندآوری
#نتیجه_مطالبات_مردمی
#دختر
#پسر
#جنسیت_جنین
#سقط_جنین
#فرزندآوری
#داروی_سقط_جنین
#دارو_سقط_جنین
#فرزندم
#فرزند
#پدر_مادر_من_زنده_ام
#من_زنده_ام
May 11
هدایت شده از خط شکن فرهنگی
🟣 مجسمه زنان چادری پیش از اسلام و مسیحیت
✍ دکتر سید مرتضی میرسراجی
@drmirseradji
🔹لینک مطلب جهت مطالعه:
🔻🔻🔻🔻
https://tabnakbato.ir/fa/news/199074/
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻حجاب در آئینۀ گذشتۀ سیاستیاش
🖊 مهدی جمشیدی
۱. یکی از تصویرسازیهای تحریفآلود و القاهای ناصواب دربارۀ مواجهه با کشف حجاب این است که کسانی مدعیاند برخوردهای سخت در دورههای گذشته، حاصلی نداشته است و حجم انبوه تمرکز بر روی تقابل انتظامی و قضائی با مسألۀ حجاب، به نتایج ارادهشده، متصل نگردیده است. در این روایت، اینطور وانمود میشود که گویا نظام در دهههای گذشته، تمام توان خویش را بر روی حجاب و مواجهۀ سخت با آن متمرکز کرد و هرچه بضاعت داشت را در این مسیر به کار گرفت و در عین حال، اکنون با خلاء دستاوری روبرو است. در واقع، اینان میکوشند با تصویرسازی انقباضی و حداکثری از گذشته، نوع خاصی از مواجهه را ملامت و نفی کنند و نشان بدهند که چنین مواجههای، بیفرجام و غلط است و باید رویکرد دیگری را برگزید.
۲. برخلاف روایت یادشده، مسأله این است که در دهههای گذشته، هیچگاه حجاب، مسألۀ اصلی نبوده است، بلکه حتی فرهنگ نیز در هیچ دولتی، صدرنشین و بنیان انگاشته نشده است، بلکه دولتها و جریانهای رسمی، همواره یا به سوی اقتصاد حرکت کردند و یا به سوی سیاست. در این میان، فرهنگ جز تعارفهای سیاسی و تقابلهای انتخاباتی، منزلتی نداشته و هیچگاه به آن به عنوان امر مستقل و کلیدی، نگاه نشده است. از طرف دیگر، مواجهههای انتظامی و قضائی نیز دربارۀ مسألۀ حجاب، همواره حداقلی و موردی بودهاند و بیشتر جلوۀ بیرونی و بازتاب رسانهای داشتهاند. ازاینرو، میان واقعیت سیاستها و عملکردها از یک سو، و روایتهای رسانهای و حتی اجتماعی از آنها، شکاف بسیار بزرگی وجود دارد. حتی گشت ارشاد نیز که اینهمه دربارۀ سخن گفته شد، فاقد حمایت جدی بوده و تنها در حاشیه و به عنوان نمادی از حضور حاکمیت در خیابان، ظهور داشت، اما روشن بود که مواجهههای بسیار ناچیز و حداقلیاش نمیتواند گرهی را بگشاید و تحولی بیافریند. بهاینترتیب، باید صریح گفت که در طول دهههای گذشته، حجاب را باید امر «رهاشده» و «بهخودوانهاده» قلمداد کرد، نه امری که حاکمیت بر روی آن تمرکز کرده بوده و قدرتها و امکانهای ساختاری خویش را برای هدایت و نظارت بر آن به کار گرفته بوده است.
۳. وقتی یک عامل، در حاشیه و نیمبند و رقیق است، نمیتوان از آن انتظار داشت که روند را «ثابت» یا «کاهشی» کند، بلکه در این حالت، فقط از «شتاب روند» میکاهد؛ یعنی اگر نبود، سرعت روند، «بسیار بیشتر» میشد. دربارۀ گشت ارشاد، این حالت صحیح است نه اینکه وانمود شود حاکمیت با تمام توان، بر روی گشت ارشاد تکیه کرد و به حمایت از آن پرداخت و در نهایت نیز نتیجه نگرفت. بهخصوص در دهۀ نود در اثر سیاستهای لیبرالیستی در دولت اعتدالگرا، نهفقط مواجهۀ جدی و چالشی با مسألۀ حجاب به حاشیه رفت و اغلب به تعطیلی کشیده شد، بلکه با در پیش گرفتن رویکردهای ولنگارانه و تساهلی، روندی که رخ داده بود سرعت بیشتری پیدا کرد. در واقع، سیاستهای دولت اعتدالگرا، اقتدار نظام را به چالش کشید و پیام ضعف ارسال کرد. این سیاستها به لایههای تجددی جامعه، نشان داد که امکان پیشروی دارند و میتوانند بر سر سبک زندگیِ غربی، وارد چرخۀ چانهزنی شوند و حرف خود را بر کرسی بنشانند. این دولت برای آنکه از حمایت و هواداری این بدنۀ اجتماعی برخوردار شود، ارزشهای اساسی و خطوط قرمز فرهنگی را به بازی سیاسی خویش وارد کرد و به این واسطه، به دیگریهای فرهنگی رسمیت بخشید.
۴. تنها در لحظههایی از تاریخ که بدنۀ اجتماعیِ تجددی، چنین صداهای مخالفخوانی از درون حاکمیت میشوند جان تازه میگیرند و به بیان و اظهار خویشتن فرهنگیشان در عرصۀ عمومی میپردازند. در شرایط حاکمیتیِ مبتنی بر اقتدار و مرزبندی، این طبقۀ اجتماعی دچار لکنت میشوند و احساس انقباض و انسداد میکنند و به حداقلها رضایت میدهند. پس مسألۀ اصلی این است که از درون حاکمیت، چه صدا و ندایی برمیخیزد و لایۀ تجددی، چه درک و احساسی از نیروهای درونی حاکمیت دارند. اینان تابع سیاستهای فرهنگیِ حاکمیت نبوده و نیستند و نمیخواهند از سبک زندگیِ تجددی خویش عبور کنند، بلکه مایل به اظهار و تجلی آن در عرصۀ عمومی هستند، اما این کنش، وابسته به تصویرشان از منطق و انتخاب حاکمیت است. در هر دورهای که نیروهای همگون با اینان به درون حاکمیت نفوذ میکنند، این خوداظهاریهای و جسارتها و ساختارشکنی افزوده میشوند و اینان میتوانند پس از دورۀ توقف، چند گام به پیش آیند.
🖇 منتشرشده در:
https://irna.ir/xjNrp5