eitaa logo
『 احیاء تفکر اسلامی 』
718 دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
1.4هزار ویدیو
47 فایل
🕊️❤️°. 🌿°.. فرصتی برای بازخوانی #نظام_فکری استاد شهید مطهری. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلا مانع میباشد.
مشاهده در ایتا
دانلود
{🧣🌨 } ♨️ یڪۍ از موارد اختلاف مھم میان عرفا و غیر عرفا خصوصاً فقھا، نظریہ خاص عرفا درباره شریعت و طریقت و حقیقٺ اسٺ. عرفا و فقھا متفق القول‏‌اند ڪہ شریعت یعنے مقررات و احڪام اسلامۍ مبنۍ بر یك سلسلہ حقایق و مصالح است. 🤝 فقہا معمولًا این مصالح را بہ امورۍ تفسیر می‌ڪنند ڪہ انسان را بہ سعادت یعنۍ حد اعلاۍ ممڪن استفاده از مواهب مادۍ و معنوۍ مۍ‌رساند. 🌟 _ ولۍ عرفا معتقدند ڪہ همہ راه‌ها بہ خدا منتھۍ مۍ‌شود و همہ مصالح و حقایق از نوع شرایط و امڪانات و وسایل و موجباتی است ڪہ انسان را بہ سوۍ خدا سوق مےدهد.🍃..^ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
┄┅─✵💎✵─┅┄ فقها همین قدر می‌گویند: در زیر پرده شریعت (احکام و مقررات) یک سلسله مصالح نهفته است و آن مصالح به منزله علل و روح شریعت به شمار می‌روند؛ تنها وسیله نیل به آن مصالح، عمل به شریعت است. اما عرفا معتقدند که مصالح وحقایقی که در تشریع احکام نهفته است از نوع منازل و مراحلی است که انسان را به مقام قرب الهی و وصول به حقیقت سوق می‌دهد. 📕کلیات علوم اسلامی، ج۲ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
°.🌸⃝⃡❥.° شریعت،طریقت،حقیقت عرفا معتقدند که باطن شریعت راه است و آن را «طریقت» می‌خوانند، و پایان این راه «حقیقت» است یعنی توحید به معنی‌ای که قبلًا به آن اشاره شد که پس از فنای عارف از خود و انانیت خود دست می‌دهد. این است که عارف به سه چیز معتقد است: شریعت، طریقت، حقیقت؛ معتقد است که شریعت وسیله یا پوسته‏ای است برای طریقت، و طریقت پوسته یا وسیله‌ای برای حقیقت. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
recording-20220207-223305.mp3
2.57M
     ▷ ─────◉──────── ♪ 🎙 مسیحی و زره علی علیه السلام‏ ❤️ 📚 داستان راستان ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
「🎉😍」 -همتاےعلی‌نخواهدآمدوالله -صدباراگرڪعبہ‌ترڪ‌بردارد...💚 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
•|❤️🌹|• عݪۍ ﷺ از آن نظر محبوب اسٺ ڪہ پیوند الھۍ دارد. دل‌هاۍ ما بہ طور ناخودآگـاه در اعماق خویش با حق سَر و سِرّ و پیوستگـے دارد، و چون عݪۍ ﷺ را آیٺ بزرگ حق و مظھر صفاٺ حق مۍیابند بہ او عشق مۍ‌ورزند. ツ♡ در حقیقٺ پشتوانہ عشق عݪۍ ﷺ پیوند جان‌ها با حضرٺ حق اسٺ ڪہ براۍ همیشہ در فطرت‌ها نهاده شده، و چون فطرت‌ها جاودانۍ اسٺ مهر عݪے ﷺ نیز جاودان اسٺ. 🍃 نقطہ‌هاۍ روشن در وجود عݪۍ ﷺ بسیار اسٺ اما آنچہ براۍ همیشہ او را درخشنده و تابان قرار داده اسٺ ایمان و اخلاص اوسٺ و آن اسٺ ڪہ بہ وی جذبہ الھۍ داده اسٺ.🌿🌸 📚جاذبه‌ودافعه‌علیﷺ ، ص۹۱ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 مکتبی بی‌نظیر به نام مکتب عشق علی(ع) علیه السلام ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
『 احیاء تفکر اسلامی 』
°.🌸⃝⃡❥.° شریعت،طریقت،حقیقت عرفا معتقدند که باطن شریعت راه است و آن را «طریقت» می‌خوانند، و پایان ا
•|💫🌼|• فقہا معتقدند ڪہ مقررات اسلامۍ در سہ بخش خلاصہ مۍشود: ‌۱- اول بخش اصول عقاید ڪہ ڪلام عھده‏‌دار آن اسٺ. در مسائل مربوط بہ اصول عقاید لازم اسٺ انسان از راه عقل ، ایمان و اعتقاد تزلزل ناپذیر داشتہ باشد. 🧠✊🏻 ۲- دوم بخش اخلاق . در این بخش دستورهایۍ بیان شده است ڪہ وظیفہ انسان را از نظر فضایل و رذایل اخلاقے بیان مےڪند و علم اخلاق عہده‏‌دار بیان آن است. ツ🌀 ۳- بخش سوم بخش احکام اسٺ که مربوط بہ اعمال و رفتار خارجے انسان است و فقہ عهده‏دار آن است.🖇🔖 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
『 احیاء تفکر اسلامی 』
•|💫🌼|• #سہ‌بخش‌قوانین‌اسلامۍ فقہا معتقدند ڪہ مقررات اسلامۍ در سہ بخش خلاصہ مۍشود: ‌۱- اول بخش اصو
{ 🍄🎨 } • این سہ بخش از یڪدیگر مجزا هستند. بخش عقایدمربوط اسٺ بہ عقل و فکر، بخش اخلاق مربوط است بہ نفس و ملکات و عادات نفسانے، بخش احڪام مربوط اسٺ بہ اعضا و جوارح. 📮📝 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•••|🍁 ولۍ عرفا در بخش عقاید، صِرف اعتقاد ذهنۍ و عقلۍ را ڪافۍ نمۍ‌دانند؛ 🖐🏼 مدعۍهستند ڪہ بہ آنچہ باید ایمان داشٺ‌و معتقد بود، باید رسید و باید ڪاری‌ڪرد ڪہ پرده‌ها از میان انسان‌و آن حقایق برداشتہ‌شود. 👀...! -و در بخش دوم، بہ جاۍ اخلاق علمۍ و فلسفۍ، سیر و سلوڪ عرفانۍ را ڪہ ترڪیب خاص دارد پیشنهاد مۍ‌ڪنند. ❄️ و در بخش سوم ایراد و اعتراضۍ ندارند، فقط در موارد خاصۍ سخنانۍ دارند ڪہ احیاناً ممڪن اسٺ بر ضد مقررات فقھی تلقۍ شود. ⚡️ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
•|🌸🌿🖇 عرفا از این سہ بخش بہ «شریعت» و «طریقٺ» و «حقیقت» تعبیر مۍ‌ڪنند و معتقدند ڪہ همان گونہ ڪہ انسان واقعاً سہ بخش مجزا نیسٺ (یعنۍ بدن و نفس و عقل از یڪدیگر مجزا نیستند، بلڪہ در عین اختلاف با یڪدیگر متحدند و نسبٺ آنہا با یڪدیگر نسبت ظاهر و باطن است)🤝👣 شریعت و طریقت و حقیقت نیز اینچنین‌اند، یعنۍ یڪۍ ظاهر است و دیگرۍ باطن و سومۍ باطنِ باطن ، با این تفاوت ڪہ عرفا مراتب وجود انسان را بیش از سہ مرتبہ و سہ مرحلہ مۍدانند، یعنۍ بہ مراحل و مراتبۍ ماوراۍ عقل نیز معتقدند.🎈🏝 📚 کلیات علوم اسلامے، ج ۲ص۸۶ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شجاعت و صلابت حضرت زینب کبری(س) در برابر یزید وفات اسوه صبر و استقامت حضرت زینب سلام الله علیها تسلیت باد! 🏴🖤🖤 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
••✾•🍃🌼🌺🌼🍃•✾•• بِسْمِ‌اللَّهِ‌الرَّحْمَٰنِ‌الرَّحِيم 🌱،. 📚 📎 " عقل "....
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
°•💜🌸•° آیا اخلاق، مطلق اسٺ یا نسبۍ ؟¿ ¿ آیا قوانین‌و مقرراٺ‌و همچنین اصول اخلاقۍو اصول تربیتۍ لزوماً و ضرورتاً در طول تاریخ بشریت تغییر مے‌ڪند و باید هم تغییر بڪند و بنابراین هیچ قانونی‌و هیچ اصل اخلاقۍو اصل تربیتۍ ثابت و جاوید نیست بلڪہ جبراً همہ قوانین نسخ مے‌شود، و یا این‏طور نیست؟ ⁉️🤔 ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
🌿⃟«🌸 ⃟«🌿 بحث درباره مسئله‌ای است به نام نسبیت اخلاق در مقابل مطلق بودن اخلاق، که علمای جدید طرح کرده و مدعی هستند که اخلاق و اصول تربیتی مانند خیلی از چیزهای دیگر مفاهیم مطلق نیستند که در همه مکانها و در همه زمانها یک جور صدق کند و یک جور درست باشد، بلکه یک سلسله امور و مفاهیم نسبی هستند که درمکانهای مختلف و زمانهای مختلف تغییر می‌کنند. 📘اسلام و نیاز های زمان،. ج ٢ ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⃟💕🌸 در باب اخلاق بالخصوص، تکیه روی این مطلب است که اخلاق را بر پایه حسن و قبح که حکم عقل است مبتنی می‌کنند، می‌گویند: خُلق خوب آن است که عقلاً زیبا باشد و در نزد عقل نیک شمرده شود و خلق بد آن است که در نزد عقل زشت شمرده شود، و با دلایل و شواهد زیاد ثابت می‌کنند که این حکمهای عقل که «فلان خلق نیک است و فلان خلق زشت» یک حکم ثابت یکنواخت متساوی در همه جا نیست. ╭┈┈•••✾••✾•••┈┈╮ 🌹@ehia_news ╰┈┈•••✾••✾•••┈┈╯‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا