هدایت شده از برشی از یک کتاب
✂️ برشی از یک کتاب
#تنوع_طلبی_یا_جهتِ_برتر
تنوع طلبی انسان نیز نشانگر این نیاز به《رشد و حرکت》می باشد ؛ چون انسان هر زمانی آرزوی چیزی را دارد اما وقتی به آن می رسد باز خسته می شود و ارضا نمی شود . همین (خسته شدن و ارضا نشدن) ، یک هدایت الهی است که به وسیله آن به انسان تذکر داده می شود که ای انسان ، کار تو ماندن نیست بلکه (رفتن) است تا ابد ، تا بی نهایت ؛ ( إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ) . پس کار و نقش انسان در هستی ، تحرک است نه تنوع . اگر انسان این نشانه ها و این ذکر و یادآوری ها را ندیده بگیرد گرفتار عذاب می شود ؛ پس #ماندن با ترکیب وجودی انسان هماهنگ نیست و این که می گویند فطرت انسان با توحید هماهنگ است ، یک بحث تحمیلی و صادراتی نیست . هر انسانی با توجه به درکِ #ترکیب و با توجه به #تنوع طلبی خود متوجه می شود که مدام باید برود و ایستادن و ماندنی در کارش نباشد . تمام وجود او ، تمام استعدادهای او و نیروهای او باید به جهتی برود که سقفی نداشته باشد و بن بستی نباشد . و چون در جهان ، نامحدودی جز حاکم ازلی وجود ندارد ، بنابراین جهت حرکت انسان ، همان حاکم ازلی است و این ، یعنی توحید . " سُبْحَانَ رَبِّیَ الاَعْلی وَ بِحَمْدِهِ " جهت ِ برتر فقط الله است .
📚 اندیشه های پنهان ، علاء الدین اسکندری ، ص ۱۴۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
استاد علی صفایی حائری
✅تبلیغ 1⃣ 🔶استاد علی صفائی حائری 1⃣شايد پنجاه سال يا كمتر يا بيشتر كسانى منبرهايى را شنيده باشند و
✅ تبلیغ2⃣
🔶استاد علی صفایی حائری
👈امروز، تبليغ هدف اصيل خود را از دست داده. شايد يك مبلغ بيشتر به اين فكر كند كه جمعيت زياد باشد و شكوه و عظمت مجلس به اوج برسد و منبر را خوب تحويل بدهد.
👈در حالى كه اين اهميت ندارد كه چند نفر جمع شدهاند، اين مهم است كه چند نفر ساخته شدهاند و به راه افتادهاند و بىنياز گرديدهاند.
👈ما نبايد بخواهيم آنهايى كه چند سال پاى منبر بودهاند، باز هم در همانجا جمع شوند و اگر جمع شدند، اين از ركود آنها خبر مىدهد.
👈اين درست نيست كه يك شاگرد، هر سال در يك كلاس و با يك استاد بماند و اگر ماند، اين دليل رفوزگى و مردودى اوست.
👈آخر كسى كه در يك كلاس ساخته شد، چارهاى ندارد جز آنكه به كلاس بالاتر بيايد و اگر نيامد، يا به خاطر اين است كه عشق به تحصيل ندارد و يا اينكه كلاس بالاترى تشكيل نگرديده است.
✅و در هر حال بايد در او عشق آفريد و بالاترش آورد و همين كه اشباع شد و فارغالتحصيل شد، به تبليغش گماشت و به كارش واداشت.
#روحانیت_وحوزه ص۱۴۸.
لطفاً عنایت داشته باشید با توجه به عقب افتادن ماه رمضان به تاریخ قمری توجه شود.
✅ #مناجات
🔶استاد علی صفایی حائری:
خداوندا! اگر به اندازهاى كه تو از من مىدانى، من از خودم مىدانستم،بر خودم نمىبخشيدم. و با همين مقدار كه محاسبه كردهام، اگر حسابم را با خودم بگذارى و پروندهام را به خودم بسپارى،به عزّت تو قسم، كه سر برنمىدارم و تا قعر آتشها فرو مىروم. من جز فضل تو و شفاعت محمّد و آل محمّد دستاويزى ندارم. پس تو پيمانه را پر كن و بر من بسيار ببخش.
📚 #نامه_های_بلوغ ص۱۵۵
🌿 @einsad
🔶استاد علی صفایی حائری:
ما خيلى محروميم، خدا شاهد است كه خيلى محروميم، ولى هنوز خودمان به اين شهادت نرسيدهايم. محروميم از اين جهت كه غذاى آماده و رزق واسع و كريم حق را، وقتى كه در اختيار ما مىگذارند، باز هم دست به سوى آن نمىبريم و باز هم كارى نمىكنيم. ان شاء اللّه كه اين ماه را با عبادات و توجّهات خودتان بتوانيد پربار كنيد.
نكته اين است كه او براى ما فرصت و عنايتى و فضل و رحمتى را گسترده و سفرۀ گستردهاى را پهن كرده است. در فضل حق و بارش رحمت حق بحثى نيست، بحث اين است كه كاسههاى ما واژگون است و از اين بارشِ فضل و فيض و رحمت حق، سهمى نمىبريم. ما موانعى داريم كه خوب است در آنها تأملى كنيم و ببينيم چه چيز باعث مىشود با اينكه از آن طرف مستمراً «دائمَ الفَضْلِ عَلَى البَرِيَّه وَ بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالْعَطِيَّةِ ١» است، با اينكه او دستهايش را براى بخشش باز كرده و فضلش را مستمر گذاشته، اما چرا هميشه كاسۀ ما خالى است؟
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص 22
🌿 @einsad
📚 انتشار مجموعه تطهیر با جاری قرآن در قالبی جدید.
انتشارات لیلةالقدر با همکاری انتشارات ذکرا، بهمنظور ایجاد ارتباط قویتر و مؤثرتر خوانندگان با مجموعه تطهیر با جاری قرآن، این اثر ارزشمند را در قالبی نو منتشر کرده است.
اقداماتی که درخصوص این کتابها انجام شده، به شرح زیر است:
1. انتخاب عنوانهای نو برای هر جلد که گویای سخن اصلی نویسنده در آن باشد. این کار با حفظ عنوان کلی کتابها، یعنی «تطهیر با جاری قرآن» انجام شده است.
2. عنوانگذاری بخشهایی از کتاب.
3. ابهامزدایی از برخی عبارتها. این کار در پانویس انجام شده و به دو طریق صورت گرفته است: یکی توضیح مختصر عبارتها با امضای ناشر و دیگری ارجاع به دیگر کتابهای استاد صفایی.
4. ذکر آدرس آیات قرآن و منبع روایات و ترجمه آنها در صورتی که ترجمه کامل آنها در متن نیامده باشد.
گفتنی است که تاکنون پنج جلد از این مجموعه با نامهای زیر منتشر شده است:
جلد ۱: تنها پناه ( تفسیر سورههای ناس و فلق )
جلد ۲: بگو که «او»...( تفسیر سوره توحید )
جلد ۳: وقتی که از خودت میسوزی (تفسیر سوره مسد)
جلد ۴: آنگاه که یاری شدی (تفسیر سوره نصر)
جلد ۵: چشمهای بسته، چشمههای کور (تفسیر سوره کافرون)
برای تهیه کتب فوق میتوانید بافروشگاه انتشارات لیله القدر به شماره 37712328_025 و یا 09127461022 تماس حاصل فرمایید.
🌿 @einsad
✅ دراین فرصت قدر...
🔶استاد علی صفایی حائری:
در اين فرصت قدر كه از هزار ماه بهتر است و با اين عنايت و رعايت و محبت، هر عقب افتاده اى مىتواند آرزوى جلودارى داشته باشد، آن هم از خانوادهاى كه مس وجود را فضۀ آنها طلا مىكند.
اى دل از دست رفته چه مىخواهى؟ اين فرصت و اين هم آغوش باز و اين هم انتظار بازگشت؛ «لَوْ عَلِمَ الْمُدْبِرُونَ عَنِّى كَيْفَ انْتِظَارِى لَهُمْ وَ اشْتِيَاقِى الَى تَرْكِ مَعَاصِيهِمْ لَمَاتُوا شَوْقاً بِىْ وَ تَقَطَّعَتْ أَوْصَالَهُمْ عَنْ مَوَدَّتِى ١»
اگر اینها که به من پشت کرده اند و از من بریده اند ، می دانستند که چگونه در انتظارشان هستم و چگونه مشتاق بازگشتشان هستم و چگونه می خواهم که عصیان ها را رها کنند، ازشوق من می مردند، و رگ های گردنشان از فشار عشق من پاره پاره می شد.
📚 #بهاررويش ص۱۸
🌿 @einsad
150407_2059.mp3
52.08M
جلسه استاد مسعود حیدری نیک با موضوع نظام سیاسی اسلام از منظر استاد علی صفایی حائری و مشی سیاسی ایشان
به تاریخ ۴ خرداد ۹۸
مکان موسسه کتاب پردازان مشهد
🌿 @einsad
✅شبهاى بررسى و محاسبه
🔶استاد علی صفایی حائری:
اين شبها، شبهاى بررسى و محاسبه است و اين ماه، ماهى است كه آدمى بايد به حسّاش، به چشمش، به دستش، به پايش و به موجودىاش نگاهى بكند. واقع قضيه اين است كه ما اصلاً اينها را جزء موجودى خودمان نمىدانيم.
ما گاه گاهى سال به سال كه مىشود، يك خانه تكانى اى مىكنيم، پردهها را برمىداريم و مىشوييم، چركهايش را پاك مىكنيم. فرش، گليم، زير و زبر، همه را شست و شو مىدهيم. واقع قضيه اين است كه ما خودمان را جزء موجودىها نمىدانيم. يك پارچه و گليم پارهاى را مواظبيم، به يك فرش دقت داريم ولى خود ما پر از كدورت و رنجايم و پر از ضعفايم.
اين ضعفها چه بسا هزار بحران در ما ايجاد كنند، هزار درگيرى بياورند و با خدا درگير شويم؛ اما بىخياليم. دلهايمان پر از كينه و سوء ظن نسبت به يكديگر شده است. آيا حسادتها در ما نيست؟ يعنى ما نعمتها را ملاك ارزش نمىدانيم ؟ اينكه او از من زيباتر است، رنج نمىبرم؟ اينكه او از من امكانات، ارتباطات و شرايطش بيشتر و بهتر است مرا نمىسوزاند؟ يعنى ته دلم بحرانى ندارم؟
و تو خيال مىكنى دلى كه به اندازۀ ذرهاى حسد داشته باشد، از فضل خدا بهرهاى مىبرد!! مىبينيم ماه رمضان آمده و رفته و ما در دريا بودهايم، ولى حتى سُم ما هم خيس نشده است.
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، ص34
🌿 @einsad
✅ عوامل واژگون شدن و بسته شدن ما چيست؟
🔶استاد علی صفایی حائری:
كفر ، وَقر ، اقفال و أغلال ، مانعهاى بزرگى هستند كه ما را محروم مىكنند و نمىگذارند در كاسۀ ما چيزى قرار بگيرد و در مشك و انبان ما چيزى جمع بشود.
كفر، شرك، نفاق و عُجب ، عواملى هستند كه از جمع شدن نعمت جلوگيرى مىكنند و نمىگذارند كه ما حاصلجمعى داشته باشيم، هيچ چيزى را در ظرف ما باقى نخواهند گذاشت.مىبينيم عمرى است كه كوشيدهايم ولى حاصلى نبردهايم!
ماه رمضان، ماهى است كه فضل و عنايت حق فراگير است. بايد ببينيم كه آيا در وجود ما كفر و شرك و نفاق نيست؟
يكى ديگر از عواملى كه باعث محروميت ماست، «غِلّ» و كينههاست. آيا در دل ما كينهاى وجود ندارد؟ بايد تأملى كنيم كه ظرف ما واژگون نباشد. با وجود اين همه بارش، انسان مىبيند هيچ چيز در ظرف او جمع نشده كه بماند، حتى ظرفش هم آلوده مانده است.
كفر، شرك، نفاق، غِلّ و... باعث مىشوند كه دل ما مختوم و ممهور شود؛ يعنى قفل و بسته شود. حالا هر چه هم كه ببارد، اين دل چيزى به دست نمىآورد.
كفر هم علائمى دارد، لزومى ندارد كه ما در همۀ امور كافر باشيم.
انسان همين كه يكى از بيّنات و نشانههاى خدا را ببيند و بفهمد و زير بار نرود كافر است. كفرِ يك ثروتمند به اين است كه ربا را منكر شود، كفر يك زن به اين است كه از يك غيرتش برآشفته شود ١، كفر يك مرد به اين است كه به فسادهاى ديگر رو بياورد.
منشاء هر كدام از اين كفرها هم متفاوت است: منشاء كفرِ شيطان كبر بود كه محرومش كرد، يكى منشاء كفرش حرص و ديگرى بخل است. آن وقت ببينيم كه آيا ما جامعيت نداريم؟ و آيا اين همه را با هم نداريم؟
📚 #بهاررويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه رمضان)، صفحه 31
🌿 @einsad
✅كسى كه مىخواهد #قدر را درك كند بايد...
🔶استاد علی صفایی حائری:
كسى كه مىخواهد قدر را درك كند بايد خودش را تقدير و اندازهگيرى كند، بايد ببيند در اين مدتى كه از عمر او گذشته بر دلش چه گذشته است. بايد ببينيم چه دادهايم و چه گرفته ايم؟ و ببينيم چه چيزهايى در دل ما بزرگ شده و چه چيزهايى بايد بزرگ مىشدند؟
عظمت اين قدر و اندازه گيرىها به خاطر اين است كه انسان مىتواند نقشههاى وسيعش را پياده كند. طرح ريزى به اين خاطر ارزش دارد كه مصالح ضايع نمىشوند. كسانى كه روى طرح بيش از خود مصالح فكر مىكنند به ساختمانهاى محكمترى مىرسند. بر عكس، آنجايى كه مصالح عالى است ولى طرح كوتاه و سطحى است انسان را دق مىدهد.
اين است كه يك شب قدر بهتر از هزار ماه است. كارى كه در هزار ماه مىشود اگر طرح ريزى نشده باشد، ثمرى ندارد و اگر اندازهگيرى نشده باشد، سودى ندارد. كسى كه مىداند اين شب را در اين ماه گذاشتهاند، از اول بايد خودش را با اين قدر هماهنگ كند و تقدير كند.
بايد فكرمان را بسنجيم و ببينيم كه چه شناختهايى را به دست آوردهايم و چه شناختهايى را مىتوانستهايم به دست بياوريم.
بايد عقلمان را بسنجيم و ببينيم كه با چه چيزهايى همدم بوده و چه سنجشهايى داشته و چه بيلانهايى گرفته است. آيا فقط بيلان سود و ضرر كسبمان را داريم، نه خودمان را؟!
و قلبمان را بايد بسنجيم و ببينيم كه چه كسانى در آن رفت و آمد كردهاند؛ چه حزنهايى، چه عشقهايى، چه خوفهايى و چه كينههايى در آن راه پيدا كردهاند.
و همين طور روحمان را هم بايد بسنجيم و ببينيم با چه چيزهايى اوج مىگيرد و با چه چيزهايى پلاسيده مىشود، چه مسائلى ما را تنگ مىكنند و ضيق مىآورند و چه مسائلى براى ما وسعت و راحتى مىآورند.
📚 بهار رويش (مروری بر دعاهای ورود و وداع ماه #رمضان)، صفحه 69
🌿 @einsad