eitaa logo
(شیخ محمدحسن قمی)
1.4هزار دنبال‌کننده
913 عکس
649 ویدیو
26 فایل
√مدرّس خارج وسطوح عالی حوزه علمیه قم @mh_qomi √کانالهای درسی: @bohoos_qomi بحوث @feqh1_qomi فقه استدلالی ایروانی @feqh2_qomi قواعد فقهیه ایروانی @osool_qomi خارج اصول @halaqat2_qomi حلقه دو @halaqat1_qomi حلقه یک و سه
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰یک برداشت غلط از حکمت متعالیه🔰 🔸اخیراً بصورت اتفاقی به کانالی در پیامرسان ایتا برخورد کردم به نام «امتداد حکمت وفلسفه» که یکی از رفقای جوان و انقلابی ما - که از ارادتمندان آقای میرباقری و مجموعه فرهنگستان است و طبعا با فلسفه اسلامی هم میانه خوبی ندارد - راه اندازی کرده است. توفیق شد برخی از یادداشت‌های کانال مزبور را مطالعه کردم. گرچه مجال پیگیری وپاسخ به این سنخ هجمه‌ها و انتقادات به فلسفه اسلامی را ندارم اما از باب نمونه - و البته با کسب اجازه از این دوست عزیزمان- یکی از یادداشت‌های ایشان را اجمالاً بررسی میکنیم و‌ قضاوت را به خوانندگان عزیز میسپاریم و البته پیشاپیش از اینکه توفیق پیگیری اینگونه بحثها را ندارم عذرخواهی میکنم. 🔹این دوست عزیزمان طی یادداشتی بیان داشته‌اند که حکمت متعالیه و‌ فلسفه صدرایی چون جسم و بدن را ظلمانی میداند نمیتواند زیربنای تمدن اسلامی قرار بگیرد. طبق این فلسفه هرگونه توجه به جسم و جسمانیات و‌عالم ماده، توجه به ظلمات است و لذا فلسفه صدرایی ما را به انزوا و گوشه گیری ودوری از فعالیت‌های اجتماعی وسیاسی و عبور از کثرت و ظلمت ماده و اجسام و‌توجه به عالم تجرد و‌ نور و وحدت سوق میدهد! چنین فلسفه ای اصلا قابلیت امتداد پیدا کردن در متن جامعه نداشته و نمیتواند تمدن ساز باشد! یادداشت ایشان را میتوانید در آدرس ذیل بخوانید👇 https://eitaa.com/monir_ol_din/1947 🔸عبارتی هم از صدرالمتالهین(قده) نقل کرده‌اند:«الأوّل أن يعلم أنّ الإنسان ينتظم ذاته من جوهرين: أحدهما نورانيّ و الآخر ظلمانيّ. أمّا النّورانيّ، فهو النّفس؛ و أمّا الظّلمانيّ، فهو الجسد. فالنّفس حيّة علّامة فعّالة خفيفة؛ و الجسد ميّت جاهل ساكن ثقيل.» 📙كسر الاصنام الجاهلية، ص: ۱۵ 🔹پاسخ به این اشکال، خیلی ساده و واضح است: توجه به جسم و جسمانیات به دو‌شکل ممکن است: توجه استقلالی و توجه ابزاری! 🔸اگر جسم و‌عالم ماده و زندگانی دنیا، مقصود بالذات باشد قطعا توجه به آن توجه به ظلمات است و پرداختن به آن و‌پیگیری و‌طلب آن، ناپسند و‌مذموم است. همانطور که در روایات اهل بیت علیهم السلام هم داریم که:«من أصبح و‌أکبر همّه الدنیا فلیس من الله في شیئ».‌ قرآن میفرماید: «منکم من یرید الدنیا و‌منکم من یرید الآخرة» ومیفرماید: «و ماالحیاة الدنیا الا متاع الغرور» و میفرماید: «فأعرض عمن تولی عن ذکرنا و‌لم یرد الا الحیاة الدنیا». 🔹اما اگر جسم و جسمانیات و‌عالم ماده و حیات دنیا به عنوان ابزار و‌ وسیله‌ای برای حیات علیا و تکامل آن جوهر نورانی انسان و عبور از ظلمات و وصول به عالم نور و اطلاق و‌تجرد و مقام‌لقاء الله باشد (یعنی به تعبیر روایات، نگاه ما به دنیا به عنوان مزرعه آخرت باشد) در اینصورت پرداختن به شئون عالم ماده و بدن و جسمانیات، توجه به ظلمات و انغمار در کثرات و‌فرو رفتن در گمراهی نیست بلکه اتفاقا توجه به عالم نور است. 🔸آنچه صدرالمتألهین (قدس الله نفسه الزکیة) فرموده فقط همین مقدار است که جهان ماده و عالم اجسام، ظلمات و به تعبیر قرآن «أسفل السافلین» است! چنانچه فرموده:«أو کظلمات في بحر لجي یغشاه موج من فوقه موج من فوقه سحاب ظلمات بعضها فوق بعض». 🔹اما اینکه پس هرگونه توجه و پرداختن به دنیا و عالم ماده - حتی به عنوان ابزار وصول به کمالات الهی و بعنوان مزرعه آخرت - نادرست و‌مذموم است، این قطعا یک استنتاج غلط و نادرست است که از مقصود و منظور صدرالمتألهین (رضوان الله علیه) - که حقیقتاً از افتخارات درخشان شیعه و یکی از پرورش یافتگان برجسته مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام است - فرسنگها فاصله دارد. @ejtehad_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم 💠معنای فرازی از زیارت عاشورا💠 🔹در زیارت شریفه عاشورا - و‌نیز برخی زیارات دیگر - ضمن سلام به حضرت سیدالشهداء علیه السلام عرضه میداریم: «ولا جعله الله آخر العهد مني لزیارتکم». 🔹تصور عمومی این است که ما در این فراز، در واقع از خدا میخواهیم که مرگ ما را به تاخیر بیندازد و‌عمر ما را طولانی کند تا این سلام و این زیارت، آخرین زیارت ما نباشد و باز هم به زیارت آن حضرت و‌عرض سلام محضر مبارکش نائل شویم! 🔹اما میتوان برداشت عمیق‌تری از این فراز داشت، به این شکل که بگوییم مقصود از زیارت در اینجا أعم از زیارت دنیوی و اخروی است! 🔹یعنی خدایا این آخرین باری نباشد که من آن حضرت را زیارت میکنم! اگر قرار است فعلا در دنیا باشم باز هم موفق به زیارت آن حضرت شوم و اگر قرار است بمیرم باز هم حضرت را چه در هنگام مرگ و چه بعد از مرگ، در قبر و برزخ و‌ محشر و قیامت وصراط و بهشت و.. زیارت کنم. 🔹در واقع ما با این فراز از خدا توفیق مکرر زیارت آن بزرگوار را مسألت میکنیم چه زیارت قبر مبارکش در دنیا و چه زیارت خود آن حضرت در منازل آخرت. @ejtehad_jahadi
🔸جملات معروف منتسب به جرج جرداق دانشمند مسیحی، درباره امیرالمؤمنین علیه السلام را زیاد در فضای مجازی دیده‌ایم! 🔸از حضرت پرسیده: خودت بگو تو ‌کیستی؟! 🔸جواب امیرالمؤمنین علیه السلام واضح است، آنجا که فرمود: «إنما أنا عبدٌ من عبید محمد (صلی الله علیه وآله وسلم)» 📌اگر جرج جرداق در این سخنان واقعاً صداقت داشته، حتما باید مسیحیت را رها کرده و به دین مبین اسلام مشرّف میشد! چون اعتراف کرده که عقائد مسیحیت بر خلاف وجدان اوست. @ejtehad_jahadi
❤️السلام علی الهادي❤️ 🌹ان شاء الله به زودی سامراء🌹 @ejtehad_jahadi
🔰بازی‌های المپیک، نماد حماقت جهانی🔰 🔹به مناسبت بازی‌های المپیک که در کشور ژاپن در حال برگزاری است، درباره حماقت ملت‌ها - که المپیک و انواع مسابقات جهانی فوتبال و... از واضح‌ترین نمادهای آن هستند- جستجو میکردم. با نکات جالبی درباره الاغ و مشتقات آن مواجه شدم؛ شاید برای شما هم جالب باشد: ۱. الاغ : خر وحشی آفریقایی جد وحشی خرهای اهلی است. این حیوان حدود ۵۰۰۰ سال پیش در مصر یا بین‌النهرین اهلی شد. انسان‌ها از این حیوان بیشتر برای بارکشی استفاده می‌کنند. اکنون جمعیت خرها در ایران در حال کم شدن است. جمعیت خران دنیا به بیش از ۴۰ میلیون رأس می‌رسد. خر در فرهنگ عامیانه بسیاری از کشورها نماد حماقت و لجاجت است. ۲. قاطر یا اَستر: محصول جفتگیری الاغ نر با اسب ماده است. قاطر نازا است و امکان تولید مثل ندارد ولی قدرت بدنی و‌مقاومتش ‌در برابر بیماری‌ها بسیار بیشتر از الاغ و اسب است. ۳. یابو: محصول جفتگیری اسب نر با الاغ ماده است که به آن شبه اسب نیز گفته میشود. یابو در اکثر موارد عقیم است. تولد یابو بسیار کمتر از قاطر است. 📌بنابراین مِن بعد، لفظ خر و‌ قاطر و ‌یابو‌ را با توجه به تفاوت‌های فوق، با رعایت تناسب استعمال کنید! 📌البته بنظر میرسه آماری که درباره جمعیت جهانی خرها گفته‌اند دقیق نباشد، چون معروف است که برخی مسابقات تیم‌های معروف فوتبال اروپا ۷۰۰ میلیون بیننده در سطح دنیا دارد! 📌جالب است بدانید که معمولاً استقبال از نمایشگاه‌هایی که برای معرفی دست‌آوردهای صنعتی یا پزشکی یا نظامی یا علمی کشورها - و منجمله کشور ما ایران- برگزار میشود، هزاران برابر کمتر از تماشای بازی‌های المپیک وجام جهانی و فوتبال و.. است. @ejtehad_jahadi
. 🔹بقول ما طلبه‌ها: «ضمیر مرجع خودش رو ‌پیدا میکنه». 🔹واکنش عجولانه و مؤدبانه برخی طلبه‌نماها در خصوصی به یادداشت فوق، قابل پیش‌بینی بود! 🔹اگر در گزینش طلاب دقت کافی بشه و در برنامه‌های آموزشی و تربیتی روی عقلانیت و خردورزی طلاب تمرکز ویژه وجود داشته باشه، دیگه با برخی طلبه‌نماها مواجه نخواهیم شد که تا پاسی از نیمه شب، بیننده پر وپاقرص مسابقات فوتبال رئال مادرید و بارسلونا و امثال برنامه۹۰ و.. باشند و‌نه تنها نماز شب نخوانند بلکه حتی نماز صبحشان هم قضا شود و در آخر هم صدجور توجیه مسخره برایش ردیف کنند! 🔹باشه اخوی! قبول! شما عاقلی؛ خیلی هم فهمیده‌ای! برو فوتبالت رو‌ تماشا کن! اصلاً برو‌ بوقچی بشو! خوش باش! ما با شما نبودیم! 📌حتی به ذهن بزرگان سلف صالح (مثل شیخ انصاری و‌ علامه حلی و شهید ثانی و..) خطور هم نمیکرد که روزی روزگاری در حوزه‌های علمیه شیعه همچین طلبه‌نماهایی وجود پیدا کنند که همّ و غمّشان برنده یا بازنده شدن فلان تیم فوتبالی دول کفر و استعمارگر باشد! حیف نون! @ejtehad_jahadi
🌷امروز که دل قرین شادیست 🌷میلاد تو ای امام هادی است 🌷میلاد تو برهمه مبارک 🌷بر مهدی فاطمه مبارک در زمان امام هادی علیه السلام اصل امامت باید معرفی می گردید؛ چون ائمه علیهم السلام و فضائل و جایگاه ایشان رو به فراموشی می رفت. امام هادی علیه السلام پدران و اجداد گرامی خود را با بیان زیارات معرفی می کردند : 📌الف) زیارت جامعه کبیره این زیارت از مشهورترین ، برترین و شناخته شده ترین زیارات ائمه علیهم السلام است. امام هادی علیه السلام در این زیارت شاخصه ها و پایه های اصلی شیعه را بیان فرمودند. 📌ب) زیارت غدیریه این زیارت به زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیر خم معروف است. در سالی که معتصم امام علیه السلام را از مدینه به سامرا فراخواند، ایشان به زیارت امام علی علیه السلام در نجف اشرف رفته و این زیارت را قرائت کردند که در ضمن آن یکصد و پنجاه منقبت از مناقب امام علی علیه السلام بیان فرموده و از برخی مشکلات سیاسی و اجتماعی که ایشان را آزرده کرده بود، سخن گفتند. اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋 🆔 https://eitaa.com/shobeiri
🌟 ‌‌زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر، از زیباترین تعبیرات منقول از امام هادی علیه‌السلام است 🔻 رهبر‌انقلاب: حضرت (سلام‌اللّه‌علیه) در مجموعه‌ی آثار و برکاتی که از ائمّه‌ی هدیٰ (علیهم‌السّلام) رسیده است، این خصوصیّت را دارد که در ضمن زیارت، مهم‌ترین فصول مربوط به مقامات ائمّه (علیهم‌السّلام) را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کرده‌اند. زیارت جامعه‌ی کبیره(۱)، از این بزرگوار است؛ زیارت امیرالمؤمنین در روز غدیر(۲) که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمّه (علیهم‌السّلام) است، از این بزرگوار است. ۱۳۹۷/۰۱/۰۱ ‌ ۱)تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج۶، ص۹۵. ‌ ۲)المزار الكبير، ابن مشهدی، ص۲۶۳؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی، باب سوم زیارات، زیارت روز غدیر. 🌹تا روز عيد غدير؛ انتشار مجموعه 💻 @Khamenei_ir
⭐️ لوح | گسترش شبکه‌های شیعه با مديريت امام هادی (علیه‌السلام) 🌹ولادت علیه‌السلام ☑️ @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹عن امیرالمؤمنین علیه السلام: 💠من نام لم یُنَم عنه💠 🔹کسی که در خواب غفلت فرو رود، مورد غفلت واقع نخواهد شد! @ejtehad_jahadi
. 💠إرشاد الأصحاب💠 🔹إلی رموز الاستصحاب🔹 🔸تقریری از درس خارج اصول استاد معظم حضرت آیةالله وحید خراسانی دام ظله است که بیش از ۲۰ سال پیش نوشته‌ام. 🔸البته حقیر آن زمان، سال ششم طلبگی بودم و دومین سالی بود که در دروس خارج شرکت میکردم و طبعا نوشتن تقریر عربی -همراه با تعلیقات انتقادی- آن هم از درس سنگین و عمیقی چون درس ایشان (که مجمع الأکابر والمجتهدین بود) کار ساده‌ای نبود، اما بقول معروف: جوانی و خامی و‌ صد آرزو.. 🔸بخشی از این تقریرات را ذیلا در اختیار طلاب جوانی که در ابتدای مسیر درس خارج هستند قرار میدهم تا تاکید و تشویقی باشد بر عربی نویسی! 🔸اگر میخواهید مسیر اجتهاد را سریع‌تر طی کنید حتما به تقریرنویسی -خصوصا عربی- تقید و‌التزام داشته باشید.‌ یکی از اساتید ما (که از معاریف و‌مشاهیر هستند لکن بنابه جهاتی اسم نمیبرم) میفرمودند: اگر طلبه فاضلی در درس خارج ملتزم به تقریر نویسی باشد دو ‌سه ساله مجتهد میشود! @ejtehad_jahadi
ارشاد الاصحاب الی رموز الاستصحاب.pdf
2.77M
💠قسمتی از ارشاد الاصحاب الی رموز الاستصحاب/ تقریر دروس اصول استاد وحید خراسانی (دام ظله) @ejtehad_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰کانال‌های دروس🔰 🌐دروس «بحوث شهیدصدر» @bohoos_qomi 🌐دروس «اجتهاد جهادی» @doroos_ejtehad 🌐دروس «قواعد فقهیه» @feqh2_qomi 🌐دروس «فقه استدلالی» @feqh1_qomi 🌐دروس «حلقه اولی»(۴۰درس/تکمیل) @halaqat1_qomi 🌐دروس «حلقه ثانیه»(در حال تکمیل) @halaqat2_qomi 🌐دروس «حلقه ثالثه»(۳۱۳درس/تکمیل) @halaqat3_qomi ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔰کتب ومقالات🔰 📚درسهایی از حلقات شهید صدر https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/970 📚منهج الرشاد فی احکام الأولاد(تقریر بحث السید الزنجاني دام ظله) https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1058 📚إرشاد الأصحاب الی رموز الاستصحاب(تقریر بحث الشیخ الوحید الخراسانی) https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1094 ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌چنانچه در دانلود محتواهای فوق، با مشکل مواجه شدید، میتوانید در فضای (گوگل درایو) به آدرس ذیل، به آنها دسترسی داشته باشید.👇 https://drive.google.com/drive/folders/1jNglvit91XDSXAL17UC6Wu36xvyhoYfA?usp=sharing
بسم الله الرحمن الرحیم 🔰أهم عناوین کانال🔰 🔘درس اخلاق مرحوم قاضی(قده) https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/925 🔘گناه، عامل محرومیت از نماز شب https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/932 🔘سروده‌ای در رثاء آیةالله مصباح یزدی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/934 🔘دیدگاه رهبری درباره علامه طباطبايى https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/937 🔘طلبه‌های ضد انقلاب را بشناسیم https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/966 🔘بیماری ضعف انگیزه و داروی آن https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/997 🔘بحران بینمازی و‌سکوت حوزه انقلابی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1011 🔘تاریخ بخوانیم تا قدر رهبری و‌نظام را بدانیم https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1012 🔘کوتاه از زندگی فیض کاشانی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1016 🔘وضعیت بی‌حیایی به مرز بحران رسیده https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1019 🔘یک شبهه و ‌دو‌جواب درباب تعدد زوجات https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1040 🔘سلطه رسانه‌ای غرب، ابرچالش جمهوری اسلامی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1044 🔘روحیه نمک نشناسی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1054 🔘زیر دوربین خدا https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1056 🔘بهترین برنامه درسی علم اصول https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1060 🔘نشانه توقف در سلوک الی الله https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1061 🔘مراتب عالیه استغفار https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1070 🔘امیرالمؤمنین معجزه پیامبر است https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1080 🔘بازی‌های المپیک‌نماد حماقت جهانی https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1085 🔘تشویق به کثرت اولاد در روایات https://eitaa.com/ejtehad_jahadi/1075
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷 التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ. امام علی النقی الهادی - علیه السلام - می فرماید: فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند. الکافی، ج۲، ص۱۲۴ 🆔 @leader_ahkam
📚 اعمال مستحبی روز عید غدیر 🔶 غسل؛ (بهتر است غسل ابتدای روز انجام شود) 🔶 روزه. 🔶 نماز. ✅ نماز روز عید غدیر مانند نماز صبح دو ركعت است در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه «قُلْ هُوَ اللّٰه» و ده مرتبه «آية الْكُرْسِىّ» و ده مرتبه «ِانّٰا أَنْزَلْنٰاه» خوانده می شود. ✳️ نکته: به جماعت خواندن نماز عید غدیر مشروع نیست. 🆔 @leader_ahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ⚠️حوزه بحران زده(۱) 🔸شاید برخی این تعبیر را سیاه نمایی حساب کرده و‌ مدعی باشند که همه چیز آروم است و ما خیلی خوش‌بختیم! و هماکنون در حال فتح آفاق جدید و جابجا کردن رکوردهای گوناگون در تاریخ حوزه های علمیه هستیم! 🔹آقایان محترم! لطفا از خواب خرگوشی ناز خود بیدار شوید! شرایط حوزه بسیار وخیم و بحرانی است! بیشتر از آنچه فکرش را بکنید! 🔸البته شخصا معتقدم کسانی که امروز به عنوان «مسئولان حوزه» شناخته میشوند -با کمال احترامی که برای همه این عزیزان قائلم - بخشی از معضل و‌مشکل حوزه هستند و نه بخشی از راه حل! بدون اینکه تقصیری داشته باشند. 🔸اصولا این سیستم مدیریت و این مدل اداره حوزه، جوابگو نیست! حوزه را نباید با وزارت علوم یا آموزش پرورش اشتباه گرفت! حوزه با بخشنامه و آئین نامه اداره نمیشود! حوزه با سیستم کارمندی و کاغذبازی و بروکراسی و قانون گذاری و ابلاغ آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و.. اداره نمیشود! خروجی این سیستم مدیریتی فعلی حوزه‌ها، هرگز آن علماء ربانی سابق نخواهد بود! 🔹خروجی این سیستم مدیریتی، همین وضعیت فعلی حوزه‌هاست! وضعیتی که نه تنها نامطلوب است، و نه تنها تأسف بار است، و نه تنها بحرانی است؛ بلکه فاجعه آمیز و در موارد متعددی، شرم‌آور و مایه خجالت است! 🔸بنابراین اگر قرار است از راه حل صحبت کنیم، بزرگترین اشتباه این است که مسئولان حوزه را مخاطب قرار دهیم! این مدل توزیع مسئولیت و چینش و ساختار مدیریتی فعلی حوزه، خودش بخشی از مشکل است و سرمنشأ بسیاری از مشکلات حوزه‌ها همین ساختار مدیریتی فعلی حوزه‌ها است. 🔹تا وقتی این ساختار معیوب مدیریتی حاکم است، هر روز بر بحران‌های حوزه افزوده خواهد شد و‌هیچ ‌راه حلی هم مؤثر نخواهد شد! حوزه را با دانشگاه اشتباه گرفته ایم! حوزه را از هویت و رسالت خود دور کرده‌ایم! حوزه را به وادی برهوت و بی آب و علف « نمره و ‌مدرک و پست و‌مقام و شغل و استخدام و..» کشانده ایم و از چنین حوزه ای که از تشنگی و‌گرسنگی رو به موت است توقع هدایت جامعه و احیاء الاموات را داریم!!! 🔸در این خصوص بیشتر خواهم گفت ان شاء الله تعالی.. @ejtehad_jahadi
بسم الله الرحمن الرحیم ⚠️حوزه بحران ‌زده(۲) 🔸ای کاش حوزه‌های علمیه فقط گرفتار یک یا دو‌ بحران بودند! امروز شرایط حوزه‌ها نه در یک یا دو عرصه، بلکه در ابعاد گوناگون و عرصه‌های متعدد بحرانی و خطرناک است. ذیلاً به اهمّ این ابعاد بحران زده و وخیم الحال اشاره میشود. البته ممکن است برخی از این ابعاد با برخی دیگر تداخل یا تاثیر و تاثر داشته باشند: ۱. بحران انگیزه: از مهمترین بحران‌های جاری در حوزه‌هاست. درصد بسیار بالایی از طلاب حوزه - و ‌حتی بعضاً اساتید و فضلاء- از بیماری ضعف انگیزه در فعالیت‌های حوزوی خود - اعم از تحصیل، تبلیغ، تحقیق و‌تدریس- رنج میبرند. ۲. بحران ضعف ادبیات عرب: از فراگیرترین بحران‌های علمی‌حوزه است.‌تعداد طلابی که بتوانند یک متن عربی متعارف را بدون غلط صرفی و‌نحوی بخوانند، بسیار اندک است. این امر را ممتحنین محترم امتحانات شفاهی تصدیق مینمایند. ۳. بحران روخوانی و روانخوانی و تجوید قرآن: شاید باورش خیلی سخت باشد اما حقیقت این است که امروزه عده قلیلی از طلاب در روخوانی و روانخوانی قرآن مشکل ندارند! و تعداد آنها که در تجوید قرآن مشکلی ندارند خیلی کمتر است. ۴. بحران نمره گرایی: با کمال تاسف امروز اکثریت طلاب گرفتار نمره گرایی هستند. همّ و غمّ اصلی طلاب این است که نمره قبولی را کسب کنند ، و فهم محتوای دروس و ماندگاری آنها، اهتمام اصلی طلاب نیست! مهم فقط نمره است. ۵. بحران مدرک گرایی: این موضوع هم اخیرا دامنگیر حوزه شده و حتی برای عده‌ای، پایان نامه نویسی به شغل تبدیل شده است، چنانچه در دانشگاهها هم ‌رایج است. ۶. بحران اشتغالات غیرطلبگی: متاسفانه بخاطر مشکلات معیشتی و ضعف تربیتی، هم در قم و هم در شهرستانها، تعداد زیادی از طلاب، بصورت نیمه وقت یا تمام‌وقت، به مشاغل غیر طلبگی مشغول هستند اعم از اسنپ و‌فروشندگی و کارگری و انواع تعمیرات و.. این یعنی هزینه‌هایی که برای یک طلبه مصرف شده تا او به فعالیت فرهنگی وارشاد جامعه بپردازد هدر رفته است. ۷. بحران معیشتی: در حالیکه فقط هزینه پوشک یک کودک در ماه، ۳۰۰ هزار تومان است و اجاره یک منزل ۸۰ متری در پردیسان قم، ماهیانه حدود دو میلیون تومان است، حداکثر شهریه طلبه متأهل کمتر از دو‌میلیون تومان است. طبیعی است با این اوضاع بحرانی معیشتی، نمیتوان توقع پیشرفتی از طلاب داشت. ۸. بحران معنویت: مهمترین و اساسی ترین بحران حوزه، همین بحران معنویت است که با توجه به شرایط اجتماعی هر روز وخیم‌تر و‌ عمیق‌تر میشود. شمارش شواهد این بحران، چند یادداشت مستقل میطلبد! ۹. بحران مرجعیت اجتماعی: امروز این واقعیت تلخ برای همه مشهود و ملموس شده است که حوزه و روحانیت، مرجعیت و نفوذ اجتماعی خود را تا حد بسیار زیادی از دست داده است. در حالیکه تمام سرمایه و دارایی حوزه و روحانیت در طول تاریخ، همین مقبولیت و نفوذ کلمه اجتماعی بوده است! ۱۰. بحران تعطیلات و‌بیکاری: از مهمترین بحران‌های موجود در حوزه است. معمولاً منظم‌ترین درسهای حوزه نیز کمتر از یک سوم روزهای سال، برقرار میباشند. بیکاری و عاطل و‌باطل بودن کثیری از طلاب در الباقی سال، از مهمترین بحران‌های جاری در حوزه است. ۱۱. بحران سیاست زدگی: اگرچه آگاهی وبصیرت سیاسی برای طلاب ضروری است، اما افراط در پیگیری اخبار و مشاجرات سیاسی و بگومگوهای جناحی و حزبی در کنار کم توجهی به درس و تبلیغ و .. یکی از مهمترین آسیب‌های موجود در حوزه‌هاست. در حال تکمیل.. @ejtehad_jahadi