eitaa logo
پله پله تا اجتهاد جامع
342 دنبال‌کننده
975 عکس
197 ویدیو
255 فایل
پاسخگویی به سؤالات طلاب از دوران قبل ورود به حوزه تا پایان طلبگی،و ارائه یک نظام جامع علمی برای دستیابی به اجتهاد جامع ارتباط با ادمین @Elahi_alafv
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸سیره علمای شیعه در استفاده از کالای تولیدی ممالک اسلامی ✳️اهتمام به استفاده از کالای ایرانی توسط رهبر انقلاب ریشه در اندیشه‌ای پیش رو و مترقی دارد که در طول تاریخ تشیع در میان علمان شیعه طرفداران و قائلان بسیاری داشته است و عمده نیت آن مبارزه با نفوذ و حمایت از کالای تولید شده در بلاد اسلامی است. 🔹آیت‌الله سید عبدالحسین منش استادش ملاحسین قلی همدانی را چنین نقل می‌کند: «او از کلیّه مجلوبات از بلاد کفره اجتناب می‌فرمود و قند و چای و دخانیات را استعمال نمی‌کرد.» 🔹پس از قرار داد ننگین ۱۹۰۷ آیت‌الله آقانجفی اصفهانی به همراه ۱۳ تن از علمای تراز اول اصفهان تعهدنامه‌ای در حمایت از تولیدملی امضا کردند؛ چند بند از این تعهد نامه: 🔰اولاً: قبالجات و احکام شرعیه از شنبه به بعد روی کاغذ ایرانی بدون آهار نوشته شود. 🔰ثانیاً: کفن اموات، اگر غیر از کرباس و پارچه اردستانی یا پارچه‌های دیگر ایرانی باشد، متعهد شده‌ایم برآن میت، ماها نماز نخوانیم. 🔹آیت‌الله‌العظمی مرعشی‌نجفی: «من از روز اولی که خودم را شناختم از البسه خارجی استفاده نکرده‌ام. این یک راه مبارزه با استعمار است». 🔹آیت‌الله بهاء الدینی در رابطه با آیت‌الله بافقی می‌فرمایند: «در سر تا پای ایشان از متاع و کالای خارجی خبری نبود‌، از عمامه و قبا و پیراهن و عبا و کفش. در تمام ضیافت‌هایی که از اهل علم می‌کرد غیر از اجناس ایرانی چیزی مصرف نمی‌کرد. » 🆔 @ejtehadjame
🔴 کنایه سنگین رهبر انقلاب به دوران قبل از ریاست آیت الله رییسی بر دستگاه قضا 🔻 رهبر انقلاب: خیلی تفاوت هست بین قبل از این دو سال و اندی «دوران آقای رییسی» با بعد از این دو سال و اندی در نظرات مردم. خیلی تفاوت هست. این مدت، امید و اطمینان به قوه را زنده کرد. 🔹 حرکت جهادی آقای رییسی، آثار خوبی هم داشت و مهمترین اثر این حرکت همین بود که امید مردم به قوه‌ی قضائیه را زنده کرد، احیاء کرد، مردم را به قوه‌ی قضائیه خوش بین کرد. 🔹 ما شکایتهای مردم را از دستگاههای مختلف دریافت میکنیم، خیلی تفاوت هست بین آن قبل از این دو سال و اندی با بعد از این دو سال و اندی در نظرات مردم. خیلی تفاوت هست. امید و اطمینان به قوه را زنده کرد. 🔹 لازم است یک خدا قوّتی به جناب آقای رئیسی عرض بکنیم. ایشان در این دو سال و چند ماهی که مسئولیت قوه‌ی قضائیه را داشتند حقاً زحمت کشیدند، تلاش کردند، کارهای خوبی انجام گرفت در این قوه و حرکت جناب آقای رئیسی در قوه‌ی قضائیه مصداق همان چیزی بود که ما همیشه تکرار میکنیم؛[یعنی]حرکت جهادی، حرکت جهادی؛ یعنی جدی، شبانه‌روزی، پرتلاش، پرانگیزه، یک حرکت این‌جوری بود بحمداللّه. 🔹 این سرمایه‌ی اجتماعی است، این اعتماد مردم به دستگاههای فعال در جمهوری اسلامی یک سرمایه‌ی بزرگ اجتماعی است.
🔸 دشمن به مشکلات معیشتی مردم برای کاهش مشارکت امید بسته بودند 🔹 رهبر انقلاب: ممکن است با بعضی نظرات شورای نگهبان موافق نباشم اما طبق قانون و وظیفه عمل کردند. 🔹 کارشناسها میگویند لااقل ده درصد از عدم شرکتها مربوط به کروناست. 🔹 دستگاه تبلیغاتی دشمن برای کاهش مشارکت به مشکل معیشتی مردم امید بسته بود؛ بعضی از حوادثی که بعداً اتفاق افتاد مثلاً بحث احراز صلاحیت یا عدم احراز صلاحیتها، اینها را هم بهانه میکنند. 🔹 حالا بنده ممکن است با بعضی از این نظرات شورای محترم نگهبان موافق هم نباشم، اما شورای نگهبان بر طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکند، بر طبق قانون عمل میکند. اینها مردمان متشرع و پرهیزگاری هستند و مقید به وظیفه‌ی دینی هستند، طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکنند. حالا ممکن است بنده مثلاً با یک مورد، دو مورد یا کمتر یا بیشترش موافق هم نباشم اما اعتقادم بر این است که آنها [طبق وظیفه‌ی دینی عمل میکنند]. 🔹یکی از بهانه‌ها این [بحث احراز صلاحیت‌ها] بود، یکی از بهانه‌ها مسائل معیشتی بود و شروع کردند یقه‌درانی کردن برای اینکه مردم را از پای صندوقها منصرف کنند و امیدشان هم این بود که مشارکت مردم حدود بیست درصد مثلاً یا بیست و پنج درصد در انتخابات باشد. 🔹خب با یک چنین وضعی مردم این‌جور می‌آیند شرکت میکنند، با وجود کرونا که حالا محاسباتی که کردند آدمهای کارشناس میگویند لااقل ده درصد از عدم شرکتها مربوط به کرونا است که اگر چنانچه آن را محاسبه کنیم نزدیک به شصت درصد شرکت است، مشارکت است که چیز خوبی است. 🆔 @ejtehadjame
انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای به ریاست قوه قضائیه با حکم رهبر انقلاب اسلامی رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای را به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این حکم با تأکید بر اهتمام جدی به مأموریتهای دستگاه قضا در قانون اساسی و همچنین ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول موجود، «گسترش فناوریهای نوین در دستگاه قضایی»، «گماردن نیروهای کارآمد و جهادی در مسئولیتها»، «ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و در عین حال برخورد قاطع با تخلفات» و «ارتباط با متن مردم» را از جمله انتظارات خود از رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند. متن حکم رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرّحمن الرّحیم جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامحسین محسنی اژه‌ای دامت تأییداته اکنون که جناب آقای رئیسی با رأی ملت ایران توفیق خدمت در جایگاه ریاست جمهوری اسلامی ایران یافته‌اند، با تشکر فراوان از خدمات ارزنده‌ی ایشان در مدت مسئولیت قضائی و کارنامه‌ی افتخارآمیزی که در پایه‌گذاریِ اقدامات ماندگار از خود به جای گذاشته‌اند، جناب‌عالی را که علاوه بر صلاحیتهای قانونی، برخوردار از تجربه‌ی گرانبها و شناخت عمیق و سابقه‌ی درخشان در امر قضا میباشید، بر اساس اصل یکصد و پنجاه و هفت، به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب میکنم. انتظار اینجانب، اولاً: اهتمام جدّی به مأموریتهای اساسی دستگاه قضاء در قانون اساسی است، یعنی گسترش عدالت، و احیاء حقوق عامّه، و تأمین آزادیهای مشروع، و نظارت بر حسن اجرای قوانین، و پیشگیری از وقوع جرم، و نیز مبارزه‌ی قاطع با فساد. و ثانیاً: ادامه‌ی رویکرد تحوّلی و اجرای سند تحول موجود با اهتمام ویژه. و ثالثاً: گسترش فناوریهای نوین و تضمین دستیابی آسان و رایگان مردم به خدمات قضائی. و رابعاً: گماردن نیروهای کارآمد و جهادی و فاضل و صالح در مسئولیتها، و تربیت مدیران شایسته برای سطوح عالی و میانی قضائی و اداری. و خامساً: ارج نهادن به خدمات قضات پاکدامن و حفظ عزت و منزلت ایشان، و متقابلاً برخورد قاطع با معدود افراد متخلّف. و سادساً: ارتباط با متن مردم و حضور در میان آنان که دارای برکاتِ بسیار است. توفیقات جنابعالی و همکارانتان را از خداوند متعال مسألت میکنم و امیدوارم خدمات شما موجب رضای خدا و خلق گردد. بحوله و قوّته. و السلام علیکم و رحمةالله سیّدعلی خامنه‌ای ۱۰ تیر ۱۴۰۰
🔻موضوعات مقالات و پایان نامه های پیشنهادی 🔹 پیشنهادی استاد ارجمند آیت الله علیدوست بسم الله الرحمن الرحیم عناوین پیشنهادی پژوهشی در قالب کتاب، مقاله، رساله، و پایان نامه دوره های سطح 3و4 در حوزه های علمیه و ارشد و دکتری در دانشگاه ها 💠نکات مهم و مقدماتی 1. عناوین پیشنهادی مرتبط با دانش فقه، اصول فقه، فلسفه و مبانی فقه، حقوق، تفسیر قرآن، علوم قرآن و حدیث، رجال، معارف، اعتقادات، ادبیات بالمعنی الاعم و... است. 2. برخی عناوین متناسب با گفتگوی چند جانبه است(فقهی ـ ادبی و...) معیار ما در قرار دادن آن عناوین در دانش یا گرایش خاص، رنگ غالب گفتگو بوده است. با این حال جهت نگاه محقق و پژوهشگر به عنوان مورد نظر، مهم است تا آن را در باب مناسب قرار دهد. این مسأله در قرار دادن عنوانی در فقه یا حقوق و در اصول فقه یا فلسفه فقه بسیار مصداق دارد. 3. بسیاری از این عناوین قابل تجزیه به چند نوع خُردتر است (ظرفیت تجزیه و تبدیل شدن به چند (مثلا) رساله را دارد ) در این صورت مناسب است به عناوین پیشنهادی قیدی اضافه گردد. 4. موضوعات پیشنهادی در فقه و حقوق به دلیل کثرت موضوعات و گرایش ها و ابواب زیاد در این دو دانش، به موضوعات متعددی مطابق آن چه در ادامه ملاحظه می نمایید تقسیم شده است . 5. بخش مستقلی برای «قواعد فقهیه» قرار داده نشده و آن ها را در ابواب مناسب فقهی قرار داده ایم. 6. عموم بلکه همه قواعد فقهی ظرفیت وسیع برای مباحث جدید را دارد؛ حتی قواعدی چون لاضرر، لا حرج، لاتعادـ که در مورد آن ها ادبیات علمی تولید شده زیادی موجود است ـ ؛ در این صورت باید برخی مسائل آن را برای پژوهش انتخاب کرد. 7. موضوعات زیادی، به طور روزمره در کلاس های درس ما، به عنوان موضوعات پژوهش پیشنهاد می شود که گاه داخل در عناوین پیشنهادی پیش رو نیست. 8. عناوین پیشنهادی (عموما) سعی شده با مختصرترین تعبیر ادا شود مثلا به جای«بررسی فقهی ضمان یا عدم ضمان دولت در تنزیل اعتبار پول ملی» گفته شود: «ضمان دولت در ...» یا «فقه ضمان دولت در ...». معمولا از تعبیر «بررسی فقهی» یا «بیان فقهی» و از آوردن عِدل مثل «لزوم یا عدم لزوم...»، «جواز یا عدم جواز ...» پرهیز شده است. با این همه محقق منتخِب، در ویراست مناسب عنوان به سلیقه خود عمل می کند. 9. برخی موضوعات پیشنهادی، ممکن است تکراری باشد، لکن با اضافه کردن قیودی مناسب و بجا، از تکرار خارج می شود. مثلا «اسقاط ما لم یجب» یا «ضمان ما لم یجب» از موضوعات تکراری می نماید، لکن با قید «در نگاه مقارن» یا «با جستجو از تعینات جدید و نو پیدا» از تکرار خارج می شود. البته اضافه کردن قید، نباید از کارایی وارزشمندی تحقیق کم کند؛ مثلا «اسقاط ما لم یجب در کتاب جواهر الکلام» از اضافات ناموجه است. 10. کتاب های فقه و عقل/فقه و عرف/فقه و مصلحت/روش شناسی اجتهاد( هم اکنون در مرحله تالیف) /فقه و حقوق قراردادها(ادله عام قرآنی) و فقه و حقوق قراردادها(ادله عام روایی) هر کدام در مباحث خود حاوی عناوین متعددی برای مقاله یا تحقیق و پایان نامه است. موضوعات مزبور کمتر در اینجا ذکر شده است. 11. اصولا هیچ عنوانی ـ هر چند در مورد آن تحقیقات، کتاب ها و مقالات زیادی به منصه ظهور رسیده باشد ـ مستغنی از بحث های جدید نیست؛ مهم توان محقق است که بتواند در مورد آن ها خلق جدید داشته باشد. ولی ـ به هر حال ـ برای رفع توهم تکرار باید عنوانی برای تحقیق انتخاب کرد که مانع این توهم شود. 🔻 در ادامه در پست های مختلفی، به ارائه موضوعات پیشنهادی استاد علیدوست پرداخته خواهد شد. با انتخاب یکی از های زیر، مطالب مربوط به موضوعات پایان نامه و مقاله را در کانال ردگیری فرمایید. ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💠 : فقه عبادات، تعلیم و تربیت، اجتهاد وتقلید، طهارت و... 1. ماهیت شناسی و حکم شناسی ارشاد جاهل، امر به معروف و نهی از منکر(مقارنه نهاد اول با دو نهاد اخیر) 2. حدود اطاعت فرزند از والدین (به این موضوع، می توان نگاه معرفتی وغیر معرفتی نیز داشت) 3. حکم شناسی امر به معروف و نهی از منکر در مرتبه ضرب و جرح و قتل 4. بررسی فقهی «انت و مالک لابیک» 5. بازیگری در نقش صریح معصومان ـ علیهم السلام ـ.. 6. مفهوم و گستره ولایت ولی در نکاح کودک 7. کودک همسری (تزویج کودک توسط ولی) در فقه و نظم حقوقی جمهوری اسلامی ایران (این موضوع به دو عنوان جداگانه قابل تجزیه است) 8. حدود پوشش زن در نماز و غیر آن (با رویکرد به برخی شبهات فقه نمای جدید) 9. تعلق زکات به پول، اسکناس و تعینات جدید 10. تبدیل تقلید و اقتضائات آن 11. عمل العامل بلا اجتهاد و لا تقلید؟ 12. ماهیت شناسی تقلید، مرجعیت علمی و زعامت سیاسی و اجتماعی 13. حد تقلید و اجتهاد، (در این باره در «فقه و مصلحت» اشاراتی هست) 14. ماهیت شناسی اقتصادی و فقهی عیدی، پاداش و بن های اعطایی از سوی دولت به کارمندان (و حدود تقلید و صحت دخالت فقیه در این باره) 15. رابطه خمس و زکات با مالیات (جایگزینی و عدم جایگزینی و ماهیت شناسی فقهی مالیات) 16. بررسی فقهی ـ حقوقی روایت امام کاظم ـ علیه السلام ـ به هشام بن حکم نقل شده در تحف العقول 17. احکام فقهی سلام (سلام به کتابت و پیامک در نماز و غیر آن ) 18. شرکت در نماز جماعت اهل تسنن (با توجه به شبهه عصری بودن روایات دعوت به شرکت...) 19. صورت و هیأت صلاتی (مفهوم شناسی، حکم شناسی و مصداق شناسی (خارج اصول برگه های درس، صص 1359ـ 1364) 20. غیبة المسلم (از امارات طهارت/آیا اماره ای مستقل است؟ اسنادو...) 21. فحص در شبهات موضوعیه (= مصداقیه) 22. فتوای برآمده از شورا (مفهوم شناسی، اعتبار و آثار آن ) 23. احکام فقهی ناصبی 24. محدوده مطاف/ مسعی (اقتضای ادله و اصل) 25. مسئولیت مدنی خرابی مسجد به قصد تطهیر 26. مکان ذبح در حج 27. اذان 28. وضو در قرآن و سنت (تحریف ها) این موضوع به چند عنوان قابل تجزیه است 29. نیت /ماهیت، آثار و مفاهیم همسو 30. ولد الزنا(عام) 31. ولد الزنا و قانون فراش(خاص) 32. ذبائح اهل کتاب 33. یائسگی زنان برای عادت وعده، یائسگی فقهی و ناسازگاری با داده های علمی...) 34. اعلمیت (هویت شناسی، دلیل اعتبار و گستره اعتبار) 35. کارشناسی مصداقی فقیه (اعتبار و نقد) از این موضوع در کتاب «فقه و عرف» گفتگو شده است. 36. احکام فقهی مسجد (عام و خاص) 37. استخاره (مفهوم شناسی، اقسام، اسناد، مناسبات آن با قرعه و قمار/ در فقه مکاسب محرمه از ص 1274(ورقه درس) به آن پرداخته شده است) 38. بررسی فقهی متابعت در نماز جماعت (وضعی، تکلیفی، تخلف از متابعت عمدا، سهوا، جهلاو...) 39. مهد کودک (و نهادهای مشابه ) اختیارات و مسئولیت ها 40. فقه جشن ها و اعیاد (موقعیت شرعی، ظرفیت ها و آسیب های شرعی) 41. احکام فقهی عرفان های کاذب (عضو بودن، تبلیغ و...) 42. اسراف و تبذیر با رویکرد فقهی 43. مرجع شرعی در اخذ وجوهات 44. خمس و نفت، معادن و اموال عمومی 45. فقه مسکرات (طهارت ، جواز و عدم جواز استفاده از مسکرات و سایر بهره وری ها) 46. فقه الکل و مواد مشتقه 47. درمان و تداوی با داروهای غیر مجاز در فضای طبیعی 48. آزمایشات طبی و پیرا طب بر حیوانات 49. هیپنوتیزم و درمان در رویکرد فقهی 50. قلمرو حرم و احکام آن 51. تمییز (مراهق و غیر مراهق) و احکام او 52. بازیافت فاضلاب 53. رشد و احکام فقهی آن 54. انقلاب، استحاله و استهلاک در مطهرات و غیر آن، (مفهومی ـ ماهوی و حکمی با توجه به مصادیق نو پدید) 55. حضور بانوان در ورزشگاه مردان، با عنوان اولی و ثانوی 56. نماز جماعت 57. نماز جمعه (بررسی فقهی ) با تاکید بر بودن آن از شئون امامت یا نه؟ ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💠 : فقه و حقوق معاملات بالمعنی الاخص، اقتصاد و مسابقات 1. بررسی فقهی ـ حقوقی اقاله (می توان عنوان را به دو موضوع گسست داد، بدین عبارت: «بررسی فقهی اقاله» /«اقاله در نظم حقوقی جمهوری اسلامی ایران» 2. الامام (و الحاکم الشرعی) ولی من لا ولی له، با تاکید بر تعینات جدید 3. بدل حیلوله 4. ملکیت موقت در فقه 5. بیع ازمانی 6. بیع دین 7. بیع کالی به کالی و مناسبات آن با بیع کلی به کلی 8. پول شویی 9. پول و اسکناس و نهادهای مالی جدید (بررسی فقهی، مفهومی و ماهوی ) 10. تخلف از انجام تعهدات (به طور عام در فقه و حقوق (در بررسی فقهی ـ حقوقی نظر به آثار وضعیه و الزامات حکومت و متعهد له است. موضوع به دو عنوان مجزا قابل گسست است) 11. تخلف از انجام شرط (به طور خاص) در فقه و حقوق (قابل تجزیه به دو عنوان مستقل) 12. اصل حسن نیت در فقه و حقوق موضوعه ایران و غیر ایران (دفاع از این اصل تحول برجسته و مبارکی را در فقه رقم می زند) 13. ربا در قرض های تولیدی و تجاری، ربا با سود عادلانه ، ربا با سود متغیرو... 14. ربا در بانک های دولتی، در شرایط اضطراری و غیر عادی اقتصادی تذکر : طرح دو عنوان اخیر به دلیل شبهاتی است که در این ارتباط وجود دارد. 15. سقوط تعهدات (اسباب و احکام) 16. صلح با تاکید بر مفهوم شناسی و حکم شناسی صلح ابتدایی 17. سلب مالکیت یا حق اختصاص با رها کردن کالا و زمین 18. سلف موازی و عینه (مفهوم شناسی، حکم شناسی ، اشتراکات وافتراقات) 19. سنجه بودن طیب نفس یا اذن در جواز تصرف، اعتبار قراردادهاو...(به کتاب «فقه و حقوق قراردادها/ادله عام روایی» مراجعه شود). 20. شخصیت حقوقی بانک و حاکمیت و بررسی فقهی آن از این منظر 21. سنجه در بطلان معاملات (سفاهه، اکل مال به باطل ، سفیه بودن...به کتاب فقه و حقوق قراردادها /ادله عام قرآنی نیز مراجعه شود). 22. سنجه زمانی و مکانی محاسبه در مسئولیت مدنی 23. عدالت بین نسلی 24. فقه عمری، رقبی و سکنی(مفهوم شناسی، مقارنه مفهومی، احکام، اشتراکات و افتراقات) 25. قاعده غرور(المغرور یرجع الی من غرّه ) (اسناد، گستره ، حل معضل مسأله تعاقب ایادی) 26. قاعده نفی غرر با تاکیدبر تعینات مستحدث 27. گستره شناسی ما قصد لم یقع و ما وقع لم یقصد 28. قبض ثمن در مجلس رد قرارداد سلف قبل از سررسید یا قبل از قبض توسط مشتری اول(اختلاف فقیهان / مقارنه فقهی آرای فقهای شیعه و غیر ایشان) 29. ماهیت واحکام فقهی ـ حقوقی قرار وثیقه 30. کنز (مفهوم شناسی وحکم شناسی آن) 31. موارد منصوص( و جایز) از مسابقات 32. حکم جوائز ـ وضعا و تکلیفا ـ در مسابقات 33. مسابقه کلش آف کلنز (clash of clans)و بررسی فقهی آن 34. بررسی فقهیِ مفهومی و مصداقی مستثنیات دین با توجه به تغییرات معاصر 35. مسئولیت بیمه گر نسبت به سرنشینان مازاد بر ظرفیت مجاز و تخلف از شرایط بیمه در فقه و قانون 36. من له الغنم فعلیه الغرم(سند، حدود قاعده ، مصادیق مشتبه، مثلا در رد فاضل دیه می توان با استناد به این قاعده، در رد بین پسر و دختر تفاوت گذاشت؟ مبانی تکمله المنهاج ج2ص446+ الرسائل ج19/ابواب عاقله باب 1و...) 37. هبه، هدیه و جایزه (ماهیت شناسی، تفاوت ها و اشتراکات) 38. وقف پول، درآمدهای آتی و حقوق 39. یارانه (ماهیت / مشروعیت و...) 40. تورم و خمس، دیون، ضمان و ربا 41. فقه بورس 42. فقه شرکت (با تاکید بر اقسام و تعینات مستحدث) 43. فقه حواله (با تاکید بر تعینات جدید) 44. معامله و طیب نفس یا کراهت بر اساس توهم و باور اشتباه (در «فقه و حقوق قراردادها ادله عام روایی» فی الجمله به آن پرداخته ایم) 45. مالکیت منابع انرژی 46. بازخوانی پرونده انفال و سرمایه های طبیعی 47. منابع در آمد حکومت اسلامی 48. علم اجمالی به صدور سبب ضمان (مسئولیت مدنی )توسط یکی از دو یا چند نفر در فقه و قانون 49. اجاره مجدد از سوی مستاجر (راه کاری است برای تامین مالی به شرط قرض(رهن) در بانکداری بدون ربا) 50. مضاربه با نگاه توسعه به فعالیت های مختلف و تعینات جدید 51. فقه جعاله ناظر بر عملیات و رویه های بانکی در جمهوری اسلامی ایران 52. فقه ارتکازات در معاملات 53. تقلب، تدلیس و تبلیغات (اصل جواز ، تفاوت ماهوی این عناوین با تاکید بر روابط و اقتضائات جدید) 54. فقه سر قفلی و حق کسب پیشه با تاکید بر تعینات جدید آن ها 55. فقه حریم (این عنوان می تواند مضاف الیه داشته باشد مثل حریم قنات ها، حریم مساجد و...) 56. شرایط شاهد و کارشناس در حقوق مدنی ✅ کانال دروس استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔅 امام علی(علیه السلام) 🔰 اَلصَّديقُ الصَّدُوقِ مَنْ نَصَحَكَ فى ‏عَيْبِكَ، وَ حَفِظَكَ فى غَيْبِكَ وَ آثَرَكَ عَلى نَفْسِهِ؛ 🔹دوست راستين كسى است كه نسبت به عيب‌هايت نصيحت و خيرخواهى كند و پشت سرت، آبرويت را حفظ كند و تو را بر خويش مقدّم بدارد و ايثار كند. 📚 ميزان‌الحكمه، ج ۵، ص ۳۱۱
🌺 کتابِ "مِکیالُ المَکارِم"؛ خوابها و گزاره های پراکنده ی دیگر 🌺 💧۱. مجتهد خجسته، سید محمدتقی موسوی ( فقیه احمدآبادی ) در اصفهان به دنیا آمد و در ۴۷ سالگی در تاریخ ۲۵ رمضان ۱۳۴۸ ق. درگذشت و در قبرستان تخت فولاد اصفهان، کنار آرامگاه پدرش غُنود. 💧وی در عمر کوتاه اما بابرکت خود، ۱۷ کتاب و رساله نگاشت که تفسیر قرآن از جمله ی آنهاست اما مشهورترین کتابش، "مِکیالُ المَکارِم" نام دارد. 💧از او ۸ فرزند نیز ماند و برخی از نوادگانش نیز عالم و عابد بودند. 💧مرحوم سید محمدتقی در پی یک بیماری به بیمارستانی که وابسته به انگلیسیها و بهائیان بود، منتقل شد و در آن جا به وی استکانی از زهر می آشامند که در اثر آن با تَرَنّم ذکر "حَبِیبِی یاحُسَینُ" وفات می کند ( پس نترس و بگو: شهید می شود. ) 💧۲. (خواب اول: ) نویسنده ی "مِکیالُ المَکارِم" در اوایل این کتاب نوشته: من در کتابِ "اَبوابُ الجَنّاتِ" خود، بیش از ۸۰ سود دنیوی و اخروی که از دعا برای فَرَج گیرِ انسان می آید، نوشتم. سپس به ذهنم زد کتاب جداگانه ای در این زمینه بنویسم اما گرفتاریهای روزگار نگذاشت تا این که امام مهدی - عَجَّلَ اللهُ فَرَجَهُ - 👇
☝️را در خواب دیدم که به من فرمودند: "این کتاب[ی که در ذهن داری ] بنویس و به عربی هم بنویس و نامش را مِکیالُ المَکارِم [ = پیمانه ی پسندیده ها ] بگذار." اما باز هم توفیق نگارش آن را نیافتم تا این که در ۲۹ سالگی به حج رفتم و آن جا وَبا آمده بود و مردم در اثر آن، می مُردند. آن جا عهد کردم که اگر خدا مرا از این بیماری حفظ کند تا به میهنم بازگردم، شروع به نگارش این کتاب کنم. و یک سال بعد، دست به کار نگارشش شدم. 💧۳. نوشتن این کتاب تا پایان عمر نویسنده ( یعنی ۱۷ سال ) زمان بُرده اما با این حال، کتاب ناتمام مانده؛ مثلاً نویسنده وعده می دهد که درباره ی "عَریضَه نویسی [ =حاجت نامه نگاری ] خدمتِ امام زمان نیز نکاتی در کتابش بنویسد" اما موفق به آن نمی شود. 💧۴. نوه ی دختری نویسنده (= مرحوم سید محمّدعلی موحّد ابطحی ) می گفت: در حرم امام رضا شرفِ زیارت امام زمان - علیهماالسّلام - به من دست داد و ایشان فرمودند: "ما به دوستارانمان امر می کنیم کتاب مِکیالُ المَکارِم را بخوانند." ( المَرجَعُ الدِّینِیُ آیَهُ اللهِ السَّیّد محمدعلی الابطحی،ص۵۹ ) ادامه👇
☝️ 💧۵. ( خواب دوم: ) در دو جا این خواب را نقل کرده: یکی از دوستانم گفت که در خواب امام زمان را دید که فرمودند: "من برای مومنی که مصیبت جد شهیدم [ امام حسین ] را یاد کرده [ و متاثر شود ] و آن گاه برای زودتر پیش آمدن فَرَجم و تائیدم دعا کند، دعا می کنم." 💧۶. ( خواب سوم: ) دوستم: شیخ محمدباقر فقیه ایمانی گفت: شبی در خواب یا میان خواب و بیداری، امام حسن مجتبی - علیه السلام - را دیدم که فرمودند: "بر منبرها به مردم بگوئید: توبه کنند و برای فَرَج امام زمان و نزدیکتر شدنِ ظهورش دعا کنند که این دعا مانند نمازمیّت، واجب کفائی نیست که با انجام دادن برخی از مردم از دیگران ساقط شود؛ بلکه مانند نمازهای روزانه که بر هر کسی واجب است، انجامش بر همه واجب است." 💧۷. ( خواب چهارم: ) در دو جا از کتاب داستان توسل و اجابتی را چنین نقل می کند: سه سال پیش از نگارش این کتاب، قرضهائی که بر عهده داشتم، زیاد شده بود؛ شبی از شبهای ماه رمضان به امام زمان و پدرانشان متوسل شدم و هنگامی که پس از طلوع خورشید از مسجد به خانه برگشتم، خوابیدم و در خواب شنیدم که حضرت فرمودند: "قدری باید صبر کنی تا از مال خاص دوستان خاص خود بگیریم و به تو برسانیم." از خواب که بیدار شدم، دیدم هوا پاکیزه و معطر است و اندوهی ندارم. چند ماه بعد، یکی از برادران [ دینی ] که مردی درستکار بود، پیشم آمد و پولی به من داد و گفت: "این سهم امام است" و من بسیار شاد شده و آن را گرفتم و قرضم را با آن پرداخت کرده و آسوده شدم و گفتم: "هذا تاوِیلُ رُویایَ مِن قَبلُ؛ قَد جَعَلَها رَبِّی حَقّاً" 💧۸. ( خواب پنجم و ...: ) و نوشته است: من از اول سنّ تکلیف، این دعا ... را که اگر کسی پس از نماز بخواند، امام زمان را می بیند، مرتباً می خواندم و تا کنون سه بار در خواب ایشان را زیارت کرده ام به گونه ای که جزم یافته ام خود ایشان بوده. 💧۹. ( خواب پنجم: ) یکی از آن سه خواب، این بود که امام زمان همراه یکی از پیامبران بنواسرائیل وارد خانه ام شدند و داخل اتاقی که رو به قبله است، گشتند و به من فرمان دادند که مرثیه ی امام حسین - علیه السلام - را بخوانم و من خواندم و پس از آن، دیدم ایشان رو به روی من و در حال شنیدن اند. پس از آن، رو به کربلا زیارت امام حسین و سپس رو به مشهد، زیارت امام رضا و آن گاه رو به ایشان، زیارت خودشان را خواندم. زیارتها که پایان یافت و ایشان خواستند بروند، آن پیامبری که همراهشان بود، پولی که - نمی دانم چه مقدار بود - به من دادند و سپس رفتند. فردای آن شب، در بیداری عالِم بزرگی را دیدم که پول گره گشا [= زیاد]ی به من دادند و گفتم: هذا تاوِیلُ رُویایَ مِن قَبلُ قَد جَعَلَها رَبِّی حَقّاً. و افزون بر آن، پس از این خواب برکتهای پنهانی و علومی در اثر آن خواب به من داده شد که نوشتنش سخت است. 💧۱٠. ( خواب ششم: ) یکی از زنان خویشاوند ما که مومن و مورد اعتماد است، در این زمانها که کافران بر کشور اسلامی چیره شده اند، در خواب دید که گوینده ای می گوید: "اگر مومن در پی نمازهایش، همان گونه که برای خودش در هنگام بیماری و مدیون بودن و مانند اینها دعا می کند، همیشه برای زودتر شدن ظهور - با دل شکسته و اضطرار حال - دعا کند، دعایش یا موجب ظهور امام زمان می شود یا اندوه خودش تبدیل به شادی شده و از گرفتاریها و سختیها رها می شود." 💧۱۱. ( خواب هفتم: ) چند سال پیش، کار مهمی فکر مرا به خود مشغول کرده بود. شبی جدّ مادری ام را که سیّد بود، در خواب دیدم و دیدم در بهترین حال و هیات، در باغی از همان باغها که در دنیا آرزویش را داشت، می باشد. سلام کردم و پاسخ داد و گفتگوهائی با هم کردیم؛ از آن میان این که گفتمش: "از خدا بخواه فلان حاجت مهم مرا برآورده کند و اندوهم نسبت به آن را از بین ببرد." گفت: "ما برای چیزی بالاتر [ ظ: غیر ] از دعای امام زمان دعا نمی کنیم و هرگاه کاری پیش آمد، به ایشان می گوئیم و اگر اذن دادند و امضا فرمودند، برای آن دعا می کنیم و گرنه، نه!" 💧۱۲. ( خواب هشتم: ) و می نویسد: در خواب انسان بزرگ و محترمی را دیدم که گفت: "مومن اگر چیزی از مالش را در زمان غیبت امامش برای او بذل کند، پاداشش هزارویک برابرِ بذلِ آن مال در زمان حضور آن امام است." 💧۱۳. ( خواب نُهُم: ) نوه ی دختری مولف ( = سید محمدباقر یا خودِ وی؟ ) نوشته است: امام زمان را در خواب دیده و از ایشان پرسیدم: چه کنم تا به خدا و شما نزدیک شوم؟ فرمودند: "کارهایت را کار امام زمانت قرار بده." و این گونه به دلم افتاد که یعنی به شکلی عمل کنم که ایشان وظیفه های خود را آن گونه انجام می دهند و معنای تشیّع اساساً همین است. از این رو بی اختیار پرسیدم: با چه چیز توفیق این کار را پیدا می کنم؟ فرمودند: "با اخلاص در عمل." *نقل از کانال حدائق ذات بهجت @avaymarefat
🌸 - پرسش: مگر در قرآن نیامده که زنان پیامبر، مادر مسلمانان اند؛ پس چرا درباره ی عائشه - گرچه می دانیم چه کارها کرد - این لقب را به کار نمی برید؟ 🌸 - پاسخ: پیامبر اَمرِ زنانِ خود را پس از خود، به وصیِّ خود ( امیرمومنان علی ) سپرد و با این که پس از درگذشت کسی، طلاق دادنِ همسران او معنی ندارد اما پیامبر - استثناءاً - درباره ی خود وصیت فرمود که اگر کسی از همسرانش از فرمانبُرداری از خدا سرباز زد، حضرت علی به عنوان ساقط کردنِ وی از این لقب بسیار احترام انگیز، او را طلاق داده و رابطه ی او را با پیامبر بِبُرد و در آن صورت، دیگر شرف "مادرِ مسلمانان" بودن را ندارد و پیامبر هم از او بیزار و بَریء است. 💧سه منبع این گفته ها، اینهاست: ۱. کمالُ الدِّین،ص۴۸۶ و الاحتِجاج،ج۲،ص۵۲۷. ۲. الغیبه (للشیخِ الطّوسی)،ص۱۵۰. ۳. الاحتِجاج،ج۱،ص۳۸۵. 🌺 و روزی دوستی از مرحوم آیه الله بهجت همین پرسش را پرسید و ایشان فرمود: "امیرمومنان طلاق داد عائشه را." و به گمانم این کار، در پی جنگ جمل بود که عائشه با همکاری طلحه و زبیر به راه انداختند. پس عائشه این شرف و افتخار را ندارد. 😡🙈 و بیفزائیم که غلطهای او پس از آن ( مانند لگدمال کردن قانون شرعیِ "لا رِضاعَ بَعدَ الفِطامِ" و ... ) ربطی به پیامبر نداشته و در زمانی رخ داده که پیوند او با پیامبر - با همه ی انواعش - گسسته شده بود. 🙊😡 *نقل از کانال حدائق ذات بهجت @ejtehadjame
پله پله تا اجتهاد جامع
🌸 - پرسش: مگر در قرآن نیامده که زنان پیامبر، مادر مسلمانان اند؛ پس چرا درباره ی عائشه - گرچه می دانی
🌹-و از حضرت باقر عليه السّلام روايت است كه فرمود: چون در روز جمل هودج عائشه را تير باران كردند، أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: بخدا سوگند هيچ راهى جز اينكه پس از طلاق او را از منصب امّ‌ المؤمنينى خلع كنم ندارم، سپس روى به جماعت نموده و فرمود: هر كدامتان را به خدا قسم مى‌دهم كه اگر اين سخن پيامبر كه فرمود:«اى علىّ‌ طلاق زنان من (خلع از منصب امّ‌ المؤمنينى) پس از من بدست تو است» را شنيده است برخاسته و گواهى دهد، در اين هنگام سيزده مرد كه دوتاى آنان از أصحاب بدر بودند بر صحّت اين حديث شهادت دادند. پس با ديدن اين صحنه عائشه گريه كرد بطورى كه صداى گريه‌اش را همه شنيدند. و در آن روز حضرت أمير عليه السّلام فرمود: روزى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مرا از ماجرايى باخبر نموده و فرمود: خداوند متعال تو را در روز جمل با پنج هزار فرشتۀ نشاندار و مخصوص تأييد و يارى مى‌فرمايد. (الاحتجاج / ترجمه جعفری ;  ج ۱  ص ۳۵۲)
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذی‌القعده 🔻«انس‌بن‌مالک» می‌گوید: رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) در یکشنبۀ ماه ذی‌قعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدام‌یک از شما می‌خواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه می‌خواهیم توبه کنیم. فرمود: ‌‌‌ 1⃣ غسل کنید؛ 2⃣ و وضو بگیرید؛ 3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»،‌ سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛ 4⃣ سپس (پس‌از اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید 5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛ 6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت». ‌‌‌ 🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بنده‌ای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا می‌شود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد... ‌‌‌🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی می‌نمایند. با ایمان از دنیا می‌روى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی می‌شوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور می‌دهد که با تو خوش‌رفتار بوده، به‌خاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید». ‌‌‌🔸 اين روايت در كتاب اقبال‌الاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيح‌الجنان به آن اشاره شده است. 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 https://eitaa.com/nasery_ir/5141 ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺کانال رسمی نشر آثار حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: 👉🏻 @nasery_ir ‌ ‌
🌿استاد محسن قرائتی: ما 3 نوع علم داریم، علم مفید، علم مضر و علمی که نه مفید است نه مضر، علم مفید علمی است که ارزش دارد، پیغمبری مثل عُزَیر (علیه السلام) صدسال بمیرد و بعد دوباره زنده شود تا چیزی را بیاموزد. بعضی از علم‌ها مضر هستند مثلا خداوند در قرآن می‌گوید ندانستن بعضی چیزها برای شما بهتر است مثلا اگر ما در سیلوهایمان گندم نداشته باشیم و به مردم اطلاع‌رسانی کنیم همین الان توی نانوایی‌ها چاقوکشی می‌شود پس بهتر است نگوییم، بعضی‌ علم‌ها هم دانستن و ندانستنشان فایده ندارد مثل دانستن تعداد اصحاب کهف. اصل آن کاری است که انجام داده‌اند نه تعدادشان. 🔸اطلاعات بیهوده را از کتاب‌های درسی حذف کنید قرائتی در ادامه با بر شمردن مثال‌هایی برای واضح شدن علم مضر گفت: مثلا یک نفر به مکه رفته بود و وقتی برگشت به من گفت من در این چند روز 7 متر موز خوردم انگار او هر موزی که می‌خورده متر می‌کرده و در دفتر خاطراتش می‌نوشته یا خیلی از اطلاعاتی که در کتاب‌های دانشگاهی و کتاب‌های مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچه‌های ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه ، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت می‌خواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد. @ejtehadjame
❌ کمترین نتیجه توهین به علما در همین دنیا چیست؟ ‌ 🎙 آیت الله بهجت رحمه الله علیه: ‌ 🔸 ائمۀ ما علیهم‌السلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام می‌گذاشتند؛ ولی ما بی‌حرمتی می‌کنیم، بدگویی می‌کنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بی‌احترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد می‌شود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و… ‌ 🔹 زمانی، شخصی با صاحب‌ جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحب‌جواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیه‌السلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربه‌دری اقامت کند. شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خرده‌گرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است. 📚 کتاب در محضر بهجت، جلد۳، ص۲۶۳ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 نام کتاب "آغازی برای پرواز" 🔸 این کتاب، راهکارهایی جهت تربیت عبادی و ترغیب فرزندان به عبادت با تأکید بر فریضه مهم نماز ارائه شده است. 🔹 در این کتاب به معرفی بیش از ۱۰۰ راهکار برای تشویق به نماز در کودکان (و سوالات والدین برای جذب فرزندان به نماز) پرداخته شده است. 🔰 نویسنده: سید علیرضا تراشیون 💳 قیمت: ۱۵.۰۰۰ تومان 💠 لینک خرید از طریق سایت: ♻️ b2n.ir/y62990 🌐پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون" 🆔 @tarashiun_ir
2.33M
باسلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز ممنون میشم بین موارد زیر اولویت بندی بفرمایید پیشاپیش ممنونم از راهنمایی تون تدریس در حوزه(کفایه و..) تدریس در دانشگاه(فقه و مبانی حقوق/علوم قرآن و حدیث) عضو مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس سخنران و خطیب منبری نمایندگی مجلس امام جمعه شهر جواب در صوت☝️☝️ @ejtehadjame
🔅 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) 🔰 إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ 🔹 بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد. 📚بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۷۳
3.82M
سوال: با توجه به اینکه مقتضای لطف خداوند این است که راه رسیدن به خدا قابل دسترسی برای عموم باشد آیا تنها راه رسیدن به خدا اجتهاد و فقیه شدن هست؟ و اجتهاد چه امتیازی برای طلبه محسوب میشود ؟ آیا فقیه شدن(درک عمیق مفاهیم دینی) و فقیه پروراندن(آموزش عمیق ترین مفاهیم دینی) بزرگترین خدمت به اسلام نیست؟ جواب در صوت☝️ @ejtehadjame
🔸 ‌پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای احمد جبرائیل دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین ‌‌ بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت مبارز خستگی‌ناپذیر آقای احمد جبرائیل را به ملت فلسطین و همه‌ی مجاهدان و فعالان عرصه‌ی پر شور مبارزات فلسطین و همه‌ی عناصر مقاومت در منطقه‌ی غرب آسیا و به بازماندگان او تسلیت عرض میکنم. این مرد شجاع پر تلاش، عمر خود را به مبارزه برای میهن مغصوب و ملت مظلوم خود گذراندند. از خداوند برای او پاداشی جزیل میطلبم و رحمت و مغفرت الهی را برای او مسالت میکنم. سید علی خامنه‌ای ۲۷ ذوالقعده ۱۴۴۲ ۱۷ تیرماه ۱۴۰۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر عکس مرا هم پاره کردند باید سکوت کنید 🔹 جوان مومن حزب‌اللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند. 🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «اشاراتی در باب علم غیب امام معصوم» ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 🔹بلی، خود امام اصل(معصوم) هم مسموم می‌شود، لیکن [این] در جایی [است] که می‌داند عمل به علم حقیقی خودش نباید بکند. [مثلا] اجلش[و هنگامه وفاتش]رسیده است، و[دقیقا] لحظه اجلش را می‌داند، [اینکه وفاتش] به این سبب خواهد بود،‌ را هم می داند، [اما] مأذون نیست در عمل به غیب به هر چیزی که عالم به غیب است. 🔹[کسی] گفته [بود]: علم به غیب را امام هم نمی‌داند، [حتی] امام هم نمی‌داند کی ظهور خواهد کرد. 🔻باباجان! «لَو کُنتُ أعلمُ الغیب، لَاستَکثَرتُ مِنَ الخیر، و مَامَسّنِیَ السُوء؛ [اگر غيب را مى‌دانستم خير بسيار مى‌يافتم و (هيچ) بلایی به من نمى‌رسيد] این‌ها این‌جور ندانستن‌شان با دانستن‌شان فرق دارد. [اگر گفته می‌شود] نمی‌دانند، [یعنی] به‌تنهایی نمی‌دانند. [و اگر گفته می‌شود] می‌دانند، یعنی همه چیز را بالغیر (و به‌واسطه خداوند) می‌دانند؛ آن به آن باید سیم ارتباطش، به أعلی علیین، محفوظ باشد. [به او] بگویند این کلمه [در] اینجا، یا این عمل، [در] اینجا، آیا جائز است یا نه؟ آیا واجب است یا نه؟ 🔹[بنابراین] نمی‌توانیم قیاس بکنیم معصومین را با غیر معصوم! که آن‌ها[که آگاهانه] مسموم می‌شده‌اند علل دیگری داشته‌اند، و دیگران علل دیگری دارند. [لذا] احتیاط‌ [در اینگونه امور] برای دیگران در جای خود باقی است.( به‌طوریکه در اینگونه موارد دیگران حق ندارند آگاهانه مسموم شوند) 📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، ١٣٨٨/٠٢/١۶ @ejtehadjame
روضه شهادت امام جواد(ع).mp3
3.86M
🔻روضه و مرثیه🔻 علیه السلام 🔶روضه جانسوز امام جواد علیه السلام 🔻گریز به روضه امام حسین علیه السلام 🕊🕊🕊🕊🕊 درد بسیار و نیست دارویم خون شد از غم دلِ خدا جویم میفشانم سرشک و میگویم 🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺 عزت عالمین میخواهم سفر کاظمین میخواهم طوفِ قبر حسین میخواهم 🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺 🔖متن کامل 👇👇 https://eitaa.com/rovzeha/4749 علیه السلام ┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈ 🚩 کانال روضه و مرثیه 👇 🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇😭 ╭┅─────────┅╮ ▶️ @rovzeha ◀️ ╰┅─────────┅╯