پله پله تا اجتهاد جامع
🌸 - پرسش: مگر در قرآن نیامده که زنان پیامبر، مادر مسلمانان اند؛ پس چرا درباره ی عائشه - گرچه می دانی
🌹-و از حضرت باقر عليه السّلام روايت است كه فرمود: چون در روز جمل هودج عائشه را تير باران كردند، أمير المؤمنين عليه السّلام فرمود: بخدا سوگند هيچ راهى جز اينكه پس از طلاق او را از منصب امّ المؤمنينى خلع كنم ندارم، سپس روى به جماعت نموده و فرمود: هر كدامتان را به خدا قسم مىدهم كه اگر اين سخن پيامبر كه فرمود:«اى علىّ طلاق زنان من (خلع از منصب امّ المؤمنينى) پس از من بدست تو است» را شنيده است برخاسته و گواهى دهد، در اين هنگام سيزده مرد كه دوتاى آنان از أصحاب بدر بودند بر صحّت اين حديث شهادت دادند. پس با ديدن اين صحنه عائشه گريه كرد بطورى كه صداى گريهاش را همه شنيدند. و در آن روز حضرت أمير عليه السّلام فرمود: روزى رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مرا از ماجرايى باخبر نموده و فرمود: خداوند متعال تو را در روز جمل با پنج هزار فرشتۀ
نشاندار و مخصوص تأييد و يارى مىفرمايد.
(الاحتجاج / ترجمه جعفری ; ج ۱ ص ۳۵۲)
پله پله تا اجتهاد جامع
🌹-و از حضرت باقر عليه السّلام روايت است كه فرمود: چون در روز جمل هودج عائشه را تير باران كردند، أمير
https://fa.wikishia.net/view/%D9%86%D9%82%D8%B4_%D8%B9%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D9%87_%D8%AF%D8%B1_%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85_(%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8)
نقش عایشه در اسلام
*گزارشی کامل و خلاصه از زندگی عایشه به روایت علامه سید مرتضی عسکری(رضوان الله علیه)
@ejtehadjame
#یادآوری #مهم
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذیالقعده
🔻«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
فرمود:
1⃣ غسل کنید؛
2⃣ و وضو بگیرید؛
3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛
4⃣ سپس (پساز اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید
5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
🔹 در ادامه روايت آثار زيادى براى اين نماز ذكر شده كه عبارتند از اينكه در روز قیامت، دشمنانت را از تو راضی مینمایند. با ایمان از دنیا میروى. دینت از تو گرفته نشده و قبر تو وسیع و نورانى خواهد شد. پدر و مادرت راضی میشوند، پدر و مادر، تو و خاندانت بخشیده شده و در دنیا و آخرت خوشرزق خواهى بود. جبرئیل با فرشته مرگ پیش تو آمده و به او دستور میدهد که با تو خوشرفتار بوده، بهخاطر مرگ آسیبی به تو نرسانیده و به نرمى، روح را از بدنت خارج نماید».
🔸 اين روايت در كتاب اقبالالاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيحالجنان به آن اشاره شده است.
🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه):
🎥 https://eitaa.com/nasery_ir/5141
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺کانال رسمی نشر آثار حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
👉🏻 @nasery_ir
🌿استاد محسن قرائتی:
ما 3 نوع علم داریم، علم مفید، علم مضر و علمی که نه مفید است نه مضر،
علم مفید علمی است که ارزش دارد، پیغمبری مثل عُزَیر (علیه السلام) صدسال بمیرد و بعد دوباره زنده شود تا چیزی را بیاموزد. بعضی از علمها مضر هستند مثلا خداوند در قرآن میگوید ندانستن بعضی چیزها برای شما بهتر است مثلا اگر ما در سیلوهایمان گندم نداشته باشیم و به مردم اطلاعرسانی کنیم همین الان توی نانواییها چاقوکشی میشود پس بهتر است نگوییم، بعضی علمها هم دانستن و ندانستنشان فایده ندارد مثل دانستن تعداد اصحاب کهف. اصل آن کاری است که انجام دادهاند نه تعدادشان.
🔸اطلاعات بیهوده را از کتابهای درسی حذف کنید
قرائتی در ادامه با بر شمردن مثالهایی برای واضح شدن علم مضر گفت: مثلا یک نفر به مکه رفته بود و وقتی برگشت به من گفت من در این چند روز 7 متر موز خوردم انگار او هر موزی که میخورده متر میکرده و در دفتر خاطراتش مینوشته یا خیلی از اطلاعاتی که در کتابهای دانشگاهی و کتابهای مدارس آمده است لغو و بیهوده است مثلا به بچههای ما چه ربطی دارد که کوه هیمالیا چند متر است، به شما چه ، پدرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ مادرت بالای کوه هیمالیا رفته؟ خودت میخواهی بروی؟ یا اینکه تاریخ سلجوقیان چه ربطی به بچه ما دارد.
@ejtehadjame
❌ کمترین نتیجه توهین به علما در همین دنیا چیست؟
🎙 آیت الله بهجت رحمه الله علیه:
🔸 ائمۀ ما علیهمالسلام به علما و فقها و راویان احادیث احترام میگذاشتند؛ ولی ما بیحرمتی میکنیم، بدگویی میکنیم و…؛ غافل از اینکه کمترین سزای بیاحترامی به آنها، بلاهایی است که در این دنیا بر انسان وارد میشود؛ از قبیل کوتاهی عمر، سوء عاقبت و…
🔹 زمانی، شخصی با صاحب جواهر به مجادله پرداخت؛ صاحبجواهر به او نفرین کرد و خطاب به امیرالمؤمنین علیهالسلام عرض کرد و فرمود: اگر غَرَض این شخص از این مجادله، مطلب دیگری است، از نجف بیرونش کن! و آن آقا مجبور شد پانزده سال در جای دیگر با دربهدری اقامت کند.
شاید بعضی از اهل علم گمان کنند که اگر علما و اهل علم همدیگر را تنقیص کنند، اشکال ندارد، ولی چنین نیست؛ بلکه خطر خردهگرفتن بر اهل علم، بیشتر از ایراد و اعتراض به دیگران است؛ لذا انسان حتی در موارد تشخیص عدم اهلیت علما باید احتیاط کند؛ زیرا تنقیص علما خیلی مشکل است.
📚 کتاب در محضر بهجت، جلد۳، ص۲۶۳
#علامه_مصباح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پیشنهاد_خرید
📚 نام کتاب "آغازی برای پرواز"
🔸 این کتاب، راهکارهایی جهت تربیت عبادی و ترغیب فرزندان به عبادت با تأکید بر فریضه مهم نماز ارائه شده است.
🔹 در این کتاب به معرفی بیش از ۱۰۰ راهکار برای تشویق به نماز در کودکان (و سوالات والدین برای جذب فرزندان به نماز) پرداخته شده است.
🔰 نویسنده: سید علیرضا تراشیون
💳 قیمت: ۱۵.۰۰۰ تومان
💠 لینک خرید از طریق سایت:
♻️ b2n.ir/y62990
🌐پایگاه حفظ و نشر آثار "استاد تراشیون"
🆔 @tarashiun_ir
2.33M
باسلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز
ممنون میشم بین موارد زیر اولویت بندی بفرمایید پیشاپیش ممنونم از راهنمایی تون
تدریس در حوزه(کفایه و..)
تدریس در دانشگاه(فقه و مبانی حقوق/علوم قرآن و حدیث)
عضو مشاور کمیسیون فرهنگی مجلس
سخنران و خطیب منبری
نمایندگی مجلس
امام جمعه شهر
جواب در صوت☝️☝️
@ejtehadjame
🔅 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)
🔰 إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَةَ الصَّائِمِ القَائِم ِ
🔹 بنده با خوشاخلاقی به مقام روزهگیر شبزندهدار میرسد.
📚بحار الأنوار، ج ۷۱، ص ۳۷۳
#حدیث
3.82M
سوال:
با توجه به اینکه مقتضای لطف خداوند این است که راه رسیدن به خدا قابل دسترسی برای عموم باشد
آیا تنها راه رسیدن به خدا اجتهاد و فقیه شدن هست؟
و اجتهاد چه امتیازی برای طلبه محسوب میشود
؟
آیا فقیه شدن(درک عمیق مفاهیم دینی) و فقیه پروراندن(آموزش عمیق ترین مفاهیم دینی) بزرگترین خدمت به اسلام نیست؟
جواب در صوت☝️
@ejtehadjame
🔸 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت آقای احمد جبرائیل دبیر کل جبهه خلق برای آزادی فلسطین
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت مبارز خستگیناپذیر آقای احمد جبرائیل را به ملت فلسطین و همهی مجاهدان و فعالان عرصهی پر شور مبارزات فلسطین و همهی عناصر مقاومت در منطقهی غرب آسیا و به بازماندگان او تسلیت عرض میکنم.
این مرد شجاع پر تلاش، عمر خود را به مبارزه برای میهن مغصوب و ملت مظلوم خود گذراندند.
از خداوند برای او پاداشی جزیل میطلبم و رحمت و مغفرت الهی را برای او مسالت میکنم.
سید علی خامنهای
۲۷ ذوالقعده ۱۴۴۲
۱۷ تیرماه ۱۴۰۰
#تسلیت
#رهبری
#احمد_جبرائیل
#فلسطین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب: اگر عکس مرا هم پاره کردند باید سکوت کنید
🔹 جوان مومن حزباللهی نیرویش را برای مقابله با دشمن حفظ کند.
#کوی_دانشگاه
#فتنه_18_تیر
#رهبری
🆔 @ejtehadjame
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ تصویری: «اشاراتی در باب علم غیب امام معصوم»
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
🔹بلی، خود امام اصل(معصوم) هم مسموم میشود، لیکن [این] در جایی [است] که میداند عمل به علم حقیقی خودش نباید بکند.
[مثلا] اجلش[و هنگامه وفاتش]رسیده است، و[دقیقا] لحظه اجلش را میداند، [اینکه وفاتش] به این سبب خواهد بود، را هم می داند، [اما] مأذون نیست در عمل به غیب به هر چیزی که عالم به غیب است.
🔹[کسی] گفته [بود]: علم به غیب را امام هم نمیداند، [حتی] امام هم نمیداند کی ظهور خواهد کرد.
🔻باباجان! «لَو کُنتُ أعلمُ الغیب، لَاستَکثَرتُ مِنَ الخیر، و مَامَسّنِیَ السُوء؛ [اگر غيب را مىدانستم خير بسيار مىيافتم و (هيچ) بلایی به من نمىرسيد]
اینها اینجور ندانستنشان با دانستنشان فرق دارد.
[اگر گفته میشود] نمیدانند، [یعنی] بهتنهایی نمیدانند.
[و اگر گفته میشود] میدانند، یعنی همه چیز را بالغیر (و بهواسطه خداوند) میدانند؛ آن به آن باید سیم ارتباطش، به أعلی علیین، محفوظ باشد.
[به او] بگویند این کلمه [در] اینجا، یا این عمل، [در] اینجا، آیا جائز است یا نه؟ آیا واجب است یا نه؟
🔹[بنابراین] نمیتوانیم قیاس بکنیم معصومین را با غیر معصوم!
که آنها[که آگاهانه] مسموم میشدهاند علل دیگری داشتهاند، و دیگران علل دیگری دارند.
[لذا] احتیاط [در اینگونه امور] برای دیگران در جای خود باقی است.( بهطوریکه در اینگونه موارد دیگران حق ندارند آگاهانه مسموم شوند)
📚 درس خارج فقه، کتاب جهاد، ١٣٨٨/٠٢/١۶
@ejtehadjame
روضه شهادت امام جواد(ع).mp3
3.86M
🔻روضه و مرثیه🔻
#امام_جواد علیه السلام
🔶روضه جانسوز امام جواد علیه السلام
#استاد_میرزا_محمدی
🔻گریز به روضه امام حسین علیه السلام
🕊🕊🕊🕊🕊
درد بسیار و نیست دارویم
خون شد از غم دلِ خدا جویم
میفشانم سرشک و میگویم
🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺
عزت عالمین میخواهم
سفر کاظمین میخواهم
طوفِ قبر حسین میخواهم
🔺یا جواد الائمه ادرکنی 🔺
🔖متن کامل 👇👇
https://eitaa.com/rovzeha/4749
#شهادت_امام_جواد علیه السلام
┈••✾•🍃⚫️🌿•✾••┈┈
🚩 کانال روضه و مرثیه 👇
🌴🌴روضه های جانسوز اساتید 👇😭
╭┅─────────┅╮
▶️ @rovzeha ◀️
╰┅─────────┅╯
1.55M
سوال:
اصل مساله اجتهاد چه مزیتی برای فقها شمرده میشه؟
جواب در صوت☝️
@ejtehadjame
رحلت حضرت آیت الله حسنعلی رحیقی(رضوان الله تعالی علیه) از رزمندگان دفاع مقدس و برادر شهید، استاد بزرگ فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، مربی نفوس مستعد و افشا کننده دروغ و نفاق و تزویز بعضی فرقه های مدعی سلوک و عرفان را به محضر امام زمان علیه السلام و اصحاب علم و فضیلت و معنویت تسلیت عرض می کنیم.
والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً
@ejtehadjame
باسمه تعالی
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَهٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْ ءٌ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ
خبر درگذشت عالم فرزانه برادر شهید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج رحیقی موجب تاسف و تاثر فراوان گردید.
مرحوم رحیقی از اساتید برجسته کلام، فلسفه، فقه و اصول در حوزه های علمیه قم و دانشگاه امام صادق علیه السلام بود و شاگردان زیادی را در حوزه تربیت و به جامعه علمی تقدیم کرده است، همچنین تحریر مقالات فلسفی بسیار حاصل تلاش سالها مجاهدت علمی ایشان است.
اینجانب فقدان این عالم وارسته را به بیت مکرم و همه بازماندگان و بستگان ایشان، حوزه های علمیه و فضلای حوزه های قم و آذربایجان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال علودرجات برای آن مرحوم و صبر جمیل برای بازماندگان مسألت مینمایم./
سید محمدعلی آل هاشم
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی
و امام جمعه تبریز
🆔️ @ale_hashem
﷽
🔸چهارشنبه 1400/4/23
🔹 إنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُون
صبح ِامروز استاد مکرّم؛ حجةالاسلام حسنعلی رحیقی (تبریزی)، دارفَناء را وداع و به داربَقاء رجعت نمودند! رحمة الله علیه!
🔹 ایشان متولد نیمه دوم دهه چهل، در تبریز بوده که اوایل انقلاب به همراه اخوی شهیدشان، برای ادامه تحصیل، عازم قم میشوند.
بعد از طی مقدمات و سطوح و شرکت در دروس خارج فقه و اصول آیةالله میرزا جواد تبریزی-ره-، شوق و عَطشی به معارف حکمی-معرفتی پیدا نموده و در دروس آیات؛ آقاشیخ محمد شاهآبادی و آقاشیخ یحیی انصاری شیرازی و ... شرکت نموده و ضمن تحصیل در موسسه امام صادق -ع- پیگیر مباحث علمی آیةالله جوادی آملی و آیةالله حسن زاده آملی میشوند!
اواسط دهه 70 تدریس را شروع نموده و دورههای متعددی؛ متونِ حکمت اسلامی، عرفان نظری، کلام، اصول فقه، حدیث و تفسیر إفاده نمودند که صوت بخشی از آنها مضبوط شده و تُراثُ الخیر ایشان خواهد بود!
در دهه اخیر ضرورتی ایجاب نمود تا مقداری از هفته، تهران-دانشگاه امام صادق -ع- باشند، و دست بر قضاء مباحثشان مورد استقبال فضای علمیِ اساتید و دانشجویان آنجا واقع شد و اخیراً هم به عضویت هیئت علمی دانشگاه در آمدند!
ایشان حکیمِ شفاهی بوده و کمتر مکتوبات دارند در عین حال مختصری از نِگاشتههایشان منتشر شده/ر.ک/ .
🔹 حاج آقای رحیقی قطعاً یکی از اندیشمندان حوزه حکمت و معارف اسلامی در دوران معاصر هستند.
اهل رجوع و ارجاع زیاد به مصادر و نقل اقوال و آراء نبودند اما مباحثشان جوشِش اندیشه و فکر بود و این هم نبود جز عَطیه الهیه و خَصیصه ذاتیه: قولُه تعالی: يُؤتِي الحِكمةَ مَن يشاءُ وَ مَن يُؤتَ الحِكمةَ فَقَد أُوتيَ خَيراً كَثيراً /البقره/
وقتی، به مناسبتی از برخی دُروس مشهوره نام آورده شد، گفتند: من نوارهای آن درس را گوش میکنم اما مباحث آن در عین طُمطُراق، زایش ندارد! و چقدر خوب گفتند و چقدر مباحث خودِ استاد بالنده بود!
در بحثها؛ پُردغدغه، بدیع و زاینده بودند، سه گانهای که مَتاع نایاب امروز حوزهها است! میفرمودند: در موسسه اسراء، مدتی تفسیر قرآن گفته و مورد استقبال واقع شده، ولی در تمام این مدت حتی یکبار هم به یک کتاب تفسیری مراجعه نکردهام! همه تَراوشات جانشان بود از یَنبوعِ معارف مکتب حقهی اهل البیت -علیهم السلام- که روزی شده بود!
دِلْ سوخته و پُر اَشک و سُوز بودند، که اَلعیاذُ بِاللهِ مِن الْقاسِيَةِ قُلوبُهم مِن ذِكرِ اللَّه، و خوش ذوق و قریحه، که اشعار زیبایشان شاهدست! در این بیش از ده سالی که خدمتشان بوده، حال خوششان را همیشه برقرار دیده!
🔹 در دوران زندگی عموماً با مشکلات معیشتی و غیر آن، مواجه بوده و کنار آمده، لیکن این اواخر وقایعی پیرامونشان اتفاق افتاد که خیلی از بابت آن، دل شکسته شدند!
در یک سال کِسالت اخیرشان، بیت مقام معظم رهبری -دام ظله-، حاج آقای جاودان -ح-، برخی دوستان و بالخصوص خانواده، زحمات زیادی کشیده که مأجور درگاه الهی باشند!
خدای متعال ایشان را با صُلحاء و صِدیقین محشور و از رَحِیقِ مختومِ بخشش، متنعم فرماید: قُولُه عَزَّ اسمُه: يُسقَونَ مِن #رحیقٍ مَختُومٍ، خِتامُهُ مِسْك! وَ في ذلكَ فَلْيَتنافَسِ المُتَنافِسُونَ !
نماز لیلةالدفن استاد حسنعلی رحیقی(رضوان الله تعالی علیه) فرزند حسن فراموش نشود.
اجرکم عندالله
استاد معظم آیت الله حسنعلی رحیقی
فایلهای بدایه و نهایه و اسفار و شرح منظومه استاد رحیقی
https://t.me/ostadrahighi
تذکره ای کوتاه به مناسبت ارتحال حکیم متأله حضرت آیت الله رحیقی(رضوان الله تعالی علیه)، استادی که خیلی به علامه طباطبایی(رحمةالله علیه) شبیه بود.
یادم هست در نوجوانی که تازه هوای دانشگاه به سرم زده بود روزی کتابی درباره زندگی نامه علامه طباطبایی(رضوان الله علیه) از پیرمردی که در حاشیه نماز جمعه مسجد ملااسماعیل یزد بساط دست فروشی و کتاب فروشی پهن کرده بود خریدم وقتی کتاب را خواندم دو نکته در کتاب چشم مرا گرفت فضایل علامه و فیلسوف بودن و حقیقت گرایی علامه. آن موقع نمی دانستم فلسفه چیست ولی از جمع این دو در وجود علامه، خود به خود به فلسفه علاقه مند شدم شبی در سحر از خواب بیدار شدم حس نماز خواندن و دعا داشتم بعد نماز به سجده رفتم و از خدا خواستم استادی فیلسوف و در فضایل شبیه علامه سر راهم قرار دهد. بعد مدتی میل و کشش درونی ام به حوزه علمیه زیاد شد تا جایی که آرام و قرار از کف رفته بود و دائم لحظه شماری می کردم تا ثبت نام حوزه شروع شود و خیلی اشتیاق به شهر مقدس قم پیدا کردم الحمدلله بعد مدتی انتظار به سر آمد و بعد قبولی در امتحان کتبی ورودی، برای مصاحبه راهی قم شدم. در یزد از دوستان خصوصا بچه های هیأت انصار ولایت وصف مدرسه معصومیه قم را در کنار موسسه علامه مصباح یزدی شنیده بودم خیلی مشتاق بودم در این مدرسه ثبت نام کنم ولی توفیقی حاصل نشد چون مدرسه فقط دانشجویان را می پذیرفت و من تازه پیش دانشگاهی را تمام کرده بودم. در قم وصف بعضی مدارس دیگر را شنیدم ولی هر چه تلاش کردم تا در آن مدارس ثبت نام کنم با مشکلی مواجه می شدم تا در نهایت در مدرسه علمیه شهید صدوقی با کمال بی میلی و ناچاری ثبت نام کردم با این نیت که بعد از تثبیت حضور در قم، در طول سال تحصیلی مدرسه را عوض کنم.هر چند بعدا فهمیدم تقدیرم در همین مدرسه رقم خورده بوده. با شروع سال تحصیلی روزی در نمازخانه مدرسه منتظر دیدار استاد عقاید پایه اول حوزه نشسته بودیم که ناگهان استاد رحیقی وارد شد همه جلوی ایشان به احترام ایستادیم تا نگاهم برای اولین بار به ایشان افتاد در دلم الهام شد این همان استادی است که در سجده سحری از خدا طلب کرده بودم.(هر گنج سعادت که خدا داد به حافظ از یُمن دعای شب و وِرد سحری بود!) کم کم باب رفاقت با ایشان باز شد و با روحیه طلبه پروری ایشان روز به روز عمیق تر شد در بین اساتید بزرگواری که از محضرشان استفاده می کردم بیشترین تأثیر از ناحیه ایشان بود. شخصیتی به شدت برهانی، آرام، بی ادعا،زاهد، با دقت نظر در مباحث علمی و با ترسیم یک چشم انداز بلند مدت برای تربیت طلابی در علوم عقلی حوزه او را در نظرم از بقیه ممتاز کرده بود.سرکشی و بازدیدهای متعدد ایشان از حجره طلاب و همنشینی با انها که تا سال ها ادامه داشت اثرات خوبی داشت.امری که بنده به صورت محدودتر از بعضی اساتید دیگر هم شاهد بودم.بعدها فهمیدم ایشان از اساتید بزرگ فلسفه و عرفان قم بوده و کتب فلسفی مثل منظومه،اسفار ملاصدرا و کتب عرفانی مثل فصوص الحکم و مصباح الانس را در مراکز حِکمی و فلسفی قم تدریس کرده و در کنار آن به تدریس دروس سطوح عالی حوزه مثل کفایه الاصول و... هم مشغول بوده ولی تجربه بلند مدت در تدریس، ایشان را به نکته دقیقی واقف می کند طلبه ها غالباً در سطح یک و مقدمات کتب درسی را با عجله و سریع و بدون ارتباط دادن معلومات به یکدیگر و پیوستگی می خوانند و بدون اینکه در مبانی زیر بنایی خصوصاً در منطق و عقاید قوی باشند با ذهنی سردرگم و پر از تردید وارد دروس سطوح عالی مثل فلسفه،... می شوند و در این مرحله استاد نمی تواند مشکل را حل کند مگر با زحمت فراوان. لذا استاد رحیقی علیرغم دارا بودن سمت تدریس سطوح عالی در اصول، فلسفه و عرفان تصمیم گرفته بود برای رضای الهی و علیرغم سختی هایی که داشت(چون تدریس اساتید بزرگ برای طلاب مبتدی مثل تدریس یک پروفسور در مقطع اول ابتدایی بسیار سخت است) تدریس در پایه یک را انتخاب کند و در یک چشم انداز بلندمدت سرپرستی علمی گروهی از طلاب را به عهده گرفته و طی چند سال با تعلیم و تربیت آنها و جهت دهی به سمت مباحث عمیق فلسفی و عرفانی آنها را آماده ورود به مباحث فلسفه و عرفان کند و الحمدلله در این کار خود موفق هم بود. این طرح بلندمدت از مدرسه ما و کلاس ما آغاز شد و تا پایان عمر مبارک استاد یعنی قریب 18 سال ادامه یافت. استاد در هر سال چند درس با این گروه داشتند و کاملا جهت دهی صحیح انجام می شد. طرح جامعی بود سال اول با ایشان کتب عقاید و منطق خوانده شد ارجاعات فلسفی، عرفانی و قرآنی ایشان به صورت کد وار و اشاره خیلی زیاد بود و حس کنجکاوی فلسفی و عرفانی و ارتباط آن با قرآن و روایات را در طلبه شکوفا می کرد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_اول
ادامه دارد...
@ejtehadjame
استاد رحیقی از پایه دوم و در راستای طرح تفصیلی و بلندمدت خویش دو برنامه آزاد و فراتر از برنامه درسی حوزه به مجموعه فعالیت خود اضافه کرد یکی طرح آموزش کلیاتی از علم رجال به صورت تطبیقی و کاربردی و دیگری طرح آموزش مباحث اخلاقی در یک نظام جامع که علامه حسن زاده آملی پیشنهاد آنرا داده بودند. طرح اول با محوریت جزوه ای جامع در رجال از استاد محمد جواد شبیری زنجانی فرزند آیت الله شبیری به معرفی کتب رجال پرداخته و آموزش مباحث رجال به صورت نظری و عملی و تطبیقی در طول یکسال انجام شد بنده و عده ای از طلاب در همان جلسات با کتب منبع و اصلی رجال و حدیث آشنا شدیم و در همان پایه دوم آنها را تهیه کردیم. در طرح دوم که همان طرح پیشنهادی علامه حسن زاده بود و برای اخلاق علمی در کنار اخلاق عملی یک سیر تعیین کرده بودند که از کتاب روایی ارشادالقلوب دیلمی شروع می شد و بعد از گذر از کتب مفتاح الفلاح شیخ بهایی، عدةالداعی ابن فهد حلی، طهارةالاعراق ابن مسکویه، قوت القلوب ابوطالب مکی و آشنایی با مبانی عمیق روایی و عقلی به دریای بیکران کتاب صحیفه مبارکه سجادیه ختم می شد. استاد رحیقی در این طرح،ابتدا پیشنهاد کردند که کتاب ارشاد القلوب تهیه و به شکل مطالعه شخصی خوانده شود و مشروط به اتمام این کار، تدریس مفتاح الفلاح را شروع خواهند کرد و با تشویق های ایشان عده ای از طلاب این کار را عملی کردند لذا بعد مدتی تدریس مفتاح الفلاح را شروع کردند. استاد برای اجرای این دو طرح سختی های زیادی را متحمل شدند و اخلاص عجیبی برای این کار داشتند با اینکه منزل ساده و قدیمی ایشان که تا آخر عمر تغییری هم نکرد در خیابان امامزاده ابراهیم قم بود و از آنجا تا مدرسه در زنبیل آباد خیلی راه بود و خود ایشان هم وسیله ای نداشتند ولی با همه این مشکلات ایشان بعد نماز صبح و در بین الطلوعین هر روز از منزل بیرون آمده و با هزینه شخصی دوبار تاکسی عوض می کردن تا به مدرسه برسند و ساعت 6 تا 7 صبح در حجره ای درس را به صورت نوبتی برگزار می کردند یعنی یک روز رجال و روز بعد مفتاح الفلاح . این برنامه تا آخر سال به صورت منظم ادامه داشت چه در سرمای زمستان و برف و باران و چه در غیر آن.بدون اینکه در قبال این زحمت،به ایشان هزینه ای پرداخت شود.
در سال چهارم هم با همان مجموعه از طلاب تدریس لمعه باب طهارت و صلات و.. را شروع کردند اینقدر دقیق و عمیق بحث می کردند که ذوق فقهی طلاب مستعد باز می شد. خدا شاهد است بنده علاقه ی اصلی ام به علوم عقلی بود و به علوم نقلی و فقه و اصول علاقه نداشتم اما چنان درس را موشکافی می کردند و بدون عجله و با دقت و تعمیق می خواندند که کم کم ذوق فقهی امثال بنده آشکار شد و تا سالیان سال ما را به تحقیق در مباحث منقول مثل فقه و اصول کشانید. یادم هست بعضی از طلاب کم حوصله بارها به دفتر مدرسه مراجعه کرده و از اینکه استاد درس را به کندی پیش می برد و محدوده درسی به اتمام نرسید شکایت کردند که با مخالفت عده ای از طلاب مواجه شد.
#استاد_رحیقی
#قسمت_دوم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
هر سال ایشان گام به گام با طلاب پیش می رفتند، لذا در سال های بعد کتاب منطق آیت الله مظفر، منیةالمرید شهید ثانی، شیعه در اسلام علامه طباطبایی را تدریس کردند. با ارجاعات فراوان و هدفمند به مباحث سطح عالی و نهایی.سعی می کردند ارتباط مباحث فصل های مختلف یک کتاب را با یکدیگر و ارتباط کتب و علوم مختلف را با یکدیگر نشان دهند یعنی مباحث حالت رفت و برگشت داشت طوری که اطلاعات پراکنده علمی به مثابه دانه های تسبیح با نخی به هم پیوند می خورد و به یک نظام منسجم ختم می شد. بنده با اینکه تابستان سال اول کتاب شیعه در اسلام علامه را به صورت ارتقایی در مشهد مقدس درس گرفته بودم و امتحان داده بودم ولی از باب علاقه و کنجکاوی، در درس ایشان در طول سال شرکت کردم آنقدر عمیق و جذاب و فنی بحث می کرد که لذت حضور در آن کلاس هنوز بعد از سال ها در کامم هست. می فرمود در این کتاب عالی ترین حرف های علامه به زبان ساده بیان شده و گاهی عبارات یک درس را چندین جلسه تحلیل می کرد و عمق مطالب را آشکار می کرد به طوریکه در طول ترم درسی نزدیک دو سوم کتاب تدریس شد در حالیکه استاد مشهدی ما در طرح تابستانه نصف کتاب را در دو هفته درس داد و می گفت این کتاب خیلی ساده است و مطلب چندانی ندارد.
سرانجام استاد با آماده کردن مجموعه ای از طلاب بعد از چند سال، تدریس فلسفه را با کتاب بدایة الحکمة علامه طباطبایی در مدرسه علمیه خان(آیت الله بروجردی) شروع کردند و در یک سیر منظم به ترتیب کتب بدایة الحکمة، نهایةالحکمة، منظومه، اسفار در فلسفه و کتب تمهیدالقواعد ابن ترکه اصفهانی، فصوص الحکم ابن عربی با تقریر قیصری در عرفان را تدریس کردند. با قاطعیت تمام می گویم با این سبک بدیع ایشان، طلاب با همت و پرتلاش ره چند ده ساله علوم عقلی فلسفه،کلام و عرفان را در طی کمتر از یک دهه با موفقیت به پایان می رساندند.خاطره جالبی در تأیید این حرف نقل میکنم بنده بعد از یکسال شرکت در کلاس بدایةالحکمة ایشان آنقدر فلسفه را خوب و نظامند فهمیده بودم که در سال دوم که کتاب نهایةالحکمة را شروع کردیم همزمان درس اشارات استاد بزرگوار آقای حشمت پور(از اساتید برجسته علوم عقلی حوزه) را هم شرکت می کردم در اولین جلسه بحثی از بوعلی سینا و خواجه طوسی مطرح شد و اواخر کلاس به پرسش هایی کشانده شد استاد حشمت پور فرمودند درباره این مطلب تا فردا فکر کنید ببینید چیزی به ذهنتون می رسه اینجا یک نظرات بدیعی بعد از بوعلی و خواجه مطرح شده که خیلی بعید می دانم به ذهن شما خطور کند ولی سعی کنید فکر کنید تا فردا توضیحات مفصل بدهم بنده به محض طرح سوال ایشان با مراجعه ذهنی به نظام فکری جامعی که استاد رحیقی در طول این یکسال تدریس بدایةالحکمةبا مقدمه چینی های چند سال قبل برای ما ترسیم کرده بود خیلی زود جواب را یافتم و بعد کلاس به محضر استاد حشمت پور عرضه کردم ایشان تصدیق کردند و متعجب بودن که من این جواب را از کجا فهمیده ام. و این همه حاصل زحمات استاد رحیقی بزرگوار بود.
استاد در طول این سال ها با مشکلات متعدد و ابتلائات سنگینی مواجه بودند قریب 12 سال هم در دانشگاه امام صادق علیه السلام به تدریس مشغول بودند و با همان سبک تفسیر کتاب به کتاب و ارجاع مطالب کتاب به یکدیگر و ارجاع کتب مختلف به یکدیگر تأثیرات خوبی در نظام فکری و علمی اساتید و دانشجویان آنجا داشتند و استعدادهای خوبی را پرورش دادند.جوشش های درونی ایشان خیلی زیاد شده بود به طوریکه گاه یک ترم کامل طرح بحث بدیع و نوی می کردند و بدون مراجعه به هیچ کتاب و منبعی مباحث جدید و جالبی را مطرح می کردند.
#استاد_رحیقی
#قسمت_سوم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
در آغوش آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام)
به لطف الهی مجموعه جامعی از صوت های دروس استاد خصوصا در فلسفه و عرفان در مراکز علمی مختلف به جای مانده و اگر صاحبدلی با همت همه را یک جا جمع کند و در معرض استفاده اهل علم و فضیلت قرار دهد خدمت بزرگی به ساحت علم و دانش کرده، یادمان باشد اگر همت و پشتکار شاگردان و عالمان بعد از مرحوم ملاصدرا(رضوان الله تعالی علیه)در نشر، تفسیر،تلخیص،تبیین و تحریر مباحث متعالی حکمت صدرایی نبود امروز با تبلیغات پر طمطراق دنیای شک گرا و سفسطه آمیز غرب چیزی به نام حکمت و فلسفه اسلامی نداشتیم و باید سراغ آنرا در موزه های تاریخ می گرفتیم.(کَم ترک الاولون للآخرین) و همانطور که خود استاد سال ها پیش در رؤیایی شیرین حضرت علامه طباطبایی را دیده بودند که با حال بیماری و کسالت نزد استاد رحیقی آمده و سر خود را در دامان استاد گذاشته و با لبخندی حاکی از آرامش و رضایت جان به جان آفرین تسلیم کردند انشاالله بعضی از ارادتمندان بتوانند با تلاشی خالصانه لبخند رضایت آمیز استاد را فراهم کنند.
عمر مبارک استاد یکسره در حوزه علمیه قم و دانشگاه امام صادق(علیه السلام) وقف طالبان علم و فضیلت شد. یادم هست روزی در سال های دهه 80 فرمودند تابستان امسال از نهاد رهبری در دانشگاه دعوت شدم تا برای تدریس فلسفه و عرفان به دانشگاه ژاپن بروم ولی من ترجیح دادم در همین قم بمانم و به تربیت طلاب بپردازم.
سرانجام در آخرین جلسه درسی که در ماه مبارک رمضان سال 1399 شمسی در قم برقرار بود احساس سردرد کردند و با مراجعه به بیمارستان متوجه بیماری سرطان شدند و یکسال با سختی و مظلومیت و غربت در منزل بستری بودند و همسر گرامی و خانواده و عده ای از شاگردان و ارادتمندان ایشان در حوزه و دانشگاه امام صادق علیه السلام تلاش زیادی برای بهبودی ایشان کردند ولی تقدیر الهی بر این بود که روح مطهر این حکیم متأله در آستانه پایان چله کلیمیه ماه ذی القعده 1400 شمسی از این محنت سرای عالم دنیا به سوی ملکوت عالم اعلا پر کشد و به ملاقات معبود برسد.علاقه عجیبی به اهلبیت علیهم السلام داشتند سال قبل که برای عمل جراحی جهت خارج کردن تومور مغزی در بیمارستانی در تهران بستری بودند فرمودند:به محض اینکه برای عمل، بی هوش شدم آقا امیرالمؤمنین(علیه السلام)با چند مأمور جوان تشریف آوردن و مرا روی تختی گذاشتند به حرم سامرا بردند احساسم این بود که این حرم خانه پدری ام است.حضرت پارچه سفیدی شبیه قنداقه بچه همراه داشتند و منتظر بودند به محض اینکه متولد شدم مرا در آن بپیچند و با خود به عالم ملکوت ببرند.آنجا فهمیدم مرگ،تولد دوم و جدید است.و اینکه پیامبر اکرم(صلّی الله علیه و آله)فرمودند(انا و علی ابوا هذه الأمّة).مطالب زیادی از این دیدار معنوی داشتند اما تمایلی برای بازگویی آن نداشتند.
والسلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث حیّاً.
#استاد_رحیقی
#قسمت_چهارم
ادامه دارد...
@ejtehadjame
مداحی آنلاین - قاتل تو زخم غصه های کربلا شد - محمود کریمی.mp3
8.22M
🔳 #شهادت_امام_محمد_باقر(ع)
🌴قاتل تو زخم غصه های کربلا شد
🌴قاتل تو آتیشی که تو حرم بپا شد
🎤 #محمود_کریمی
⏯ #زمینه
بسم الله الرحمن الرحیم
یا ایتها النفس المطمئنة ارجعی الی ربّک راضیةمرضیة
با عرض تسلیت سالگرد شهادت حضرت امام باقر (علیه السلام)
به اطلاع میرساند به مناسبت رحلت حکیم متأله، برادر شهید، حضرت آیت الله حسنعلی رحیقی (رحمة الله علیه) مجلس ختمی برگزار میشود.
زمان: دوشنبه. ۲۸ تیر. پس از نماز ظهر و عصر
مکان: مسجد مدرسه مبارکه حجتیه
از عموم اساتید، فرهیختگان، طلاب، دانشجویان و آشنایان گرامی دعوت میشود با حضور خود و قرائت فاتحه، روح آن فقید سعید را قرین سرور فرمایند.
▪مجمع نمایندگان طلاب استان آذربایجان شرقی
▪مجمع عالی حکمت اسلامی
▪مجمع نخبگان و فرهیختگان استان آذربایجان شرقی
▪مجمع عالی تفسیر
▪تشکل اساتید حوزه علمیه قم
▪دانشگاه امام صادق (ع)
@ejtehadjame