زرارة بن اعین شیبانی.pdf
868K
#مقاله
زرارةبن اعین الشیبانی شبهات و ردود
#چکیده
نگارنده برخی از اشکالاتی را که دانشمندان رجالی اهلتسنن در مورد زرارةبن تعیین صحابی بزرگوار امام باقر و امام صادق علیهمالسلام مطرح کرده اند،پاسخ می گوید،مانند:عدم ادراک امام باقر،عقیده به فطحیه،عقیده به بداء،حدوث صفات،وضع حدیث.
کلید واژهها: #زرارةبن_أعین؛ #امام_باقر_علیهالسلام؛ #فطحیه؛ #بداء، #توحید_اسماء_و_صفات؛ #تاریخ_حدیث؛ #وضع_حدیث؛ #تاریخ_شیعه_پاسخ_به_شبهات.
@Elal_alhadith
#اصوات
مدیریت فرهنگی امامان علیهمالسلام و تاثیر شگرف آن در اعتبارسنجی روایات شیعه
👇👇👇👇👇
مدیریت_فرهنگی_اهلبیت_علیهم_السلام(4).MP3
14.84M
جلسه پنجم
حضرت استاد ، در آخر مباحث ، اشاره به نکتۂی با عنوان «چرا و چه سودی و بهرهگیری از راویان #ضعیف در میراث حدیثی ما دارد؟» طرح بحث میکنند و در ادامه می فرمایند که؛ «۵ فایده وجود راویان ضعیف در میراث حدیثی ما دارد...» جلسه را به پایان میرسانند.
@Elal_alhadith
کلینی و حوزۂ حدیثی قم.pdf
420.4K
#مقاله
کلینی و حوزه حدیثی قم
#چکیده
برخی پژوهشگران معاصر معتقدند کتاب کافی در بغداد و متأثر از فضای عقلگرای آنجا تدوین شده است. هر چند استفاده از منابع حوزۀ حدیثی قم در تدوین کافی برای این پژوهشگران قابل انکار نیست، با توجه به فقدان اطلاعات این احتمال را نیز مطرح میکنند که کلینی به قم نیامده و احادیث این حوزه را به صورت وجاده از کتب اساتید قم اخذ کرده است. پژوهش حاضر در پی ارائۀ قراینی بر حضور کلینی در حوزۀ حدیثی قم است. بررسی روش قدما در انتقال حدیث و یافتن روش کلینی در تدوین کافی نشان میدهد کتاب کافی براساس رویکرد رایج در حوزههای حدیثی شیعه یعنی سماع، قرائت و اجازه تدوین شده است. رویکرد کلینی در نشر کافی نیز مؤید همین مطلب است. نقل حدیث از کلینی توسط اهالی قم نیز با توجه به دورههای زمانی حیات ایشان قرینههایی بر حضور کلینی در قم است.
واژههای کلیدی: #کلینی، #کافی، #حوزه_حدیثی_قم، #حوزه_حدیثی_بغداد، #روش_اخذ_حدیث.
@Elal_alhadith
نگاه_حوزه_بغداد_به_روایان_و_آرای.pdf
468.6K
#مقاله
نگاه حوزه بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسه حدیثی قم
#چکیده
شهرت رویکرد متفاوت دو مدرسه قم و بغداد در تعامل با حدیث و معارف نقلی و معیارهای ایشان در اعتبار سنجی روایات، ترسیم فضایی کاملاً متفاوت و متقابل را از این دو مدرسه در پی داشته است. این در حالی است که نگاه حوزۂ بغداد به قم برخاسته از وامداری و دفاع از راویان و پاسداشت مشایخ و محتوای میراث ایشان است. گرچه مدرسه بغداد نقدهایی به برخی شیوه های میراث پژوهشی و آرای رجالی قم دارد، اما توصیفات بلند فهرست نگاران بزرگ شیعه نسبت به مشایخ و مصنفان قم و اعتماد بر طرق نقل میراث از قم، گویای اعتنای خاص بغداد به این مدرسه عظیم است
کلید واژهها: #مدرسه_حدیثی_قم ، #مدرسه_بغداد ، #راویان_قمی ، #آرای_رجالی_قم
@Elal_alhadith
جهت خريد نرمافزار دراية النور بصورت غیرحضوری اینجا کلیک کنید.
💯تخفیف ویژه ۱۰٪ دارد
@Elal_alhadith
جهت مشاهده فایل تصویری #آموزش نرمافزار درایةالنور که توسط حضرت استاد در مؤسسه تحقیقاتی نور ارائه شده است به کانال تلگرام مراجعه فرمایید. قوت اين دوره به گونهای است که فقط کار با نرم افزار را شما یاد نمیگیرد بلکه یک دوره فشرده آموزش کارگاهی رجالی نیز میباشد.
#درایة_النور
#معرفى_نرمافزار
#آموزش_دراية_النور
@Elal_alhadith
اعتبارسنجی احادیث شیعه
جهت مشاهده فایل تصویری #آموزش نرمافزار درایةالنور که توسط حضرت استاد در مؤسسه تحقیقاتی نور ارائه ش
الحمدلله شش جلسهِ، فایل تصویری آموزشی در کانال تلگرام بارگزاری شد.
#اصوات جلسات دوره آموزشی کاربردی رجال مدرسه شهیدین در تلگرام بارگزاری میشود.
مفهوم شناسی توثیق وتضعیف.pdf
291.6K
#تقریر
مفهوم شناسی توثیق و تضعیف
@Elal_alhadith
إنالله و إنا إلیه راجعون
آجـرك الله یاصاحبالزّمان
عَظَّمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عليهالسلام ، وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَأْرِهِ مَعَ وَلِيِّهِ وَ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهمالسلام
مرحوم نجاشی در صفحه٣٧٢، رقم١٠١٨ در مدخل مرحوم کشّی میگوید:
محمدبن عمربن عبدالعزیز الکشی أبوعمرو
کان ثقة، عينا، و روي عن الضعفاء كثيرا
👈و صحب العياشي و أخذ عنه و تخرج عليه و في داره التي كانت مرتعا للشيعة و أهل العلم¹👉.
👈له كتاب الرجال كثير العلم و فيه أغلاط كثيرة²👉.
أخبرنا أحمدبن عليبن نوح و غیره، عن جعفربن محمد، عنه بکتابه.
👈1.استفاده فراوان کشّی از عیّاشی و موقعیت علمی ممتاز عیاشی، به کشّی یک ویژگی و موقعیت خاصی میدهد که همعصرهای او [از علمای شیعي] نداشتهاند حتی مرحوم نجاشی و اینا هم که متأخراند [از مرحوم کشی] و اساتید زبردستی را دیدهاند آن امتیاز را ندارند
👈2.عنوان «له کتاب الرجال کثیر العلم و فیه أغلاط کثیرة»
سؤال ؛
١-ماهية أغلاط چیست؟
٢-ميزان اعتنا و اعتبار عبارت نجاشي در مورد كشّي؟
[جواب اجمالی]
در کتاب نجاشی در مورد برخی از کتابها چه فهرستی و چه غیرفهرستی، چه رجالی یا حدیثی گاهی اوقات اظهار نظری میشود که مثلا در مورد فهرست ابنبطه «و في فهرست ما رواه غلط کثیر» [و يا این مطلب نجاشی در مورد کشّی در اینجا] موارد فراوانی را بر خواهیم شمرد که کتاب رجال نجاشی که اغلاط کثیرة [گفته]، (حالا ممکن است نسبت به هزار و سیصد مدخل زیاد نباشد ولی خودش دهها اشتباه هست که طبیعتاً میتوان روش انگشت گذاشت) بنابراین این میتواند از باب اختلاف نظر باشد که در موردش گفتگو خواهیم کرد [إنشاء الله الرحمان، ادامه اصوات #طرح_جامع_تکمیلی از جلسه ۸۷ را پیگیری فرمایید]
@Elal_alhadith
بزرگواران دقت فرمایند که اصوات و مقالات و کلیپهای آموزشی حضرت استاد ، در کانال تلگرامی فقط بارگزاری میشود.
ولی اگر رفقا بخواهند در ایتا نیز موردی به شخصی اعضا و افراد ارسال میشود.
https://t.me/Elal_alhadith2
سلسله نشستهای علمی امامت
مرکز تخصصی امامت اهلبیت علیهمالسلام
جلسه اول با موضوع :
باورهای امامتی اصحاب تا قرن سوم
شرکت برای عموم طلاب بلا مانع است.
جلسه با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام میشود.
ادرس اسکای روم برای استفاده انلاین از نشست با زدن گزینه مهمان:
https://www.skyroom.online/ch/emamat110/neshast
#چالشهای_پیشروی_حدیث
۷.نادیده انگاری وجود راهبرد حاکم بر فرایند تولید و نشر احادیث شیعی
🔰چه بسیار کسان که گمان میبرند بسیاری از احادیث به تناسب نیازهای روزمره اصحاب و به دلیل پرسشهای ایشان از معصوم علیهالسلام، عرضه شدهاند و گویا آگاهی یا توجه ندارند که #راهبردی_ویژه و #فراگیر بر فرایند تولید و نشر #احادیث_شیعی حاکم بوده است؛ راهبردی که از سوی امامان علیهمالسلام تبیین شده و اصحاب ما نیز خود را بدان پایبند میدانستند؛ تا جایی که اگر راویانی از قوانین حاکم در این راهبرد پا فراتر می گذاشتند، مورد عتاب و خطاب اصحاب قرار میگرفتند و درستی روش علمی و در پی آن، مجموعۂ حدیثی شان، و یا بخشی از آن، با تردید رو به رو میشد❗️ از این رو لازم است این راهبرد و اجزاء و مراحل آن به درستی فهم شود.
([إن شاءالله الرحمن] هنگام سخن از #مدیریت_فرهنگی_نهاد_امامت، از این راهبرد یاد میکنیم)
@Elal_alhadith
#چالشهای_پیشروی_حدیث
۸. ناآشنایی با حوزههای حدیثی شیعه و کارکردهای ایجابی و سلبی هر حوزۂ حدیثی و چگونگی ارتباط حوزهها با یکدیگر
🔰از آن رو که ابزار امام [علیهالسلام] در نشر #فرهنگ_شیعی در شهرهایی چون #کوفه، #بغداد و #قم، شیعیان ساکن در آنها بودند، باید دانست و شناخت که امتیازات و اختصاصات هر حوزه در قیاس با دیگر حوزهها چهها بوده است؟❓ (برای تعریف حوزۂ حدیثی بنگرید به: «مکتب حدیثی شیعه در کوفه» -تا پایان قرن سوم هجری-سعید شفیعی)
برای نمونه باید کاوید و پرسید چرا بیشینۂ احادیث ما از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام از راویان کوفی نقل شده است؟ ❓
چرا مطمئنترین راویان ما کوفیاند؟ ❓
چرا با وجود جریان انحرافی غلوّ و شکلگیری فطحیّه و واقفه، حوزۂ کوفه به حرکت مستقیم خود ادامه داد و این رخدادها نتوانست آن را از پا در آورد؟ ❓
ارتباط حوزه حدیثی کوفه با قم چه بود؟ ❓
ارتباط حوزه قم با بغداد کدام بود؟ ❓
آیا ردپایی از چگونگی نگرش حوزههای حدیثی شیعه به یکدیگر وجود دارد؟ ❓
نخستین نگاشتههای حدیثی شیعه در کدام حوزه حدیثی سامان یافتهاند؟ ❓
و پرسشهای فراوان دیگری از این دست (برای یافتن پاسخ برخی از این پرسشها بنگرید به: [ #مقاله ]«نگاه حوزۂ بغداد به راویان و آرای رجالی مدرسۂ حدیثی قم» ، مجله علوم حدیث، ش۶۵)
اهمیت پاسخ دهی به این پرسشها، آنگاه چند چندان میشود که برخی گمان میکنند سه حوزه حدیثی کوفه، بغداد و قم، جدا از هم و گاهی در برابر هماند❗️پیگیری اثر تخریبی این نوع نگاه بر اعتبارسنجی احادیث شیعه و به ویژه مباحث معرفتی و امامتی، گویا چندان دشوار نباشد
@elal_alhadith