eitaa logo
اعتبارسنجی احادیث شیعه
555 دنبال‌کننده
31 عکس
3 ویدیو
89 فایل
باسمه‌تعالی‌شأنه‌ کانال اعتبارسنجی احادیث شیعه؛ جلسات، مقالات و مباحثات استاد سید‌علی‌رضاحسینی‌شیرازی که با مدیریت حضرت استاد و بتوسط طلبۀ‌ی از طلاب علوم آل محمد -صلوات‌الله‌علیهم- بارگزاری می‌شود. ارتباط با حضرت استاد: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">sahoseini14@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
حوزه حدیثی قم (۲).mp3
47.08M
جلسه۲ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان ضرورت و چرایی بحث از حوزه‌ها و مدارس حدیثی شیعه و نقش آنها در اعتبارسنجی احادیث @Elal_alhadith
رجال130.mp3
21.31M
مشایخ ثقات/ خبر مرسل در ظرف تعارض/مراسیل ابن ابی عمیر @Elal_alhadith
آجرك الله يا مولانا يا بقية‌الله عليه السلام 🏴🏴🏴🏴🏴 فی بحارالانوار للمجلسی عن الطُّرف، للسید علی‌بن طاوس نقلا من كتاب الوصية للشيخ عيسى‌بن المستفاد الضّرير عن موسى‌بن جعفر عن أبيه عليهماالسلام قال: لمّا حضرَت رسول‌الله صلى الله عليه و آله الوفاة دعا الأنصار و قال يا معشر الأنصار ... ألا إنّ فاطمة بابها بابى و بيتها بيتي فمن هتكه فقد هتك حجاب الله قال عيسى: فبكى أبوالحسن عليه‌السلام طویلا و قطع بقیّة كلامه و قال عليه‌السلام: هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله، هُتك والله حجاب الله يا أمّه صلوات الله عليها ... بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام ج ۲۲، ص ۴۷۶
حوزه حدیثی قم (۳).mp3
47.53M
جلسه۳ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
تحلیل دیدگاه شیخ‌بهائی و اخباریان.pdf
582.9K
پیشنهادی تحلیل دیدگاه شیخ‌بهایی و اخباریان در علل تغییر شیوه اعتبارسنجی متأخران : علامه حلی، به پیروی از استادش سید احمدبن طاووس، احادیث را در چهار گروه «صحیح»، «حسن»، «موثق/قوی» و «ضعیف» جای داد. این تقسیم پیش از آن از سوی قدما کاربرد نداشته است. شیخ‌بهایی، «نابودی منابع و از دست رفتن ‏قراین» را علت تغییر در شیوه اعتبارسنجی احادیث دانسته است. در این مقاله ضمن پذیرش نابودی بخشی از منابع حدیثی، دیدگاه شیخ‌بهایی با تکیه بر مستنداتی که ثابت می‌کند بخش قابل توجهی از منابع تا اواخر قرن هشتم در دسترس بوده، نقد شده است. البته بر فرض پذیرش این نظریه، بخشی از سؤالات مطرح نیز بی‌پاسخ مانده است. از سوی دیگر، اخباریان، «پیروی از عامه» را دلیل اتخاذ شیوه جدید اعتبارسنجی معرفی نموده‌اند. با مراجعه به منابع معتبر عامه پیش از این دوره و هماهنگی بین آن‌ها و تقسیم ارائه شده از سوی علامه حلی، می‌توان تا حدودی دیدگاه اخباریان را قابل تأیید ارزیابی کرد. برخلاف اعتقاد اخباریان، این به خودی خود اشکال و انحراف تلقی نمی‌شود، بلکه تفاوت در پیش‌زمینه‌ها، و فقدان هماهنگی شیوه جدید با بستر نقل و انتقال احادیث در میان امامیه، کاربست این شیوه از اعتبارسنجی را نادرست نموده است. کلید واژه‌ها: ،    @Elal_alhadith
علمای مکتب حلّه و معرفی تشیع... .pdf
16.62M
پیشنهادی علمای مکتب حله و معرفی تشیع چرایی تقسیم‌بندی حدیث و رویکرد فراسندی در تعامل با روایات : مکتب حدیثی فقهی حله در قرن هفتم و هشتم هجری را می‌توان یکی از مهم‌ترین دوره‌های تاریخ فقه شیعه تأثیر گذاشته است.علامه حلی (۷۲۶-۶۴۸ه‍)، به عنوان یکی از اصلی‌ترین چهره‌های مکتب حلّه، اولین کسی است که بحث تنویع حدیث به چهار بخش صحیح، حسن، موثق و ضعیف را مطرح کرد. تاکنون توجیه‌های در مورد چرایی این تقسیم‌بندی ارائه شده است که با قرائن موجود در کتاب‌های دانشمندان مکتب حلّه همخوانی ندارد؛ از این رو باید نظریه‌ای جدید در مورد چرایی این اقدام ارائه نمود ... @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۴).mp3
31.24M
جلسه۴ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۵).mp3
29.5M
جلسه۵ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
رجال 131.mp3
23.31M
مشایخ ثقات/ نقد کلام مرحوم آقای خویی @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۶).mp3
30.41M
جلسه۶ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
رجال 132.mp3
22.75M
مشایخ ثقات/ ادامه نقد کلام مرحوم آقای خویی @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم(۷) .mp3
27.31M
جلسه۷ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
رجال133 .mp3
19.07M
مشایخ ثقات/ نظر استاد/ جریان قاعده مشایخ ثقات در احادیث منفرد @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم(۸).mp3
28.08M
جلسه۸ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم(۹).mp3
23.53M
جلسه۹ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم(۱۰) .mp3
21.92M
جلسه۱۰ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۱۱) .mp3
33.06M
جلسه۱۱ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
-جایگاه نقدمحتوایی در اعتبارسنجی احادیث شیعه .pdf
539.6K
جایگاه نقد محتوایی در اعتبار سنجی احادیث شیعه چکیده: بررسی روش اطمینان به صدور حدیث، تاریخی همپای عصر صدور حدیث دارد. اعتبارسنجی احادیث در بین اصحاب امامیه در دوره‌های مختلف امری رایج بوده است. نقد محتوای آموزۀ منسوب به امام (علیه‌السلام)، معیار اعتبارسنجی در دوران ائمه(علیهم‌السلام) و محدثان پیشین شیعه است. در این پژوهش عوامل رویکرد اعتبارسنجی مبتنی بر نقد محتوای آموزه‌های منسوب به امامان شیعه و پیامدهای آن بررسی و بر این نکته تأکید شده است که این روش، معیار پیشینیان در پذیرش یا رد خبر منسوب به معصومان (علیهم‌السلام) بوده است. تفاوت دیدگاه‌های اعتقادی و سطح استعداد اصحاب، بروز جریان انحرافی غلو و ایجاد فضای تقیه را می‌توان مهمترین عوامل این رویکرد برشمرد بازخوانی این عملکرد از آن جهت اهمیت دارد که معیار محدثان شیعه در انتقال احادیث به کتاب‌های خویش و نقد آثار سایر راویان بوده است. کلید واژه‌ها ، ، @Elal_alhadith
واکاوی مهم‌ترین معیارداوری رجال در پرتو نگرش کلامی.pdf
469.5K
واكاوى مهم ترین معیار داوری رجالی در پرتو نگرش کلامی چکیده: بررسی چیستی معیار ارباب رجال در داوری‌های رجالی و به گونهٔ ویژه، تحلیل میزان اثرپذیری داده‌های رجالی از باورهای کلامی، امری مغفول و نیازمند کاوش و نگاهی کلان در این حوزه است بایستگی این پژوهش به نگاه و استنباطی آزاد از وراء داوری‌های صورت گرفته با تحلیل چرایی تعیّن یافتن انگاره‌های مطرح از سوی ارباب رجال و رسیدن به ریشه‌های آن بازگشت دارد نگاشته حاضر بر آن است که با نگرش روش‌شناسی، تحول‌آفرین و براساس تحلیل داده‌های رجالی و کلامی، جایگاه و میزان تأثیرگذاری اندیشه‌های عقیدتی در سنجش وثاقت یا تضعیف راوی را نمایان سازد. برآیند داده‌ها و تعمیق نگاه در ریشه‌یابی شواهد این گفتار، گویای اثرپذیری داوری‌های رجالی از باورهای کلامی است. در برآیند این پژوهه آشکار می‌شود حوزۀ این واکنش‌ها در فروع اصول عقاید و به صورت مشخص، در نگرش به مسائل ذیل اصل امامت، رخ نمایانده است که می‌توان آن‌ها را واکنش‌هایی درون مذهبی در برابر کنش‌های عقیدتی در بستر ارزیابی رجالی دانست، تا بازده نگاشتهٔ حاضر، زمینه‌ساز تحولی نو در مبانی باشد و بتواند نگاهی جدید به عرصهٔ بهره‌مندی از روایات، به ویژه روایات حوزه امامت را فراهم آورد. کلیدواژه‌ها: ، ، ، @Elal_alhadith
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حوزه حدیثی قم(۱۲).mp3
21.6M
جلسه۱۲ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم (۱۳) .mp3
26.44M
جلسه۱۳ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
حوزه حدیثی قم(۱۴) .mp3
27.82M
جلسه۱۴ بازشناخت نقش و جایگاه حوزه حدیثی قم در گذر زمان @Elal_alhadith
🔰نخستین منابع رجالی 🔰چالش‌های پیش‌روی حدیث ؛ ۱.وجود پُرشمار راویان متهم به ضعف، کذب، وضع و جعل در میراث حدیث شیعه ۲.وجود راویان فاسدالمذهب در میراث حدیث شیعه ۳.کمی داده‌های تأثیر گذار در شناخت راویان پر تکرار ۴.فراوانی نقل راویان ثقه از راویان ضعیف ۵.ناهمسانی روش‌هایی اعتبارسنجی احادیث شیعه ۶.در اختیار نداشتن ابزارها و پیش نیازهای تعامل با روایات -سلامت ارتباط میان راویان در سلسهٔ سند(پیوستگی سند) -سلامت عنوان یا شناسایی تحریف در عنوان و سپس شناخت عنوان صحیح (تحریف) -هویت شناسی راویان یا تعیین و شناخت مصداق عنوان مشترک(اشتراک) -شناسایی نام‌های گوناگون یک راوی(ترادف) -وجود داده‌های کافی دربارهٔ توثیق و تضعیف راویان(داده‌های کافی) ۷.نادیده انگاری وجود راهبرد حاکم بر فرایند تولید و نشر احادیث شیعی ۸.ناآشنایی با حوزه‌های حدیثی شیعه و کارکردهای ایجابی و سلبی هر حوزهٔ حدیثی و چگونگی ارتباط حوزه‌ها با یکدیگر ۹.به سادگی گذر کردن از برخی گزارش‌های تخریبی و عدم ارائه تحلیل دقیق و همه جانبه از موضوع گزارش ۱۰.عدم کلی‌نگری به معارف و آموزه‌های دینی؛ از جمله بستر شکل‌گیری و انتقال حدیث ۱۱.بی‌توجهی به مسئولیت حساس، و تأثیرگذار محدّثان و تأثیر آن در سالم سازی فرایند انتقال احادیث شیعه ۱۲.نادیده گرفتن شرایط فرهنگی اجتماعی دوره‌های گوناگون در انتخاب اولویت‌های عرصه فرهنگ از جانب نهاد امامت ۱۳.اختلاف دیدگاه های دانشمندان رجالی در توصیف یک راوی ۱۴.احساس ناسازگاری میان رفتار عملی گروهی از اصحاب با دیدگاه‌های رجالی گروهی دیگر ۱۵.عدم تبیین مفاهیم واژه‌های توصیفی ۱۶.ناشناخته بودن مبنا یا مبانی کلامی دانشیان رجال 🔰انگاره‌های کنونی و حاکم در دانش رجال 🔰رویکرد ما در دانش رجال 🔰 اعتبارسنجی قرینه محور و کارکرد حدیث https://eitaa.com/Elal_alhadith