#بصیرت_شناسی
🎙مرتضی ابراهیم پور(مدیر رسانه بافتار)
🔰میدان گشاییهای انقلاب برای مداحی
🔸به برکت انقلاب اسلامی میدان گشاییهای بسیاری برای مداحی اتفاق افتاده است. در گذشته مداحی فقط در هیأت بود و جایگاه دیگری نداشت اما در حال حاضر مداحان در عرصههای مختلف؛ خدمات اجتماعی، فضای مجازی به طور مثال توییتر و یا پویشهایی مثل ایران همدل فعال هستند.
🔹البته اینها برکاتی دارد اما چالشهایی را هم دارد. به تناسب این حضور ما چه چیزی را از دست میدهیم؟ مداحان انقلابی به قدری درگیر میدان شدهاند که وقت کامل خلوت هنری خود را از دست میدهند و تمرکزی روی خلق اثر ندارند.
🔻نکته دوم این است که مداحانی که کنشگری خود را در حضور در میدان دیدهاند، در برگزاری هیأت به روند معمول و همیشگی روی آوردهاند.
💠مداحان انقلابی بسیاری داریم اما وقتی به هیأت مراجعه میکنیم، میبینیم فرم مداحی آنها تفاوتی با فرم دیگر مداحان ندارد. یک مداح در راهپیمایی حضور پیدا میکند، پای صندوق رأی میرود اما در مداحی او هیچ تفاوتی با دیگر مداحان وجود ندارد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#رسم_مداحی
🎙حجتالاسلام قنبریان
🔰 باید مخاطب را از امامشناسی به خداشناسی برسانیم
🔸به نظر باید در نوحهها و سرودههای #مداحان این سهگانه باشد تا چرخه کامل شود و بتواند مخاطب را از نقطهای بگیرد و به نقطه دیگر برساند.
🔻 یک بُعد، بُعد منقبت و فضائل است، دیگر این که این کسی که فضایلش را گفتی رابطهاش را با خدا میگوئید و یک بُعد هم بُعد مرثیه است.
💯نکته قابل تأمل این که هر جا اهلبیت (ع) فضیلت اخلاقی یا عرفانی خود را بروز میدادند، دست قدرت حق را نشان میدادند.
🔻حتماً پشت سر آن چهره، بندگی حضرات معصومین نشان داده میشد تا مردم سراغ آدرس غلط نروند. مثلاً بلند میشود، وضو میگیرد، نماز میخواند از خدا میخواهد تا آن اتفاق بیفتد در حالی که امام اراده هم بکند کافی است.
🔹انسان والایی که آنگونه کمالات اخلاقی داشته و این چنین هم بنده خدای متعال بوده، وقتی مقتلاش خوانده شود دیگر لازم نیست #روضه_مکشوف خوانده شود، معمولاً در طبع مداحان ما و شعرای ما اخذ شده که یک کرامت اخلاقی از سید مظلومان میگویند بعد متناسب با همان روضهای میخوانند. خیلی هم به دلها هم مینشیند.
💠 #روضه یکی از اعمالی است که ما مخلص میشویم؛ اما در منبر یا جاهای دیگر ممکن است حضور ذهن نداشته باشیم. هیأت خوب و یک جلسه خوب حتماً باید یک روضه خوبی داشته باشد، به خود #امام بپردازد، و نباید همهاش برای #خودمان، برای خودِ گناهکار یا خودِ عاشقمان صرف شود.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
10.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نظر حاج سیدمجید بنی فاطمه درباره فیلم موسی کلیم الله:
🔸از عوامل این فیلم ممنونیم که به شکل هنرمندانه ای ما را پای قصه های #قرآن نشاندند.
نویسنده و کارگردان این قصه خداست.از مردم برای تماشای این فیلم دعوت می کنم.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#هنر_و_ادبیات
💠 جهاد شعری
🔹کمِیت میآید در مقابل امام صادق(عليهالسّلام) یک قصیدهای میخواند. شعر کُمِیت جهاد است، شعر دِعبِل جهاد است؛ امّا شعر بسیاری از شعرایی که در مدح رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) شعر میگفتند، در توحید خدا شعر میگفتند -به شعرهایی که در مدح عبدالملک میگفتند، کاری نداریم- جهاد نیست. چرا؟ چون برای عبدالملک اشکالی ندارد که در مدح رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) شعر بگویند. کاری نداریم که اگر عبدالملک در زمان رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) بود، به جای جدّش یا سَلَفش ابوسفیان، او هم با رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) میجنگید؛ اما حالا که رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) نیست، هرچه میخواهند برای رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) شعر بگویند؛ برای او اهمّیّتی ندارد.
او میگوید من جانشین رسولاللهم. برای او اهمّیّت دارد که کسی دربارۀ فرزند رسولالله(صلّىاللهعليهوآله)، یعنی علیبنالحسينالسجاد(عليهالسّلام) شعر نگويد.
🔹کميت که میآید دربارۀ علیبنالحسين(عليهالسّلام) شعر میگوید، شعرش جهاد است؛ چرا؟ چون مضمونش درگیری با هشامبنعبدالملک و با خود عبدالملک –خلیفۀ زمان- است. همان روز خیلیها بودند که برای رسولالله(صلّىاللهعليهوآله) شعر میگفتند، در توحيد شعر میگفتند، اما هیچگونه مبارزهای محسوب نمیشد، درگیری محسوب نمیشد؛ لذاست که جهاد هم نبود. بنابراین شعر گفتن فرق میکند. دعبل خزاعی شعرش جهاد است، کمیت شعرش جهاد است.
🔹آنوقت امام صادق(عليهالسّلام) چون که یک عمل مجاهدتآمیزِ اسلامی انجام گرفته، از این زن بیوه، از آن جوان فقیر، از آن پیر فرتوت، از آحاد بنیهاشم پول میگیرد، چند هزار دينار پول درست میکند، میدهد به کمیت. پس ببینید قضیه فرق میکند. نماز خواندن یک وقت جهاد است، یک وقت جهاد نیست؛ انفاق کردن یک وقت جهاد است، یک وقت جهاد نیست؛ شعر گفتن همینجور، چیز نوشتن همینجور، فکر کردن همین جور؛ راه رفتن گاهی در یک صورتی جهاد است، در یک صورتی جهاد نیست.
📗 «همرزمان حسین(علیهالسلام): مجموعه سخنرانیهای حضرت آیتالله خامنهای در سال ۱۳۵۱ در هیآت انصارالحسین(علیهالسّلام) تهران»، ص۱۰۹.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📜#پاسخ_به_شبهه
🔰 مقام حضرت علیاکبر (ع)
✍️در بین فرزندانی که از امام حسین(ع) در کربلا به شهادت رسیدند، هیچ کس مقامش به اندازه علی اکبر(ع) نیست، برای همین امام سجاد(ع) او را در یک قبر ویژه، پایین پای امام حسین(ع) دفن کرد، ولی بقیه ی شهدای کربلا را در یک قبر دسته جمعی دفن کرد.
شیخ مفید در اینباره می نویسد :
📋《دَفَنُوا اَلْحُسَيْنَ(ع) حَيْثُ قَبْرُهُ اَلْآنَ وَ دَفَنُوا اِبْنَهُ عَلِيَّ بْنَ اَلْحُسَيْنِ اَلْأَصْغَرَ(ع) عِنْدَ رِجْلَيْهِ وَ حَفَرُوا لِلشُّهَدَاءِ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ وَ أَصْحَابِهِ اَلَّذِينَ صُرِعُوا حَوْلَهُ مِمَّا يَلِي رِجْلَيِ اَلْحُسَيْنِ(ع) وَ جَمَعُوهُمْ وَ دَفَنُوهُمْ جَمِيعاً مَعَاً》
♦️امام حسین(ع) را در جایی که اکنون قبر اوست به خاک سپردند، پسرش علیاکبر(ع) را پایین پای او دفن کردند و برای شهدای دیگر از اهلبیت و یارانش که با او شهید شده بودند، جایی نزدیک پای حضرت قبر کندند و همه را یکجا به خاک سپردند.(۱)
و این خود امتیازی برای علی اکبر(ع) نسبت به سایر شهدای اهلبیت (ع) در کربلا می باشد.
شخصیتی که در خَلق و خُلق و منطق شبیه حضرت رسول اکرم(ص) بوده است.
و برای تسلّی خاطر امام حسین(ع) دو بار به علی اکبر(ع) سلام داده شده است.
یک بار به صورت خاصه (عَلَی عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ) و یک بار هم به صورت عامه (عَلَى اَوْلَادِ الْحُسَيْنِ)!
اما با وجود اختلاف، منظور از علی بن الحسين(ع) در زيارت عاشورا، با توجه به قرائن، حضرت علی اكبر(ع) است! زيرا؛
1⃣این زیارت در مقام ذکر شهدای کربلا است؛ و از حیث شأن زمانی و مکانی، اشاره به روز عاشورا و سرزمین کربلا و کشته شدگان در آن روز دارد.
لذا امام حسین(ع) دارای سه پسر به نامهای علی بود، که از این اولاد، تنها دو تن در کربلا شهید شدند، اما از آنجایی که در برخی مقاتل از علی اصغر(ع) تعبیر به «عبدالله رضيع» یا «صَبِیّ» یا «وَلَد» یا «طفل» شده است، پس این سلام تنها بر حضرت علی اکبر(ع) صادق است.
2⃣هم چنين، وقتي ابن زياد در دارالاماره، هنگام ورود اسراء به کوفه، چشمش به امام سجاد(ع) افتاد، پرسيد :
تو کیستی؟
امام سجاد(ع) جواب داد :
📋《أَنَا عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ(ع)》
♦️من علی بن حسینم!
ابن زیاد گفت :
آیا خداوند در کربلا علی بن حسین را نکشت؟
امام سجاد(ع) پاسخ داد :
📋《قَدْ كَانَ لِي أَخٌ يُسَمَّى عَلِيّاً قَتَلَهُ النَّاسُ》
♦️من برادری به نام علی داشتم که مردم او را کشتند.(۲)
اين نیز خود قرينه اي است بر اين كه منظور از علي بن الحسين(ع) در زيارت عاشورا، علی اكبر است نه امام سجاد(ع)!
3⃣دلیل دیگر سلامی است که در زیارت عاشورای غیر معروفه و زیارت وارث و زیارت مطلقه امام حسین(ع) به حضرت علی اکبر(ع) داده شده است که در آنجا، منظور از علي بن الحسين(ع)، حضرت علی اکبر(ع) می باشد.
مانند این فراز؛
📋《السَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الشَّهِيدِ، السَّلامُ عَلَى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ الشَّهِيد، السَّلامُ عَلَى الْعَبَّاسِ بْنِ أَمِيرِالْمُؤْمِنِينَ الشَّهِيدِ》(۳)
در این زیارت، پس از علی بن الحسین(ع) لقب شهید آمده است، و این لقب برای حضرت زینالعابدین(ع) در زیارتنامهها و توسلات و ادعیه ها نیامده است.
مرحوم میرزا ابوالفضل تهرانی در شرح زیارت عاشورا می نویسد :
جمهور مورخین و نسّابین و محدثین فریقین، شهید را علی اکبر(ع) دانسته اند و این قول اصحّ و اسدّ است.(۴)
📚منابع :
۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۴
۲)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۱۱۶
۳)زاد المعاد مجلسی، ص۲۴۶
۴)شفاء الصدور تهرانی، ص۵۲۷
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
9.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تبیین
#انقلاب_اسلامی
🎥 هویتی که انقلاب اسلامی به ما داد
👤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
⏱ ۱:۳۰ دقیقه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
11.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تبیین
#انقلاب_اسلامی
✨ این انقلاب به ظهور منتهی میشه
🔸صحبت های حاج محمدرضا طاهری درباره دلایل شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن و صیانت از انقلاب اسلامی ایران
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
الله اکبر 🇮🇷🇮🇷
به جمهوری اسلامی ایران گفته ایم؛ آری
به هر چه غیر جمهوری اسلامی ایران؛ نه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تبیین
#دوران_خفقان
🔰 پذیرایی اجباری
🔸دوازده شب زمان خوبی بود. دیگر کسی بیدار نبود توی آن منطقه. مردها یکی یکی خودشان را رساندند پشت بام جایی که قرار بود روضه بخوانند. همان بالا روضهخوانی شروع شد. وسط روضه خبر رسید که مأمورها داخل محله چرخ میزنند. صاحب خانه بساط غذا و پذیرایی را سریع آماده کرد و مأمورها را دعوت کرد برای شام. از آن طرف هم نردبان گذاشت و آخوند و بقیه را فراری داد.
📚 کتاب قندانهای همیشه پر (چهل روایت کوتاه از مقاومت مردم مقابل قانون ممنوعیت روضه و عزاداری در عصر رضاخان)
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#تحلیل_مداحی
#زبان_بدن
✍️دکتر محمد فراهانی
✨ پنج حالت از زبان بدن در یک بیت، توسط حاج حسن خلج
در فایلی که در این بحث مورد بررسی قرار گرفته، حاج حسن آقای خلج، شعر زیر را به صورت دکلمه، می خوانند.
این خواندن سه نکته اساسی دارد:
⭕️1. شما می توانید اثر مکث و مدت زمان آن را در القای معانی و اثر گذاری ببینید.
⭕️2. زبان بدن در حالات سر، به نحوی کاملا استادانه، به اجرا گذاشته می شود.
⭕️3. برجسته سازی عبارات و اثر آن در القای معانی.
باعشق تو تمام دلم عشق مي كند
تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند
نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم بس
با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند
وقتي به پيش چشم پدر راه ميروي
بر قامتت قدم به قدم عشق مي كند
وقتي كنارحضرت عباس ميرسي
از اين سپاه چشم حرم عشق مي كند
شاعر: موسی علیمرادی
به صورت جزئی دو نکته ای را که ذکر کردیم مورد بررسی قرار می دهیم:
🌐1. اثر حالات چهره در القای معانی مصراع (تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند)
🔺در در بیان عبارات(تا مينويسم از تو قلم) ابروها جمع می شود؛ که نوعی تأکید روی قلم را می رساند.
🔻در بیان عبارات(عشق مي كند) ابروها به سمت بالا می رود که مناسب حالت این مفهوم است.
🌐2. هنگام خواندن بیت(نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم و بس) (با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند)
🔻در تلفظ عبارات(نه اینکه) حرکت سر آرام به چپ و راست؛ مناسب مفهوم نفی است.
🔺در عبارات(ما فقط به تو دلداده ايم و بس) حرکت سر آرام به بالا و پایین؛ مناسب مفهوم تأکید به «ما» و «تو» است.
🔻در عبارات(با عشق تو) حرکت سر به سمت بالا، مناسب مفهوم تأکید به «تو» است.
🔻در عبارات(خداي تو هم عشق مي كند) حرکت سر به سمت پایین مناسب مفهوم «لذت بردن» است.
در حقیقت این همان بیش از ۲۰۰۰۰ حالت مختلف است که چهرة انسان میتواند ایجاد کند و۹۳ درصد ارتباط است که اشارات بدن تشکیل میدهد.
🌐3. برجسته تلفظ کردن «قلم» در مصراع(تا مينويسم از تو قلم عشق مي كند) تأکید و تکیه روی آن کلمه را نشان داد. این همان برجسته خوانی است که از مبانی دکلمه است چراکه برخی از جاهای شعر لازم است برجسته خوانده شود. صدا بلندتر گردد و تأکید بیشتری روی آن صورت گیرد.
🌐4. اثر مکث و میزان آن را در بیت (نه اينكه ما فقط به تو دلداده ايم و بس) (با عشق تو خداي تو هم عشق مي كند) ببینید
😯مکث بعد از عبارات(نه اینکه) در مصراع اول در رساندن تأکید بر نفی، بسیار اثر گذار بود.
🍀مکث بعد از عبارات(با عشق تو) مفهوم تأکید به «تو» کاملا واضح است
🤔مکث بعد از عبارات (خداي تو هم) مفهوم تأکید به اینکه «خدا» هم حضرت علی اکبر(ع) را خیلی دوست دارد؛ تأکید می شود.
ببینید در یک بیت پنج حرکت مربوط به زبان بدن و سه مکث، اجرا می شود. اینجاست که سرّ اثرگذاری افشا می گردد.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#بصیرت_شناسی
#اختصاصی
🎙استاد رحیم پور ازغدی
🔰 نقش #مداحان در میدان #جهادتبیین
🏷 باید نگاه جامع به دین داشته باشیم
🔸رهبری بحث هیأتهای سکولار را مطرح کردند و فرمودند خط سکولار در هیأت ها، در دانشگاه ها و در همه جا حضور دارند. در بین متدینین، تفسیر سکولار از دین، دین راحت طلبی است، دینی که هیچ مسئولیتی برای فرد تعریف نمی کند؛ به عنوان مثال وقتی زیارت می رویم برای این است که خواسته ای داریم. توجه داشته باشیم ما همه نوکر امام حسین (ع) هستیم اما امام حسین (ع) هیچ کجا نگفته است که من نوکر می خواهم. امام حسین (ع) فرمودند من شیعه می خواهم.
🔻زیارت، توسل، عزاداری همه اینها وسیله است، هیچ یک هدف نیستند. هدف؛ هدف بعثت است. پیامبران را خداوند برای چه فرستاده اند هدف بعثت چیست؟ هدف خلقت چیست؟ هدف خلقت انسان عبودیت است؛ در واقع انبیا آمده اند برای انسان سازی، انتظار و مهدویت و ادامه توحید و ولایت است.
🔹برخورد ابزاری با دین چند جور است، یک جور روشنفکری است که از ادبیات مذهبی آن جاهایی که قبول دارند مطرح میکنند و از دین فقط شعارهای سیاسی اش را قبول دارند. در طرف دیگر جریانی هستند که از کل دین فقط عبادتاش را قبول دارند و هدف عبادت را رشد و تکامل الی الله میدانند، اصلاح خود و جامعه را در عبادت نمی بینند و هدف شان از عبادات این بود که نفع شخصی ببرند.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir