📝 "واکنش ستایشگران به حملات طوفان الاقصی"
💠 حاج #احمد_واعظی
👈🏻 «روضه حضرت علی اصغر(ع) با گریز از کودکان مظلوم غزه_حرم مطهر رضوی»
💠 حاج #مهدی_دردشتیان
👉"Women's rights?.."
حقوق زنان؟ اوه بله؛ فقط تصور کنید اگر این اتفاق در ایران می افتاد
💠حاج #مهدی_قربانی
👈🏻 «آمادهی فتح و ظفر هستیم..»
💠حاج #محسن_طاهری_صدر
👈🏻 «مولانا امیرالمؤمنین علی(ع):
کونا للظالم خصماً و للمظلوم عوناً»
💠 کربلایی #رضا_شریفی
👈🏻 « انتشار تصویری مفهومی
از رفتاری دوگانه درباره حقوق زنان»
💠کربلایی #هادی_ونستانی
👈🏻«الله اکبر، مات قالیبدور اهریمن/
الله اکبر گُرخی دوتوب جان دشمن..»
💠 کربلایی#مهدی_محرمی
👈🏻 «ای اولان حقّه طالب، بو الهی دعوتدی/ بو طرف حق و ایمان، ئو طرفدَه ظلمتدی»
⚠️ توجه:
❇️ جهت مشاهده کامل و جزئیات، تصاویر را باز کنید.
|#طوفان_الاقصی
|#مرگ_بر_اسرائیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
⚠️هشدار تصویر دلخراش
🔴 مداح و روضه خوان امام حسین ع باشی و این جنایات رو ببینی و با سکوت از کنارش رد بشی،
یا بین حق و باطل وسط رو بگیری،
بدان که :
قطعا شریک جرم
کفتارهای هار خونخوار تروریست صهیونیست هستی ...
#لظالم_خصماوللمظلوم_عونا
#فلسطین
🆔 @elalhabib_ir
39.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 #درحاشیهنشستالیالحبیب
🎗فریضه قطعی و فوری
💠 حاج #محمد_فراهانی:
🔖 وظیفه اصلی ذاکرین اهلبیت(ع) در طول تاریخ، همین بحث تبیین بوده است.
🔸دشمن چون نقش مداحی و نقش هیأت را کاملاً متوجه شده است، بیشترین هجمه هم درباره همین امر یعنی هیأت و فعالیت ذاکرین اهلبیت(ع) صورت میگیرد.
🔹جهاد تبیین بایستی در مقابل همین دشمنیها صورت بگیرد.
| #جهاد_تبیین
| #الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#اختصاصی_کانال
📝بررسی شیوه فیش نویسی مداحان قدیمی در گفتگو با استاد رنجبر گلمحمدی
🔖مداحان قدیم دفتری داشتند که به آن «بیاض» میگفتند.
🗒معنی ظاهری این واژه یعنی دفتر سفیدی که آماده است تا آنچه میخواهی، در آن بنویسی!
💎 اما وقتی در آن نوحه، روضه، شعر، مصیبت، قصیده و غزل و مثنوی برای ائمه(ع) مینویسی،
معنای بیاض عوض میشود، اینجا بیاض یعنی نور!
📙بیاض کارکردهای مهمی داشت؛ آن روزها نه ضبطی بود و نه نواری و نه سیدی، برای همین مداح برای پیدا کردن یک کتاب مثلاً صغیر اصفهانی باید میرفت قم یا اصفهان!
🌀 کتاب را به قدری استفاده میکردند که تکهپاره میشد. اگر کسی کتاب را به دست میآورد، میداد مداحها از روی کتاب در این بیاضهایشان مینوشتند. این نوشتهها و کاغذها ارزش داشت و سراسر نور بود.
🔮بیاض حکم یک کتاب شعر موثق را داشت و اعتبارش به اشعار فاخر و قابل استفادهاش بود.
♻️شکل ظاهری بیاض با کتاب فرق دارد.
کتاب، افقی ⬅️ورق میخورد، بیاض عمودی⬆️! این بخاطر سهولت در گرفتن بیاض بوده است.
🔖 اینطور که میگویند بیاض را حاج مرزوق کربلایی اول بار درست کرده است.
📃در گذشته مثل امروز نبوده که کاغذ در دست همه باشد. #مداح بیاض را خودش با زحمت درست میکرده. این بود که بیاض را با جلد چرمی درست میکردند تا خیلی محکم باشد و مراحل درست شدن یک #بیاض زحمت داشت.
👈🏻برای همین یک ورق از بیاض برای آن شخص خیلی ارزش داشته و یک مقدار ریز مینوشتند و حاشیههای کاغذ را هم خالی نمیگذاشتند! همه را پر میکردند و با نظم مینوشتند.
🤷🏻♂️اگر مداحی خوشخط نبود مصیبت داشت؛ چون که بیاضهایش زود تمام میشد!
✍🏻اما بعضی مثل مرحوم مسجدیان که مداح همدانی بود خط خیلی زیبایی داشتند! آخرین لحظههای عمرش که به منزلشان رفتیم، ایشان در صد و ده سالگی هم اشعار را از حفظ میخواندند.
💢آن روزها چون کتاب در دسترس نبود، به هیچ عنوان بیاضهایشان را به کسی نمیدادند! اگر کسی هم میخواست، میگفت من مینشینم تو هر کدام را دوست داشتی بنویس. حتی خودشان ورق میزدند.
❎این وسواسها هم علت داشت؛ چون اگر قرار بود بیملاحظهگی بکنند، عمر بیاضها طولانی نمیشد.
🍃بیاض برای این نبود که از رویش بخوانند؛ بلکه چون کتاب در دسترس نبود، از روی آن مینوشتند. آن روزها مداح را وادار میکردند که همه چیز را حفظ کند. منتها ایرادی هم نداشت اگر کسی از روی آن میخواند.
🔸اینکه امروزه همه از روی کاغذ میخوانند، یکی از دلایلش این است که امروز با آن روز فرق دارد. امروز مردم تنوعطلب شدهاند و مداحی از قدیم سختتر شده است.
📖گذشتهها مداح، یک بیاض داشت، اینقدر آن را میخواند که حفظ شده بود، هیچکس هم ایراد نمیگرفت، شاید دلیلش این بود که آن موقعها روضه حضرت سیدالشهداء(ع)همهگیر نشده بود.الآن همه مردم در خانهشان مقتل دارند و مقتل میخوانند.
🔍 برای مردم امروز #روضه خواندن خیلی سخت است. امروز یک #غزل میخوانی، پنج نفر بلند میشوند در مجلس و ایراد میگیرند؛ چون همه مردم باسواد شدند.
▫️به عنوان سخن پایانی
📿روضهخوانها و مداحیهای قدیمی که به آنها میگفتند «مُرشد»، واقعاً مرشد بودند، اهل #بصیرت بودند، #کرامات داشتند اصلاً!
این داستان بیاضی که مداحان قدیم داشتند همهاش نور بود و آبرو در محضر حسین فاطمه علیهماالسلام..🌷
📚منبع: ماهنامه فرهنگی اجتماعی چاووش_سال اول، شماره ششم،ربیعالثانی1433
#فیش_روضه
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 "واکنش ستایشگران به حملات طوفان الاقصی"
💠 کربلایی #سیدامیر_حسینی
👈🏻 «اللهم عجل لولیک الفرج+تصویری از خرابیهای غزه مظلوم»
💠 حاج #مهدی_رسولی
👈🏻«من مهدی رسولی حریف تو هستم!»
💠حاج #حسین_حاجی
👈🏻 «هزارها روضه...»
💠 کربلایی #محمدامین_حسنیفر
👈🏻 « حالا که [فلسطینیها] به برکت جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، قدرتمند شدهاند و دارند از خودشان دفاع میکنند، یک عده حالا ضد جنگ شدهاند!!»
💠حاج #عبدالله_باقری
👈🏻«اشاره به روزه سکوت عدهای در مقابل اسرائیل و جنایتهایش»
⚠️ توجه:
❇️ جهت مشاهده کامل و جزئیات، تصاویر را باز کنید.
|#طوفان_الاقصی
|#مرگ_بر_اسرائیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
#فنون_مداحی
#فرهنگ_اصطلاحات_مداحی
🔰مداحی و ذاکری، هنری شریف و سازنده و مردمی است که رسالت عظیم طرح مناقب و فضایل والاترین اسوهها را به عهده دارد.
اقبال مردمی به مراسم آیینی و نیز گسترده زمانی ذاکری و مداحی که به سبب فراوانی مناسبتها، بخشهای درخور توجهی از سال را دربر میگیرد، باعث شده است که هر سال، #تعبیرات و #کنایات و #اصطلاحات تازهای در این حوزه خلق شود.
🔖در نتیجه، فرهنگ اصطلاحات و کنایات ذاکری و مداحی گستردهتر و غنیتر شود.
🔸بازشناخت این اصطلاحات و کنایات ما را با چندوچون این حوز و با کارکرد ذاکران و مداحان آشناتر میسازد.
🔰لذا به مرور شما ستایشگران عزیز را با این اصطلاحات آشنا میکنیم:
📍آتش در مجلس افتاد
مجلس گُر گرفت
📝کنایهای است به مفهوم گرم شدن مجلس و شور و حرارت فراوان مخاطبان در قبال اجرای مداح.
🔸 این تعبیر، احتمالاً از میان مضامین شعری شاعران متقدم برگرفته شده و عمومیت یافته است و یادآور ابیاتی از این دست است:
🍃یک شب آتش در نیستانی فتاد
سوخت چون عشقی که بر جانی فتاد
🌱شعله تا سرگرم کار خویش شد
هر نیای شمع مزار خویش شد
🍃نی به آتش گفت: کاین آشوب چیست؟
مر تو را زین سوختن مطلوب چیست؟
🌱گفت آتش بیسبب نفروختم
دعوی بی معنیات را سوختم
مجذوبعلیشاه
💠معمولاً وقتی مجلس یکباره و بر حسب جمله یا نکته یا مرثیهای خاص، تغییر حال مییابد و یکباره پر از شور و ناله و گریه شود، تعبیراتی مثل «آتش در مجلس افتاد»، «مجلس منفجر شد!» و... به کار میرود.
📚منبع:
فرهنگ اصطلاحات و کنایات مداحی
✍🏻پژوهش:
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
#فنون
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
📝 "واکنش ستایشگران به حملات طوفان الاقصی"
💠 حاج #مهدی_سلحشور
👈🏻 «مراقب باشینپم خناسان ذهن جهان اسلام را از قصه فلسطین و جنایات اسرائیل منحرف نکنند..»
💠کربلایی #اباصلت_ابراهیمی
👈🏻«دو رویکرد مزد بگیران اسرائیل..»
💠 کربلایی #سید_جواد_منتظری
👈🏻 « نصر من الله و فتح قریب..»
💠کربلایی #محمد_امینی
👈🏻 «لعنت بر اسرائیل خونخوار و ساکتین این جنایت عظیم..»
⚠️ توجه:
❇️ جهت مشاهده کامل و جزئیات، تصاویر را باز کنید.
|#طوفان_الاقصی
|#مرگ_بر_اسرائیل
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir
💎 چشمبسته روایت کردند!
🔖ستایشگرانی که نه با چشمِسر،
بلکه با چشمِدل، مصائب مولایشان را
دیدند و ستایشگری کردند..
🔸امروز ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر، روز جهانی عصای سفید است.
🔗متن کامل این مطلب را درباره مداحان روشندل، در خبرگزاری فارس بخوانید.
#الی_الحبیب
🆔 @elalhabib_ir