eitaa logo
مدرسه راهبری علم و عمل
403 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
11 فایل
مدرسه راهبری علم و عمل خانه‌ای برای راهبران دینی جوان http://elmvaamal.ir @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 بگویید: آمده‌ایم ... ♦ بخشی از بیانات حجةالاسلام موسوی‌فر با موضوع سیاسی در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب جوان با رهبرانقلاب و عکس‌العمل معظم‌له: چون قرار شد از دين‌مان نسخه‌ي حيات‌بخش بگيريم . به اميد آنكه جامعه را بر اساس دستورات خليفةالله اداره كنيم و مزه‌ی حكومت اسلامي را بچشيم و بچشانيم. اما چه كنيم كه حوزه را آنگونه که باید نیافتیم! حوزه نه‌تنها نسخه‌ي شفابخش نبود، بلكه جوانان پرشور انقلابي را در بدو ورود، به مرور، غرق در درس و تبديل به افرادي منفعل و بيانگيزه و بي‌تفاوت نسبت به پيرامون خویش ساخت. طلاب جوان خاطرشان هست با چه آرزوها و مطالباتي به حوزه آمدند؟ از آن همه آرزو و مطالبات، برايشان چه مانده است؟ به حوزه تا از علي و اولاد علي بپرسم چگونه قوه‌ي قضائيه‌اي بسازيم كه در آن صداي ضعفا در مقابل اشراف سياسي، اقتصادي و امنيتي به لرزش نيافتد. تا دولتی بسازیم که دولتمردانش از شدت سختي کار برای مردم هر روز هوس تكليف و خدمت به سرشان نزند و بفهمند در جمهوري اسلامي، وزارت و رياست جز بي‌خوابي و تلاش هيچ ندارد. به حوزه چنان احکام الهی را برای مردم تبیین کنیم تا قدر مسامحات حکومت اسلامی دانسته شود و برخی افراد معدود از جای معدود تغذیه شونده، ندای رفع حصر بلند نکنند. مطالبات روی زمین مانده‌ی حضرتعالي را دنبال كنيم. آموزش و پرورش مقلد حافظه‌محور را اداره و متحول كنیم. به داد آموزش عالي غربزده و سياست‌زده برسيم. رسانه‌ي دين‌گريز دين‌دارنما را متحول كنيم. دنيا را براي ظهور آماده كنيم و سياست خارجه‌ي تقريبا هيچ را اصلاح كنيم. اصلا كه نسبت به پيرامون خويش منفعل نباشيم. اما چه كنم كه حوزه با سیر تماما علمیش ما را از دغدغه‌هايمان جدا كرد و از ما جز محفوظاتي علمي چيزي بيش نخواست و طلاب انقلابي را هم گه‌گاه مؤاخذه كرد كه چرا مشغول غير درس و بحث شده‌اي؟ ♦حضرت آقا: یکی از دوستان درباره‌ی حوزه گفتند که «ما به حوزه آمده ‌بودیم که این کار بشود، آمده بودیم که آن کار بشود»؛ من با این تعبیر مخالفم. نگویید «آمده بودیم»؛ بگویید . «بودیم» یعنی چه‌؟ بگویید «ما آمده‌ایم برای اینکه این کار بشود»؛ یعنی خودتان را در تعبیرتان هم بیان کنید. در بیانات خودتان، آن عزم راسخ را، مثل یک رونده، مثل یک دونده، مثل یک پیماینده‌ی قاطع و مصمّمِ این راه، همین‌طور عزم را شما نشان بدهید و بگویید؛ بگویید «آمده‌ایم که این کار بشود». بله، باید هم بشود و خواهد هم شد؛ وقتی شماها تصمیم بگیرید، پایش بِایستید، حرف را پخته کنید، حتماً انجام می‌گیرد. (۹۶/۰۶/۰۶) ۱۴شهریور_ساعت_۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 از (۱) 🔸 حوزه‌های علمیه، یعنی حوزه‌های علمیه پس از ، تحول و ایجاد تناسب از با ویژگی‌های است. 🔸 از این ضرورت سخن زیاد گفته شده و بحمدلله و به برکت داهیانه‌ی رهبرانقلاب، گفتمان ضرورت در حوزه و به‌خصوص میان ، به یک تبدیل شده است، به‌طوری‌که امروز حتی - که امام عزیزمان هشدار آن را در منشور روحانیتش برای تاریخ به جای گذاشت - نیز نمی‌تواند از تحوّل سخن نگوید، بلکه ناگزیر به و «تحریف کلام از موضع» دست برده است. 🔸 امروز، ؛ جا افتادن اصل ضرورت تحول نیست، بلکه اولا، از لازم برای حوزه و ثانیاً آن توسط جریان تحجر از سویی و از سویی دیگر انقلابیان کم تدبیر و انقلابی‌هایی که دچار سوء مفاهمه از تحول شده‌اند، ضرورت کلیدی حرکت به سوی تحول است. 🔸 آیا در حوزه صرفاً تحول در درس‌های حوزه و متون آموزشی است؟ آیا اینکه نهایتاً پیرایه‌های دروس کنونی در محتوا زدوده شود و چند درس دیگر هم اضافه شود ما را به مقصود تحول رهنمون خواهد کرد؟ 🔸 آیا مسأله، فرا محتوای دروس، به روش‌های آموزشی در حوزه است؟ آیا اگر تبلیغ در حوزه‌های عصر حاضر - با توجه به نیاز مبرم نظام - جدی، منضبط، جریان‌ساز و فراگیر شود، به تحول‌یافته، رهنمون شدیم؟ 🔸 آیا جبران ضعف تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی طلاب، خصوصاً طلاب دورافتاده از ، به‌تنهایی نجات‌بخش حوزه از تحجر و افتادگی در دام تجدد خواهد شد؟ 🔸 آیا چندکلاسِ علوم انسانی غربی و ذاتاً مسموم، واقعاً کمک شایانی به تحول حوزه می‌کند؟ 🔸 آیا مشکل اصلی امروز حوزه این است که چرا صرفاً چند درس خارج خوب در حوزه و مسائل حاکمیتی نظام نداریم؟ 🔸 آیا مشکل صرفِ همین است که چرا روی دانش فلسفه و عرفان و حکمت صدرایی، کار دانشی و پژوهشی نشده است؟ 🔸 آیا و حتی روایاتِ خارج از احتیاجاتِ فقه فردی، تنها خلأهای حقیقی، برای رسیدن به حوزه مطلوب‌اند؟ 🔸 و این‌ها همه مثال‌هایی واقعی بود از در حوزه‌ی کنونی، که هرکدام متناسب با فهم خویش از تحول به اقدامی دست بردند و البته متأسفانه بعضاً به نفی یکدیگر نیز اقدام ورزیدند. 🔸 اما حقیقت اینست که همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام از این‌ها نیست. 🔸 همه‌ی این‌ها هست و هیچ‌کدام نیست. مشکل در گمشده‌ای هست که تمام مواردِ پیش‌گفته در قالب سؤالات و مشاهَدات واقعی از حوزه‌ی کنونی، شئونی از آن عنوان جامع‌اند. 🔸 حوزه باور نکرده است که چنین است که و مفهوم این سنت منحصره، یعنی اگر از خود که و و این مردم است، فاصله بگیرد، مکثی در زمین نخواهد داشت و از بین خواهد رفت. 🔸 ریشه‌ی مشکل این است که حوزه از تراث سلف خود تنها دروس را نگاه‌داشته - که نهایتاً متحجرین اجازه خواهند داد برخی تغییرات شکلی و محتوایی نیز در دروس رخ دهد - اما غایتی که علم دین و حوزه‌های علمیه‌ی سلف دنبال می‌کردند را فراموش کرده است ... @khanehtollabtehran
🔴 از (۲) 🔸 ... ؛ فرآیند رسیدن به تحول مطلوب، گم شدنِ و فهم صحیح از رسالت اصلی حوزه و حوزویان است. 🔸 چرا حوزه‌ی علمیه که مادر انقلاب و نظام اسلامی است، عملاً فرزند خود را در میان راه رها کرده است؟ 🔸 چرا حوزه به درد مردم مستضعف جهان و ایتام آل‌محمد(ص) عملاً بی‌توجه است و به کنجی خزیده و سر در گریبان فرو برده و مشغول ردّ و اشکال‌های شکلی خویش است؟ 🔸 حوزه‌ی شیخ مفید و شیخ‌طوسی هم چنین بود؟ أصحاب آقا امام‌صادق(ع) هم در کوفه به دنبال فقه برای فقه بودند؟ به دنبال چند إشکال و جواب کلامی بودند؟ چه چیز حوزه ی امروز را خویش و در نتیجه به مرزهای سکولاریسم ویران‌گر نزدیک کرده است؟ 🔸 حقیقت آن است که و گفتمان تحول، فهم صحیح از است. حوزه خود را فراموش کرده است‌ 🔸 ؛ شأن و (ع) است. رسالت اصلی حوزه در جامعه است؛ ما اگر درسی داریم و بحثی داریم اگر احتیاجی به قرآن مهجور شده در حوزه‌ها داریم، اگر حکمت را باید جدی بگیریم، اگر فقه را جدا و عمیقاً دنبال می‌کنیم، اگر تبلیغی باید برویم، اگر تدریس و تدرّسی باید بکنیم، اگر پژوهشی نیاز است و همه‌ی اگرهای گوناگون دیگر؛ برای این بود که باشیم و در عصر غیبت، وارث شأن امامت باشیم، نه اینکه ابزار و اهداف میانی ما را از غایت غافل کند. 🔸 چه کسی به و در کجای حوزه، جمله امام عزیزمان را می گوید که آن کسی است که بتواند حتی یک جامعه غیر دینی را کند؟! کجا چنین تصویری از شأن طلبه برای طلبه ساخته می‌شود؟ کجا مقدمات قریبه و بعیده‌ی و در جامعه‌ای پویا، به طلبه تعلیم می‌شود؟ طلبه کجا بیش از نیازهای علمی ابتدایی، برای و نیازهای اساسی مردم و امّت تربیت می‌شود؟ 🔸 چگونه است که از منظر بزرگان، مقدمات رسیدن به اجتهاد مصطلح در دین‌شناسی نیاز به برنامه‌ای تعلیمی و تفصیلی دارد، اما تربیت شدن برای نقش‌آفرینی‌های أساسی و مفید در پیش‌بری انقلاب در شئون نیاز به یک برنامه تعلیمی-تربیتی مفصل از همان ابتدای طلبگی ندارد؟ بماند که طلبه می‌تواند تا انتهای دوران طلبگی و اجتهاد هم پیش برود و ابداً آمادگی خاصی برای در حل نیازهای حقیقی دستگاه امامت امت بین المللی اسلام را مثقال ذره‌ای کسب نکند. 🔸 فهم عزیزان ما از نهایتاً طلبه‌ای است که به اندازه‌ی دانشجویان، کمی هم تحلیل سیاسی دارد، یک منبر سیاسی هم در انتخابات‌ها بلد است برود و تمام! این کجا و ماهیت حقیقیه‌ی کجا؟! 🔸 اگر می‌خواهیم حوزه متحول شود، این راه، صرفاً از چند تغییر درسی و محتوایی و روشی و ... شروع نمی‌شود، بلکه باید حوزه، مجبور شود که به میدان و و بیاید، آنگاه که پای مسائل حقیقی آمد، درد حقیقی نیز پیدا خواهد کرد و آنگاه که جانش آتش گرفت، برای آن نیاز واقعی درس و روش و محتوا و همه آنچه را که باید نیز به سمت وسوی مطلوب متحول خواهد کرد. 🔸 طلبه‌ای که رسالت اصلی‌اش به عمق جانش بنشیند، درس را هم متفاوت و جدی خواهد خواند و طلبه‌ای که درگیر مسائل اساسی زندگی مردم و انقلاب نشود، درسش هم مانند جسم بی‌روح است که هرچه رشد کند: .. ♦️ همه‌ی آنچه گفته شد به معنای نفی تلاش‌های عزیزان و خصوصاً اساتید و طلاب انقلابی برای اصلاح سیر حوزه نیست، تلاش‌های فراوانی اکنون درحال انجام است که انشاءالله همه مأجور است اما ما برای پیشرفت متناسب با سرعت این قرن، ناگزیریم از و رسیدن به . @khanehtollabtehran
🔴 کار روحانیت در امتداد کار انبیاء، یعنی ایجاد حیات طیّبه‌ی توحیدی است. ♦ مقام‌معظم‌رهبری با اشاره به بخشی از بیانات با موضوع طلبه عصر انقلاب در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ طلاب تهران با معظم‌له: يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم». ﴿الأنفال/ ۲۴﴾ آغاز عصری نوین و محصول حضرت روح‌الله است. رستاخیزی که تاریخ را ورق زد، و مسیر صیرورت جان‌ها و جوامع را، بر مدار تا منزل تمدن ترسیم، و انسان را إحیا کرد. دقیقاً همین خوانشِ تمدّنی و از عصر انقلاب است، که نفسه‌ای مکتب پرمدّعای مادّی را به شماره انداخته و کاخ موهومِ متّکی بر عقل خودبنیادش را به ریزش کشانده: فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِم» ﴿نحل/۲۶﴾ ♦ فرمودند: - که شماها جوان‌های روحانی جزو بخش پُرشور و تأثیرگذارِ در حرکت روحانیّت هستید - کارش است؛ با این دید باید کار روحانیّت را نگاه کرد. درسی که شما می‌خوانید، برنامه‌ای که برای آینده‌تان می‌ریزید، با این نگاه باشد؛ شما دنباله‌روی کار انبیا هستید. خب، در سوره‌ی مبارکه‌ی اعراف [چنین آمده]: وَ اِلیٰ عادٍ اَخاهُم هودًا قالَ‌ یٰقَومِ‌ اعبُدُوا اللَهَ‌ ما لَکُم مِن اِلٰهٍ غَیرُه (أعراف/۶۵) مسئله، مسئله‌ی است. حرکت انبیا، حرکت برای توحید است؛ اصلاً اساس کار دعوت انبیا، دعوت به توحید است. فقط به معنای این نیست که عقیده پیدا کنید که خدا یک است و دو نیست و این بتها یا این خدایان - موجودی که هستند - ارزش الوهیّت ندارند؛ فقط این نیست، عقیده‌ی به توحید، یک پایه و استوانه‌ یا زمینه‌ی اساسیِ یک جهان‌بینی است که زندگی را می‌سازد. عقیده‌ی به توحید یعنی ؛ جامعه‌ای که بر مبنای توحید شکل بگیرد و اداره بشود؛ عقیده به توحید این است؛ اگر این نبود، دشمنی‌های با انبیا هم به وجود نمی‌آمد: وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ‌ الاِنسِ‌ وَ الجِنِّ‌ یوحی بَعضُهُم اِلىٰ‌ بَعضٍ زُخرُفَ القَولِ غُرورًا؛(أنعام/۱۱۲) این دشمنی‌ها به‌خاطر این است که انبیا آمدند، شکل جامعه را مورد اعتراض و تعرّض خودشان قرار دادند؛ یک شکل جدید را، یک هندسه‌ی جدید را برای شیوه‌ی زندگی بشر ارائه کردند. آن شیوه‌ی زندگی، همان است که یکی از برادرها این آیه‌ی شریفه را تلاوت کردند: یٰاَیُّهَا الَّذینَ ءامَنُوا استَجیبوا للهِ وَ لِلرَّسولِ اِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم(أنفال/۲۴) حیات، حیات طیّبه است. (۹۶/۰۶/۰۶) ۱۴_شهریور_ساعت_۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان : ✨ اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجسته‌ای که روحیّه‌ی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، ، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید. درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد براساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشسته‌ایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیه‌ی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را به‌عنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید به‌عنوان یک روحانی -که حالا عرض خواهم کرد روحانی یعنی چه- اثرگذار باشید. باید درس خواند. ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که ازلحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا ازلحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند. آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید! این توصیه‌ی اوّل من است؛ درس را جدّی بگیرید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان: ✨ این است که شما - حالا یا حوزه‌ی تهران یا کلّاً حوزه‌ی علمیّه - خیلی خب! این حوزه‌ای که شما می‌خواهید و به قول شما الان وجود ندارد، این را شما به وجود بیاورید. حوزه را و خواست شما به وجود می‌آورد؛ بله، شما آن جایگاه مدیریتّی و پشتیبانی‌های منابع مالی‌ را ندارید که بخواهید مثلاً یک تصمیمی بگیرید و فوراً عمل بکنید؛ امّا ، صرفاً با داشتن یک مدیریّت و داشتن منابع مالی به دست نمی‌آید، حتّی گاهی با داشتن آنها [هم] به دست نمی‌آید؛ چیز دیگری لازم است. آن چیز دیگر همان است که شما دارید: ، ، و غایت مورد نظر؛ اینها لازم است. و ؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، ، گفتن، فکر کردن، کردن، . بنابراین، این حوزه را شما درست کنید. البتّه ما وظیفه داریم کمک کنیم به شما؛ آقایان مدیران حوزه وظیفه دارند تسهیل کنند کارها را؛ امّا آنچه باید در آینده به ‌وجود بیاید، سنگینیِ بارِ مسئولیّتِ آن را بر دوش خودتان احساس کنید. شما هستید که باید این کارها را انجام بدهید؛ حالا ممکن است ده سال دیگر، پنج ‌سال دیگر، پانزده سال دیگر نوبت شما بشود که نقش ایفا کنید؛ به‌هرحال این کار خواهد شد و شما هستید که میتوانید اقدام کنید و کار کنید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
@khanehtollabtehran
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان: یک نکته‌ی دیگر این است که بعضی از حرف‌هایی که ما می‌زنیم، راجع به روحانیّت است؛ یعنی مجموعه‌ی جامعه‌ی علمی‌ـ‌دینیِ ما که اسمش را می‌گذاریم روحانیّت که یک طیفی است، از طلبه شروع می‌شود و تا مراجع را شامل می‌شود؛ توقّعاتی ابراز می‌کنیم از روحانیّت؛ یک‌وقت این‌جور است نگاه ما. یک‌وقت نه، مخاطبِ ما روحانیّت نیستند، [بلکه] حوزه‌های علمیّه‌اند؛ حوزه‌های علمیّه یعنی پرورشگاه‌های روحانیان، محلّ پرورش علمی و فکری و روحی طلّاب؛ این یک مقوله‌ی دیگر است. بعضی از چیزهایی که ما مخاطبمان را حوزه‌ی علمیّه قرار می‌دهیم، اموری است که مخاطبش حوزه‌ی علمیّه نیست، مخاطبش کلّ روحانیّت است؛ به این تفکیک توجّه کنید. توقّعاتی وجود دارد که این توقّعات مربوط به است؛ حالا بِمافیهِم مرجع تقلید یا مدرّس یا یک روحانیِ مسئولِ در تشکیلات کشوری و امثال اینها؛ یک‌وقت نه، توقّعاتِ مربوط به را مطرح می‌کنیم. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان: . هر پیشنهادی که می‌خواهید بدهید، نگاه کنید ببینید چقدر قابل عملی شدن است؛ بدهید. اینجا هم من اشاره کنم به حرفی که باز همین پریروز به این آقایان مسئولین - چون [در آنجا] همین‌طور برنامه گفته میشود برنامه‌ی چه، برنامه‌ی چه - [گفتم]؛ بنده به اینها گفتم ، چیزی فراتر از است؛ هدف‌گذاری، برنامه نیست. برنامه عبارت است از کشیدن راه، کشیدن جادّه به سمت مقصد؛ این برنامه است، به این می‌گویند برنامه. اگر چنانچه شما جادّه‌ای که میخواهید بکشید، خصوصیّات و ممیّزات زمین را در نظر نگیرید و خودتان را آماده نکنید برای برخورد با این خصوصیّات، خیلی زود دچار مانع می‌شوید؛ می‌رسید به یک فرض کنید ارتفاعی، می‌گویید نشد؛ خب از اوّل می‌خواستید فکرش را بکنید که این راه ارتفاع دارد، این راه ارتفاعات صخره‌ای دارد، این راه رودخانه دارد، پل لازم دارد؛ وقتی اینها را قبلاً پیش‌بینی نکردید و در برنامه نگنجاندید و برنامه را بر اساس واقعیّت زمین تنظیم نکردید، طبعاً گیر می‌کنید. برنامه را با توجّه به واقعیّتها [باید نوشت]؛ آن چیزی که واقعیّت است و می‌شود عمل کرد. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 🔴 نقطه‌ی عطفی در سیر تطوّر و تحوّل حوزه‌ها بود، از دو جهت: 1⃣ نهال‌های قدکشیده‌ی بوستان امامت و ولایت ↩ رهبر حوزه‌ها، از رویش در حوزه‌ها خبر داد که بذرشان در بستر عصر امامت و ولایت کِشت شده، از اندیشه‌ای فاخر، راقی و غنی - مکتب امام و اسلام ناب - تغذیه کرده تا اینک به نهالی قدکشیده بدل گشته است: 💡«من وقتی نگاه می‌کنم، شما را - جوان‌ها را، طلبه‌های جوان را - بوستان امامت و ولایت می‌بینم. بحمدالله این نهال‌ها قد کشیده‌اند؛ بعضی به ثمر رسیده‌اند، بعضی هم انسان را خاطرجمع می‌کنند که به ثــمر خواهند رسید: وَ مَثَلُهُم فِی‌ الاِنجیلِ‌ کَزَرعٍ اَخرَجَ شَطئَه‌ و فَئازَرَه ‌و فَاستَغلَظَ فَاستَوی عَلی سوقِهِ یُعجِبُ الزُّرّاعَ لِیَغیظَ بِهِمُ الکُفّار- فتح/۲۹». 2⃣ نقش برای ساختن حوزه‌ی مطلوب ↩ آن تحوّلی که سال‌ها انتظارش می‌رفت، میوه‌ی شیرین اراده‌ی این نهال‌های‌قدکشیده خواهد بود، به‌شرطی که به هم‌فکری روی آورند، برای یکی‌شدن بکوشند و با هم‌افزائی، مبارزه را برای ساختن حوزه‌ی مطلوب آغاز کنند: 💡«باید مبارزه کرد؛ بدون مبارزه هیچ چیز به دست نمی‌آید، این حوزه‌ی مطلوب را هم باید با مبارزه به دست آورد. البتّه معنای مبارزه، [گفتنِ] «زنده باد مرده باد» نیست، معنایش مبارزه‌ی سیاسی نیست؛ [مبارزه] یعنی تلاش، مجاهدت، گفتن، فکر کردن، هـم‌فکری کردن، متشکّــل‌شدن». 🔄 روشن است که ؛ یک جشن تکلیف تاریخی برای طلاب جوان بود؛ اعلام یک و یک رویش تاریخی، خبر از دو اکسیر حیاتبخش و معجزه‌گر؛ و . اینکه رهبر انقلاب، نقش بی‌بدیل ما طلاب جوان را باور و به ما امید و از ما انتظار دارند؛ بار سنگینی بر دوش ماست! اگر امام راحل از قم و با همراهی طلاب جوان توانست انقلاب را آغاز کند، انتظار امروز امام حاضر از ماست تا گام‌های بعدی انقلاب را با ما رقم بزند. شاید اکثر ما در گهواره بودیم که امام‌خامنه‌ای به رسید، بی‌شک سال‌هاست که چشم‌انتظار ماست تا قد بکشیم، تا مطهری‌وار و بهشتی‌سرشت، در رکابش قیام کنیم و برای و دین، انقلاب را به پیش ببریم: 💡اميد من به شما جوانان است. بايد اين آرزوها را در دل زنده نگهداريد و انگيزه‌تان را روز به روز بيشتر كنيد. اين فكر را بايد در داخل حوزه گسترش دهيد. وقتى اين فكر گسترش يافت و غالب شد، به عمل نزديك خواهد شد و به فضل پروردگار، تحقّق خواهد يافت. (امام‌خامنه‌ای - ۷۴/۰۹/۱۶) @khanehtollabtehran
🔴 ؛ راه تعالی به (۱) مطروحه‌ای محضر در و العصر؛ قسم به عصر قیام و إقامه؛ عصر انقلاب اسلامی، و قسم به عصاره‌ی فکر و فرهنگ شیعی؛ امام‌خمینی‌ره 💡 «يا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذا دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم» (أنفال/۲۴) ♦️ آغاز عصری نوین و محصول حیات‌بخش حضرت است. رستاخیزی که تاریخ را ورق زد، و مسیر جان‌ها و جوامع را بر مدار تا منزل ترسیم، و انسان را إحیا کرد. ♦️ دقیقاً همین خوانشِ و از است که نفسه‌ای مکتب پُر مدّعای مادّی را به شماره انداخته و کاخ موهومِ متّکی بر عقل خودبنیادش را به ریزش کشانده: «فَأَتَى اللَّهُ بُنْيانَهُمْ مِنَ الْقَواعِدِ فَخَرَّ عَلَيْهِمُ السَّقْفُ مِنْ فَوْقِهِم» (نحل/۲۶) ♦️ این همه، مرهون بینش و باور و برنامه‌های راحل است که با خود، حوزه را تا تراز و ی توحید و تمدن‌سازی پیش آورد. ♦️ اوست که روحانیت را از توقّف در فرش به عرش تعالی بخشید، و نسبت ورثه‌ی انبیاء را با مردم، از «محدّث و مستمع» و «مرجع و مقلّد» به «امام و امّت و ولایت» بدل کرد. ♦️ امروز؛ بلوغ و غیرت انقلابی ما اقتضاء می‌کند که برای استمرار این راه، و برون‌رفتِ از انفعال و انزوا، و ارتقاء به مقام رسالت و ، امام را به عنوان در عصر انقلاب انتخاب کنیم، و در ساحت تهذیب و تعلیم و تحقیق گرفته تا میدان تبلیغ دین و إقامه‌ی آن، هم به او اقتدا کنیم. ♦️روا نیست که امام را فقط رهبری سیاسی بدانیم؛ عکسش را بر دیوار حجره‌ها، و اسمش را در شعار و دعاها بیاوریم اما، از و اش، از فقه و أصول و عرفان و أخلاق و تفسیر و فلسفهاش غفلت کنیم تا ناباورانه زمینه‌ساز غربت او در حوزه و مراکز تصمیم‌گیر نظام شویم! ♦️ حقّ است که قدر تمام استوانه‌های علم و اخلاق را بدانیم و از دامان هریک خوشه‌ها بچینیم، اما نیّت کرده، تمام قد و کاملاً تمیز و متین و منطقی، به دور از تعصّب یا اعتصاب، با شعوری فاخر و ناظر به پیچیدگی‌های حوزه، در اجتهادی و او مشغولِ تحصیل و تربیت شویم ... @khanehtollabtehran
🔴 ؛ راه تعالی به (۲) مطروحه‌ای محضر در ... ♦️ ، فراتر از یک «رهبر»، یک و یک برای سلوک إلی‌الله است، و ذکر و و ، رمز پیروزی مسلک اوست: ↩️ پس اهل باشیم؛ «إنّما أعِظُکُم بِواحدة أن تقوموا لله»، به احترام حضور خدا، علیه نفس و زور و تزویر و زر بپاخیزیم و تمام علم و عافیت، و عزّت و ارزش اجتماعی‌مان را فدای ایفای کنیم، نه اینکه دین را مایه‌ی حفظ جان و جلال علمائی، و جایگاه اجتماعی خود قرار دهیم: «أ لَيْسَ كُلُّ ذَلِكَ إِنَّمَا نِلْتُمُوه، بِمَا يُرْجَى عِنْدَكُمْ مِنَ الْقِيَامِ بِحَقِّ اللَّه». ↩️ یعنی أهل باشیم؛ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ .. إلی .. أَنْ أَقيمُوا الدِّين»، قناعت نکنیم به قرائت متن‌های مرده‌ای که به مرور حاشیه می‌شوند، که پیش از امام هم همین کلام و فقه و قرآن و نهج‌البلاغه بود اما، پا‌ی‌مال استبداد و خاک‌مال نظام سلطه بودیم، او آمد تا این میراث را کند، تا منشأ أثر و سازندگی شوند، تا نقش‌آفرین و پیش‌ران در چالش‌های اجتماعی باشند، مانند قرآن کریم که برنامه‌ای اجرائی برای نهضت توفنده و رستاخیز بزرگ انسانی رسول اکرم بود. ↩️ امام برای قیام و إقامه به گفتن و نوشتن، و سعی بین منبر و محراب اکتفا نکرد، بلکه همان راه پیغمبران اولوالعزم یعنی انقلاب را پیمود. پس أهل باشیم؛ «در انقلاب، به گفتن و نوشتن و تبيين اكتفا نمى‌شود؛ بلكه پيمودن و سنگر به سنگر پيش رفتن و خود را به هدف رساندن، اصل و محور قرار مى‌گيرد.. و تا رسيدن به هدف، يعنى حاكميت بخشيدن به دين خدا و متلاشى ساختن قدرت شيطانى طاغوت ادامه مىيابد». ♦️ ! ما نسلی هستیم که در و حاکمیّت دین روئیده‌ایم و به پیغمبر انقلاب، حضرت روح‌الله، ایمان آوردهایم. ♦️ فهمیده‌ایم که را محور و و می‌دانید. ♦️ واقفیم که اگر میان شما و مردم شویم، می‌توانیم را رقم بزنیم. ♦️ ما بیش از پیش در خواهیم رفت، در شهر و روستا، در مسجد و دانشگاه، و از و برای آنها، خصوصاً جوانان و دانشجویان می‌گوییم؛ اسلام ناب، استکبارستیزی، نظام ولائی، مردم‌سالاری، مراحل تمدّن‌سازی، الگوی اسلامی برای پیشرفت و سبک زندگی، تولید علم دینی و تحوّل علوم انسانی از محورهای گفتوگو خواهد بود. ♦️ ما از و آگاهیم و به دور از بازی‌های کودکانه‌ی قدرت، به مردم متّصل می‌شویم و نوش‌داروی یقین‌بخشی از عرضه می‌کنیم. ♦️ ما از و کانون‌های مقاومت، درخور آرمان‌های انقلاب می‌سازیم و این مردم نجیب را رقم خواهیم زد تا به نام خدا، این سرزمین شوند. ♦️ روشن است که این همه را در حضرت روح‌الله آموخته و با حضرتتان تجربه کرده‌ایم، لازم است که برای فهم این مکتب، از سرّالصلاة تا کشف‌الأسرار، از مناهج تا منشور روحانیت، از مصباح‌الهدایة تا صحیفه‌ی نور، و از چهل‌حدیث تا تفسیر حمد را در محضر اساتید فرهیخته‌ی انقلابی‌مان ورق بزنیم. ♦️ ما از إشارات شما اینگونه می‌فهمیم که پادزهر از حوزه‌ها، إحیای و امام راحل است و نسل جوان امروز حوزه بیش از هر زمانی به بازخوانی شخصیت و اندیشه‌ی حضرت روح‌الله نیاز دارد، چرا که بی مکتب امام و کشف سازوکار فهم ناب از اسلام، نه حوزه انقلابی خواهد ماند و نه انقلاب، اسلامی. ♦️ این دردها و دغدغه‌هاست که ما را به محضرتان آورده، تا سربازان خود در حوزه را فرمانده‌ی فرمایید و دستور کار آینده‌شان را روشن کنید، تا بتوانیم که در خود، راه‌های رسیدن به این اندازه‌ها و ارزش‌ها را بیابیم و سودمندی خود را در و در تراز ، به اثبات رسانیم: 💡 «فَأَمَّا اَلزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفاءً وَ أَمّا ما يَنْفَعُ اَلنّاسَ فَيَمْكُثُ فِي اَلْأَرْض» (الرعد/۱۷) @khanehtollabtehran
🔴 در افق (۱) الَّذينَ يُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ يَخْشَوْنَهُ وَ لا يَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللَّهَ وَ كَفى بِاللَّهِ حَسيبا (أحزاب/۳۱) 🔸 در ، ماهیتی دیگر می‌یابد و باید خود را با این شرایط استثنائی هماهنگ کند. اگر بخواهم در یک عبارت عرض کنم، تبلیغ در این عصر است. یعنی برانگیختن و حرکت دادن به سمت «لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ» که غایتِ بعثت رسول‌أکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم است. یعنی سوق دادن به سمت بر زمین و ایجاد یک عالم توحیدی. 🔸 در ، دیگر به گفتن و نوشتن اکتفا نمی‌شود، هدفِ این تبلیغ، فقط رساندن پیام یا تحول در درون انسان‌ها نیست؛ بلکه ، یعنی حاکمیت بخشیدن به دین خدا آن هم با حضور مردم در صحنه، اصل و محور قرار می‌گیرد. لذا گفتن و نوشتن هم در خدمت همین حرکت در می‌آید. 🔸 از آنجا که برای امّتی که بخواهد امانت الهی را به دوش بگیرد و به مقصد برساند، داشتن دو گوهر و است، مبلغِ راهبر، تأمین آن‌ها را تکلیف خود می‌داند: «فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَکَ»(هود/۱۱۲). 🔸 پس باید بشود برای تأمین آن دو گوهر. باید پشتوانه‌ی معرفتی این حرکت و ایمان صادقانه به وعده‌ی الهی محقق شود تا استقامت در خط تحقق آرمان الهی رقم بخورد. 🔸 از سوی دیگر، مبلّغ باید صادقانه، مخلصانه و زاهدانه در داشته باشد و ارتباط و پیوندی وثیق با مردم برقرار کند، او خادم مردم و البته راهبر ایشان می‌شود. این، حضور مردم در صحنه را تضمین کند. 🔸 با این رویکرد، دیگر کارهای جدا از هم و برنامه‌ریزى نشده کارساز نخواهد بود؛ به تبلیغی سازمان‌یافته، با برنامه، هماهنگ و مستمر احتیاج است، یعنی تبلیغی که ایجاد کند و از بستر آن گفتمان، یک برویاند، یعنی «تبلیغ گفتمان‌ساز و جریان ساز». 🔸 این ، که تحقق یک امر خارجی بزرگ را مد نظر قرار داده است، استفاده از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تبلیغیِ خارج از ساختار مرسوم تبلیغ را اجتناب‌ناپذیر می‌داند. 🔸 باید ذیل و حداقل در فضای گفتمانی ایشان سازمانْ یافته و همْ‌آهنگ شوند، تا تمام در همان مسیری که امام امت هدایت می‌کند به حرکت درآیند. تبلیغِ جدا از طرح کلی و هدایت امام امت، غیر قابل توجیه و واگراست؛ ما نیاز به یک داریم ... @khanehtollabtehran
🔴 در افق (۲) 🔸 ... متأسفانه به نظر می‌رسد نهادهای تبلیغی کشور نه درکی و نه عزمی برای تحقق آن دارند. بدون تعارف بگویم، چهره غالب ، تمرکز بر است؛ به گونه‌ای که با کمترین سهل‌انگاری ممکن است به دامن اسلام آمریکایی بیفتد! 🔸 در آمریکا نیست، همین‌جاها صدای آن شنیده می‌شود، در کنار خودمان: در دانشگاه‌های‌مان، در جامعه‌مان، در صداوسیمای‌مان ، حتی در حوزه‌ها و روضه‌هایمان و البته در دولتمان! 🔸 مگر غیر از این است که ، اسلام تعهد به ، و اسلام آمریکایی، اسلامِ «نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْض» و به‌ویژه کفر به «لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ» است؟ 🔸 در اسلام نابی که قرآن به ما معرفی می‌کند، ایمان، نفاق، صبر، سعادت و بسیاری مفاهیم مأنوس دیگر، اساساً متفاوت با ذهنیت‌های مرسوم، و متناسب با آن آرمان الهی است، اسلامی که قرآن معرفی می‌کند حرکت‌آفرین و پیشرو است. 🔸 تبلیغِ ما کدام را ترویج می‌کند؟ مثالی بزنم: تبلیغ مرسومِ ما سعادت را فقط در خودسازی و «تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ» معرفی می‌کند یا «وَ تُجَاهِدُونَ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِكمُ وَ أَنفُسِكُمْ» را هم در ادامه تبیین و ترویج می‌کند؟ 🔸 آیا آن‌طور که قرآن می‌خواهد، را یک سبک زندگی سعادت‌مندانه برای جهت‌دهی به هرچه داریم در مسیر تحقق آن آرمان الهی معرفی می‌کند، آن‌گونه که امام راحل‌مان به جوانان وصیت کردند «جوانی خود را در راه خداوند و اسلام عزیز و جمهوری اسلامی صرف کنید تا سعادت هر دو جهان را دریابید»؟ 🔸 چرا مردم را از این اسلامِ نابِ ، که جهت‌ده و معنابخش به همه‌ی تلاش های انسان و رهایی‌بخش او از انواع فشارها و نگرانی‌ها و بی هدفی‌های ویران‌گر است محروم کرده‌ایم؟ ♦️ باید برخیزد و وظیفه خود را انجام دهد. یعنی تبلیغی در رقم بزند. 👈 عرضم را در چند جمله کنم: 1⃣ نیاز ضروری و فوری ما؛ ارتقاء تبلیغِ مرسوم، به یک است؛ ذیل رهبر جامعه، و حداقل در دستگاه فکری و راهبردی تعیین‌شده توسط ایشان. این است که می‌تواند ، و باشد. 2⃣ باید مبیِّنْ و محقِّقِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم یا همان باشد. 3⃣ بنده بر این اساس، در حوزه و رسیدن به را می‌دانم، اگر حوزه می‌خواهد به آستانه‌ی برسد، باید طلبه‌های خود را برای این مأموریت تربیت کند، و بر اساس نیازمندی‌های این مهم، همه‌ی ارکان خود را باز طراحی کند. تبلیغ دیگر، حوزه‌ی دیگری رقم خواهد زد. 4⃣ به‌خاطر حضور در مرکز نهضت جهانی اسلام، می‌تواند به توفیق الهی، پیش‌قراول این حرکت باشد. و لَيَنْصُرَنَّ اَللّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اَللّهَ لَقَوِيٌّ عَزِيز (حج/۴۰) @khanehtollabtehran
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان: در دوره‌ی قبل از انقلاب کسانی بودند که مبارزین را دوست میداشتند امّا خودشان دست به هیچ بخشی از نمیزدند؛ اصلاً هیچ دامن را تر نمیکردند، اصلاً نزدیک میدان مبارزه هم نمیشدند؛ امّا [آن را] دوست میداشتند و از مبارزین خوششان می‌آمد. حالا کسانی هم بودند که از مبارزین بدشان می‌آمد، کسانی هم بودند که با اینها دشمنی میکردند و با دشمن همکاری میکردند -اینکه به جای خود محفوظ- امّا داخل آدمهای خوب، کم نبودند کسانی که از مبارزین خوششان می‌آمد امّا وارد میدان مبارزه نمیشدند؛ خب، اینها کاری نمیکردند. بله، آن روزی که جبهه‌ی دشمن ضعیف شد و معلوم شد که رژیم طاغوت رو به سقوط است، طبعاً آن سواد عظیم وارد میدان شدند که کار را یکسره کردند؛ امّا در دوران سختی مبارزه، مبارزین [همان] عدّه‌ای بودند که تلاش میکردند و درون میدان بودند. امروز هم همان‌جور؛ همچنان‌که آن روز مبارزه لازم بود و کنار نشستن و مبارزین را دوست داشتن کافی نبود، امروز هم مبارزه لازم است؛ نشستن و مبارزین را مدح کردن و تمجید کردن، کافی نیست؛ باید وارد شد. البتّه مبارزه‌ی امروز با مبارزه‌ی آن روز تفاوت ماهوی دارد؛ لکن مبارزه، مبارزه است؛ تلاش است، مجاهدت است. راه این مبارزه را باید پیدا کنید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 بازتاب خبری اولین هم‌اندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶ http://basijnews.ir/fa/news/8914787/%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87
🔴 خلاصه بیانات در در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶ حجت الاسلام قمی به عنوان سخنران بخش پایانی تریبون آزاد این همایش گفت: مبارزه را باید حس کرد، مبارزه برای هر جا متناسب باید باشد، مبارزه در جنگ نظامی و جنگ نرم فرق دارد،مبارزه در جبهه حق در کنار انبیاء ساز و کار خودش را دارد. باید مبارزه را باور کرد باید این نهال قد کشیده را با معرفت آبیاری کرد تا تنومند شود. وی در ادامه، مروری بر بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای در رابطه با موضوع مبارزه داشت و به این سوال رسید که آیا واقعا ما در این مبارزه شریک هستیم یا نه؟ محاسبه نفس کنیم، خودمان را بسنجیم. باید امام را دوباره شناخت و خود را با مقیاس امام خمینی ره محک زد تا بفهمیم در کجای جبهه حق قرار داریم و مسئولیتمان چیست؟ http://mehrnews.com/news/4085338
🔴 (۱) این جمله، چند صباحی است که از زبان اصحاب بسیار شنیده می‌شود و شاید بتوان ادعا کرد که دغدغه‌ی تعداد قابل توجهی از طلاب، اساتید و مدیران است. اما آیا مسأله‌ی امروز ، سازمانی آن از حوزه علمیه است؟ نسبت مشخصی با آنها داشته است؛ منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، نوع زندگی مردم، ملابسات سیاسی و اجتماعی خاص آن منطقه، همه در شکل‌گیری مؤثر بوده است. درعین‌حال؛ این پیوند مشخصی با آن حوزه و حاضر در آن جغرافیا دارد. بی‌تردید هویت صدسال‌أخیر تحت تأثیر شخصیت حاج‌شیخ‌عبدالکریم‌حائری و آیةالله‌العظمی‌بروجردی و أخیراً امام‌راحل رحمةالله‌علیهم است، همان‌طور که هویت در سال‌های أخیر، تحت تأثیر شخصیت آیات عظام حکیم و خویی رحمةالله‌علیهما است. ی یک منطقه‌ی جغرافیایی، نقش اساسی در آن حوزه برای دستیابی به اهداف تشکیل آن - تفقه در دین و ترویج آن و تلاش برای حاکمیت دین بر ساحت زندگی - داشته و دارد. بررسی تاریخ به خوبی نشان می‌دهد هویت حوزه قم در بین دهه‌های سی و چهل شمسی تا چه اندازه در تحقق انقلاب اسلامی ۵۷ مؤثر بوده است. برای مثال؛ در حوزه قم، محقق‌حائری و محقق‌بروجردی در پرورش شاگردانی که توان اداره و ارائه‌ی توانا برای ساخت بعد از انقلاب اسلامی را داشته‌اند، قابل ملاحظه است. نیز - به‌عنوان حادثه‌ای که تحت تأثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی شکل جدیدی به جامعه‌ی ایرانی بخشید - خود متأثر از شد. بی‌شک انگیزه‌ی برخی مشروطه‌خواهان همان اندازه که از جهت محدود نمودن قدرت سلاطین در إعمال قواعد دل‌بخواه قابل تقدیر است، از جهت تلاش برای ارائه‌ی نظام قانونگذاری بدون توجه به محور عبودیت در شریعت، می‌توانست آسیب‌رسان باشد. اما بررسی محتوا و شکل که جلد اول آن در سال ۱۳۰۷ و باقی تا سال ۱۳۱۴ به تصویب رسید، نشان می‌دهد غنای علمی و حضور فعّال و مؤثّر ، چگونه در تعدیل و إصلاح حرکتی که می‌توانست به استقرار اندیشه‌ی سکولار در ایران بیانجامد، مؤفّق عمل کرده است. کنندگان_پیش نویس_قانون_مدنی یا و به طور مشخص، شاگرد میرزا حسن آشتیانی(ره) بوده‌اند و یا از بزرگان و اساتید . شاید اگر در آن سال‌ها نبود، قانون مدنی - که حاوی قواعد اصلی روابط خصوصی میان مردم است - تحت تأثیر تحصیل‌کردگان سکولار به شکل دیگری تدوین می‌شد. مواجهه‌ی فیلسوفان حوزه‌های علمیه ایران با اندیشه‌ی فیلسوفان غربی، با نوشته‌ها و تحقیقات اساتید فلسفه آغاز شده است. سیاسی-اجتماعی شهر عامل مهمی در انتقال سؤالات و نگرش‌های جدید فلسفی مطرح در غرب به ایران بوده است؛ برای مثال کتاب «بدایع‌الحکم» آقاعلی‌حکیم‌مدرس در پاسخ به پرسش‌های فلسفی خاصی که در اروپا مطرح شده و شاهزاده‌ای قاجاری آن را بازگو می‌کند، نوشته شده است. ذوق فلسفی حاکم بر و توجه به معقول، نقش مهمی در تحولات فکری سال‌های ملتهب منتهی به انقلاب اسلامی دارد. همین مسیر است که فضا را برای بروز و ظهور شخصیتی چون در تهران فراهم آورده است و از این راه اندیشه‌ی بزرگ‌مردی چون علامه‌طباطبایی(ره) را به رویارویی با اندیشه‌ی غربی فرا خوانده است ... @khanehtollabtehran
. 🔴 (۲) ... امروز نیز با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن، نیازمند است؛ هویتی ، متناسب و متناظر با . پایتخت ایران است؛ بافت جمعیتی خاصی دارد و فرهنگ‌ها و قومیت‌های سراسر کشور در این شهر کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، همین امر باعث شده است به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه؛ رفتار شهروندان تهرانی، رفتار و سبک زندگی شهروندان دیگر نقاط کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد. هر آنچه در این شهر روی می‌دهد، به دیگر شهرها و روستاها نیز منتقل می‌شود. نقش سیاسی شهر و تمرکز نهادهای حاکمیتی کلان نیز موجب شده پیش از همه جا در این شهر تبلور پیدا کند. ، عاصمه‌ی است و و نظام، در بطن آن می‌تپد. بر اساس آنچه گفته شد؛ ، می‌بایست شیعه خصوصاً حوزه_مقدس_قم با باشد. چشم بینا و رصدگر نهاد حوزه در ساخت نظام، ، مسائل و نیازها به حوزه قم به زبان حوزوی و علوم اسلامی باشد. به‌علاوه؛ با شناسایی و جذب نیروهای زبده و کارآمد از دیگر حوزه‌ها، امکان بهره‌برداری از استعدادهای حاضر در نقاط مختلف کشور را فراهم آورد. به‌خاطر تماس مستقیم با مسائل_عینی، باید و دانش‌های اسلامی باشد و امکان به کارگیری تولیدات دانشی دیگر حوزه‌ها در را فراهم آورد. به نظر می‌رسد بخشی از در پاسخ‌گویی به مسائل و و نظام اسلامی، معلول است؛ مسائل در تهران تولید می‌شود و در قم، با مختصات ویژه‌ی خودش، فهم می‌شود و جواب می‌گیرد. به‌علاوه؛ باید از حضور برخی دانشگاه‌های مهمّ و تاثیرگذار کشور در تهران نیز یاد کرد. می‌تواند میان و باشد که البته تا حدودی نیز اکنون از چنین حیثیتی برخوردار است. نیازمند و متمایز است. چه استقلال سازمانی آن از حوزه‌ی قم محقق شود یا نه، و چه امروز زمان آن فرا رسیده باشد یا نه، باید تمایز هویتی و کارکردی فهم شود و بر این اساس، حوزه تهران، کارویژه‌ی خود را بیابد. بی‌شک در این رهگذار؛ نمی‌تواند منفصل از قم، به این مستوا برسد. @khanehtollabtehran
 به گزارش پایگاه ۵۹۸ به نقل از روابط عمومی خانه طلاب تهران، ، به بهانه سالروز دیدار ۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ مقام معظم رهبری با طلاب حوزه علمیه تهران، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ساعت ۱۶ در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد. در این همایش که با همکاری خانه طلاب تهران و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد، حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن شنیدن نظرات و ایده های طلاب، به گفتگو با ایشان خواهد پرداخت. در این همایش، نمایندگان تشکل ها و گروه های فعال طلبگی حوزه تهران در قالب میزگرد به طرح دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت و تعدادی از طلاب حاضر، به صورت تربیون آزاد، درباره نقش طلاب جوان و تشکیلات طلبگی در ساختن حوزه مطلوب و ظرفیت سنجی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از ایده ها و فعالیت های طلاب، سخنرانی خواهند کرد. http://www.598.ir/fa/news/446032