eitaa logo
مدرسه راهبری علم و عمل
390 دنبال‌کننده
286 عکس
43 ویدیو
11 فایل
مدرسه راهبری علم و عمل خانه‌ای برای راهبران دینی جوان http://elmvaamal.ir @Leadership_school
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 مقام‌معظم‌رهبری در دیدار ۹۶/۰۶/۰۶ به طلاب جوان: در دوره‌ی قبل از انقلاب کسانی بودند که مبارزین را دوست میداشتند امّا خودشان دست به هیچ بخشی از نمیزدند؛ اصلاً هیچ دامن را تر نمیکردند، اصلاً نزدیک میدان مبارزه هم نمیشدند؛ امّا [آن را] دوست میداشتند و از مبارزین خوششان می‌آمد. حالا کسانی هم بودند که از مبارزین بدشان می‌آمد، کسانی هم بودند که با اینها دشمنی میکردند و با دشمن همکاری میکردند -اینکه به جای خود محفوظ- امّا داخل آدمهای خوب، کم نبودند کسانی که از مبارزین خوششان می‌آمد امّا وارد میدان مبارزه نمیشدند؛ خب، اینها کاری نمیکردند. بله، آن روزی که جبهه‌ی دشمن ضعیف شد و معلوم شد که رژیم طاغوت رو به سقوط است، طبعاً آن سواد عظیم وارد میدان شدند که کار را یکسره کردند؛ امّا در دوران سختی مبارزه، مبارزین [همان] عدّه‌ای بودند که تلاش میکردند و درون میدان بودند. امروز هم همان‌جور؛ همچنان‌که آن روز مبارزه لازم بود و کنار نشستن و مبارزین را دوست داشتن کافی نبود، امروز هم مبارزه لازم است؛ نشستن و مبارزین را مدح کردن و تمجید کردن، کافی نیست؛ باید وارد شد. البتّه مبارزه‌ی امروز با مبارزه‌ی آن روز تفاوت ماهوی دارد؛ لکن مبارزه، مبارزه است؛ تلاش است، مجاهدت است. راه این مبارزه را باید پیدا کنید. (http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=37528) ۱۴_شهریور_۹۷ ۱۶ @khanehtollabtehran
🔴 بازتاب خبری اولین هم‌اندیشی نهال قدکشیده در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶ http://basijnews.ir/fa/news/8914787/%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D9%87%D8%A7%D9%84-%D9%82%D8%AF-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87
🔴 خلاصه بیانات در در تاریخ پنجشنبه ۹۶/۰۶/۱۶ حجت الاسلام قمی به عنوان سخنران بخش پایانی تریبون آزاد این همایش گفت: مبارزه را باید حس کرد، مبارزه برای هر جا متناسب باید باشد، مبارزه در جنگ نظامی و جنگ نرم فرق دارد،مبارزه در جبهه حق در کنار انبیاء ساز و کار خودش را دارد. باید مبارزه را باور کرد باید این نهال قد کشیده را با معرفت آبیاری کرد تا تنومند شود. وی در ادامه، مروری بر بیانات امام خمینی ره و امام خامنه ای در رابطه با موضوع مبارزه داشت و به این سوال رسید که آیا واقعا ما در این مبارزه شریک هستیم یا نه؟ محاسبه نفس کنیم، خودمان را بسنجیم. باید امام را دوباره شناخت و خود را با مقیاس امام خمینی ره محک زد تا بفهمیم در کجای جبهه حق قرار داریم و مسئولیتمان چیست؟ http://mehrnews.com/news/4085338
🔴 (۱) این جمله، چند صباحی است که از زبان اصحاب بسیار شنیده می‌شود و شاید بتوان ادعا کرد که دغدغه‌ی تعداد قابل توجهی از طلاب، اساتید و مدیران است. اما آیا مسأله‌ی امروز ، سازمانی آن از حوزه علمیه است؟ نسبت مشخصی با آنها داشته است؛ منطقه‌ای که در آن قرار گرفته‌اند، نوع زندگی مردم، ملابسات سیاسی و اجتماعی خاص آن منطقه، همه در شکل‌گیری مؤثر بوده است. درعین‌حال؛ این پیوند مشخصی با آن حوزه و حاضر در آن جغرافیا دارد. بی‌تردید هویت صدسال‌أخیر تحت تأثیر شخصیت حاج‌شیخ‌عبدالکریم‌حائری و آیةالله‌العظمی‌بروجردی و أخیراً امام‌راحل رحمةالله‌علیهم است، همان‌طور که هویت در سال‌های أخیر، تحت تأثیر شخصیت آیات عظام حکیم و خویی رحمةالله‌علیهما است. ی یک منطقه‌ی جغرافیایی، نقش اساسی در آن حوزه برای دستیابی به اهداف تشکیل آن - تفقه در دین و ترویج آن و تلاش برای حاکمیت دین بر ساحت زندگی - داشته و دارد. بررسی تاریخ به خوبی نشان می‌دهد هویت حوزه قم در بین دهه‌های سی و چهل شمسی تا چه اندازه در تحقق انقلاب اسلامی ۵۷ مؤثر بوده است. برای مثال؛ در حوزه قم، محقق‌حائری و محقق‌بروجردی در پرورش شاگردانی که توان اداره و ارائه‌ی توانا برای ساخت بعد از انقلاب اسلامی را داشته‌اند، قابل ملاحظه است. نیز - به‌عنوان حادثه‌ای که تحت تأثیر عوامل گوناگون داخلی و خارجی شکل جدیدی به جامعه‌ی ایرانی بخشید - خود متأثر از شد. بی‌شک انگیزه‌ی برخی مشروطه‌خواهان همان اندازه که از جهت محدود نمودن قدرت سلاطین در إعمال قواعد دل‌بخواه قابل تقدیر است، از جهت تلاش برای ارائه‌ی نظام قانونگذاری بدون توجه به محور عبودیت در شریعت، می‌توانست آسیب‌رسان باشد. اما بررسی محتوا و شکل که جلد اول آن در سال ۱۳۰۷ و باقی تا سال ۱۳۱۴ به تصویب رسید، نشان می‌دهد غنای علمی و حضور فعّال و مؤثّر ، چگونه در تعدیل و إصلاح حرکتی که می‌توانست به استقرار اندیشه‌ی سکولار در ایران بیانجامد، مؤفّق عمل کرده است. کنندگان_پیش نویس_قانون_مدنی یا و به طور مشخص، شاگرد میرزا حسن آشتیانی(ره) بوده‌اند و یا از بزرگان و اساتید . شاید اگر در آن سال‌ها نبود، قانون مدنی - که حاوی قواعد اصلی روابط خصوصی میان مردم است - تحت تأثیر تحصیل‌کردگان سکولار به شکل دیگری تدوین می‌شد. مواجهه‌ی فیلسوفان حوزه‌های علمیه ایران با اندیشه‌ی فیلسوفان غربی، با نوشته‌ها و تحقیقات اساتید فلسفه آغاز شده است. سیاسی-اجتماعی شهر عامل مهمی در انتقال سؤالات و نگرش‌های جدید فلسفی مطرح در غرب به ایران بوده است؛ برای مثال کتاب «بدایع‌الحکم» آقاعلی‌حکیم‌مدرس در پاسخ به پرسش‌های فلسفی خاصی که در اروپا مطرح شده و شاهزاده‌ای قاجاری آن را بازگو می‌کند، نوشته شده است. ذوق فلسفی حاکم بر و توجه به معقول، نقش مهمی در تحولات فکری سال‌های ملتهب منتهی به انقلاب اسلامی دارد. همین مسیر است که فضا را برای بروز و ظهور شخصیتی چون در تهران فراهم آورده است و از این راه اندیشه‌ی بزرگ‌مردی چون علامه‌طباطبایی(ره) را به رویارویی با اندیشه‌ی غربی فرا خوانده است ... @khanehtollabtehran
. 🔴 (۲) ... امروز نیز با توجه به شرایط سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آن، نیازمند است؛ هویتی ، متناسب و متناظر با . پایتخت ایران است؛ بافت جمعیتی خاصی دارد و فرهنگ‌ها و قومیت‌های سراسر کشور در این شهر کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند، همین امر باعث شده است به‌طور خودآگاه و ناخودآگاه؛ رفتار شهروندان تهرانی، رفتار و سبک زندگی شهروندان دیگر نقاط کشور را تحت تأثیر خود قرار دهد. هر آنچه در این شهر روی می‌دهد، به دیگر شهرها و روستاها نیز منتقل می‌شود. نقش سیاسی شهر و تمرکز نهادهای حاکمیتی کلان نیز موجب شده پیش از همه جا در این شهر تبلور پیدا کند. ، عاصمه‌ی است و و نظام، در بطن آن می‌تپد. بر اساس آنچه گفته شد؛ ، می‌بایست شیعه خصوصاً حوزه_مقدس_قم با باشد. چشم بینا و رصدگر نهاد حوزه در ساخت نظام، ، مسائل و نیازها به حوزه قم به زبان حوزوی و علوم اسلامی باشد. به‌علاوه؛ با شناسایی و جذب نیروهای زبده و کارآمد از دیگر حوزه‌ها، امکان بهره‌برداری از استعدادهای حاضر در نقاط مختلف کشور را فراهم آورد. به‌خاطر تماس مستقیم با مسائل_عینی، باید و دانش‌های اسلامی باشد و امکان به کارگیری تولیدات دانشی دیگر حوزه‌ها در را فراهم آورد. به نظر می‌رسد بخشی از در پاسخ‌گویی به مسائل و و نظام اسلامی، معلول است؛ مسائل در تهران تولید می‌شود و در قم، با مختصات ویژه‌ی خودش، فهم می‌شود و جواب می‌گیرد. به‌علاوه؛ باید از حضور برخی دانشگاه‌های مهمّ و تاثیرگذار کشور در تهران نیز یاد کرد. می‌تواند میان و باشد که البته تا حدودی نیز اکنون از چنین حیثیتی برخوردار است. نیازمند و متمایز است. چه استقلال سازمانی آن از حوزه‌ی قم محقق شود یا نه، و چه امروز زمان آن فرا رسیده باشد یا نه، باید تمایز هویتی و کارکردی فهم شود و بر این اساس، حوزه تهران، کارویژه‌ی خود را بیابد. بی‌شک در این رهگذار؛ نمی‌تواند منفصل از قم، به این مستوا برسد. @khanehtollabtehran
 به گزارش پایگاه ۵۹۸ به نقل از روابط عمومی خانه طلاب تهران، ، به بهانه سالروز دیدار ۶ شهریور ماه ۱۳۹۶ مقام معظم رهبری با طلاب حوزه علمیه تهران، روز چهارشنبه ۱۴ شهریور ماه ساعت ۱۶ در سالن همایش های سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد. در این همایش که با همکاری خانه طلاب تهران و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می گردد، حجت الاسلام قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، ضمن شنیدن نظرات و ایده های طلاب، به گفتگو با ایشان خواهد پرداخت. در این همایش، نمایندگان تشکل ها و گروه های فعال طلبگی حوزه تهران در قالب میزگرد به طرح دیدگاه‌های خود خواهند پرداخت و تعدادی از طلاب حاضر، به صورت تربیون آزاد، درباره نقش طلاب جوان و تشکیلات طلبگی در ساختن حوزه مطلوب و ظرفیت سنجی سازمان تبلیغات اسلامی برای حمایت از ایده ها و فعالیت های طلاب، سخنرانی خواهند کرد. http://www.598.ir/fa/news/446032
🔴 نسبت با در فرآیند (۱) ♦️ مطروحه‌ای در دیدار با بنده چند جمله است که ادامه‌ی سخن، توضیحِ این جملات خواهد بود: اگر درست مطالعه شود؛ است. اگر خوب فهمیده شود؛ است. اگر خوب دیده شود؛ پایگاه ، و در جمهوری اسلامی است. اگر به درستی ملاحظه شود؛ زمین مستعد سترگ است. ، اگر بازخوانی شود، حلقه‌ی مفقوده‌ی حرکت بالنده به سمت و سوی است. این جملات را می‌گوید که سال‌ها را نیز درک کرده است ولی نهایتاً را برای سربازی در راه انقلاب اسلامی انتخاب نموده است. این جملات راهبردی را از شروع می‌کنم. از نقطه‌ای که به نظرم نقطه‌ی شروع مؤثر در دهه‌ی پیش رو خواهد بود. در فرآیند تولید ، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. این ، که فرنگی‌ها به آن می گویند، همان است که را دریافت کرده و و تمدنی تولید می‌کند. - علی‌رغم همه‌ی کج‌روی‌های ناشی از غرب‌پذیری - هنوز تمامی تولید دانش و اندیشه را دارست؛ از مؤلفه‌های فرهنگی مثل سبک زندگیِ پژوهش‌گر و دانشمند گرفته تا مؤلفه‌های علمی مانند ، و . اما چرا با این سرمایه، امروز، باز هم نمی‌توانیم دانش تولید کنیم؟ نکته‌ی مهم در این است که وقتی توسط یک و یک عقلانیت خاص به تبدیل شد، دستگاه فکری دیگر توان آن مسئله را نداشته و بهتر بگویم، چه‌بسا توان آن مسئله را نیز نخواهد داشت. به بیان ؛ هر کارخانه‌ای با مواد اولیه‌ای کار می‌کند که برایش تعریف شده است. هر ماده‌ی اولیه‌ای را نمی‌توان به هر کارخانه‌ای داد و محصول یکسان خواست. امروز، مسئله‌ی مهم در کارخانه‌ی تولید نرم‌افزارهای تمدن اسلامی، یعنی - که از مایه می‌گیرد و تا امتداد می‌یابد - این است که خودش مستقیماً به متصل نیست. ؛ مشکل ، و سپس است. مسئله‌ای که به زبان زیست‌بوم دانش حوزوی تولید شده باشد. هذا . و اما ؛ تبدیل نیاز به مسئله در دستگاه تولید دانش دینی و تولید پاسخ برای مسئله‌ها نیازمند است: این پیوستار، هستند؛ متخصصانی که دست آن‌ها در کار است و علاوه بر این، را نیز به خوبی می‌فهمند؛ حوزه‌های علوم اسلامی دانشگاهیان، از این منظر، برای حوزه_تهران اهمیتی دوچندان خواهد داشت. ، هستند که با جامعه آشنایی علمی و تخصصی دارند؛ این بخش از پیوستار، با متخصصین عرصه‌های مورد نیاز نهضت هستند و نزدیک دارند. ظرفیت عظیم طلاب ورودی از دانشگاه‌ها گنجینه‌ی ارزشمند این بخش از پیوستار است و با این هویت جدید، سرگردانی‌های زیادی از این پدیده‌ی عظیم نیز رفع خواهد شد. ، هستند که آن‌ها ویژگی مهم آنهاست. این فضلای ارزشمند که در همه‌ی حوزه‌های مبارکه - اعم از قم و مشهد و تهران و اصفهان و نجف و در اقصی نقاط بلاد - در همین زمان حضور دارند، سرمایه‌ی عظیم اسلامی در جهان امروز ما هستند. و ، حوزه‌های علمیه است که مبتنی بر تراث ارزشمند اسلامی عمیقاً تفقّه می‌کنند ... @khanehtollabtehran