بحث جهان بینی ها خخخیلی جالبه، هر انسانی یکی از این چهار نوع جهانی بینی که خدمت دوستان عرض شد رو داره.
چون هدف ما از آموختن عرفان و حکمت کسب این معرفت هست و تنها باید از طریق اولیائش به اون دست پیدا کنیم انشاءالله در جلسات آتی بمرور تعریف عرفان، حکمت، اولیاءالهی و ویژگی های اونها گفته میشه.
اگر در مورد مطالب امروز سؤالی هست یا عزیزی نقد و نظری داره بنده در خدمتم☺️👇
@SalekErfanMoqarabin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🦋سالروز شهادت بابالحوائج امام موسی کاظم علیه السلام تسلیت و تعزیت باد
🆔 @elmodin7
📡 Www.elmodin.com
شهادت حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بر عموم شیعیان و حق جویان جهان تسلیت باد.
🌷🔹🌷🔹🌷🔹🌷
@elmodin7
www.elmodin.com
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 رهبر انقلاب: امسال سالِ جهشِ تولید است. کسانی که دستاندرکار هستند جوری عمل کنند که تولید انشاءاللّه جهش پیدا کند و یک تغییر محسوسی در زندگی مردم انشاءاللّه به وجود بیاورد.
🌷 #جهش_تولید
💻 @Khamenei_ir
بسم الله الرحمن الرحیم
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
#حکمت_ناب_شیعی
#عرفان_مقربین
#جهان_بینی_اسلامی
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
#درسنامه 2
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
باسلام و احترام، دوستان عزیز بعد از آشنایی با انواع جهان بینی و انتخاب جهان بینی الهی لازم هست بدونیم برای رسیدن به اون باید چه مراحلی رو طی کنیم که خیلی خلاصه خدمتتون عرض میکنم:
آگاهی و دانش(تبدیل میشه به) ⬅️ بینش ⬅️ جهان بینی ⬅️ بصیرت ⬅️ #حکمت_ناب_شیعی یا همون #عرفان_مقربین
آگاهی و شناخت صحیح مهمترین و مقدمه دستیابی به جهان بینی الهی هست؛
و ما دنبال این هستیم تا به شناختی که مقربین درگاه الهی رسیدند برسیم یعنی #عرفان و #حکمت.
👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋
🦋 امروز میخوام کلید واژه های مهم این بحث رو باهم مرور کنیم:
💠 #حکمت:
علمی که محکم، لایتغیر و یقینیاست؛ این علم همان «حکمت» است یعنی علم به ثابتات، قوانین کلی و موجودات حقیقی ازلی که امکان تغییر آن علم محال است.
جالبه که بدونید عقل و حکمت باهم رابطه کاملاً مستقیمی دارند؛ منتهی فرقی بین آنها است:
عقل ابزار شناخت حکمت است؛ همانطور که حواس ما ابزار کسب تجربه و شناخت ماده است. عقل چیزی است که ما را به حکمت میرساند و به ما میفهماند که کدام قالبهای ذهنی را باید کنار بگذاریم و کدام را رها کنیم.
لذا «حکمت» گفتار و کردار موافق با حق و حقیقت است. «بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِكْمَةِ وَ بِالْحِكْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْل» (الكافي، ج 1، ص 29) (با خرد عمق حكمت را بيرون توان كشيد و با حكمت عمق عقل را.)
💠 #عرفان:
واژه «عرفان» از ریشه «عرف»، در لغت به معنای شناخت و در اصطلاح به معنای شناخت اشرف موضوعات و رسیدن به والاترین کمالات ممکنه انسانی است؛ تا ازلحاظ عقلی به علم برین و ازلحاظ روحی به عرش الهی راه یابد.
برای عرفان تعاریف مختلفی است که جامعترین آن «روشی از سیروسلوک در دو بعد نظر (رسیدن به نقطه علم) و عمل (رسیدن به فؤاد) برای رسیدن به کمالات لایقه و ممکنه انسانی است.» یعنی دستیابی به سعادت حداکثری که بالاترین و والاترین لذت بمعنای خداگونه شدن، جانشین و قائممقام شدن نه خدا شدن است.
💠 #مقربین:
واژه «مقرّبین» جمع کلمه «مقرّب» در لغت بمعنای «نزدیک شده» است؛ این نزدیکی نه جنبه مکانی و مادی بلکه جنبه مکانة و معنوی دارد. در اصطلاح نیز بمعنای کسی است که به قرب الهی رسیده و به خداوند نزدیک است. این بمعنای سنخیت پیدا کردن با ولی خداست یعنی زمانی که صفات کمالی فرد به ولی خدا نزدیک و به خداوند شبیهتر میشود.
مقربین کسانی هستند که بواسطه سیروسلوک صحیح، «صراط مستقیم قرآنی» را با موفقیت طی نمودند؛ مقرب درگاه الهی و «اولیاءالله» شدهاند و در زمره «منعم علیهم» هستند {وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً } (نساء (4): آیه 69). این واژه در آیاتی دیگر از قرآن کریم مانند {إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبين} (آلعمران (3): آیه 45)، {فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبين} (واقعه (56): آیه 88) و... ذکر شده است.
💠 #عرفان_مقربین:
«عرفان مقربین» عرفان موفقترین انسانهایی است که بهترین راه سعادت را یافتند و رفتند و به مقصد رسیدند. این عرفان همان «حکمت ناب شیعی» است که در نزد ولیالله الاعظم بوده و در زمان ظهور زمین را به نور پروردگار روشن میکند. بعبارت دیگر عرفان مقربین لب اللباب یعنی مغز اسلام ناب محمدی و قله دین حقیقی و نابی است که عندالله بوده و از گزند تحریف و آلودگی مصون مانده است.
💠 #حکمت_ناب_شیعی:
برطبق آموزه های عرفان مقربین، «حکمت» همان عرفان نظری و عملی است که بر هم تأثیر میگذارند و ازنظر قرآن یکی هستند.«حکمت ناب شیعی» علمی است که همراه آن کمال نفسانی میآید و هنگامیکه کمال نفسانی آمد انسان را به عمل وامیدارد.
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
♦️ نتیجه این جلسه:
حکمت ناب شیعی = عرفان مقربین = صراط مستقیم (در جلسات آتی توضیح میدم😉) = حکمت عرشی (اینم خدمتتون عرض میکنم☺️) = عمل مخلصانه (معلومه دیگه اینم انشاءالله میگم🙂)
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
در پیشگاه الهی پیروز و سربلند باشید
التماس دعا
@elmodin7
📡 Www.elmodin.com
این رو هم بگم که این کلید واژه ها پایه مباحث ما هستند پس بااااید خوب درک بشن.👌
برای همین با دقت و اگر لازمه چندین مرتبه بخونیدشون.
میتونید برای درک بیشتر به لغتنامه ها یا حتی کتب فلاسفه مثل ملاصدرا و ابن سینا و... مراجعه کنید
البته چون متونشون کمی ثقیل هست و بنده مطالب رو غیرحضوری توضیح میدم ترجیح بنده بر بیان سبک و قابل فهم و بدون توضیحات اضافه است.
راحتتر این هست که دوستان مشتاق به کتب #شهید_مطهری باب عرفان مراجعه کنند.
🥀السلام علیک یا موسی بن جعفر الکاظم🥀
با توکل و استعانت از خداوند رحیم، در این ماه پربرکت، #سال_۱۳۹۹، سال #جهش_تولید را آغاز می کنیم.
سال نو بر #آقا و مولایمان، #رهبر بزرگوار، شهدای #مدافع_حریم_اسلام، جان برکفان امنیت و سلامت و خانواده ایشان، استاد گرامی و همسلوکیان عزیز #مبارک.
🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷
@elmodin7
www.elmodin.com
بسم الله الرحمن الرحیم
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
#حکمت_ناب_شیعی
#عرفان_مقربین
#جهان_بینی_اسلامی
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
#درسنامه 3
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
باسلام و احترام،
با انواع جهان بینی و جهان بینی الهی آشنا شدیم. برای رسیدن به این مقصود لازم هست بهترین راه رو شناسایی و طی کنیم.
امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرمایند: «همه علوم قرآن در سوره حمد است.» با شنيدن اين روايت سؤالي به ذهن خطور ميكند كه در اين سوره چه چيزي بيان شده كه مستجمع كل قرآن است؟
ميتوان گفت علتش اين است كه خطوط كلي و اصول سه گانه معارف دين يعني خداشناسي، معادشناسي و رسالتشناسي است كه مايه هدايت سالكان به صلاح دنيا و آخرت است بیان شده؛ و سوره حمد با خلاصهترين الفاظ و روشنترين معانی، آن اصول را بيان میکند.
آياتي از اين سوره (امّ الكتاب) را با هم مرور ميكنيم:
♦️اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ (6)
♦️صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين (7)
در اين دو آيه نوراني نکاتی وجود دارد:
1. صراط (چيستي و چگونگي حركت در آن)؛
2. دسته بندي انسانها و ويژگي هر گروه (منعم عليهم، مغضوب عليهم و ضالين).
👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋
در اين جلسه به بحث صراط و ویژگی های آن و در جلسه آتي به دسته بندي انسانها ميپردازیم.
💠 «صراط مستقیم»:
صراط طریق و راهی است که ابتدایش از مو نازکتر و از شمشیر تیزتر است. پلی است که به روی جهنم کشیده شده است و انتهای آن، که هموارترین، سریعترین، نزدیکترین راه خلاف (انحراف) ناپذیر و تخلف(درجا و برگشت) ناپذیر و تضمین شده است به عرش الهی ختم میشود. صراط بزرگراه است نه کورهراه و نه راه فرعی و شاخه ای؛ که هرگاه سالک در آن قرار گیرد خود راه به او میگوید باید کجا برود.
در طریقـت هرچه پیش سـالک آید خیـر اوست
در صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست(حافظ)
💠 «صراط مستقیم قرآنی»:
صراطی است که بر هر مکلفی واجب است حداقل روزی ده مرتبه هدایت در آن [به دو معنای 1) قرار گرفتن در مسیر یا 2) ادامه دادن مسیر] را از خداوند بخواهد زیرا هموارترین، سریعترین، نزدیکترین راه تخلفناپذیر و تضمین شده است که به عرش الهی ختم میشود. از دیدگاه عرفان مقربین سیر در صراط مستقیم، سیر در مراحل یقینِ به توحید و ولایت است؛ لذا هر شخص بمیزان پذیرش ولایت و عمل به آن در صراط پیش خواهد رفت و طی طریق خواهد کرد. در مرحله ای از عین الیقین فرد به مقام «مخلَصین» میرسد و لحظهبهلحظه در حال رشد و کمال است. در این مرحله رهرو و راه باهم یکی میشوند؛ آنجاست که امام علی علیهالسلام میفرمایند: «أنا الصراط» یعنی حقیقت صراط، ولایت است.
💠 مستقیم:
کلمه «مستقیم» بمعنای 1) کج نبودن و 2) محکم و تزلزل نداشتن؛ صفتی برای واژه «صراط» است. اوصاف یا «وصف توضیحی» یا «وصف احترازی» اند. در وصف توضیحی غیرازاین وصف، وصف دیگری برای موصوف نیست و آن را توضیح دهد مانند «فیض الهی» زیرا فیض تنها الهی است؛ و در وصف احترازی غیرازاین وصف، اوصاف دیگری برای موصوف هستند مانند «وحی الهی» زیرا وحی شیطانی هم وجود دارد و با واژه الهی، وحی شیطانی خارج میشود. حال اگر «مستقیم» را وصف توضیحی بگیریم بمعنای این است که هر صراطی مستقیم است و اگر وصف احترازی بگیریم بدین معناست که صراط غیرمستقیم نیز وجود دارد. با توجه به این مطالب مستقیم وصف توضیحی است.
❓🤔❓🤔❓🤔❓🤔
حال این سؤال پیش میآید علت آنکه پیامبر این آیه را در نماز میخوانند و طلب هدایت از خداوند میکنند چیست؟
در جواب باید گفت هدایت دوگونه است 1) هدایت تکوینی (اولیه و ثانویه) و 2) هدایت تشریعی.
هدایت تکوینی اولیه بطور غریزی در موجودات نهاده شده است {... الَّذي أَعْطى كُلَّ شَيْءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى}؛ {وَ الَّذي قَدَّرَ فَهَدى}؛ بعد از آن هدایت تشریعی است که «ارائه طریق» است و راه را نشان میدهد {... وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه ...}. بالاتر از این مرحله، هدایت تکوینی ثانویه است که هدایت پاداشی است و مخصوص کسانی است که به هدایت تشریعی عمل نمودند و همان «ایصال الی المطلوب» است و ثبوت در راه هدایت است.
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
♦️ نتیجه این جلسه:
قرارگیری در «صراط مستقیم» تنها راه نجات است.
این بمعنای هدایت ایصال الی المطلوب است نه صرف ارائه طریق و نشان دادن راه.
┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄
در پیشگاه الهی پیروز و سربلند باشید
التماس دعا
@elmodin7
📡 Www.elmodin.com
امشب شب غار حرا از روز روشن تر شده
امشب فضای مکه پر از جلوه ی کوثر شده
امشب جهان رشک جنان امشب زمین کوثر شده
امشب امین وحی حق نازل به پیغمبر شده
💐 عید بزرگ مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بر شما مبارک باد💐
🆔 @elmodin7
📡 Www.elmodin.com
نسخه #بعثت برای داشتن #حیات_طیبه که امروز هم باید از آن بهره گرفت:
🌷 قوی شدن حکومت اسلامی است.
🌱 #قوی_شدن در همه فضاها حیاتی است.
🌸 البته رساندن ایران به #قله #هدف_نزدیک ماست.
💡هدف دور ایجاد #تمدن_اسلامی است.
🔹🌷🔹🌷🔹🌷🔹🌷
@elmodin7
www.elmodin.com