eitaa logo
کانون علم و دین🇵🇸
532 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
460 ویدیو
6 فایل
💠اطلاع‌رسانی جلسات و برنامه‌های کانون علم و دین(فرهنگستان جهانی مطالعات تطبیقی در علم و دین) 💠مباحث استاد علوی دامت‌افاضاته 💠جلسات عمومی: ۳شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ خیابان ولیعصر- پایین‌تر از میدان منیریه- حسینیه شهدای قهرود ارتباط با ما: @elmodin_7
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 2 ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ باسلام و احترام، دوستان عزیز بعد از آشنایی با انواع جهان بینی و انتخاب جهان بینی الهی لازم هست بدونیم برای رسیدن به اون باید چه مراحلی رو طی کنیم که خیلی خلاصه خدمتتون عرض میکنم: آگاهی و دانش(تبدیل میشه به) ⬅️ بینش ⬅️ جهان بینی ⬅️ بصیرت ⬅️ یا همون آگاهی و شناخت صحیح مهمترین و مقدمه دستیابی به جهان بینی الهی هست؛ و ما دنبال این هستیم تا به شناختی که مقربین درگاه الهی رسیدند برسیم یعنی و . 👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋 🦋 امروز میخوام کلید واژه های مهم این بحث رو باهم مرور کنیم: 💠 : علمی که محکم، لایتغیر و یقینی‌است؛ این علم همان «حکمت» است یعنی علم به ثابتات، قوانین کلی و موجودات حقیقی ازلی که امکان تغییر آن علم محال است. جالبه که بدونید عقل و حکمت باهم رابطه کاملاً مستقیمی دارند؛ منتهی فرقی بین آن‌ها است: عقل ابزار شناخت حکمت است؛ همان‌طور که حواس ما ابزار کسب تجربه و شناخت ماده است. عقل چیزی است که ما را به حکمت می‌رساند و به ما می‌فهماند که کدام قالب‌های ذهنی را باید کنار بگذاریم و کدام را رها کنیم. لذا «حکمت» گفتار و کردار موافق با حق و حقیقت است. «بِالْعَقْلِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْحِكْمَةِ وَ بِالْحِكْمَةِ اسْتُخْرِجَ غَوْرُ الْعَقْل‏» (الكافي، ج ‏1، ص 29) (با خرد عمق حكمت را بيرون توان كشيد و با حكمت عمق عقل را.) 💠 : واژه «عرفان» از ریشه «ع‏رف»، در لغت به معنای شناخت و در اصطلاح به معنای شناخت اشرف موضوعات و رسیدن به والاترین کمالات ممکنه انسانی است؛ تا ازلحاظ عقلی به علم برین و ازلحاظ روحی به عرش الهی راه یابد. برای عرفان تعاریف مختلفی است که جامع‏ترین آن «روشی از سیروسلوک در دو بعد نظر (رسیدن به نقطه علم) و عمل (رسیدن به فؤاد) برای رسیدن به کمالات لایقه و ممکنه انسانی است.» یعنی دستیابی به سعادت حداکثری که بالاترین و والاترین لذت بمعنای خداگونه شدن، جانشین و قائم‌مقام شدن نه خدا شدن است. 💠 : واژه «مقرّبین» جمع کلمه «مقرّب» در لغت بمعنای «نزدیک شده» است؛ این نزدیکی نه جنبه مکانی و مادی بلکه جنبه مکانة و معنوی دارد. در اصطلاح نیز بمعنای کسی است که به قرب الهی ‏رسیده و به خداوند نزدیک است. این بمعنای سنخیت پیدا کردن با ولی خداست یعنی زمانی که صفات کمالی فرد به ولی خدا نزدیک و به خداوند شبیه‏تر می‏شود. مقربین کسانی هستند که بواسطه سیروسلوک صحیح، «صراط مستقیم قرآنی» را با موفقیت طی نمودند؛ مقرب درگاه الهی و «اولیاءالله» شده‏اند و در زمره «منعم علیهم» هستند {وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً } (نساء (4): آیه 69). این واژه در آیاتی دیگر از قرآن کریم مانند {إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ يا مَرْيَمُ إِنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسيحُ عيسَى ابْنُ مَرْيَمَ وَجيهاً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ مِنَ الْمُقَرَّبين} (آل‏عمران (3): آیه 45)، {فَأَمَّا إِنْ كانَ مِنَ الْمُقَرَّبين} (واقعه (56): آیه 88) و... ذکر شده است. 💠 : «عرفان مقربین» عرفان موفق‌ترین انسان‌هایی است که بهترین راه سعادت را یافتند و رفتند و به مقصد رسیدند. این عرفان همان «حکمت ناب شیعی» است که در نزد ولی‌الله الاعظم بوده و در زمان ظهور زمین را به نور پروردگار روشن می‌کند. بعبارت دیگر عرفان مقربین لب اللباب یعنی مغز اسلام ناب محمدی و قله دین حقیقی و نابی است که عندالله بوده و از گزند تحریف و آلودگی مصون مانده است. 💠 : برطبق آموزه‏ های عرفان مقربین، «حکمت» همان عرفان نظری و عملی است که بر هم تأثیر می‏گذارند و ازنظر قرآن یکی هستند.«حکمت ناب شیعی» علمی است که همراه آن کمال نفسانی می‌آید و هنگامی‌که کمال نفسانی آمد انسان را به عمل وا‌می‌دارد. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ♦️ نتیجه این جلسه: حکمت ناب شیعی = عرفان مقربین = صراط مستقیم (در جلسات آتی توضیح میدم😉) = حکمت عرشی (اینم خدمتتون عرض میکنم☺️) = عمل مخلصانه (معلومه دیگه اینم انشاءالله میگم🙂) ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ در پیشگاه الهی پیروز و سربلند باشید التماس دعا @elmodin7 📡 Www.elmodin.com
این رو هم بگم که این کلید واژه ها پایه مباحث ما هستند پس بااااید خوب درک بشن.👌 برای همین با دقت و اگر لازمه چندین مرتبه بخونیدشون. میتونید برای درک بیشتر به لغتنامه ها یا حتی کتب فلاسفه مثل ملاصدرا و ابن سینا و... مراجعه کنید البته چون متونشون کمی ثقیل هست و بنده مطالب رو غیرحضوری توضیح میدم ترجیح بنده بر بیان سبک و قابل فهم و بدون توضیحات اضافه است. راحتتر این هست که دوستان مشتاق به کتب باب عرفان مراجعه کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀السلام علیک یا موسی بن جعفر الکاظم🥀 با توکل و استعانت از خداوند رحیم، در این ماه پربرکت، ۱۳۹۹، سال را آغاز می کنیم. سال نو بر و مولایمان، بزرگوار، شهدای ، جان برکفان امنیت و سلامت و خانواده ایشان، استاد گرامی و همسلوکیان عزیز . 🌷🌹🌷🌹🌷🌹🌷 @elmodin7 www.elmodin.com
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 3 ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ باسلام و احترام، با انواع جهان بینی و جهان بینی الهی آشنا شدیم. برای رسیدن به این مقصود لازم هست بهترین راه رو شناسایی و طی کنیم. امیرالمؤمنین علیه السّلام می‌فرمایند: «همه علوم قرآن در سوره حمد است.» با شنيدن اين روايت سؤالي به ذهن خطور مي‌كند كه در اين سوره چه چيزي بيان شده كه مستجمع كل قرآن است؟ مي‌توان گفت علتش اين است كه خطوط كلي و اصول سه گانه معارف دين يعني‌ خداشناسي‌، معادشناسي و رسالت‌شناسي است كه مايه هدايت سالكان به صلاح دنيا و آخرت است بیان شده؛ و سوره حمد با خلاصه‌ترين الفاظ و روشن‌ترين معانی، آن اصول را بيان می‌کند. آياتي از اين سوره (امّ الكتاب) را با هم مرور ميكنيم: ♦️اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ (6) ♦️صِراطَ الَّذينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَ لاَ الضَّالِّين (7) در اين دو آيه نوراني نکاتی وجود دارد: 1. صراط (چيستي و چگونگي حركت در آن)؛ 2. دسته بندي انسانها و ويژگي هر گروه (منعم عليهم، مغضوب عليهم و ضالين). 👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋 در اين جلسه به بحث صراط و ویژگی های آن و در جلسه آتي به دسته بندي انسان‌ها مي‌پردازیم. 💠 «صراط مستقیم»: صراط طریق و راهی است که ابتدایش از مو نازک‌تر و از شمشیر تیزتر است. پلی است که به روی جهنم کشیده شده است و انتهای آن، ‌که هموارترین، سریع‌ترین، نزدیک‌ترین راه خلاف (انحراف) ‏ناپذیر و تخلف‌(درجا و برگشت) ناپذیر و تضمین شده است به عرش الهی ختم می‏شود. صراط بزرگراه است نه کوره‌راه و نه راه فرعی و شاخه‏ ای؛ که هرگاه سالک در آن قرار گیرد خود راه به او می‏گوید باید کجا برود. در طریقـت هرچه پیش سـالک آید خیـر اوست در صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست(حافظ) 💠 «صراط مستقیم قرآنی»: صراطی است که بر هر مکلفی واجب است حداقل روزی ده مرتبه هدایت در آن [به دو معنای 1) قرار گرفتن در مسیر یا 2) ادامه دادن مسیر] را از خداوند بخواهد زیرا هموارترین، سریع‌ترین، نزدیک‌ترین راه تخلف‌ناپذیر و تضمین شده است که به عرش الهی ختم می‏شود. از دیدگاه عرفان مقربین سیر در صراط مستقیم، سیر در مراحل یقینِ به توحید و ولایت است؛ لذا هر شخص بمیزان پذیرش ولایت و عمل به آن در صراط پیش خواهد رفت و طی طریق خواهد کرد. در مرحله‏ ای از عین ‏الیقین فرد به مقام «مخلَصین» می‏رسد و لحظه‌به‌لحظه در حال رشد و کمال است. در این مرحله رهرو و راه باهم یکی می‏شوند؛ آنجاست که امام علی علیه‌السلام می‏فرمایند: «أنا الصراط» یعنی حقیقت صراط، ولایت است. 💠 مستقیم: کلمه «مستقیم» بمعنای 1) کج نبودن و 2) محکم و تزلزل نداشتن؛ صفتی برای واژه «صراط» است. اوصاف یا «وصف توضیحی» یا «وصف احترازی» اند. در وصف توضیحی غیرازاین وصف، وصف دیگری برای موصوف نیست و آن را توضیح دهد مانند «فیض الهی» زیرا فیض تنها الهی است؛ و در وصف احترازی غیرازاین وصف، اوصاف دیگری برای موصوف هستند مانند «وحی الهی» زیرا وحی شیطانی هم وجود دارد و با واژه الهی، وحی شیطانی خارج می‏شود. حال اگر «مستقیم» را وصف توضیحی بگیریم بمعنای این است که هر صراطی مستقیم است و اگر وصف احترازی بگیریم بدین معناست که صراط غیرمستقیم نیز وجود دارد. با توجه به این مطالب مستقیم وصف توضیحی است. ❓🤔❓🤔❓🤔❓🤔 حال این سؤال پیش می‌آید علت آنکه پیامبر این آیه را در نماز می‌خوانند و طلب هدایت از خداوند می‌کنند چیست؟ در جواب باید گفت هدایت دوگونه است 1) هدایت تکوینی (اولیه و ثانویه) و 2) هدایت تشریعی. هدایت تکوینی اولیه بطور غریزی در موجودات نهاده شده است {... الَّذي أَعْطى‏ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى}؛ {وَ الَّذي قَدَّرَ فَهَدى}؛ بعد از آن هدایت تشریعی است که «ارائه طریق» است و راه را نشان می‌دهد {... وَ مَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَه ...}. بالاتر از این مرحله، هدایت تکوینی ثانویه است که هدایت پاداشی است و مخصوص کسانی است که به هدایت تشریعی عمل نمودند و همان «ایصال الی المطلوب» است و ثبوت در راه هدایت است. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ♦️ نتیجه این جلسه: قرارگیری در «صراط مستقیم» تنها راه نجات است. این بمعنای هدایت ایصال الی المطلوب است نه صرف ارائه طریق و نشان دادن راه. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ در پیشگاه الهی پیروز و سربلند باشید التماس دعا @elmodin7 📡 Www.elmodin.com
امشب شب غار حرا از روز روشن تر شده امشب فضای مکه پر از جلوه ی کوثر شده امشب جهان رشک جنان امشب زمین کوثر شده امشب امین وحی حق نازل به پیغمبر شده 💐 عید بزرگ مبعث، آغاز راه رستگارى و طلوع تابنده مهر هدایت و عدالت، بر شما مبارک باد💐 🆔 @elmodin7 📡 Www.elmodin.com
نسخه برای داشتن که امروز هم باید از آن بهره گرفت: 🌷 قوی شدن حکومت اسلامی است. 🌱 در همه فضاها حیاتی است. 🌸 البته رساندن ایران به ماست. 💡هدف دور ایجاد است. 🔹🌷🔹🌷🔹🌷🔹🌷 @elmodin7 www.elmodin.com
🔹عالی ترین و بزرگترین ولی خدا امام زمان عج الله هستند که تمام هستی ایشان برای خداوند است؛ 🔸در تمام وقت به خداوند خدمت می‌کنند؛ امیرالمؤمنین میفرمایند «وَاجعَلْ حالِی فی خِدمَتِکَ سَرمَداً»، «خداوندا تا ابد حال مرا در خدمت خودت قرار ده»؛ 🔸 خدمت یعنی کوشش در راه تحقق اراده الهی. @elmodin7 www.elmodin.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 4 استناد به آیات ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ باسلام و احترام «دین اسلام» به‌عنوان کاملترین دین آسمانی، دارای بهترین و جامعترین دستورات و تعالیم نجاتبخش بشری است که توسط برگزیده‌ترین و والامقام‌ترین موجود عالم هستی، حضرت محمد مصطفی ص برای تمام بشریت آورده شده است. مجموعه این تعالیم در کتاب هدایتگر «قرآن» به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر اسلام ص پس از گذر قرون متمادی بدون هیچ تحریفی هنوز در دسترس است. به‌حکم عقل، آخرین کتاب آسمانی باید کاملترین، جامعترین و مصون از هرگونه تحریف باشد تا همواره و در همه زمان‌ها برای بشر قابل استناد و استفاده باشد. 🦋 این ادعا نیز در کتاب قرآن در آیه نهم سوره حجر بیان شده است: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ﴾ حال که به محکم بودن و دور بودن از هرگونه تحریف این کتاب یقین کردیم؛ تمام آیات آن برایمان قابل استناد و هدایتگر است. آیه دوم سوره بقره ﴿ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ﴾؛ آیه نهم سوره اسراء ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَم...﴾ و آیات بی‌شماری دیگر همین مطلب را تأیید می‏کند. 🦋براساس آیات قرآن،هدف رسیدن به «جنةالرضوان» یا همان عرش الهی است که انسان در آن مرتبه به مقام «لقاءالله» می‌رسد. پس از مشخص شدن مقصد که «عرش الهی» است؛ در جستجوی مسیر حرکت یا همان زندگی ایدئال در میان منابع دین اسلام، کلیدواژه‌های «صراط» و «سبیل» را که هر دو به معنای «راه» هستند؛ مییابیم. هر چند هر دو واژه ظاهراً به یک معنا هستند اما پس از بررسی درمی‏یابیم تنها راهی که فرد را به مقصد اصلی می‏رساند«صراط»است. 🦋👇🦋👇🦋👇🦋👇 عبارت«صراط مستقیم»بیانگر بهترین راه و مسیر زندگی برای رسیدن به سعادت است که در بارها کتاب قرآن آمده است. خدای متعال در سوره حمد انسان‏ها در سه گروه دسته بندی کرده و ویژگی‏ها و سرنوشت هریک از آن‌ها مورد بحث قرار داده است. در این تقسیم بندی 3گانه که شامل «منعم علیهم»،«مغضوب علیهم» و «ضّالّین»است؛طی طریق در«صراط مستقیم»را تنها مخصوص گروه اول معرفی میکند و در آیاتی دیگر،افرادی که در آن و سالک این راه‏اند را مورد تمجید قرار میدهد. بنابراین تنها گروه«منعم علیهم»هستند که به بالاترین هدف زندگی دست مییابند.ازآنجاکه وصف آن‌ها «نعمت داده شده» است؛بالاترین هدف رسیدن به همان نعمتی است که صرفاً از این طریق میسر است. ❓🤔❓🤔❓🤔❓🤔 حال باید پرسید این نعمت ویژه چیست؟ 👌خداوند متعال به همه موجودات و انسانها نعمت‌های فراوانی داده است. اولین نعمت،نعمت وجود و رسمیت دادن حق حیات برای همه موجودات است.در کنار آن نعمتهای دیگری مانند سلامتی،زیبایی،قدرت،مال و فرزند را حتی به افراد گمراهی مانند فرعون، قارون،هامان و... نیز داده است؛بنابراین باید نعمت ویژه ای-که بالاترین نعمت است-مدنظر قرار گرفته باشد نه انواع نعمت‌هایی که به دیگران بدون در نظر گرفتن رتبه ومرتبه وجودی‌شان نیز اعطاء میشود. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با بررسی کلمه «نعمة» در قرآن کریم، نتیجه میگیرد این کلمه یا بطور مقید به‏کار رفته است که اشاره به نعمت مقید و خاصی می‌کند و یا به‌صورت مطلق و بدون هیچ قیدی ذکر شده است که بیانگر همان بالاترین نعمت است که در ادبیات دینی با عنوان«ولایت»شناخته میشود. 👌علاوه بر استدلال فوق میتوان به استدلالات نقلی دیگری هم اشاره کرد که از جهت تیمن و تبرک به 2نمونه اشاره میشود: ♦️الف)زمانیکه پیامبر اسلام ص ولایت امیرمؤمنان ع را در غدیر خم اعلام کردند آیه 3 سوره مائده نازل شد: ﴿...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً...﴾ چنان‌که مشخص است در اینجا نعمتِ تمام شده را در نصب ولایت امیرالمؤمنین علی ع پس از پیامبر ص معرفی کرده است. ♦️ب)در کتاب اصول کافی از ابوحمزه روایت شده است:«باجماعتی نزد امام صادق ع بودیم، حضرت دستور دادند طعام بیاورند، طعامی آوردند که در تمام عمرمان لذیذتر و خوشبوتر از آن نخورده بودیم؛ بعد خرمایی آوردند که آنقدر شفاف، صاف و زیبا بود که همه را به تماشا واداشت. مردی از حضار گفت: «بزودی از این نعمت‌هایی که نزد پسر پیغمبر از آن متنعم شدید بازخواست می‏شوید.» امام ع فرمودند: «خدای عزوجل کریم‏تر و شأنش جلیل‏تر از آن است که طعامی به بنده‏اش بدهد و آن را برای شما حلال و گوارا بسازد؛ آن‌وقت بازخواستتان کند که چرا خوردید؟بلکه منظور از «نعیم» در آیه 8 سوره تکاثر ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم﴾ تنها نعمت (ولایت) محمد و آل محمد است که به شما ارزانی داشته است.» ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 💠 نتیجه بحث: بالاترین راه زندگی قرارگیری در «صراط مستقیم» است. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ پیروز و سربلند باشید @elmodin7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا