eitaa logo
کانون علم و دین🇵🇸
529 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
453 ویدیو
6 فایل
💠اطلاع‌رسانی جلسات و برنامه‌های کانون علم و دین(فرهنگستان جهانی مطالعات تطبیقی در علم و دین) 💠مباحث استاد علوی دامت‌افاضاته 💠جلسات عمومی: ۳شنبه‌ها ساعت ۱۶:۳۰ خیابان ولیعصر- پایین‌تر از میدان منیریه- حسینیه شهدای قهرود ارتباط با ما: @elmodin_7
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 4 استناد به آیات ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ باسلام و احترام «دین اسلام» به‌عنوان کاملترین دین آسمانی، دارای بهترین و جامعترین دستورات و تعالیم نجاتبخش بشری است که توسط برگزیده‌ترین و والامقام‌ترین موجود عالم هستی، حضرت محمد مصطفی ص برای تمام بشریت آورده شده است. مجموعه این تعالیم در کتاب هدایتگر «قرآن» به‌عنوان معجزه جاوید پیامبر اسلام ص پس از گذر قرون متمادی بدون هیچ تحریفی هنوز در دسترس است. به‌حکم عقل، آخرین کتاب آسمانی باید کاملترین، جامعترین و مصون از هرگونه تحریف باشد تا همواره و در همه زمان‌ها برای بشر قابل استناد و استفاده باشد. 🦋 این ادعا نیز در کتاب قرآن در آیه نهم سوره حجر بیان شده است: ﴿إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ﴾ حال که به محکم بودن و دور بودن از هرگونه تحریف این کتاب یقین کردیم؛ تمام آیات آن برایمان قابل استناد و هدایتگر است. آیه دوم سوره بقره ﴿ذلِكَ الْكِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُدىً لِلْمُتَّقينَ﴾؛ آیه نهم سوره اسراء ﴿إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي‏ هِيَ أَقْوَم...﴾ و آیات بی‌شماری دیگر همین مطلب را تأیید می‏کند. 🦋براساس آیات قرآن،هدف رسیدن به «جنةالرضوان» یا همان عرش الهی است که انسان در آن مرتبه به مقام «لقاءالله» می‌رسد. پس از مشخص شدن مقصد که «عرش الهی» است؛ در جستجوی مسیر حرکت یا همان زندگی ایدئال در میان منابع دین اسلام، کلیدواژه‌های «صراط» و «سبیل» را که هر دو به معنای «راه» هستند؛ مییابیم. هر چند هر دو واژه ظاهراً به یک معنا هستند اما پس از بررسی درمی‏یابیم تنها راهی که فرد را به مقصد اصلی می‏رساند«صراط»است. 🦋👇🦋👇🦋👇🦋👇 عبارت«صراط مستقیم»بیانگر بهترین راه و مسیر زندگی برای رسیدن به سعادت است که در بارها کتاب قرآن آمده است. خدای متعال در سوره حمد انسان‏ها در سه گروه دسته بندی کرده و ویژگی‏ها و سرنوشت هریک از آن‌ها مورد بحث قرار داده است. در این تقسیم بندی 3گانه که شامل «منعم علیهم»،«مغضوب علیهم» و «ضّالّین»است؛طی طریق در«صراط مستقیم»را تنها مخصوص گروه اول معرفی میکند و در آیاتی دیگر،افرادی که در آن و سالک این راه‏اند را مورد تمجید قرار میدهد. بنابراین تنها گروه«منعم علیهم»هستند که به بالاترین هدف زندگی دست مییابند.ازآنجاکه وصف آن‌ها «نعمت داده شده» است؛بالاترین هدف رسیدن به همان نعمتی است که صرفاً از این طریق میسر است. ❓🤔❓🤔❓🤔❓🤔 حال باید پرسید این نعمت ویژه چیست؟ 👌خداوند متعال به همه موجودات و انسانها نعمت‌های فراوانی داده است. اولین نعمت،نعمت وجود و رسمیت دادن حق حیات برای همه موجودات است.در کنار آن نعمتهای دیگری مانند سلامتی،زیبایی،قدرت،مال و فرزند را حتی به افراد گمراهی مانند فرعون، قارون،هامان و... نیز داده است؛بنابراین باید نعمت ویژه ای-که بالاترین نعمت است-مدنظر قرار گرفته باشد نه انواع نعمت‌هایی که به دیگران بدون در نظر گرفتن رتبه ومرتبه وجودی‌شان نیز اعطاء میشود. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با بررسی کلمه «نعمة» در قرآن کریم، نتیجه میگیرد این کلمه یا بطور مقید به‏کار رفته است که اشاره به نعمت مقید و خاصی می‌کند و یا به‌صورت مطلق و بدون هیچ قیدی ذکر شده است که بیانگر همان بالاترین نعمت است که در ادبیات دینی با عنوان«ولایت»شناخته میشود. 👌علاوه بر استدلال فوق میتوان به استدلالات نقلی دیگری هم اشاره کرد که از جهت تیمن و تبرک به 2نمونه اشاره میشود: ♦️الف)زمانیکه پیامبر اسلام ص ولایت امیرمؤمنان ع را در غدیر خم اعلام کردند آیه 3 سوره مائده نازل شد: ﴿...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً...﴾ چنان‌که مشخص است در اینجا نعمتِ تمام شده را در نصب ولایت امیرالمؤمنین علی ع پس از پیامبر ص معرفی کرده است. ♦️ب)در کتاب اصول کافی از ابوحمزه روایت شده است:«باجماعتی نزد امام صادق ع بودیم، حضرت دستور دادند طعام بیاورند، طعامی آوردند که در تمام عمرمان لذیذتر و خوشبوتر از آن نخورده بودیم؛ بعد خرمایی آوردند که آنقدر شفاف، صاف و زیبا بود که همه را به تماشا واداشت. مردی از حضار گفت: «بزودی از این نعمت‌هایی که نزد پسر پیغمبر از آن متنعم شدید بازخواست می‏شوید.» امام ع فرمودند: «خدای عزوجل کریم‏تر و شأنش جلیل‏تر از آن است که طعامی به بنده‏اش بدهد و آن را برای شما حلال و گوارا بسازد؛ آن‌وقت بازخواستتان کند که چرا خوردید؟بلکه منظور از «نعیم» در آیه 8 سوره تکاثر ﴿ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم﴾ تنها نعمت (ولایت) محمد و آل محمد است که به شما ارزانی داشته است.» ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 💠 نتیجه بحث: بالاترین راه زندگی قرارگیری در «صراط مستقیم» است. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ پیروز و سربلند باشید @elmodin7
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
_صلی_علی_محمد_و_آل_محمد 🌸خیرین یار دیار امروزند و یادگار ماندگار فردا، درودی خالصانه و ارادتی خاضعانه محضر شما که مظهر مهر هستید و از تبار باران، فروغ مهرتان روشنی بخش حریم مهرورزی و ریزش ابر کرامتتان رویش زندگی است. ✨ اعیاد شعبانیه مبارک. 🤲 اللهم أغنِ کُلَّ فقیر ـــــــــــــــــــ 🌷 کارت خیریه کنزالسالکین: 💳 ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۸۸۴۶۷ ـــــــــــــــــــــ 🌷هماهنگی جهت کمک های نقدی و غیر نقدی: 09038128234 ـــــــــــــــــــــــــــــــــ کنزالسالکین @kanz313
عمل ظاهری در قلب انسان اثر میگذارد 🔹🌾🔹🌷🔹🌾🔹🌷 @elmodin7 www.elmodin.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ 5 جستجو در روایات ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ باسلام و احترام در مبحث قبل بیان شد طبق آموزه‏ های دین مبین اسلام بهترین راه برای رسیدن به سعادت ابدی همان «صراط مستقیمی» است که در سوره حمد به آن اشاره شده است. در این سوره به‌تناسب مسأله، ابتدا انسان‏ها در سه گروه دسته بندی شدند و ویژگی‏ها و سرنوشت هریک از آن‌ها مورد بحث قرار گرفته است. این سه گروه عبارت‌اند از ♦️1) منعم علیهم، ♦️2) مغضوب علیهم و ♦️3) ضالین. ⬅️طبق ادله بیان شد، نعمت خاص صراط مستقیم جز «ولایت» نیست. برای فهم بهتر منظور دسته‌بندی قرآن را با دسته بندی امیرالمؤمنین علی ع مورد مقایسه قرار می‏دهیم: 👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋 در حکمت 147 نهج‌البلاغه آمده است امام علی ع فرمودند: «النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: عَالِمٌ رَبَّانِيٌّ وَ مُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ وَ هَمَجٌ رَعَاعٌ»؛ «مردم سه دسته‏ اند: ♦️1) عالم خداپرست، ♦️2) طالب و آموزنده راه نجات و ♦️3) احمقان فرومايه‏اى كه (گوسفند صفت) به دنبال هر فريادگرى بدوند، (و همچون پشه) با هر بادى بچمند، نه از نور علم روشنى گيرند كه راه خود شناسند، نه به سنگر مطمئنى پناه برند تا نجات يابند.» حال دسته‌بندی انسان‏ها در این حدیث را با دسته‌بندی سوره حمد منطبق می‏کنیم: 👇🦋👇🦋👇🦋👇🦋 💠«انعمت علیهم» همان عالمان ربانی یعنی اولیاءالله؛ و متعلمین علی سبیل نجاة (وصل به عالم ربانی) حزب‌الله هستند که هر دو گروه سالکان راه نجات‌اند. ⬅️«عالم ربانی» کسی است که شدید الربط به خداوند و متصل به ولایت الهی است؛ در رأس علمای ربانی، انبیاء -در رأس آن‏ها پیامبران اولوالعزم-، ائمه اطهار و رسولان قرار دارند یعنی کسانیکه مقصدشان عرش الهی و راهشان صراط است و به دنبال ایجاد حاکمیت الهی بر روی زمین و سرسپرده و مطیع محض اویند. خداوند در آیه 69 سوره نساء مصداق منعم علیهم را «نبیین»، «صدیقین»، «شهدا» و «صالحین» بیان می‏کند: «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً». ⬅️در نتیجه دو گروه باقیمانده یعنی «مغضوب علیهم» و «ضالین» در دسته «همج الرعاع» جای دارند. 💠«مغضوب علیهم» اصحاب زر و زور و تزویر یعنی اولیاء شیطان، سرسپرده او و تابع نفسشان و پیروان آن‏ها حزب شیطان‌اند. 💠«ضالین» نیز هرچند ممکن است هدف صحیح و الهی داشته باشند اما راه رسیدن به مقصد را گم کرده اند -هرچند در نهایت به یکی از دو گروه ملحق می‏شود- به همین دلیل طبق آیات سوره حمد بندگان حداقل روزی ده مرتبه از خداوند می‏خواهند که جزء این دو دسته قرار نگیرند و در زمره انعمت علیهم باشند. 🦋🦋😉😃😳🤔🦋🦋 👇💠👇💠👇💠👇💠 برای فهم اینکه چگونه فردی در زمره «مغضوب علیهم» یا «ضالین» قرار می‏گیرد لازم است در کلام گوهربار امام سجاد علیه السلام تعمقی صورت گیرد. ایشان می‏فرمایند: (هَلَكَ مَنْ لَيْسَ لَهُ حَكِيمٌ يُرْشِدُه‏)؛ «هر کس حکیمی که او را ارشاد کند _اشاره به انعمت علیهم- نداشته باشد؛ هلاک می‏شود.» ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ ♦️ نتیجه بسیاااار مهم این جلسه: 🦋 🦋 در اینجا ضرورت داشتن و اتصال به راهنمایی که خود در مسیر هدایت صراط مستقیم است یعنی عالم ربانی متصل به مشخص می‏شود که در مبحث آتی بیشتر به بحث صراط می‏پردازیم. ┄┅═✼🌺🌿🌺✼═┅┄ در پیشگاه الهی پیروز و سربلند باشید التماس دعا 🦋 @elmodin7 📡 Www.elmodin.com
🔹میلاد با سعادت🌸 امام حسین علیه السلام🌸 بر تمام عاشقان آن حضرت مبارک و فرخنده باد 💐⭕💐⭕💐⭕💐 هرکس به غیر تو دل ببندد، زیان کرده است. 🔹🌱🔹🌱🔹🌱🔹 @elmodin7 www.elmodin.com
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 اطلاعیه خیریه کنزالسالکین با سلام و احترام خیریه کنزالسالکین در نظر دارد، با توجه به رکود اقتصادی و بیکار شدن اغلب سرپرستان‌ خانوار و افزایش تعداد نیازمندان‌؛ جهت آماده سازی ارزاق ماه مبارک رمضان بیش از ۴۰ خانواده تحت پوشش مؤسسه اقدام نماید. این اقدام دست یاری خیرین محترم را می طلبد تا انشاءالله بتواند جهت کمک به نیازمند بودجه کافی جمع آوری و اقدام نماید. 🔸 ارزاق شامل: گوشت،مرغ،برنج،روغن،ماکارونی،حبوبات،رب،خرما، مواد شوینده(صابون،شامپو،مایع ظرفشویی، دستشویی) و... عزیزانی که مایل به شرکت در این اقدام خداپسندانه هستند کمک های نقدی خود را به این حساب خیریه کنزالسالکین واریز نمایند. شماره کارت 6037991899988467 شماره حساب 0112098563008 و کمک غیر نقدی در خصوصی پیام دهند. ❕❕♦خیرین بزرگواری که به صورت واریز نقدی اقدام به کمک می نمایند،حتماً قید نمایند مبلغ واریزی «جهت تهیه ارزاق ماه مبارک رمضان» می‌باشد.